abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † donderdag 3 september 2009 @ 11:33:35 #26
264940 8108139dpths
pi_72393843
tvp
pi_72393877
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:31 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ja hoor. Dit is een mooie site met veel vergelijkingsmateriaal met andere oude kaarten. Wat overigens ook (terecht) wordt opgemerkt is dat men vroeger geloofde in een ‘terra australis’ een heel grote zuidelijke landmassa. En die zie je op heel veel wereldbollen van een paar eeuwen ingetekend. Australië maar half af, of verbonden met deze onbekende landmassa. Dat was puur speculatie.
Zo'n wereldbol heb ik thuis ook staan inderdaad. Bepaalde plekken werden "uit de losse pols" ingevuld omdat men daar toch niet zou komen en er wel invulling aan moest geven.

De Amerikaanse kust-lijn is dusdanig niet correct/accuraat, dan zou dat gedeelte van Antarctica inderdaad niet geheel correct kunnen zijn.

Beetje het terra australia effect maar dan met Antarctica?
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
pi_72393903
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:28 schreef Iblis het volgende:
Het Europese deel bestaat volgens mij ook, en dat staat hier niet op. Maar als je nu naar de Amerika's kijkt, en vooral even naar Noord-Amerika, en vraag je dan af: Wat is dat rode eiland? Voor een kaart waarvan geclaimd wordt dat deze gemaakt is met kennis die alleen door vanuit de ruimte te kijken kan zijn verkregen, gaat er echt iets hard mis bij Noord-Amerika.

De identificatie die Ps2k geeft is ook niet helemaal overtuigend, want de afstand van het meest oostelijke punt van Brazilië tot de het volgende identificatiepunt is wel erg groot, in verhouding met de afstand op de map. Dat is omdat de Piri Reis-kaart een rivier toont, en de Rio de la Plata daarmee wordt geïdentificeerd. Maar, en dat heb ik uit deze bron (die overigens wel vrij skeptisch is, maar dit lijkt me een terechte opmerking) de naam van ‘Rio de Janeiro’ is in feite fout, omdat men vroeger dacht dat daar een rivier uitmondde, en dat is niet zo, omdat men dat dacht, zou dat ook wel eens op deze kaart getekend kunnen zijn.

Verder meldt die site ook dat op de kaart staat aangegeven dat het gedeelte wat als Antarctica geïdentificeerd wordt, ‘zeer warm’ is. Wat natuurlijk een misser zou zijn.

Als laatste zou het interessant zijn om inderdaad een foto van de landmassa van Antarctica te vinden en die uit te lijnen op de kustlijn. Maar dan nog is de vraag: waarom ligt het zo noordelijk op die kaart? Ik besef dat ik weer vreselijk irritant zit te debunken, maar de claim ‘Antarctica is perfect’ roept bij mij wel vragen op waarom Noord-Amerika dan b.v. zo knudde is.
Ik zal deze term dan ook aanpassen. Bedankt voor de kritiek.

Ligt het zuidelijkste puntje van zuid-Amerika niet dicht bij Antarctica overigens?

Misschien had hij wel kennis van kaarten die heel wat ouder waren, en heeft hij deze vergeleken met andere kaarten. Dit zou ook verklaren waarom sommige eilanden vaker voorkomen en deze dus bewogen hebben, de aarde is voortdurend in beweging. Geeft ook meteen een verklaring voor de verplaatsing van de eilanden bijvoorbeeld.

Daarom denk ik wederom dat die stippen zo belangrijk zijn. Al kan ik daar eigenlijk weinig over vinden.

Wat bij de kaart overigens ook meteen opvalt, is de tekening (weliswaar op zijn kop) van die vis met die mensen ernaast. De vis is beduidend groter dan die mensen. Heeft iemand hier meer info over?
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_72393950
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:32 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Volgens wikipedia zijn die punten vermoedelijke referentie punten van de kaart weerggeven op de satteliet foto van zuid-amerika.
Een begin.
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_72394041
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:36 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Misschien had hij wel kennis van kaarten die heel wat ouder waren, en heeft hij deze vergeleken met andere kaarten. Dit zou ook verklaren waarom sommige eilanden vaker voorkomen en deze dus bewogen hebben, de aarde is voortdurend in beweging. Geeft ook meteen een verklaring voor de verplaatsing van de eilanden bijvoorbeeld.

Dat klopt, maar niet in zo'n tempo dat er zo'n verschuiving plaats zal hebben gevonden. De mens draait daarvoor nog niet lang genoeg mee
Mr. Prolapse 2009
  donderdag 3 september 2009 @ 11:41:35 #31
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72394045
quote:
Wat bij de kaart overigens ook meteen opvalt, is de tekening (weliswaar op zijn kop) van die vis met die mensen ernaast. De vis is beduidend groter dan die mensen. Heeft iemand hier meer info over?
Ik weet ook niet precies wat dat is, maar het is wel duidelijk dat als je naar Afrika kijkt (waar een donkere kerel zit) en naar Spanje dat men een beetje heeft geprobeerd weer te geven wat voor mensen daar leefden en wat voor dieren. Qua schaal klopt er niets van, maar dat zal het idee zijn. Wat het dan moet voorstellen weet ik niet! Eskimo's of zo? Die eten veel vis natuurlijk.

Overigens zie je ook beesten (weliswaar vaagjes en weggesleten) in het gedeelte dat Antarctica moet zijn (en dan geen pinguïns).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72394086
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:41 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Dat klopt, maar niet in zo'n tempo dat er zo'n verschuiving plaats zal hebben gevonden. De mens draait daarvoor nog niet lang genoeg mee
Die kaart die ik aanwees uit het oeralgebergte bijvoorbeeld was al 120 miljoen jaar oud. Misschien hebben de mensen achter het vaticaan deze kaarten zoveel mogelijk in beslag genomen of verbrand, om het hele verhaal weer richting BNW te trekken.
  donderdag 3 september 2009 @ 11:44:48 #33
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72394131
Hier trouwens een kaart van Antarctica zonder ijs:

Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72394215
quote:
[..]
Ligt het zuidelijkste puntje van zuid-Amerika niet dicht bij Antarctica overigens?
Volgens de organisatie waar ik mijn vakantie heb geboekt, ongeveer 800 km.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_72394249
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:43 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Die kaart die ik aanwees uit het oeralgebergte bijvoorbeeld was al 120 miljoen jaar oud. Misschien hebben de mensen achter het vaticaan deze kaarten zoveel mogelijk in beslag genomen of verbrand, om het hele verhaal weer richting BNW te trekken.
Uit die bron
quote:
"Het moet opgemerkt worden," zegt de professor, "dat het reliëf niet met de hand gemaakt is door de een of andere steenhouwer. Dat is simpelweg onmogelijk. Het is duidelijk dat de steen bewerkt is met machines." Röntgenstralen bevestigen dat de plaat van kunstmatige oorsprong is en gemaakt werd met precisie gereedschappen.
Als dat zo is waarom hebben we de afgelopen 10 jaar hier dan niks over gehoord? Dit zou de hele wereld doen schudden op zijn grondvesten als het waar zou zijn.

Het spreekt zichzelf ook tegen, wat voor carbon-dating hebben ze dan op die kunstmatige steen losgelaten? En wat is er precies kunstmatig aan?

Maar da's mijn mening over die hele oude kaart
Mr. Prolapse 2009
pi_72394271
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:43 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

120 miljoen jaar oud? Wie heeft die gemaakt dan? De dinosauriërs zijn bv 65 miljoen jaar geleden uitgestorven.
Michielos topics zijn als het eten van oesters.
pi_72394757
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:48 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Uit die bron
[..]

Als dat zo is waarom hebben we de afgelopen 10 jaar hier dan niks over gehoord? Dit zou de hele wereld doen schudden op zijn grondvesten als het waar zou zijn.

Het spreekt zichzelf ook tegen, wat voor carbon-dating hebben ze dan op die kunstmatige steen losgelaten? En wat is er precies kunstmatig aan?

Maar da's mijn mening over die hele oude kaart
De aarde is niet rond het is plat!!

Hoe lang hebben ze die info onderdrukt?
Dit is allemaal niet veel anders.
Je moest eens weten hoe er onderzoeken tegengewerkt worden of uit bladen worden geweerd zodat er geen geld voor onderzoek komt.
pi_72394785
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:49 schreef Michielos het volgende:

[..]

120 miljoen jaar oud? Wie heeft die gemaakt dan? De dinosauriërs zijn bv 65 miljoen jaar geleden uitgestorven.
Captain obvious.. dat is dan ook de vraag.
pi_72394852
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:49 schreef Michielos het volgende:

[..]

pi_72395378

Michielos topics zijn als het eten van oesters.
pi_72401710
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:25 schreef Ps2K het volgende:
Ah ik heb het plaatje gevonde nwat ik zocht:
[ afbeelding ]

Meer info:
http://www.uwgb.edu/dutchs/PSEUDOSC/PiriRies.HTM

En toch blijft het een verbazingwekkende kaart, vergeet niet dat het continent pas in 1492 is ontdekt. En 21 jaar later is er al een redelijk acurate kaart van een groot gebied.
Dit vind ik het mooiste detail. Vooral als je bedenkt hoe lang het tegenwoordig duurt om een gedetailleerde kaart te maken, en hoeveel werk hier voor nodig is geweest om de techniek erachter uberhaupt te ontwikkelen. Die man was zijn tijd erg ver vooruit.
pi_72412110
Interessant topic. Daarom een tvp
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  donderdag 3 september 2009 @ 21:49:49 #43
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_72414239
Ik heb eens met een Osmanoloog gesproken over de Osmaanse vloot, en daarbij kwam ook Piri Reis ter sprake. Hij merkte op dat men die meestal verklaarde door te stellen dat Reis met zeevaarders gesproken had. Ik zal eens kijken, of ik nog aantekeningen van dat gesprek heb.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_72414963
Ik kijk altijd graag op worldmysteries.com en ben ook een groot liefhebber van aardse mysterien.

Maar hier wordt precies uitgelegd waarom er niets wereldschokkends aan de kaart is. Ow ik zie dat ps2k ook al dezelfde kritiek aanhaalt.

In het kort:

Van de bovenkant van zuid-amerika klopt een groot deel, een aantal rivieren zijn accuraat en de landmassa is redelijk kloppend weergegeven. Van Noord-amerika en het zuiden van Zuid-amerika klopt echter vrij weinig. Zuid-amerika loopt naar het oosten en eindigt niet in een punt zoals we gewend zijn. Het lijkt me vrij fantasievol om er antarctica in te zien, laat staan de ijsloze bergen onder antarctica. Daarnaast klopt slechts een aantal van de rivieren; sommige lijken dezelfde en anderen bestaan helemaal niet.

Eigenlijk is het enige bijzondere aan deze kaart, dat het binnenland van brazilië behoorlijk gedetailleerd is, voor die tijd was dat behoorlijk bijzonder. Wat er waarschijnlijk gebeurd is dat een groep portugese zeevaarders verder dan wij weten naar beneden en landinwaarts gevaren zijn, en zodoende dingen over brazilië vertellen waarvan wij dachten dat men toen geen weet had.

De kaart is samengesteld uit een hoop andere kaarten en het ziet eruit alsof de samengestelde kaarten voor een groot deel notitiebriiefjes waren van zeevaarders die een zeer beperkt beeld hadden van de werkelijke topografie. Wat Piri Reis gedaan heeft is al deze kaarten samengevoegd om er een kloppend geheel van te maken. En dat is slechts ten dele gelukt.

Overigens zie ik nergens de routes die zeevaarders als columbus genomen zouden hebben op de kaart?
pi_72415386
quote:
Op donderdag 3 september 2009 22:03 schreef Batsnek het volgende:
Overigens zie ik nergens de routes die zeevaarders als columbus genomen zouden hebben op de kaart?
Volgens mij zijn dat de lijnen op de kaart. Hier staan ook schepen bij getekend en arabische teksten bij geschreven.

Mjah, de stippen die volgens mij overeen komen met het aardraster blijven voor mij het grootste mysterie.
pi_72415583
Owjah die kaart van 120 miljoen jaar oud was een hoax uit 2006 meen ik.
pi_72415646
quote:
Op donderdag 3 september 2009 22:13 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Volgens mij zijn dat de lijnen op de kaart. Hier staan ook schepen bij getekend en arabische teksten bij geschreven.

Mjah, de stippen die volgens mij overeen komen met het aardraster blijven voor mij het grootste mysterie.
Volgens mij... Volgens mij zijn die lijnen nascalijnen over water gebouwd door aliens opgeleukt met arabische teksten over 2012...

Ik neem aan dat die lijnen uit de navigatierozen. navigatielijnen zijn, zodat zeevaarders door middel van de kaart hun positie op zee kunnen bepalen.

Kun je eens wat meer over dat aardraster uitleggen, want dat vind ik nog steeds wat vaag.
pi_72416865
een inzeressante afbeelding, de kaart van Piri Reis geprojecteerd over een hedendaagse 'exacte' globe

inderdaad een zeer sterk bewijs voor de enorme precisie wat betreft het weergeven van de kust van zuidamerika ....

enkel, 'antartica' zou deze kaartmaker op een héél foute plaats getekend hebben... dat ligt juist bijna 1000 kilometer zuidelijker én komt niet bepaald overeen met de getekende kustlijn...

dat geft een beetje een probleempje dat om de bewering dat op de Piri Reis Antartica zou zijn afgebeeld je eerst moet wijzen op hoe goed en bijzonder de kaartmakers-technieken waren en hoe precies die kaart is... maar om een beetje overtuigend te beargumenteren dat het in de breedtegaad' lopende gedeelte van de kustlijn antartica is (en niet gewoon de kustlijn van argentine, maar dan gekanteld)... moet diezelfde kaartmaker dus ook wel verdomd veel fouten gemaakt hebben en weinig correct zijn in zn kaartmaak-kunsten...

Overigens, de eenvoudigste verklaring voor dat opvallend naar het oosten lopende deel van de kustlijn van amerika, ligt imho ineen historische gebeurtenis die net rond die tijd speelde...
de 'verdeling' van de nieuwe ontdekte gebieden tussen Portugal en Spanje: Het verdrag van Tordesillas uit 1494:
http://en.wikipedia.org/wiki/Treaty_of_Tordesillas

de 'knik die de kaart maakt komt natuurlijk precies op het punt waar het verdrag van tordesillas het nieuw ontdekte land toeschrijft aan de Spanjaarden en niet de Portugezen....
de kaart, die is gemaakt door Portugese navigatoren kan natuurlijk ook bedoeld zijn om de Spanjaarden te demotiveren al te actief op zoek te gaan naar gebieden op het zuidelijke halfrond
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_72455492
zijn die punten niet gewoon hulppunten om de kaart te tekenen? En dat hij ergens een foutje heeft gemaakt met de graden en daarom de kust van zuidamerika opeens een knik maakt?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_72455555
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 10:28 schreef oompaloompa het volgende:
zijn die punten niet gewoon hulppunten om de kaart te tekenen? En dat hij ergens een foutje heeft gemaakt met de graden en daarom de kust van zuidamerika opeens een knik maakt?
Die knik komt volgens mij omdat de huid maar een bepaalde grootte had, en hij dit dus gecorrigeerd heeft na een inschattinsfout mbt grootte en schaal.

De punten/stippen waar ik op doel komen overeen met het aardraster. Die in de mexicaanse golf, en die een stuk naar onder. Echter ben ik hiervoor met een klein onderzoek bezig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')