Wat een lariekoek. Jij denkt dat mensen geen gelukkig leven kunnen leiden als ze geen uitzonderlijke prestaties verrichten.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:23 schreef beeer het volgende:
[..]
Wat je eigenlijk zegt is dat jouw idee van hoe de maatschappij eruit moet zijn niet zonder slavernij kan en dat mensen daarom met geweld terug naar hun hok gestuurd mogen worden om die maatschappij in stand te houden.
Ik wil je aanraken.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:24 schreef Shitney het volgende:
[..]
Nee, dit is weer zo'n kromme redenering. "Zou kunnen" bestaat niet. Het kan niet, want een 13 jarige krijgt geen betaalrekening. En geen huurcontract. En geen ziektekostenverzekering. En geen inschrijving op school. En geen baan. En geen verzin het allemaal maar. Dan kan je wel heel hard brullen dat je 13c jarige heel zelfstandig is en dat hij of zij heus wel voor zichzelf zou kunnen zorgen als die vervelende maatschappij alle wetten maar afschaft, maar met die stelling bewijs je je eigen ongelijk. Voor jezelf zorgen betekent je staande kunnen houden en kunnen functioneren in de maatschappij. Niet je staande kunnen houden en kunnen functioneren in Utopia.
Dit is eigenlijk een heel ander onderwerp. Ja onze huidige maatschappij functioneert niet zonder een "arbeiders klasse". Misschien noem jij dat moderne slavernij maar zoals ik al zei dat is een heel ander onderwerp.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:23 schreef beeer het volgende:
[..]
Wat je eigenlijk zegt is dat jouw idee van hoe de maatschappij eruit moet zijn niet zonder slavernij kan en dat mensen daarom met geweld terug naar hun hok gestuurd mogen worden om die maatschappij in stand te houden.
www.kovandijkvertelt.nlquote:Op de bres voor zeezeilster Laura Dekker
Bij kinderbescherming denken we in de eerste plaats aan verwaarlozing en mishandeling. Of we denken aan de kinderen die door het overlijden van ouders of opvoeders alleen op de wereld staan. Je verwacht dus niet dat de Kinderbescherming ouders, die er juist alles voor over hebben om hun kind haar droom te kunnen laten waarmaken, het ouderlijke gezag wil ontnemen. Bij Laura Dekker is dat het geval. Laura, 13 jaar oud, wil een reis om de wereld maken en heeft die reis langdurig voorbereid. Zij is vast besloten om als jongste solozeilster het Guinness Book of Records te halen. Op het eerste gezicht een hachelijk avontuur en onverantwoord voor een kind van dertien. Maar niet als we de levensgeschiedenis van Laura bekijken want die is net zo uitzonderlijk als haar geplande reis om de wereld.
Laura werd op het schip van haar ouders tijdens zo’n wereld zeiltocht geboren. Terwijl leeftijdgenoten leerden lopen en fietsen, leerde Laura de woeste golven bedwingen. Nauwelijks tien jaar oud bezat Laura een volwassen zeilschip en voer daarmee zelfstandig naar de Wadden eilanden. Ondertussen heeft ze ook een aantal malen alleen de Noordzee naar Engeland overgestoken. Laura kan niet alleen prima zeilen maar ook omgaan met de gevaren van een van de drukste vaarroutes van Europa. Haar zeewaardig zeiljacht is nieuw en van de modernste navigatiemiddelen voorzien. Laura is op zeer jonge leeftijd een professional, hetgeen bevestigd wordt door volwassen zeezeilers van naam en faam. Een natuurtalent dus.
Een natuurtalent is schaars. Toch kennen we andere voorbeelden. Jantje Lammers bijvoorbeeld. Als 16 jarige (zonder geldig rijbewijs) wint hij zijn eerste race op Zandvoort. Maar als knaapje van 12 zat hij al achter het stuur van een raceauto en leerde hij slips maken van Rob Slotenmaker. “Een kind kan letterlijk de was doen,” riep mentor Slotenmaker dan tegen zijn stuntelende maar volwassen cursisten. Ik heb nergens gelezen dat toen de Kinderbescherming in actie kwam. We vonden het allemaal mooi en gunde de kleine Jan zijn succes.
Richard Krajicek stond als driejarige op de tennisbaan en behaalde zijn eerste nationale successen toen hij 12 was. Zijn halfzus Michaëlla Krajicek was er nog eerder bij en debuteerde als 14-jarige op Wimbledon. Uitzonderlijke talenten dus. Heeft de Kinderbescherming ingegrepen en de ouders van Richard en Michaëlla uit hun ouderlijke macht gezet? Nee, terwijl daartoe misschien wel een aanleiding was. De vader van de jeugdige tennistalenten, tenniscoach Petr Krajíček, heeft zijn kinderen met ijzeren hand het graffel opgedreven. In de tennisport gaat erg veel geld om. Uitbuiting lag voor de hand. Toch greep niemand in.
Wonderkinderen komen we ook tegen in de muziek. Hein Simons (Heintje) scoorde vanaf zijn 12e jaar de ene hit na de andere en speelde in zes Duitse films. Jan(tje) Smit was nog succesvoller. Ook hij brak landelijk door toen hij 12 jaar was. Vanessa-Mae was de jongste vioolsoliste die zowel Tsjaikovski als Beethoven concerto’s opnam, en dit op 13-jarige leeftijd. Haar wereldroem bracht haar een vermogen op. Vanessa-Mae is waarschijnlijk de rijkste jonge entertainer in het Verenigd Koninkrijk. Dat geldt in Noorwegen voor de winnaar van het songfestival Alexander Rybak (23). Hij was enige jaren geleden de jongste concertmeester ter wereld.
Al deze jeugdige toptalenten waren er niet gekomen zonder de steun van hun ouders en of opvoeders. Dat hun roem niet op een presenteerblaadje werd aangeboden moge duidelijke zijn. Elk vrij uurtje werd besteed om dat ene doel te bereiken. Je kunt je afvragen of deze wonderkinderen wel een normale jeugd hebben gehad. Maar wat is normaal? En wie bepaalt dat? De kinderen die ik hier noem zijn allemaal zeer goed terecht gekomen en hoeven hun dagen niet tegen een hongerloon te slijten achter het beeldscherm of de inpakmachine. Maar nog belangrijker dan een financieel onafhankelijk bestaan is de erkenning van hun talenten en het plezier wat daaraan verbonden is. Deze kinderen hebben op jeugdige leeftijd al een schat aan levenservaring en contacten opgedaan waar volwassenen in hun hele leven niet aan kunnen tippen.
Onze Kinderbescherming is een stoffig instituut dat al jaren een grondige reorganisatie behoeft. De ellende die deze instelling te weeg heeft gebracht is met geen pen te beschrijven. Maar ook bij het ministerie van onderwijs wordt het tijd de bezem door het spinrag van onze bestuurders te halen. Ja, Laura onttrekt zich aan de leerplichtwet. Dat is een misdaad. De leerplichtwet is een nuttig instrument om te voorkomen dat jongeren op latere leeftijd de aansluiting met het bedrijfsleven missen en dus opgroeien voor galg en rad. Laura is uit een ander hout gesneden. Ze zal haar studie alsnog voltooien. Waarschijnlijk zelfs in een recordtempo want wat Laura in haar hoofd heeft dat doet ze ook.
Laura is niet alleen een uitzonderlijk goede zeilster, ze is ook een uitzonderlijk goede leerling. Ze kan met gemak de VWO doorlopen maar kiest voor de HAVO. Toch kunnen er inderdaad vraagtekens worden gezet bij haar voornemen om tijdens haar wereldreis via het Internet een deel van haar Havo studie te voltooien. Theoretisch heeft ze er voldoende tijd voor. De praktijk kan heel anders uitpakken. Maar is twee jaar leerachterstand een ramp voor Laura? Nee, want de kennis en ervaring die ze opdoet gedurende haar zeiltocht is op geen school te leren. Haar talenkennis bijvoorbeeld en wiskunde zijn al op het niveau waar menige student jaloers op wordt. Maar belangrijker is zelfredzaamheid en sociale contacten. Die zelfredzaamheid is de uitdaging, de sociale contacten zal ze in de hele wereld opdoen. Over de toekomst van Laura hoeft niemand zich zorgen te maken, die zit wel goed. Ja, maar nu wordt er een precedent geschapen. Onzin, natuurtalenten zoals Laura zijn uniek. Dit is een zeer bijzondere situatie waar menig ouder jaloers op zal zijn.
Blijft nog over het gevaar waaraan Laura wordt blootgesteld. Onverantwoord? Dat valt nog te bezien. Hoeveel kinderen komen niet om in het verkeer? Hoeveel kinderen worden het slachtoffer van zinloos geweld? De kans dat je kind op het schoolplein wordt doodgestoken is minstens net zo groot als een golf die de boot van Laura naar de zeebodem trekt. De trip van Laura wordt van minuut tot minuut gevolgd. Er is gekozen voor de meest veilige route en grote delen van haar reis zal Laura in het gezelschap van 80 volgschepen zijn. Haar ouders kennen de gevaren als zeer ervaren zeezeilers en hebben Laura ter degen voorbereid. Ze krijgt de beste materialen mee. Niets is aan het toeval overgelaten. Experts op dit gebied bevestigen dat. De enige bottleneck is de bemoeizucht van de Kinderbescherming. Ik kan me indenken dat Laura zich zo snel mogelijk van haar Nederlanderschap wil ontdoen. Ze heeft die mogelijkheid want ze bezit drie nationaliteiten. Holland, ooit de grootste zeevarende natie en beroemd en berucht om zijn VOC. Laura had een geweldige promotie kunnen zijn. Ik zie er van komen dat Nieuw- Zeeland met die eer gaat strijken. Hoe bekrompen kun je als natie zijn……
Zegt de vriend van de familie in de uitzending bij Knevelquote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:17 schreef Disana het volgende:
[..]
Moussie bleef herhalen dat ze in een vloot zou varen. Ik heb hier niets over kunnen vinden.
Eens. Dit topic begint op mijn fucking zenuwen te werkenquote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:18 schreef Whiskey_Tango het volgende:
De aantrekkingskracht van dit topic doet de rest van NWS verblekenhet is zo stil behalve hier, bah bah, komt u allen terug bitte..
Altijd mooi, van die uit de duim gezogen statistische vergelijkingenquote:De kans dat je kind op het schoolplein wordt doodgestoken is minstens net zo groot als een golf die de boot van Laura naar de zeebodem trekt.
Inderdaad.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:31 schreef Colplay het volgende:
www.kovandijkvertelt.nl
Lijkt me een goede samenvatting van het hele probleem.
Ohnee, wat erg voor jequote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:32 schreef IntercityAPT het volgende:
Dit topic begint op mijn fucking zenuwen te werken
Of zij doet zich dommer voor dan zij is om bij een groep te kunnen horen .. als je VWO-advies krijgt terwijl zij naar eigen zeggen nog nooit heeft moeten gaan zitten blokken, dat wil toch wel wat zeggen ..quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:12 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
O was jij hoogbegaafd?
Nou, Laura niet hoor, is gewoon een doorsnee meisje, blijkens haar conversaties op hyves.
Lijkt mij voornamelijk een herhaling van alle andere ongefundeerde argumenten die in deze reeks zijn voorbij gekomen. Waar haalt iedereen toch die wijsheden over dat kind vandaan? Wat voor cijfers haalt ze dan? Waar is haar CITO uitslag? Waar zijn de verslagen van al die solotochten die ze heeft gedaan? Waar zijn de uitslagen van al die wedstrijden die ze heeft gewonnen?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:31 schreef Colplay het volgende:
[..]
www.kovandijkvertelt.nl
Lijkt me een goede samenvatting van het hele probleem.
Toch fijn dat je toegeeft dat Laura geen steek verder is in haar ontwikkeling dan anderen. Want als ze werkelijk zo onafhankelijk, volwassen en zelfstandig zou zijn, en zo vrijgevochten... dan zou ze echt niet vallen voor zulk kinderlijk gedrag.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:36 schreef moussie het volgende:
[..]
Of zij doet zich dommer voor dan zij is om bij een groep te kunnen horen .. als je VWO-advies krijgt terwijl zij naar eigen zeggen nog nooit heeft moeten gaan zitten blokken, dat wil toch wel wat zeggen ..
Het punt is dat Laura en haar vader haar in een uitzonderingspositie zetten: ze is bijzonder DUS moeten normale regels en wetten niet voor haar gelden. Daarop zijn er mensen die beargumenteren dat alle andere mensen, en mensen die tegen de reis van Laura zijn, slechts kansloze gemiddelde mensen zijn. Dan zeg ik dat de maatschappij niet kan bestaan als iedereen dusdanig bijzonder is.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:29 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Dit is eigenlijk een heel ander onderwerp. Ja onze huidige maatschappij functioneert niet zonder een "arbeiders klasse". Misschien noem jij dat moderne slavernij maar zoals ik al zei dat is een heel ander onderwerp.
Kweenie hoor, ik heb in zes jaar gymnasium ook nooit een minuut hoeven blokken. Als ze echt zo intelligent was deed ze gewoon wel VWO, want dan had ze tijd zat voor sport of andere talenten. Ik had mensen in de klas die beta met 8 of 9 vakken deden en ondertussen de vooropleiding van het conservatorium ernaast deden.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:36 schreef moussie het volgende:
[..]
Of zij doet zich dommer voor dan zij is om bij een groep te kunnen horen .. als je VWO-advies krijgt terwijl zij naar eigen zeggen nog nooit heeft moeten gaan zitten blokken, dat wil toch wel wat zeggen ..
Klinkt als een hele zelfstandige en volwassen meid.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:36 schreef moussie het volgende:
[..]
Jullie weten toch allemaal zo goed hoe een 13-jarige puber in elkaar steekt, nou dan zou je dat dus ook moeten weten, dat kinderen zich anders voordoen dan ze zijn om bij een groep te kunnen horen
Maar als iemand op zijn derde 20 uur per week gaat tennissen heeft hij toch ook nog niets gepresteerd. En heb je de verhalen niet gelezen dat ze alleen naar Engeland is gevaren? En het watersportverbond geeft zelf aan dat wie dat kan op die drukke route ook de wereld rond kan varen. Hoeveel bewijs moet je nog meer hebben dat ze dit fysiek gezien moet kunnen? Volgens experts.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:37 schreef Shitney het volgende:
[..]
Lijkt mij voornamelijk een herhaling van alle andere ongefundeerde argumenten die in deze reeks zijn voorbij gekomen. Waar haalt iedereen toch die wijsheden over dat kind vandaan? Wat voor cijfers haalt ze dan? Waar is haar CITO uitslag? Waar zijn de verslagen van al die solotochten die ze heeft gedaan? Waar zijn de uitslagen van al die wedstrijden die ze heeft gewonnen?
Al die andere voorbeelden die hij noemt waren aantoonbaar uitzonderlijk. Ze stonden op nummer 1 in de hitparade, kwalificeerden zichzelf voor Wimbledon of wonnen races op Zandvoort.
Voor dit plan had ik in ieder geval nog nooit van Laura Dekker gehoord. En al googlend kom ik geen enkel greintje bewijs van haar sportieve uitblinkerschap, laat staan van haar intelligentie tegen. De enige bewijzen die er zijn, wijzen eerder in tegengestelde richting.
Wie gaat er nou eindelijk eens die keiharde bewijzen voor al die uitzonderlijke prestaties posten?
Mooi zo.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:21 schreef Whiskey_Tango het volgende:
Haha oké ik leg me er bij neer, tijd voor kopje koffie dan maar.
Als je recreatiezeiler bent, val je dus niet onder de uitzonderingen die voor topsporters gelden. Maar dat wordt wel steeds als argument aangevoerd.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:42 schreef Colplay het volgende:
[..]
Maar als iemand op zijn derde 20 uur per week gaat tennissen heeft hij toch ook nog niets gepresteerd. En heb je de verhalen niet gelezen dat ze alleen naar Engeland is gevaren? En het watersportverbond geeft zelf aan dat wie dat kan op die drukke route ook de wereld rond kan varen. Hoeveel bewijs moet je nog meer hebben dat ze dit fysiek gezien moet kunnen? Volgens experts.
En Laura is geen wedstrijdzeilster maar een recreatiezeiler. Dus dan doe je niet mee aan wedstrijden en dan win je die dus ook niet.
Je hebt helemaal gelijk,laten we het daar maar op houden.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:24 schreef Shitney het volgende:
[..]
Nee, dit is weer zo'n kromme redenering. "Zou kunnen" bestaat niet. Het kan niet, want een 13 jarige krijgt geen betaalrekening. En geen huurcontract. En geen ziektekostenverzekering. En geen inschrijving op school. En geen baan. En geen verzin het allemaal maar. Dan kan je wel heel hard brullen dat je 13c jarige heel zelfstandig is en dat hij of zij heus wel voor zichzelf zou kunnen zorgen als die vervelende maatschappij alle wetten maar afschaft, maar met die stelling bewijs je je eigen ongelijk. Voor jezelf zorgen betekent je staande kunnen houden en kunnen functioneren in de maatschappij. Niet je staande kunnen houden en kunnen functioneren in Utopia.
Maar dat kan ik me goed voorstellen. Zou het liever ook niet hebben dat ze dit gaat doen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:44 schreef Marrije het volgende:
[..]
Mooi zo.
Ik moet nog even denken aan één van de filmpjes op het jeugdjournaal. Die vrouw die vanaf het dek staat te roepen 'ben jij niet dat beroemde meisje van tv' 'ja is eigen risico he, gelijk heb je' 'ja ik zag je op tv en zei meteen tegen mn man, ik ben blij dat het onze dochter niet is'.
Kun jij naar Engeland zeilen?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:37 schreef Shitney het volgende:
Lijkt mij voornamelijk een herhaling van alle andere ongefundeerde argumenten die in deze reeks zijn voorbij gekomen. Waar haalt iedereen toch die wijsheden over dat kind vandaan? Wat voor cijfers haalt ze dan? Waar is haar CITO uitslag? Waar zijn de verslagen van al die solotochten die ze heeft gedaan? Waar zijn de uitslagen van al die wedstrijden die ze heeft gewonnen?
Al die andere voorbeelden die hij noemt waren aantoonbaar uitzonderlijk. Ze stonden op nummer 1 in de hitparade, kwalificeerden zichzelf voor Wimbledon of wonnen races op Zandvoort.
Voor dit plan had ik in ieder geval nog nooit van Laura Dekker gehoord. En al googlend kom ik geen enkel greintje bewijs van haar sportieve uitblinkerschap, laat staan van haar intelligentie tegen. De enige bewijzen die er zijn, wijzen eerder in tegengestelde richting.
Wie gaat er nou eindelijk eens die keiharde bewijzen voor al die uitzonderlijke prestaties posten?
Ik zie anders ook volwassenen die de gekste dingen doen om bij een groep te horen .. dat heeft weinig met leeftijd te maken .. al die kerels met hun sportvelgen bvb, er zijn erbij die zich in de schulden steken om bij die kudde te horen .. nou nou, die zijn volwassen bezig ...quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:39 schreef PhalanX het volgende:
[..]
Toch fijn dat je toegeeft dat Laura geen steek verder is in haar ontwikkeling dan anderen. Want als ze werkelijk zo onafhankelijk, volwassen en zelfstandig zou zijn, en zo vrijgevochten... dan zou ze echt niet vallen voor zulk kinderlijk gedrag.
Waarom lees je eerst niet iets over dit onderwerp?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:40 schreef Ryan3 het volgende:
Heeft die vader al eens de wereld rondgezeild, alleen, en indien zo, hoe oud was hij toen; dat-ie een beetje een idee heeft van de risico's die eraan verbonden zijn.
Dus datquote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:49 schreef Colplay het volgende:
[..]
Maar dat kan ik me goed voorstellen. Zou het liever ook niet hebben dat ze dit gaat doen.
Maar als ze het kan, dan is dit een goede kans om een bijzondere prestatie neer te zetten waar je heel je leven voordeel van kan hebben. Dus als de ouders er achter staan, waarom niet een beetje meewerken?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |