abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72392196
quote:
Piri Re'is (Piri Reis, volledige naam Hadji Muhiddin Piri Ibn Hadji Mehmed) (Gallipoli, tussen 1465 en 1470 - 1554 of 1555) was een Ottomaans zeevaarder, navigator en cartograaf.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Piri_Re%27is

Zijn landkaart:

Met de stippen die ik hier aanhaalde: Atlantis, Bilderberg, nieuw wereld orde, invasie aliens 2012
quote:
De Piri Reis-kaart is een kaart, getekend op gazellehuid, die in 1929 door een groep historici gevonden werd. Uit onderzoek bleek dat het een echt document was dat door Piri Re'is in 1513 werd gemaakt.

Diverse zeilkaarten, ook wel portolanen genaamd, waren tijdens de Middeleeuwen in omloop, accurate kaarten waarop de meest in gebruik zijnde vaarroutes, met kustlijnen, havens, doorvaarten en baaien stonden vermeld. De meeste van deze kaarten richtten zich op de Middellandse Zee, de Egeïsche Zee en andere bekende routes. Er was een eeuwenoude traditie van zeevaart op de Middellandse Zee. Deze kennis werd verzameld en bestudeerd in de grote bibliotheek van Alexandrië (Egypte). De compilatiekaarten werden gemaakt door de geografen die daar werkten.

Piri Reis gebruikte verschillende bronnen en de eigen waarnemingen die hij tijdens zijn reizen deed om de kaart te kunnen tekenen. In een aantal nota’s gaf hij aan hoe hij de kaart had samengesteld. Verbazend is dat zijn kaart ook al informatie van de reis van Christoffel Columbus bevat van nog geen twintig jaar eerder.

In zijn boek Maps of the Ancient Sea Kings stelde de Amerikaan Charles Hapgood o.a. dat de weergave van Antarctica accuraat de kustlijn van 10.000 jaar geleden aangaf. Dit kan tegenwoordig bevestigd worden. Op de kaart staat inderdaad land aangegeven op de plaats waar - driehonderd jaar later - het vasteland van Antarctica werd ontdekt. De kustlijn wijkt zeer weinig af van de huidige kustlijn. In dit geval wordt de kustlijn onder het ijs bedoeld. De kaart van Piri Reis blijkt een vrijwel exacte wereldkaart te zijn, die slechts op basis van satellietfoto's of op basis van een zeer grondige en uitgebreide geografische kennis gemaakt had kunnen worden. De kaart zou volgens sommigen het bewijs zijn dat Antarctica het eigenlijke Atlantis was. Tegen de mythische ongelooflijke nauwkeurigheid valt wel in te brengen dat de Amazone er twee keer op staat, evenals een aantal eilanden in het Caraïbisch gebied. De meeste wetenschappers beweren dat de Piri Reis-kaart getekend werd volgens de voor die tijd gekende geografische kennis en giswerk. Anderen, waaronder Charles Hapgood, beschouwen deze kaart als een bewijs voor het bestaan van grootse beschavingen op Aarde voor de geschiedenis zoals wij die kennen zelfs maar zou begonnen zijn, door deze beschavingen zouden de originele kaarten zijn getekend. Sommigen, waaronder Erich von Däniken, gaan zelfs zover om te beweren dat deze beschavingen een buitenaardse oorsprong hadden.

De Piri Reis-kaart wordt bewaard in het Topkapi-paleis in Istanbul.
Van de nederlandse wikipedia, het engelse artikel is echter uitgebreider: http://en.wikipedia.org/wiki/Piri_Reis_Map

Wat zijn nu de aandachtspunten van deze landkaart?

- Antarctica zonder ijs afgebeeld.

- Details van een dermate diepte dat deze onmogelijk zonder zicht te hebben vanuit de lucht/ruimte gemaakt kan zijn. De vormen van de landmassas en rivieren zijn dan ook van dermate kwaliteit dat ze tegenwoordig nog grootendeels kloppen.

- De stippen die ik aangaf, komen gek genoeg overeen met die van het aardraster.

- Reizen van andere zeevaarders staan er gedetailleerd op afgebeeld, inclusief die van columbus.

Oftewel, wie was deze man? Hoe heeft hij deze kaart zo perfect kunnen maken? Waar haalde hij die kennis vandaan?

Of de vraag die meerderen gesteld hebben, was hij buitenaards?

[ Bericht 0% gewijzigd door mediaconsument op 03-09-2009 11:37:16 ]
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_72392665
ERG interessant topic, dit is iets wat mij persoonlijk ook boeit, maar is dit niet meer iets voor TRU?
  donderdag 3 september 2009 @ 10:51:35 #3
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_72392687
Komt op mij over alsof hij gewoon een groot netwerk had, veel interesse in cartografie en zich bevond in een centraal punt op de wereld waar verschillende culturen samenkomen. Hierdoor had hij toegang tot een enorme rijkdom aan bestaande informatie. Ooit is de kustlijn van Antarctica zichtbaar geweest, misschien wel recenter dan we nu denken en op één of andere manier is Reis aan een kaart gekomen. Dat is mijn eerste idee in ieder geval.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_72392776
quote:
Op donderdag 3 september 2009 10:50 schreef ToT het volgende:
ERG interessant topic, dit is iets wat mij persoonlijk ook boeit, maar is dit niet meer iets voor TRU?
Dit gaat over de basis van het grootste complot. Details in de geschiedenis die steken met ons huidige wereldbeeld, oftewel de leugens waar wij in geloven die we proberen te verklaren.

Daarom is dit het beste forum voor dit verhaal.

Daarom heb ik overigens ook wederom dat aardraster verhaal aangehaald. Die stippen komen namelijk ook op deze kaart voor.

[ Bericht 4% gewijzigd door mediaconsument op 03-09-2009 11:00:10 ]
As your walls tumble down, they crack into a smile, and the illumination of self shines through.
pi_72392821
quote:
Op donderdag 3 september 2009 10:50 schreef ToT het volgende:
ERG interessant topic
  donderdag 3 september 2009 @ 11:03:24 #6
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_72393035
Leuk topic. Maar het antarctica gedeelte is nogal controversieel. De kans is groot dat het onderste gedeelte gewoon de rest van zuid-amerika is.

http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_72393038
quote:
Op donderdag 3 september 2009 10:51 schreef Flurry het volgende:
Komt op mij over alsof hij gewoon een groot netwerk had, veel interesse in cartografie en zich bevond in een centraal punt op de wereld waar verschillende culturen samenkomen. Hierdoor had hij toegang tot een enorme rijkdom aan bestaande informatie. Ooit is de kustlijn van Antarctica zichtbaar geweest, misschien wel recenter dan we nu denken en op één of andere manier is Reis aan een kaart gekomen. Dat is mijn eerste idee in ieder geval.
Die kustlijn is op dit moment bedekt met een dikke vele mijlen hoog ijs dekbed.
Zoiets bouwt zich op over duizenden zo niet miljoenen jaren.

Geschat word dan ook op het laatste.
dus daar zit vooral het raadsel in vind ik zelf.
pi_72393083
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:03 schreef Ps2K het volgende:
Leuk topic. Maar het antarctica gedeelte is nogal controversieel. De kans is groot dat het onderste gedeelte gewoon de rest van zuid-amerika is.

[ afbeelding ]
Ze hebben middels satelliet beelden vast kunnen stellen dat de kustlijn idd overeenkomt met dat van antartica als er geen ijs zou liggen.

Ondanks dat als ik dat niet had geweten je inderdaad een goed punt had gehad.
pi_72393136
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:03 schreef Ps2K het volgende:

[ afbeelding ]
Hier heb ik ook verhalen van gehoord, echter is er nog geen uitsluitsel over dit onderwerp gevonden volgens mij.

Daarom gaat mijn interesse overigens ook uit naar de stippen.
pi_72393150
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:05 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ze hebben middels satelliet beelden vast kunnen stellen dat de kustlijn idd overeenkomt met dat van antartica als er geen ijs zou liggen.

Ok, thnx.
pi_72393189
land·kaart de; v(m) -en kaart, afbeelding vd oppervlakte ve land, provincie enz.

Geen 'map'. Buitenlander.
Google is your friend, abuse your friends
  donderdag 3 september 2009 @ 11:09:16 #12
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72393194
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:05 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Maar als het wél Antarctica is, dan mist er opeens meer dan 1000 km Zuid-Amerikaanse kust.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72393355
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:09 schreef Metalfrost het volgende:
land·kaart de; v(m) -en kaart, afbeelding vd oppervlakte ve land, provincie enz.

Geen 'map'. Buitenlander.
Gewijzigd. Internet heeft een slechte invloed op mijn taal zo nu en dan.
pi_72393439
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:09 schreef Iblis het volgende:

[..]

Maar als het wél Antarctica is, dan mist er opeens meer dan 1000 km Zuid-Amerikaanse kust.
Ik weet eigenlijk niet zeker of dit wel de hele kaart is van Piri Reis, of dat dit slechts een deel is.
pi_72393471
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:09 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik zat inderdaad al te zoeken waar ik die kust zou moeten plaatsen ja

Verder is het wel een gedetailleerd kaart maar zoals ook de omschrijving zegt zitten er ook nog wat foutjes in. Maar voor die tijd was het natuurlijk anders dan nu.

Zijn er meer van dit soort kaarten te vinden / gevonden?
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
pi_72393526
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:20 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Verder is het wel een gedetailleerd kaart maar zoals ook de omschrijving zegt zitten er ook nog wat foutjes in. Maar voor die tijd was het natuurlijk anders dan nu.

http://www.mysterydatabase.com/viewtopic.php?f=40&t=22
quote:
Wetenschappers hebben in het Oeral gebied bewijzen gevonden die indruisen tegen de traditionele mening over de menselijke geschiedenis: Stenen platen die ongeveer 120 miljoen jaar oud zijn met daarop een reliëfkaart van het Oeral gebied.
pi_72393539
De Engelstalige wikipedia entry is een stuk uitgebreider dan de Nederlandse, en spreekt deze op veel punten gewoon tegen.
Het lijkt mij dat de Engelse versie een stuk betrouwbaarder is.
Daarin wordt o.a. beweerd dat de kust van Antarctica helemaal niet overeenkomt, en dat de kaart nog veel meer onjuistheden bevat.
quote:
Oftewel, wie was deze man? Hoe heeft hij deze kaart zo perfect kunnen maken? Waar haalde hij die kennis vandaan?
Of de vraag die meerderen gesteld hebben, was hij buitenaards?

Over zijn leven is behoorlijk veel bekend. Zie bv. wikipedia. Daar is niets geheimzinnigs aan.
Het lijkt er op dat hij diverse kaarten (o.a. die van Columbus, en veel uit de bibliotheek van Alexandrie) heeft gecombineerd tot zijn kaart.
  donderdag 3 september 2009 @ 11:25:59 #18
94617 Ps2K
pi_72393614
Ah ik heb het plaatje gevonde nwat ik zocht:

Meer info:
http://www.uwgb.edu/dutchs/PSEUDOSC/PiriRies.HTM

En toch blijft het een verbazingwekkende kaart, vergeet niet dat het continent pas in 1492 is ontdekt. En 21 jaar later is er al een redelijk acurate kaart van een groot gebied.
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  donderdag 3 september 2009 @ 11:28:57 #19
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72393709
Het Europese deel bestaat volgens mij ook, en dat staat hier niet op. Maar als je nu naar de Amerika's kijkt, en vooral even naar Noord-Amerika, en vraag je dan af: Wat is dat rode eiland? Voor een kaart waarvan geclaimd wordt dat deze gemaakt is met kennis die alleen door vanuit de ruimte te kijken kan zijn verkregen, gaat er echt iets hard mis bij Noord-Amerika.

De identificatie die Ps2k geeft is ook niet helemaal overtuigend, want de afstand van het meest oostelijke punt van Brazilië tot de het volgende identificatiepunt is wel erg groot, in verhouding met de afstand op de map. Dat is omdat de Piri Reis-kaart een rivier toont, en de Rio de la Plata daarmee wordt geïdentificeerd. Maar, en dat heb ik uit deze bron (die overigens wel vrij skeptisch is, maar dit lijkt me een terechte opmerking) de naam van ‘Rio de Janeiro’ is in feite fout, omdat men vroeger dacht dat daar een rivier uitmondde, en dat is niet zo, omdat men dat dacht, zou dat ook wel eens op deze kaart getekend kunnen zijn.

Verder meldt die site ook dat op de kaart staat aangegeven dat het gedeelte wat als Antarctica geïdentificeerd wordt, ‘zeer warm’ is. Wat natuurlijk een misser zou zijn.

Als laatste zou het interessant zijn om inderdaad een foto van de landmassa van Antarctica te vinden en die uit te lijnen op de kustlijn. Maar dan nog is de vraag: waarom ligt het zo noordelijk op die kaart? Ik besef dat ik weer vreselijk irritant zit te debunken, maar de claim ‘Antarctica is perfect’ roept bij mij wel vragen op waarom Noord-Amerika dan b.v. zo knudde is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 3 september 2009 @ 11:29:33 #20
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72393733
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:25 schreef Ps2K het volgende:
[ afbeelding ]

Meer info:

En toch blijft het een verbazingwekkende kaart, vergeet niet dat het continent pas in 1492 is ontdekt. En 21 jaar later is er al een redelijk acurate kaart van een groot gebied.
Ah, jij hebt die site ook gevonden.
pi_72393743
quote:
[ afbeelding ]

Meer info:

Weet jij misschien meer over die stippen te vertellen?
pi_72393779
quote:
[ afbeelding ]

Meer info:

Interessante verklaring. Nou is mijn cartografische kennis nou niet bepaald om naar huis te schrjven en zit er voor mij veel abracadabra tussen, het lijkt me wel een heldere verklaring.

Het blijft inderdaad knap dat ze zo "snel" al zo'n kaart hebben gemaakt. Maar goed in die tijd was dat vakwerk natuurlijk het summum
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
pi_72393791
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:18 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Ik weet eigenlijk niet zeker of dit wel de hele kaart is van Piri Reis, of dat dit slechts een deel is.
Wat ik altijd heel bijzonder vind is de controverse die wordt aangehaald dat het absoluut wel zo moet zijn geweest dat ze dit soort kaarten vanuit de ruimte, of in ieder geval vanuit de lucht hebben moeten maken. En dan op een huid of een stuk aftands papier? Vlogen ze wellicht in een toestel gemaakt van bamboestokken bekleed met huiden, zodat ze direct aan de binnenkant op die huiden konden tekenen?

Ja, ik beken dat er bijzondere toevallen zijn, maar waarom het materiaal? De complotdenkers zullen nu vast gaan roepen dat iemand het zo goed mogelijk heeft gekopieerd om het mee te kunnen nemen/pikken. Ja, dat kan, maar met de huidige technologie, de huidige drang naar macht, de huidige hoeveelheden geld in privé bezit is het heel moeilijk om een complot van deze omvang altijd voor iedereen verborgen te houden, en al zo lang.

Wat in mijn beleving veel aannemelijker is is de gigantische ontwikkeling die de mensheid heeft doorgemaakt voordat religie de wereld in het duister deed vervallen, om vervolgens in een veel lagere versnelling stukken van die ontwikkeling opnieuw door te maken. En daarbij wordt veel gebruik gemaakt van overblijfselen uit die oudere tijd, die veel moderner was dan wij nu weten. We vinden steeds meer, maar lang niet alles is bewaard gebleven, of zelfs moedwillig vernietigd.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  donderdag 3 september 2009 @ 11:31:59 #24
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72393797
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:20 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Ja hoor. Dit is een mooie site met veel vergelijkingsmateriaal met andere oude kaarten. Wat overigens ook (terecht) wordt opgemerkt is dat men vroeger geloofde in een ‘terra australis’ een heel grote zuidelijke landmassa. En die zie je op heel veel wereldbollen van een paar eeuwen ingetekend. Australië maar half af, of verbonden met deze onbekende landmassa. Dat was puur speculatie.
  donderdag 3 september 2009 @ 11:32:51 #25
94617 Ps2K
pi_72393822
quote:
Op donderdag 3 september 2009 11:29 schreef mediaconsument het volgende:

[..]

Weet jij misschien meer over die stippen te vertellen?
Volgens wikipedia zijn die punten vermoedelijke referentie punten van de kaart weerggeven op de satteliet foto van zuid-amerika.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')