abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 26 augustus 2009 @ 15:14:51 #1
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_72172518
Deel 1: geen flauw idee waar ik die terugvind...

Edit: gelukkig weet ik dat wel: Kroatie

Deel 2: Kroatie deel 2


Hier kunnen we verder doen!

[ Bericht 26% gewijzigd door UIO_AMS op 26-08-2009 15:46:20 (zie edit) ]
Lijepa li si !
  woensdag 26 augustus 2009 @ 15:22:39 #2
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_72172761
Het viel een aantal jaren terug nog mee, maar helaas vervalt dit land in de oude gewoonte om bot, onbeleefd en onvriendelijk te zijn tgo de toeristen die het mag verwelkomen. De uitzondering daargelaten; maar dat deze trend zich weer zet in ontegensprekelijk waar !

als TVP kan dit tellen
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_72173316
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 15:22 schreef misteriks het volgende:
Het viel een aantal jaren terug nog mee, maar helaas vervalt dit land in de oude gewoonte om bot, onbeleefd en onvriendelijk te zijn tgo de toeristen die het mag verwelkomen. De uitzondering daargelaten; maar dat deze trend zich weer zet in ontegensprekelijk waar !
helaas maar al te waar. Op sommige plaatsen wordt je gewoon weggekeken.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
  woensdag 26 augustus 2009 @ 15:58:16 #4
155694 Paulus-de-Boskabouter
Vandaag zonder rode puntmuts
pi_72173778
Ik ben er 10 jaar geleden geweest, Crikvenica.
Echt een hele leuke vakantie gehad.

Bij een particulier een appartement gehuurd met 3 man midden in het dorp.
Alleen de trap (steeg) naar beneden (plaatselijke vvv voor bekende daar) en we waren in het centrum.

Het eten en drinken in het dorp was spot goedkoop. dus ook elke avond uit eten en zat zijn.
Toen die tijd was de bevolking zeer vriendelijk en behulpzaam, dus ik weet niet of dat nu nog is.

Wat mij betreft weer wil ik er best weer eens een keer naar terug gaan.

Verder is het best een klote eind rijden met de auto.
Paulus mist zijn vriendjes uit het bos....
pi_72174226
Ik weet niet of dat al langer bestaat, maar ik zag dat Ryanair naar Zadar (va Weeze bij Nijmegen) vliegt. Er is nu een aanbieding van ¤21,07 voor een enkeltje (incl belastingen maar excl bagage ed)
quote:
Boekingsperiode: 25.08.09 - 27.08.09
Reisperiode: 08.09.09 - 19.12.09
Reisdagen: Mon - Sun (subject to availability)
Reserveren: 14
Periodieke onderbreking: 23.10.09 - 25.10.09 EX Ireland/UK
30.10.09 - 02.11.09 TO Ireland/UK
T.A.V dit tarief: Iedere vakantie, schoolvakanties en grote sport evenementen zijn uitgesloten van deze aanbieding
site

Scheelt weer een hele autorit. Ik wil nog wel een keer in het voor- of naseizoen als het geen 30+ graden is.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_72175991
Ik lees en hoor tegenstrijdige dingen over de vriendelijkheid van de Kroaten. Zal toch ook wel afhangen van de plaats waar je zit denk ik? Het telefonische en mailcontact vin ik tot nu iig erg vriendelijk en behulpzaam. Zal ook wel uitmaken hoe je jezelf opstelt daar. We trekken zelf lekker lang uit voor de autorit en doen er ook nog 2 dagen Graz bij op de heenweg... En tijdens de lange autorit kan ik een paar woordjes Kroatisch leren met mijn wat en hoe boekje. Ieder nadeel hep zijn voordeel
Nikon D3 + aanhangsels en opschoefsels
  woensdag 26 augustus 2009 @ 20:45:33 #7
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_72182286
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 17:07 schreef dadah het volgende:
Ik lees en hoor tegenstrijdige dingen over de vriendelijkheid van de Kroaten. Zal toch ook wel afhangen van de plaats waar je zit denk ik? Het telefonische en mailcontact vin ik tot nu iig erg vriendelijk en behulpzaam. Zal ook wel uitmaken hoe je jezelf opstelt daar. We trekken zelf lekker lang uit voor de autorit en doen er ook nog 2 dagen Graz bij op de heenweg... En tijdens de lange autorit kan ik een paar woordjes Kroatisch leren met mijn wat en hoe boekje. Ieder nadeel hep zijn voordeel
Het is heel raar, maar Kroatië is tegelijkertijd het vriendelijkste, en het onvriendelijkste land waar ik geweest ben.

De bevolking is heel vriendelijk, geduldig en heel behulpzaam, dat wil zeggen: zolang ze een buitenlandse taal spreken. Daarvan moet je je overigens niet al te veel voorstellen: heel veel mensen in de toeristen industrie weten net genoeg Duits en/of Engels om je goed te kunnen helpen, maar een praatje over het weer blijkt dan vaak weer een brug te ver. Maar dan nog blijven ze vriendelijk, en zijn ze hooguit gefrustreerd over hun onmacht. Mensen die geen buitenlandse taal machtig zijn kunnen vaak bot overkomen, maar in de gevallen waar ik dat tegenkwam lag dat meestal aan de drukte, en de talloze Europeanen die zelf nog geen "Hvala" of "Dobar dan" terug wensten te zeggen.

Met officials, zoals aan de grens de grenswachten en douane, heb ik heel andere ervaringen. Zij zijn bot, onbeleefd (om niet te zeggen grof), en alles behalve een visitekaartje voor het land. Ze gaan aan de verkeerde kant van de weg staan, geven geen stopteken, maar verwachten wel dat je vanzelf stopt. En als je dat niet doet, om de simpele reden dat je niet weet dat je voor iemand die op de stoep met de armen over elkaar staat te niksen moet stoppen, slaan ze op je auto, lopen ze te schelden en beledigen, en laten ze doodleuk een auto totaal leeghalen in de volle zon en 35 graden.
Ik heb niks tegen uniformen, ik heb het zelf ook gedragen. Maar ik hoorde op mijn vakantie adres van verschillende mensen van verschillende nationaliteiten dat de geuniformeerde medewerkers aan de grens tussen Ljubjana en Rijeka zich bijzonder hufterig (ik hoorde zelfs "als nazis" ) gedragen. Niet echt een visite-kaartje voor het land.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_72184836
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:45 schreef RonaldV het volgende:
Het is heel raar, maar Kroatië is tegelijkertijd het vriendelijkste, en het onvriendelijkste land waar ik geweest ben.
Mooie contradictie, maar kan me daar wat bij voorstellen ja
quote:
De bevolking is heel vriendelijk, geduldig en heel behulpzaam, dat wil zeggen: zolang ze een buitenlandse taal spreken. Daarvan moet je je overigens niet al te veel voorstellen: heel veel mensen in de toeristen industrie weten net genoeg Duits en/of Engels om je goed te kunnen helpen, maar een praatje over het weer blijkt dan vaak weer een brug te ver. Maar dan nog blijven ze vriendelijk, en zijn ze hooguit gefrustreerd over hun onmacht. Mensen die geen buitenlandse taal machtig zijn kunnen vaak bot overkomen, maar in de gevallen waar ik dat tegenkwam lag dat meestal aan de drukte, en de talloze Europeanen die zelf nog geen "Hvala" of "Dobar dan" terug wensten te zeggen.
Dat wordt dus flink oefenen in de auto, vind het zelf altijd leuk om een paar woorden te kunnen spreken. Je merkt vaak dat dat wordt gewaardeerd en dat ze dan net iets meer geduld met je hebben en iets meer hun best doen. Dobar dan zit er al in maar iets meer zou leuk zijn. Over paar weken kan ik laten weten of het me gelukt is, want vind het op het eerste gezicht een lastige taal
quote:
Met officials, zoals aan de grens de grenswachten en douane, heb ik heel andere ervaringen. Zij zijn bot, onbeleefd (om niet te zeggen grof), en alles behalve een visitekaartje voor het land. Ze gaan aan de verkeerde kant van de weg staan, geven geen stopteken, maar verwachten wel dat je vanzelf stopt. En als je dat niet doet, om de simpele reden dat je niet weet dat je voor iemand die op de stoep met de armen over elkaar staat te niksen moet stoppen, slaan ze op je auto, lopen ze te schelden en beledigen, en laten ze doodleuk een auto totaal leeghalen in de volle zon en 35 graden.
Ik heb niks tegen uniformen, ik heb het zelf ook gedragen. Maar ik hoorde op mijn vakantie adres van verschillende mensen van verschillende nationaliteiten dat de geuniformeerde medewerkers aan de grens tussen Ljubjana en Rijeka zich bijzonder hufterig (ik hoorde zelfs "als nazis" ) gedragen. Niet echt een visite-kaartje voor het land.
Dat is dan weer jammer, maar hopen dat mijn vriendin haar blonde lokken in de strijd gooit als het nodig is. Maar ik kan dus echt een ouderwetse grensovergang verwachten met norse grenswachters begrijp ik Ach, we zullen wel zien hoe en wat... we passeren op een doordeweekse dag de grens dus misschien zijn ze dan wat vriendelijker (wishfull thinking)

We hebben trouwens je tip ter harte genomen en besloten op de heenweg naar onze eerste week (Baska Voda) behalve in Graz ook maar een tussenstop te maken in Plitvice en daar een nachtje te blijven zodat we alle tijd hebben voor het park. Dan maar een paar dagen langer op vakantie... heeeeel vervelend
Nikon D3 + aanhangsels en opschoefsels
  woensdag 26 augustus 2009 @ 23:35:31 #9
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_72187696
Over vriendelijkheid of niet kan je filosoferen.
Eén ding is zeker, drink een glaasje met een Kroaat en iédereen is vriendelijk! De fase tussen één glaasje en zat zijn, is de leukste fase bij alle Kroaten. Eénmaal teveel op moet je wel weer opletten om geen domme dingen te doen.

Politie en officials zijn inderdaad onvriendelijk. Maar dat zijn ze evenzeer naar Kroaten als naar toeristen of buitenlanders. Daarin is geen onderscheid.Voor de rest is het vooral een individuele zaak. In grote steden is het net iets meer, maar dat heb je overal, ook bij ons.

Probeer ook eens in Slavonië (Osijek, Vukovar, Vinkovci,...) op vakantie te gaan. De Slavovniërs zijn in Kroatië gekend als de vriendelijkste mensen van het land. Beetje zoals de Limburgers hier wel eens vaker worden omschreven.
Lijepa li si !
  donderdag 27 augustus 2009 @ 07:56:51 #10
155694 Paulus-de-Boskabouter
Vandaag zonder rode puntmuts
pi_72191587
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 20:45 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Het is heel raar, maar Kroatië is tegelijkertijd het vriendelijkste, en het onvriendelijkste land waar ik geweest ben.

De bevolking is heel vriendelijk, geduldig en heel behulpzaam, dat wil zeggen: zolang ze een buitenlandse taal spreken. Daarvan moet je je overigens niet al te veel voorstellen: heel veel mensen in de toeristen industrie weten net genoeg Duits en/of Engels om je goed te kunnen helpen, maar een praatje over het weer blijkt dan vaak weer een brug te ver. Maar dan nog blijven ze vriendelijk, en zijn ze hooguit gefrustreerd over hun onmacht. Mensen die geen buitenlandse taal machtig zijn kunnen vaak bot overkomen, maar in de gevallen waar ik dat tegenkwam lag dat meestal aan de drukte, en de talloze Europeanen die zelf nog geen "Hvala" of "Dobar dan" terug wensten te zeggen.

Met officials, zoals aan de grens de grenswachten en douane, heb ik heel andere ervaringen. Zij zijn bot, onbeleefd (om niet te zeggen grof), en alles behalve een visitekaartje voor het land. Ze gaan aan de verkeerde kant van de weg staan, geven geen stopteken, maar verwachten wel dat je vanzelf stopt. En als je dat niet doet, om de simpele reden dat je niet weet dat je voor iemand die op de stoep met de armen over elkaar staat te niksen moet stoppen, slaan ze op je auto, lopen ze te schelden en beledigen, en laten ze doodleuk een auto totaal leeghalen in de volle zon en 35 graden.
Ik heb niks tegen uniformen, ik heb het zelf ook gedragen. Maar ik hoorde op mijn vakantie adres van verschillende mensen van verschillende nationaliteiten dat de geuniformeerde medewerkers aan de grens tussen Ljubjana en Rijeka zich bijzonder hufterig (ik hoorde zelfs "als nazis" ) gedragen. Niet echt een visite-kaartje voor het land.

Ja dat is ook wat ik heb meegemaakt bij die grensovergang. Alles uit de auto halen, meekomen naar een wacht hokje en daar zat je dan op je sokken.

Dat was de minst prettige ervaring van het land. De politie was wel zeer aanwezig maar geen last van gehad.

Verder in het binnenland Kutina en Daruvar weinig geüniformeerde personen te kennen.
Daar ook zeer vriendelijke mensen.
Paulus mist zijn vriendjes uit het bos....
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 13:16:42 #11
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_72227907
Onze buschaufeurs hebben de doaniers omgekocht met bier om niet iedereen wakker te hoeven maken om alle paspoorten te controleren.

Verder viel het me op dat kroaten best gesloten zijn, wel behulpzaam, maar wel erg kortaf als ze je niet kennen (en dat lag niet alleen aan het gebrek aan taalvaardigheid). Misschien dat het komt omdat er nog niet zo lang geleden oorlog was en zit dat nog een beetje in het systeem.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_72253603
Weet iemand hoe makkelijk het Kroatische consulaat in Nederland een toeristenvisum afgeeft voor iemand die wel in Nederland woont maar een niet-EU nationaliteit heeft? Volgens de website van het consulaat gaat dat alleen maar op uitnodiging van een local, en die kennen we natuurlijk niet...

Ik vraag het nu hier omdat Ryanair leuke aanbiedingen heeft naar Zadar tot morgenavond, en het consulaat is uiteraard gesloten in het weekend
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:38:48 #13
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_72259105
In België hangt het ervan af welke verblijfskaart die persoon heeft.
Het type verblijfskaart hangt dan weer af van de situatie van die persoon (gezinshereniger met Belg of EU-onderdaan, vluchteling, arbeidsmigrant,...)

Van Nederlandse wetgeving en bilaterale verdragen met Kroatië ken ik niks.
Misschien eens zoeken op de site van de Nederlandse buitenlandse zaken?

edit: niks daarover terug te vinden op hun site.
quote:
Algemeen

Er geldt geen visumplicht voor Kroatië voor de Nederlandse burger die korter dan 3 maanden in Kroatië verblijft. Bij een verblijf van meer dan 24 uur dient u zich bij de politie te (laten) registreren (bij verblijf in een hotel of op een camping gebeurt dit door middel van registratie bij de receptie). Indien dit niet gebeurt, kunt u veroordeeld worden tot een boete, inclusief uitzetting uit Kroatië, en het verbod voor een bepaalde periode terug te komen.

Kroatië hoort niet bij de landen waar de Nederlandse identiteitskaart officieel geldig is en staat daarom niet vermeld op overzichten zoals www.postbus51.nl. In de praktijk erkent Kroatië de Nederlandse identiteitskaart echter wel. Voor meer informatie dient u contact op te nemen met de ambassade van de Republiek Kroatië in Den Haag.

Indien men in het bezit is van een geldig Nederlands paspoort, wordt aangeraden daarmee te reizen. Verder wordt er nadrukkelijk op gewezen dat de oostelijke buurlanden van Kroatië de identiteitskaart niet erkennen. Het is dus niet mogelijk om met uitsluitend een identiteitskaart over land naar bijvoorbeeld Turkije te reizen.

Naar aanleiding van het vaststellen van de Kroatische vreemdelingenwetgeving per april 2009 is de eerdere verplichting tot het hebben van een originele, gelegaliseerde toestemmingsverklaring van ouders of voogd voor alleenreizende minderjarigen komen te vervallen.

Reizigers die op doorreis naar Kroatië door Slovenië reizen dienen er rekening mee te houden dat voor het gebruik van de (auto)snelwegen een vignet verplicht is voor motoren, auto’s en voertuigen met een maximaal toegestaan gewicht van 3.500 kilo. De vignetten zijn te koop bij de benzinestations in Slovenië en in de buurlanden. Voertuigen boven 3.500 kilo dienen tol te betalen op de (auto) snelwegen bij de tolhuisjes.

Net als in Nederland worden in Kroatië seksuele contacten met minderjarigen aangemerkt als een ernstig strafbaar feit. De autoriteiten van Kroatië kennen een zeer stringent vervolgingsbeleid; bij een veroordeling hiervoor worden (zware) straffen opgelegd. Los van bestraffing in Kroatië geldt dat men (ook) voor in het buitenland begane misdaden op het gebied van kinderseks in Nederland strafrechtelijk vervolgd kan worden.

Voor algemene reisinformatie wordt aangeraden website www.wijsopreis.nl te raadplegen.
Lijepa li si !
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:42:56 #14
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_72260494
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 11:18 schreef Knakker het volgende:
Weet iemand hoe makkelijk het Kroatische consulaat in Nederland een toeristenvisum afgeeft voor iemand die wel in Nederland woont maar een niet-EU nationaliteit heeft? Volgens de website van het consulaat gaat dat alleen maar op uitnodiging van een local, en die kennen we natuurlijk niet...

Ik vraag het nu hier omdat Ryanair leuke aanbiedingen heeft naar Zadar tot morgenavond, en het consulaat is uiteraard gesloten in het weekend
Informatie over visa voor alle nationaliteiten
Visa voor burgers uit land X, die wonen in Land Y
http://www.visit-croatia.co.uk/info/
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_72267130
Ik had inderdaad gezien dat ze een visum nodig heeft, maar kan uit al die websites niet afleiden of die makkelijk verstrekt wordt zonder een uitnodiging van een local te hebben...

In ieder geval bedankt voor de moeite!
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 21:25:58 #16
80089 kres
Komt goed...
pi_72267287
Wist niet dat Kroatië haar eigen toppic had...

Dit wordt een TVP
Oh my god... you fell out of the ugly tree and hit every branch on the way down
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 21:45:28 #17
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_72267697
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 21:19 schreef Knakker het volgende:
Ik had inderdaad gezien dat ze een visum nodig heeft, maar kan uit al die websites niet afleiden of die makkelijk verstrekt wordt zonder een uitnodiging van een local te hebben...

In ieder geval bedankt voor de moeite!
Ik weet niet van welk land die persoon is, maar normaal kan je hier de info vinden: http://www.mfa.hr/MVP.asp?pcpid=1615
Lijepa li si !
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 22:07:17 #18
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_72268164
Ik kan je morgen misschien meer info geven....
Lijepa li si !
pi_72268250
Ze is Colombiaanse en heeft een VVR voor 5 jaar.

Overigens waren de tickets zo goedkoop (27 euro heen en weer naar Zadar) dat we het risico maar genomen hebben. Kunnen hoogstens 50 euro verliezen

Maar we hebben er al zin in... hebben helaas slechts anderhalve week maar het gaat het zeker waard zijn Plan is om direct bij aankomst een bus naar Dubrovnik te pakken en van daaruit (langzaamaan) weer terug naar Zadar te reizen.
  zondag 30 augustus 2009 @ 18:49:27 #20
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_72287862
Kan 'op uitndiging van een local' niet gewoon een hotel/hostel/camping zijn die je daar boekt? Dat het hotel zeg maar de local is die je uitnodigt. Zo werkt dat in andere landen vaak wel zo tenminste.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  zondag 30 augustus 2009 @ 20:59:38 #21
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_72292067
Ik dacht aan precies hetzelfde, maar volgens mij zitten ze al in het vliegtuig, of zijn ze zelfs al in Kroatië

Knakker, kun je wel nog even laten weten hoe het gegaan is? Dan hebben anderen er misschien ook nog wat aan
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_72292659
Kroatische douane is inderdaad zeer kut. Heb ze een aantal keer mee mogen maken. Van Hongarije Kroatië in (heel de auto leeggehaald) van Montenegro Kroatië in (wederom heel de auto leeggehaald) en van Bosnië weer Kroatië in. Volgens mij hebben ze de opdracht om zo chagrijnig mogelijk te doen. Zelfs toen een douanier een praatje met ons aan ging over een bepaald boek bleef z'n hoofd zeer strak en bleef die een paar minuten lang in dat boek bladeren om hierna ons weer de opdracht te geven om onze auto verder leeg te halen. Dit in tegenstelling tot Bosnië-Herzegovina en Montenegro waar ze tenminste nog konden lachen.

Ach ja , verder een leuk land. Ik heb zelf eigenlijk alleen maar goede ervaringen gehad met de lokale bevolking, maar ben dan ook vrij weinig in de toeristische gebieden geweest.
  zondag 30 augustus 2009 @ 23:08:39 #23
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_72296549
Nog nooit last gehad van eenderwelke grensovergang in Kroatië.
Heeft niks met mijn afkomst te maken, ook verschillende vrienden die we nu en dan eens meenemen hebben nog nooit last gehad van enige controle.

Even zwaaien met het paspoort was genoeg.
Misschien wel een verschil tussen Belgen en Nederlanders. want vrienden die ik meehad waren altijd belg...

Om maar aan te tonen hoe verschillend ieders ervaringen kunnen zijn.
Ik heb op youtube de hele trip van België tot Dubrovnik gepost, daar zie je ook de grensovergangen bij. Nooit langer dan 5 minuten aan een grensovergang gestaan (file inbegrepen).
Lijepa li si !
  maandag 31 augustus 2009 @ 22:24:45 #24
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_72324850
Te laat voor knakker, maar misschien interessant voor de anderen: een persoon met paspoort buiten EU, moet inderdaad een toeristenvisa halen voor Kroatie en dient hier normaal ook een soort 'uitnodiging van een local' bij te voegen, naast oa een arbeidscontract, loonbriefje, pasfoto en 35¤.
Zo'n uitnodiging kan ook van een hotel, hoeft dus niet van een individuele privepersoon te zijn.

ik heb een collega met zuidafrikaanse nationaliteit die zo'n toeristenvisa is gaan halen. Duurde 3 dagen voordat ze die had, terwijl ze in feite die uitnodiging niet bij zich had. Ze heeft dan maar contactgegevens van hotel doorgestuurd en dat bleek voldoende voor deze ambtenaar.
Lijepa li si !
pi_72706120
Een belletje naar het consulaat leerde dat een boeking van een hotel inderdaad voldoende is. De beste man liet overigens doorschemeren dat het al snel goed is, als je maar laat merken dat je daadwerkelijk op vakantie gaat en weer terugvliegt

Ik heb voor de eerste drie nachten een boeking in Dubrovnik, daarna een boekingsbevestiging van een auto voor een week (ophalen in Dubrovnik, afleveren in Zadar) en een terugvlucht vanaf daar naar huis. Voor de rest staat op haar verblijfvergunning dat ze bij mij hoort en ik heb een vliegticket voor ons beide Donderdag a.s. ga ik naar het consulaat; ik verwacht eigenlijk dat ze het daarmee wel goedkeuren. Ik laat het sowieso wel ff weten!

Verder ben ik me aan het inlezen in wat er allemaal te zien is... en daarmee wordt snel duidelijk dat 10 dagen echt kort is Hoewel we helemaal niet het type zijn om veel te plannen, had ik ruwweg had ik de volgende route in gedachten: Dubrovnik - Hvar - Brac - Split - Trogir - Primosten - Krka - Zadar - Plitvice (en terug). Dingen die ik per se moet zien? We hebben in totaal 9 volledige dagen.
  zondag 13 september 2009 @ 20:19:09 #26
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_72709180
Plitvice en Dubrovnik lijken me wel het minste op je "verplichte kost" lijstje. Vergeet niet om goeie wandelschoenen mee te nemen trouwens.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_73010032
Visum is zonder problemen afgegeven, dus volgende week vrijdag gaan we weg Iemand nog tips qua eilanden die bezocht 'moeten' worden?
pi_73750346
En we zijn inmiddels ook weer 3 dagen thuis. Echt super.

We hadden eigenlijk verwacht dat Kroaten hele sikkeneurige en nationalistische types zouden zijn (beetje a la de Tsjechen), maar dat was echt compleet het tegenovergestelde. Echt iedereen die we gesproken hebben was echt supervriendelijk en bereid te helpen. De eerste avond kwamen we aan in de stromende regen in Dubrovnik en mijn telefoon deed het niet, maar ik dacht: 'Ach, we vinden het wel'. Na 20 minuten verdwaald ergens op een heuvel te hebben rondgestruind hebben we een een auto die toevallig langs kwam; de beste man belde zonder problemen naar onze 'private accomodation' om de exacte weg te vragen om ons daar vervolgens geheel belangeloos naartoe te loodsen. En die vriendelijkheid hebben we eigenlijk de hele week gehad

Tel daarbij op dat we na deze eerste dag uitsluitend 25 graden en strakblauwe hemel gehad hebben, de stranden erg rustig waren en dat we elke avond heerlijk uit eten zijn geweest (eten aan de kust is behoorlijk italiaans: veel verse pasta, risotto, verse vis en lekkere wijn), en je begrijpt dat het echt een topvakantie is geweest.

De carferries vaarden niet zo frequent als ik had gehoopt; desalniettemin hebben we toch de route Dubrovnik - Korcula - Makarska - Brac - Split - Trogir - Skradin (Krka) - Zadar kunnen doen, waarbij met Korcula echt een topbestemming was en Zadar ook uitstekend beviel.

We zien er zeker naar uit om in de toekomst (1, 2 jaar) een keer terug te gaan om andere delen van het land te zien. Mljet en Hvar waren niet in het reisschema in te passen, maar staan nog hoog op het lijstje.

Aanrader dus
  dinsdag 15 december 2009 @ 16:36:54 #29
202421 Mr_DG
Areeverdairchee
pi_75655066
Alvast een tvp vanwege de zomervakantie van 2010
“Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.”
  dinsdag 15 december 2009 @ 17:25:50 #30
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_75657149
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 15:04 schreef Knakker het volgende:
En we zijn inmiddels ook weer 3 dagen thuis. Echt super.

We hadden eigenlijk verwacht dat Kroaten hele sikkeneurige en nationalistische types zouden zijn (beetje a la de Tsjechen),
misschien moet je wat minder in hokjes denken, want ik ken vele hypersympathieke Tsjechen ; en die zijn allesbehalve nationalistisch of sikkeneurig (wat het ook moge betekenen)
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_75657846
quote:
Op dinsdag 15 december 2009 17:25 schreef misteriks het volgende:

[..]

misschien moet je wat minder in hokjes denken, want ik ken vele hypersympathieke Tsjechen ; en die zijn allesbehalve nationalistisch of sikkeneurig (wat het ook moge betekenen)
Je beeld wordt nou eenmaal gevormd door hoe je behandeld wordt als je een land bezoekt. En die was allesbehalve positief - bij de Tsjechen hadden we niet het idee dat het op prijs gesteld werd dat we hun land kwamen bezoeken en geld kwamen brengen. Vriendelijk werden we eigenlijk nooit te woord gestaan en enkele malen werden we zelfs volstrekt genegeerd (vnl in de wat simpelere eetgelegenheden). Als we nou een stel schreeuwerige westerlingen waren dan kon ik me daar nog wat bij voorstellen, maar waren zijn gewoon een rustig en alleszins vriendelijk stelletje dat cultuur kwam snuiven. Zo compleet anders dan bijvoorbeeld Slowakije of Kroatie.

Overigens heb ik een paar vrienden die in Tsjechie werken en die geven eveneens aan dat ze nul aansluiting vinden met de Tsjechen (zelfs hun directe collega's!). Natuurlijk zijn er tussen alle volkeren normale, vriendelijke mensen te vinden - maar het stereotype is toch het soort persoon waar je als toerist het meest mee in aanraking komt.

Dat betekent helemaal niet dat we met een negatieve houding ergens naartoe gaan of ons meteen negatief opstellen tegenover mensen, maar je houdt er wel rekening mee. Net zoals dat je weet dat Chinezen relatief gesloten zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Knakker op 15-12-2009 17:55:49 ]
pi_76301728
Ik lees daarnet een aantal berichten over dat Kroaten onvriendelijk zijn. En ik moet zeggen dat ik dit grappig blijf vinden.

Tot nu toe is er maar een volk dat ik continue hoor klagen over de onvriendelijkheid van de Kroaten en dat zijn natuurlijk....de Nederlanders.
Hoe komt het dat dit volk ook altijd wat te zeuren heeft?
Italianen, Duitsers bleven zelfs tijdens de oorlog komen en tegenwoordig komen er zelfs een hoop Amerikanen. En niemand van hun hoor ik klagen. Terwijl ik zelf in de zomer periode in Kroatie werk.
Men vind de Kroaten onvriendelijk, bot en kortaf terwijl nota bene de Nederlanders hier zelf waar dan ook ter wereld om bekend staan.
Nederlanders schijnen enorm van directheid en eerlijkheid te houden, maar als een ander volk hier ook waarde aanhecht is dit waarschijnlijk niet goed. De rest moet waarschijnlijk onderdanig door het stof kruipen of ter vermaak de clown uithangen.
Sorry mensen maar ik denk dat de Nedrlanders dan maar richting Afrika of richting de voormalige koloniale gebieden moet gaan waar men heel de dag op alles ja en amen zegt. Een andere optie is richting de camping in Frankrijk waar het zo lekker goedkoop is………of lekker thuis blijven om te zeiken over het weer.

Hoe dan ook om terug te komen op “Knakker”. Ik zelf heb een aantal Colombiaanse kennissen, waarvan een paar ook wel eens naar Kroatie geweest zijn en die schijnen het ook prima naar hun zin te hebben gehad. Ik denk dat het met cultuur te maken heeft. EN SOMMIGE HEBBEN DIE NIET!!!!!!!!
Hrvatska je najljepsa zemlja na svijetu
pi_76318876
Afgelopen zomer naar Pula geweest, de grens was wel een beetje gezeik (5 nederlanders met een busje en opvallend gespoten dakkoffer is blijkbaar nogal opvallend), met een grens-snor die subtiel probeerde duidelijk te maken dat hij best omkoopbaar was. (Als jullie iets bij hebben, kunnen we dat wel ter plekke regelen hoor, handje contantje en dan mogen jullie doorrijden... O, dat willen jullie niet, pak dan maar je hele auto uit...)

Maar ik snap niet dat mensen het als een ongastvrij land ervoeren. Wij kwamen uit bij een concert van Hladno Pivo (Kroatische feestpunk) bij toeval, raakte aan de praat met wat locals, top tijd gehad, die lui hebben ons nog meegesleept naar een of andere vage lokale club. Was echt helemaal prima!

Lekker eten trouwens ook.
Als stemmen zin had, was het al lang verboden.
Geloof niets, denk zelf.
pi_76332751
Ik en mijn vrienden willen deze maand weer een zomervakantie gaan boeken. Mijn oog viel op Novalja.
Ik lees dat je daar leuk kan uitgaan. Heeft iemand ervaring met Novalja? We willen wel een appartement nemen en geen camping. Ik zie dat daar weinig appartement zijn, die dicht bij uitgaansgelegenheden en strand liggen. Iemand een idee hoe oud de mensen zijn die daar komen tijdens de zomer?
pi_77991098
Ha mensen, ik wil samen met m'n vriendin naar Kroatie gaan komende zomer. Dus ga even de Kroatie topics doorlezen. We zitten te denken om met de auto te gaan en onze reis in tweeën te hakken. Het eerste gedeelte van de reis in de omgeving van Split en het tweede gedeelte een appartement op Krk of zo. We willen gaan bezoeken: Plitvice, Starigrad-Paklenica, leuke stadjes. Andere mooie parken. Een beetje een rondreisvakantie zeg maar. Tips zijn altijd welkom.

Ben zelf een paar jaar geleden naar het zuiden van Istrie geweest en vond het erg mooi. Heb ook een duikvakantie gedaan vanaf Hvar. Ook zeer mooi.
  woensdag 17 februari 2010 @ 11:52:46 #36
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_78093296
ook wij gaan naar kroatië, op huwelijksreis nog wel. Landen en vertrekken in zadar.

We gaan twee weken rondtrekken met de huurwagen en ons tentje, maar zouden toch graag enkele nachten (3 à 4) in een echt honeymoon hotel zitten. Weet er iemand wat het meest romantische hotel/plaats/eiland daarvoor is?
pi_78216533
Hallo allen,

Ik samen met 3 vrienden zijn van plan om misschien een camping vakantie te houden in kroatie,
en wij zijn benieuwd hoe tegenwoordig alles gesteld is. heb al aardig wat post gelezen (ook uit oude delen)
en de reacties zijn nogal verschillend.

waar ik nu beetje benieuwd naar ben en ook niet zo snel heb kunnen vinden. Hoe duur zijn tegenwoordig te prijzen.

Is het nog steeds zo goedkoop als vroeger.
OM ff wat basisvragen te stellen, wat zijn de kosten tegenwoordig voor een campingplaats met 2 tenten en stroom, hoe duur is een gemiddeld avondje uit eten, hoe duur is een biertje op een terras, mogen we bqq-en op campingplaats, hoe zit het me de noorse grenswachters zijn die er nog, zijn er nog echte kledingvoorschriften wat absoluut niet mag, hebben ze er ook rookbeleid

En alles maar wat je eigenlijk als basisvraag kan bedenken.
Ben zeeer benieuwd en natuurlijke alle tips zijn welkom, waar je nou als gemiddeld leeftijd 24 lekker kan stappen, of moet zijn etc.

Alvast reuze bedankt!
pi_78226358
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 02:52 schreef Boelmeister het volgende:
Hallo allen,

Ik samen met 3 vrienden zijn van plan om misschien een camping vakantie te houden in kroatie,
en wij zijn benieuwd hoe tegenwoordig alles gesteld is. heb al aardig wat post gelezen (ook uit oude delen)
en de reacties zijn nogal verschillend.

waar ik nu beetje benieuwd naar ben en ook niet zo snel heb kunnen vinden. Hoe duur zijn tegenwoordig te prijzen.

Is het nog steeds zo goedkoop als vroeger.
OM ff wat basisvragen te stellen, wat zijn de kosten tegenwoordig voor een campingplaats met 2 tenten en stroom, hoe duur is een gemiddeld avondje uit eten, hoe duur is een biertje op een terras, mogen we bqq-en op campingplaats, hoe zit het me de noorse grenswachters zijn die er nog, zijn er nog echte kledingvoorschriften wat absoluut niet mag, hebben ze er ook rookbeleid

En alles maar wat je eigenlijk als basisvraag kan bedenken.
Ben zeeer benieuwd en natuurlijke alle tips zijn welkom, waar je nou als gemiddeld leeftijd 24 lekker kan stappen, of moet zijn etc.

Alvast reuze bedankt!
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken hier. De prijzen zijn niet meer zo heel goedkoop, het is nog net iets goedkoper dan in nederland, maar het is geen Slovenie. De vodka is wel goed te betalen trouwens. Uit eten kun je toch wel voor omgerekend 15 euro pp. Wij mochten BBQ'en. Wij mochten overal roken. Stappen is zeer goed te doen, wij zijn in Pula een paar keer wezen stappen en dat was zeer goed te doen. Ik kan me vooral Club Uljanik herinneren, waar vrij veel locals kwamen en het erg gezellig was. Ik heb niets gemerkt van kledingvoorschriften, het enige waar je misschien wat mee moet uitkijken is een voetbal-shirt van Servie ofzo.
Als stemmen zin had, was het al lang verboden.
Geloof niets, denk zelf.
pi_80080759
Ben van plan om in juni weer samen met mijn vriendin naar Kroatië te gaan ( vorig jaar Istrië, erg goed bevallen )
Maar mijn kennis reikt helaas alleen tot Istrië maar wil nu wel iets meer zien van Kroatië.

Wat is aan te raden? -> wat is het mooiste qua gebied ?
Zit momenteel te denken om in de buurt van Split iets te zoeken, maar iets verder lijkt me ook mooi.
Wil ook nog een uitstap maken richting Bosnië ( beetje nu we er toch zijn )

Denk dat ik een hotel boek voor 14 dagen, prijzen vallen mee in Dalmatië.
Maar tips of aanraders, Spit of verder of juist meer boven Zadar ?

[ Bericht 0% gewijzigd door ibidriv3r op 08-04-2010 13:38:30 ]
pi_80326915
Wij gaan sowieso weer een rondreis maken in juni/juli
Ik twijfel nog tussen de niet toeristische delen van Spanje aan de kust of Kroatië.
Beiden nog niet geweest.

Ik ga me iig even inlezen
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  donderdag 15 april 2010 @ 01:31:45 #41
17637 spooky1234
Whaazzuuuuup!!
pi_80330806
Laatst nog een korte road trip gedaan net buiten hoogseizoen; lekker rustig, redelijk betaalbaar en prima weer.

Kust is echt ideaal voor een roadtrip, vanaf sloveense grens kan je bijna tot aan Dubrovnik in uiterste zuiden via een fresh-new highway rijden. Je betaalt aardig wat tol maar nog steeds minder dan in Frankrijk. Officieel is limiet 130 maar je kan makkelijk 180+, brandnew wegdek, breed, recht en nergens flitspalen of politie gezien, geen files, iedereen rijdt lekker door, weinig op en afritten, schitterende uitzichten, mooie bruggen en bizar lange tunnels. Ik zou er bijna weer gaan alleen om een nieuwe auto flink te testen :-)

Je begint net over de grens bij Pula, highlights zijn de oude romeinse gebouwen en uiteraard een coloseumpje.
Dan kan je een dagje naar Starigrad-Paklenica, dagje hiken/klimmen/mountainbiken (national park)
Dan ga je verder zuidelijk en kan je diverse korte stops maken in Zadar, Split of andere kuststeden. Leuk voor een (mid)dagje.
Uiteindelijk kom je bij Dubrovnik, een must-see maar altijd extreem toeristisch.
Als je geen zin hebt om zelfde route terug te rijden kan je via zuidelijk Bosnie gaan pak je gelijk een dagje Mostar. Dan rij je door terug naar kroatie voor een dagje Plitvice National Park. Vanaf daar ben je weer in 13-14 uur in NL. Dit kan je makkelijk in een weekje doen als je van een actieve en intense vakantie houdt of je kan overal een dag tussenplakken. Dit is een route waarbij je bijna elke dag wel een paar uur moet rijden.
I see dumb people! They are everywhere, walking around, not even knowing they are dumb!
pi_80348848
In de zomer gaan we een groep naar Porec
Op dinsdag 1 februari 2011 17:41 schreef ß het volgende:
11% per 25 gram? Dus er zit totaal 74,8% zout in?
pi_80485723
Vakantie geboekt, twee weken tussen split en dubrovnik in.
Vanaf dat punt zijn er genoeg dingen te zien lijkt me zo.

Tot nu toe heb ik op het "trip-lijstje" staan :

Dubrovnik
Hvar
Split
Mostar
pi_80486353
quote:
Op maandag 19 april 2010 16:23 schreef ibidriv3r het volgende:
Vakantie geboekt, twee weken tussen split en dubrovnik in.
Vanaf dat punt zijn er genoeg dingen te zien lijkt me zo.

Tot nu toe heb ik op het "trip-lijstje" staan :

Dubrovnik
Hvar
Split
Mostar
Kijk ook even naar Rovinj, mooi plaatsje, mooi uitzicht vanuit de kerktoren. Voor ultieme rust, probeer de jachthaven op te komen, je kan daar een heel stuk de pier oplopen, en daar is het heerlijk rustig.

Pula is ook te doen, gezellige stad, veel romeinse overblijfselen terug te vinden.
Als stemmen zin had, was het al lang verboden.
Geloof niets, denk zelf.
pi_80487028
@ defamai

Zijn idd mooie plaatsen!
Vorig jaar heb ik ze bewonderd, vooral Rovinj was erg mooi..


Dit jaar heb ik een hotel in zuid-dalmatie, beetje ver om dan uitstapje te doen naar Istrie.
pi_80500187
Wij zijn met 5 man van 23-24 op zoek naar een leuke manier om de zomer van 2010 af te sluiten: hoe kan dat beter dan met een vakantie?

We zijn dus beginnen uitkijken naar wat we juist willen. Dat was vrij moeilijk
We vonden het veel makkelijk om te kijken wat we niet wilden: All-in vakanties. die hebben we nu genoeg gehad dus is het tijd voor iets anders. bovendien zijn we ook geen fans van kamperen, dus zou een huisje huren moeten worden, (eventueel een hotel met kamer en ontbijt)

Zo zijn we met het idee gekomen om een week naar kroatië te gaan ergens in september.
Nu is ons budget wel vrij beperkt om er een leuke vakantie van te maken: laat ons zeggen iets van 800-1000 Euro per persoon alles inbegrepen.


Hoe zouden de mensen die al wat ervaring hebben met ons budget deze reis plannen?
Wat is de beste manier om er heen te gaan?....

Zou heel graag praktische tips krijgen zodat we de "droomfase" stilaan kunnen beginnen omzetten in een planfase.

GTRZ

[ Bericht 6% gewijzigd door Tacxer op 19-04-2010 22:13:21 ]
pi_80525617
Weet je al waar je heen wil in Kroatie ?

Istrie , Dalmatie ?
  woensdag 28 april 2010 @ 22:59:19 #48
88662 johanmulder
Cat -> Ballistic
pi_80825606
quote:
Op maandag 19 april 2010 22:03 schreef Tacxer het volgende:
Wij zijn met 5 man van 23-24 op zoek naar een leuke manier om de zomer van 2010 af te sluiten: hoe kan dat beter dan met een vakantie?

We zijn dus beginnen uitkijken naar wat we juist willen. Dat was vrij moeilijk
We vonden het veel makkelijk om te kijken wat we niet wilden: All-in vakanties. die hebben we nu genoeg gehad dus is het tijd voor iets anders. bovendien zijn we ook geen fans van kamperen, dus zou een huisje huren moeten worden, (eventueel een hotel met kamer en ontbijt)

Zo zijn we met het idee gekomen om een week naar kroatië te gaan ergens in september.
Nu is ons budget wel vrij beperkt om er een leuke vakantie van te maken: laat ons zeggen iets van 800-1000 Euro per persoon alles inbegrepen.


Hoe zouden de mensen die al wat ervaring hebben met ons budget deze reis plannen?
Wat is de beste manier om er heen te gaan?....

Zou heel graag praktische tips krijgen zodat we de "droomfase" stilaan kunnen beginnen omzetten in een planfase.

GTRZ
Hoe ben je van plan om te gaan? Ik ben in 2007 met 2 vrienden met de auto naar Kroatie geweest en dat was wel een aanrader! Kijk ook voor meer informatie in deze topic, waar ik onder andere wat over Istrië, huren van een appartement, kosten eten etc. roep. BTW: voor 300 euro heb je p.p. al 2 weken een appartement voor 6 personen in 't hoogseizoen
AMS-ALC-AUH-ATL-BCN-BRU-BHX-CVG-CPH-CDG-CHC-CUR-DCA-DEN-DTW-DUS-DXB-EWR-EIN-FRA-HEL-HKG-HYD-IAD-JFK-KBZ-KUL-LAX-LCY-LHR-LGA-MEL-MSP-NRN-OSL-PSA-RUH-SEA-SFO-SIN-STL-STN-SVO-SYD-SXM-TPA-TRF-YVR
pi_80826341
Met de familie overwegen we ook een tripje in de zomer naar Kroatië... maar het is niet helemaal uitgesloten dat we daar voor één van ons een dokter zullen nodig hebben in geval van nood.
Hoe zit dat dan met de taal? Ik weet dat Kroaten (en Joegoslaven in het algemeen?) nogal open zijn.
Ik ken wat Duits en Engels kunnen we allemaal... zouden we ons daarmeen voldoende kunnen behelpen in een hospitaal?
pi_80827221
quote:
Op woensdag 28 april 2010 23:15 schreef zuiderbuur het volgende:
Met de familie overwegen we ook een tripje in de zomer naar Kroatië... maar het is niet helemaal uitgesloten dat we daar voor één van ons een dokter zullen nodig hebben in geval van nood.
Hoe zit dat dan met de taal? Ik weet dat Kroaten (en Joegoslaven in het algemeen?) nogal open zijn.
Ik ken wat Duits en Engels kunnen we allemaal... zouden we ons daarmeen voldoende kunnen behelpen in een hospitaal?
Jahoor, lukt prima. Zelfs Engels is nowadays al voldoende. Als je eventueel er echt niet uitkomt kun je altijd nog wat Italiaans proberen.
Als stemmen zin had, was het al lang verboden.
Geloof niets, denk zelf.
pi_80858629
wij gaan 2 weken naar Kroatie, waarvan 1 week naar Dubrovnik. Heb er zin an
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
pi_80861786
Kroatië is me goed bevallen een jaar of 5 geleden, dus mij (ons) zien ze in juli terugkeren, tvpje dus.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 01:04:30 #53
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_80892904
quote:
Op donderdag 29 april 2010 22:29 schreef _aurum_ het volgende:
wij gaan 2 weken naar Kroatie, waarvan 1 week naar Dubrovnik. Heb er zin an
Waar ergens in de buurt van Dubrovnik?
Ik ken die regio als mn broekzak!
Lijepa li si !
pi_80900890
We zitten letterlijk in Dubrovnik. Half uurtje lopen vanaf 't oude centrum...maar we gaan met de auto dus we zijn met een vloek en een zucht in het centrum

Nog leuke 'wat minder toeristische' dingen die je ons aan kan raden? We zitten iig te denken om ook een dagje naar Mostar te gaan...
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
  zaterdag 1 mei 2010 @ 16:26:07 #55
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_80904531
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 13:54 schreef _aurum_ het volgende:
We zitten letterlijk in Dubrovnik. Half uurtje lopen vanaf 't oude centrum...maar we gaan met de auto dus we zijn met een vloek en een zucht in het centrum

Nog leuke 'wat minder toeristische' dingen die je ons aan kan raden? We zitten iig te denken om ook een dagje naar Mostar te gaan...
Lapad, Babin kuk, Gruz of Ploce?
Enig idee welke wijk van Dubrovnik juist?

Heb je een hotel of een appartment?


Met de auto is heel handig, behalve het parkeren. Reken in de zomer ook op druk verkeer, dus als je dingen plant, neem dan voldoende ruimte. Sowieso als je een beetje als een dalmatiër wilt meeleven, moet je het mediterraans doen.

Mostar is zeker leuk om te doen! Ook toeristisch natuurlijk, maar niet storend. Zware trip wel, zeker het stukje Bosnië.
Zeker de tijd nemen om naar de mooie eilandjes te gaan. Leukste is om met een klein bootje je door locals te laten rondvaren. Die vind je daar makkelijk genoeg en anders vraag je maar.
Rij met je auto eens bovenop de berg van Dubrovnik, nl de Srdj. Via een smal zigzaggend bergwegje naar het dorpje Bosanka en van daaruit naar Srdj. Ideaal zicht over de kuststrook en er staan ook een oud vervallen fort. Met de auto is het leuk om via de kleinere bergwegen langs de kustdorpjes te cruisen. Dorpjes als Gromaca, Klisevo, Ljubac, ... zeggen je niks waarschijnlijk, maar zijn typische kleine dorpjes waarvan sommige pareltjes op hun manier.
De weg van Trsteno (zeker daar ook passeren bij het arboretum) naar Majkovi is een aanrader. Die loopt voor een groot deel paralel met de kustweg, maar ligt een stuk hoger en dus beter uitzicht! Via Majkovi ga je naar Slano en zo terug de kustweg op. Leuke plekjes ook voor picknick, maar er zijn wel geen bankjes.

Ston is een kleiner kustdorpje, maar heeft een oude en lange verdedigingsmuur. In Ston zijn ook authentieke zoutbedden.

Verder kan je ook Montenegro bezoeken. Ik ben daar al lang niet meer geweest, maar ook daar is het de moeite waard.
Lijepa li si !
pi_80908832
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 16:26 schreef Hrvat het volgende:
Verder kan je ook Montenegro bezoeken. Ik ben daar al lang niet meer geweest, maar ook daar is het de moeite waard.
Dat klinkt interessant! Is dat een hele hoop gedoe om even die grens over te mogen? (Een collega zei me onlangs dat ze om gedoe te vermijden zelfs niet door Bosnië wou rijden naar Dubrovnik, maar de ferry nam?)
pi_80912358
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:44 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Dat klinkt interessant! Is dat een hele hoop gedoe om even die grens over te mogen? (Een collega zei me onlangs dat ze om gedoe te vermijden zelfs niet door Bosnië wou rijden naar Dubrovnik, maar de ferry nam?)
Als je dat stuk Bosnië bedoeld aan de kust, dan is het geen enkel probleem. Is gewoon een doorgaande weg zonder controles e.d.

Montenegro is ook makkelijk in te komen, andersom heb ik juist slechte ervaringen. De Kroatische douane heeft heel onze auto overhoop gehaald toen we vanuit Montenegro Kroatie in wouden.
  zondag 2 mei 2010 @ 10:19:07 #58
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_80923936
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 18:44 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Dat klinkt interessant! Is dat een hele hoop gedoe om even die grens over te mogen? (Een collega zei me onlangs dat ze om gedoe te vermijden zelfs niet door Bosnië wou rijden naar Dubrovnik, maar de ferry nam?)
Dan maakt die collega van jou zich vooral druk om niets.
Ik heb 3 jaar geleden een groot stuk van onze route gefilmd en op youtube geplaatst.
Toen kwamen we smorgens in de vroegte voorbij de grenspost.
Nog nooit problemen gehad. Ik heb er zelfs niks uitgeknipt bij het filmke dus zie je dat de wachttijden in de vroege ochtend niet lang zijn.




Wij kiezen er ook altijd bewust voor om zoveel mogelijk 's nachts te rijden. We vertrekken s' avonds in België en rusten in de ochtend in Slovenië (in Novo Mesto). Dan rijden we in de late avond verder richting Dubrovnik.
Het verkeer is dan draaglijker en de temperatuur valt ook beter mee om te rijden.
Je kan de hele route bekijken op youtube.

De grensovergang naar Montenegro is misschien iets strenger dan die van Bosnie. Dat stukje bosnië wordt dan ook bewoond door 99% Kroaten, terwijl de Montenegrijnen grote stukken van de regio in Dubrovnik vernield hebben tijdens de burgeroorlog.
Ook daar heb ik nooit last gehad, maar heb wel een leuke anekdote.

Ik denk dat het 2003 was ofzo en ik had een spiksplinternieuwe Opel Astra toen die nog maar net een maand op de markt was. Her en der in Duitsland zag je nog zo astra's, maar in Kroatië was ik ze nog niet tegengekomen. Wij besloten met die nieuwe Astra naar Montenegro te gaan. Toen was het toerisme daar nog niet uit het slop geraakt en lag de boel er nogal rommelig bij. Mijn vrouw en ik werden halt gehouden aan de grens toen we montenegro in wilden. Een type balkansoldaat liep met bevragende blik enkele keren rond de auto, alles nauwlettend in de gaten te houden en te onderzoeken. Mijn vrouw kreeg het er echt benauwd van. Na een derde ronde tikt de militair op mijn ruitje en doet teken om die te laten zakken. De moed zakte me in de schoenen maar ik wou er niet van laten blijken. Die kerel keek me strak in de ogen en zei drie woorden, "new opel astra?", waarna hij zijn duim omhoog deed als blijk van appreciatie. Ken je die lach waarbij je al je zenuwen van daarvoor ontlucht? Zelden zo gelachen als toen, het zou een scene van een reclamefilmpje kunnen zijn!
Lijepa li si !
pi_80948760
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 16:26 schreef Hrvat het volgende:

Lapad, Babin kuk, Gruz of Ploce?
Enig idee welke wijk van Dubrovnik juist?

Heb je een hotel of een appartment?


Met de auto is heel handig, behalve het parkeren. Reken in de zomer ook op druk verkeer, dus als je dingen plant, neem dan voldoende ruimte. Sowieso als je een beetje als een dalmatiër wilt meeleven, moet je het mediterraans doen.

Mostar is zeker leuk om te doen! Ook toeristisch natuurlijk, maar niet storend. Zware trip wel, zeker het stukje Bosnië.
Zeker de tijd nemen om naar de mooie eilandjes te gaan. Leukste is om met een klein bootje je door locals te laten rondvaren. Die vind je daar makkelijk genoeg en anders vraag je maar.
Rij met je auto eens bovenop de berg van Dubrovnik, nl de Srdj. Via een smal zigzaggend bergwegje naar het dorpje Bosanka en van daaruit naar Srdj. Ideaal zicht over de kuststrook en er staan ook een oud vervallen fort. Met de auto is het leuk om via de kleinere bergwegen langs de kustdorpjes te cruisen. Dorpjes als Gromaca, Klisevo, Ljubac, ... zeggen je niks waarschijnlijk, maar zijn typische kleine dorpjes waarvan sommige pareltjes op hun manier.
De weg van Trsteno (zeker daar ook passeren bij het arboretum) naar Majkovi is een aanrader. Die loopt voor een groot deel paralel met de kustweg, maar ligt een stuk hoger en dus beter uitzicht! Via Majkovi ga je naar Slano en zo terug de kustweg op. Leuke plekjes ook voor picknick, maar er zijn wel geen bankjes.

Ston is een kleiner kustdorpje, maar heeft een oude en lange verdedigingsmuur. In Ston zijn ook authentieke zoutbedden.

Verder kan je ook Montenegro bezoeken. Ik ben daar al lang niet meer geweest, maar ook daar is het de moeite waard.
Gruz, we verblijven in een apt. en willen van daaruit de buurt gaan verkennen

Ter info, ik ben tweede generatiekroaat Naja, half kroaat/half serv

Bedankt voor de tips!
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
  maandag 3 mei 2010 @ 23:17:40 #60
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_80990406
quote:
Op zondag 2 mei 2010 21:42 schreef _aurum_ het volgende:

[..]

Gruz, we verblijven in een apt. en willen van daaruit de buurt gaan verkennen

Ter info, ik ben tweede generatiekroaat Naja, half kroaat/half serv

Bedankt voor de tips!
Gruz, dat is havengebied. Als je wilt zwemmen, kan je dan best met de auto een klein strandje zoeken of met openbaar vervoer naar strand in lapad ofzo gaan.
Ik raad je sowieso aan om regelmatig de bus te gebruiken in Dubrovnik. Ook naar oude stad. Het is in afstand niet ver, maar wel vermoeiend, zeker het terugwandelen.
Dit is de site van de busmaatschappij: http://www.libertasdubrovnik.hr/

Met jouw achtergrond ga je zeker gemakkelijk je weg vinden. Geniet ervan en vraag maar als er nog iets in je opkomt.
Lijepa li si !
pi_80991625
Iemand tips voor een goedkope vlucht naar Dubrovnik? Ze lijken het bijna niet aan te bieden.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 00:12:18 #62
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_80992352
Germanwings vanuit Keulen vaak het goedkoopste.
Hangt af van wanneer je vertrekt, van waar je wil vertrekken,...

Soms kan combinatie van 2 maatschappijen (eentje heen en eentje terug) interessant zijn. Check daarom zeker http://www.skyscanner.net
Voor Dubrovnik best vertrekken vanuit Duitsland. Veel meer keuze dan in België of Nederland.
Lijepa li si !
pi_80992590
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 00:12 schreef Hrvat het volgende:
Germanwings vanuit Keulen vaak het goedkoopste.
Hangt af van wanneer je vertrekt, van waar je wil vertrekken,...

Soms kan combinatie van 2 maatschappijen (eentje heen en eentje terug) interessant zijn. Check daarom zeker http://www.skyscanner.net
Voor Dubrovnik best vertrekken vanuit Duitsland. Veel meer keuze dan in België of Nederland.
Keulen is wel erg ver. Het liefst vanuit Nederland, maar echt veel keus is er niet Een package deal zou ook al heel wat zijn.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 18:53:17 #64
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_81018066
Is er geen duitse luchthaven in de buurt waar jij woont?
Anders zal het schiphol worden, maar dan zit je vast aan duurdere maatschappijen, vrees ik.
Bekijk deze folder, daar staan alle luchthavens in die vliegen naar Dubrovnik: http://www.airport-dubrovnik.hr/images/stories/red_letenja.pdf

Brussel misschien met jetairfly, maar dan ben je al bijna 300¤ kwijt voor 1 pers heen en terug.
Lijepa li si !
pi_81057334
quote:
Op maandag 3 mei 2010 23:17 schreef Hrvat het volgende:

[..]

Gruz, dat is havengebied. Als je wilt zwemmen, kan je dan best met de auto een klein strandje zoeken of met openbaar vervoer naar strand in lapad ofzo gaan.
Ik raad je sowieso aan om regelmatig de bus te gebruiken in Dubrovnik. Ook naar oude stad. Het is in afstand niet ver, maar wel vermoeiend, zeker het terugwandelen.
Dit is de site van de busmaatschappij: http://www.libertasdubrovnik.hr/

Met jouw achtergrond ga je zeker gemakkelijk je weg vinden. Geniet ervan en vraag maar als er nog iets in je opkomt.
Ok, thanks voor de tips!

Ken je ook wat goede restaurants daar in de buurt? Want heel vaak zijn het van die toeristentoko's....met bijna allemaal hetzelfde menu lignje, cevape,pommes en kiselu salatu....dat komt na een paar dagen ook mijn neus uit

Ik wil vers gebakken biggetje en andere lokale lekkernijen
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
pi_81119141
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 19:04 schreef _aurum_ het volgende:

[..]

Ok, thanks voor de tips!

Ken je ook wat goede restaurants daar in de buurt? Want heel vaak zijn het van die toeristentoko's....met bijna allemaal hetzelfde menu lignje, cevape,pommes en kiselu salatu....dat komt na een paar dagen ook mijn neus uit

Ik wil vers gebakken biggetje en andere lokale lekkernijen
De restaurants midden in het oude centrum konden ons ook niet bekoren, maar daarbuiten werd het gauw beter. Ik kan je geen namen noemen (vergeten...) maar wij hebben drie avonden bij drie verschillende restaurantjes gegeten aan de rand van en vlak buiten de oude stad en dat was alle drie keer niet te duur en goed eten. Dus met een beetje zoeken moet je wel wat behoorlijks kunnen vinden.
pi_81235254
@ Hrvat

Leuk om je tips te lezen!

Misschien nog tips in de buurt van Drvenic ? ( ligt ter hoogte puntje van het eiland Hvar )
Mostar en Dubrovnik ga ik iig mee pakken
pi_81248894
Wij gaan over een week of 6, dan zal het wel lekker weer zijn toch ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 10 mei 2010 @ 12:54:16 #69
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_81248981
Wij vliegen van charleroi naar Zadar met ryanair. Keigoedkoop.
pi_81406990
Zadar is ook een leuk plaatsje, zeker de moeite waard!!
  vrijdag 14 mei 2010 @ 18:51:59 #71
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_81426834
Ahh ik ga me 'ns inlezen hier, wij gaan in juli met de auto naar Kroatie!
Geluk is een richting, geen punt
  zaterdag 12 juni 2010 @ 14:05:15 #72
80089 kres
Komt goed...
pi_82705608
quote:
Op maandag 10 mei 2010 12:52 schreef junkiexp het volgende:
Wij gaan over een week of 6, dan zal het wel lekker weer zijn toch ?
Zaar zeker...

Mijn moeder is 2 wkn geleden daar nog geweest en het was 25 gr en de zee was 19 gr.. (Trogir.. Omgeving Split.)


Dus je kan je zeker uitleven..
Oh my god... you fell out of the ugly tree and hit every branch on the way down
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie vrijdag 2 juli 2010 @ 20:36:09 #73
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_83586495
Wij vertrekken 9 juli! Vanuit Dusseldorf naar Zadar. Vandaar gaan we naar Vodice, maar de Plitvice meren schijnen zo'n 2 a 3 uur rijden te zijn. Zijn ze het waard (ivm de hitte uren in zo'n bus oid)?

Mijn vriend is Kroatisch en kent de meren sowieso wel en wil ze me graag laten zien, maar 2 a 3 uur rijden met die hitte lijkt me niet het meest ideale.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_83588921
Wij gaan ook 9 juli weg Even overnachten in Duitsland en dan verder naar Kroatie
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie vrijdag 2 juli 2010 @ 21:54:20 #75
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_83589013
Ryanair toevallig, ?
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  vrijdag 2 juli 2010 @ 21:59:29 #76
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_83589187
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 20:36 schreef ChipsZak. het volgende:
Wij vertrekken 9 juli! Vanuit Dusseldorf naar Zadar. Vandaar gaan we naar Vodice, maar de Plitvice meren schijnen zo'n 2 a 3 uur rijden te zijn. Zijn ze het waard (ivm de hitte uren in zo'n bus oid)?

Mijn vriend is Kroatisch en kent de meren sowieso wel en wil ze me graag laten zien, maar 2 a 3 uur rijden met die hitte lijkt me niet het meest ideale.
Vorig jaar gereden in een auto waarvan de airco kapot was. Toch de rit meer dan waard. Ik zou het zonder aarzelen nog eens doen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_83590945
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 21:54 schreef ChipsZak. het volgende:
Ryanair toevallig, ?
Per Honda Civic Express
  vrijdag 2 juli 2010 @ 23:41:59 #78
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_83594013
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 20:36 schreef ChipsZak. het volgende:
Wij vertrekken 9 juli! Vanuit Dusseldorf naar Zadar. Vandaar gaan we naar Vodice, maar de Plitvice meren schijnen zo'n 2 a 3 uur rijden te zijn. Zijn ze het waard (ivm de hitte uren in zo'n bus oid)?

Mijn vriend is Kroatisch en kent de meren sowieso wel en wil ze me graag laten zien, maar 2 a 3 uur rijden met die hitte lijkt me niet het meest ideale.
Gewoon zorgen dat je in een bus met airco rijdt.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  zaterdag 3 juli 2010 @ 00:22:48 #79
80089 kres
Komt goed...
pi_83595541
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 20:36 schreef ChipsZak. het volgende:
Wij vertrekken 9 juli! Vanuit Dusseldorf naar Zadar. Vandaar gaan we naar Vodice, maar de Plitvice meren schijnen zo'n 2 a 3 uur rijden te zijn. Zijn ze het waard (ivm de hitte uren in zo'n bus oid)?

Mijn vriend is Kroatisch en kent de meren sowieso wel en wil ze me graag laten zien, maar 2 a 3 uur rijden met die hitte lijkt me niet het meest ideale.
Ik zeg dat het waard is.. Ja het kan afzien zijn ja...

Zeg ff tegen je vriend: Gdjesi stari? Kako je danas.. ?

-edit-

Ik weet niet waar je woont maar hadden ze geen vluchten vanuit Weeze ?
Oh my god... you fell out of the ugly tree and hit every branch on the way down
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zaterdag 3 juli 2010 @ 07:43:13 #80
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_83599223
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 00:22 schreef kres het volgende:

[..]

Ik zeg dat het waard is.. Ja het kan afzien zijn ja...

Zeg ff tegen je vriend: Gdjesi stari? Kako je danas.. ?

-edit-

Ik weet niet waar je woont maar hadden ze geen vluchten vanuit Weeze ?
Ja, dusseldorf weeze bedoelde ik dus .


En oke.. dan kijken we wel naar de minst warme dag om erheen te gaan, haha.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 11:52:00 #81
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_83602478
Maar ik zou wel naar die Plitvice meren gaan. De keer dat ik in Kroatië was ben ik niet geweest (ik zat er een stuk verder vandaan) en dat vind ik eigenlijk wel jammer.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  zaterdag 3 juli 2010 @ 13:59:47 #82
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_83606490
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 00:22 schreef kres het volgende:
Zeg ff tegen je vriend: Gdjesi stari? Kako je danas.. ?
"Waar ben je oude? Hoe is het vandaag?"

Wat is dat nu voor een nonsens om te zeggen?
Lijepa li si !
  zaterdag 3 juli 2010 @ 14:01:41 #83
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_83606550
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 11:52 schreef maok het volgende:
Maar ik zou wel naar die Plitvice meren gaan. De keer dat ik in Kroatië was ben ik niet geweest (ik zat er een stuk verder vandaan) en dat vind ik eigenlijk wel jammer.
Voor schoonheid moet je wat over hebben.
Lijepa li si !
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zaterdag 3 juli 2010 @ 20:57:02 #84
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_83621820
Verder eigenlijk nog (nabije) tips - we blijven niet aan 't rijden - voor Vodice?

Must-see's? Uiteraard hebben we zelf ook al even rondgekeken, maargoed. Misschien weet iemand iets dat wij niet weten!
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 21:15:40 #85
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_83622654
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 20:57 schreef ChipsZak. het volgende:
Verder eigenlijk nog (nabije) tips - we blijven niet aan 't rijden - voor Vodice?

Must-see's? Uiteraard hebben we zelf ook al even rondgekeken, maargoed. Misschien weet iemand iets dat wij niet weten!
Ik ben een paar jaar geleden in nationaal park Paklenica geweest, dat is ook niet zo heel ver rijden als je vervoer kunt regelen. Daar kun je heel mooi wandelen en nog toffer rotsklimmen.

Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
  zaterdag 3 juli 2010 @ 22:30:51 #86
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_83626462
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 20:57 schreef ChipsZak. het volgende:
Verder eigenlijk nog (nabije) tips - we blijven niet aan 't rijden - voor Vodice?

Must-see's? Uiteraard hebben we zelf ook al even rondgekeken, maargoed. Misschien weet iemand iets dat wij niet weten!
Heb je de lokale toeristische dienst van Vodice al opgezocht?
http://www.vodice.hr/en/index.php
Lijepa li si !
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zaterdag 3 juli 2010 @ 22:43:51 #87
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_83626969
Ik zal het nogmaals bekijken. Had al wel gezien dat ze als wij er zijn het 'Our lady of Karmel' fest hebben, iets religieus denk ik? Kan er verder weinig over vinden!
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  zondag 4 juli 2010 @ 00:03:27 #88
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_83629771
De klapa avondconcerten klinken interessant.
De 15e heb je processie en concert, maar dan eentje van de lokale fanfare http://www.vodicka-glazba.com/

De 16e is karmelfest, maar daar is inderdaad weinig over terug te vinden...
Lijepa li si !
pi_83630291
Trouwens, als je de kans krijgt om een concert van Hladno Pivo mee te pakken, doen. Ik kwam daar vorig jaar toevallig bij uit, ontzettend gave band, publiek ontzettend aardig en toffe lui. Heb nog staan pitten met wat locals en ben daarna met ze de club in gedoken. (Uljanik, in Pula).
Als stemmen zin had, was het al lang verboden.
Geloof niets, denk zelf.
  zondag 4 juli 2010 @ 00:25:17 #90
80089 kres
Komt goed...
pi_83630439
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 13:59 schreef Hrvat het volgende:

[..]

"Waar ben je oude? Hoe is het vandaag?"

Wat is dat nu voor een nonsens om te zeggen?
Als je het zo tot op de letter vertaalt dan klinkt het idd niet echt wat maar goed..
Oh my god... you fell out of the ugly tree and hit every branch on the way down
  zondag 4 juli 2010 @ 09:59:50 #91
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_83635684
quote:
Op zondag 4 juli 2010 00:25 schreef kres het volgende:

[..]

Als je het zo tot op de letter vertaalt dan klinkt het idd niet echt wat maar goed..
Dat is wel hetgene je haar wou laten zeggen...
Wat bedoelde jij er dan mee en hoe kom je erop?

[ Bericht 6% gewijzigd door Hrvat op 04-07-2010 10:07:56 ]
Lijepa li si !
  zondag 4 juli 2010 @ 10:03:28 #92
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_83635737
quote:
Op zondag 4 juli 2010 00:19 schreef defamai het volgende:
Trouwens, als je de kans krijgt om een concert van Hladno Pivo mee te pakken, doen. Ik kwam daar vorig jaar toevallig bij uit, ontzettend gave band, publiek ontzettend aardig en toffe lui. Heb nog staan pitten met wat locals en ben daarna met ze de club in gedoken. (Uljanik, in Pula).
Ze heten niet voor niets koud bier!
Lijepa li si !
  zondag 4 juli 2010 @ 10:46:08 #93
80089 kres
Komt goed...
pi_83636438
quote:
Op zondag 4 juli 2010 09:59 schreef Hrvat het volgende:

[..]

Dat is wel hetgene je haar wou laten zeggen...
Wat bedoelde jij er dan mee en hoe kom je erop?
Hoe ik er op kom?
Misschien omdat ik zelf daar uit de buurt kom en daar ook een eigen stekje heb..
Oh my god... you fell out of the ugly tree and hit every branch on the way down
  zondag 4 juli 2010 @ 11:07:38 #94
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_83636806
Kan ik ni rieken he!

Odakli si?
Lijepa li si !
pi_83636899
Ik wil misschien een internationale Engelse kerkdienst bezoeken in Kroatië. Is dat mogelijk? Wij verblijven in Starigrad.
  zondag 4 juli 2010 @ 11:14:17 #96
80089 kres
Komt goed...
pi_83636945
Ja sam 18 godina unazad pobjego iz Sarajeva.
U meguvrjemenu smo kupili mali aprtman na Ciovu. (Trogir)

Oh my god... you fell out of the ugly tree and hit every branch on the way down
pi_83637119
Ik ga voor werk in September paar dagen naar Hvat. Nu zal ik redelijk druk zijn, maar wat is nu de bezienswaardigheid die ik daar zeker even mee moet pikken?
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  zondag 4 juli 2010 @ 11:29:44 #98
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_83637327
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:14 schreef kres het volgende:
Ja sam 18 godina unazad pobjego iz Sarajeva.
U meguvrjemenu smo kupili mali aprtman na Ciovu. (Trogir)

Drago mi je!
Moj otac je iz Ora¨ca (Dubrovnik), ali sam rođen u Genk.
Lijepa li si !
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zondag 4 juli 2010 @ 11:30:17 #99
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_83637339
Ja, het kan wel weer over naar NL's neem ik aan.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  zondag 4 juli 2010 @ 11:31:13 #100
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_83637362
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:22 schreef Drive-r het volgende:
Ik ga voor werk in September paar dagen naar Hvat. Nu zal ik redelijk druk zijn, maar wat is nu de bezienswaardigheid die ik daar zeker even mee moet pikken?
Hvat is een oude meeteenheid uit Kroatië.
Je zal waarschijnlijk Hvar bedoelen.
Lijepa li si !
pi_83637365
Mag er een vertaling bij. Is leuk op een Nederlands forum
  zondag 4 juli 2010 @ 11:31:48 #102
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_83637385
Mogen wij ook eens een topicje hebben???
Lijepa li si !
pi_83637396
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:31 schreef Hrvat het volgende:

[..]

Hvat is een oude meeteenheid uit Kroatië.
Je zal waarschijnlijk Hvar bedoelen.
Bingo
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zondag 4 juli 2010 @ 11:38:19 #104
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_83637561
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:31 schreef Hrvat het volgende:
Mogen wij ook eens een topicje hebben???
Moet je vragen in een of andere FB, . Er was ooit subforum KAA, maar die is nu gesloten, . Maargoed, daar had het gepast.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zondag 4 juli 2010 @ 11:39:09 #105
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_83637584
Ohnee! KAA is nog steeds open!
Kaaskoppen in het buitenland
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  zondag 4 juli 2010 @ 12:05:54 #106
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_83638368
Ik ken Hvar Hvar vooral van de beachparty's!
Lijepa li si !
  zondag 4 juli 2010 @ 21:11:02 #107
107407 maok
Lizdekd (v)
pi_83655423
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:12 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik wil misschien een internationale Engelse kerkdienst bezoeken in Kroatië. Is dat mogelijk? Wij verblijven in Starigrad.
Ik heb het idee dat je voor Engelstalige kerkdiensten een beetje in de evangelische/protestanse hoek moet zoeken en daarvan zijn er sowieso erg weinig kerken in kroatië (zo ver ik weet) wel zitten er overal katholieke kerkjes, maar ik heb het idee dat daar vooral oudere mensen zitten. Ik heb iig geen internationale kerk in de buurt van Starigrad gevonden toen ik daar was.
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg!
pi_83658595
quote:
Op zondag 4 juli 2010 21:11 schreef maok het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat je voor Engelstalige kerkdiensten een beetje in de evangelische/protestanse hoek moet zoeken en daarvan zijn er sowieso erg weinig kerken in kroatië (zo ver ik weet) wel zitten er overal katholieke kerkjes, maar ik heb het idee dat daar vooral oudere mensen zitten. Ik heb iig geen internationale kerk in de buurt van Starigrad gevonden toen ik daar was.
Als je Starigrad Paklenica bedoelt, daar zit geen internationale kerk. In Zadar ook niet. Nog niet.
Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
pi_83835490
Hoe ga ik eigenlijk Nederland - Spanje luisteren via de Wereldomroep? Via hun website zie ik dat ze niet uitzenden tussen 19.00 en 22.00 uur.
pi_83835950
waarom zou je willen luisteren?

Ga gewoon op zoek naar een cafe waar ze het WK voetbal volgen?!
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
  vrijdag 9 juli 2010 @ 23:11:50 #111
151476 Hrvat
Ponosan sam biti Hrvat
pi_83869175
Ik dacht net hetzelfde.
In kroatie kijken ze ook naar de finale van het WK hoor.
Lijepa li si !
  dinsdag 13 juli 2010 @ 13:10:54 #112
103343 Rutger1983
de enige echte!
pi_83995170
Hey iedereen,

Ik ga eind juli 2,5 week met m'n broer richting Kroatie en nou vroeg ik me af of er mooie routes zijn die we daar kunnen rijden? We willen eigen gewoon bovenin beginnen (bij Trieste, richting Porec) en dan zoveel mogelijk langs de kust afdalen. Zijn er plekken waar we geweest moeten zijn? Ben 1x eerder in kroatie geweest, maar dat was toen omg. sibenik.

We willen ook vooral veel foto's maken daar
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 20 juli 2010 @ 08:57:41 #113
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_84263018
Gisteravond teruggekomen!

Zijn toch niet de Plitvice meren geworden, die doen we volgende keer wel. Voor ons studentenbudget was het net een beetje teveel kuna's [600 kuna p.p.].
In plaats daarvan zijn we met een boottocht richting de Krka watervallen gegaan, voor 350 kuna. Was ook erg mooi, !

1 euro is ongeveer 7 kuna.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  dinsdag 20 juli 2010 @ 08:59:49 #114
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_84263052
die 600 kuna, is dat dan voor de bustocht of zo? of de ingang tot het park?
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 20 juli 2010 @ 09:10:32 #115
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_84263198
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 08:59 schreef Beregd het volgende:
die 600 kuna, is dat dan voor de bustocht of zo? of de ingang tot het park?
600 kuna was alleen de rit erheen geloof ik. Misschien ook wel inclusief entree, maar hoe dan ook konden wij dat niet betalen of we zouden vrij weinig geld overhouden om andere dingen te doen.

De 350 kuna voor krka was wel incl. alles, maar het kaartje bij de toeristending voor de boottocht was 250 p.p en de ingang was 95 kuna p.p.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  dinsdag 20 juli 2010 @ 09:13:48 #116
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_84263254
600 kuna is echt wel veel dan, wil het echt wel zien, maar mss huren we wel een paar dagen een auto opm het binnenland te zien.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 20 juli 2010 @ 09:32:12 #117
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_84263599
Misschien heb ik het foldertje nog, ik kijk even voor je na hoe dat zat.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 20 juli 2010 @ 09:36:08 #118
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_84263670
http://www.atlas-croatia.com/en2/index.php?option=com_content&view=article&id=232:plitvice-lakes&catid=64:split

Is die Plitvice. Daarbij kan je dus niet vrij rondlopen, wat bij Krka wel was.
Maar misschien hebben ze ook wel een waarbij dat wel kan.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 20 juli 2010 @ 09:37:26 #119
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_84263696
En op de folder staan zowel atlas-croatia.com als kompas-travel dus ik keek daar ook even en die hebben ook wat:

http://www.kompas-travel.com/excursion.asp?menu=excu
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  dinsdag 20 juli 2010 @ 23:50:15 #120
80089 kres
Komt goed...
pi_84298252
Ik denk dat ik er heen ga de week na Lowlands.. Erg fijn plekje om bij te komen...
Oh my god... you fell out of the ugly tree and hit every branch on the way down
  maandag 26 juli 2010 @ 21:42:00 #121
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_84522810
Zit de hele avond al te googlen, maar kom niet tot een fatsoenlijk resultaat.

Wij willen van midden augustus tot begin september naar Kroatie. Vliegen naar Split en dan met een campertje een beetje rondtrekken.

Kan alleen nergens een aanbieder vinden van campers die niet gloedje nieuw zijn.. Ik kan ook geen woord kroatisch (of is het Kroaats?) dus blijf maar terecht komen op gewone autoverhuur websites.

We zijn dus op zoek naar een simpel campertje, voor weinig te huren, zoiets als dit:


Enkele leden hier die ons naar wat Kroatische sites kunnen leiden?
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  dinsdag 27 juli 2010 @ 17:46:59 #122
80089 kres
Komt goed...
pi_84558066
quote:
Op maandag 26 juli 2010 21:42 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Zit de hele avond al te googlen, maar kom niet tot een fatsoenlijk resultaat.

Wij willen van midden augustus tot begin september naar Kroatie. Vliegen naar Split en dan met een campertje een beetje rondtrekken.

Kan alleen nergens een aanbieder vinden van campers die niet gloedje nieuw zijn.. Ik kan ook geen woord kroatisch (of is het Kroaats?) dus blijf maar terecht komen op gewone autoverhuur websites.

We zijn dus op zoek naar een simpel campertje, voor weinig te huren, zoiets als dit:
[ afbeelding ]

Enkele leden hier die ons naar wat Kroatische sites kunnen leiden?
Ik weet niet of ze hier ook oudjes hebben. http://www.uni-rent.net/
Oh my god... you fell out of the ugly tree and hit every branch on the way down
  woensdag 28 juli 2010 @ 16:25:04 #123
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_84593207
Dank je, maar helaas.. Die site had ik ook al gevonden maar heeft alleen grote nieuwe campers.. :(
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
  woensdag 28 juli 2010 @ 20:15:48 #124
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_84601219
Komende week ben ik weer op Krk. Vorig jaar gingen we een dag lang Plitvice bekijken, en dat was ondanks de afstand zeer de moeite waard. Voor dit jaar ben ik eigenlijk op zoek naar iets soortgelijks, maar ik kan niet kiezen. Ten eerste omdat ik de reistijden lastig kan schatten, maar ook omdat ik eigenlijk niet goed weet wat zeer en wat minder de moeite waard is.

Wie heeft er tips voor iets wat op maximaal 2,5 uur reizen van Rijeka ligt? Voor de goede orde: ik zit dan vanaf Krk al een uur in de auto, dus het mag echt niet meer worden dan 2,5 uur!
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_86268658
Weer terug van 4 daagjes Kroatie, en Hvar is wel erg goed bevallen. Weer was geweldig, hotel vrij goed en het ontspannen bij Bonj les Bains en op het water ging vrij aardig. Je kunt er trouwens best prima uitgaan, dus dat beviel ook. Enige minpuntje vond ik het eten, maar ik ben een culinaire snob.

Ik denk dat ik Bonj les Bains nog het meest relaxed vond, naast natuurlijk het mooie haventje van Hvar zelf.


Ik zou Kroatie nog wel een keer voor echt prive willen doen (dit had iets met werk te maken), en dan weer meer van het land zien, etc...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  zondag 19 september 2010 @ 09:50:39 #126
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_86593157
net twee weken kroatië gedaan, en Hvar was wel het mooiste wat we gezien hebben.

Het binnenland en dan vooral eigenlijk nog de kust zelf mist veel van de authenticiteit die je in Hvar wel vindt.

met Kroatië heb ik een dubbel gevoel (vooral het vasteland dan)
(+) heel vriendelijke mensen
(+) prachtige natuur
(+) heel goede campings voor ons tentje
(+) klimaat
(-) weinig authenticiteit
(-) uitbuiting van het tourisme (bvb van een paar watervallen een pretpark maken ... )
(-) op vele plaatsen erg vuil
(-) slecht eten in de restaurants
pi_86656349
Istrië vind ik erg mooi. Is iemand daar geweest?
  maandag 20 september 2010 @ 22:41:35 #128
80089 kres
Komt goed...
pi_86657516
quote:
Op zondag 19 september 2010 09:50 schreef Beregd het volgende:
net twee weken kroatië gedaan, en Hvar was wel het mooiste wat we gezien hebben.

Het binnenland en dan vooral eigenlijk nog de kust zelf mist veel van de authenticiteit die je in Hvar wel vindt.

met Kroatië heb ik een dubbel gevoel (vooral het vasteland dan)
(+) heel vriendelijke mensen
(+) prachtige natuur
(+) heel goede campings voor ons tentje
(+) klimaat
(-) weinig authenticiteit
(-) uitbuiting van het tourisme (bvb van een paar watervallen een pretpark maken ... )
(-) op vele plaatsen erg vuil
(-) slecht eten in de restaurants
Mag ik vragen welke watervallen je bedoelt ?

en slecht eten ? Ik weet niet wat jij gewend ben en waar jij heb gegeten.... :?
Ik zal niet zegen dat je altijd en overal super lekker kan eten maar dat jij het zo over het algemeen op slecht eten gooit snap ik niet helemaal...
Oh my god... you fell out of the ugly tree and hit every branch on the way down
pi_86658556
quote:
Op maandag 20 september 2010 22:41 schreef kres het volgende:

[..]

Mag ik vragen welke watervallen je bedoelt ?

en slecht eten ? Ik weet niet wat jij gewend ben en waar jij heb gegeten.... :?
Ik zal niet zegen dat je altijd en overal super lekker kan eten maar dat jij het zo over het algemeen op slecht eten gooit snap ik niet helemaal...
Ik ben het wel met hem eens hoor, maar misschien ben ik een pietlut.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  dinsdag 21 september 2010 @ 09:57:06 #130
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_86665603
quote:
Op maandag 20 september 2010 22:41 schreef kres het volgende:

[..]

Mag ik vragen welke watervallen je bedoelt ?

en slecht eten ? Ik weet niet wat jij gewend ben en waar jij heb gegeten.... :?
Ik zal niet zegen dat je altijd en overal super lekker kan eten maar dat jij het zo over het algemeen op slecht eten gooit snap ik niet helemaal...
naja, we zijn een vijftal keer op restaurant geweest en het was 5 keer niet lekker. We kunnen pech gehad hebben, maar ik vrees ervoor.

Wat ze serveren is ook weinig boeiend.

Ik heb het overigens enkel over dalmatië, in istrië ben ik niet geweest en in het binnenland zijn we niet op restaurant geweest.
pi_86705615
Ik heb in Dalmatie juist heerlijk gegeten! Overal verse vis, verse pasta's, goede risottos.... hmm :9~ En ook helemaal niet duur!

Ik vrees dat je of echt pech gehad hebt of moeite hebt om de goede restaurants van de toeristenvreetschuren te scheiden ;)
pi_86705987
In Hvar enkel in de betere tenten gegeten, maar het bleef voor mij geen bijzondere culinaire ervaring.
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  woensdag 22 september 2010 @ 11:59:02 #133
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_86705988
quote:
Op woensdag 22 september 2010 11:48 schreef Knakker het volgende:
Ik heb in Dalmatie juist heerlijk gegeten! Overal verse vis, verse pasta's, goede risottos.... hmm :9~ En ook helemaal niet duur!

Ik vrees dat je of echt pech gehad hebt of moeite hebt om de goede restaurants van de toeristenvreetschuren te scheiden ;)
of misschien liggen onze normen hoger.

Idd veel pasta's, maar bijzonder matig als je het vergelijkt met wat hun overburen serveren, en veel gegrillde vis en zo, maar echt spannende keuken vind ik dat niet, en in vgl met wat ik in andere vislanden at (portugal bvb) erg matig.

Naja, ik heb van nog veel mensen gehoord die er geweest zijn dat ze het eten er niet echt super vonden, dus denk dat 'gewoon pech' uit te sluiten is.
pi_86726177
Prachtig land! Plitvice, Brijuni, Trako¨ćan Castle om maar eens wat te noemen. En echt enorm aardige mensen. Maar goed ik ben biased, omdat ik een aantal vrienden heb in Hrvatska en ze mij daar echt het land laten beleven ipv dat ik maar een beetje als toerist rondloop.
pi_86779174
quote:
Op woensdag 22 september 2010 11:59 schreef Beregd het volgende:

[..]

of misschien liggen onze normen hoger.

Idd veel pasta's, maar bijzonder matig als je het vergelijkt met wat hun overburen serveren, en veel gegrillde vis en zo, maar echt spannende keuken vind ik dat niet, en in vgl met wat ik in andere vislanden at (portugal bvb) erg matig.

Naja, ik heb van nog veel mensen gehoord die er geweest zijn dat ze het eten er niet echt super vonden, dus denk dat 'gewoon pech' uit te sluiten is.
Smaken en eisen verschillen natuurlijk en hoewel ik geen culinaire snob ben, lijk ik ook in de verste verte niet op het "steak met friet" of "gegrilde vis met rijst en sla" met "een liter bier of huiswijn" type. Ik vond het niet echt onderdoen voor Italië eerlijk gezegd. Uiteraard alles naar zijn prijs.

Misschien heb ik geluk gehad met mijn keuzes... kan natuurlijk.
  donderdag 6 januari 2011 @ 01:32:20 #136
242204 YskaFredriksson
Vitamientjes zijn je vriendjes
pi_90917492
Iemand nog goede tips voor campings :)
Attentie attentie letten wij even op... [kerst] Creatieve FOK!kers voor een fijne kerst voor FOK!kers
  donderdag 6 januari 2011 @ 09:01:52 #137
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_90919790
quote:
1s.gif Op donderdag 6 januari 2011 01:32 schreef YskaFredriksson het volgende:
Iemand nog goede tips voor campings :)
Wat wil je gaan doen? Langs de kust zijn enorm veel campings, maar daar heb je maar weinig aan als je van plan bent om vooral in de binnenlanden rond te gaan zwerven.

Als je lid bent van de ANWB, haal daar dan eens een campingboek. De ANWB keurt elk jaar een grote hoeveelheid campings, en met hun boek op schoot ben ik naar camping Pila in Punat (Krk) gereden. Keurige camping in een klein dorp, direct aan zee met alle denkbare voorzieningen en het wordt keurig schoon gehouden. Gratis Wireless (als je daar op zit te wachten) is beschikbaar. Bevolking: afgelopen jaar waren er relatief weinig Nederlanders en Duitsers, wel heel veel Italianen, Kroaten en Tsjechen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zondag 9 januari 2011 @ 10:39:49 #138
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_91058152
Wij kregen zo'n campinggids nadat we in de (overigens zeer mooie maar niet zo goedkope) camping Korona gestaan hadden.

Wij hebben gestaan op

camping Korona: Bij plitvice, erg mooi maar beetje koud en duur. Leuk om de meren te bezoeken, maar niet voor lan te blijven.

Camping Labadusa op het eiland ciovo: heel mooie rustig gelegen camping, met eigen strandje en brugverbinding met het vasteland. Het enige nadeel is de omgeing, Ciovo is verder echt een lelijk eiland.

Camping Sirena nabij Omis: Toen hadden we heel erg lang gezocht achter een mooie camping, bij heel veel campings afgereden die echt niet meer waren dan een groot uitgevallen tuin. Maar uiteindelijk Sirena gevonden en die was heel mooi en erg rustig opgebouwd.

Camping bij Jelsa op het eiland Hvar (naam vergeten): prachtige campng, je rijdt er zo naartoe als je vanuit Stari Grad voor bij Jelsa doorrijdt. Een wat toeristischer camping, maar wel erg mooi, met zelfs een zandstrandje.
pi_91775157
Ik zit te denken om komende zomer misschien naar Kroatie te gaan met mijn vriend. Wat zijn de mooiste/leukste plekken? Wij zitten aan Dubrovnik te denken, is dat wat om 10 dagen heen te gaan? Beetje leuke dingen te doen en mooie natuur / stranden?
pi_92192602
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 22:24 schreef Lauwheid het volgende:
Ik zit te denken om komende zomer misschien naar Kroatie te gaan met mijn vriend. Wat zijn de mooiste/leukste plekken? Wij zitten aan Dubrovnik te denken, is dat wat om 10 dagen heen te gaan? Beetje leuke dingen te doen en mooie natuur / stranden?
Dat zou ik eigenlijk ook wel willen weten, wij willen komende zomer 2 weken naar Kroatie maar we hebben echt totaal geen idee waar we nou precies heen moeten. Welke stad is nou het leukst om 2 weken in door te brengen?

Daarnaast wilde ik weten of je vanuit Dubrovnik makkelijk Bosnie met het openbaar vervoer kunt bezoeken :)
  dinsdag 1 februari 2011 @ 21:52:18 #141
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_92196338
Ik vond het eiland Hvar het mooiste van Kroatië, maar tot Dubrovnik zijn wij nooit geraakt.
  dinsdag 8 februari 2011 @ 15:53:27 #142
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_92504867
Wij denken erover om naar Kroatie te gaan deze zomer. Het zal dan eind Augustus, begin September zijn. Met onze klap-caravan en 2 kleine kindjes.

We zijn in Sept 2008 in Krnica geweest, daar heeft mijn man gedoken en hij is daar later nog weer teruggeweest. Toen ik er in 2008 was heb ik Pula en Rovinj ( O+ ) bekeken en dat was het wel zo'n beetje (met een baby van 8 maanden :+ ).

Wat zijn de aanraders? Kunnen we ons 1 of 2 weken vermaken in Istrie? Of moeten we echt per se doorrijden, en zo ja, waar dan?
Heeft er iemand een suggestie voor een leuke, nette camping die geen ballentent met takkeherrie is? Geasfalteerde paden hoeft niet van mij. ;)
***
  dinsdag 8 februari 2011 @ 17:32:21 #143
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_92509457
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 februari 2011 15:53 schreef Brighteyes het volgende:
Heeft er iemand een suggestie voor een leuke, nette camping die geen ballentent met takkeherrie is? Geasfalteerde paden hoeft niet van mij. ;)
'Hoeft niet', of 'mag niet'? :)
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_92528119
Vraagje:
Wat is onder de jongeren de beste/meest bezochte feestbestemming in Kroatie? Rovinj...?
En zo ja: Is het ook echt leuk, zijn er veel danscafees en discotheken? Is het te vergelijken met bijvoorbeeld Marmaris, Chersonissos of Mallorca?

We willen dit jaar misschien naar Kroatie, maar heb er eigenlijk niet echt een beeld van.
Vorig jaar zijn we naar Sunny Beach (Bulgarije) geweest, en dat was echt super!

Nu ben ik benieuwd of Kroatie dus ook zo vet is?!
SJAAKIE!
pi_95080934
Wij willen dat jaar naar Kroatie.
Maar het wordt dan begins september, is dat qua temperatuur nog goed te doen ?

We gaan dan Duitsland -> Oostenrijk -> Slovenië -> Kroatië, dat lijkt me het meest praktisch ?

We willen bovenaan beginnen dan langzaam afzakken naar beneden via de kust.
Ik neem aan dat er zat campings zijn zoals in zuid-Frankrijk ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 29 mei 2011 @ 21:54:26 #146
82136 Xennia
gekroond
pi_97473995
Wij willen dit jaar naar Hvar, het liefst niet in een hotel maar in een appartement met wat meer privacy. Waar kan ik het beste boeken? Heeft er iemand speciale aanraders qua appartementen? Is id riva tours betrouwbaar?
pi_100013788
Hallo


Ik heb even rondgezocht op het inet, maar klopt het dat er in kroatie totaal geen bekende tankstations zijn? zoals shell en bp?
  woensdag 27 juli 2011 @ 20:36:01 #148
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_100018676
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 18:32 schreef rtyu het volgende:
Hallo


Ik heb even rondgezocht op het inet, maar klopt het dat er in kroatie totaal geen bekende tankstations zijn? zoals shell en bp?
Ik kan me niet herinneren er één gezien te hebben, maar er zijn wel Italiaanse. Maar maakt het uit? Ze verkopen dezelfde soorten als hier, en het werkt net zo goed. Je moet alleen wel een Italiaanse adapter meenemen als je gas gaat tanken.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_100020461
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 20:36 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Ik kan me niet herinneren er één gezien te hebben, maar er zijn wel Italiaanse. Maar maakt het uit? Ze verkopen dezelfde soorten als hier, en het werkt net zo goed. Je moet alleen wel een Italiaanse adapter meenemen als je gas gaat tanken.
Hmm dan moet ik betalen :'( :'( :'( , als ik bij bp of shell kan tanken, betaald de baas.
  donderdag 28 juli 2011 @ 10:56:43 #150
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_100039044
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 21:19 schreef rtyu het volgende:

[..]

Hmm dan moet ik betalen :'( :'( :'( , als ik bij bp of shell kan tanken, betaald de baas.
http://www.shell.co.uk/ho(...)d_acceptance_europe/
Alsjeblieft: onder Croatia (4e van onderen) vind je een XLS-sheet met alle BP tankstations. :)
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zondag 8 januari 2012 @ 13:34:34 #151
181274 mr-puta
This is a modern world.....
pi_106556866
Aan het rondkijken om deze zomer wellicht naar Kroatië te gaan.
Samen met m'n vriendin ongeveer 10/12 dagen.
Heb nu gekeken en kwam tickets tegen van A'dam->Split
Iemand tips mbt tot plaats/stad?
Waar moeten we wel of niet heen gaan?

Eisen:
- Mooi(+niet te druk) strand
- Dicht bij een stad
- Toeristisch is prima, maar niet echt massa-massa

Zit nu te verdiepen in Trogir.
Iemand hier ervaring mee?

Hoor het graag.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie donderdag 12 januari 2012 @ 17:48:44 #152
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_106729452
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2012 13:34 schreef mr-puta het volgende:
Aan het rondkijken om deze zomer wellicht naar Kroatië te gaan.
Samen met m'n vriendin ongeveer 10/12 dagen.
Heb nu gekeken en kwam tickets tegen van A'dam->Split
Iemand tips mbt tot plaats/stad?
Waar moeten we wel of niet heen gaan?

Eisen:
- Mooi(+niet te druk) strand
- Dicht bij een stad
- Toeristisch is prima, maar niet echt massa-massa

Zit nu te verdiepen in Trogir.
Iemand hier ervaring mee?

Hoor het graag.
Ik vraag vanavond even aan mijn vriend voor je, :). Hij en zijn familie komen daar vandaan (ofnouja, Bosnië) maar op vakantie gaan ze altijd naar Kroatië.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  donderdag 12 januari 2012 @ 18:20:56 #153
181274 mr-puta
This is a modern world.....
pi_106730417
Oké, zou erg fijn zijn!
Alvast bedankt en hoor het wel!
  dinsdag 17 januari 2012 @ 11:22:43 #154
181274 mr-puta
This is a modern world.....
pi_106905068
ChipsZak, nog iets gehoord?;)
Nog even rondgekeken en ingelezen.
Plan is nu om een paar dagen Hvar te doen en vanuit daar door te gaan naar Trogir(Ciovo).
Laat me het weten als je er bent geweest;)(hoe het was uiteraard)

[ Bericht 78% gewijzigd door mr-puta op 17-01-2012 11:50:07 ]
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 17 januari 2012 @ 12:31:44 #155
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_106907049
Ahja sorryy!! Ik zal het nog even navragen, sorry!
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  dinsdag 17 januari 2012 @ 17:12:15 #156
181274 mr-puta
This is a modern world.....
pi_106917515
Thanks;)
Wil namelijk volgende week gaan boeken.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 17 januari 2012 @ 21:05:39 #157
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_106927530
Ik kan het hem nu even niet vragen maar wij zijn toen in 2010 naar Vodice geweest. Het is wel klein maar wel supercute/leuk. Het heeft een (kiezel)strand en stad dicht bij elkaar. Met de boot zijn we naar de Krka-watervallen geweest.
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 18 januari 2012 @ 12:03:11 #158
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_106944614
Nog even verder gevraagd en hij zegt dit:
Trogir ken ik zelf ook niet. Maar sowieso is vodice heel mooi, tevens is Biograd leuk. Zelfde geldt voor Zadar.

Verder altijd leuk als je naar de Krka watervallen en/of de Plitvice meren gaat!
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  woensdag 18 januari 2012 @ 12:12:05 #159
181274 mr-puta
This is a modern world.....
pi_106944883
Oke thanks for the info!
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie woensdag 18 januari 2012 @ 12:17:17 #160
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_106945034
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2012 12:12 schreef mr-puta het volgende:
Oke thanks for the info!
Laat weten waar de reis is heengegaan en hoe het was, ;) .
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_113161846
Even een gigantische kick omhoog.
Ik ga waarschijnlijk eind van de zomer (eind augustus of begin september) naar Kroatie. Waarschijnlijk met de auto rondtrekken langs de kust. Eigenlijk weet ik er nog niet veel van, behalve goede verhalen, dus ik ga er blanco in.

Om te beginnen deze reeks maar eens doorlezen op mijn gemak. Tips zijn natuurlijk welkom! :)
pi_113197399
Persoonlijk ben ik van mening dat hoe meer je naar het zuiden reist langs de kust hoe mooier het wordt!
Ben zelf jammer genoeg niet verder gekomen dan Split, Dubrovnik staat dan ook nog hoog op mijn lijstje. Verder hebben wij niks geboekt en alles op de gok gedaan, startdatum was bij ons 2 juli, we hebben 3 weken gereisd en nooit moeite gehad met het vinden van een accommodatie.
pi_113200243
Ja, wat is aan te raden met accomodatie? We vliegen, maar tentje mee en kamperen of zijn er leuke hostels? Alleen hotels is zo saai vind ik.
pi_113202015
Het ligt er natuurlijk aan wat je gemiddeld uit wilt geven maar wij hebben vaak via de plaatselijke vvv hele goedkope appartementen gevonden. Je moet dan denken aan 15 tot 20 euro p.p.n. Kamperen is waarschijnlijk nog iets goedkoper. Hostels durf ik niet te zeggen.
Het aanbod van de appartementen is in elk geval erg groot, in het noorden kom je veel bordjes met zimmer frei tegen en zuiderlijk komt je een heel eind als je zoekt naar appartmani!
pi_113207654
Top. Tot slot, wat zijn de mogelijkheden voor het huren van een auto? We hebben geen eigen, maar die optie ben ik nog niet tegen gekomen.. :)
  vrijdag 22 juni 2012 @ 22:11:59 #166
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_113255271
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 21:16 schreef Zocalo het volgende:
Top. Tot slot, wat zijn de mogelijkheden voor het huren van een auto? We hebben geen eigen, maar die optie ben ik nog niet tegen gekomen.. :)
kan gewoon hoor,

wij hadden er eentje voor 400 EUR per week
  vrijdag 22 juni 2012 @ 22:13:51 #167
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_113255393
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 17:56 schreef develor het volgende:
Persoonlijk ben ik van mening dat hoe meer je naar het zuiden reist langs de kust hoe mooier het wordt!
Ben zelf jammer genoeg niet verder gekomen dan Split, Dubrovnik staat dan ook nog hoog op mijn lijstje. Verder hebben wij niks geboekt en alles op de gok gedaan, startdatum was bij ons 2 juli, we hebben 3 weken gereisd en nooit moeite gehad met het vinden van een accommodatie.
voorbij split wordt het nog veel mooier, en de eilanden zijn nog het mooist van al.

Verder is slaapplek vinden idd geen probleem. Ze staan zelfs lans de autostrade met bordjes apartmani te zwaaien :D
  Admin zondag 2 september 2012 @ 16:46:42 #168
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_116309625
quote:
2s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 22:13 schreef Beregd het volgende:

[..]

voorbij split wordt het nog veel mooier, en de eilanden zijn nog het mooist van al.

Verder is slaapplek vinden idd geen probleem. Ze staan zelfs lans de autostrade met bordjes apartmani te zwaaien :D
Hoe duur is dat ongeveer per week?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Boks-Chick zondag 2 september 2012 @ 17:38:05 #169
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_116311964
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 16:46 schreef yvonne het volgende:

[..]

Hoe duur is dat ongeveer per week?
je hebt als je een beetje rondkijkt met gemak voor 2 personen een kamer van ong. 20-25 euro.
en eten kost er geen ene drol. Ik had elke avond moeite om inclusief allerlei drank en fooi aan de 20 euro (omgerekend dus he) te komen
lolwut
  Admin zondag 2 september 2012 @ 17:40:25 #170
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_116312066
Ja wat wie waar? Waar zat je?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Boks-Chick zondag 2 september 2012 @ 17:42:24 #171
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_116312151
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 17:40 schreef yvonne het volgende:
Ja wat wie waar? Waar zat je?
ik zat meer in het binnenland, vlak bij de plitvitce meren (echt zoooo superschitterend mooi! 1000den watervallen in een gebied _O_)
Grabovich, Karlovach.
lolwut
  Admin zondag 2 september 2012 @ 17:43:07 #172
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_116312189
Ja ik ken het O+
Dus binnenland kost nog steeds geen moer?
Ben je op de bonnefooi gegaan?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Boks-Chick zondag 2 september 2012 @ 17:44:16 #173
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_116312233
ikzelf niet, geboekt van te voren. 6 nachten voor nog geen 200 euro incl. ontbijt en 2x de was. Echt bizar.
Maar anderen in het hotel waren wel op de bonnefooi aan komen waaien, zelfde tarief.
lolwut
  zondag 2 september 2012 @ 17:51:17 #174
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_116312559
Wel verklaarbaar. Kroatië heeft nu al voor het derde jaar last van de Euro-crisis. Veel mensen, vooral die in centraal Europa, gaan niet op vakantie, en als ze wel gaan geven ze veel minder uit. Vorig jaar sprak ik met de eigenaar van een camping; hij had voor het tweede opvolgende jaar 50% minder omzet. Dit jaar is het al niet veel beter. Wil je überhaupt nog omzet hebben, dan moet je de toeristen naar binnen sleuren. En dan valt het langs de kust nog mee....
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  Admin zondag 2 september 2012 @ 17:59:27 #175
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_116312995
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 17:51 schreef RonaldV het volgende:
Wel verklaarbaar. Kroatië heeft nu al voor het derde jaar last van de Euro-crisis. Veel mensen, vooral die in centraal Europa, gaan niet op vakantie, en als ze wel gaan geven ze veel minder uit. Vorig jaar sprak ik met de eigenaar van een camping; hij had voor het tweede opvolgende jaar 50% minder omzet. Dit jaar is het al niet veel beter. Wil je überhaupt nog omzet hebben, dan moet je de toeristen naar binnen sleuren. En dan valt het langs de kust nog mee....
En overal lees ik dat het zoooooooooooooooo druk is geworden.
Ik wil weer naar de reis uit m'n jeugd terug, Zadar, Krk, sibenik, Plitvice, etc etc.
Maar vroeger deden we dat gewoon op de bonnefooi en koste écht niks.
6 gulden per dag ofzo, woonde je in de huizen van de mensen en die sliepen dan elders.
En eik wil ik weer gewoon op de bonnefooi, zeker omdat we onderweg nog her en der willen stoppen ( slovenië erg veel WO!) maar we willen ook weer niet voor onaangame verrassingen komen te staan.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  maandag 3 september 2012 @ 15:39:15 #176
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_116346641
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 17:59 schreef yvonne het volgende:

[..]

En overal lees ik dat het zoooooooooooooooo druk is geworden.
Ik wil weer naar de reis uit m'n jeugd terug, Zadar, Krk, sibenik, Plitvice, etc etc.
Maar vroeger deden we dat gewoon op de bonnefooi en koste écht niks.
6 gulden per dag ofzo, woonde je in de huizen van de mensen en die sliepen dan elders.
En eik wil ik weer gewoon op de bonnefooi, zeker omdat we onderweg nog her en der willen stoppen ( slovenië erg veel WO!) maar we willen ook weer niet voor onaangame verrassingen komen te staan.
Nja, vergeleken met de jaren '90 zal het er inderdaad wel druk geworden zijn. Ik vind het heel erg meevallen in Kvaerner, maar ik heb dan ook geen referenties naar eerder. Ik heb in ieder geval nooit gereserveerd, op 1 keer een B&B in Slovenië na, omdat ik verwachtte pas laat (rond 22uur) aan te komen. De camping op Krk heeft altijd plek, ook in het hoogseizoen. Buiten Krk kun je volgens mij ook altijd wel aan een leuke plek komen. Maar ik heb weinig ervarig buiten Kvaerner. Volgend jaar maar eens gaan kijken. :)
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  maandag 3 september 2012 @ 20:20:10 #177
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_116358767
quote:
0s.gif Op zondag 2 september 2012 16:46 schreef yvonne het volgende:

[..]

Hoe duur is dat ongeveer per week?
geen idee, wij zaten op campings.

Maar het aanbod is zodanig groot, je kan echt bijna geen straat door zonder reclame te zien voor apartmani/zimmer, dat ik me niet kan voorstellen dat je er veelgeld voor moet neertellen.
pi_116383241
quote:
19s.gif Op zondag 2 september 2012 17:42 schreef BrandX het volgende:

[..]

ik zat meer in het binnenland, vlak bij de plitvitce meren (echt zoooo superschitterend mooi! 1000den watervallen in een gebied _O_)
Grabovich, Karlovach.
:Y _O_
Echt heel mooi om te zien. Vond het binnenland ook wel heel anders dan de kustgebieden.
Ben zelf 3 jaar terug via Istrië naar Zadar en daarna Split gegaan. Jammer genoeg ook niet verder zuidelijk gekomen. Daarna via het binnenland terug naar Zagreb en omgeving en door naar Slovenië.

De eilanden van Kornati vond ik ook de moeite waard, als je een bootje kan regelen zit je zo op een onbewoond eilandje.

In het binnenland, vooral de omgeving van Knin, zag je wel nog veel restanten van de oorlog. Volkomen verlaten dorpen, waar de bomen uit de ruïnes vol kogelgaten groeiden. Het gaf wel een interessant contrast met de (toch wat meer toeristische) kustgebieden.
..non est vivere sed valere vita est ..
  Boks-Chick dinsdag 4 september 2012 @ 14:43:12 #179
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_116383591
quote:
99s.gif Op dinsdag 4 september 2012 14:28 schreef Augustus_Thijs het volgende:

[..]

:Y _O_
Echt heel mooi om te zien. Vond het binnenland ook wel heel anders dan de kustgebieden.
Ben zelf 3 jaar terug via Istrië naar Zadar en daarna Split gegaan. Jammer genoeg ook niet verder zuidelijk gekomen. Daarna via het binnenland terug naar Zagreb en omgeving en door naar Slovenië.

De eilanden van Kornati vond ik ook de moeite waard, als je een bootje kan regelen zit je zo op een onbewoond eilandje.

In het binnenland, vooral de omgeving van Knin, zag je wel nog veel restanten van de oorlog. Volkomen verlaten dorpen, waar de bomen uit de ruïnes vol kogelgaten groeiden. Het gaf wel een interessant contrast met de (toch wat meer toeristische) kustgebieden.
Klopt!
Sowieso daar waar ik zat was bijzonder in dat opzicht. Elke straat met huizen met af en toe een huis nog vol kogelgaten of bominslagen. En als je beetje van de A wegen af ging kwam je met gemak in dorpen die gewoon verlaten waren. Heel erg spooky! Er zit in Karlovac ook een (net begonnen) openlucht museum van de oorlog. Een paar ruines en allerlei oorlogstuig er om heen en ook helemaal verwrongen straaljagers. Heel indrukwekkend.
lolwut
  dinsdag 21 mei 2013 @ 15:07:18 #180
305837 christiman
christiman
pi_126810841
Hi allemaal,

Mijn vriendin en ik willen heel graag komende augustus op vakantie naar Kroatië. Hierbij willen we ook graag Dubrovnik bezoeken, maar het dichtsbijzijnde vliegveld (Zadar) ligt nogal ver weg.

Heeft iemand tips op welke manier we dan het beste naar Kroatië kunnen reizen? Ik heb al gekeken naar een vliegveld in Montenegro, maar dat ligt ook nog vrij ver weg.
Aan de andere kant, weet iemand leuke plaatsen in (de buurt van) Zadar om te verblijven tijdens onze vakantie?

Groeten!

Edit: we zitten nu dus naar vluchten met Ryanair te kijken, even ter verduidelijking :)
  dinsdag 21 mei 2013 @ 15:07:34 #181
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_126810855
Auto huren?
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 15:09:42 #182
139330 TNA
For the stars that shine
pi_126810941
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 15:07 schreef boem-dikkie het volgende:
Auto huren?
Dat dus. En Kroatië is met de auto in twee dagen ook prima te doen.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 15:13:09 #183
139330 TNA
For the stars that shine
pi_126811067
Als ik jou was zou ik trouwens naar Split gaan. Dubrovnik is drie uur verder en ook weer niet zoveel specialer.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 15:27:23 #184
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_126811659
Auto is het makkelijkst natuurlijk, zeker als je veel plaatsen wil zien. Anders met de bus http://www.buscroatia.com/nl/
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  dinsdag 21 mei 2013 @ 15:40:50 #185
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_126812330
't is vanaf Den Haag ca 17 uur rijden naar het zuiden van Istrie met de auto, naar split is nog wel een uurtje of 3 a 4 verder volgens mij...
maar zonder auto kom je daar niet ver. of je moet alles met bustoertjes doen... :X
  Moderator dinsdag 21 mei 2013 @ 16:09:18 #186
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_126813627
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 15:07 schreef christiman het volgende:
Aan de andere kant, weet iemand leuke plaatsen in (de buurt van) Zadar om te verblijven tijdens onze vakantie?
Het eiland tegenover Zadar is kennelijk erg mooi.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  dinsdag 21 mei 2013 @ 16:36:59 #187
325896 Thezappa
Fok!dealer
pi_126815093
Proberen op Belgrado ? Of gewoon grote stad..en vanuit daar auto

Maar bus is ook goed te doen

Cmok
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
  dinsdag 21 mei 2013 @ 19:13:41 #188
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_126822567
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 16:09 schreef UIO_AMS het volgende:

[..]

Het eiland tegenover Zadar is kennelijk erg mooi.
Iets ten oosten, tussen Islam Latinski en Smilcic is een weg waar nog veel mijnen langs liggen en veel in stukken geschoten huizen (iig in 2006 toen ik daar fietste). Nogal een contrast met de rest van dat gebied :)
  dinsdag 21 mei 2013 @ 22:20:53 #189
305837 christiman
christiman
pi_126834123
Heb net wat gelegen over Istrië (vliegen naar Pula). Dat is qua reiskosten een stuk aantrekkelijker en lees dat er het wel een leuke streek is.
Iemand daar ervaring(en)?
  woensdag 22 mei 2013 @ 08:48:55 #190
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_126845076
Istrië is net zo toeristisch als de Spaanse kust. Ik vond er niks aan iig.
  donderdag 23 mei 2013 @ 07:41:30 #191
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_126890757
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 mei 2013 22:20 schreef christiman het volgende:
Heb net wat gelegen over Istrië (vliegen naar Pula). Dat is qua reiskosten een stuk aantrekkelijker en lees dat er het wel een leuke streek is.
Iemand daar ervaring(en)?
ja.
Zuid Istrie. Gereden naar Premantura (meest zuidelijkste puntje), Pula (relatief grote stad met amfitheater) , Rovinj (karakteristiek), boottochtje naar Brijuni eilanden, grotten, utra blauwe zee (met haaien toen :X hoorde ik pas toen ik weer thuis was ) lol.
rots stranden

[ Bericht 2% gewijzigd door RaymondK op 23-05-2013 08:12:17 ]
  vrijdag 24 mei 2013 @ 17:56:18 #192
305837 christiman
christiman
pi_126955615
quote:
0s.gif Op donderdag 23 mei 2013 07:41 schreef RaymondK het volgende:

[..]

ja.
Zuid Istrie. Gereden naar Premantura (meest zuidelijkste puntje), Pula (relatief grote stad met amfitheater) , Rovinj (karakteristiek), boottochtje naar Brijuni eilanden, grotten, utra blauwe zee (met haaien toen :X hoorde ik pas toen ik weer thuis was ) lol.
rots stranden
Dank voor je tips, de foto's die ik zo links en rechts heb bekeken zien er ook veelbelovend uit. We zouden dus naar Pula willen vliegen. Heb je nog tips voor hotels?
  vrijdag 24 mei 2013 @ 19:20:32 #193
139330 TNA
For the stars that shine
pi_126958943
quote:
0s.gif Op woensdag 22 mei 2013 08:48 schreef Hi_flyer het volgende:
Istrië is net zo toeristisch als de Spaanse kust. Ik vond er niks aan iig.
Istrië is meer dan de kust.
  vrijdag 24 mei 2013 @ 20:30:00 #194
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_126961947
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 mei 2013 19:20 schreef TNA het volgende:

[..]

Istrië is meer dan de kust.
Klopt. Ik ben van Rovinj naar Rijeka gefietst en er zat ook nog een kloteberg tussen. Ben daar helemaal kapot gegaan :P
pi_127048505
Vliegen op Sarajevo een optie? Is maar 230km. Al denk ik dat je vanaf Zadar nog wel sneller bent, daar is namelijk alles snelweg en in Bosnië zeker niet.
  dinsdag 28 mei 2013 @ 14:04:49 #196
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_127107203
Topic-kick omdat wij van de zomer met de auto naar Kroatië willen.
Dit willen we combineren met Italië + Bosnië. Iemand ervaring daarmee? Welke route is dan het beste en is het haalbaar?
  dinsdag 28 mei 2013 @ 22:51:49 #197
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_127130127
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 14:04 schreef Helsinki het volgende:
Topic-kick omdat wij van de zomer met de auto naar Kroatië willen.
Dit willen we combineren met Italië + Bosnië. Iemand ervaring daarmee? Welke route is dan het beste en is het haalbaar?
Met de auto is het op zich goed te doen. Ik weet alleen niet hoeveel tijd je hebt gepland en wat je allemaal wilt zien. Italië is in één dag aan te rijden, mits je vroeg uit Nederland vertrekt. Maar dan ben je pas op de Po-vlakte. Doorrijden naar het uiterste zuiden kost je nog eens een dag en weer een dag terug uiteraard. Het noorden van Kroatië is vanuit Italië via Venetië en Triest goed te bereiken.Kroatië heeft goede snelwegen waarlangs je het land kunt doorkruisen en Bosnië kunt bereiken. Bosnië zelf heb ik nooit bezocht, dus daar kan ik je niks zinnigs over vertellen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  dinsdag 28 mei 2013 @ 23:01:32 #198
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_127130795
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 22:51 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Met de auto is het op zich goed te doen. Ik weet alleen niet hoeveel tijd je hebt gepland en wat je allemaal wilt zien. Italië is in één dag aan te rijden, mits je vroeg uit Nederland vertrekt. Maar dan ben je pas op de Po-vlakte. Doorrijden naar het uiterste zuiden kost je nog eens een dag en weer een dag terug uiteraard. Het noorden van Kroatië is vanuit Italië via Venetië en Triest goed te bereiken.Kroatië heeft goede snelwegen waarlangs je het land kunt doorkruisen en Bosnië kunt bereiken. Bosnië zelf heb ik nooit bezocht, dus daar kan ik je niks zinnigs over vertellen.
Bedankt! We willen zo'n 3 weken weg. Voor nu lijkt het erop dat we Italië waarschijnlijk voorbij laten gaan en het volgende hebben we in gedachte:

Rovinj (eventueel Pula er achteraan)
Plitvice meren
Zadar
Split
vanaf Split met de boot naar Hvar
vanaf Split naar Drasnice (en vanaf daar Makarska bezoeken)
Ston
Orebic
vanaf Orebic met de boot naar Korcula
vanaf Orebic naar Dubrovnik

en in Bosnië naar
Mostar
Sarajevo
Zenica
Srebrenica
Medugorj

en dan weer terug. Vraag me af of het niet teveel is, maar we willen niet echt veel qua appartementen vast leggen dus kunnen er altijd vanaf wijken.
pi_127139539
Als je elke dag in de auto wilt zitten en niet langer dan 1 a 2 dagen op een plek blijft is het misschien haalbaar. Ik zelf heb Kroatie in 3 weken bezocht en toen kwamen we net tot aan Split.
pi_127202084
Verleden jaar zijn wij ook die kant op geweest voor ruim drie weken.

Eerst naar Bled in Slovenië, prachtig gebied.
Daarna hebben we op een camping in het Kroatische plaatsje Duga Resa gestaan vanwaar je voor 3 euro met de trein naar Zagreb kan. Leuke stad met opvallend weinig toeristen omdat de meesten denk ik voor de kust kiezen.
Vervolgens naar Konjic in Bosnië-Herzegovina (ik zie dat hier nog geen reisverslagen van zijn) waar we een week lang een appartement hebben gehuurd bij http://www.hercegovina-lodges.com/ tijd van mijn leven gehad daar!
Hier vandaan de plaatsen Sarajevo, Mostar en Tito's bunker bezocht.
Vervolgens weer Kroatie in en een kleine camping direct aan de Adriatische zee vlak bij Dubrovnic gevonden.
Het was 40+ graden dus geen pretje, met honderden toeristen in de brandende zon door de smalle straatjes ik vond het vreselijk!
Het is een mooie plek maar na drie nachten zijn we vertrokken naar de Plitvice meren.
Omdat we ernstig in tijdnood kwamen hebben we helaas Split en Zadar moeten overslaan.
Via Bled in Slovenie zijn we weer naar huis gereden.

Wij vinden het een schitterende regio, er is zoveel te zien!
Dit jaar gaan we weer want we zijn lang niet overal aan toegekomen.
pi_127203218
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 23:01 schreef Helsinki het volgende:

[..]

Bedankt! We willen zo'n 3 weken weg. Voor nu lijkt het erop dat we Italië waarschijnlijk voorbij laten gaan en het volgende hebben we in gedachte:

Rovinj (eventueel Pula er achteraan)
Plitvice meren
Zadar
Split
vanaf Split met de boot naar Hvar
vanaf Split naar Drasnice (en vanaf daar Makarska bezoeken)
Ston
Orebic
vanaf Orebic met de boot naar Korcula
vanaf Orebic naar Dubrovnik

en in Bosnië naar
Mostar
Sarajevo
Zenica
Srebrenica
Medugorj

en dan weer terug. Vraag me af of het niet teveel is, maar we willen niet echt veel qua appartementen vast leggen dus kunnen er altijd vanaf wijken.
Is denk ik wel te doen, maar hangt een beetje af van hoe lang je in Bosnië blijft.

Ben zelf ruim 2 weken in Kroatië geweest, daarbij begonnen in de omgeving Pula/Rabac. 5 dagen gebleven en alle delen van Istrië kunnen verkennen. Van daaruit doorgereden naar Pirovac, een plaatsje tussen Zadar en Split, ook een dag of 5,6 gebleven. Prima locatie om zowel Zadar, Split, Kornati eilanden en Krka te bezoeken. Tot slot teruggereden naar Karlovac, om daar nog 4 dagen te verblijven. Van daaruit Zagreb en Plitvice bezocht.
De laatste stop zouden we achteraf anders doen, in de directe omgeving van karlovac was niet zo heel veel boeiends.

Dit is zonder vervoer naar Kroatië, wij waren voorafgaand een week in Zwitserland, van daaruit rijd je makkelijk in een dag naar Istrië. En de terugweg verbleven ew nog een week in de omgeving van Ljubljana, ideaal om Slovenië te verkennen.

Knin, even bij Split vandaan, vond ik zelf ook mooi om te bezoeken. Vooral indrukwekkend vanwege de omgeving, nog wel aardig wat verlaten/kapotgeschoten huizen en niet opgeruimde mijnenvelden. In Knin zelf een redelijk mooi fort met uitzicht over de omgeving. Als je van recente geschiedenis houdt, is het wel een aanrader :)
..non est vivere sed valere vita est ..
pi_128197995
Ik ga samen met mijn vriendin begin augustus voor een week naar Opatija (vlakbij Rijeka) op vakantie :) Omdat we met het vliegtuig gaan zijn we een beetje afhankelijk van het openbaar vervoer en de dingen de gedaan kunnen worden in de directe omgeving. Ook word het voor mij de eerste keer dat ik op vakantie ga naar Kroatië, dus ik vraag me nog het volgende af:

-Hoe is het openbaar vervoer bus/veerpont/trein geregeld in Kroatië en waar kan ik daar eventueel dienstinformatie over vinden?
-Wat zijn de do's en don't in de directe omgeving van Opatija en Rijeka?
-Kroatië heeft een aantal hele mooie watervallen, zijn die goed te doen met een eventuele lange dagexcursie vanuit Rijeka? Zo ja, wat zijn de kosten hiervan dan?

Alvast bedankt voor de antwoorden! Ik heb in elk geval heel erg veel zin in mijn vakantie :)
pi_128269960
Het loopt nog niet echt storm hier -O- Nog een vraagje, wat zijn nu echt lekkere Kroatische gerechten die je moet proberen als je in Kroatië bent?
pi_128270451
Kroatië staat op mijn lijst als gezinsvakantie voor 2014. Even volgen dus. We willen er graag met onze eigen auto heen, ergens in Duitsland overnachten en daarna verder naar Kroatië. Kan iemand een mooie rondreis aanraden? We zoeken:

- Leuke steden waar we een paar nachten in hotels kunnen verblijven
- Leuke gezinsstranden waar we in de buurt kunnen verblijven op campings (wel huisjes / luxe stacaravans) of appartementen.
- Leuke dorpjes om te bezoeken vanaf onze verblijflocaties nabij het strand (zie vorige punt).

Wat zijn de highlights, wat moeten we echt zien, wat zijn de hidden gems en waar zijn leuke stranden en leuke dorpjes? Nog andere tips voor een gezinsvakantie met de auto?
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  woensdag 26 juni 2013 @ 10:08:47 #205
366803 AthCom
Overigens ...
pi_128270696
Afgelopen zaterdag teruggekomen uit Kroatië na een week vakantie te hebben gevierd in Podstrana / Split. Heel mooi en ik zou sowieso nog wel een paar keer terug willen. :Y

Ik kan alleen beperkt helpen met de bus:
• kijken welke lijn je moet hebben (meestal een kaart bij de bushalte)
• heb koena's op zak
• koop kaartje bij de chauffeur (kaartje Podstrana – Split kostte zo'n 13 koena)
• houd het kaartje bij je, want soms komen controleurs in de bus die je controleren

Ze gingen zo rond het half uur.
Moira. is tof. :7
  woensdag 26 juni 2013 @ 10:16:18 #206
366803 AthCom
Overigens ...
pi_128270910
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 09:37 schreef barocci het volgende:
Het loopt nog niet echt storm hier -O- Nog een vraagje, wat zijn nu echt lekkere Kroatische gerechten die je moet proberen als je in Kroatië bent?
Als je van de sterkedrank bent, grappa, al vond ik dat niet weg te werken. Het soort kersenlikeur was wel lekker.

In de heuvels boven Podstrana hadden we ook een lokaal gerecht gegeten van kalf dat nog jonger dan één jaar oud was. Een soort stoofvleesgerecht, maar wel lekker. :@

... En een soort pannenkoekjes met spinazie, maar dat was totaal niet mijn ding. :P
Moira. is tof. :7
pi_128312002
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 10:16 schreef AthCom het volgende:

[..]

Als je van de sterkedrank bent, grappa, al vond ik dat niet weg te werken. Het soort kersenlikeur was wel lekker.

In de heuvels boven Podstrana hadden we ook een lokaal gerecht gegeten van kalf dat nog jonger dan één jaar oud was. Een soort stoofvleesgerecht, maar wel lekker. :@

... En een soort pannenkoekjes met spinazie, maar dat was totaal niet mijn ding. :P
Kersenlikeur is zeker goed te doen! En zo'n stoofvleesgerecht zou ik ook zeker niet laten staan :) Als de bussen in Opatija en Rijeka hun werk net zo goed willen doen dan is dat zeker een goeie optie als vervoer.
pi_128324783
quote:
[Op woensdag 26 juni 2013 09:37 schreef barocci het volgende:
Het loopt nog niet echt storm hier -O- Nog een vraagje, wat zijn nu echt lekkere Kroatische gerechten die je moet proberen als je in Kroatië bent?
Ik zelf vond cevapcici erg goed te eten, staat eigenlijk overal wel op de kaart. (zijn eigenlijk gewoon gekruide staafjes gehakt).

Verder ook nog eens een soort stoofgerecht op, was erg lekker.


Of gewoon de mixed grill (voor 7 euro ofzo.. ^O^ )

Ook een aanradertje, de scampi's op weg naar Parijs! _O-



Krijg al weer honger als ik het zie haha.. Geweldig en goedkoop eten, ook de pizza's en pastas zijn erg goed! Dat rode rijst spul wat overal bij zit is trouwens erg lekker.

Qua drankjes na het eten kregen wij vaak Kruskovac (perenlikeur) aangeboden, vond ik zelf erg lekker en het is niet zo ongelofelijk sterk als bijvoorbeeld Slivovic (pruimenjenever).
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 22:19:31 #209
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_129630606
Morgenochtend vertrekken we! *O*.
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 22:28:00 #210
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_129630964
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:19 schreef Helsinki het volgende:
Morgenochtend vertrekken we! *O*.
Goeie reis! Helaas moet ik nog 9 dagen wachten...
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 18:19:19 #211
401892 Helsinki
Avec persévérance.
pi_129651895
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 22:28 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Goeie reis! Helaas moet ik nog 9 dagen wachten...
Bedankt! Jij ook alvast :).
zijn nu pas in Oostenrijk, druk op de weg!
  zondag 4 augustus 2013 @ 20:15:56 #212
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_129689756
Ik wil binnenkort naar Zadar maar ik wil zo goedkoop mogelijk uit zijn. Iemand tips voor iemand die vanuit Nederland reist?
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
  maandag 5 augustus 2013 @ 11:27:53 #213
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_129709291
Ik wil graag low-budget naar Kroatië, maar een beetje aanbieding vinden valt niet mee... heeft er iemand tips?

Istrie schijnt enorm kut te zijn om heen te gaan, en Dubrovnik weer erg mooi. Die laatste is alleen weer hartstikke duur.

Dus denk aan Split of Zadar ofzo. Ik woon in Arnhem, dus vliegen vanuit Weeze zou ideaal zijn. Het is echter weer onduidelijk was er nog heen vliegt. Easyjet kapt bijvoorbeeld met vliegen op Kroatië eind augustus.

het is dus allemaal vrij ruk om iets fatsoenlijks te vinden. Lees: vlucht begin september, want die 13-in-een-dozijn sunweb aanbiedingen is aan mij niet besteed.

Wie weet er wat? Idealiter zou ik willen vliegen voor max. 200 pp retour tussen 10-20 september!
I only tell you once. Don't fuck me, Tony. Don't you ever try to fuck me.
  maandag 5 augustus 2013 @ 11:36:39 #214
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_129709551
Waarom zou Istrie enorm kut zijn? :')
Zat mooie dingen te zien daar.

of moet het ala loret zijn voor w.b.t cafe's e.d.? Dan sowiezo geen Kroatie...

Als je toch gaat vliegen dan zou ik idd. wel Dalmatie doen.
  maandag 5 augustus 2013 @ 11:43:08 #215
66124 Goliath_82
Movies & games
pi_129709684
Ik ben vorig jaar naar Kroatie geweest en ben op Zagreb gevlogen, toen een groot deel van het land door gereden met een huurauto.

Aanraders:
Plitvice (mooiste deel Kroatie vind ik)
Dubrovnik
Split
Hvar (en de eilandjes er om heen)
(we zijn op meer plaatsen geweest, maar die weet ik ff niet meer)

Dat hoeft helemaal niet duur te zijn, via de site airbnb.com kan je heel goedkope overnachtingen vinden.
XBox gamertag:NLGoliath
pi_129709877
Zadar kun je skippen, tokkiestad tot en met en helemaal overlopen door toeristen. Istrië is groot dus er zat te zien, Split is fantastisch
  maandag 5 augustus 2013 @ 11:58:04 #217
34299 davako
-GATGCTGTTGAA-
pi_129710055
Beetje midden langs de kust in Kroatië de plaats Senj. Een mooie rustige plaats en leuk om een drankje te doen. Krk leek me ook wel een leuk schiereiland.

Owh en pas op met het zwemmen voor de zee-egels ;)
All I do, is sit down at the typewriter, and start hittin' the keys. Getting them in the right order, that's the trick. That's the trick.
  maandag 5 augustus 2013 @ 12:00:14 #218
65918 IBAZ
broeinest
pi_129710110
Istrië is goed te doen, erg mooi veel te zien. Plitvice is een aanrader. Mooiste deel van Kroatië. En iets minder warm, wat wel fijn was. De rest van Kroatië was toen 40+ (laatste week Augustus, eerste twee weken September). Krk is leuk, voor een dagbezoek.
pi_129744015
Istrië is zeker ook wel de moeite van het bezoeken waard. Als je het binnenland in trekt zijn er al een stuk minder toeristen. Bezoek bijvoorbeeld Pula met z'n amfitheater of Rovinj. Hoewel die dan wel weer allebei aan de kust liggen..

Plitvice is zeker een aanrader, daarnaast zijn de Krka watervallen ook de moeite waard. Maar wel erg druk met kroaten die daar zwemmen. Ook de Kornati eilanden, een dagtochtje met een boot doorheen.
Knin en omgeving vond ik ook indrukwekkend, daar waren (5 jaar geleden in ieder geval) nog genoeg restanten te zien van de balkanoorlog. Compleet verlaten dorpen, kapotgeschoten huizen en borden die waarschuwden voo rmijnenvelden. Als je een beetje van de recente geschiedenis bent, is dat ook een aanrader. In knin is ook een (bijzonder gekleurd natuurlijk) museum over die periode.
..non est vivere sed valere vita est ..
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 10:55:55 #220
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_129746528
Allemaal bedankt voor jullie input :)

Ik ga me eens verder verdiepen in jullie suggesties. Istrië wilde ik op voorhand uitsluiten omdat alles daarbuiten mooier en goedkoper scheen te zijn.

We willen slechts een weekje relaxen en van de omgeving genieten zonder een auto te hoeven huren of toeristische excursies te boeken. Een leuke enerverende omgeving dus, waar nog het authentieke Kroatië te vinden is. Ergens langs de kust, dus 1 plaats voor 6-8 dagen.

Vandaar de initiele keuze voor Dubrovnik, maar daarop vliegen is stervensduur. Gelukkig geven jullie andere, passende opties die ik zeker ga exploreren. Nu nog kijken op welke luchthaven ik het beste kan vliegen. Zagreb is geen optie, want dat ligt te ver inlands.

Ik heb ook gehoord over Zrcca, Brioni, Umag en Makarska (Brac). Iemand ervaringen mee?

Maar Split staat bovenaan het lijst nu. Eens kijken of daar leuke aanbiedingen voor zijn :)
I only tell you once. Don't fuck me, Tony. Don't you ever try to fuck me.
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 11:01:09 #221
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_129746658
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 12:00 schreef IBAZ het volgende:
Istrië is goed te doen, erg mooi veel te zien. Plitvice is een aanrader. Mooiste deel van Kroatië. En iets minder warm, wat wel fijn was. De rest van Kroatië was toen 40+ (laatste week Augustus, eerste twee weken September). Krk is leuk, voor een dagbezoek.
Splitvice lijkt me fantastisch! Wat een mooie omgeving. Maar ff lekker zwemmen zit er daar niet in helaas. Misschien leuk om een dagje heen te gaan, thanks voor de tip. Qua verblijf kijken we toch naar de kuststreek.
I only tell you once. Don't fuck me, Tony. Don't you ever try to fuck me.
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 11:02:46 #222
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_129746695
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 11:43 schreef Goliath_82 het volgende:
Ik ben vorig jaar naar Kroatie geweest en ben op Zagreb gevlogen, toen een groot deel van het land door gereden met een huurauto.

Aanraders:
Plitvice (mooiste deel Kroatie vind ik)
Dubrovnik
Split
Hvar (en de eilandjes er om heen)
(we zijn op meer plaatsen geweest, maar die weet ik ff niet meer)

Dat hoeft helemaal niet duur te zijn, via de site airbnb.com kan je heel goedkope overnachtingen vinden.
Split of Hvar lijkt me inderdaad het interessants :) Hoe kom ik daar per vliegtuig zonder een auto te huren in Zagreb? Vliegen op Split kan toch?
I only tell you once. Don't fuck me, Tony. Don't you ever try to fuck me.
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 11:03:46 #223
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_129746721
quote:
10s.gif Op maandag 5 augustus 2013 11:36 schreef RaymondK het volgende:
Waarom zou Istrie enorm kut zijn? :')
Zat mooie dingen te zien daar.

of moet het ala loret zijn voor w.b.t cafe's e.d.? Dan sowiezo geen Kroatie...

Als je toch gaat vliegen dan zou ik idd. wel Dalmatie doen.
Absoluut geen loret! haha. Nee, een leuk authentiek kroatisch plekje voor 6-8 dagen aan zee, dat is wat ik zoek. Lekker eten, zonnen, lokale cultuur opsnuiven, thats it :)
I only tell you once. Don't fuck me, Tony. Don't you ever try to fuck me.
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 11:18:51 #224
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_129747069
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 11:03 schreef Sosa het volgende:

[..]

Absoluut geen loret! haha. Nee, een leuk authentiek kroatisch plekje voor 6-8 dagen aan zee, dat is wat ik zoek. Lekker eten, zonnen, lokale cultuur opsnuiven, thats it :)
Rovinj (Istrie)

Authentiek vissersstadje Rovinj
Boottochtje naar Brijuni eilanden (eiland van Tito)
Eventuele overtocht naar Venetie
Veel grotten
Pula (amfitheater)
Grappa makerij bekijken
Zee (gravel/rots stranden)

Een voordeel van Dalmatie is dan weer dat je dichter bij de Krka Watervallen bent. Dat is toch ook wel bijzonder. Zeker bij mooi weer...

[ Bericht 10% gewijzigd door RaymondK op 06-08-2013 11:34:07 ]
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 12:21:49 #225
66124 Goliath_82
Movies & games
pi_129749098
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2013 11:02 schreef Sosa het volgende:

[..]

Split of Hvar lijkt me inderdaad het interessants :) Hoe kom ik daar per vliegtuig zonder een auto te huren in Zagreb? Vliegen op Split kan toch?
Vliegen op Split kan ook, maar toen wij keken voor tickets scheelde het 110 euro p.p. om via Zagreb te vliegen. Dat was een goede overweging
XBox gamertag:NLGoliath
  woensdag 7 augustus 2013 @ 16:54:32 #226
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_129796248
Hoe is Zadar eigenlijk qua uitgaan?

We zijn een grote groep (ex-)studenten dus we willen wel graag een beetje kunnen uitgaan. :P
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
  woensdag 7 augustus 2013 @ 16:58:24 #227
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_129796411
Je kan naar een stadje als Trogir gaan, erg mooi, en je neemt dan particulier een appartementje. Betaalbaar.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_129799194
Momenteel in Sukosan, 15 minuten vanaf Zadar. Met de auto door Duitsland, Oostenrijk en Slovenië afgelopen weekend was een ware hel. Meer dan tien uur file verdeeld over twee reisdagen.

Sukosan is een uitstekende uitvalsbasis. Plitvice Meren vandaag bezocht en morgen de Krka watervallen. Zadar is leuk om door heen te lopen, maar of te heet (voor 18:00) of te druk (na zonsondergang)
Life is what happens to you, while you're busy making other plans!
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 08:38:33 #229
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_129854996
heerlijk land hoor Kroatie. Zit hier bijna heimwee te krijgen naar een aantal vakanties daar lol.
ultra blauwe zee, alles kost(te) relatief weinig, gewoon super autenthiek rustig en relaxed veelal O+

Ze sjezen er alleen als gekken soms lol. In een soort van re-branded VW Golf Type 1, maar dan anders lol _O- 8)7
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 17:15:57 #230
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_129903329
Nou we gaan het meemaken. Ik vlieg op maandag naar Zadar. :P
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_129915194
Al bij Wizzair gekeken?
  maandag 12 augustus 2013 @ 10:15:06 #232
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_129969550
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 22:24 schreef Katinkat het volgende:
Al bij Wizzair gekeken?
nee, het vliegen al met al werd me toch te duur.

Ben gegaan voor een groupon aanbieding sardinie.. el cheapo voor 325 allin
I only tell you once. Don't fuck me, Tony. Don't you ever try to fuck me.
  maandag 12 augustus 2013 @ 13:00:36 #233
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_129974589
Vooral Plitvice :) Kust afrijden is ook de moeite waard.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 12 augustus 2013 @ 13:06:58 #234
85998 Mattt
No Americans in Bagdad !
pi_129974769
Momenteel zit ik in Cavtat, een klein dorpje onder Dubrovnik... Ben langs de kust gereden van Rovinj (Istrië) tot nu in zuid dalmatie. En moet zeggen, hoe zuidelijker je gaat hoe mooier het zeewater word.

Split is niet mijn favoriet, alleen de old town is wel leuk :).
And there are still no americans in Bagdad !!
  maandag 12 augustus 2013 @ 13:07:37 #235
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_129974790
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 13:06 schreef Mattt het volgende:
Momenteel zit ik in Cavtat, een klein dorpje onder Dubrovnik... Ben langs de kust gereden van Rovinj (Istrië) tot nu in zuid dalmatie. En moet Egg

Split is niet mijn favoriet, alleen de old town is wel leuk :).
Oesters gegeten in Ston?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 12 augustus 2013 @ 13:09:15 #236
85998 Mattt
No Americans in Bagdad !
pi_129974853
quote:
0s.gif Op maandag 12 augustus 2013 13:07 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Oesters gegeten in Ston?
Staat wel op de planning :Y.
Wel in konoba mondo geweest in Motovun.... Wow, nog nooit zo lekker gegeten _O_
And there are still no americans in Bagdad !!
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 18:47:12 #237
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_130521864
Prima vermaakt daar!

Boel aardig op stelten gezet. :D
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_135709406
Van de zomer zijn we van plan om met wat vrienden (8 vrienden van rond de 19 jaar) op vakantie naar Kroatië te gaan. Wij vroegen ons af wat er allemaal in de buurt van het Kroatische Istrië te beleven valt voor onze leeftijdscategorie. Alle ideeën zijn welkom! :)
pi_135709964
Ligt er een beetje aan waar jullie interesses liggen? Istrië is wel het meest toeristisch qua badplaatsen, met name aan de westkust. Er zijn dan ook heel veel mogelijkheden voor watersport (jetski's huren, zwemmen/snorkelen etc.). Vooral het zuidelijkste puntje is populair bij toeristen, sowieso kun je daar ook nog wat cultuur en geschiedenis ervaren (Romains colloseum, dinosaurus afdrukken). Rond Pula is ook het meeste nachtleven te vinden zoals in Verudela, Premantura of Medulin, aantal grote disco's daar.
pi_135710910
Bedankt voor de informatie. De interesses zullen in onze groep erg verschillen. Dat er veel bij het water te doen zou zijn hebben we ondertussen wel meegekregen. Wat we ons ook afvroegen is of je er bijvoorbeeld waterparken hebt, of je er activiteiten op het land hebt (mountainbiken, bergactiviteiten, etc) en of deze activiteiten goed begaanbaar zijn vanaf Istrië, of dat je daarvoor beter in een andere plek kunt zijn.
pi_135711388
Waterparken geen idee, daar zijn wij niet naar op zoek geweest. Wij hebben gewoon iedere keer een strandje opgezocht en de zee ingedoken met snorkels en vinnen :)

Er zijn wel genoeg mountainbike trails (een lijstje met wat routers op Istrië: http://www.istria-bike.com/en/bike_trails). Weet wel dat als je in hartje zomer naar Istrië gaat, dat het er normaal gesproken erg warm is voor fysieke activiteiten zoals mountainbiken. . Wij hebben afgelopen jaar een wandeltocht door Paklenica park gemaakt. Om 6 uur 's ochtends begonnen, toen nog goed te doen. Maar toen de zon eenmaal echt begon te schijnen was het snel gedaan met de pret. Dus als je gaat mountainbiken of klimmen... HEEL vroeg doen voordat de zon gaat schijnen en daarna lekker het water in duiken ;)

Als je rotsklimmen wil gaan doen zou je op deze site kunnen kijken:
http://www.climb-europe.com/croatia/Istria.htm

(Voor het Mekka van rotsklimmen in Kroatië moet je eigenlijk wel naar Paklenica park, maar da's een heel stuk van Istria af)
pi_135724596
We gaan daar in Augustus naar toe. Lijkt me dan inderdaad echt wel warm om zo'n activiteit te gaan doen. Bedankt voor je informatie!!

Hoe vond je het gebied zelf? En de vakantie? Zou je er vaker heen gaan? ;)
pi_135749186
quote:
0s.gif Op maandag 20 januari 2014 17:01 schreef elitegt het volgende:

Hoe vond je het gebied zelf? En de vakantie? Zou je er vaker heen gaan? ;)
De vakantie is er heel goed bevallen! Wij zijn outdoor mensen, geen partygangers dus van het nachtleven hebben wij weinig meegekregen. Wij hebben rondgetrokken met een tentje (ook door Slovenië maar dat terzijde) en eigenlijk alle campings waren goed (niet spotgoedkoop, maar wel betaalbaar). Qua prijs van het eten kun je net zo goed uit eten gaan als naar de supermarkt en zelf koken, daar waren we snel achter. Kwalitatief was het overal ook gewoon heel goed.

Istrië is geweldig mooi, ook onderwater (kiezelstranden dus mooi blauw helder water). Als je de zee in gaat moet je er wel voor zorgen dat je iets van waterschoentjes aan hebt, het stikt er namelijk van de zeeëgels (echt iedereen draagt die dingen dan ook). En verder kun je makkelijk de rust opzoeken en de natuur in, als wat toeristischer plaatsjes zoals Pula bezoeken. Op Istrië hebben wij met name de het zuiden bezocht. Wil je weten hoe het er daar uitziet, nou zo ;)

En wij gaan zeker weten nog wel vaker die kant op. Maar dan willen we eigenlijk ook naar het stadje Dubrovnik (da's alleen wel een heel eind verder...)
pi_135749798
Pula, Porec, Novigrad, Rovinj zijn leuke steden .. Ben er 2 jaar geleden geweest :)

Wanneer je richting Dubrovnic gaat raad ik de Plitvice meren, en Zadar ook aan :)
pi_135750578
Plitvic meren zijn geweldig mooi inderdaad, dat was 1 van de hoofddoelen ook van ons vorig jaar :)
pi_135801508
Oh gaaf! :) Ziet er leuk uit ook!

En ondanks jullie geen partygangers zijn, hebben jullie vast wel een beetje meegekregen wat voor mensen er in de gebieden veelal rondlopen. Dat kan natuurlijk verschillen. Hebben jullie wel (veel) jongeren gezien toen jullie daar waren!? :p

En wel fijn dat alles daar zo goedkoop is natuurlijk :)

Wij zouden zelf trouwens met zn 8/7'en daar een huisje willen huren voor 2 weken. (2-16 augustus ongeveer)
pi_135829465
Ik ben al zo'n 5 keer (minstens) in Istrië geweest.
Porec, Rovinj, Pula, Novigrad zijn leuke steden om naar toe te gaan!
Echt mega veel jongeren zijn er niet. Het is niet zoiets als Spanje zegmaar. In de jaren dat ik er kwam dan iig..
Zelf vind ik Dalmatië veel leuker. Leukere sfeer.. Daar ben ik dan ook vaker geweest.
Zadar, Split, Dubrovnik O+ Maar denk niet dat jullie zoiets zoeken :P Al kun je wel leuk uitgaan in Zadar hoor volgens mij. Dalmatië is vooral gewoon heel mooi. Plitvice meren ook erg mooi! Maar zelf heb ik na de 5e waterval iets van, alweer een waterval..... :P
Maar over Istrië... Rovinj is een leuk stadje met markten enzo. Je kunt er een drankje doen op de rotsen, erg leuk en mooi zicht over zee.
Pula staan historische gebouwen. Ook interessant. Novigrad is wat kleiner, daar hebben ze kermis enzo.
Porec is toeristischer en meer jongeren heb ik het idee. Veel campings enzo.

[ Bericht 4% gewijzigd door xuryah op 22-01-2014 23:04:05 ]
pi_135829676
Oh en zelf vind ik Rabac ook een heel leuk stadje. Leuke sfeer. Is aan de andere kant van Istrië.
Elke keer dat ik daar ben gaat het wel énorm regenen en onweren en al die shit. Maar het is wel het bezoeken waard!
Opatija is wel een leuke stad op zich. Heel ander soort plekje. Andere huizen enzo.
Weet niet hoe het daar zit qua uitgaan enzo.

Je moet gewoon beetje googlen :) Genoeg te vinden!
pi_136051488
In Pula heb je in/naast/onder hotel Histria 4* (heet nu Park Plaza Hotel) een casino en disco
  vrijdag 7 februari 2014 @ 09:37:13 #250
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_136429604
Kroatie staat voor dit jaar dan toch op de planning. En dan wel september/oktober. Is het dan nog goed weer daar? Ik hoef geen 35 graden te hebben.

Wat we willen is waarschijnlijk met de auto en een tent. En dan de natuurparken bezoeken.

Mag je in kroatie wildkamperen?
pi_136431092
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 09:37 schreef egelhond het volgende:
Kroatie staat voor dit jaar dan toch op de planning. En dan wel september/oktober. Is het dan nog goed weer daar? Ik hoef geen 35 graden te hebben.

Wat we willen is waarschijnlijk met de auto en een tent. En dan de natuurparken bezoeken.

Mag je in kroatie wildkamperen?
Wij zijn afgelopen jaar van 9-september tot 29 september geweest.
We hebben echt heel afwisselend weer gehad van regen en onweer en van 20 graden tot 33 graden. De wat mindere dagen hebben we gebruikt om te gaan wandelen in de natuurparken en stadjes bezoeken en de hete dagen lekker aan het strand.

Kijk een op de website van Ryanair en op site voor een huurauto. Dat hebben wij namelijk gedaan. We zijn gevlogen naar Zadar en binnen 10 minuten na ontvangst koffer stond onze huurauto al voor de neus. Echt helemaal super. Binnen 3,5 uur van huis tot aan ons kopje koffie op een terras in kroatie :)
pi_140643868
We willen deze zomer met 2 of 3 man richting Kroatie voor een weekje.
De vraag is nu wat de beste plek qua uitgaan en stranden.
De gemiddelde leeftijd (bij het uitgaan) moet wel iets van 23 of 25 zijn... In iedergeval niet de helft 16- tot 18- jarigen.

Wie weet er leuke bestemmingen? En hoe duur is Kroatie?
pi_140644014
Split. Bij de haven.
  maandag 2 juni 2014 @ 20:27:21 #254
60574 Joran-Joran
Denkt er het zijne van
pi_140644287
Hvar!
pi_140647358
Ga niet voor het uitgaan, maar dit jaar ga ik wel diep Dalmatie in, das die lange staart richting het zuiden. Minder druk en zandstranden.
.
pi_140658100
Is Dubrovnik eigenlijk iets? Of alleen maar even leuk om dat stadje te bezichtigen?
Hvar en Split lijken me wel leuk.
pi_140667811
Wij zijn in noord dalmatien geweest dicht bij zadar. Erg mooi.
Uistapjes gemaakt en ook lekker genoten bij het strand.
Waterschoenen aanbevoelen ivm steen en rotsen.

1ste uitstapje was
www.np-plitvicka-jezera.hr
en de andere
http://www.krka-watervallen.nl

echte aanraders!!
Stappen deden wij niet aan.
Succes en fijne vakantie
pi_140674542
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 14:22 schreef daisy2007 het volgende:
Wij zijn in noord dalmatien geweest dicht bij zadar. Erg mooi.
Uistapjes gemaakt en ook lekker genoten bij het strand.
Waterschoenen aanbevoelen ivm steen en rotsen.

1ste uitstapje was
www.np-plitvicka-jezera.hr
en de andere
http://www.krka-watervallen.nl

echte aanraders!!
Stappen deden wij niet aan.
Succes en fijne vakantie
Ben bij beide watervallen geweest, ook in de Krka gezwommen enzo. Maar vond het eigenlijk maar drukke toeristenvallen, weinig genieten als je onder de voet word gelopen door hordes bejaarde Italianen.
.
pi_140692729
We hebben vanavond even samen gezeten. Waarschijnlijk wordt het 3 of 4 dagen Split en daarna met de boot naar Hvar om daar de resterende 5 of 6 dagen te vertoeven.

Goeie keuze?
pi_140703106
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 17:46 schreef Fer het volgende:

[..]

Ben bij beide watervallen geweest, ook in de Krka gezwommen enzo. Maar vond het eigenlijk maar drukke toeristenvallen, weinig genieten als je onder de voet word gelopen door hordes bejaarde Italianen.
Nou dat is jammer. Dat was bij ons niet. Het was super en ook best goed te doen. Je mocht er ook in zwemmen.

[ Bericht 0% gewijzigd door daisy2007 op 04-06-2014 13:33:29 ]
pi_140703200
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 00:19 schreef Cracker26 het volgende:
We hebben vanavond even samen gezeten. Waarschijnlijk wordt het 3 of 4 dagen Split en daarna met de boot naar Hvar om daar de resterende 5 of 6 dagen te vertoeven.

Goeie keuze?
Dat zul toch wel. Naar split willen wij ook nog eens!!
Veel plezier vast
pi_140705467
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 13:07 schreef daisy2007 het volgende:

[..]

Dat zul toch wel. Naar split willen wij ook nog eens!!
Veel plezier vast
Ik heb best al wat goeie berichten over Split gehoord ja. Blijkbaar wel de moeite waard dus.
We waren aan het twijfelen tussen Dubrovnik en Split, maar vanaf Split heb je een goeie verbinding naar het eiland Hvar.
pi_140705717
Novalja op het schiereiland Pag is eventueel ook nog een optie. Is een uitgaansbestemming in opkomst volgens mij. Vrienden van mij in de leeftijd 25 gaan daar dit jaar heen. Geen idee of het wat voor je is.
pi_140716736
Wat zijn die hostels in Kroatie trouwens duur... bijna allemaal 30 euro of meer voor een nacht op een dorm.
Weet er iemand misschien leuke (en goedkopere) hostels in Split of Hvar?
pi_140717657
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 20:00 schreef Cracker26 het volgende:
Wat zijn die hostels in Kroatie trouwens duur... bijna allemaal 30 euro of meer voor een nacht op een dorm.
Weet er iemand misschien leuke (en goedkopere) hostels in Split of Hvar?
Ik heb het idee, dat de meeste accomodaties (campings, hotels, kamers enz) een Duitse of Italiaanse eigenaar hebben en niet goedkoop zijn. Hetzelfde voor de grotere supermarkten. Uit eten en snacks zijn dan weer goedkoper, omdat je dan wel bij een Kroaat komt.
.
pi_140722151
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 20:18 schreef Fer het volgende:

[..]

Ik heb het idee, dat de meeste accomodaties (campings, hotels, kamers enz) een Duitse of Italiaanse eigenaar hebben en niet goedkoop zijn. Hetzelfde voor de grotere supermarkten. Uit eten en snacks zijn dan weer goedkoper, omdat je dan wel bij een Kroaat komt.
Dat zou weleens kunnen ja. Gelukkig is het bier redelijk goed geprijst he.. iets van 2 euro voor een halve liter, las ik ergens.
pi_140722407
quote:
1s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:25 schreef Cracker26 het volgende:

[..]

Dat zou weleens kunnen ja. Gelukkig is het bier redelijk goed geprijst he.. iets van 2 euro voor een halve liter, las ik ergens.
Ja alle drankjes komen per halve liter, Bier fris, zelfs appelsap. Eenvoudige maaltijd ook een paar ¤. Pannekoekje met stroop, 1,30¤. Maar Konzum, een beetje degelijk supermarkt is net zo duur als AH hier. Ik vraag me ook af of ze buiten de zomer dicht gaan ofzo, je ziet er alleen toeristen.

Verhalen uit de oude doos zijn trouwens nog beter, bolletje ijs 5ct enzo, dat werk. Maar dat is 30 jaar geleden.
.
pi_140733392
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 21:29 schreef Fer het volgende:

[..]

Ja alle drankjes komen per halve liter, Bier fris, zelfs appelsap. Eenvoudige maaltijd ook een paar ¤. Pannekoekje met stroop, 1,30¤. Maar Konzum, een beetje degelijk supermarkt is net zo duur als AH hier. Ik vraag me ook af of ze buiten de zomer dicht gaan ofzo, je ziet er alleen toeristen.

Verhalen uit de oude doos zijn trouwens nog beter, bolletje ijs 5ct enzo, dat werk. Maar dat is 30 jaar geleden.
Klinkt goed! Dat compenseert de dure hostels weer.

Verder nog bijzondere dingen die we niet mogen missen in Split of Hvar? Niet dat we al geboekt hebben, maar dat gaat vast niet lang meer duren.
pi_144421041
Weet iemand of de veerboot van split naar brac nog bestaat ? Kan er weinig over vinden op de website van de aanbieder.
pi_144422534
Pula en omgeving is ook leuk.
pi_144422877
Hvar! Kan je elke dag met watertaxis naar de dichtbijgelegen pakleni eilanden, zelf bootje huren of een hele dag met circa 10man op een speedboat langs verschillende eilanden, stranden, grotten etc. Op hvar heb je ook club carpe diem, waar je met een boot meereist naar een eiland om te partyen en verder paar party strandtenten. Als je met veel man bent kan je ff kijken op airbnb. Hvar is trouwems best wel duur qua eten is restaurantjes. Split heeft ook een grote club bij de haven..
pi_144422910
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 15:29 schreef opperkleurder het volgende:
Pula en omgeving is ook leuk.
Ik heb geen huis in pula :') :'( wel in brac
pi_144422954
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 15:41 schreef icloud het volgende:

[..]

Ik heb geen huis in pula :') :'( wel in brac
Ah, ik reageerde op de oorspronkelijk vraag.
pi_144423053
quote:
0s.gif Op donderdag 11 september 2014 15:43 schreef opperkleurder het volgende:

[..]

Ah, ik reageerde op de oorspronkelijk vraag.
I know,ik plaag maar wat
pi_144444616
We zijn trouwens naar Split en Hvar geweest. Beide topbestemmingen! Hvar, ook wel klein Ibiza genoemd.

Enige grote minpunt was het ontbreken van zandstranden.
pi_146471192
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 september 2014 02:20 schreef Cracker26 het volgende:
We zijn trouwens naar Split en Hvar geweest. Beide topbestemmingen! Hvar, ook wel klein Ibiza genoemd.

Enige grote minpunt was het ontbreken van zandstranden.
Hoe waren de prijzen? Ik wil er deze zomer wellicht heen met wat vrienden rond de 20.
Moeten zij weten
pi_146474764
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 18:25 schreef H0D3NPYL het volgende:

[..]

Hoe waren de prijzen? Ik wil er deze zomer wellicht heen met wat vrienden rond de 20.
Viel mij eigenlijk tegen. Drankjes zijn al op hetzelfde niveau als in Frankrijk, Italie, Nederland. En dan zo'n 0,2l flesje serveren.
.
pi_146479643
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 19:50 schreef Fer het volgende:

[..]

Viel mij eigenlijk tegen. Drankjes zijn al op hetzelfde niveau als in Frankrijk, Italie, Nederland. En dan zo'n 0,2l flesje serveren.
Oh balen. Ik dacht van Kroatie over het algemeen wel wat goedkoper zou zijn. Of zijn er ook wat goedkopere badplaatsjes in Kroatie?
Moeten zij weten
pi_146488086
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 18:25 schreef H0D3NPYL het volgende:

[..]

Hoe waren de prijzen? Ik wil er deze zomer wellicht heen met wat vrienden rond de 20.
Het was sowieso niet veel goedkoper dan in NL.
Soms wel een beetje goedkoper, maar vaak ook wel even duur.
pi_146500195
Wat is een leuke plaats waar je goed uit kan gaan, niet te duur is, maar ook op het strand kan liggen? Ik weet dat Hvar en Dubrovnik erg duur zijn. Daarom denk ik zelf aan Split, maar ik hoor ook Novalja/Pula voorbij komen.
Moeten zij weten
pi_146504344
quote:
0s.gif Op zondag 9 november 2014 21:49 schreef H0D3NPYL het volgende:

[..]

Oh balen. Ik dacht van Kroatie over het algemeen wel wat goedkoper zou zijn. Of zijn er ook wat goedkopere badplaatsjes in Kroatie?
Neum, Bosnie Herzegovina. Soort Luxemburg met alleen maar tankstations, maar dan aan zee.
.
  One tough cookie woensdag 7 januari 2015 @ 20:27:27 #282
169210 liesje1979
pi_148442152
Jeej! Ik ga in mei 5 nachten naar Split. *O*
pi_148447733
quote:
14s.gif Op woensdag 7 januari 2015 20:27 schreef liesje1979 het volgende:
Jeej! Ik ga in mei 5 nachten naar Split. *O*
_O_
Ik in augustus.
Moeten zij weten
  FOK!fotograaf woensdag 7 januari 2015 @ 23:52:02 #284
73911 ultra_ivo
pi_148451944
quote:
14s.gif Op woensdag 7 januari 2015 20:27 schreef liesje1979 het volgende:
Jeej! Ik ga in mei 5 nachten naar Split. *O*
Voor mei heb ik ook Kroatië en Bosnië in de planning, een rondje op de fiets. Wellicht ook nog voorbij op de plek waar ik in '94 was.
  One tough cookie donderdag 8 januari 2015 @ 09:09:34 #285
169210 liesje1979
pi_148457440
quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 22:19 schreef H0D3NPYL het volgende:

[..]

_O_
Ik in augustus.
*O*

quote:
0s.gif Op woensdag 7 januari 2015 23:52 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Voor mei heb ik ook Kroatië en Bosnië in de planning, een rondje op de fiets. Wellicht ook nog voorbij op de plek waar ik in '94 was.
Wow op de fiets nog wel, tof.

Ik ben me nu een beetje aan het orienteren en vraag me af of het in een dag te doen is om vanuit Split met de bus:

Trogir even een beetje te kijken, dan verder naar Promesten (rijdt bus 37 daar langs?) en dan Sibinic om vervolgens met de veerboot weer terug naar Split te gaan? Of red ik dat nooit in een dag? :D
  FOK!fotograaf donderdag 8 januari 2015 @ 19:58:25 #286
73911 ultra_ivo
pi_148479792
quote:
14s.gif Op donderdag 8 januari 2015 09:09 schreef liesje1979 het volgende:

[..]

*O*

[..]

Wow op de fiets nog wel, tof.

Ik ben me nu een beetje aan het orienteren en vraag me af of het in een dag te doen is om vanuit Split met de bus:

Trogir even een beetje te kijken, dan verder naar Promesten (rijdt bus 37 daar langs?) en dan Sibinic om vervolgens met de veerboot weer terug naar Split te gaan? Of red ik dat nooit in een dag? :D
Split zelf is de moeite waard. De twee eilanden voor de kust ook. Zeker de stad Stari Grad op Hvar. Dat is een mooi daguitstapje met de boot. Trogir ben ik een paar jaar geleden geweest. Ik heb er toen voor gekozen om 's avonds nog naar Split te fietsen om niet de volgende ochtend in de spits terecht te komen.
Fietsen in Kroatië deed ik al vaker, dit wordt m'n 5e fietstocht in Kroatië, 8e bezoek in totaal sinds '94.
  woensdag 14 januari 2015 @ 05:02:50 #287
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  One tough cookie donderdag 15 januari 2015 @ 00:00:46 #288
169210 liesje1979
pi_148696510
quote:
0s.gif Op donderdag 8 januari 2015 19:58 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Split zelf is de moeite waard. De twee eilanden voor de kust ook. Zeker de stad Stari Grad op Hvar. Dat is een mooi daguitstapje met de boot. Trogir ben ik een paar jaar geleden geweest. Ik heb er toen voor gekozen om 's avonds nog naar Split te fietsen om niet de volgende ochtend in de spits terecht te komen.
Fietsen in Kroatië deed ik al vaker, dit wordt m'n 5e fietstocht in Kroatië, 8e bezoek in totaal sinds '94.
Omdat ik in Split zit zie ik dat sowieso de ochtenden en de avonden wel. En de eerste middag. Maar ik wil graag zoveel mogelijk doen :')
Dus vandaar de vraag of die paar dingen in een dag realistisch zijn of niet.
Verder wil ik sowieso een dag een eiland bezoeken weet nog niet welke.
En een dag naar de watervallen.
En dan nog een dag Spilt en misschien nog een klein uitstapje. :D

quote:
10s.gif Op woensdag 14 januari 2015 05:02 schreef Drugshond het volgende:
Lieszcka loves Oostblok. ^O^
Good girl.
:7
  FOK!fotograaf zaterdag 17 januari 2015 @ 11:51:35 #289
73911 ultra_ivo
pi_148771823
Het grove plan zit al wat in m'n hoofd.
Start in Ljubljana of Zagreb. Dan naar de Plitvice meren en vanaf daar verder via de vml. Bihac-pocket en Knin naar Split. Dagje rondfietsen op een eiland en de dag erna het veerpont naar het eiland Korcula
Korcula over, terug naar het vasteland en dan omhoog naar Mostar. Vanaf daar hetzij via Oost-Bosnië of direct naar Banja Luka en even voorbij in Pakrac waar ik in '94 was.
pi_149361180
Mijn vriend en ik willen deze zomer naar kroatie, heb er nu al zin in! We willen 18 dagen gaan en de bedoeling is om te beginnen in pula, daarna door te gaan naar split en vanaf daar twijfelen we. Ik hoor hier heel veel positiefs over hvar maar we zaten zelf te denken aan korcula. Is dit beide te doen? Dus eerst een aantal dagen hvar en dan een aantal dagen korcula of wordt het dan teveel? En als we dan moeten kiezen voor een dag of 5 is dan korcula of hvar meer een aanrader? Split en pula zijn in ieder geval al zeker :) beide ongeveer 5 dagen
pi_149361408
Ja hoor.
pi_149378238
Hvar is echt een aanrader!!!
Korcula ken ik niet.
pi_149858262
Inmiddels hebben we onze reis grotendeels gepland We willen ongeveer 18 dagen gaan en beginnen in Pula
Vanuit hier willen we uitstapjes maken naar Rovinj en Porec. Vervolgens willen we door reizen naar Trogir en vanuit hier uitstapjes maken naar split en Krk
Als laatste willen we graag nog 4 dagen in Hvar verblijven. De bedoeling is om in Pula en Split beide 7 dagen te zijn.
Echter heb ik ook gehoor dat je Pula in 1 dag wel echt gezien hebt en dat een week daar misschien erg lang is. Hebben jullie daar ervaring mee?
Verder staat Hvar nu hoog op ons lijstje qua eilanden maar heb ook gehoord dat Brac ook heel mooi is, iets meer authentiek en wat minder commercieel.
Wat raden jullie aan qua plaatsen/dingen die we echt moeten zien of doen? Hoor graag de ervaringen en tips van anderen! Groetjes
  vrijdag 20 februari 2015 @ 15:30:45 #294
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149859342
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 15:00 schreef anoniembreda het volgende:
Inmiddels hebben we onze reis grotendeels gepland We willen ongeveer 18 dagen gaan en beginnen in Pula
Vanuit hier willen we uitstapjes maken naar Rovinj en Porec. Vervolgens willen we door reizen naar Trogir en vanuit hier uitstapjes maken naar split en Krk
Als laatste willen we graag nog 4 dagen in Hvar verblijven. De bedoeling is om in Pula en Split beide 7 dagen te zijn.
Echter heb ik ook gehoor dat je Pula in 1 dag wel echt gezien hebt en dat een week daar misschien erg lang is. Hebben jullie daar ervaring mee?
Verder staat Hvar nu hoog op ons lijstje qua eilanden maar heb ook gehoord dat Brac ook heel mooi is, iets meer authentiek en wat minder commercieel.
Wat raden jullie aan qua plaatsen/dingen die we echt moeten zien of doen? Hoor graag de ervaringen en tips van anderen! Groetjes
Korcula vond ik ook erg mooi, net als het schiereiland Peljesac. Op Peljesac heb ik nog een keer snachts een roedel wolven rond de auto gehad.
Echt geweldig. Bevriende biologen waren stinkjaloers
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_149862214
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 februari 2015 15:09 schreef anoniembreda het volgende:
Inmiddels hebben we onze reis grotendeels gepland We willen ongeveer 18 dagen gaan en beginnen in Pula
Vanuit hier willen we uitstapjes maken naar Rovinj en Porec. Vervolgens willen we door reizen naar Trogir en vanuit hier uitstapjes maken naar split en Krk
Als laatste willen we graag nog 4 dagen in Hvar verblijven. De bedoeling is om in Pula en Split beide 7 dagen te zijn.
Echter heb ik ook gehoor dat je Pula in 1 dag wel echt gezien hebt en dat een week daar misschien erg lang is. Hebben jullie daar ervaring mee?
Verder staat Hvar nu hoog op ons lijstje qua eilanden maar heb ook gehoord dat Brac ook heel mooi is, iets meer authentiek en wat minder commercieel.
Wat raden jullie aan qua plaatsen/dingen die we echt moeten zien of doen? Hoor graag de ervaringen en tips van anderen! Groetjes
Ik zou eerder 7 dagen naar Hvar (of eventueel Brac, maar daar ben ik niet geweest.. schijnt ook heel goed te zijn...

Ligt natuurlijk wel aan de intentie van je trip.
Wil je elke dag terrasjes pakken en naar het strand gaan.. of toch iets meer bezichtigen en eventueel actieve dingen doen.
pi_149862760
Tis dat ik het nu lees, anders had ik je twee dagen Dubrovnik aangeraden, om daarna door te rijden naar Montenegro richting Herceg-Novi, om daar via de baai naar Kotor en Cetinje te rijden.

Het is één van de mooiste stukken die ik heb afgelegd. Zodra je de grens van Montenegro bent gepasseerd rij je een stuk door het landschap. Eenmaal bij Herceg-Novi rij je langs het water via een straffe omweg om de baai heen dat echt een lust voor het oog is. Eenmaal in Kotor begint de klim en rij je in iets meer dan een uur naar de top via haarspeldbochten langs de wand van de berg. Eenmaal boven biedt het een spectaculair uitzicht op de baai en de rest van de omgeving.

De weg richting Cetinje is eveneens een ervaring op zich.

Het ligt nogal uit de route voor jullie. Het grootste voordeel van Montenegro ten opzichte van Croatie is dat het alles behalve toeristisch is, terwijl het wel eenzelfde kustlijn heeft met hele toffe natuur. In Cetinje heeft een klein centrum maar je kan er goed uitgaan.
pi_149877554
ik heb persoonlijk niks met pula

scootertje huren langs de kust is ook heel fijn

wel oppassen met slecht weer die wegen zijn dan spiegelglad
Gino ♥
pi_149880098
Ben een keer op vakantie geweest in Istrie en in Dalmatie.
Beide streken bevielen me prima.
Stadjes als Pula,Rovinj,Porec en Zadar heb je inderdaad binnen een dag gezien.
Het eten vond ik overigens wel stukken goedkoper dan in NL.

Die watervallen van Krka vond ik mooi maar echt megadruk. Je kunt er inderdaad zwemmen.
Je kunt best wel een week in Pula zitten maar zul je wel wat uitstapjes moeten doen.
Groznjan, Motovun en dat soort dingen.
  Moderator dinsdag 24 februari 2015 @ 13:34:25 #299
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_149988138
Kroatië, hmm. Misschien wel leuk voor een volgende najaarstrip.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  zaterdag 28 februari 2015 @ 12:04:30 #300
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_150140723
Wij gaan eind juni naar Kroatië. 😃 Nu al voorpret om dingen te regelen en om iets moois op booking.com te boeken.
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
  dinsdag 14 april 2015 @ 15:40:24 #301
340341 Blester
Membre très utile
pi_151680360
Vol
~ Love comes unseen; we only see it go
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')