abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72179541
Ik kreeg zojuist een boete binnen voor het volgende:
"In de openlucht vuur aanleggen, stoken of hebben"
De boete bedraagt 180 euro.

Het zit dus zo, we waren op een zandvlakte (waar we overigens best vaak zitten), en we wilden daar een vuurtje bouwen.
Voor deze boete hebben we elke keer dat we daar waren een vuur gebouwd, en zelfs als er politie langs kwam werd er niks van gezegd.
We waren net aangekomen, en waren nog even aan het uitrusten van de tocht naar boven, toen de politie langs kwam.
Wat ze dus tegen ons zeiden was dat we een boete zouden krijgen voor het bij ons hebben van brandbaar materiaal (we hadden een zak hout bij ons, dicht).

Ze zeiden ook dat ze ons zouden matsen (right!), en dat maar 2 van de 4 personen de boete zouden krijgen.
Kan dat gewoon? Dat vind ik namelijk een beetje rare manier van zaken doen.

Heeft het zin om hier tegenin te gaan? Want zoals ik het dus nu lees heb ik een boete gekregen voor het maken/hebben van vuur, terwijl we daar nog niet eens aan begonnen waren (m.a.w we waren dus alleen verdacht, en voor zover ik weet kan je daar geen boete voor krijgen).
Toen ik dit zei tegen mijn vader zei hij dat het lastige is dat het ons woord tegen het woord van de politie is, maar toen bedacht ik me dat die andere twee geen boete hebben gekregen, dus volgens mij kunnen zij dus als getuige dienen, of heb ik dat mis?

Sorry voor het lange verhaal, maar ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen .
pi_72179590
Wat heb je als verklaring opgegeven?
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
pi_72179609
Ik zou dit ook wel eens willen weten!
Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
pi_72179648
Dat ze er maar twee een boete geven kan uiteraard gewoon. Is er een geldige APV?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_72179677
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 19:15 schreef rene90 het volgende:
Wat heb je als verklaring opgegeven?
Één van ons heeft maar een verklaring af moeten leggen, dat ging wel over vuur aanleggen.
pi_72179710
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 19:18 schreef Skonk het volgende:
Één van ons heeft maar een verklaring af moeten leggen, dat ging wel over vuur aanleggen.
laat hem dan de boete betalen , handige actie van die vriend
pi_72179718
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 19:17 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat ze er maar twee een boete geven kan uiteraard gewoon. Is er een geldige APV?
Ik zou niet weten wat dat is.
pi_72179754
Algemene Plaatselijke Verordening. Aanvullende regels voor een bepaald gebied, opgesteld door de gemeente.
pi_72179780
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 19:20 schreef Five_Horizons het volgende:
Algemene Plaatselijke Verordening. Aanvullende regels voor een bepaald gebied, opgesteld door de gemeente.
Nou de politie zei dat het niet mocht, maar ik heb geen bord of wat dan ook gezien.
  PR/Manusje van alles woensdag 26 augustus 2009 @ 19:24:28 #10
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_72179880
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 19:21 schreef Skonk het volgende:

[..]

Nou de politie zei dat het niet mocht, maar ik heb geen bord of wat dan ook gezien.
Daar hoeft ook geen bordje te staan. Er staan ook geen borden dat je niet mag wildplassen.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_72179888
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 19:21 schreef Skonk het volgende:
een bord hoeft niet als het in de avp staat, maar het lijkt me logisch dat je wel weet dat je geen vuur mag maken in het bos of op een zandvlakte in het bos.

gewoon boetes door 4 delen en betalen, en nooit meer doen
pi_72179940
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 19:18 schreef Skonk het volgende:

[..]

Dan ben je nat
pi_72179948
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 19:24 schreef willempjewever het volgende:

[..]

een bord hoeft niet als het in de avp staat, maar het lijkt me logisch dat je wel weet dat je geen vuur mag maken in het bos of op een zandvlakte in het bos.

gewoon boetes door 4 delen en betalen, en nooit meer doen
Vroeger mocht het daar wel gewoon, dat zeiden de agenten ook.
En dan nog, moeten we dan niet een boete krijgen voor het hebben van brandbaar spul?
We hebben niks aangelegd.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 19:37:56 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_72180290
Kunnen ze deze boete niet aan ELKE roker geven?
censuur :O
pi_72180358
Dit staat er in de APV:
quote:
Afdeling 5: Verbod vuur te stoken

Artikel 5:34

Verbod afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen of anderszins vuur te stoken

1. Het is verboden in de openlucht afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen in de zin van de Wet milieubeheer of anderszins vuur aan te leggen, te stoken of te hebben.

2. Het verbod geldt niet voorzover het betreft:

a. verlichting door middel van kaarsen, fakkels en dergelijke;

b. sfeervuren zoals terrashaarden en vuurkorven, indien geen afvalstoffen worden verbrand;

c. vuur voor koken, bakken en braden, voorzover dat geen gevaar, overlast of hinder voor de omgeving oplevert.

3. Het college kan van dit verbod ontheffing verlenen.

4. De ontheffing kan worden geweigerd:

a. in het belang van de openbare orde en veiligheid;

b. ter bescherming van de woon- en leefomgeving;

c. ter bescherming van de flora en de fauna.

5. Het verbod geldt niet voorzover in het geregelde onderwerp wordt voorzien door artikel 429, aanhef en onder 1 of 3, van het Wetboek van Strafrecht of de Provinciale milieuverordening.
Niks over hout bij je hebben, in ieder geval!
[edit]Trouwens, we wilden soep erop gaan koken.
Een van de moeders is getuige dat we dat pannetje mee hadden genomen, bonnetje van de soep hebben we denk ik niet meer.
pi_72180443
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 19:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Kunnen ze deze boete niet aan ELKE roker geven?
ja hoor.. dan kan jij ondertussen zeuren dat de politie zich nooit met echte criminelen bezig houdt.
pi_72180570
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 19:40 schreef Skonk het volgende:
Dit staat er in de APV:
[..]

Niks over hout bij je hebben, in ieder geval!
[edit]Trouwens, we wilden soep erop gaan koken.
Een van de moeders is getuige dat we dat pannetje mee hadden genomen, bonnetje van de soep hebben we denk ik niet meer.
Welke gemeente? En er staat in de laatste regel wellicht nog iets interessants. (Provinciale mileuwetgeving)
pi_72180626
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 19:26 schreef Skonk het volgende:
Vroeger dacht men ook dat de aarde plat was.

Jullie hadden spullen bij je waarmee je een vuurtje kon bouwen.
Eén van jullie heeft toegegeven dat jullie dat daadwerkelijk wilden doen.
1+1=boete

Kun je er wat tegen doen? Ja, je kunt protesteren, maar dat helpt niks.
En kunnen de 2 die geen boete hebben gekregen als getuige dienen? Nee, ze hebben er belang bij dat hun vrienden geen boete krijgen, dus zij zullen niet als getuigen geaccepteerd worden.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 19:52:24 #19
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_72180679
Ik denk niet dat de politie je een boete kan geven voor het bij je hebben van brandbaar materiaal. Dat weet ik eigenlijk wel zeker. Het valt en staat dus een beetje met de verklaring die is gegeven.

Daarnaast kan iedere dove nog horen dat jullie daar fikkie wilde stoken. Dus eigenlijk niet zeuren en dokken.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_72180772
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 19:50 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Vroeger dacht men ook dat de aarde plat was.

Jullie hadden spullen bij je waarmee je een vuurtje kon bouwen.
Eén van jullie heeft toegegeven dat jullie dat daadwerkelijk wilden doen.
1+1=boete

Kun je er wat tegen doen? Ja, je kunt protesteren, maar dat helpt niks.
En kunnen de 2 die geen boete hebben gekregen als getuige dienen? Nee, ze hebben er belang bij dat hun vrienden geen boete krijgen, dus zij zullen niet als getuigen geaccepteerd worden.
Zo werkt dat toch niet? Als ik nu zeg dat ik 200km/u ga rijden op de A12, ben ik dan strafbaar?
pi_72180824
Ik ga nu even naar een van de betrokkenen. Hij heeft geen verklaring afgelegd, en weet niet wat er gezegd is, ik weet het ook niet zeker.
pi_72180897
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 19:55 schreef Skonk het volgende:
Zo werkt dat toch niet? Als ik nu zeg dat ik 200km/u ga rijden op de A12, ben ik dan strafbaar?
In theorie werkt het zo niet idd.
In praktijk wel.
Kun je er iets tegen doen? Forget it, jullie woord tegen dat van de politie
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_72181053
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 19:26 schreef Skonk het volgende:
En dan nog, moeten we dan niet een boete krijgen voor het hebben van brandbaar spul?
We hebben niks aangelegd.
Vroeger mocht je ook zonder gordel rijden

Maar die vriend heeft bekend dat jullie vuurtje wilde stoken en dan hang je.
Snap trouwens niet hoe jullie daar gepakt kunnen worden, loopt daar zoveel politie rond op die zandvlakte?
pi_72181087
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:04 schreef willempjewever het volgende:
Snap trouwens niet hoe jullie daar gepakt kunnen worden, loopt daar zoveel politie rond op die zandvlakte?
Ze hebben een goede reden: er komen hangjongeren die er vuurtje stoken.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 20:12:28 #25
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_72181297
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 19:58 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

In theorie werkt het zo niet idd.
In praktijk wel.
In praktijk wel? Voorbeelden?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_72181782
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:12 schreef GlowMouse het volgende:
In praktijk wel? Voorbeelden?
OP?
pi_72182064
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:28 schreef spijkerbroek het volgende:
OP?
Die boete staat dus ter discussie, daarvan kun je niet generiek zeggen "dat het zo werkt".

Ander voorbeeld?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_72182821
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:38 schreef r_one het volgende:
Die boete staat dus ter discussie, daarvan kun je niet generiek zeggen "dat het zo werkt".

Ander voorbeeld?
Het maakt niet uit welk voorbeeld ik geef:
- ik kan niet bewijzen dat het zo gegaan is
- jullie kunnen niet bewijzen dat het niet zo gegaan is
en ik heb geen zin in een welles/nietes-spelletje.
pi_72184014
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:02 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Het maakt niet uit welk voorbeeld ik geef:
- ik kan niet bewijzen dat het zo gegaan is
- jullie kunnen niet bewijzen dat het niet zo gegaan is
en ik heb geen zin in een welles/nietes-spelletje.
Bij gebrek aan voorbeelden die je nogal stellige bewering zouden kunnen ondersteunen, mag ik concluderen dat jouw "in de praktijk werkt het wel zo" louter is gestoeld op niet meer dan je persoonlijke aannames.
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 21:52:53 #30
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_72184248
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 19:17 schreef Five_Horizons het volgende:
vind ik wel wat disutabel hoor. De heeft al snel de reuk van willekeur.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_72185209
Kan je niet gewoon in beroep gaan tegen je boete? Zie op TV wel eens van die zaken langs komen over wildplassen etc. en vaak krijgt men strafvermindering of schelden ze de boete kwijt.

Je hebt iig niks te verliezen, toch?
pi_72185358
Simpel, dit laat je gewoon voorkomen.

De verklaring voor de zak hout: een vriend had die meegenomen voor je omdat je geen tijd had om te halen. Zodat je de open haard kon aansteken thuis. Mocht je die niet hebben, 1 van de mensen had die vast wel toch? Of voor je vuurkorf in de tuin, dat mag ook vast gewoon. Je hebt geen vuur gemaakt, dus wat is het probleem?

Nog even en je krijgt een boete omdat je met een krat bier in de auto van de supermarkt naar huis rijdt. Je zou hem tenslotte leeg kunnen zuipen en onder invloed rijden.

Zolang je niets gedaan hebt, kan je er geen boete voor krijgen lijkt me.
pi_72186288
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 22:31 schreef Tha_Duck het volgende:
Simpel, dit laat je gewoon voorkomen.

De verklaring voor de zak hout:
Ik denk dat de verklaring van die vriend iets anders was, anders was er inderdaad geen boete gekomen. Maar komop, welke rechter gelooft het verhaal van 4 jongens die met een zak hout op een zandvlakte zitten en beweren dat ze het in een open haard thuis gaan stoppen?

Je kan het natuurlijk altijd proberen, 180 euro vind ik wel erg veel voor zoiets. Zit voor het werk weleens in de rechtbank en heb dit nog niet voorbij zien komen, wel veel andere zaken die ernstiger waren en vaak kreeg men dan werkstraf als men dat vroeg (gewoon zeggen dat je het niet kan betalen , dat controleren ze toch niet, maar ze vragen wel eventjes door of je bijv. werk hebt). Mag je 20 uur schoffelen ofzo, beter dan 180 euro betalen.
pi_72186639
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 22:57 schreef willempjewever het volgende:
Ik denk dat de verklaring van die vriend iets anders was, anders was er inderdaad geen boete gekomen. Maar komop, welke rechter gelooft het verhaal van 4 jongens die met een zak hout op een zandvlakte zitten en beweren dat ze het in een open haard thuis gaan stoppen?
Het leuke is dat die 4 jongens zichzelf helemaal niet hoeven te bewijzen.
Het OM moet namelijk bewijzen dat die 4 jongens het ten laste gelegde strafbare feit (!) hebben begaan.

Het strafbare feit in deze is het stoken/hebben van een vuur in het openbaar (en niet het met zich dragen van een zak hout), dat kunnen die jongens gewoon ontkennen en daarmee is de kous af. Laat het OM maar het tegendeel bewijzen.
.
pi_72186784
Heeft de agent wel gezien dat jullie een vuurkorf bij jullie hadden? In dat geval zou hout nl. geen probleem zijn, daar het geen afvalstof is.
pi_72186933
Ik had het voor laten komen.
pi_72187319
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 23:11 schreef Alicey het volgende:
Heeft de agent wel gezien dat jullie een vuurkorf bij jullie hadden? In dat geval zou hout nl. geen probleem zijn, daar het geen afvalstof is.
Een vuurkorf is ook geen "afvalstof" en een zak, in beginsel, ook niet
Maar vanwaar je nadruk op de term "afvalstof"?

Overigens, ook al hadden ze wel een vuurkorf bij zich, dan nóg is dat in combinatie met het met zich voeren van een voorraad hout nog niet een strafbaar feit.

O ja: hoi Alicey
.
pi_72187390
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 23:25 schreef r_one het volgende:

Een vuurkorf is ook geen "afvalstof" en een zak, in beginsel, ook niet
Maar vanwaar je nadruk op de term "afvalstof"?
Artikel 5:34 lid 2b uit de APV.
quote:
Overigens, ook al hadden ze wel een vuurkorf bij zich, dan nóg is dat in combinatie met het met zich voeren van een voorraad hout nog niet een strafbaar feit.
Dat sowieso niet, maar ik heb zo'n vermoeden dat Ome Agent dat feit een klein beetje opgeleukt heeft.

Oh, enne : Hoi!
pi_72187465
Mijn haar is ook brandbaar, heb ik altijd bij me. Mijn aansteker kan ook branden, heb ik ook altijd bij me.

Je moet gewoon alle bewijsstukken opvragen bij justitie en kijken wat de agenten in het proces verbaal hebben gezet.
Ik weet zeker dat je een goeie kans maakt bij de rechtbank. Het was immers geen heterdaad. Iets brandbaars bij je hebben is niet verboden.
pi_72188030
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 23:26 schreef Alicey het volgende:
Artikel 5:34 lid 2b uit de APV.
Ah, oke, met de nadruk op vuurkorf dus. Een vuurkorf in de zin van ONTlastend bewijs.
Ik dacht dat je het als BElastend bewijsstuk bedoelde.
quote:
Dat sowieso niet, maar ik heb zo'n vermoeden dat Ome Agent dat feit een klein beetje opgeleukt heeft.
Sterker, het is geen vermoeden, het is een voldongen feit. Gezien de uiteindelijk opgelegde boete / het tenlaste gelegde strafbare feit.

Of die "opleuking" in rechte ook houdbaar is, is nog maar helemaal de vraag.
.
pi_72191502
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 23:45 schreef r_one het volgende:

Ah, oke, met de nadruk op vuurkorf dus. Een vuurkorf in de zin van ONTlastend bewijs.
Ik dacht dat je het als BElastend bewijsstuk bedoelde.
Ah, vandaar de verwarring.
quote:
Sterker, het is geen vermoeden, het is een voldongen feit. Gezien de uiteindelijk opgelegde boete / het tenlaste gelegde strafbare feit.

Of die "opleuking" in rechte ook houdbaar is, is nog maar helemaal de vraag.
De vraag is wat er in het PV van Ome Agent staat. Daar is echter achter te komen.
pi_72191606
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:44 schreef r_one het volgende:
Bij gebrek aan voorbeelden die je nogal stellige bewering zouden kunnen ondersteunen, mag ik concluderen dat jouw "in de praktijk werkt het wel zo" louter is gestoeld op niet meer dan je persoonlijke aannames.
Thank you for stating my point.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 08:07:51 #43
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_72191641
Via WOB alle stukken opvragen en kijken wat je vriend heeft verklaard.

Verklaarde die : we gaan fikkie stoken

Dan ben je klaar en ga je nooit gelijk krijgen onder de boete uit komen.

Edit: oh en de boete is hier duideijk voor 'het aanleggen van'. Daarvoor heb je hout ed. nodig, dat kan dan best nog in dichte zakken zitten
Dum de dum
pi_72191680
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 23:08 schreef r_one het volgende:
Laat het OM maar het tegendeel bewijzen.
Zo werkt dat dus niet he
I feel kinda Locrian today
  donderdag 27 augustus 2009 @ 08:27:21 #45
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_72191792
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 08:13 schreef starla het volgende:

[..]

Zo werkt dat dus niet he
Zo werkt het wel, maar ik denk dat men zich hier vergist in de manier waarop het OM dat gaat moeten doen

Als de agent zegt dat het zo is gebeurd is in het PV dan (ambtseed het bekende LAF principe) is het aan TS en vrienden om te bewijzen dat dat niet zo was.
Dum de dum
pi_72191914
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:52 schreef klusfoobje het volgende:

[..]

vind ik wel wat disutabel hoor. De heeft al snel de reuk van willekeur.
Dat maakt het nog niet onmogelijk hoor. Dat is in elk geval geen reden om tegen een boete in te gaan / maakt de boete niet minder terecht.
pi_72191963
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 08:07 schreef Fe2O3 het volgende:
Via WOB alle stukken opvragen en kijken wat je vriend heeft verklaard.

Verklaarde die : we gaan fikkie stoken

Dan ben je klaar en ga je nooit gelijk krijgen onder de boete uit komen.
Ja en volgens mij is dat onzin. Als ik een agent tegen kom, en ik zeg tegen hem: mijn auto kan 250 kmu. Ik ga straks even lekker 190 rijden op de autosnelweg, dan krijg ik daar toch ook geen boete voor?
Als ik een moord ga voorbereiden, en ik doe het uiteindelijk niet, dan word mij ook geen moord ten laste gelegd, hoogstens het voorbereiden van.
pi_72191995
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 08:07 schreef Fe2O3 het volgende:

Edit: oh en de boete is hier duideijk voor 'het aanleggen van'. Daarvoor heb je hout ed. nodig, dat kan dan best nog in dichte zakken zitten
Als ik het nou leuk vind om een zak hout overal mee naar toe te nemen, dan moet ik dat toch zelf weten? Ik neem altijd een zak hout mee naar school, naar mijn werk enz.
Een zak hout meenemen is geen strafbaar feit en zal ook nooit een strafbaar feit worden.
pi_72192008
Ik wil dus zeggen: het voorbereiden van een moord is strafbaar, het 'voorbereiden van vuur' staat volgens mij echt niet in het wetboek en is niet strafbaar.
Een zak hout bij je hebben is simpelweg gewoon legaal.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 08:49:27 #50
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_72192042
Dit kun je zeker wel aanvechten, vooral ook doen als je verhaal uit de OP echt klopt.
Leek me al sterk dat ze een boete kunnen geven als het hout al opgestapeld ligt in het zand, maar dit slaat helemaal alles.

Ze gaan er hier gemakshalve vanuit dat je een vuurtje gaat maken, kan natuurlijk prima kloppen, betekend nog niet dat je al een boete kunt krijgen voor het bij je hebben van brandbaar materiaal.
Of dat moet natuurlijk ook in de APV staan, dan hebben ze vast en zeker gelijk al zou ik het zelfs dan aanvechten aangezien dat niet bepaald een normaal iets is om erin te zetten.

Overigens betwijfel ik of het uitmaakt of die vriend gezegd zou hebben dat je de boel in de fik zou gaan zetten, uiteindelijk is dat niet gebeurt en ben je evenmin gepakt op heterdaad en kan het prima zijn dat een van de vrienden dat van plan was en de rest er niets mee te maken heeft/wil hebben.

Nee, ik zou me vrolijk gaan verantwoorden als ik TS was.
pi_72192115
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 08:49 schreef Lastpost het volgende:

Ze gaan er hier gemakshalve vanuit dat je een vuurtje gaat maken, kan natuurlijk prima kloppen, betekend nog niet dat je al een boete kunt krijgen voor het bij je hebben van brandbaar materiaal.
Of dat moet natuurlijk ook in de APV staan,
Dat lijkt me onmogelijk om erin te zetten, want dan is het bij je hebben van sigaretten, een aansteker, je kleding, papiergeld enz enz allemaal ook verboden. Dat fikt ook allemaal.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 08:57:03 #52
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_72192168
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 08:53 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Dat lijkt me onmogelijk om erin te zetten, want dan is het bij je hebben van sigaretten, een aansteker, je kleding, papiergeld enz enz allemaal ook verboden. Dat fikt ook allemaal.
Dat was enigszins sarcastisch.
Net zo goed als dat ik geen boete kan krijgen voor het bij me hebben van een honkbalknuppel die ik koop bij de sportzaak tegenover De Kuip terwijl er een voetbalwedstrijd bezig is kun je hier ook niet uitgaan van de mogelijkheid dat ze iets gaan doen met bepaalde materialen.
Zou dat wel mogen, dan is het eind natuurlijk zoek.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 09:01:24 #53
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_72192237
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 08:57 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Dat was enigszins sarcastisch.
Net zo goed als dat ik geen boete kan krijgen voor het bij me hebben van een honkbalknuppel die ik koop bij de sportzaak tegenover De Kuip terwijl er een voetbalwedstrijd bezig is kun je hier ook niet uitgaan van de mogelijkheid dat ze iets gaan doen met bepaalde materialen.
Zou dat wel mogen, dan is het eind natuurlijk zoek.
AVP is het toverwoord hier.

Als jij een honkbalknuppel koopt in een winkel ten tijde van 'wrijving' tussen supporters groepen en je loopt daarmee tussen of bij die groepen dan ben je hem gewoon direct kwijt. Met evt. wapenstok in je nek, armen achter je rug gevouwen terwijl je een politiebusje ingeflikkerd wordt.

Net zoals TS geen fikkie mocht stoken, gaan stoken of de intentie hebben te stoken daar. En elke rechter lacht je in je gezicht uit als je zegt dat je altijd een bos hout bij je hebt. Daarbij is er nog de verklaring die afgelegd is.
Dum de dum
pi_72192446
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 08:27 schreef Fe2O3 het volgende:
zo werkt het wel
Nee:

1) vriendje zegt in verklaring: 'euh...we wilden een vuurtje stoken hihi'
2) agent zegt: 'ik had alle reden om te vermoeden dat ze daar een vuurtje gingen stoken'
3) OM zegt: 'TS wilde vuurtje stoken en ik eis blabla boete'
4) rechter zegt: 'ik mag alleszins aannemen adhv de verklaring en de inschatting van de agenten dat TS en consorten een vuurtje wilden stoken'.

*hamerslag*

Case closed.
pi_72194065
Voor zover ik weet kan je niet zomaar veroordeeld worden voor een misdrijf wat je nog niet gepleegd hebt. Ik kan me een artikel herinneren over Samir A. waar instond dat het in Nederland heel moeilijk is om een veroordeling te krijgen voor alleen het plannen van een misdrijf, mede daarom werden Samir A. en andere Hofstad groep leden ook steeds weer vrijgesproken of alleen maar voor een klein deel van de ten laste gelegde vergrijpen veroordeeld. Als dat al voor terrorisme telt, dan zou je volgens mij ook onder deze boete uit moeten kunnen komen.

Of is er ook ter sprake gekomen dat jullie 'altijd' een vuurtje stoken daar? Als iemand dat bekend heeft, dan kan de boete daar mogelijk op slaan.
pi_72194162
Gewoon betalen.
En de volgende keer als er weer een heide of bos brand is maar denken daar is vast ook een onschuldig vuurtje aan vooraf gegaan.
pi_72194225
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 09:18 schreef starla het volgende:

[..]

Nee:

1) vriendje zegt in verklaring: 'euh...we wilden een vuurtje stoken hihi'
2) agent zegt: 'ik had alle reden om te vermoeden dat ze daar een vuurtje gingen stoken'
3) OM zegt: 'TS wilde vuurtje stoken en ik eis blabla boete'
4) rechter zegt: 'ik mag alleszins aannemen adhv de verklaring en de inschatting van de agenten dat TS en consorten een vuurtje wilden stoken'.

*hamerslag*

Case closed.
* zucht *

Een vuurtje stoken is strafbaar.
Een vuurtje willen stoken is niet strafbaar.

Dus vrijspraak.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 10:55:26 #58
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_72194475
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 10:46 schreef Igen het volgende:

[..]

* zucht *

Een vuurtje stoken is strafbaar.

Dus vrijspraak.
"In de openlucht vuur aanleggen,stoken of hebben"

Uhuh

Er was hout, en er is een verklaring dat ze het wilden maken.

Gewoon betalen.
Dum de dum
pi_72194601
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 10:55 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]

"In de openlucht vuur aanleggen,stoken of hebben"

Uhuh

Er was hout, en er is een verklaring dat ze het wilden maken.

Gewoon betalen.

Een dichte zak hout is nog geen "vuur aanleggen".

En wat ze verder erbij verklaarden dat boeit totaal niet, want het gaat niet erom wat ze zeggen of vinden of wilden of van plan waren. Nee, het gaat erom wat ze deden.

En wat ze deden was (nog) geen vuur aanleggen of wat dan ook.

Als die agent zo nodig had willen bekeuren, dan had hij braaf moeten wachten totdat het strafbare feit gepleegd was. Dat heeft hij niet gedaan, pech voor oom agent dus.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 11:01:28 ]
  donderdag 27 augustus 2009 @ 11:02:13 #60
196342 Eg_Wel
Ik Hoop Dat Ik Stoor
pi_72194627
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 08:38 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat maakt het nog niet onmogelijk hoor. Dat is in elk geval geen reden om tegen een boete in te gaan / maakt de boete niet minder terecht.
Onzin. Met een zak hout en een pannetje rondlopen is niet hetzelfde als een vuurtje maken. En aangezien de boete uitgeschreven is voor het aanleggen van een vuurtje klopt die boete dus niet. Er is immers geen vuur geweest en ik lees nergens iets over "intentie tot" in de omschrijving. Ik zou zeker protest aantekenen en het voor laten komen!
-- I guess it stands that If we believe absurdities, we shall commit atrocities.
pi_72194639
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 10:46 schreef Igen het volgende:

Dus vrijspraak.
Als ik met een pistool een bank binnenloop en zeg 'handen omhoog, dit is een overval', maar iemand slaat mij op het achterhoofd waardoor ik gearresteerd kan worden, kan ik me dus ook beroepen op: 'maar edelachtbare, ik wilde de bank beroven, maar uiteindelijk is dat niet gelukt omdat ik vroegtijdig in de kraag werd gevat, dus vrijspraak'? Volgens jou zou ik dan maximaal gestraft kunnen worden voor het dreigen van het personeel met een pistool.

donderdag 27 augustus 2009 @ 11:03:48 #62
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_72194662
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 11:02 schreef starla het volgende:

[..]

Als ik met een pistool een bank binnenloop en zeg 'handen omhoog, dit is een overval', maar iemand slaat mij op het achterhoofd waardoor ik gearresteerd kan worden, kan ik me dus ook beroepen op: 'maar edelachtbare, ik wilde de bank beroven, maar uiteindelijk is dat niet gelukt omdat ik vroegtijdig in de kraag werd gevat, dus vrijspraak'?

Nee, want het in bezit hebben van een vuurwapen is in Nederland verboden (normaliter hehe) en het in bezit hebben van een bos hout voor zover ik weet niet.
Evenmin een aansteker, deobus, papier, aanmaakblokjes of wat dan ook.
pi_72194674
quote:

[..]

Als ik met een pistool een bank binnenloop en zeg 'handen omhoog, dit is een overval', maar iemand slaat mij op het achterhoofd waardoor ik gearresteerd kan worden, kan ik me dus ook beroepen op: 'maar edelachtbare, ik wilde de bank beroven, maar uiteindelijk is dat niet gelukt omdat ik vroegtijdig in de kraag werd gevat, dus vrijspraak'?

Je kan dan niet op diefstal worden veroordeeld nee.

Wel op bedreiging met een vuurwapen. En verboden wapenbezit misschien. Dus vrijspraak wordt het ook niet.
pi_72194698
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 11:04 schreef Igen het volgende:

Wel op bedreiging met een vuurwapen.
Heb even geedit
pi_72194720
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 11:03 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Nee, want het in bezit hebben van een vuurwapen is in Nederland verboden (normaliter hehe) en het in bezit hebben van een bos hout voor zover ik weet niet.
Evenmin een aansteker, deobus, papier, aanmaakblokjes of wat dan ook.
Deze vlieger gaat dus niet op, omdat ik dan wél veroordeeld wordt voor: gewapende bankoverval en níet voor wapenbezit, dreigen e.d. Denk ik althans.
pi_72194749
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 11:06 schreef starla het volgende:

[..]

Deze vlieger gaat dus niet op, omdat ik dan wél veroordeeld wordt voor: gewapende bankoverval en níet voor wapenbezit, dreigen e.d. Denk ik althans.
Heel leuk wat jij denkt hoor, maar het is gewoon fout.
pi_72194958
quote:

[..]

Als ik met een pistool een bank binnenloop en zeg 'handen omhoog, dit is een overval', maar iemand slaat mij op het achterhoofd waardoor ik gearresteerd kan worden, kan ik me dus ook beroepen op: 'maar edelachtbare, ik wilde de bank beroven, maar uiteindelijk is dat niet gelukt omdat ik vroegtijdig in de kraag werd gevat, dus vrijspraak'? Volgens jou zou ik dan maximaal gestraft kunnen worden voor het dreigen van het personeel met een pistool.

Nee, in dit voorbeeld ben je al bezig met de overval -ongeacht het wapen wat natuurlijk al strafbaar is, op het moment dat je gezegd hebt 'dit is een overval' ben je aan de overval begonnen. Vuurtje 'aanleggen' begint volgens mij pas als je de zat hout opendoet, plekkie grond vrijmaakt, blokken hout er op neerlegt, als de dichte zak hout al telt kan je wel zeggen dat het 'vuur aanleggen' begint op het moment dat je het hout *koopt* ofzo.
.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 11:21:59 #68
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_72195046
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 11:06 schreef starla het volgende:

[..]

Dus als ik mijn wapen tegen de slaap van een andere persoon aan hou en hem later weghaal en geintje zeg word ik veroordeeld voor moord omdat dit de intentie was?
pi_72195111
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 11:21 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Dus als ik mijn wapen tegen de slaap van een andere persoon aan hou en hem later weghaal en geintje zeg word ik veroordeeld voor moord omdat dit de intentie was?
Zonder lijk heb je geen moord. Zonder geld heb je nog wel een bankoverval.
pi_72195280
quote:

[..]

Wat ben jij dom. Ga alsjeblieft weg uit dit topic, want je maakt jezelf echt belachelijk.
pi_72195620
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 11:31 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Wat ben jij dom. Ga alsjeblieft weg uit dit topic, want je maakt jezelf echt belachelijk.

De open deuren die jij intrapt in dit topic zijn pareltjes
  donderdag 27 augustus 2009 @ 11:57:49 #72
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_72195950
Pff wat proberen jullie nu goed te lullen?

Het is daar verboden om vuur te maken, te hebben of van plan zijn te gaan maken.

TS had hout bij + verklaring dat ze vuur wilden gaan maken. punt.

En of dat hout nu achterop de aanhanger lag, begraven was of in een dichte zak zat doet niet af aan de intentie om er vuur mee te gaan maken, die ze zelf tegen de politie hebben verklaard.
Dum de dum
pi_72195966
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 11:57 schreef Fe2O3 het volgende:

Het is daar verboden om vuur te maken, te hebben of van plan zijn te gaan maken.

En of dat hout nu achterop de aanhanger lag, begraven was of in een dichte zak zat doet niet af aan de intentie om er vuur mee te gaan maken, die ze zelf tegen de politie hebben verklaard.
word
pi_72195997
quote:
Goed lullen? Het gaat niet om moreel goed of fout, het gaat om verboden of niet verboden.
quote:
Het is daar verboden om vuur te maken, te hebben
tot zo ver klopt het
quote:
of van plan zijn te gaan maken.
Maar dit is fout. Van plan zijn vuur te gaan maken is niet verboden. Punt.
quote:

En dit doet dus niet ter zake.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 12:00:06 ]
pi_72196264
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 08:43 schreef kikoooooo het volgende:
Als ik een moord ga voorbereiden, en ik doe het uiteindelijk niet, dan word mij ook geen moord ten laste gelegd, hoogstens het voorbereiden van.
Daar gaat het hier ook om. Niet om vuur stoken, maar om het aanleggen. Je zou kunnen beargumenteren dat het meenemen van een zak hout naar een plek waar regelmatig illegaal vuur gemaakt wordt, in combinatie met de verklaring van één van de jongens dat ze van plan waren een vuurtje te maken, voldoende bewijs is voor de stelling dat zij bezig waren met de aanleg van een vuur.

Anders zou een agent feitelijk alleen kunnen bekeuren op het moment dat er een vuur brandt en dat is niet wenselijk: dan is het kwaad immers al geschied en de schade ontstaan. Het over straat gaan met inbruikerswerktuig zonder duidelijke reden, of met posters en behangplaksel, is meen ik ook strafbaar?
pi_72196388
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 11:02 schreef Eg_Wel het volgende:

[..]

Onzin. Met een zak hout en een pannetje rondlopen is niet hetzelfde als een vuurtje maken. En aangezien de boete uitgeschreven is voor het aanleggen van een vuurtje klopt die boete dus niet. Er is immers geen vuur geweest en ik lees nergens iets over "intentie tot" in de omschrijving. Ik zou zeker protest aantekenen en het voor laten komen!
Er staat niet voor niets bij: "het aanleggen, stoken of hebben". Als het pas strafbaar zou zijn op het moment dat iemand het daadwerkelijk aansteekt, is er sprake van stoken, dus dan zou 'aanleggen' in de omschrijving overbodig zijn. Het aanleggen is de voorbereiding voor het stoken en begint eerder dan het aansteken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 12:14:36 ]
pi_72196482
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:14 schreef k_man het volgende:

[..]

Er staat niet voor niets bij: "het aanleggen, stoken of hebben". Als het pas strafbaar zou zijn op het moment dat iemand het daadwerkelijk aansteekt, is er sprake van stoken, dus dan zou 'aanleggen' in de omschrijving overbodig zijn. Het aanleggen is de voorbereiding voor het stoken en begint eerder dan het aansteken.
Maar begint dat al met het bij je hebben van brandbaar materiaal?

Mij lijkt dat pas van "aanleggen" sprake is als je de zak open maakt en het hout neerlegt. Als de politieagent op dát moment ingrijpt, is het strafbare feit gepleegd maar nog geen schade aangericht.
pi_72196873
quote:

[..]

^^^ (wijst postje iets hier boven): "Vuurtje 'aanleggen' begint volgens mij pas als je de zat hout opendoet, plekkie grond vrijmaakt, blokken hout er op neerlegt, als de dichte zak hout al telt kan je wel zeggen dat het 'vuur aanleggen' begint op het moment dat je het hout *koopt* ofzo."

Wanneer zou volgens jou het 'aanleggen' beginnen? Bij het kopen van de zak hout? Als 'ie nog in je winkelwagentje ligt of pas als je 'm betaald hebt? Als je de zak nog in je auto hebt liggen, maar al wel bij het bos geparkeerd staat? Als je het bos in loopt met brandbaar materiaal (lastig voor die gebieden waar een barbeque-plek is in een groter gebied waar je niet mag stoken, hoe moet je daar komen)?
pi_72196983
Proces Verbaal opvragen. Daar moet in staan dat er nog geen vuur wás. En als je al een boete kan krijgen voor het bij je hebben van brandbaar materiaal, is het eind zoek. Zullen we alle rokers dan ook meteen een boete geven?
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_72197417
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:36 schreef Mikkie het volgende:
Proces Verbaal opvragen. Daar moet in staan dat er nog geen vuur wás. En als je al een boete kan krijgen voor het bij je hebben van brandbaar materiaal, is het eind zoek. Zullen we alle rokers dan ook meteen een boete geven?
Precies.

Ook het volgende zie ik al voor me:

Jongen van 21 rijdt in een gepimpt golfje over de A28. Een politieauto dwingt hem te stoppen.

Agent: Hoe hard dachten wij te rijden?
Jongen: 110 km/u meneer
Agent: Juist.. ja.. ja... Maar eigenlijk hadden we ook wel 130 willen rijden hè.
Jongen: De weg is hier zo mooi, het liefst reed ik plankgas met 170 naar huis!
Agent: Dat is 50 km/u te hard. Dat wordt dan een boete van 400 euro. Bovendien vorder ik per direct uw rijbewijs in, u mag niet meer verder rijden.
Jongen: Ja maar... ik reed maar 110!
Agent: Niets mee te maken!
...

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 12:54:12 ]
pi_72197503
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 08:13 schreef starla het volgende:
Zo werkt dat dus niet he
Surprise: zo werkt het, binnen het strafrecht, dus wél

(iets met "onschuldig tot het tegendeel bewezen is" en "een verdachte hoeft niet mee te werken aan diens eigen veroordeling" enzo)

[ Bericht 5% gewijzigd door r_one op 27-08-2009 13:16:38 ]
.
pi_72197596
quote:
He, wat leuk, bedenk jij wel vaker je eigen wetten?
.
pi_72197653
quote:
"Aanleggen van een vuur" vergt meer dan het enkel met zich voeren van een zak hout.
.
pi_72198359
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:56 schreef r_one het volgende:
(iets met "onschuldig tot het tegendeel bewezen is"
Zo werkt het dus níet. Als een agent iemand ziet wildplassen en de dader zegt tijdens de rechtzetting van: 'neuh, dat heb ik niet gedaan, ik was daar niet, de agent liegt', gaat het OM en de rechter ervanuit dat de agent naar waarheid heeft gehandeld en beschouwt de verklaring van de agent als 'bewijs'. De rechter vraagt de agent echt niet om een video-opname van de wildplasser. Bewijzen moet dus met een aardige korrel zout worden genomen, nog sterker, van bewijzen kun je niet eens spreken.
pi_72198452
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:25 schreef starla het volgende:

Zo werkt het dus níet. Als een agent iemand ziet wildplassen en de dader zegt tijdens de rechtzetting van: 'neuh, dat heb ik niet gedaan, ik was daar niet, de agent liegt', gaat het OM en de rechter ervanuit dat de agent naar waarheid heeft gehandeld en beschouwt de verklaring van de agent als 'bewijs'. De rechter vraagt de agent echt niet om een video-opname van de wildplasser. Bewijzen moet dus met een aardige korrel zout worden genomen, nog sterker, van bewijzen kun je niet eens spreken.
Het PV van Ome Agent is een bewijs, omdat het op ambtseed is opgemaakt. Daarom wordt er vanuit gegaan dat wat in het PV staat feitelijk juist is.

Wanneer een PV echter vermoedens van Ome Agent beschrijft, dan is dat slechts een bewijs van de vermoedens van Ome Agent.
pi_72198515
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:28 schreef Alicey het volgende:
slechts een bewijs van de vermoedens van Ome Agent.
+ verklaring van vriendje die zegt dat ze een vuurtje wilden stoken
pi_72198544
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:30 schreef starla het volgende:

[..]

Dan nog is er geen vuurtje gestookt.
pi_72198623
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:31 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ja, hmm, dezelfde argumenten worden steeds herhaald. Hoogste tijd om weg te gaan en nooit meer terug te komen in dit topic. Koffie!
pi_72198627
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 12:36 schreef Mikkie het volgende:
Of alle mensen die een poging tot moord doen.
Eerst moeten ze natuurlijk wel die moord plegen voordat we optreden...
pi_72198784
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:34 schreef HarryP het volgende:

[..]

Poging tot moord is op zichzelf strafbaar. Ook dan moet er echter wel sprake zijn van een poging en niet slechts van het bij zich hebben van een wapen o.i.d.
pi_72198822
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:30 schreef starla het volgende:
1. Vriendje kan wel meer verklaren; dan is hooguit vriendje schuldig, niet ik. Vriendje kan immers niet voor mij spreken, ik ontken hierbij dergelijke plannen te hebben gehad.
2. Nogmaals: een vuurtje willen stoken =/= een vuurtje stoken. Het tweede is strafbaar, het eerste niet. Vriendje kan gerust het eerste verklaren.
3. Wat verklaart de agent precies volgens jou, wat heeft hij uit eigen waarneming (dus los van verklaring van vriendje) geconstateerd? Heeft hij geconstateerd dat de jongens een vuurtje aan het aanleggen waren of heeft hij geconstateerd dat de jongens van plan waren een vuurtje aan te gaan leggen?
.
pi_72198863
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:34 schreef HarryP het volgende:

[..]

Joehoe, er is hier niet eens sprake van een poging een vuurtje te stoken.
pi_72198935
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:25 schreef starla het volgende:
Als een agent iemand ziet wildplassen of als een agent iemand slechts aan z'n gulp ziet frummelen? Als je een analoog voorbeeld wilt schertsen, moet je het wel goed doen he
.
pi_72199066
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:34 schreef starla het volgende:
Hoogste tijd om weg te gaan en nooit meer terug te komen in dit topic. Koffie!
Ja, nee, zo niet he, koffiedrinken doe je voortaan maar in je lunchpauze
Hierblijven en verdedig je als een echte vent (M/V)
.
pi_72199460
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:31 schreef Alicey het volgende:

[..]

Daar gaat het iook niet om. Het gaat niet om het vuurtje stoken, maar om het aanleggen. De discussie kan dus beperkt worden tot de vraag wanneer sprake is van aanleggen van een vuur. Wanneer is duidelijk genoeg dat de jongens bezig waren met de voorbereidingen voor een vuur op die plaats?
pi_72199664
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:57 schreef k_man het volgende:
Daar gaat het iook niet om. Het gaat niet om het vuurtje stoken, maar om het aanleggen. De discussie kan dus beperkt worden tot de vraag wanneer sprake is van aanleggen van een vuur. Wanneer is duidelijk genoeg dat de jongens bezig waren met de voorbereidingen voor een vuur op die plaats?
Een vuurtje voorbereiden is ook weer wat anders dan een vuurtje aanleggen

En nogmaals: "een vuur aanleggen" vergt toch echt meer dan het enkel met zich voeren van een (ongeopende) zak hout.
.
pi_72199952
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 13:57 schreef k_man het volgende:

De discussie kan dus beperkt worden tot de vraag wanneer sprake is van aanleggen van een vuur.
In ieder geval nog niet door het bij je dragen van wat hout en het feit dat iemand anders verklaart dat jij het van plan bent.
pi_72200439
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:03 schreef r_one het volgende:
En nogmaals: "een vuur aanleggen" vergt toch echt meer dan het enkel met zich voeren van een (ongeopende) zak hout.
Die discussie moet wellicht voor de rechter gevoerd worden. Ik heb geen idee wanneer er net wel of net niet sprake is van aanleggen.

Ik weet ook niet precies wat de agent geconstateerd heeft. Als je je bevindt op een plaats waar regelmatig illegaal vuur gemaakt wordt, met een zak hout, een blik soep, een pan en een aansteker, en dan ook nog verklaart dat je zo dadelijk een vuurtje wilt gaan maken... dan lijkt me toch wel aardig bewezen dat je bezig was met de voorbereidingen voor een vuurtje.
pi_72201081
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:23 schreef k_man het volgende:
Die discussie moet wellicht voor de rechter gevoerd worden.
Dat lijkt mij een heel strak plan, ik neem aan dat de boete namelijk niet vrijwillig wordt ingtrokken.
quote:
Ik heb geen idee wanneer er net wel of net niet sprake is van aanleggen.
Och, zo moeilijk is het allemaal niet. Vervang "aanleggen" door "bouwen" en beantwoord de vraag dan nog eens voor jezelf.
Conclusie: er zelfs geen sprake van "net niet" aanleggen (laat staan van "net wel"); het torsen ener zak hout is nog mijlenver verwijderd van het strafbare feit van "aanleggen ener vuur".
quote:
Ik weet ook niet precies wat de agent geconstateerd heeft. Als je je bevindt op een plaats waar regelmatig illegaal vuur gemaakt wordt, met een zak hout, een blik soep, een pan en een aansteker, en dan ook nog verklaart dat je zo dadelijk een vuurtje wilt gaan maken... dan lijkt me toch wel aardig bewezen dat je bezig was met de voorbereidingen voor een vuurtje.
Ik bevind mij tweemaal daags op een plek waar regelmatig veel te hard wordt gereden, met een bloedsnelle motor, een volle tank en een stoot adrenaline in m'n lijf. Ik zou liegen als ik zei er niet even 250+ te willen gaan rijden, 's nachts om 03.00. Dan lijkt het toch wel aardig bewezen dat ik bezig was met de voorbereidingen voor een dollemansrit?

Strafbaar?
.
pi_72202004
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 14:42 schreef r_one het volgende:
Ik bevind mij tweemaal daags op een plek waar regelmatig veel te hard wordt gereden, met een bloedsnelle motor, een volle tank en een stoot adrenaline in m'n lijf. Ik zou liegen als ik zei er niet even 250+ te willen gaan rijden, 's nachts om 03.00. Dan lijkt het toch wel aardig bewezen dat ik bezig was met de voorbereidingen voor een dollemansrit?

Strafbaar?
Nee, want voorbereidingen treffen voor snel rijden is niet strafbaar, voorbereiden (of aanleggen) van vuur wel. Slechte analogie dus.

Als je nou had gesteld dat je je bevindt in een wijk waar de afgelopen tijd veel is ingebroken, 's nachts, met een tas vol inbrekersattributen en toegeeft van plan te zijn om te gaan steleln... ben je dan strafbaar?
pi_72202085
Ik heb hier voor veel gemeenten de APV liggen (kan je opvragen bij je gemeente) en zo te zien staat deze clausule erin bij jouw gemeente (maar dat weet ik niet zeker omdat ik niet weet waar het gebeurd is, dus zelf even verder onderzoeken):
quote:
Artikel 5.5.1 Verbod vuur te stoken

Het is verboden in de openlucht vuur aan te leggen, te stoken of te hebben.
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het in het eerste lid gestelde verbod.
De ontheffing bedoeld in het tweede lid kan worden geweigerd:
in het belang van de openbare orde en veiligheid;
ter bescherming van de woon- en leefomgeving;
ter bescherming van de flora en de fauna;
ter voorkoming van hinder of nadelige beïnvloeding van het milieu door rook, roet, stof, walm of stank.
Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet voor zover:
op de Wet milieubeheer gebaseerde voorschriften van toepassing zijn;
de provinciale milieuverordening van toepassing is;
artikel 429, aanhef en onder 1 of 3, Wetboek van strafrecht van toepassing is; of
het betreft verlichting door middel van kaarsen, fakkels en dergelijke of het betreft vuur voor koken, bakken en braden, indien dat geen gevaar oplevert voor de omgeving.
Omdat het een natuurgebied is is de apv waarschijnlijk nog strenger opgesteld, maar wederom zelf uitzoeken.

Zo te zien kan je je gelijk halen, ik kom onder meer deze zinsnede tegen in een stuk:
quote:
Wilt u in de openlucht een vuur stoken, zoals een kampvuur? Dan hebt u daarvoor een ontheffing nodig van het verbod om in de openlucht vuur aan te leggen of te stoken. Dit verbod geldt niet voor:

koken, bakken of braden, mits dit geen gevaar oplevert voor de veiligheid; informeer eerst bij uw stadsdeel!
het aansteken of bij u dragen van rookgerei
Het dragen van rookgerei is niet strafbaar in Amsterdam Slotervaart, dus wellicht ook in het gebied waar jij was.

De boete aanvechten en een ochtendje naar de rechtbank kan je wat geld besparen dus.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 15:11:57 #102
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72202109
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 11:01 schreef Igen het volgende:

Een dichte zak hout is nog geen "vuur aanleggen".
Komop zeg. Dit zit gewoon in een grijs gebied, maar het was overduidelijk dat ze de intentie hadden een vuurtje te stoken, en dat zelfs verklaard hebben. D'r is gewoon een hele dikke kans dat een rechter dit onder het "aanleggen" schaart.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_72202387
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 15:11 schreef willempjewever het volgende:
Het dragen van rookgerei is niet strafbaar in Amsterdam Slotervaart, dus wellicht ook in het gebied waar jij was.
Rookgerei zijn sigaretten, sigaren, aanstekers en zulks. Ik neem aan dat je geen hout rookt.
pi_72202564
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 15:09 schreef k_man het volgende:
Nee, want voorbereidingen treffen voor snel rijden is niet strafbaar, voorbereiden (of aanleggen) van vuur wel. Slechte analogie dus.
Nou doe je het weer: je stelt "voorbereiden" en "aanleggen" aan elkaar gelijk. Misplaatste analogie, dat is het namelijk niet.

Je zou dan moeten spreken van "voorbereidingen treffen om [over een tijd x] een vuur aan te gaan leggen". Strafbaar?

Nee. Net zoals het voorbereidingen treffen voor snel rijden niet strafbaar is en snel rijden zelf wel. Mooie analogie toch wel.
.
pi_72202872
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 15:25 schreef r_one het volgende:

Nou doe je het weer: je stelt "voorbereiden" en "aanleggen" aan elkaar gelijk. Misplaatste analogie, dat is het namelijk niet.
Het aanleggen van een vuur lijkt inderdaad te gaan om de voorbereidende handelingen. De dingen die vooraf gaan aan het aansteken. Zoals al gezegd: als het alleen zou gaan om vuren die daadwerkelijk branden, had deze formulering niet gekozen hoeven te worden, waarin onderscheid wordt gemaakt tussen aanleggen van een vuur en hebben of stoken van een vuur.
quote:
Nee. Net zoals het voorbereidingen treffen voor snel rijden niet strafbaar is en snel rijden zelf wel. Mooie analogie toch wel.
"Totaal irrelevant" komt meer in de richting. Ik vind het eerder tekenend dat je niet ingaat op het voorbeeld met de inbreker.

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 15:37:57 ]
pi_72203996
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 15:36 schreef k_man het volgende:
Het aanleggen van een vuur lijkt inderdaad te gaan om de voorbereidende handelingen. De dingen die vooraf gaan aan het aansteken. Zoals al gezegd: als het alleen zou gaan om vuren die daadwerkelijk branden, had deze formulering niet gekozen hoeven te worden, waarin onderscheid wordt gemaakt tussen aanleggen van een vuur en hebben of stoken van een vuur.
Is een elementair kenmerk van "vuur" niet het feit dat het brandt? Anders is vuur toch geen vuur?
Het aanleggen van vuur zou dan op zijn minst de voorbereiding tot ontsteking moeten bevatten; een bos hout brandt uit zichzelf niet.
quote:
"Totaal irrelevant" komt meer in de richting. Ik vind het eerder tekenend dat je niet ingaat op het voorbeeld met de inbreker.
Waar zit 'm die irrelevantie dan in? Is 250 km/h rijden legaal? Leg de vinger eens op de zere plek dan.

Je voorbeeld met de inbreker is ook relevant. Maar gaat al mank op de "bekentenis dat je de inbraak ook daadwerkelijk zal gaan plegen". Dit gaat namelijk verder dan slechts de wens iets te ontvreemden. Zonder die bekentenis is het met zich voeren van schroevendraaiers, koevoeten en ander duister gerei nog niet strafbaar, slechts het daadwerkelijke gebruik ervan en dan nog slechts in combinatie met het vergrijp "inbreken".

Tevreden nu?

TS heeft nergens tegen Oom Agent bekend dat hij een vuur ging stoken of aanleggen. Zonder die bekentenis is het met zich voeren van hout, aansteker en ander ontstekend spul nog niet strafbaar, slechts het daadwerkelijke gebruik ervan en dan nog slechts in combinatie met het vergrijp "aanleggen van een vuur".
.
pi_72204058
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 15:11 schreef Catbert het volgende:

[..]

Komop zeg. Dit zit gewoon in een grijs gebied, maar het was overduidelijk dat ze de intentie hadden een vuurtje te stoken, en dat zelfs verklaard hebben. D'r is gewoon een hele dikke kans dat een rechter dit onder het "aanleggen" schaart.
tja.. dan nog.. willen ze dat vuur daar aanleggen of waren ze onderweg naar een plek waar het wel zou mogen?
pi_72204343
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 15:36 schreef k_man het volgende:

Niemand hier beweerd dat het aanleggen niet telt, dat het pas strafbaar is als het vuurtje brandt. Waar de discussie over gaat is wat onder 'aanleggen' valt; een dichte zak hout dragen lijkt een aantal van ons nog te vage voorbereidingen, en geen daadwerkelijk 'aanleggen'. Dan kan je mensen op de parkeerplaats ook al wel gaan beboeten. Nogmaals, waar zou jij de grens leggen? En er is wel degelijk een verschil tussen 'voorbereiding' en 'aanleggen'; voorbereiden is ook al boodschappen doen, je zou zelfs kunnen zeggen dat je vriendjes bellen of SMS'en en de afspraak maken onder 'voorbereidingen' valt. Aanleggen betreft de daadwerkelijke handeling van vuurplaats in orde maken, hout neerleggen... ook allemaal voordat het vuurtje brand maar wel verschillend van de vroegere 'voorbereidingen'.

Ja, het lijkt mierenneuken maar het gaat in de rechtspraak juist vaak om de letter van de wet, als er 'aanleggen' staat en niet 'voorbereiden' dan maken die details nu net een verschil van 180 euro voor TS.
pi_72204587
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:24 schreef Sheriam het volgende:
Ja, het lijkt mierenneuken maar het gaat in de rechtspraak juist vaak om de letter van de wet, als er 'aanleggen' staat en niet 'voorbereiden' dan maken die details nu net een verschil van 180 euro voor TS.
Juist!

En in het strafrecht geldt dit nog eens in het kwadraat. Geen wettig en overtuigend bewijs = onschuldig!
.
pi_72204597
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:14 schreef r_one het volgende:
Is een elementair kenmerk van "vuur" niet het feit dat het brandt? Anders is vuur toch geen vuur?
Het aanleggen van vuur zou dan op zijn minst de voorbereiding tot ontsteking moeten bevatten; een bos hout brandt uit zichzelf niet.
Voor de zoveelste (en laatste) keer: de gekozen formulering in de APV geeft volgens mij duidelijk aan dat niet alleen het 'stoken of hebben' van vuur verboden is, maar ook het 'aanleggen'. Als er pas sprake zou zijn van een strafbaar feit als het vuur daadwerkelijk brandt, is deze formulering onzinnig. Het gaat hier dus klaarblijkelijk om de voorbereidende handelingen die ertoe dienen om een vuur te kunnen gaan stoken.
quote:
Waar zit 'm die irrelevantie dan in? Is 250 km/h rijden legaal? Leg de vinger eens op de zere plek dan.
Omdat - zoals ik ook reeds eerder al heb aangegeven - het voorbereiden van een snelheidsovertreding niet strafbaar is. Je vergelijkt dus iets wat niet strafbaar is met iets dat wel strafbaar is, om aan te tonen dat het strafbare feit niet strafbaar zou zijn.
quote:
Je voorbeeld met de inbreker is ook relevant. Maar gaat al mank op de "bekentenis dat je de inbraak ook daadwerkelijk zal gaan plegen". Dit gaat namelijk verder dan slechts de wens iets te ontvreemden. Zonder die bekentenis is het met zich voeren van schroevendraaiers, koevoeten en ander duister gerei nog niet strafbaar, slechts het daadwerkelijke gebruik ervan en dan nog slechts in combinatie met het vergrijp "inbreken".

Tevreden nu?

TS heeft nergens tegen Oom Agent bekend dat hij een vuur ging stoken of aanleggen. Zonder die bekentenis is het met zich voeren van hout, aansteker en ander ontstekend spul nog niet strafbaar, slechts het daadwerkelijke gebruik ervan en dan nog slechts in combinatie met het vergrijp "aanleggen van een vuur".
Ten eerste is volgens mij het 's nachts bij je dragen van inbrekerswerktuig op zich al voldoende, ook zonder een bekentenis. Ten tweede heeft een van de vrienden van TS de agent vertelt dat ze van plan waren een vuur te maken en TS heeft dat niet ontkent.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 16:50:43 ]
  donderdag 27 augustus 2009 @ 16:33:59 #111
58834 Catbert
The evil HR Director.
pi_72204616
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:16 schreef Psychonikeo het volgende:
tja.. dan nog.. willen ze dat vuur daar aanleggen of waren ze onderweg naar een plek waar het wel zou mogen?
Zonder 't PV is het lastig te achterhalen wat er precies gezegd is, maar d'r is een verklarig afgegeven. Kennelijk was 't redelijk duidelijk.
"[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
pi_72204746
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:33 schreef k_man het volgende:
Omdat - zoals ik ook reeds eerder al heb aangegeven - het voorbereiden van een snelheidsovertreding niet strafbaar is. Je vergelijkt dus iets wat niet strafbaar is met iets dat wel strafbaar is, om aan te tonen dat het strafbare feit niet strafbaar zou zijn.
Het voorbereiden van het aanleggen van een vuur is evenmin strafbaar.
quote:
Ten eerste is volgens mij het 's nachts bij je dragen van inbrekerswerktuig op zich al voldoende, ook zonder een bekentenis.
Dan had ik daarvan graag een verwijzing naar het Wetboek van Strafrecht van je.
quote:
Ten tweede heeft een van de vrienden van TS de agent vertelt dat ze van plan waren een vuur te maken
Dan moet oom agent die vriend bekeuren, niet TS.
quote:
en TS heeft dat niet ontkent.
Waar lees jij dat oom agent TS gevraagd heeft iets te verklaren
En bovendien is "niet ontkennen" nog niet hetzelfde als "bekennen" Zou fraai worden zeg
.
pi_72204766
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:24 schreef Sheriam het volgende:

[..]

Niemand hier beweerd dat het aanleggen niet telt, dat het pas strafbaar is als het vuurtje brandt. Waar de discussie over gaat is wat onder 'aanleggen' valt; een dichte zak hout dragen lijkt een aantal van ons nog te vage voorbereidingen, en geen daadwerkelijk 'aanleggen'. Dan kan je mensen op de parkeerplaats ook al wel gaan beboeten. Nogmaals, waar zou jij de grens leggen? En er is wel degelijk een verschil tussen 'voorbereiding' en 'aanleggen'; voorbereiden is ook al boodschappen doen, je zou zelfs kunnen zeggen dat je vriendjes bellen of SMS'en en de afspraak maken onder 'voorbereidingen' valt. Aanleggen betreft de daadwerkelijke handeling van vuurplaats in orde maken, hout neerleggen... ook allemaal voordat het vuurtje brand maar wel verschillend van de vroegere 'voorbereidingen'.

Ja leuk. Als je even terugleest zie je dat ik eerder al een post heb geplaatst waar exact hetzelfde in staat als wat jij hier zegt. We zijn het dus grotendeels eens. Er zijn hier echter wel degelijk mensen die beweren dat het vuur zou moeten branden, wil het strafbaar zijn; zie bijv r_one.

Als TS een discussie wil over wat wel of geen 'aanleggen' is, dan kan dat bij de rechter. Naar mijn idee zit je - afhankelijk ook van wat de agent precies heeft geconstateerd - echt op het randje van wat je als aanleggen zou kunnen beschouwen. Naar de rechter gaan is dus zeker geen slecht idee.
pi_72204834
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:39 schreef k_man het volgende:
Ja leuk. Als je even terugleest zie je dat ik eerder al een post heb geplaatst waar exact hetzelfde in staat als wat jij hier zegt. We zijn het dus grotendeels eens. Er zijn hier echter wel degelijk mensen die beweren dat het vuur zou moeten branden, wil het strafbaar zijn; zie bijv r_one.
Ow
Waar zie je r_one dat beweren
.
pi_72204942
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:38 schreef r_one het volgende:
Het voorbereiden van het aanleggen van een vuur is evenmin strafbaar.
Grapjas. Het aanleggen van een vuur bestaat uit de voorbereidende handelingen, voor het aansteken. Het voorbeeld van de snelheidsovertreding bestaat eveneens uit de voorbereidende handeling voordat er te hard gereden gaat worden.
quote:
Dan had ik daarvan graag een verwijzing naar het Wetboek van Strafrecht van je.
Staat daar niet in, wel in APV's. Net zoals bijv het je 's nacht op straat begeven met posters en lijm.
quote:
Dan moet oom agent die vriend bekeuren, niet TS.
De agent kan het hele gezelschap bekeuren dat zich aan het feit schuldig maakt.
quote:
Waar lees jij dat oom agent TS gevraagd heeft iets te verklaren
En bovendien is "niet ontkennen" nog niet hetzelfde als "bekennen" Zou fraai worden zeg
Tja, dat is wel gebruikelijk. "Ubent niet verplciht iets te verklaren, maar waarom..."etc. Zoals al eerder gesteld zou het handig zijn als TS daar wat duidelijkheid over geeft, bij voorkeur door aan te geven wat er in het PV staat.
pi_72205016
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:39 schreef k_man het volgende:
Als TS een discussie wil over wat wel of geen 'aanleggen' is, dan kan dat bij de rechter.
En die discussie kan hier dus niet
Dit is toch hetgeen TS ter discussie stelt? Waarom opende hij dan wel dit topic, denk je?
.
pi_72205261
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:47 schreef r_one het volgende:

[..]

En die discussie kan hier dus niet
Dit is toch hetgeen TS ter discussie stelt? Waarom opende hij dan wel dit topic, denk je?
Nee, het voeren van discussies op een discussieforum is tamelijk ongepast, vind je ook niet?

Serieus, natuurlijk kan dat hier, maar wij kunnen de boete niet kwijtschelden. Wat TS letterlijk vraagt in zijn OP is 'heeft het zin hier tegenin te gaan?' Dus min antwoord was: je zit naar mijn idee op het uiterste randje van hetgeen net wel of net niet strafbaar is, dus het is zeker interessant dat eens bij de rechter te bediscussiëren.
pi_72205338
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:44 schreef k_man het volgende:
Grapjas. Het aanleggen van een vuur bestaat uit de voorbereidende handelingen, voor het aansteken. Het voorbeeld van de snelheidsovertreding bestaat eveneens uit de voorbereidende handeling voordat er te hard gereden gaat worden.
Mooi.

Die voorbereidende handelingen, voor het aansteken (i.c. het stapelen van het hout om vervolgens ontstoken te worden) hebben dus nooit plaatsgevonden. Daarmee is er dus geen sprake van "het aanleggen van een vuur" en de boete dus onterecht.
quote:
Staat daar niet in, wel in APV's. Net zoals bijv het je 's nacht op straat begeven met posters en lijm.
Een quote uit een willekeurige APV waar zulks in is geregeld, ben ik ook al erg blij mee hoor.
quote:
De agent kan het hele gezelschap bekeuren dat zich aan het feit schuldig maakt.
Het gezelschap maakte zich echter niet aan enig feit schuldig.
Dat er 1 individu mógelijk de intentie had zich schuldig te gáán maken aan een strafbaar feit (en zulks verklaart), maakt de rest van dat gezelschap niet mede schuldig aan het plegen van een strabaar feit.
quote:
Tja, dat is wel gebruikelijk. "Ubent niet verplciht iets te verklaren, maar waarom..."etc. Zoals al eerder gesteld zou het handig zijn als TS daar wat duidelijkheid over geeft, bij voorkeur door aan te geven wat er in het PV staat.
Nogmaals: ik lees dat er een (1) verklaring is. Niet meer, niet minder.
Een verklaring van die vriend. Dus niet van TS.
Als je niks gevraagd wordt, kun je ook niks bekennen. Ook niks ontkennen overigens.
.
pi_72205479
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:54 schreef k_man het volgende:
Nee, het voeren van discussies op een discussieforum is tamelijk ongepast, vind je ook niet?

Serieus, natuurlijk kan dat hier, maar wij kunnen de boete niet kwijtschelden. Wat TS letterlijk vraagt in zijn OP is 'heeft het zin hier tegenin te gaan?' Dus min antwoord was: je zit naar mijn idee op het uiterste randje van hetgeen net wel of net niet strafbaar is, dus het is zeker interessant dat eens bij de rechter te bediscussiëren.
En het is in [WGR] niet ongebruikelijk een ingenomen standpunt nader te motiveren

Een doorverwijzing a la "laten we maar afwachten hoe de rechter oordeelt" is natuurlijk de doodsteek voor elke discussie waarin een antwoord of advies onderbouwd moet worden. Of op z'n minst een juweeltje van een dooddoener.

Laterzzzzz
.
pi_72205602
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 17:02 schreef r_one het volgende:
En het is in [WGR] niet ongebruikelijk een ingenomen standpunt nader te motiveren

Een doorverwijzing a la "laten we maar afwachten hoe de rechter oordeelt" is natuurlijk de doodsteek voor elke discussie waarin een antwoord of advies onderbouwd moet worden. Of op z'n minst een juweeltje van een dooddoener.

Laterzzzzz
Daarom heb ik verder ook geen enkele poging gedaan mijn standpunt toe te lichten....

Kom op zeg. Ik zeg nergens dat we het er niet over kunnen hebben. Ik zeg slechts dat TS dit óók aan de rechter zou moeten voorleggen.
pi_72205869
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 16:57 schreef r_one het volgende:
Mooi.

Die voorbereidende handelingen, voor het aansteken (i.c. het stapelen van het hout om vervolgens ontstoken te worden) hebben dus nooit plaatsgevonden. Daarmee is er dus geen sprake van "het aanleggen van een vuur" en de boete dus onterecht.
Dat is precies de discussie: wanneer precies begint het 'aanleggen van vuur'? Als je op de plaats aangekomen bent met je attributen? Als je de zak hout open hebt gedaan? Als het hout gestapeld is en de soep in de pan? Zeg het maar. Dat blijft een kwestie van interpretatie, want zo gedetailleerd zal dit nergens vastgelegd zijn. Het kan heel goed dat je gelijk hebt, maar ik kan me ook voorstellen dat een rechter toch anders beslist.
quote:
Een quote uit een willekeurige APV waar zulks in is geregeld, ben ik ook al erg blij mee hoor.
Ik hou het voor nu even op een politiebericht (eerste hit op Google bij "APV" en "inbrekersgereedschap"):

TILBURG: Een melding van een woninginbraak leidde vannacht tot de arrestatie van een 26-jarige Tilburger en het aantreffen van een hennepkwekerij in een woning aan de Graaf Engelbrechtstraat. De politie kreeg omstreeks 01.30 uur een melding dat aan de achterzijde van een woning aan de Graaf Engelbrechtstraat zou worden ingebroken. De agenten zagen in de brandgang achter het bedoelde pand een 26-jarige Tilburger lopen die bekend staat als veelpleger. De dienders zagen dat hij een schroevendraaier weggooide. Deze man is grond van de APV (inbrekersgereedschap tijdens de nachtelijke uren bij zich hebben) aangehouden. Aan de woningen waren geen verbrekingen te zien.

Tweede hit:

WAGENINGEN - De politie in Wageningen heeft in de vroege ochtenduren van woensdag 22 juli twee mannen uit die stad aangehouden omdat ze inbrekerswerktuigen bij zich hadden. Agenten zagen het duo rond kwart voor vier in de ochtend met een auto over de rijksweg N225 bij Renkum rijden. Daarbij viel op dat een van de koplampen het niet deed. Toen de agenten de bestuurder wilden aanspreken leek hij er schielijk vandoor te gaan. Op Onderlangs stopte de wagen en zagen de agenten dat bestuurder en bijrijder van plaats wisselden. Bij controle stuitten de agenten op onder meer een breekijzer en ander gereedschap. Volgens de plaatselijke verordening (APV) is dat verboden. Beide Wageningers, 17 en 27 jaar oud, werden daarop aangehouden en zijn voor nader onderzoek ingesloten.
quote:
Het gezelschap maakte zich echter niet aan enig feit schuldig.
Dat er 1 individu mógelijk de intentie had zich schuldig te gáán maken aan een strafbaar feit (en zulks verklaart), maakt de rest van dat gezelschap niet mede schuldig aan het plegen van een strabaar feit.
Ook hier komen we weer uit op de discussie of er al sprake was van iets strafbaars. Maw; was er al sprake van aanleggen? De agent vond blijkbaar van wel. Die heeft een bon uitgeschreven voor het begaan van een strafbaar feit, niet voor de intentie.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 17:18:00 ]
pi_72206010
Oh, APV van Utrecht:
quote:
Artikel 37a Vervoer Inbrekerswerktuigen
1. Het is verboden tussen 20.00 en 06.00 uur op de weg of openbaar water te vervoeren of bij te hebben: lopers, valse sleutels, touwladders, lantaarns, of enig ander gereedschap, voorwerp of middel, dat ertoe kan dienen zich onrechtmatig de toegang tot een gebouw of erf te verschaffen, onrechtmatig sluitingen te openen of te verbreken, diefstal door middel van braak te vergemakkelijken of het maken van sporen te voorkomen.
2. Het in het eerste lid gestelde verbod is niet van toepassing indien de in dat lid bedoelde gereedschappen, voorwerpen of middelen niet bestemd of gebruikt zijn voor de in dat lid bedoelde handelingen.

Artikel 37b Vervoer plakgereedschap en dergelijke
1. Het is verboden tussen 20.00 en 06.00 uur op de weg of openbaar water te vervoeren of bij zich te hebben enig aanplakbiljet, aanplakdoek, kalk, teer, kleur- of verfstof, spuitbus of ander verfgereedschap.
2. Het in het eerste lid gestelde verbod is niet van toepassing indien de in dat lid bedoelde materialen of gereedschappen niet bestemd of gebruikt zijn voor de in dat lid bedoelde handelingen.

[ Bericht 41% gewijzigd door #ANONIEM op 27-08-2009 17:36:32 ]
pi_72213924
we kunnen lang en breed lullen, maar topicstarter moet even melden waar het was, dan kan er een juist apv op tafel komen en zijn we er zo uit lijkt mij.

ik had het laten voorkomen, dikke kans dat die paar uur dat het je kost een besparing van 2 x 180 euro oplevert en waarschijnlijk een voorwaardelijke boete van een half jaar voor als ze het nog een keer willen proberen op zijn hoogst.
pi_72215532
TS heeft al de betreffende tekst uit de plaatselijke APV gepost.
pi_72218505
Je hebt best wel een goede kans als je bezwaar maakt. De intentie om een vuur aan te leggen is niet strafbaar. De zak was immers nog gesloten en dan kun je nog niet over aanleggen spreken.

Teken gewoon bezwaar aan (staat geloof ik op de achterkant van de boete hoe dat werkt). Een bezwaarbriefje is zo gemaakt.
pi_72218717
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 17:21 schreef k_man het volgende:
Oh, APV van Utrecht:

Artikel 37b Vervoer plakgereedschap en dergelijke
1. Het is verboden tussen 20.00 en 06.00 uur op de weg of openbaar water te vervoeren of bij zich te hebben enig aanplakbiljet, aanplakdoek, kalk, teer, kleur- of verfstof, spuitbus of ander verfgereedschap.
2. Het in het eerste lid gestelde verbod is niet van toepassing indien de in dat lid bedoelde materialen of gereedschappen niet bestemd of gebruikt zijn voor de in dat lid bedoelde handelingen.
Dan kan de politie beter ipv snelheidsbekeuringen bij elke bouwmarkt met koopavonden gaan controleren. tjakka als daar dan ook 220 euro per overtreding op staat.
pi_72218889
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 00:14 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan kan de politie beter ipv snelheidsbekeuringen bij elke bouwmarkt met koopavonden gaan controleren. tjakka als daar dan ook 220 euro per overtreding op staat.
Interessant. Je moet namelijk ook rekening houden met dit punt:
quote:
2. Het in het eerste lid gestelde verbod is niet van toepassing indien de in dat lid bedoelde materialen of gereedschappen niet bestemd of gebruikt zijn voor de in dat lid bedoelde handelingen
Nou, eens kijken. We moeten dus in het eerste lid kijken...
quote:
De vraag is nu dus: Wat zijn de in dit "lid bedoelde handelingen"?

Ik neem dat het in ieder geval om aanplakken van aanplakbiljetten en aanplakdoeken gaat. Maar welke handeling wordt met verf en verfgereedschap bedoeld. Verven misschien?

Tsja, op die manier kan de politie inderdaad goud geld verdienen door op koopavond bij de Praxis te gaan staan. Want bewijs jij maar eens dat je die emmer muurverf niet hebt gekocht om de muren te gaan verven!

Kortom, wat een idioot slecht geschreven APV zeg!

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 28-08-2009 00:29:00 ]
pi_72220235
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 17:15 schreef k_man het volgende:
Dat is precies de discussie: wanneer precies begint het 'aanleggen van vuur'? Als je op de plaats aangekomen bent met je attributen? Als je de zak hout open hebt gedaan? Als het hout gestapeld is en de soep in de pan? Zeg het maar. Dat blijft een kwestie van interpretatie, want zo gedetailleerd zal dit nergens vastgelegd zijn. Het kan heel goed dat je gelijk hebt, maar ik kan me ook voorstellen dat een rechter toch anders beslist.
Ik had de suggestie al eerder geopperd: vervang "aanleggen" door "(op)bouwen" je kunt dan akelig precies vaststellen dat er sprake is van een strafbaar feit vanaf het moment dat de eerste blokken houit worden gestapeld. Daarvoor is er geen sprake van "aanleggen" maar van "voorbereidingen treffen tot het aanleggen van" en dat is niet strafbaar. Want wie zegt dat je niet bijtijds tot inkeer zou zijn gekomen?
quote:
WAGENINGEN - De politie in Wageningen heeft in de vroege ochtenduren van woensdag 22 juli twee mannen uit die stad aangehouden omdat ze inbrekerswerktuigen bij zich hadden. Agenten zagen het duo rond kwart voor vier in de ochtend met een auto over de rijksweg N225 bij Renkum rijden. Daarbij viel op dat een van de koplampen het niet deed. Toen de agenten de bestuurder wilden aanspreken leek hij er schielijk vandoor te gaan. Op Onderlangs stopte de wagen en zagen de agenten dat bestuurder en bijrijder van plaats wisselden. Bij controle stuitten de agenten op onder meer een breekijzer en ander gereedschap. Volgens de plaatselijke verordening (APV) is dat verboden. Beide Wageningers, 17 en 27 jaar oud, werden daarop aangehouden en zijn voor nader onderzoek ingesloten.
[..]

Ook hier komen we weer uit op de discussie of er al sprake was van iets strafbaars. Maw; was er al sprake van aanleggen? De agent vond blijkbaar van wel. Die heeft een bon uitgeschreven voor het begaan van een strafbaar feit, niet voor de intentie.
Hier is het strafbare feit al "het met zich dragen van inbrekersgereedschap (gedurende de nachtelijke uren)". In het nieuwsbericht staat ook: volgens de APV is dat verboden. Ongeacht de intentie, ongeacht wat er met dat spul zou zijn gebeurd als ze niet aangehouden zouden zijn.

Dat gezegd hebbende, komen we toe aan de analogie met de `overtreding` (not) van TS: waar in de APV van TS staat dat "het met zich dragen van brandbaar materiaal zoals hout" verboden is? Nergens dus. En dat klopt ook: op intenties en op voorbereidingen, kun je nog steeds niet veroordeeld worden in Nederland. Enkel op strafbare feiten. Gelukkig.

[ Bericht 4% gewijzigd door r_one op 28-08-2009 02:33:13 ]
.
pi_72220271
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 17:21 schreef k_man het volgende:
Oh, APV van Utrecht:
[..]
Mijn dank.
.
pi_72250649
Hey, TS, dat plekje van jou is toch niet toevallig ergens bij Schoorl?
  zondag 30 augustus 2009 @ 20:20:04 #131
145672 Ludootje
Mr. Brightside
pi_72290939
quote:
Op donderdag 27 augustus 2009 15:09 schreef k_man het volgende:

[..]

Als je nou had gesteld dat je je bevindt in een wijk waar de afgelopen tijd veel is ingebroken, 's nachts, met een tas vol inbrekersattributen en toegeeft van plan te zijn om te gaan steleln... ben je dan strafbaar?
De meeste AVP's hebben een artikel betreffende het met zich mee voeren van gereedschap dat voor braak gebruikt zou kunnen worden tussen bepaalde tijden, tenzij je kan aantonen dat het voor je beroep is (slotenmaker op een spoedklus bijvoorbeeld). Dus ja.

Edit: Shit, liep een pagina achter...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')