Een user die veel PTA-ers wel bekend zal zijn, namelijk 2cv, vroeg me om een topic te maken over een projectje waarmee ik bezig ben. Dus bij deze
De post waarmee het allemaal begon:
quote:
Zo, ik zou nog even wat foto's maken van het Wolseley-motortje.
Even wat info vooraf: het is een Wolseley WD8, van de Wolseley Sheep Shearing Machines Company Ltd (met deze motortjes werden vacuumpompen aangedreven, waar melkmachines en schaapscheermachines op werkten).
Bouwjaar is 1958, dit is nummer 45094. Er zijn er in totaal 36645 van gebouwd, de eerste in maart 1949 met motornummer 24005, en de laatste in 1961, met motornummer 60650.
Vermogen is 1,5 pk, toerental 700 toeren.
Totaalplaatje:
Zonder kop, twee zuigerposities (let op de gekantelde klep):
Krukas met oliespatter, distributie naar nokkenas met centrifugaalregulateur gemonteerd op het tandwiel, en een heel klein stukje nokkenas, gefotografeerd tussen de krukwangen en de drijfstang door:
En vervolgens nog een plaatje van de ontsteking en een plaatje in de cilinderkop/hopper (nu gebruikt als opslagvat ). In de hopper gaat het koelwater, dat circuleert en verdampt, en daardoor wordt het blok gekoeld:
Wat er dus moet gebeuren is dat hij vast moet komen op het onderstel, de lagerblokken moeten een plaats krijgen, de as die er naast ligt moet worden afgedraaid zodat hij past, dan moet alles gemonteerd worden.
Dan wil ik kijken of ik met een brandstempel het Wolseley-logo in het onderstel kan branden en alles vervolgens vernissen.
Daarna moet de klepgeleider van de missende klep uitgeruimd worden en moet er een overmaat klep gemonteerd worden, de kleppen- en zittingen moeten dan worden geslepen en dan kan de kop er weer op. De carburateur moet een beetje opgekalefaterd worden en de tank moet even gecoat worden aan de binnenkant zodat ie niet meer lekt (je kan er nu doorheen kijken). Daarna kan ie in elkaar en zou hij zo moeten lopen.
De buis die ervoor ligt in het eerste plaatje moet er nog op, dat is een grote poelie voor platte riemen. Ik wil verder de rand van het vliegwiel nog kaal maken (dat hoort bij die dingen) en er nog iets aan maken, zoals een vacuumpomp of een bietensnijder of iets dergelijks. De roest laat ik zitten, je mag best zien dat hij oud is. Sommige motortjes zijn nu mooier dan toen ze voor het eerst liepen
Misschien maak ik daar tegen die tijd nog wel een topic over.
Nouja, dat legt de basis wel een beetje uit. Inmiddels zijn we een paar dagen verder en heb ik besloten er maar eens werk van te gaan maken. Ik maak geen foto's tijdens het werken, want het ding is nogal goor en ik fotografeer met m'n telefoon. Logischerwijs wil ik niet dat m'n telefoon vies wordt. Verwacht bijzonder onregelmatige updates, ik werk er gewoon aan wanneer ik daar zin in heb
Even een filmpje tussendoor van hoe het eindresultaat ongeveer moet worden (WD2 ipv WD8, maar er zijn weinig verschillen):
Een langzaamloper dus, uiteindelijk wil ik er voor de gein dingetjes mee aandrijven zoals vacuümpompen of andere landbouwwerktuigen. Op braderieën is dat best leuk, daar komen we nog wel eens namelijk.
Ik heb twee dingetjes gekocht. Een nieuw gemaakte uitlaat, een originele. De uitlaat die er nu op zit is niet origineel.
En een origineel moertje voor op de bougie, voor nog geen 2 euro laat ik dat ook niet liggen
Verder is er ook nog wat geklust. Het doel was om het hele blok kaal te maken zodat de boel wat hanteerbaarder is als hij weggebracht wordt om de klepgeleiders te laten repareren. Alles eruit, om te beginnen met de krukas. Dus: de poelies en het vliegwiel moesten eraf. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan...
De poelies probeerden we eerst met een poelietrekker. Helaas was vroeger het gietijzer niet al te sterk en zat de boel al een jaartje of 50 vast. Gevolg: poelies breken af. Dat schiet dus niet op
De spie van het vliegwiel zat ook muurvast. Met een hefboom van twee meter was er nog geen beweging in te krijgen, na enkele dagen weken in kruipolie en na diverse keren met inductieverwarming verhitten tot een graadje of 1000. Met geen mogelijkheid los te krijgen...
Er moest dus een andere oplossing gezocht worden. Na veel zoeken en denken bedachten we maar 1 oplossing: de krukas met vliegwiel en al uit het blok trekken. Maar daarvoor moesten die andere twee poelies er nog steeds af. Maar ook daar hadden we iets op bedacht:
Deel van de poelie afgeslepen en waar de spiebaan op de krukas loopt ingeslepen. Vervolgens een hele dikke beitel er tussen en toen kwamen ze los
Zonde van de poelies, we hadden ze graag willen gebruiken. Maar jammer dan hoor, je kunt niet alles hebben en ze waren dus al kapot van het trekken. Ik duikel wel weer een andere poelie op.
Even een onduidelijk plaatje van hoe de boel er toen bij lag (let op de kale as nu):
Vervolgens probeerde ik het big-end-lager los te maken, maar daar kon ik niet bij komen (normaal gaat dat via de plaat waardoor de krukas het blok in gestoken wordt). De enige mogelijkheid om erbij te komen was om de nokkenas eruit te halen. En daarvoor moest de regulateur weer uit elkaar (regulateur zit op de nokkenas):
Vervolgens kon ik het big-end demonteren. De onderdelen die ik tot dan verzameld had (nokvolgers, regulateurarm, tandwiel voor de ontsteking, regulateurafstelschroef, lagerschaal van big-end, en nog wat reut):
De zuiger kon er toen dus uit. Het is maar goed ook dat we besloten hebben om het zo uitgebreid te doen, oordeel zelf...
De zuigerveren zitten compleet in een soort oliekoek vastgebakken aan de zuiger, en de olieschraapveren zitten zo onder de bagger dat ze niet eens meer te zien zijn. Deze hele handel mag een paar daagjes weken in de olie, en dan maar eens proberen om de boel weer los te krijgen. Zal een hele hoop compressie schelen! Maar goed, dit is ook de eerste keer in 50 jaar dat het ding open gaat.
Met de zuiger eruit ziet het hele plaatje er van bovenaf zo uit:
Als je goed kijkt zie je dat de krukas daar dus al iets is verschoven, en het deksel bij het vliegwiel al los is. Dat is dus de bedoeling, we trekken de boel met deksel en al uit het blok:
Zo staat de boel er nu bij, ik ga later verder proberen de krukas uit het blok te drukken. Hij zit nogal vast...
M'n pa en ik hebben maar besloten om de vliegwielspie weg te boren en vervolgens met de restanten er nog in het vliegwiel er af te persen onder een pers. Vervolgens maken we gewoon een nieuwe spie. Maar dat komt later wel.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." -
Arnold J. Rimmer, Red Dwarf ||
Last.fm