Ik meen het helaas wel: Klik. Ik ken de fietsbuis van de Maastunnel en daar kunnen mensen lekker hard naar beneden sjeezen. Maar aan de andere kant moeten ze hijgen en puffen om boven te komen, dus ik zie het nu t er echt niet van inquote:Op donderdag 3 september 2009 08:55 schreef Yi-Long het volgende:
Dit meen je niet...
Als dit serieus is: wordt het niet eens tijd om de verantwoordelijke idioten politici weer ouderwets op de brandstapel te gooien!?
De helmplicht zal niet verkeerd zijn voor racefietsers, want die rijden een stuk harder dan 'normale' fietsers. In Duitsland is er al een helmplicht voor fietsers.quote:Op donderdag 3 september 2009 08:59 schreef DrDarwin het volgende:
Dan zal landelijke invoering niet lang op zich laten wachten.
En een verplichte helm natuurlijk ook niet.
In dat artikel lees ik de volgende quote:quote:Op donderdag 3 september 2009 08:57 schreef Ploertendoder het volgende:
[..]
Ik meen het helaas wel: Klik. Ik ken de fietsbuis van de Maastunnel en daar kunnen mensen lekker hard naar beneden sjeezen. Maar aan de andere kant moeten ze hijgen en puffen om boven te komen, dus ik zie het nu t er echt niet van in
...dus dat betekent dat het niet voor normale fietsers geldt!?quote:De snelheidslimiet is ingesteld met het oog op elektrisch aangedreven fieten, rijwielen met hulpmotoren en steppen, zoals de Segway.
Ik ben ooit in Duitsland aangehouden met de racefiets voor overtreding van de maximumsnelheid, ik reed 85 (bergaf natuurlijk) waar 50 was toegestaan.quote:Op donderdag 3 september 2009 09:05 schreef Ladylike het volgende:
Ik ken zelfs iemand die (per ongeluk, dat wel) geflitst is op de fiets
geweldig hequote:Op donderdag 3 september 2009 09:08 schreef DrDarwin het volgende:
[..]
Ik ben ooit in Duitsland aangehouden met de racefiets voor overtreding van de maximumsnelheid, ik reed 85 (bergaf natuurlijk) waar 50 was toegestaan.
De Polizeibeambte heeft twintig minuten in allerlei boekjes lopen zoeken maar kon me niet bekeuren.
Dat had ik ook in de OP vermeldquote:Op donderdag 3 september 2009 09:04 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
In dat artikel lees ik de volgende quote:
[..]
...dus dat betekent dat het niet voor normale fietsers geldt!?
Zou een naaistreek zijn als je als fietser niet even flink vaart mag maken om die 'heuvel' verderop wat makkelijker te kunnen maken.
Blijkbaar verzonnen door iemand die een hekel aan fietsers heeft.
Zou kunnenquote:
quote:Op donderdag 3 september 2009 08:55 schreef Yi-Long het volgende:
Dit meen je niet...
Als dit serieus is: wordt het niet eens tijd om de verantwoordelijke idioten politici weer ouderwets op de brandstapel te gooien!?
Dat zal jou met de auto niet eens lukkenquote:Op donderdag 3 september 2009 09:05 schreef Ladylike het volgende:
Ik ken zelfs iemand die (per ongeluk, dat wel) geflitst is op de fiets
Er staat: met het oog op. Het geldt dus voor iedereen, maar het is ingesteld met het oog op elektrische dingen.quote:Op donderdag 3 september 2009 09:04 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
In dat artikel lees ik de volgende quote:
[..]
...dus dat betekent dat het niet voor normale fietsers geldt!?
Zou een naaistreek zijn als je als fietser niet even flink vaart mag maken om die 'heuvel' verderop wat makkelijker te kunnen maken.
Blijkbaar verzonnen door iemand die een hekel aan fietsers heeft.
Lijkt mij ook. Dat je geen snelheidsmeter hebt is jouw probleem, en dat vrijwel niemand een snelheidsmeter heeft is geen argument. Je moet je aan de verkeersregels houden. Bij fietsen is het allemaal wat soepeler, maar uiteindelijk ben je gewoon een weggebruiker die dus bijvoorbeeld ook niet harder dan snelheid X mag.quote:Op donderdag 3 september 2009 09:22 schreef HuHu het volgende:
Maar je moet je als fietser toch sowieso al aan de regels houden? Dus als je (bijvoorbeeld) in een woonwijk niet harder dan 30 mag, dan mag je toch ook met de fiets niet harder dan 30? Die regels zijn toch gewoon allemaal hetzelfde.
Volgens mij gelden er afwijkende regels (in Nederland) voor voertuigen die alleen met spierkracht worden aangedreven. Ik meen b.v. dat je als wielrenner ook niet beboet kunt worden als je harder dan 50km/h rijdt op een 50km weg, omdat die snelheidslimiet voor gemotoriseerd verkeer geldt.quote:Op donderdag 3 september 2009 09:22 schreef HuHu het volgende:
Maar je moet je als fietser toch sowieso al aan de regels houden? Dus als je (bijvoorbeeld) in een woonwijk niet harder dan 30 mag, dan mag je toch ook met de fiets niet harder dan 30? Die regels zijn toch gewoon allemaal hetzelfde.
Fout. Fietsers hebben geen maximumsnelheid. Waarom? Omdat fietsers normaal gesproken niet harder rijden dan 15 a 20km/h. In mijn straat geldt een maximum van 30km/h, maar dat geldt voor gemotoriseerde voertuigen zoals auto's en brommers. Dus als ik op de fiets hier 40 rij, dan kan ik geen boete krijgen.quote:Op donderdag 3 september 2009 09:33 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Lijkt mij ook. Dat je geen snelheidsmeter hebt is jouw probleem, en dat vrijwel niemand een snelheidsmeter heeft is geen argument. Je moet je aan de verkeersregels houden. Bij fietsen is het allemaal wat soepeler, maar uiteindelijk ben je gewoon een weggebruiker die dus bijvoorbeeld ook niet harder dan snelheid X mag.
Nee, niet volgens de verkeersregels.quote:Op donderdag 3 september 2009 09:22 schreef HuHu het volgende:
Maar je moet je als fietser toch sowieso al aan de regels houden? Dus als je (bijvoorbeeld) in een woonwijk niet harder dan 30 mag, dan mag je toch ook met de fiets niet harder dan 30? Die regels zijn toch gewoon allemaal hetzelfde.
Er is geen maximumsnelheid voor fietsers geregeld in de wet. Hoe het zit met borden met een snelheidsbeperking vind ik enigszins wazig.quote:2.8
Maximumsnelheid
Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand
te brengen binnen de afstand waarover hij de
weg kan overzien en waarover deze vrij is.
Artikel 20
Binnen de bebouwde kom gelden de volgende
maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen 50 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen,
uitgerust met een motor:
1 op het fietspad of het fiets/bromfietspad
30 km per uur;
2 op de rijbaan 45 km per uur;
c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met een
motor, op het trottoir of het voetpad 6 km per uur.
Artikel 21
Buiten de bebouwde kom gelden de volgende
maximumsnelheden:
a. voor motorvoertuigen op autosnelwegen 120 km
per uur, op autowegen 100 km per uur en op
andere wegen 80 km per uur;
b. voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen,
uitgerust met een motor:
1 op het fietspad of het fiets/bromfietspad
40 km per uur;
2 op de rijbaan 45 km per uur;
c. voor gehandicaptenvoertuigen, uitgerust met
een motor, op het trottoir of het voetpad 6 km
per uur.
Artikel 22
1 Voor zover niet ingevolge andere artikelen een
lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de
volgende voertuigen de volgende bijzondere
maximumsnelheden:
a. voor kampeerwagens als bedoeld in artikel 1.1.
van de Regeling voertuigen die volgens het kentekenbewijs
behoren tot de categorie bedrijfsauto’s
en waarvan de toegestane maximum
massa meer bedraagt dan 3500 kg, vrachtauto’s
en autobussen, niet zijnde T100-bussen 80 km
per uur;
b. voor motorvoertuigen met aanhangwagen,
80 km per uur;
c. voor landbouw- of bosbouwtrekkers en motorvoertuigen
met beperkte snelheid, als bedoeld
in artikel 1.1 van de Regeling voertuigen 25 km
per uur;
d. voor brommobielen 45 km per uur;
e. voor snorfietsen 25 km per uur.
2 In afwijking van het eerste lid, onderdeel b, geldt
voor andere motorvoertuigen dan bedoeld in het
eerste lid, onderdelen a en c, die een aanhangwagen
met een toegestane maximum massa van niet
meer dan 3500 kg voortbewegen op autowegen en
autosnelwegen een maximumsnelheid van 90 km
per uur.
Volgens mij gelden die borden ook voor fietsers. Alleen, borden gelden alleen totdat er een zijweg komt. Dus vaak staat er een bord 'ter herinnering' (immers, uit de wet volgt al dat je er b.v. maar 50 mag), en zodra er dan een zijweg is en er staat niets aangegeven geldt de wettelijke snelheid, die voor fietsers weer niet bepaald is.quote:Op donderdag 3 september 2009 10:25 schreef Fluffy_Augurk het volgende:
[..]
Nee, niet volgens de verkeersregels.
[..]
Er is geen maximumsnelheid voor fietsers geregeld in de wet. Hoe het zit met borden met een snelheidsbeperking vind ik enigszins wazig.
Dat klopt inderdaad. Ik zag eens een item in Netwerk (?) over een man zonder verantwoordelijkheidsgevoel die met 80 km/u over fietspaden raasde in zo'n geval:quote:Op donderdag 3 september 2009 09:56 schreef Iblis het volgende:
[..]
Volgens mij gelden er afwijkende regels (in Nederland) voor voertuigen die alleen met spierkracht worden aangedreven. Ik meen b.v. dat je als wielrenner ook niet beboet kunt worden als je harder dan 50km/h rijdt op een 50km weg, omdat die snelheidslimiet voor gemotoriseerd verkeer geldt.
Maar dat kan ik mishebben.
Maar omdat zo'n ding breder is dan 75 cm mag je er ook mee op de 80km weg. 80 halen is zelfs in zo'n ding trouwens nog wel een prestatie.quote:Op donderdag 3 september 2009 10:50 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat klopt inderdaad. Ik zag eens een item in Netwerk (?) over een man zonder verantwoordelijkheidsgevoel die met 80 km/u over fietspaden raasde in zo'n geval:
[ afbeelding ]
De politie zei niets te kunnen doen omdat de snelheidslimieten niet voor fietsers gelden.
quote:Artikel 5.
1. Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad.
[…]
4. Bestuurders van fietsen op meer dan twee wielen en fietsen met aanhangwagen, die met inbegrip van de lading breder zijn dan 0,75 meter, mogen de rijbaan gebruiken.
Als zo’n wit bord met rode rand bindend is voor fietsers (en ik zou niet weten waarom net), en ze zetten dat duidelijk neer voor de tunnel, dan moet dat in principe wel werken. Aangezien wel ergens in de wet staat dat als er conflicterende aanwijzingen zijn dat dan de laagste telt.quote:Op donderdag 3 september 2009 10:59 schreef Ploertendoder het volgende:
Dus dat zogenaamde snelheidslimiet in Rotterdam heeft geen enkele zin, omdat het niet in de wet is geregeld
80....dat moet ik zien.quote:Op donderdag 3 september 2009 10:50 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat klopt inderdaad. Ik zag eens een item in Netwerk (?) over een man zonder verantwoordelijkheidsgevoel die met 80 km/u over fietspaden raasde in zo'n geval:
[ afbeelding ]
De politie zei niets te kunnen doen omdat de snelheidslimieten niet voor fietsers gelden.
Dat soort fiesten kunnen erg hard, dus 80 geloof ik welquote:
Had ie nou echt een bekeuring gekregen? tegen mij zei ie iets van geflitst te zijnquote:Op donderdag 3 september 2009 13:32 schreef goldfinger1963 het volgende:
ik ken wel iemand die een bekeuring heeft gekregen voor te hard fietsen maar dat was in belgie en hij had een snelheidsmeter op zijn fiets zitten
hij was bekeurd en heeft hem moeten betalenquote:Op donderdag 3 september 2009 13:33 schreef Ladylike het volgende:
[..]
Had ie nou echt een bekeuring gekregen? tegen mij zei ie iets van geflitst te zijn
ik vraag me echt af of ie er nou iets voor heeft betaald
quote:Op donderdag 3 september 2009 09:56 schreef Iblis het volgende:
[..]
Volgens mij gelden er afwijkende regels (in Nederland) voor voertuigen die alleen met spierkracht worden aangedreven. Ik meen b.v. dat je als wielrenner ook niet beboet kunt worden als je harder dan 50km/h rijdt op een 50km weg, omdat die snelheidslimiet voor gemotoriseerd verkeer geldt.
Maar dat kan ik mishebben.
Wanneer je boven de 60 of 80 kan daarmee hoef je zelfs nieteens over het fietspad..iets met klok en klepelquote:Op donderdag 3 september 2009 10:50 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat klopt inderdaad. Ik zag eens een item in Netwerk (?) over een man zonder verantwoordelijkheidsgevoel die met 80 km/u over fietspaden raasde in zo'n geval:
[ afbeelding ]
De politie zei niets te kunnen doen omdat de snelheidslimieten niet voor fietsers gelden.
het is wel jammer dat je datsoort fotos niet terug kunt zien..quote:Op donderdag 3 september 2009 14:33 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik ben vorige week bij Oud Beijerland geflitst. Ik was bezig met een blokjes training en er was niemand op de weg dus heb ik flink op de pedalen gestaan. ik ging zo rond de 46km/u op een weg waar je 30 mocht. Ineens zie ik een flits en ik kijk achterom en ik zie niemand alleen de paal een eindje terug. Wat willen ze nu gaan doen, mij gaan opsporen?
Lang geleden??quote:Op donderdag 3 september 2009 09:05 schreef Ladylike het volgende:
Ik ken zelfs iemand die (per ongeluk, dat wel) geflitst is op de fiets
Vreemd allemaal, maar misschien werken hier in Tilburg de flitskasten anders.quote:Op donderdag 3 september 2009 14:33 schreef CyclingGirl het volgende:
Ik ben vorige week bij Oud Beijerland geflitst. Ik was bezig met een blokjes training en er was niemand op de weg dus heb ik flink op de pedalen gestaan. ik ging zo rond de 46km/u op een weg waar je 30 mocht. Ineens zie ik een flits en ik kijk achterom en ik zie niemand alleen de paal een eindje terug. Wat willen ze nu gaan doen, mij gaan opsporen?
Dan wordt het hoog tijd dat ze jouw 'tomos' in beslag nemenquote:Op donderdag 3 september 2009 18:58 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Vreemd allemaal, maar misschien werken hier in Tilburg de flitskasten anders.
(Hier reageren die sensoren in de grond namelijk pas vanaf een bepaald gewicht (welke weet ik niet, maar ik kon op mijn tomos met 80+ langs flitsers))
Ik ben met mijn brommert al een aantal keer geflitst in Amsterdam. Gelukkig een paar keer van de voorkant, dan kunnen ze niks. Maar helaas ook twee keer van de achterkantquote:Op donderdag 3 september 2009 18:58 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
Vreemd allemaal, maar misschien werken hier in Tilburg de flitskasten anders.
(Hier reageren die sensoren in de grond namelijk pas vanaf een bepaald gewicht (welke weet ik niet, maar ik kon op mijn tomos met 80+ langs flitsers))
De meeste flitspalen hier in tilburg hebben gewoon de sensoren in het wegdek zitten hoor. Weet precies op welk punt (met de auto dan he) ik niet meer te snel moet rijden, want dat zie ik gewoon o pde weg.quote:Op donderdag 3 september 2009 20:17 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Ik ben met mijn brommert al een aantal keer geflitst in Amsterdam. Gelukkig een paar keer van de voorkant, dan kunnen ze niks. Maar helaas ook twee keer van de achterkant
Trouwens is dat verhaal van gewicht onzin, normale snelheidsflitsers werken met een radar. Je hebt ook roodlichtflitsers, die werken wel met lussen in het wegdek.
Overigens flitst het grootste gedeelte van de flitspalen alleen nog met infrarood, dus vaak heb je het niet eens meer door als je geflitst wordt
Ik denk toch echt dat die lussen in de weg voor iets anders zijn hoor, bijvoorbeeld om te kijken hoe lang de rij voor een stoplicht is of een teller, maar normale flitspalen werken echt met radar.quote:Op donderdag 3 september 2009 20:21 schreef ShizzleMyDizzle het volgende:
[..]
De meeste flitspalen hier in tilburg hebben gewoon de sensoren in het wegdek zitten hoor. Weet precies op welk punt (met de auto dan he) ik niet meer te snel moet rijden, want dat zie ik gewoon o pde weg.
En ik denk nou juist het tegenovergestelde. Ik denk dat op die 2 lussen je snelheid wordt bepaalt. Ben je te snel bij de 2e lus, dan word je geflitst. Want, als ik een auto geflitst zie worden (gebeurt zelden overigens) is het altijd als de auto over de 2e lus heen rijdt.quote:Op donderdag 3 september 2009 20:36 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Ik denk toch echt dat die lussen in de weg voor iets anders zijn hoor, bijvoorbeeld om te kijken hoe lang de rij voor een stoplicht is of een teller, maar normale flitspalen werken echt met radar.
Waardoor ik het vreemd vind dat hier bij al die flitspalen lussen liggen op de plek waar het voertuig geflitst word. Waar zijn die lussen dan voor? (En dan heb ik het over snelheids flitsers, geen rood-licht).quote:Snelheidscamera
Deze camera controleert alleen de snelheid en wordt geplaatst langs de wegen.
De snelheidscamera's werken op basis van het dopplereffect (radar). Een voertuig dat zich in de straling beweegt, weerkaatst de radargolf en wijzigt de frequentie van deze straling. De grootte van deze frequentiewijziging is afhankelijk van de snelheid van het voorwerp, hieruit kan de snelheid worden berekend.
Inderdaadquote:Op donderdag 3 september 2009 14:15 schreef Me_Wesley het volgende:
Als ik echt een boete kan krijgen wegens te hard fietsen, dan zal ik er alles aan doen om hem te krijgen
Hoe grappig is dat
een dynamo heet dat toch?quote:Op donderdag 3 september 2009 23:55 schreef BlueMage het volgende:
Nou te koop: snelheidsbegrenzer voor op de fiets!
Je mag tegenwoordig 45 rijden met een brommer binnen de bebouwde kom, tenzij de borden anders aangevenquote:Op vrijdag 4 september 2009 00:01 schreef Posergoth6667 het volgende:
[..]
een dynamo heet dat toch?
als ze het invoeren, dan betekent dat niet dat je verplicht bent een snelheidsmeter te hebben op je fiets. je moet alleen zorgen dat je niet harder gaat dan de maximumsnelheid.
ik heb twee brommers, en ze hebben beide geen kilometerteller. toch mag ik officieel maar 30 binnen de bebouwde kom (dat doe ik niet want dat is pure zelfmoord).
Op de rijbaan hequote:Op vrijdag 4 september 2009 07:27 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Je mag tegenwoordig 45 rijden met een brommer binnen de bebouwde kom, tenzij de borden anders aangeven
Sterker nog, boven de 25 km/h slaat ook het hulpmotortje af om te voorkomen dat die krengen als snorfiets worden gezien.quote:Op donderdag 3 september 2009 09:10 schreef Ploertendoder het volgende:
Dat had ik ook in de OP vermeldAlsnog vind ik het gewoon een erg vage regel. E een fiets met trapondersteuning 9dus met een elektrisch motortje) zie ik als normale fiets, want je moet blijven trappen om vooruit te komen.
Daar geloof ik vrij weinig van.. een collega van mij had zo'n ding om naar zn werk te fietsen (tegen de 60, was verhuisd maar wou graag blijven fietsen) en die reed 15 km in 20-25 minuten afhankelijk van hoe hard ie meetrapte, dan zou ie zn hulp motor dus niet kunnen gebruiken volgens jou (met gem 30+)?quote:Op vrijdag 4 september 2009 10:22 schreef JDude het volgende:
[..]
Sterker nog, boven de 25 km/h slaat ook het hulpmotortje af om te voorkomen dat die krengen als snorfiets worden gezien.
Zo'n elektrische fiets helpt je inderdaad vooral bij het optrekken en geeft een leuk steuntje in de rug, tot je de 25 aantikt. Daarboven mag je zelf trappen. Zie bijvoorbeeld dit artikel uit de ANWB-kampioen. Op de tweede pagina wordt even kort ingegaan op het 25 km/u verhaal.quote:Op vrijdag 4 september 2009 10:34 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Daar geloof ik vrij weinig van.. een collega van mij had zo'n ding om naar zn werk te fietsen (tegen de 60, was verhuisd maar wou graag blijven fietsen) en die reed 15 km in 20-25 minuten afhankelijk van hoe hard ie meetrapte, dan zou ie zn hulp motor dus niet kunnen gebruiken volgens jou (met gem 30+)?
T was best een krasse vent, maar lange stukken door de polder met 30 zie k m toch niet doen.. Volgens mij had ie t ding wel aangeschaft in.. frankrijk ofzo.quote:Op vrijdag 4 september 2009 10:46 schreef JDude het volgende:
[..]
Zo'n elektrische fiets helpt je inderdaad vooral bij het optrekken en geeft een leuk steuntje in de rug, tot je de 25 aantikt. Daarboven mag je zelf trappen. Zie bijvoorbeeld dit artikel uit de ANWB-kampioen. Op de tweede pagina wordt even kort ingegaan op het 25 km/u verhaal.
Wie boven die snelheid ook "geholpen" wil worden, komt uit bij een spartamet o.i.d., met de extra rompslomp aan verzekering, bromfietsplaatje e.d.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |