Zo'n wereldbol heb ik thuis ook staan inderdaad. Bepaalde plekken werden "uit de losse pols" ingevuld omdat men daar toch niet zou komen en er wel invulling aan moest geven.quote:Op donderdag 3 september 2009 11:31 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ja hoor. Dit is een mooie site met veel vergelijkingsmateriaal met andere oude kaarten. Wat overigens ook (terecht) wordt opgemerkt is dat men vroeger geloofde in een ‘terra australis’ een heel grote zuidelijke landmassa. En die zie je op heel veel wereldbollen van een paar eeuwen ingetekend. Australië maar half af, of verbonden met deze onbekende landmassa. Dat was puur speculatie.
Ik zal deze term dan ook aanpassen. Bedankt voor de kritiek.quote:Op donderdag 3 september 2009 11:28 schreef Iblis het volgende:
Het Europese deel bestaat volgens mij ook, en dat staat hier niet op. Maar als je nu naar de Amerika's kijkt, en vooral even naar Noord-Amerika, en vraag je dan af: Wat is dat rode eiland? Voor een kaart waarvan geclaimd wordt dat deze gemaakt is met kennis die alleen door vanuit de ruimte te kijken kan zijn verkregen, gaat er echt iets hard mis bij Noord-Amerika.
De identificatie die Ps2k geeft is ook niet helemaal overtuigend, want de afstand van het meest oostelijke punt van Brazilië tot de het volgende identificatiepunt is wel erg groot, in verhouding met de afstand op de map. Dat is omdat de Piri Reis-kaart een rivier toont, en de Rio de la Plata daarmee wordt geïdentificeerd. Maar, en dat heb ik uit deze bron (die overigens wel vrij skeptisch is, maar dit lijkt me een terechte opmerking) de naam van ‘Rio de Janeiro’ is in feite fout, omdat men vroeger dacht dat daar een rivier uitmondde, en dat is niet zo, omdat men dat dacht, zou dat ook wel eens op deze kaart getekend kunnen zijn.
Verder meldt die site ook dat op de kaart staat aangegeven dat het gedeelte wat als Antarctica geïdentificeerd wordt, ‘zeer warm’ is. Wat natuurlijk een misser zou zijn.
Als laatste zou het interessant zijn om inderdaad een foto van de landmassa van Antarctica te vinden en die uit te lijnen op de kustlijn. Maar dan nog is de vraag: waarom ligt het zo noordelijk op die kaart? Ik besef dat ik weer vreselijk irritant zit te debunken, maar de claim ‘Antarctica is perfect’ roept bij mij wel vragen op waarom Noord-Amerika dan b.v. zo knudde is.
Een begin.quote:Op donderdag 3 september 2009 11:32 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Volgens wikipedia zijn die punten vermoedelijke referentie punten van de kaart weerggeven op de satteliet foto van zuid-amerika.
Dat klopt, maar niet in zo'n tempo dat er zo'n verschuiving plaats zal hebben gevonden. De mens draait daarvoor nog niet lang genoeg meequote:Op donderdag 3 september 2009 11:36 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Misschien had hij wel kennis van kaarten die heel wat ouder waren, en heeft hij deze vergeleken met andere kaarten. Dit zou ook verklaren waarom sommige eilanden vaker voorkomen en deze dus bewogen hebben, de aarde is voortdurend in beweging. Geeft ook meteen een verklaring voor de verplaatsing van de eilanden bijvoorbeeld.
Ik weet ook niet precies wat dat is, maar het is wel duidelijk dat als je naar Afrika kijkt (waar een donkere kerel zit) en naar Spanje dat men een beetje heeft geprobeerd weer te geven wat voor mensen daar leefden en wat voor dieren. Qua schaal klopt er niets van, maar dat zal het idee zijn. Wat het dan moet voorstellen weet ik niet! Eskimo's of zo? Die eten veel vis natuurlijk.quote:Op donderdag 3 september 2009 11:36 schreef mediaconsument het volgende:
Wat bij de kaart overigens ook meteen opvalt, is de tekening (weliswaar op zijn kop) van die vis met die mensen ernaast. De vis is beduidend groter dan die mensen. Heeft iemand hier meer info over?
Die kaart die ik aanwees uit het oeralgebergte bijvoorbeeld was al 120 miljoen jaar oud. Misschien hebben de mensen achter het vaticaan deze kaarten zoveel mogelijk in beslag genomen of verbrand, om het hele verhaal weer richting BNW te trekken.quote:Op donderdag 3 september 2009 11:41 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Dat klopt, maar niet in zo'n tempo dat er zo'n verschuiving plaats zal hebben gevonden. De mens draait daarvoor nog niet lang genoeg mee
Volgens de organisatie waar ik mijn vakantie heb geboekt, ongeveer 800 km.quote:Op donderdag 3 september 2009 11:36 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Ligt het zuidelijkste puntje van zuid-Amerika niet dicht bij Antarctica overigens?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Uit die bronquote:Op donderdag 3 september 2009 11:43 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Die kaart die ik aanwees uit het oeralgebergte bijvoorbeeld was al 120 miljoen jaar oud. Misschien hebben de mensen achter het vaticaan deze kaarten zoveel mogelijk in beslag genomen of verbrand, om het hele verhaal weer richting BNW te trekken.
Als dat zo is waarom hebben we de afgelopen 10 jaar hier dan niks over gehoord? Dit zou de hele wereld doen schudden op zijn grondvesten als het waar zou zijn.quote:"Het moet opgemerkt worden," zegt de professor, "dat het reliëf niet met de hand gemaakt is door de een of andere steenhouwer. Dat is simpelweg onmogelijk. Het is duidelijk dat de steen bewerkt is met machines." Röntgenstralen bevestigen dat de plaat van kunstmatige oorsprong is en gemaakt werd met precisie gereedschappen.
120 miljoen jaar oud? Wie heeft die gemaakt dan? De dinosauriërs zijn bv 65 miljoen jaar geleden uitgestorven.quote:Op donderdag 3 september 2009 11:43 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Die kaart die ik aanwees uit het oeralgebergte bijvoorbeeld was al 120 miljoen jaar oud. Misschien hebben de mensen achter het vaticaan deze kaarten zoveel mogelijk in beslag genomen of verbrand, om het hele verhaal weer richting BNW te trekken.
De aarde is niet rond het is plat!!quote:Op donderdag 3 september 2009 11:48 schreef Dragorius het volgende:
[..]
Uit die bron
[..]
Als dat zo is waarom hebben we de afgelopen 10 jaar hier dan niks over gehoord? Dit zou de hele wereld doen schudden op zijn grondvesten als het waar zou zijn.
Het spreekt zichzelf ook tegen, wat voor carbon-dating hebben ze dan op die kunstmatige steen losgelaten? En wat is er precies kunstmatig aan?
Maar da's mijn mening over die hele oude kaart
Captain obvious.. dat is dan ook de vraag.quote:Op donderdag 3 september 2009 11:49 schreef Michielos het volgende:
[..]
120 miljoen jaar oud? Wie heeft die gemaakt dan? De dinosauriërs zijn bv 65 miljoen jaar geleden uitgestorven.
quote:Op donderdag 3 september 2009 11:49 schreef Michielos het volgende:
[..]
120 miljoen jaar oud? Wie heeft die gemaakt dan? De dinosauriërs zijn bv 65 miljoen jaar geleden uitgestorven.
Dit vind ik het mooiste detail. Vooral als je bedenkt hoe lang het tegenwoordig duurt om een gedetailleerde kaart te maken, en hoeveel werk hier voor nodig is geweest om de techniek erachter uberhaupt te ontwikkelen. Die man was zijn tijd erg ver vooruit.quote:Op donderdag 3 september 2009 11:25 schreef Ps2K het volgende:
Ah ik heb het plaatje gevonde nwat ik zocht:
[ afbeelding ]
Meer info:
http://www.uwgb.edu/dutchs/PSEUDOSC/PiriRies.HTM
En toch blijft het een verbazingwekkende kaart, vergeet niet dat het continent pas in 1492 is ontdekt. En 21 jaar later is er al een redelijk acurate kaart van een groot gebied.
Volgens mij zijn dat de lijnen op de kaart. Hier staan ook schepen bij getekend en arabische teksten bij geschreven.quote:Op donderdag 3 september 2009 22:03 schreef Batsnek het volgende:
Overigens zie ik nergens de routes die zeevaarders als columbus genomen zouden hebben op de kaart?
Volgens mij... Volgens mij zijn die lijnen nascalijnen over water gebouwd door aliens opgeleukt met arabische teksten over 2012...quote:Op donderdag 3 september 2009 22:13 schreef mediaconsument het volgende:
[..]
Volgens mij zijn dat de lijnen op de kaart. Hier staan ook schepen bij getekend en arabische teksten bij geschreven.
Mjah, de stippen die volgens mij overeen komen met het aardraster blijven voor mij het grootste mysterie.
Die knik komt volgens mij omdat de huid maar een bepaalde grootte had, en hij dit dus gecorrigeerd heeft na een inschattinsfout mbt grootte en schaal.quote:Op zaterdag 5 september 2009 10:28 schreef oompaloompa het volgende:
zijn die punten niet gewoon hulppunten om de kaart te tekenen? En dat hij ergens een foutje heeft gemaakt met de graden en daarom de kust van zuidamerika opeens een knik maakt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |