laat hem dan de boete betalenquote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:18 schreef Skonk het volgende:
Één van ons heeft maar een verklaring af moeten leggen, dat ging wel over vuur aanleggen.
Ik zou niet weten wat dat is.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:17 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat ze er maar twee een boete geven kan uiteraard gewoon. Is er een geldige APV?
Nou de politie zei dat het niet mocht, maar ik heb geen bord of wat dan ook gezien.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:20 schreef Five_Horizons het volgende:
Algemene Plaatselijke Verordening. Aanvullende regels voor een bepaald gebied, opgesteld door de gemeente.
Daar hoeft ook geen bordje te staan. Er staan ook geen borden dat je niet mag wildplassen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:21 schreef Skonk het volgende:
[..]
Nou de politie zei dat het niet mocht, maar ik heb geen bord of wat dan ook gezien.
een bord hoeft niet als het in de avp staat, maar het lijkt me logisch dat je wel weet dat je geen vuur mag maken in het bos of op een zandvlakte in het bos.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:21 schreef Skonk het volgende:
Nou de politie zei dat het niet mocht, maar ik heb geen bord of wat dan ook gezien.
Dan ben je natquote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:18 schreef Skonk het volgende:
[..]
Één van ons heeft maar een verklaring af moeten leggen, dat ging wel over vuur aanleggen.
Vroeger mocht het daar wel gewoon, dat zeiden de agenten ook.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:24 schreef willempjewever het volgende:
[..]
een bord hoeft niet als het in de avp staat, maar het lijkt me logisch dat je wel weet dat je geen vuur mag maken in het bos of op een zandvlakte in het bos.
gewoon boetes door 4 delen en betalen, en nooit meer doen
Niks over hout bij je hebben, in ieder geval!quote:Afdeling 5: Verbod vuur te stoken
Artikel 5:34
Verbod afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen of anderszins vuur te stoken
1. Het is verboden in de openlucht afvalstoffen te verbranden buiten inrichtingen in de zin van de Wet milieubeheer of anderszins vuur aan te leggen, te stoken of te hebben.
2. Het verbod geldt niet voorzover het betreft:
a. verlichting door middel van kaarsen, fakkels en dergelijke;
b. sfeervuren zoals terrashaarden en vuurkorven, indien geen afvalstoffen worden verbrand;
c. vuur voor koken, bakken en braden, voorzover dat geen gevaar, overlast of hinder voor de omgeving oplevert.
3. Het college kan van dit verbod ontheffing verlenen.
4. De ontheffing kan worden geweigerd:
a. in het belang van de openbare orde en veiligheid;
b. ter bescherming van de woon- en leefomgeving;
c. ter bescherming van de flora en de fauna.
5. Het verbod geldt niet voorzover in het geregelde onderwerp wordt voorzien door artikel 429, aanhef en onder 1 of 3, van het Wetboek van Strafrecht of de Provinciale milieuverordening.
ja hoor.. dan kan jij ondertussen zeuren dat de politie zich nooit met echte criminelen bezig houdt.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Kunnen ze deze boete niet aan ELKE roker geven?
Welke gemeente? En er staat in de laatste regel wellicht nog iets interessants. (Provinciale mileuwetgeving)quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:40 schreef Skonk het volgende:
Dit staat er in de APV:
[..]
Niks over hout bij je hebben, in ieder geval!
[edit]Trouwens, we wilden soep erop gaan koken.
Een van de moeders is getuige dat we dat pannetje mee hadden genomen, bonnetje van de soep hebben we denk ik niet meer.
Vroeger dacht men ook dat de aarde plat was.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:26 schreef Skonk het volgende:
Vroeger mocht het daar wel gewoon, dat zeiden de agenten ook.
Zo werkt dat toch niet? Als ik nu zeg dat ik 200km/u ga rijden op de A12, ben ik dan strafbaar?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:50 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Vroeger dacht men ook dat de aarde plat was.
Jullie hadden spullen bij je waarmee je een vuurtje kon bouwen.
Eén van jullie heeft toegegeven dat jullie dat daadwerkelijk wilden doen.
1+1=boete
Kun je er wat tegen doen? Ja, je kunt protesteren, maar dat helpt niks.
En kunnen de 2 die geen boete hebben gekregen als getuige dienen? Nee, ze hebben er belang bij dat hun vrienden geen boete krijgen, dus zij zullen niet als getuigen geaccepteerd worden.
In theorie werkt het zo niet idd.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:55 schreef Skonk het volgende:
Zo werkt dat toch niet? Als ik nu zeg dat ik 200km/u ga rijden op de A12, ben ik dan strafbaar?
Vroeger mocht je ook zonder gordel rijdenquote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:26 schreef Skonk het volgende:
Vroeger mocht het daar wel gewoon, dat zeiden de agenten ook.
En dan nog, moeten we dan niet een boete krijgen voor het hebben van brandbaar spul?
We hebben niks aangelegd.
Ze hebben een goede reden: er komen hangjongeren die er vuurtje stoken.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 20:04 schreef willempjewever het volgende:
Snap trouwens niet hoe jullie daar gepakt kunnen worden, loopt daar zoveel politie rond op die zandvlakte?
In praktijk wel? Voorbeelden?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:58 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
In theorie werkt het zo niet idd.
In praktijk wel.
OP?quote:
Die boete staat dus ter discussie, daarvan kun je niet generiek zeggen "dat het zo werkt".quote:Op woensdag 26 augustus 2009 20:28 schreef spijkerbroek het volgende:
OP?
Het maakt niet uit welk voorbeeld ik geef:quote:Op woensdag 26 augustus 2009 20:38 schreef r_one het volgende:
Die boete staat dus ter discussie, daarvan kun je niet generiek zeggen "dat het zo werkt".
Ander voorbeeld?
Bij gebrek aan voorbeelden die je nogal stellige bewering zouden kunnen ondersteunen, mag ik concluderen dat jouw "in de praktijk werkt het wel zo" louter is gestoeld op niet meer dan je persoonlijke aannames.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 21:02 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Het maakt niet uit welk voorbeeld ik geef:
- ik kan niet bewijzen dat het zo gegaan is
- jullie kunnen niet bewijzen dat het niet zo gegaan is
en ik heb geen zin in een welles/nietes-spelletje.
vind ik wel wat disutabel hoor. De heeft al snel de reuk van willekeur.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 19:17 schreef Five_Horizons het volgende:
Dat ze er maar twee een boete geven kan uiteraard gewoon. Is er een geldige APV?
Ik denk dat de verklaring van die vriend iets anders was, anders was er inderdaad geen boete gekomen. Maar komop, welke rechter gelooft het verhaal van 4 jongens die met een zak hout op een zandvlakte zitten en beweren dat ze het in een open haard thuis gaan stoppen?quote:Op woensdag 26 augustus 2009 22:31 schreef Tha_Duck het volgende:
Simpel, dit laat je gewoon voorkomen.
De verklaring voor de zak hout:
Het leuke is dat die 4 jongens zichzelf helemaal niet hoeven te bewijzen.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 22:57 schreef willempjewever het volgende:
Ik denk dat de verklaring van die vriend iets anders was, anders was er inderdaad geen boete gekomen. Maar komop, welke rechter gelooft het verhaal van 4 jongens die met een zak hout op een zandvlakte zitten en beweren dat ze het in een open haard thuis gaan stoppen?
Een vuurkorf is ook geen "afvalstof" en een zak, in beginsel, ook nietquote:Op woensdag 26 augustus 2009 23:11 schreef Alicey het volgende:
Heeft de agent wel gezien dat jullie een vuurkorf bij jullie hadden? In dat geval zou hout nl. geen probleem zijn, daar het geen afvalstof is.
Artikel 5:34 lid 2b uit de APV.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 23:25 schreef r_one het volgende:
Een vuurkorf is ook geen "afvalstof" en een zak, in beginsel, ook niet![]()
Maar vanwaar je nadruk op de term "afvalstof"?
Dat sowieso niet, maar ik heb zo'n vermoeden dat Ome Agent dat feit een klein beetje opgeleukt heeft.quote:Overigens, ook al hadden ze wel een vuurkorf bij zich, dan nóg is dat in combinatie met het met zich voeren van een voorraad hout nog niet een strafbaar feit.
Ah, oke, met de nadruk op vuurkorf dus. Een vuurkorf in de zin van ONTlastend bewijs.quote:
Sterker, het is geen vermoeden, het is een voldongen feit. Gezien de uiteindelijk opgelegde boete / het tenlaste gelegde strafbare feit.quote:Dat sowieso niet, maar ik heb zo'n vermoeden dat Ome Agent dat feit een klein beetje opgeleukt heeft.
Ah, vandaar de verwarring.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 23:45 schreef r_one het volgende:
Ah, oke, met de nadruk op vuurkorf dus. Een vuurkorf in de zin van ONTlastend bewijs.
Ik dacht dat je het als BElastend bewijsstuk bedoelde.
De vraag is wat er in het PV van Ome Agent staat. Daar is echter achter te komen.quote:Sterker, het is geen vermoeden, het is een voldongen feit. Gezien de uiteindelijk opgelegde boete / het tenlaste gelegde strafbare feit.
Of die "opleuking" in rechte ook houdbaar is, is nog maar helemaal de vraag.
Thank you for stating my point.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 21:44 schreef r_one het volgende:
Bij gebrek aan voorbeelden die je nogal stellige bewering zouden kunnen ondersteunen, mag ik concluderen dat jouw "in de praktijk werkt het wel zo" louter is gestoeld op niet meer dan je persoonlijke aannames.
Zo werkt dat dus niet hequote:Op woensdag 26 augustus 2009 23:08 schreef r_one het volgende:
Laat het OM maar het tegendeel bewijzen.
Zo werkt het wel, maar ik denk dat men zich hier vergist in de manier waarop het OM dat gaat moeten doenquote:
Dat maakt het nog niet onmogelijk hoor. Dat is in elk geval geen reden om tegen een boete in te gaan / maakt de boete niet minder terecht.quote:Op woensdag 26 augustus 2009 21:52 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
vind ik wel wat disutabel hoor. De heeft al snel de reuk van willekeur.
Ja en volgens mij is dat onzin. Als ik een agent tegen kom, en ik zeg tegen hem: mijn auto kan 250 kmu. Ik ga straks even lekker 190 rijden op de autosnelweg, dan krijg ik daar toch ook geen boete voor?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 08:07 schreef Fe2O3 het volgende:
Via WOB alle stukken opvragen en kijken wat je vriend heeft verklaard.
Verklaarde die : we gaan fikkie stoken
Dan ben je klaar en ga je nooit gelijk krijgen onder de boete uit komen.
Als ik het nou leuk vind om een zak hout overal mee naar toe te nemen, dan moet ik dat toch zelf weten? Ik neem altijd een zak hout mee naar school, naar mijn werk enz.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 08:07 schreef Fe2O3 het volgende:
Edit: oh en de boete is hier duideijk voor 'het aanleggen van'. Daarvoor heb je hout ed. nodig, dat kan dan best nog in dichte zakken zitten
Dat lijkt me onmogelijk om erin te zetten, want dan is het bij je hebben van sigaretten, een aansteker, je kleding, papiergeld enz enz allemaal ook verboden. Dat fikt ook allemaal.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 08:49 schreef Lastpost het volgende:
Ze gaan er hier gemakshalve vanuit dat je een vuurtje gaat maken, kan natuurlijk prima kloppen, betekend nog niet dat je al een boete kunt krijgen voor het bij je hebben van brandbaar materiaal.
Of dat moet natuurlijk ook in de APV staan,
Dat was enigszins sarcastisch.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 08:53 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Dat lijkt me onmogelijk om erin te zetten, want dan is het bij je hebben van sigaretten, een aansteker, je kleding, papiergeld enz enz allemaal ook verboden. Dat fikt ook allemaal.
AVP is het toverwoord hier.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 08:57 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Dat was enigszins sarcastisch.
Net zo goed als dat ik geen boete kan krijgen voor het bij me hebben van een honkbalknuppel die ik koop bij de sportzaak tegenover De Kuip terwijl er een voetbalwedstrijd bezig is kun je hier ook niet uitgaan van de mogelijkheid dat ze iets gaan doen met bepaalde materialen.
Zou dat wel mogen, dan is het eind natuurlijk zoek.
Nee:quote:Op donderdag 27 augustus 2009 08:27 schreef Fe2O3 het volgende:
zo werkt het wel
* zucht *quote:Op donderdag 27 augustus 2009 09:18 schreef starla het volgende:
[..]
Nee:
1) vriendje zegt in verklaring: 'euh...we wilden een vuurtje stoken hihi'
2) agent zegt: 'ik had alle reden om te vermoeden dat ze daar een vuurtje gingen stoken'
3) OM zegt: 'TS wilde vuurtje stoken en ik eis blabla boete'
4) rechter zegt: 'ik mag alleszins aannemen adhv de verklaring en de inschatting van de agenten dat TS en consorten een vuurtje wilden stoken'.
*hamerslag*
Case closed.
Ik kreeg zojuist een boete binnen voor het volgende:quote:Op donderdag 27 augustus 2009 10:46 schreef Igen het volgende:
[..]
* zucht *
Een vuurtje stoken is strafbaar.
Een vuurtje willen stoken is niet strafbaar.
Dus vrijspraak.
quote:Op donderdag 27 augustus 2009 10:55 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Ik kreeg zojuist een boete binnen voor het volgende:
"In de openlucht vuur aanleggen,stoken of hebben"
De boete bedraagt 180 euro.
Uhuh
Er was hout, en er is een verklaring dat ze het wilden maken.
Gewoon betalen.
Onzin. Met een zak hout en een pannetje rondlopen is niet hetzelfde als een vuurtje maken. En aangezien de boete uitgeschreven is voor het aanleggen van een vuurtje klopt die boete dus niet. Er is immers geen vuur geweest en ik lees nergens iets over "intentie tot" in de omschrijving. Ik zou zeker protest aantekenen en het voor laten komen!quote:Op donderdag 27 augustus 2009 08:38 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat maakt het nog niet onmogelijk hoor. Dat is in elk geval geen reden om tegen een boete in te gaan / maakt de boete niet minder terecht.
Als ik met een pistool een bank binnenloop en zeg 'handen omhoog, dit is een overval', maar iemand slaat mij op het achterhoofd waardoor ik gearresteerd kan worden, kan ik me dus ook beroepen op: 'maar edelachtbare, ik wilde de bank beroven, maar uiteindelijk is dat niet gelukt omdat ik vroegtijdig in de kraag werd gevat, dus vrijspraak'? Volgens jou zou ik dan maximaal gestraft kunnen worden voor het dreigen van het personeel met een pistool.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 10:46 schreef Igen het volgende:
Een vuurtje willen stoken is niet strafbaar.
Dus vrijspraak.
Nee, want het in bezit hebben van een vuurwapen is in Nederland verboden (normaliter hehe) en het in bezit hebben van een bos hout voor zover ik weet niet.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:02 schreef starla het volgende:
[..]
Als ik met een pistool een bank binnenloop en zeg 'handen omhoog, dit is een overval', maar iemand slaat mij op het achterhoofd waardoor ik gearresteerd kan worden, kan ik me dus ook beroepen op: 'maar edelachtbare, ik wilde de bank beroven, maar uiteindelijk is dat niet gelukt omdat ik vroegtijdig in de kraag werd gevat, dus vrijspraak'?
Je kan dan niet op diefstal worden veroordeeld nee.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:02 schreef starla het volgende:
[..]
Als ik met een pistool een bank binnenloop en zeg 'handen omhoog, dit is een overval', maar iemand slaat mij op het achterhoofd waardoor ik gearresteerd kan worden, kan ik me dus ook beroepen op: 'maar edelachtbare, ik wilde de bank beroven, maar uiteindelijk is dat niet gelukt omdat ik vroegtijdig in de kraag werd gevat, dus vrijspraak'?
Deze vlieger gaat dus niet op, omdat ik dan wél veroordeeld wordt voor: gewapende bankoverval en níet voor wapenbezit, dreigen e.d. Denk ik althans.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:03 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Nee, want het in bezit hebben van een vuurwapen is in Nederland verboden (normaliter hehe) en het in bezit hebben van een bos hout voor zover ik weet niet.
Evenmin een aansteker, deobus, papier, aanmaakblokjes of wat dan ook.
Heel leuk wat jij denkt hoor, maar het is gewoon fout.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:06 schreef starla het volgende:
[..]
Deze vlieger gaat dus niet op, omdat ik dan wél veroordeeld wordt voor: gewapende bankoverval en níet voor wapenbezit, dreigen e.d. Denk ik althans.
Nee, in dit voorbeeld ben je al bezig met de overval -ongeacht het wapen wat natuurlijk al strafbaar is, op het moment dat je gezegd hebt 'dit is een overval' ben je aan de overval begonnen. Vuurtje 'aanleggen' begint volgens mij pas als je de zat hout opendoet, plekkie grond vrijmaakt, blokken hout er op neerlegt, als de dichte zak hout al telt kan je wel zeggen dat het 'vuur aanleggen' begint op het moment dat je het hout *koopt* ofzo.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:02 schreef starla het volgende:
[..]
Als ik met een pistool een bank binnenloop en zeg 'handen omhoog, dit is een overval', maar iemand slaat mij op het achterhoofd waardoor ik gearresteerd kan worden, kan ik me dus ook beroepen op: 'maar edelachtbare, ik wilde de bank beroven, maar uiteindelijk is dat niet gelukt omdat ik vroegtijdig in de kraag werd gevat, dus vrijspraak'? Volgens jou zou ik dan maximaal gestraft kunnen worden voor het dreigen van het personeel met een pistool.
Dus als ik mijn wapen tegen de slaap van een andere persoon aan hou en hem later weghaal en geintje zeg word ik veroordeeld voor moord omdat dit de intentie was?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:06 schreef starla het volgende:
[..]
Deze vlieger gaat dus niet op, omdat ik dan wél veroordeeld wordt voor: gewapende bankoverval en níet voor wapenbezit, dreigen e.d. Denk ik althans.
Zonder lijk heb je geen moord. Zonder geld heb je nog wel een bankoverval.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:21 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Dus als ik mijn wapen tegen de slaap van een andere persoon aan hou en hem later weghaal en geintje zeg word ik veroordeeld voor moord omdat dit de intentie was?
Wat ben jij dom. Ga alsjeblieft weg uit dit topic, want je maakt jezelf echt belachelijk.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:02 schreef starla het volgende:
[..]
Als ik met een pistool een bank binnenloop en zeg 'handen omhoog, dit is een overval', maar iemand slaat mij op het achterhoofd waardoor ik gearresteerd kan worden, kan ik me dus ook beroepen op: 'maar edelachtbare, ik wilde de bank beroven, maar uiteindelijk is dat niet gelukt omdat ik vroegtijdig in de kraag werd gevat, dus vrijspraak'? Volgens jou zou ik dan maximaal gestraft kunnen worden voor het dreigen van het personeel met een pistool.
quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:31 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Wat ben jij dom. Ga alsjeblieft weg uit dit topic, want je maakt jezelf echt belachelijk.
wordquote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:57 schreef Fe2O3 het volgende:
Pff wat proberen jullie nu goed te lullen?
Het is daar verboden om vuur te maken, te hebben of van plan zijn te gaan maken.
TS had hout bij + verklaring dat ze vuur wilden gaan maken. punt.
En of dat hout nu achterop de aanhanger lag, begraven was of in een dichte zak zat doet niet af aan de intentie om er vuur mee te gaan maken, die ze zelf tegen de politie hebben verklaard.
Goed lullen? Het gaat niet om moreel goed of fout, het gaat om verboden of niet verboden.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:57 schreef Fe2O3 het volgende:
Pff wat proberen jullie nu goed te lullen?
tot zo ver klopt hetquote:Het is daar verboden om vuur te maken, te hebben
Maar dit is fout. Van plan zijn vuur te gaan maken is niet verboden. Punt.quote:of van plan zijn te gaan maken.
En dit doet dus niet ter zake.quote:TS had hout bij + verklaring dat ze vuur wilden gaan maken. punt.
En of dat hout nu achterop de aanhanger lag, begraven was of in een dichte zak zat doet niet af aan de intentie om er vuur mee te gaan maken, die ze zelf tegen de politie hebben verklaard.
Daar gaat het hier ook om. Niet om vuur stoken, maar om het aanleggen. Je zou kunnen beargumenteren dat het meenemen van een zak hout naar een plek waar regelmatig illegaal vuur gemaakt wordt, in combinatie met de verklaring van één van de jongens dat ze van plan waren een vuurtje te maken, voldoende bewijs is voor de stelling dat zij bezig waren met de aanleg van een vuur.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 08:43 schreef kikoooooo het volgende:
Als ik een moord ga voorbereiden, en ik doe het uiteindelijk niet, dan word mij ook geen moord ten laste gelegd, hoogstens het voorbereiden van.
Er staat niet voor niets bij: "het aanleggen, stoken of hebben". Als het pas strafbaar zou zijn op het moment dat iemand het daadwerkelijk aansteekt, is er sprake van stoken, dus dan zou 'aanleggen' in de omschrijving overbodig zijn. Het aanleggen is de voorbereiding voor het stoken en begint eerder dan het aansteken.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:02 schreef Eg_Wel het volgende:
[..]
Onzin. Met een zak hout en een pannetje rondlopen is niet hetzelfde als een vuurtje maken. En aangezien de boete uitgeschreven is voor het aanleggen van een vuurtje klopt die boete dus niet. Er is immers geen vuur geweest en ik lees nergens iets over "intentie tot" in de omschrijving. Ik zou zeker protest aantekenen en het voor laten komen!
Maar begint dat al met het bij je hebben van brandbaar materiaal?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:14 schreef k_man het volgende:
[..]
Er staat niet voor niets bij: "het aanleggen, stoken of hebben". Als het pas strafbaar zou zijn op het moment dat iemand het daadwerkelijk aansteekt, is er sprake van stoken, dus dan zou 'aanleggen' in de omschrijving overbodig zijn. Het aanleggen is de voorbereiding voor het stoken en begint eerder dan het aansteken.
^^^ (wijst postje iets hier boven): "Vuurtje 'aanleggen' begint volgens mij pas als je de zat hout opendoet, plekkie grond vrijmaakt, blokken hout er op neerlegt, als de dichte zak hout al telt kan je wel zeggen dat het 'vuur aanleggen' begint op het moment dat je het hout *koopt* ofzo."quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:14 schreef k_man het volgende:
[..]
Er staat niet voor niets bij: "het aanleggen, stoken of hebben". Als het pas strafbaar zou zijn op het moment dat iemand het daadwerkelijk aansteekt, is er sprake van stoken, dus dan zou 'aanleggen' in de omschrijving overbodig zijn. Het aanleggen is de voorbereiding voor het stoken en begint eerder dan het aansteken.
Precies.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:36 schreef Mikkie het volgende:
Proces Verbaal opvragen. Daar moet in staan dat er nog geen vuur wás. En als je al een boete kan krijgen voor het bij je hebben van brandbaar materiaal, is het eind zoek. Zullen we alle rokers dan ook meteen een boete geven?
Surprise: zo werkt het, binnen het strafrecht, dus wélquote:
He, wat leuk, bedenk jij wel vaker je eigen wetten?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:57 schreef Fe2O3 het volgende:
Het is daar verboden om vuur te maken, te hebben of van plan zijn te gaan maken.
"Aanleggen van een vuur" vergt meer dan het enkel met zich voeren van een zak hout.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:14 schreef k_man het volgende:
Zo werkt het dus níet. Als een agent iemand ziet wildplassen en de dader zegt tijdens de rechtzetting van: 'neuh, dat heb ik niet gedaan, ik was daar niet, de agent liegt', gaat het OM en de rechter ervanuit dat de agent naar waarheid heeft gehandeld en beschouwt de verklaring van de agent als 'bewijs'. De rechter vraagt de agent echt niet om een video-opname van de wildplasser. Bewijzen moet dus met een aardige korrel zout worden genomen, nog sterker, van bewijzen kun je niet eens spreken.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:56 schreef r_one het volgende:
(iets met "onschuldig tot het tegendeel bewezen is"
Het PV van Ome Agent is een bewijs, omdat het op ambtseed is opgemaakt. Daarom wordt er vanuit gegaan dat wat in het PV staat feitelijk juist is.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:25 schreef starla het volgende:
Zo werkt het dus níet. Als een agent iemand ziet wildplassen en de dader zegt tijdens de rechtzetting van: 'neuh, dat heb ik niet gedaan, ik was daar niet, de agent liegt', gaat het OM en de rechter ervanuit dat de agent naar waarheid heeft gehandeld en beschouwt de verklaring van de agent als 'bewijs'. De rechter vraagt de agent echt niet om een video-opname van de wildplasser. Bewijzen moet dus met een aardige korrel zout worden genomen, nog sterker, van bewijzen kun je niet eens spreken.
+ verklaring van vriendje die zegt dat ze een vuurtje wilden stokenquote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:28 schreef Alicey het volgende:
slechts een bewijs van de vermoedens van Ome Agent.
Dan nog is er geen vuurtje gestookt.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:30 schreef starla het volgende:
[..]
+ verklaring van vriendje die zegt dat ze een vuurtje wilden stoken
Ja, hmm, dezelfde argumenten worden steeds herhaald. Hoogste tijd om weg te gaan en nooit meer terug te komen in dit topic. Koffie!quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:31 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dan nog is er geen vuurtje gestookt.
Of alle mensen die een poging tot moord doen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 12:36 schreef Mikkie het volgende:
Proces Verbaal opvragen. Daar moet in staan dat er nog geen vuur wás. En als je al een boete kan krijgen voor het bij je hebben van brandbaar materiaal, is het eind zoek. Zullen we alle rokers dan ook meteen een boete geven?
Poging tot moord is op zichzelf strafbaar. Ook dan moet er echter wel sprake zijn van een poging en niet slechts van het bij zich hebben van een wapen o.i.d.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:34 schreef HarryP het volgende:
[..]
Of alle mensen die een poging tot moord doen.
Eerst moeten ze natuurlijk wel die moord plegen voordat we optreden...
1. Vriendje kan wel meer verklaren; dan is hooguit vriendje schuldig, niet ik. Vriendje kan immers niet voor mij spreken, ik ontken hierbij dergelijke plannen te hebben gehad.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:30 schreef starla het volgende:
+ verklaring van vriendje die zegt dat ze een vuurtje wilden stoken
Joehoe, er is hier niet eens sprake van een poging een vuurtje te stoken.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:34 schreef HarryP het volgende:
[..]
Of alle mensen die een poging tot moord doen.
Eerst moeten ze natuurlijk wel die moord plegen voordat we optreden...
Als een agent iemand ziet wildplassen of als een agent iemand slechts aan z'n gulp ziet frummelen? Als je een analoog voorbeeld wilt schertsen, moet je het wel goed doen hequote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:25 schreef starla het volgende:
Zo werkt het dus níet. Als een agent iemand ziet wildplassen en de dader zegt tijdens de rechtzetting van: 'neuh, dat heb ik niet gedaan, ik was daar niet, de agent liegt', gaat het OM en de rechter ervanuit dat de agent naar waarheid heeft gehandeld en beschouwt de verklaring van de agent als 'bewijs'. De rechter vraagt de agent echt niet om een video-opname van de wildplasser. Bewijzen moet dus met een aardige korrel zout worden genomen, nog sterker, van bewijzen kun je niet eens spreken.
Ja, nee, zo niet he, koffiedrinken doe je voortaan maar in je lunchpauzequote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:34 schreef starla het volgende:
Hoogste tijd om weg te gaan en nooit meer terug te komen in dit topic. Koffie!
Daar gaat het iook niet om. Het gaat niet om het vuurtje stoken, maar om het aanleggen. De discussie kan dus beperkt worden tot de vraag wanneer sprake is van aanleggen van een vuur. Wanneer is duidelijk genoeg dat de jongens bezig waren met de voorbereidingen voor een vuur op die plaats?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:31 schreef Alicey het volgende:
[..]
Dan nog is er geen vuurtje gestookt.
Een vuurtje voorbereiden is ook weer wat anders dan een vuurtje aanleggenquote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:57 schreef k_man het volgende:
Daar gaat het iook niet om. Het gaat niet om het vuurtje stoken, maar om het aanleggen. De discussie kan dus beperkt worden tot de vraag wanneer sprake is van aanleggen van een vuur. Wanneer is duidelijk genoeg dat de jongens bezig waren met de voorbereidingen voor een vuur op die plaats?
In ieder geval nog niet door het bij je dragen van wat hout en het feit dat iemand anders verklaart dat jij het van plan bent.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 13:57 schreef k_man het volgende:
De discussie kan dus beperkt worden tot de vraag wanneer sprake is van aanleggen van een vuur.
Die discussie moet wellicht voor de rechter gevoerd worden. Ik heb geen idee wanneer er net wel of net niet sprake is van aanleggen.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:03 schreef r_one het volgende:
En nogmaals: "een vuur aanleggen" vergt toch echt meer dan het enkel met zich voeren van een (ongeopende) zak hout.
Dat lijkt mij een heel strak plan, ik neem aan dat de boete namelijk niet vrijwillig wordt ingtrokken.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:23 schreef k_man het volgende:
Die discussie moet wellicht voor de rechter gevoerd worden.
Och, zo moeilijk is het allemaal niet. Vervang "aanleggen" door "bouwen" en beantwoord de vraag dan nog eens voor jezelf.quote:Ik heb geen idee wanneer er net wel of net niet sprake is van aanleggen.
Ik bevind mij tweemaal daags op een plek waar regelmatig veel te hard wordt gereden, met een bloedsnelle motor, een volle tank en een stoot adrenaline in m'n lijf. Ik zou liegen als ik zei er niet even 250+ te willen gaan rijden, 's nachts om 03.00. Dan lijkt het toch wel aardig bewezen dat ik bezig was met de voorbereidingen voor een dollemansrit?quote:Ik weet ook niet precies wat de agent geconstateerd heeft. Als je je bevindt op een plaats waar regelmatig illegaal vuur gemaakt wordt, met een zak hout, een blik soep, een pan en een aansteker, en dan ook nog verklaart dat je zo dadelijk een vuurtje wilt gaan maken... dan lijkt me toch wel aardig bewezen dat je bezig was met de voorbereidingen voor een vuurtje.
Nee, want voorbereidingen treffen voor snel rijden is niet strafbaar, voorbereiden (of aanleggen) van vuur wel. Slechte analogie dus.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 14:42 schreef r_one het volgende:
Ik bevind mij tweemaal daags op een plek waar regelmatig veel te hard wordt gereden, met een bloedsnelle motor, een volle tank en een stoot adrenaline in m'n lijf. Ik zou liegen als ik zei er niet even 250+ te willen gaan rijden, 's nachts om 03.00. Dan lijkt het toch wel aardig bewezen dat ik bezig was met de voorbereidingen voor een dollemansrit?
Strafbaar?
Omdat het een natuurgebied is is de apv waarschijnlijk nog strenger opgesteld, maar wederom zelf uitzoeken.quote:Artikel 5.5.1 Verbod vuur te stoken
Het is verboden in de openlucht vuur aan te leggen, te stoken of te hebben.
Burgemeester en wethouders kunnen ontheffing verlenen van het in het eerste lid gestelde verbod.
De ontheffing bedoeld in het tweede lid kan worden geweigerd:
in het belang van de openbare orde en veiligheid;
ter bescherming van de woon- en leefomgeving;
ter bescherming van de flora en de fauna;
ter voorkoming van hinder of nadelige beïnvloeding van het milieu door rook, roet, stof, walm of stank.
Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet voor zover:
op de Wet milieubeheer gebaseerde voorschriften van toepassing zijn;
de provinciale milieuverordening van toepassing is;
artikel 429, aanhef en onder 1 of 3, Wetboek van strafrecht van toepassing is; of
het betreft verlichting door middel van kaarsen, fakkels en dergelijke of het betreft vuur voor koken, bakken en braden, indien dat geen gevaar oplevert voor de omgeving.
Het dragen van rookgerei is niet strafbaar in Amsterdam Slotervaart, dus wellicht ook in het gebied waar jij was.quote:Wilt u in de openlucht een vuur stoken, zoals een kampvuur? Dan hebt u daarvoor een ontheffing nodig van het verbod om in de openlucht vuur aan te leggen of te stoken. Dit verbod geldt niet voor:
koken, bakken of braden, mits dit geen gevaar oplevert voor de veiligheid; informeer eerst bij uw stadsdeel!
het aansteken of bij u dragen van rookgerei
Komop zeg. Dit zit gewoon in een grijs gebied, maar het was overduidelijk dat ze de intentie hadden een vuurtje te stoken, en dat zelfs verklaard hebben. D'r is gewoon een hele dikke kans dat een rechter dit onder het "aanleggen" schaart.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 11:01 schreef Igen het volgende:
Een dichte zak hout is nog geen "vuur aanleggen".
Rookgerei zijn sigaretten, sigaren, aanstekers en zulks. Ik neem aan dat je geen hout rookt.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 15:11 schreef willempjewever het volgende:
Het dragen van rookgerei is niet strafbaar in Amsterdam Slotervaart, dus wellicht ook in het gebied waar jij was.
Nou doe je het weer: je stelt "voorbereiden" en "aanleggen" aan elkaar gelijk. Misplaatste analogie, dat is het namelijk niet.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 15:09 schreef k_man het volgende:
Nee, want voorbereidingen treffen voor snel rijden is niet strafbaar, voorbereiden (of aanleggen) van vuur wel. Slechte analogie dus.
Het aanleggen van een vuur lijkt inderdaad te gaan om de voorbereidende handelingen. De dingen die vooraf gaan aan het aansteken. Zoals al gezegd: als het alleen zou gaan om vuren die daadwerkelijk branden, had deze formulering niet gekozen hoeven te worden, waarin onderscheid wordt gemaakt tussen aanleggen van een vuur en hebben of stoken van een vuur.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 15:25 schreef r_one het volgende:
Nou doe je het weer: je stelt "voorbereiden" en "aanleggen" aan elkaar gelijk. Misplaatste analogie, dat is het namelijk niet.
"Totaal irrelevant" komt meer in de richting. Ik vind het eerder tekenend dat je niet ingaat op het voorbeeld met de inbreker.quote:Nee. Net zoals het voorbereidingen treffen voor snel rijden niet strafbaar is en snel rijden zelf wel. Mooie analogie toch wel.
Is een elementair kenmerk van "vuur" niet het feit dat het brandt? Anders is vuur toch geen vuur?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 15:36 schreef k_man het volgende:
Het aanleggen van een vuur lijkt inderdaad te gaan om de voorbereidende handelingen. De dingen die vooraf gaan aan het aansteken. Zoals al gezegd: als het alleen zou gaan om vuren die daadwerkelijk branden, had deze formulering niet gekozen hoeven te worden, waarin onderscheid wordt gemaakt tussen aanleggen van een vuur en hebben of stoken van een vuur.
Waar zit 'm die irrelevantie dan in? Is 250 km/h rijden legaal? Leg de vinger eens op de zere plek dan.quote:"Totaal irrelevant" komt meer in de richting. Ik vind het eerder tekenend dat je niet ingaat op het voorbeeld met de inbreker.
tja.. dan nog.. willen ze dat vuur daar aanleggen of waren ze onderweg naar een plek waar het wel zou mogen?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 15:11 schreef Catbert het volgende:
[..]
Komop zeg. Dit zit gewoon in een grijs gebied, maar het was overduidelijk dat ze de intentie hadden een vuurtje te stoken, en dat zelfs verklaard hebben. D'r is gewoon een hele dikke kans dat een rechter dit onder het "aanleggen" schaart.
Niemand hier beweerd dat het aanleggen niet telt, dat het pas strafbaar is als het vuurtje brandt. Waar de discussie over gaat is wat onder 'aanleggen' valt; een dichte zak hout dragen lijkt een aantal van ons nog te vage voorbereidingen, en geen daadwerkelijk 'aanleggen'. Dan kan je mensen op de parkeerplaats ook al wel gaan beboeten. Nogmaals, waar zou jij de grens leggen? En er is wel degelijk een verschil tussen 'voorbereiding' en 'aanleggen'; voorbereiden is ook al boodschappen doen, je zou zelfs kunnen zeggen dat je vriendjes bellen of SMS'en en de afspraak maken onder 'voorbereidingen' valt. Aanleggen betreft de daadwerkelijke handeling van vuurplaats in orde maken, hout neerleggen... ook allemaal voordat het vuurtje brand maar wel verschillend van de vroegere 'voorbereidingen'.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 15:36 schreef k_man het volgende:
Het aanleggen van een vuur lijkt inderdaad te gaan om de voorbereidende handelingen. De dingen die vooraf gaan aan het aansteken. Zoals al gezegd: als het alleen zou gaan om vuren die daadwerkelijk branden, had deze formulering niet gekozen hoeven te worden, waarin onderscheid wordt gemaakt tussen aanleggen van een vuur en hebben of stoken van een vuur.
Juist!quote:Op donderdag 27 augustus 2009 16:24 schreef Sheriam het volgende:
Ja, het lijkt mierenneuken maar het gaat in de rechtspraak juist vaak om de letter van de wet, als er 'aanleggen' staat en niet 'voorbereiden' dan maken die details nu net een verschil van 180 euro voor TS.
Voor de zoveelste (en laatste) keer: de gekozen formulering in de APV geeft volgens mij duidelijk aan dat niet alleen het 'stoken of hebben' van vuur verboden is, maar ook het 'aanleggen'. Als er pas sprake zou zijn van een strafbaar feit als het vuur daadwerkelijk brandt, is deze formulering onzinnig. Het gaat hier dus klaarblijkelijk om de voorbereidende handelingen die ertoe dienen om een vuur te kunnen gaan stoken.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 16:14 schreef r_one het volgende:
Is een elementair kenmerk van "vuur" niet het feit dat het brandt? Anders is vuur toch geen vuur?
Het aanleggen van vuur zou dan op zijn minst de voorbereiding tot ontsteking moeten bevatten; een bos hout brandt uit zichzelf niet.
Omdat - zoals ik ook reeds eerder al heb aangegeven - het voorbereiden van een snelheidsovertreding niet strafbaar is. Je vergelijkt dus iets wat niet strafbaar is met iets dat wel strafbaar is, om aan te tonen dat het strafbare feit niet strafbaar zou zijn.quote:Waar zit 'm die irrelevantie dan in? Is 250 km/h rijden legaal? Leg de vinger eens op de zere plek dan.
Ten eerste is volgens mij het 's nachts bij je dragen van inbrekerswerktuig op zich al voldoende, ook zonder een bekentenis. Ten tweede heeft een van de vrienden van TS de agent vertelt dat ze van plan waren een vuur te maken en TS heeft dat niet ontkent.quote:Je voorbeeld met de inbreker is ook relevant. Maar gaat al mank op de "bekentenis dat je de inbraak ook daadwerkelijk zal gaan plegen". Dit gaat namelijk verder dan slechts de wens iets te ontvreemden. Zonder die bekentenis is het met zich voeren van schroevendraaiers, koevoeten en ander duister gerei nog niet strafbaar, slechts het daadwerkelijke gebruik ervan en dan nog slechts in combinatie met het vergrijp "inbreken".
Tevreden nu?![]()
TS heeft nergens tegen Oom Agent bekend dat hij een vuur ging stoken of aanleggen. Zonder die bekentenis is het met zich voeren van hout, aansteker en ander ontstekend spul nog niet strafbaar, slechts het daadwerkelijke gebruik ervan en dan nog slechts in combinatie met het vergrijp "aanleggen van een vuur".
Zonder 't PV is het lastig te achterhalen wat er precies gezegd is, maar d'r is een verklarig afgegeven. Kennelijk was 't redelijk duidelijk.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 16:16 schreef Psychonikeo het volgende:
tja.. dan nog.. willen ze dat vuur daar aanleggen of waren ze onderweg naar een plek waar het wel zou mogen?
Het voorbereiden van het aanleggen van een vuur is evenmin strafbaar.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 16:33 schreef k_man het volgende:
Omdat - zoals ik ook reeds eerder al heb aangegeven - het voorbereiden van een snelheidsovertreding niet strafbaar is. Je vergelijkt dus iets wat niet strafbaar is met iets dat wel strafbaar is, om aan te tonen dat het strafbare feit niet strafbaar zou zijn.
Dan had ik daarvan graag een verwijzing naar het Wetboek van Strafrecht van je.quote:Ten eerste is volgens mij het 's nachts bij je dragen van inbrekerswerktuig op zich al voldoende, ook zonder een bekentenis.
Dan moet oom agent die vriend bekeuren, niet TS.quote:Ten tweede heeft een van de vrienden van TS de agent vertelt dat ze van plan waren een vuur te maken
Waar lees jij dat oom agent TS gevraagd heeft iets te verklarenquote:en TS heeft dat niet ontkent.
Ja leuk. Als je even terugleest zie je dat ik eerder al een post heb geplaatst waar exact hetzelfde in staat als wat jij hier zegt. We zijn het dus grotendeels eens. Er zijn hier echter wel degelijk mensen die beweren dat het vuur zou moeten branden, wil het strafbaar zijn; zie bijv r_one.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 16:24 schreef Sheriam het volgende:
[..]
Niemand hier beweerd dat het aanleggen niet telt, dat het pas strafbaar is als het vuurtje brandt. Waar de discussie over gaat is wat onder 'aanleggen' valt; een dichte zak hout dragen lijkt een aantal van ons nog te vage voorbereidingen, en geen daadwerkelijk 'aanleggen'. Dan kan je mensen op de parkeerplaats ook al wel gaan beboeten. Nogmaals, waar zou jij de grens leggen? En er is wel degelijk een verschil tussen 'voorbereiding' en 'aanleggen'; voorbereiden is ook al boodschappen doen, je zou zelfs kunnen zeggen dat je vriendjes bellen of SMS'en en de afspraak maken onder 'voorbereidingen' valt. Aanleggen betreft de daadwerkelijke handeling van vuurplaats in orde maken, hout neerleggen... ook allemaal voordat het vuurtje brand maar wel verschillend van de vroegere 'voorbereidingen'.
Ja, het lijkt mierenneuken maar het gaat in de rechtspraak juist vaak om de letter van de wet, als er 'aanleggen' staat en niet 'voorbereiden' dan maken die details nu net een verschil van 180 euro voor TS.
Owquote:Op donderdag 27 augustus 2009 16:39 schreef k_man het volgende:
Ja leuk. Als je even terugleest zie je dat ik eerder al een post heb geplaatst waar exact hetzelfde in staat als wat jij hier zegt. We zijn het dus grotendeels eens. Er zijn hier echter wel degelijk mensen die beweren dat het vuur zou moeten branden, wil het strafbaar zijn; zie bijv r_one.
Grapjas. Het aanleggen van een vuur bestaat uit de voorbereidende handelingen, voor het aansteken. Het voorbeeld van de snelheidsovertreding bestaat eveneens uit de voorbereidende handeling voordat er te hard gereden gaat worden.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 16:38 schreef r_one het volgende:
Het voorbereiden van het aanleggen van een vuur is evenmin strafbaar.
Staat daar niet in, wel in APV's. Net zoals bijv het je 's nacht op straat begeven met posters en lijm.quote:Dan had ik daarvan graag een verwijzing naar het Wetboek van Strafrecht van je.
De agent kan het hele gezelschap bekeuren dat zich aan het feit schuldig maakt.quote:Dan moet oom agent die vriend bekeuren, niet TS.
Tja, dat is wel gebruikelijk. "Ubent niet verplciht iets te verklaren, maar waarom..."etc. Zoals al eerder gesteld zou het handig zijn als TS daar wat duidelijkheid over geeft, bij voorkeur door aan te geven wat er in het PV staat.quote:Waar lees jij dat oom agent TS gevraagd heeft iets te verklaren![]()
En bovendien is "niet ontkennen" nog niet hetzelfde als "bekennen" Zou fraai worden zeg![]()
En die discussie kan hier dus nietquote:Op donderdag 27 augustus 2009 16:39 schreef k_man het volgende:
Als TS een discussie wil over wat wel of geen 'aanleggen' is, dan kan dat bij de rechter.
Nee, het voeren van discussies op een discussieforum is tamelijk ongepast, vind je ook niet?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 16:47 schreef r_one het volgende:
[..]
En die discussie kan hier dus niet![]()
Dit is toch hetgeen TS ter discussie stelt? Waarom opende hij dan wel dit topic, denk je?
Mooi.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 16:44 schreef k_man het volgende:
Grapjas. Het aanleggen van een vuur bestaat uit de voorbereidende handelingen, voor het aansteken. Het voorbeeld van de snelheidsovertreding bestaat eveneens uit de voorbereidende handeling voordat er te hard gereden gaat worden.
Een quote uit een willekeurige APV waar zulks in is geregeld, ben ik ook al erg blij mee hoor.quote:Staat daar niet in, wel in APV's. Net zoals bijv het je 's nacht op straat begeven met posters en lijm.
Het gezelschap maakte zich echter niet aan enig feit schuldig.quote:De agent kan het hele gezelschap bekeuren dat zich aan het feit schuldig maakt.
Nogmaals: ik lees dat er een (1) verklaring is. Niet meer, niet minder.quote:Tja, dat is wel gebruikelijk. "Ubent niet verplciht iets te verklaren, maar waarom..."etc. Zoals al eerder gesteld zou het handig zijn als TS daar wat duidelijkheid over geeft, bij voorkeur door aan te geven wat er in het PV staat.
En het is in [WGR] niet ongebruikelijk een ingenomen standpunt nader te motiverenquote:Op donderdag 27 augustus 2009 16:54 schreef k_man het volgende:
Nee, het voeren van discussies op een discussieforum is tamelijk ongepast, vind je ook niet?![]()
Serieus, natuurlijk kan dat hier, maar wij kunnen de boete niet kwijtschelden. Wat TS letterlijk vraagt in zijn OP is 'heeft het zin hier tegenin te gaan?' Dus min antwoord was: je zit naar mijn idee op het uiterste randje van hetgeen net wel of net niet strafbaar is, dus het is zeker interessant dat eens bij de rechter te bediscussiëren.
Daarom heb ik verder ook geen enkele poging gedaan mijn standpunt toe te lichten....quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:02 schreef r_one het volgende:
En het is in [WGR] niet ongebruikelijk een ingenomen standpunt nader te motiveren
Een doorverwijzing a la "laten we maar afwachten hoe de rechter oordeelt" is natuurlijk de doodsteek voor elke discussie waarin een antwoord of advies onderbouwd moet worden. Of op z'n minst een juweeltje van een dooddoener.
Laterzzzzz![]()
Dat is precies de discussie: wanneer precies begint het 'aanleggen van vuur'? Als je op de plaats aangekomen bent met je attributen? Als je de zak hout open hebt gedaan? Als het hout gestapeld is en de soep in de pan? Zeg het maar. Dat blijft een kwestie van interpretatie, want zo gedetailleerd zal dit nergens vastgelegd zijn. Het kan heel goed dat je gelijk hebt, maar ik kan me ook voorstellen dat een rechter toch anders beslist.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 16:57 schreef r_one het volgende:
Mooi.
Die voorbereidende handelingen, voor het aansteken (i.c. het stapelen van het hout om vervolgens ontstoken te worden) hebben dus nooit plaatsgevonden. Daarmee is er dus geen sprake van "het aanleggen van een vuur" en de boete dus onterecht.
Ik hou het voor nu even op een politiebericht (eerste hit op Google bij "APV" en "inbrekersgereedschap"):quote:Een quote uit een willekeurige APV waar zulks in is geregeld, ben ik ook al erg blij mee hoor.
Ook hier komen we weer uit op de discussie of er al sprake was van iets strafbaars. Maw; was er al sprake van aanleggen? De agent vond blijkbaar van wel. Die heeft een bon uitgeschreven voor het begaan van een strafbaar feit, niet voor de intentie.quote:Het gezelschap maakte zich echter niet aan enig feit schuldig.
Dat er 1 individu mógelijk de intentie had zich schuldig te gáán maken aan een strafbaar feit (en zulks verklaart), maakt de rest van dat gezelschap niet mede schuldig aan het plegen van een strabaar feit.
quote:Artikel 37a Vervoer Inbrekerswerktuigen
1. Het is verboden tussen 20.00 en 06.00 uur op de weg of openbaar water te vervoeren of bij te hebben: lopers, valse sleutels, touwladders, lantaarns, of enig ander gereedschap, voorwerp of middel, dat ertoe kan dienen zich onrechtmatig de toegang tot een gebouw of erf te verschaffen, onrechtmatig sluitingen te openen of te verbreken, diefstal door middel van braak te vergemakkelijken of het maken van sporen te voorkomen.
2. Het in het eerste lid gestelde verbod is niet van toepassing indien de in dat lid bedoelde gereedschappen, voorwerpen of middelen niet bestemd of gebruikt zijn voor de in dat lid bedoelde handelingen.
Artikel 37b Vervoer plakgereedschap en dergelijke
1. Het is verboden tussen 20.00 en 06.00 uur op de weg of openbaar water te vervoeren of bij zich te hebben enig aanplakbiljet, aanplakdoek, kalk, teer, kleur- of verfstof, spuitbus of ander verfgereedschap.
2. Het in het eerste lid gestelde verbod is niet van toepassing indien de in dat lid bedoelde materialen of gereedschappen niet bestemd of gebruikt zijn voor de in dat lid bedoelde handelingen.
Dan kan de politie beter ipv snelheidsbekeuringen bij elke bouwmarkt met koopavonden gaan controleren. tjakka als daar dan ook 220 euro per overtreding op staat.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:21 schreef k_man het volgende:
Oh, APV van Utrecht:
Artikel 37b Vervoer plakgereedschap en dergelijke
1. Het is verboden tussen 20.00 en 06.00 uur op de weg of openbaar water te vervoeren of bij zich te hebben enig aanplakbiljet, aanplakdoek, kalk, teer, kleur- of verfstof, spuitbus of ander verfgereedschap.
2. Het in het eerste lid gestelde verbod is niet van toepassing indien de in dat lid bedoelde materialen of gereedschappen niet bestemd of gebruikt zijn voor de in dat lid bedoelde handelingen.
Interessant. Je moet namelijk ook rekening houden met dit punt:quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 00:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan kan de politie beter ipv snelheidsbekeuringen bij elke bouwmarkt met koopavonden gaan controleren. tjakka als daar dan ook 220 euro per overtreding op staat.
Nou, eens kijken. We moeten dus in het eerste lid kijken...quote:2. Het in het eerste lid gestelde verbod is niet van toepassing indien de in dat lid bedoelde materialen of gereedschappen niet bestemd of gebruikt zijn voor de in dat lid bedoelde handelingen
De vraag is nu dus: Wat zijn de in dit "lid bedoelde handelingen"?quote:1. Het is verboden tussen 20.00 en 06.00 uur op de weg of openbaar water te vervoeren of bij zich te hebben enig aanplakbiljet, aanplakdoek, kalk, teer, kleur- of verfstof, spuitbus of ander verfgereedschap.
Ik had de suggestie al eerder geopperd: vervang "aanleggen" door "(op)bouwen" je kunt dan akelig precies vaststellen dat er sprake is van een strafbaar feit vanaf het moment dat de eerste blokken houit worden gestapeld. Daarvoor is er geen sprake van "aanleggen" maar van "voorbereidingen treffen tot het aanleggen van" en dat is niet strafbaar. Want wie zegt dat je niet bijtijds tot inkeer zou zijn gekomen?quote:Op donderdag 27 augustus 2009 17:15 schreef k_man het volgende:
Dat is precies de discussie: wanneer precies begint het 'aanleggen van vuur'? Als je op de plaats aangekomen bent met je attributen? Als je de zak hout open hebt gedaan? Als het hout gestapeld is en de soep in de pan? Zeg het maar. Dat blijft een kwestie van interpretatie, want zo gedetailleerd zal dit nergens vastgelegd zijn. Het kan heel goed dat je gelijk hebt, maar ik kan me ook voorstellen dat een rechter toch anders beslist.
Hier is het strafbare feit al "het met zich dragen van inbrekersgereedschap (gedurende de nachtelijke uren)". In het nieuwsbericht staat ook: volgens de APV is dat verboden. Ongeacht de intentie, ongeacht wat er met dat spul zou zijn gebeurd als ze niet aangehouden zouden zijn.quote:WAGENINGEN - De politie in Wageningen heeft in de vroege ochtenduren van woensdag 22 juli twee mannen uit die stad aangehouden omdat ze inbrekerswerktuigen bij zich hadden. Agenten zagen het duo rond kwart voor vier in de ochtend met een auto over de rijksweg N225 bij Renkum rijden. Daarbij viel op dat een van de koplampen het niet deed. Toen de agenten de bestuurder wilden aanspreken leek hij er schielijk vandoor te gaan. Op Onderlangs stopte de wagen en zagen de agenten dat bestuurder en bijrijder van plaats wisselden. Bij controle stuitten de agenten op onder meer een breekijzer en ander gereedschap. Volgens de plaatselijke verordening (APV) is dat verboden. Beide Wageningers, 17 en 27 jaar oud, werden daarop aangehouden en zijn voor nader onderzoek ingesloten.
[..]
Ook hier komen we weer uit op de discussie of er al sprake was van iets strafbaars. Maw; was er al sprake van aanleggen? De agent vond blijkbaar van wel. Die heeft een bon uitgeschreven voor het begaan van een strafbaar feit, niet voor de intentie.
Mijn dank.quote:
De meeste AVP's hebben een artikel betreffende het met zich mee voeren van gereedschap dat voor braak gebruikt zou kunnen worden tussen bepaalde tijden, tenzij je kan aantonen dat het voor je beroep is (slotenmaker op een spoedklus bijvoorbeeld). Dus ja.quote:Op donderdag 27 augustus 2009 15:09 schreef k_man het volgende:
[..]
Nee, want voorbereidingen treffen voor snel rijden is niet strafbaar, voorbereiden (of aanleggen) van vuur wel. Slechte analogie dus.
Als je nou had gesteld dat je je bevindt in een wijk waar de afgelopen tijd veel is ingebroken, 's nachts, met een tas vol inbrekersattributen en toegeeft van plan te zijn om te gaan steleln... ben je dan strafbaar?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |