Bronquote:DEN HAAG - Fietsers moeten op steeds meer fietspaden gewoon door kunnen trappen, zonder hinder van hobbels, boomstronken en verkeerslichten.
De komende jaren moet het aantal 'fietssnelwegen' verdubbelen. Daarvoor trekt staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) de komende jaren 25 miljoen euro uit. Dat schrijft zij zaterdag in een brief aan de Tweede Kamer.
Daarin ontvouwt zij plannen om Nederland nog meer op de fiets te krijgen. Er zijn al vijf fietssnelwegen, in de regio's Arnhem-Nijmegen en Den Haag Leiden zijn plannen bijna klaar.
Proeven wijzen uit dat met deze fietspaden 5 procent van de forenzen over te halen is de auto voor de fiets te verruilen.
Stallingsplaatsen
De staatssecretaris steekt 35 miljoen in 100.000 extra stallingsplaatsen bij stations. Opruimen van oude fietsen in twintig gemeenten kan 20 procent meer ruimte opleveren Bij bus- en tramhaltes moeten fietsers hun rijwiel gemakkelijk achter kunnen laten. Ook daar komen meer stallingen.
Diefstal
Om fietsendiefstal terug te dringen bekijkt ze of in 2011 een framenummer in de fiets verplicht kan worden.
Verder helpt het Rijk met de verdere ontwikkeling van een fietsplanner van de Fietsersbond en de provincies.
In totaal trekt Huizinga er 70 miljoen voor uit om fietsen aantrekkelijker te maken.
Ik neem aan dat Huizinga dit geld vrijmaakt uit de voor haar ministerie vastgestelde begroting voor 2009, dus de grond van de klacht ontgaat me enigszins.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:14 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Bron
Nederland zucht onder het begrotingstekort en de miljardenuitgaven, maar mw. Huizinga denkt er niet aan om ook maar iets bij te dragen aan een positieve begroting.
Nee, in tijden van malaise moeten mensen maar op de fiets, daar trekken we zonder blikken of blozen 25 miljoen voor uit met een uitloop naar 70 miljoen.
Mw. Huizinga begrijpt waarschijnlijk niet dat dit op de termijn alleen maar geld kost.
Mensen die de auto laten staan betalen minder accijjns en zullen dus zeker op een andere manier "gestraft" worden.![]()
Ik moet steeds vaker zuchten vanwege deze regeldrang over wat de burger wel en niet moet doen.
Laat ze dan in godsnaam er eerst voor zorgen dat fietsers over werkende verlichting beschikken.
Een auto rijdt toch ook niet op de snelweg zonder verlichting?
Dus ze gaat 25 miljoen uitrekken, zodat er straks 5 van de 100 forenzen op de fiets van Leiden naar Den haag (en weer terug) gaan?quote:Proeven wijzen uit dat met deze fietspaden 5 procent van de forenzen over te halen is de auto voor de fiets te verruilen.
Tsja, aangezien er in die fietsenstalling nagenoeg alleen maar oude fietsen staan, zal het inderdaad een berg ruimte opleveren. Er is immers geen hond die daar zijn nieuwe fiets gaat neerzetten; misschien in een bewaakte stalling, maar ook dan ben je je fiets niet zeker.quote:De staatssecretaris steekt 35 miljoen in 100.000 extra stallingsplaatsen bij stations. Opruimen van oude fietsen in twintig gemeenten kan 20 procent meer ruimte opleveren.
Het gaat, neem ik aan, om het opruimen van wrakken en halve fietsen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:37 schreef Hukkie het volgende:
Tsja, aangezien er in die fietsenstalling nagenoeg alleen maar oude fietsen staan, zal het inderdaad een berg ruimte opleveren. Er is immers geen hond die daar zijn nieuwe fiets gaat neerzetten; misschien in een bewaakte stalling, maar ook dan ben je je fiets niet zeker.
5 op de 100 zou al best wat winst zijn. Minder vervuiling, minder energiegebruik, minder kosten, minder file, betere condities van de mensen. Op die honderdduizenden forenzen die dagelijks in de file gaan staan is 5 procent natuurlijk een heleboel.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:37 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Dus ze gaat 25 miljoen uitrekken, zodat er straks 5 van de 100 forenzen op de fiets van Leiden naar Den haag (en weer terug) gaan?
Die fietsen in de fietsenstallingen bij stations worden gecheckt - als een fiets langer dan een paar weken er staat wordt ie weggehaald en mag de eigenaar hem voor een zeer bescheiden bedrag "terugkopen". Dat is wel nodig, een jaar of 10 geleden waren de stallingen een grote berg oud roest - nu is het flink verbeterd. En met een goed slot kun je een fiets ook veilig aan een lantaarnpaal vastzetten - knappe dief die hem dan jat.quote:Tsja, aangezien er in die fietsenstalling nagenoeg alleen maar oude fietsen staan, zal het inderdaad een berg ruimte opleveren. Er is immers geen hond die daar zijn nieuwe fiets gaat neerzetten; misschien in een bewaakte stalling, maar ook dan ben je je fiets niet zeker.
Nou de fietsen die ik zie zijn gemiddeld genomen oude barrels waar een dief zijn neus nog voor op haalt.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:24 schreef Buschetta het volgende:
denk dat de NL fietsindustrie meer geld genereert als de buitenlandse autoindustrie.
Kan het mis hebben natuurlijk. Daarnaast in ogenschouw nemende dat gezondheid en verkeersdruk een rol meespelen is dit geen slechte investering.
Een begroting die elk jaar tekort komt? Het lijkt me datje dan nodig moet doen aan bezuinigingen. Niet aan maatregelen die alleen maar minder inkomsten genereren.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:34 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Ik neem aan dat Huizinga dit geld vrijmaakt uit de voor haar ministerie vastgestelde begroting voor 2009, dus de grond van de klacht ontgaat me enigszins.
Beetje afhankelijk wat je een wrak noemt natuurlijk. Toen ik nog dagelijks met de trein ging, kon ik kiezen tussen mijn mountainbike of mijn stapfiets om bij het station te komen. Ik koos de stapfiets en dat was een wrak, hij deed het wel maar zag er niet uit. Als die geruimd gaat worden dan heb ik geen fiets meer.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:41 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Het gaat, neem ik aan, om het opruimen van wrakken en halve fietsen.
Jawel, maar denk je dat die 5% dat structureel vol gaat houden (zeker de mensen die nu in de auto zitten)?quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:44 schreef Farenji het volgende:
5 op de 100 zou al best wat winst zijn. Minder vervuiling, minder energiegebruik, minder kosten, minder file, betere condities van de mensen. Op die honderdduizenden forenzen die dagelijks in de file gaan staan is 5 procent natuurlijk een heleboel.
Hier hebben ze daarvoor het mooie 'fiets-fout-fiets-weg' principe ingevoerd. Dat betekend dat -als je fiets niet op een daarvoor bedoelde plek staat- je slot door de gemeente wordt opengeknipt, en je je fiets inderdaad voor een mooi bedrag mag terugkopen. Dus die lantarenpaal gaat maar eenmalig werken.quote:Die fietsen in de fietsenstallingen bij stations worden gecheckt - als een fiets langer dan een paar weken er staat wordt ie weggehaald en mag de eigenaar hem voor een zeer bescheiden bedrag "terugkopen". Dat is wel nodig, een jaar of 10 geleden waren de stallingen een grote berg oud roest - nu is het flink verbeterd. En met een goed slot kun je een fiets ook veilig aan een lantaarnpaal vastzetten - knappe dief die hem dan jat.
quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:27 schreef Riffey4 het volgende:
Euh... wat is de regeldrang in het bericht waar jij zo'n hekel aan hebt?
Er liggen al genoeg snelwegen, laat ze nu inderdaad de fietspaden maar eens aanpakken.
Jij bent zo'n type die een grote auto nodig heeft om andere tekortkomingen (sic) te compenseren.
ja ik zie mezelf al met een segway 20 km vice versa doenquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:04 schreef kawotski het volgende:
Ze zouden beter de BTW schrappen op de aanschaf van een Segway.
ja heel goed, bij nieuwe fietsen dus, dat kost misschien een tientje extra.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:08 schreef Repeat het volgende:
Verplicht een framenummer ingraveren.
Verplicht
Als jij of iemand dat wil laten doen, prima. Maar waarom moet dat nou weer verplichtquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:09 schreef henkway het volgende:
[..]
ja heel goed, bij nieuwe fietsen dus, dat kost misschien een tientje extra.
net als een bromfiets, mijn fiets kost 1100 euro !!
Of ben jij ook zo een fietsendief??
Henkway begrijpt waarschijnlijk nog steeds niet dat alles waar verplicht bij staat gewoon een verkapte vorm van extra belasting is.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:15 schreef Repeat het volgende:
[..]
Als jij of iemand dat wil laten doen, prima. Maar waarom moet dat nou weer verplichtToch mijn risico als mn fiets gejat wordt...
Je moet het wel verplichten wil je een goede registratie opzettenquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:31 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Henkway begrijpt waarschijnlijk nog steeds niet dat alles waar verplicht bij staat gewoon een verkapte vorm van extra belasting is.
quote:De uitgebreide dekking voor 5 jaar voor nieuwe en gebruikte fietsen. Productinfo
Premie ¤ 400,00
Poliskosten ¤ 5,00
Totaal ¤ 405,00
Nou noem mij eens een database die vanuit de overheid is opgezet die goed werkt. Verplicht dan gewoon een fiets op kenteken te zetten. Dat systeem is er al, werkt voor auto's meestal goed en is dus veel goedkoper.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:34 schreef henkway het volgende:
[..]
Je moet het wel verplichten wil je een goede registratie opzetten
helaas , maar het is zo
en een kleine bijdrage in een internet database is logisch
je eigen quote:quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:36 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
Nou noem mij eens een database die vanuit de overheid is opgezet die goed werkt. Verplicht dan gewoon een fiets op kenteken te zetten. Dat systeem is er al, werkt voor auto's meestal goed en is dus veel goedkoper.
quote:Diefstal
Om fietsendiefstal terug te dringen bekijkt ze of in 2011 een framenummer in de fiets verplicht kan worden.
Js, en jij hebt het over een internetdatabase waar mensen maar voor moeten betalen. Lijkt me iets heel anders toch?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |