Nouja, dat legt de basis wel een beetje uit. Inmiddels zijn we een paar dagen verder en heb ik besloten er maar eens werk van te gaan maken. Ik maak geen foto's tijdens het werken, want het ding is nogal goor en ik fotografeer met m'n telefoon. Logischerwijs wil ik niet dat m'n telefoon vies wordt. Verwacht bijzonder onregelmatige updates, ik werk er gewoon aan wanneer ik daar zin in hebquote:Zo, ik zou nog even wat foto's maken van het Wolseley-motortje.
Even wat info vooraf: het is een Wolseley WD8, van de Wolseley Sheep Shearing Machines Company Ltd (met deze motortjes werden vacuumpompen aangedreven, waar melkmachines en schaapscheermachines op werkten).
Bouwjaar is 1958, dit is nummer 45094. Er zijn er in totaal 36645 van gebouwd, de eerste in maart 1949 met motornummer 24005, en de laatste in 1961, met motornummer 60650.
Vermogen is 1,5 pk, toerental 700 toeren.
Totaalplaatje:om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Zonder kop, twee zuigerposities (let op de gekantelde klep):om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Krukas met oliespatter, distributie naar nokkenas met centrifugaalregulateur gemonteerd op het tandwiel, en een heel klein stukje nokkenas, gefotografeerd tussen de krukwangen en de drijfstang door:om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
En vervolgens nog een plaatje van de ontsteking en een plaatje in de cilinderkop/hopper (nu gebruikt als opslagvat ). In de hopper gaat het koelwater, dat circuleert en verdampt, en daardoor wordt het blok gekoeld:om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.Ja toon me deze inhoudmeer informatie
ik accepteer de cookies.
Wat er dus moet gebeuren is dat hij vast moet komen op het onderstel, de lagerblokken moeten een plaats krijgen, de as die er naast ligt moet worden afgedraaid zodat hij past, dan moet alles gemonteerd worden.
Dan wil ik kijken of ik met een brandstempel het Wolseley-logo in het onderstel kan branden en alles vervolgens vernissen.
Daarna moet de klepgeleider van de missende klep uitgeruimd worden en moet er een overmaat klep gemonteerd worden, de kleppen- en zittingen moeten dan worden geslepen en dan kan de kop er weer op. De carburateur moet een beetje opgekalefaterd worden en de tank moet even gecoat worden aan de binnenkant zodat ie niet meer lekt (je kan er nu doorheen kijken). Daarna kan ie in elkaar en zou hij zo moeten lopen.
De buis die ervoor ligt in het eerste plaatje moet er nog op, dat is een grote poelie voor platte riemen. Ik wil verder de rand van het vliegwiel nog kaal maken (dat hoort bij die dingen) en er nog iets aan maken, zoals een vacuumpomp of een bietensnijder of iets dergelijks. De roest laat ik zitten, je mag best zien dat hij oud is. Sommige motortjes zijn nu mooier dan toen ze voor het eerst liepen
Misschien maak ik daar tegen die tijd nog wel een topic over.
Nee, hij is niet hit and miss (dat vind ik wel jammer eigenlijk, want dat vind ik nog veel mooier dan dit).quote:foto Op donderdag 27 augustus 2009 01:20 schreef 2cv het volgende:
TVP want ik wil dit volgen.
Tevens even een vraag die wellicht ontzettend dom is: die regulateur is omdat het een hit- en miss motor is ? Ik ben een beetje moe dus niet zo scherp/helder meer
Neequote:foto Op donderdag 27 augustus 2009 01:34 schreef 2cv het volgende:
Dus eens in de zoveel tijd moet je die veer weer opwinden (indien je veel lage toeren draait) ? En heeft elke motor nou zo'n regulator ?
Dat maakt mij niet uit, het ziet er gewoon zo fantastisch uitquote:Overigens is hit en miss erg inefficient: alleen de ontsteking wordt onderbroken als het toerental hoog genoeg is waardoor je nog wel brandstof aanzuigt die je niet verbrandt en lucht comprimeert wat het spul zo fijn afremt.
Is goed, is prima te doen ookquote:Als alles schoon is () kan je dan met de hand eens demonstreren hoe die regulator exact werkt en er een filmpje van maken ? Dus gewoon een beetje aan de regulator frutten zodat te zien is hoe alles beweegt enzo. Het lijkt mij leuk om precies te snappen hoe dat werkt. Ik snap de theorie maar de enige situaties waarbij ik het echt gezien heb was bij een stoommachine en dat is een duidelijk minder compacte constructie dan de constructie in jouw motor.
Hij heeft maar 1,5 pk, dus net boven de 1 KW, en als je daar een dynamo aan hangt hou je misschien 800W over. Heeft niet zo bijster veel zin dusquote:foto Op donderdag 27 augustus 2009 16:45 schreef T42 het volgende:
ik zou zo'n motor gebruiken in een boot om via een autodynamo stroom op te wekken en zo de accu en elec motor te laten draaien.
Nee da's niet zo duurquote:kon een volledige gereviseerde op gas kopen voor 300 euro. (is dat duur?)
Nee het zit anders. Als je hem voor een dagje uit zet is het prima om dat op de ontsteking te doen (sterker nog, een oudere auto doet het precies hetzelfde), maar als je hem langer uit wil hebben moet je de vlotterkamer en zo even leeg trekken. Benzinekraan dus dicht.quote:foto Op donderdag 27 augustus 2009 16:49 schreef T42 het volgende:
uitzetten met de ontsteking mag nietdat weet ik dan weer
kun je de bobine mee opblazen
dus benzine/gas kraan dicht en wachten
Thanksquote:foto Op donderdag 27 augustus 2009 17:11 schreef error_404 het volgende:
tvp
cool project! heb er niet veel verstand van, dus misschien leer ik hier nog eens wat
succes en have fun!
Yepquote:foto Op donderdag 27 augustus 2009 18:10 schreef Dutch.Devil het volgende:
Heeft zeker dienst gedaan als motortje voor een melkmachine vroeger?
Joah, die ga ik gewoon hergebruiken (als de veren los zitten dan). Deze dingen zijn zo hufterproof dat je ze na een vastloper gewoon weer aan de gang krijgtquote:foto Op donderdag 27 augustus 2009 23:34 schreef LangeJan het volgende:
Ga je de zuiger hergebruiken??
Want... mijn alziend oog zag een scheurtje, of is het vuil?
[ afbeelding ]
niet zelfde als bij een auto hoorquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 00:52 schreef oshiro het volgende:
[..]
Hij heeft maar 1,5 pk, dus net boven de 1 KW, en als je daar een dynamo aan hangt hou je misschien 800W over. Heeft niet zo bijster veel zin dusHeb overigens al een Briggs & Stratton-aggregaat uit '74 staan, 2500 VA.
[..]
Nee da's niet zo duur
[..]
Nee het zit anders. Als je hem voor een dagje uit zet is het prima om dat op de ontsteking te doen (sterker nog, een oudere auto doet het precies hetzelfde), maar als je hem langer uit wil hebben moet je de vlotterkamer en zo even leeg trekken. Benzinekraan dus dicht.
Je legt gewoon de boel aan massa voordat je uberhaupt de bobine hebt bereikt bij deze. En m'n B&S-aggregaat doet het inderdaad wel zo, maar dat vindt ie ook niet zo erg. Voorlopig houden ze het prima uit. Ik heb nog wat meer motortjes, maar waar ze altijd op falen zijn roestige of versleten contactpuntjes.quote:foto Op vrijdag 28 augustus 2009 08:49 schreef T42 het volgende:
[..]
niet zelfde als bij een auto hoorbij een auto word de bobine uitgeschakeld en stoppen de vonken
bij deze ontstekingen maak je sluiting en dan had je risico de bobine opteblazen en die zijn er niet in overschot.
dit zie ik ook altijd netjes bij stationair meetings bij benzine en gas motoren
800watt is genoeg om een acuu op te laden, of als hulp.
maar project werd te duur dus doe ik dat maar niet
bobine bedoelde de spoel die dan een optaterkrijgtquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 10:42 schreef oshiro het volgende:
[..]
Je legt gewoon de boel aan massa voordat je uberhaupt de bobine hebt bereikt bij deze. En m'n B&S-aggregaat doet het inderdaad wel zo, maar dat vindt ie ook niet zo erg. Voorlopig houden ze het prima uit. Ik heb nog wat meer motortjes, maar waar ze altijd op falen zijn roestige of versleten contactpuntjes.
Bij die Wolseley heb ik ook een boel schoon zitten maken, de pakking van het ontstekingsdeksel was kapot
Hij vonkt nu als een malle
Omdat de vonk te weinig weerstand geeft?quote:foto Op vrijdag 28 augustus 2009 10:46 schreef T42 het volgende:
[..]
bobine bedoelde de spoel die dan een optaterkrijgt
Hij is idd van gietijzer. Als ik heb goed ondersteun zou het geen probleem moeten zijn, dus even een dikke bus vlak rond de krukas zetten.quote:foto Op vrijdag 28 augustus 2009 01:26 schreef 2cv het volgende:
Kan je het vliegwiel met krukas kwijt onder de kolomboor of ga je creatief doen met een handboormachine ? Enneh, ben je niet bang dat het vliegwiel uit elkaar spat als je het onder de pers legt ? WAnt volgens mij is dat ding van gietijzer, of niet ?
M'n pa heeft de zuiger gister op z'n werk schoongemaakt, en je kunt aan dit plaatje dus zien dat ik donkerbruin/zwart haar hebquote:foto Op donderdag 27 augustus 2009 23:34 schreef LangeJan het volgende:
Ga je de zuiger hergebruiken??
Want... mijn alziend oog zag een scheurtje, of is het vuil?
[ afbeelding ]
Ik ben benieuwdquote:foto Op zaterdag 29 augustus 2009 14:38 schreef T42 het volgende:
kan me digi cam niet zo snel vinden maar heb mooie foto's wat je nog meer met zo'n motor kan doen.
zonder de aandrijving te gebruiken
Zuigerveren maak ik niet zelfquote:foto Op zaterdag 29 augustus 2009 16:38 schreef 2cv het volgende:
Ik ben nieuwschierig (voor zover ik dat al niet was). Hoe maak je die zuigerveren ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop