Bronquote:DEN HAAG - Fietsers moeten op steeds meer fietspaden gewoon door kunnen trappen, zonder hinder van hobbels, boomstronken en verkeerslichten.
De komende jaren moet het aantal 'fietssnelwegen' verdubbelen. Daarvoor trekt staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) de komende jaren 25 miljoen euro uit. Dat schrijft zij zaterdag in een brief aan de Tweede Kamer.
Daarin ontvouwt zij plannen om Nederland nog meer op de fiets te krijgen. Er zijn al vijf fietssnelwegen, in de regio's Arnhem-Nijmegen en Den Haag Leiden zijn plannen bijna klaar.
Proeven wijzen uit dat met deze fietspaden 5 procent van de forenzen over te halen is de auto voor de fiets te verruilen.
Stallingsplaatsen
De staatssecretaris steekt 35 miljoen in 100.000 extra stallingsplaatsen bij stations. Opruimen van oude fietsen in twintig gemeenten kan 20 procent meer ruimte opleveren Bij bus- en tramhaltes moeten fietsers hun rijwiel gemakkelijk achter kunnen laten. Ook daar komen meer stallingen.
Diefstal
Om fietsendiefstal terug te dringen bekijkt ze of in 2011 een framenummer in de fiets verplicht kan worden.
Verder helpt het Rijk met de verdere ontwikkeling van een fietsplanner van de Fietsersbond en de provincies.
In totaal trekt Huizinga er 70 miljoen voor uit om fietsen aantrekkelijker te maken.
Ik neem aan dat Huizinga dit geld vrijmaakt uit de voor haar ministerie vastgestelde begroting voor 2009, dus de grond van de klacht ontgaat me enigszins.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:14 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Bron
Nederland zucht onder het begrotingstekort en de miljardenuitgaven, maar mw. Huizinga denkt er niet aan om ook maar iets bij te dragen aan een positieve begroting.
Nee, in tijden van malaise moeten mensen maar op de fiets, daar trekken we zonder blikken of blozen 25 miljoen voor uit met een uitloop naar 70 miljoen.
Mw. Huizinga begrijpt waarschijnlijk niet dat dit op de termijn alleen maar geld kost.
Mensen die de auto laten staan betalen minder accijjns en zullen dus zeker op een andere manier "gestraft" worden.![]()
Ik moet steeds vaker zuchten vanwege deze regeldrang over wat de burger wel en niet moet doen.
Laat ze dan in godsnaam er eerst voor zorgen dat fietsers over werkende verlichting beschikken.
Een auto rijdt toch ook niet op de snelweg zonder verlichting?
Dus ze gaat 25 miljoen uitrekken, zodat er straks 5 van de 100 forenzen op de fiets van Leiden naar Den haag (en weer terug) gaan?quote:Proeven wijzen uit dat met deze fietspaden 5 procent van de forenzen over te halen is de auto voor de fiets te verruilen.
Tsja, aangezien er in die fietsenstalling nagenoeg alleen maar oude fietsen staan, zal het inderdaad een berg ruimte opleveren. Er is immers geen hond die daar zijn nieuwe fiets gaat neerzetten; misschien in een bewaakte stalling, maar ook dan ben je je fiets niet zeker.quote:De staatssecretaris steekt 35 miljoen in 100.000 extra stallingsplaatsen bij stations. Opruimen van oude fietsen in twintig gemeenten kan 20 procent meer ruimte opleveren.
Het gaat, neem ik aan, om het opruimen van wrakken en halve fietsen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:37 schreef Hukkie het volgende:
Tsja, aangezien er in die fietsenstalling nagenoeg alleen maar oude fietsen staan, zal het inderdaad een berg ruimte opleveren. Er is immers geen hond die daar zijn nieuwe fiets gaat neerzetten; misschien in een bewaakte stalling, maar ook dan ben je je fiets niet zeker.
5 op de 100 zou al best wat winst zijn. Minder vervuiling, minder energiegebruik, minder kosten, minder file, betere condities van de mensen. Op die honderdduizenden forenzen die dagelijks in de file gaan staan is 5 procent natuurlijk een heleboel.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:37 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Dus ze gaat 25 miljoen uitrekken, zodat er straks 5 van de 100 forenzen op de fiets van Leiden naar Den haag (en weer terug) gaan?
Die fietsen in de fietsenstallingen bij stations worden gecheckt - als een fiets langer dan een paar weken er staat wordt ie weggehaald en mag de eigenaar hem voor een zeer bescheiden bedrag "terugkopen". Dat is wel nodig, een jaar of 10 geleden waren de stallingen een grote berg oud roest - nu is het flink verbeterd. En met een goed slot kun je een fiets ook veilig aan een lantaarnpaal vastzetten - knappe dief die hem dan jat.quote:Tsja, aangezien er in die fietsenstalling nagenoeg alleen maar oude fietsen staan, zal het inderdaad een berg ruimte opleveren. Er is immers geen hond die daar zijn nieuwe fiets gaat neerzetten; misschien in een bewaakte stalling, maar ook dan ben je je fiets niet zeker.
Nou de fietsen die ik zie zijn gemiddeld genomen oude barrels waar een dief zijn neus nog voor op haalt.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:24 schreef Buschetta het volgende:
denk dat de NL fietsindustrie meer geld genereert als de buitenlandse autoindustrie.
Kan het mis hebben natuurlijk. Daarnaast in ogenschouw nemende dat gezondheid en verkeersdruk een rol meespelen is dit geen slechte investering.
Een begroting die elk jaar tekort komt? Het lijkt me datje dan nodig moet doen aan bezuinigingen. Niet aan maatregelen die alleen maar minder inkomsten genereren.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:34 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Ik neem aan dat Huizinga dit geld vrijmaakt uit de voor haar ministerie vastgestelde begroting voor 2009, dus de grond van de klacht ontgaat me enigszins.
Beetje afhankelijk wat je een wrak noemt natuurlijk. Toen ik nog dagelijks met de trein ging, kon ik kiezen tussen mijn mountainbike of mijn stapfiets om bij het station te komen. Ik koos de stapfiets en dat was een wrak, hij deed het wel maar zag er niet uit. Als die geruimd gaat worden dan heb ik geen fiets meer.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:41 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Het gaat, neem ik aan, om het opruimen van wrakken en halve fietsen.
Jawel, maar denk je dat die 5% dat structureel vol gaat houden (zeker de mensen die nu in de auto zitten)?quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:44 schreef Farenji het volgende:
5 op de 100 zou al best wat winst zijn. Minder vervuiling, minder energiegebruik, minder kosten, minder file, betere condities van de mensen. Op die honderdduizenden forenzen die dagelijks in de file gaan staan is 5 procent natuurlijk een heleboel.
Hier hebben ze daarvoor het mooie 'fiets-fout-fiets-weg' principe ingevoerd. Dat betekend dat -als je fiets niet op een daarvoor bedoelde plek staat- je slot door de gemeente wordt opengeknipt, en je je fiets inderdaad voor een mooi bedrag mag terugkopen. Dus die lantarenpaal gaat maar eenmalig werken.quote:Die fietsen in de fietsenstallingen bij stations worden gecheckt - als een fiets langer dan een paar weken er staat wordt ie weggehaald en mag de eigenaar hem voor een zeer bescheiden bedrag "terugkopen". Dat is wel nodig, een jaar of 10 geleden waren de stallingen een grote berg oud roest - nu is het flink verbeterd. En met een goed slot kun je een fiets ook veilig aan een lantaarnpaal vastzetten - knappe dief die hem dan jat.
quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:27 schreef Riffey4 het volgende:
Euh... wat is de regeldrang in het bericht waar jij zo'n hekel aan hebt?
Er liggen al genoeg snelwegen, laat ze nu inderdaad de fietspaden maar eens aanpakken.
Jij bent zo'n type die een grote auto nodig heeft om andere tekortkomingen (sic) te compenseren.
ja ik zie mezelf al met een segway 20 km vice versa doenquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:04 schreef kawotski het volgende:
Ze zouden beter de BTW schrappen op de aanschaf van een Segway.
ja heel goed, bij nieuwe fietsen dus, dat kost misschien een tientje extra.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:08 schreef Repeat het volgende:
Verplicht een framenummer ingraveren.
Verplicht
Als jij of iemand dat wil laten doen, prima. Maar waarom moet dat nou weer verplichtquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:09 schreef henkway het volgende:
[..]
ja heel goed, bij nieuwe fietsen dus, dat kost misschien een tientje extra.
net als een bromfiets, mijn fiets kost 1100 euro !!
Of ben jij ook zo een fietsendief??
Henkway begrijpt waarschijnlijk nog steeds niet dat alles waar verplicht bij staat gewoon een verkapte vorm van extra belasting is.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:15 schreef Repeat het volgende:
[..]
Als jij of iemand dat wil laten doen, prima. Maar waarom moet dat nou weer verplichtToch mijn risico als mn fiets gejat wordt...
Je moet het wel verplichten wil je een goede registratie opzettenquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:31 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Henkway begrijpt waarschijnlijk nog steeds niet dat alles waar verplicht bij staat gewoon een verkapte vorm van extra belasting is.
quote:De uitgebreide dekking voor 5 jaar voor nieuwe en gebruikte fietsen. Productinfo
Premie ¤ 400,00
Poliskosten ¤ 5,00
Totaal ¤ 405,00
Nou noem mij eens een database die vanuit de overheid is opgezet die goed werkt. Verplicht dan gewoon een fiets op kenteken te zetten. Dat systeem is er al, werkt voor auto's meestal goed en is dus veel goedkoper.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:34 schreef henkway het volgende:
[..]
Je moet het wel verplichten wil je een goede registratie opzetten
helaas , maar het is zo
en een kleine bijdrage in een internet database is logisch
je eigen quote:quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:36 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Nou noem mij eens een database die vanuit de overheid is opgezet die goed werkt. Verplicht dan gewoon een fiets op kenteken te zetten. Dat systeem is er al, werkt voor auto's meestal goed en is dus veel goedkoper.
quote:Diefstal
Om fietsendiefstal terug te dringen bekijkt ze of in 2011 een framenummer in de fiets verplicht kan worden.
Js, en jij hebt het over een internetdatabase waar mensen maar voor moeten betalen. Lijkt me iets heel anders toch?quote:
En dan? Dan moet je aangifte gaan doen bij de politie, die vervolgens waarschijnlijk helemaal niets met je aangifte gaat doen, je fiets blijft gejat. Gevolg is dat je fietsverzekering nog duurder wordt omdat er niets verandert, behalve dat die internet database ook nog betaald moet worden.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:34 schreef henkway het volgende:
Je moet het wel verplichten wil je een goede registratie opzetten
helaas , maar het is zo , en een kleine bijdrage in een internet database is logisch
iedere fiets verkocht na 01-01-2010 moet er dan in staan, dus is je fiets gestolen, dan inloggen, en vinkje er bij dattie gestolen is.
Het zal de vreselijk dure fietsverzekering goedkoper maken, dus per saldo kost het niets
Nou het probleem is dat de fietsen wel aangehouden worden door de politie maar niet geregistreerd staan als gestolen, en dus niet vastgehouden kunnen worden, dat kun je opvangen door die databasequote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:56 schreef Farenji het volgende:
Ik word wel erg moe van mensen die denken dat ze met "registratie" alle problemen kunnen oplossen. Oh er worden teveel fietsen gejat? Laten we alle fietsen verplicht voorzien van een framenummer en registreren en dan bouwen we er een mooie bureaucratische molen omheen en dan gaat het probleem vanzelf weg. En zo niet, nou ja dan hebben we in ieder geval wat mensen aan het werk gehouden, de belastingbetaler betaalt toch.
Als jij aangehouden wordt tijdens het stappen en de politie kijkt online in de database en je fiets staat gereg. als gestolen dan heb je een probleemquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:58 schreef Hukkie het volgende:
[..]
En dan? Dan moet je aangifte gaan doen bij de politie, die vervolgens waarschijnlijk helemaal niets met je aangifte gaat doen, je fiets blijft gejat. Gevolg is dat je fietsverzekering nog duurder wordt omdat er niets verandert, behalve dat die internet database ook nog betaald moet worden.
vorig jaar is de fiets van mijn vrouw gestolen Gazelle.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:04 schreef qonmann het volgende:
alsof zo'n database ook maar iets oplost..
Fietsendiefstal heeft geen prio en zal het ook nooit krijgen.
Goed stallem en/of op een goed slot zetten helpt meer
Oh dat is wel erg jammerquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:07 schreef henkway het volgende:
[..]
vorig jaar is de fiets van mijn vrouw gestolen Gazelle.
Hup ze knippen het kabelslot door en ze laden hem zo in de bus met ringslot en al.
Jawel, maar ik ga niet stappen met een peperdure fiets van 1100 euro, ook niet als die gestolen zou zijn. Dus diegene aan wie de fiets eerst toebehoorde heeft allang een nieuwe fiets van zijn verzekering gehad.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:05 schreef henkway het volgende:
Als jij aangehouden wordt tijdens het stappen en de politie kijkt online in de database en je fiets staat gereg. als gestolen dan heb je een probleem
Die fiets was niet meer verzekerd (ouder dan 3 jaar) en de waarde was nog wel 350 euroquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:10 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Jawel, maar ik ga niet stappen met een peperdure fiets van 1100 euro, ook niet als die gestolen zou zijn. Dus diegene aan wie de fiets eerst toebehoorde heeft allang een nieuwe fiets van zijn verzekering gehad.
Ik denk dat registratie in combinatie met een chip het beste isquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:10 schreef qonmann het volgende:
[..]
Oh dat is wel erg jammer
..alleen geloof ik niet in deze oplossing.
Het heeft geen prio en zal ook nooit prio krijgen,
In Amsterdam bedenkt men ook zo nu en dan weer iets,het heeft nog nooit iets opgeleverd , anders dan publiciteit dat men er weer wat aan gaat doen..
Mijn fiets (Batavus) heeft een anti-diefstal-chip geloof ik of het helpt ?
quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:16 schreef henkway het volgende:
[..]
Ik denk dat registratie in combinatie met een chip het beste is
een nummer kun je onleesbaar maken een chip niet
Leg er dan ook een *goed* slot omheen. Een goed kettingslot van gehard staal knip je niet zomaar door. En de brug waar je hem aan vastlegt ook niet. Een kabelslot is vaak makkelijk open te knippen met een relatief klein schaartje, zo'n slot is alleen een bescherming tegen wegwaaien, niet tegen diefstal.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:07 schreef henkway het volgende:
[..]
vorig jaar is de fiets van mijn vrouw gestolen Gazelle.
Hup ze knippen het kabelslot door en ze laden hem zo in de bus met ringslot en al.
Die jongens worden gewoon gebeld door tipgevertjes die een dure fiets zien staan
twee tellen en weg is de bus weer
Nee laat ze maar goede fietspaden aanleggen zul je eens moeten zien hoeveel automobilisten met de fiets gaanquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:19 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Zet er meteen een kentekenplaat op. Kunnen ze meteen een v-max instellen op de fietspaden en flitspalen plaatsen of boa's laten flitsen.
Een APK voor de fiets zou trouwens ook heel geen slecht idee zijn. Als je ziet hoeveel fietsen er zonder deugdelijke remmen op de weg rijden
Ik blijf van mening dat als men toch gaat registreren een kentekenplaat en een APK een heel goed idee is.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:24 schreef henkway het volgende:
[..]
Nee laat ze maar goede fietspaden aanleggen zul je eens moeten zien hoeveel automobilisten met de fiets gaan
Met een elektrische fiets kun je per dag makkelijk 50km rijden en is veel mooier dan met de auto
Och als je van je fiets valt dan is het vroeg zat, zo hard ga ik nietquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:26 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
en een APK een heel goed idee is.
Zeker voor electrische fietsen!
Die chip is er al voor fietsen, op vrijwillige basis, dat schiet dus niet op als maar 20% van de mensen het doetquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:33 schreef Farenji het volgende:
Zullen we meteen iedereen maar een chip inplanten, dat is helemaal makkelijk als er mensen kwijt zijn enzo.
quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:33 schreef Farenji het volgende:
Fuck off met je kentekens voor fietsen. Dat is toch volkomen krankzinnig. Zullen we meteen iedereen maar een chip inplanten, dat is helemaal makkelijk als er mensen kwijt zijn enzo. Of weet je wat, gewoon iedereen een streepjescode op het voorhoofd tatoueren. Verplicht.
beter een chip dan dat ze je fiets stelen,quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:36 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Precies! Op deze reactie wachten ik al
Juist hierom is het zaak dat we niet steeds meer dingen gaan registreren.
Nu gaan we een fiets verplichten tot een frame-nr.. over 5 jaar rij je met een kenteken rond of RFID chip rond.
Jammer dat veel mensen dit niet zien.
Op welke manier denk je dat een chip, kenteken, internet database, of WELK SOORT REGISTRATIE DAN OOK fietsendieven gaat verhinderen om jouw fietsje mee te jatten? Nogmaals daar helpt alleen een goed fysiek slot tegen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:37 schreef henkway het volgende:
[..]
beter een chip dan dat ze je fiets stelen,
Nou, als jij de lul bent als de politie ontdekt dat je op een gestolen fiets rijdt, dan laat je het wel om een gestolen fiets van een junk te kopen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:42 schreef Farenji het volgende:
[..]
Op welke manier denk je dat een chip, kenteken, internet database, of WELK SOORT REGISTRATIE DAN OOK fietsendieven gaat verhinderen om jouw fietsje mee te jatten? Nogmaals daar helpt alleen een goed fysiek slot tegen.
quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:42 schreef Farenji het volgende:
[..]
Op welke manier denk je dat een chip, kenteken, internet database, of WELK SOORT REGISTRATIE DAN OOK fietsendieven gaat verhinderen om jouw fietsje mee te jatten? Nogmaals daar helpt alleen een goed fysiek slot tegen.
Was dat ook niet DE insteek bij de onvoering van het bromfietskenteken in 1997?quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:47 schreef Guus Muisarm het volgende:
Nogal eenvoudig he. Als je de verhandelbaarheid van fietsen weg haalt zullen er minder gestolen worden.
FAAL!quote:Meer motoren en bromfietsen gesloten
Het aantal gestolen motoren en bromfietsen nam in 2008 aanzienlijk toe. Ten opzichte van 2007 nam het aantal motoren dat gestolen werd toe met bijna 15 procent en het aantal gestolen bromfietsen zelfs met ruim 19 procent. Zo'n 40 procent van de motordiefstallen vond plaats in en om Amsterdam, Rotterdam en Den Haag en in de politieregio’s Limburg Zuid en Midden- en West Brabant. De meeste bromfietsen werden ook in de drie grote steden en in de regio Limburg-Zuid gestolen.
Van de gestolen tweewielers werd slechts zo’n 30 procent teruggevonden. Het is wel duidelijk dat veel van de tweewielers vrij gemakkelijk konden worden gestolen, doordat ze niet beveiligd genoeg geparkeerd stonden.
Ga toch weg man, je koopt een fiets van een junk omdat je eigen fiets gejat is. En omdat je naar huis moet. Meestal gebeurt dat als je uit het cafe rolt. Dan denkt er niemand na, en zeker niet over framenummers. Een fiets is gewoon een ding dat vaak gestolen wordt en dan koop je voor een prikkie een andere gestolen fiets terug. Wil je daar iets aan doen dan moet je de dieven oppakken en in de gevangenis pleuren, of gewoon een goed slot gebruiken natuurlijk, maar een registratiesysteem gaat daar echt niks aan veranderen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:44 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou, als jij de lul bent als de politie ontdekt dat je op een gestolen fiets rijdt, dan laat je het wel om een gestolen fiets van een junk te kopen.
Voordat je keihard FAAL roept: hoe was het terugvindpercentage vóór 1997?quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:51 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Was dat ook niet DE insteek bij de onvoering van het bromfietskenteken in 1997?
[..]
FAAL!
Als jij een paar keer bij een licht-aan-op-de-fiets-controle je fiets wordt afgepakt en een boete krijgt omdat 'ie gestolen is, dan denk ik dat je het voortaan wel laat ok een fiets van een junk te kopen. Ook als je uit de kroeg gerold komt.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 14:00 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ga toch weg man, je koopt een fiets van een junk omdat je eigen fiets gejat is. En omdat je naar huis moet. Meestal gebeurt dat als je uit het cafe rolt. Dan denkt er niemand na, en zeker niet over framenummers. Een fiets is gewoon een ding dat vaak gestolen wordt en dan koop je voor een prikkie een andere gestolen fiets terug. Wil je daar iets aan doen dan moet je de dieven oppakken en in de gevangenis pleuren, of gewoon een goed slot gebruiken natuurlijk, maar een registratiesysteem gaat daar echt niks aan veranderen.
Fietsen zijn nu net een briefje van 50 euroquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 13:47 schreef Guus Muisarm het volgende:
Nogal eenvoudig he. Als je de verhandelbaarheid van fietsen weg haalt zullen er minder gestolen worden.
Ook moet je, als je dan een fiets koopt, eerst zelf op internet checken of ie niet registreert staat als gestolen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 14:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Als jij een paar keer bij een licht-aan-op-de-fiets-controle je fiets wordt afgepakt en een boete krijgt omdat 'ie gestolen is, dan denk ik dat je het voortaan wel laat ok een fiets van een junk te kopen. Ook als je uit de kroeg gerold komt.
Ik wel, dat zijn meer tunnels onder de autowegen door, waar je dus je elektrische fiets optimaal kan benutten.quote:Op zondag 30 augustus 2009 08:53 schreef Frezer het volgende:
Ik geloof eerlijk gezegd geen fuck van het nut van fietssnelwegen.
laat mij dan maar 2 kilometer aanleggen, ik maak er wel het project van mn leven van.. belachelijke prijzen..quote:Op zondag 30 augustus 2009 03:12 schreef Perico het volgende:
1 kilometer fietspad kost gemiddeld 500.000 euro.
Voor 25 miljoen heb je er 50 km. in Nederland bij. Achja, alle beetjes helpen!
Als ik zie dat er leasewagens worden uitgedeeld aan mensen die 2 km van hun werk wonen en dan de auto pakken om die 2 km of minder zelfs af te leggen met de auto.. Geef die aartsluie donders een segway ofzo als ze een fiets te min vinden.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:08 schreef henkway het volgende:
[..]
ja ik zie mezelf al met een segway 20 km vice versa doen![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |