quote:
Op donderdag 3 september 2009 20:36 schreef Yel het volgende:[..]
Ik heb jouw gekopieerde tekst eerder gelezen. Flikker aub op met die idioten, wat kan ik me daar pissig op maken.....
Wij zijn moslim, accepteer dat.
ik ken deze gasten natuurlijk niet wie ze exact zijn waar ze voor staan, maar feitelijk klopt hun stukje wel, het alevitisme is mix van allemaal overtuigingen, syncretisme
het woordbetekent iets als: "alinin yolunda olan" als dat zo zou zijn zouden op zou het op zijn minst heel veel gemeen moeten hebben met de sjia, maar op wat theoretische dingen na is dat niet zo
wiki is ook altijd handig en vaak ook heel goed wat info betreft:
quote:
Volgens andere wetenschappers heeft het alevitisme zijn oorsprong in sjamane gebruiken en zou dit met andere of latere opvattingen en/of gebruiken zijn verweven. Bijvoorbeeld met een christelijk-filosofisch wereldbeeld of met geadapteerde sjiitisch-islamitische concepten. Zij zien het woordje alevi als een verbastering van het Turkse 'alev'. Dit heeft de betekenis van vlam of vuur in het Turks. Dit zou beter stroken met de vele pre-islamitische rituelen en gebruiken binnen het alevitisme, waarbij vuur een belangrijke rol speelt, bijvoorbeeld tijdens de zogenoemde cems. Deze wetenschappers plaatsen het alevitisme in een historisch-antropologisch kader. De westwaartse nomadentrek van de Turkse stammen westwaarts vanuit centraal-Azië en het overnemen van invloeden van het toenmalige zoroastrisme, waarbij vuur een belangrijke rol speelde, zou de naam verklaren. Dit zou ook de wezenlijke verschillen tussen de alevieten en de moslims verklaren[2]. Zo kennen de alevieten geen moskee. Wel wijzen sommige sociologen op het feit dat er thans sprake is van een islamisering van het alevitisme en vele alevieten zich ook als zodanig bezien, zonder dat daarbij de initiële islamitische zuilen zijn overgenomen. Het neologisme 'alevitische moslims' zou niet alleen een plaats in de Turkse (islamitisch gerichte) samenleving garanderen, maar ook door middel van een self-fulfilling prophecy bewerkstelligen dat men zich meer en meer met de islam identificeert en daarmee daadwerkelijk een schisma of stroming in de islam waarmaakt[3]. In Turkije is er al een grote (alevitische) beweging die zich sterk profileert als een islamitische schisma.[4]
wat het alevitisme is en waar het vandaan komt is gewoon discussie over, dat islamitisch is is maar de vraag, dat het islamitische elementen heeft maakt het nog niet islamitisch, maar er zijn zoveel verschillende stromingen in het alevitisme en dat is zo gek niet, omdat het zoals wordt gesteld een volksgodstdienst is, die eigenlijk helemaal geen bronnen heeft, waarom gelooft men wat men gelooft? bv en doet men wat ze doen? veel aleviten zeggen bv, "god is liefde, als je dat gelooft is dat genoeg" ik vind dat echt christelijk, sommigen vasten sommigen zeggen bizim orucumuz tutulmus, sommigen camiye gider, sommigen gaan niet omdat ali er vermoord zou zijn
dat sommige aleviler moslim zijn, zonder twijfel, maar dat het alevitisme als zodanig islamitisch is, geloof ik niet, omdat er gewoon geen eenduidig antwoord is wat het alevitisme is en waar het voor staat
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri