abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!fotograaf zondag 29 augustus 2010 @ 14:45:42 #51
17893 Forno
pi_85832719
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 13:01 schreef Iridal het volgende:
Nee, garantie die wordt afgegeven is beperkt. Als je eenmaal huiszwam hebt, dan is het niet ondenkbaar dat het terugkomt omdat de omstandigheden er naar zijn.
Natuurlijk geven ze garantie af, maar niet dat het nooit meer terugkomt, dat kunnen ze gewoon niet, dat kan niemand.

En al maak ik aanspraak op welke garantie dan ook, het brengt mij niets, het lost het probleem niet op.
Ik zeg ook niet dat ze kunnen garanderen dat het nooit meer terugkomt. Garantie wordt over het algemeen voor een bepaald aantal jaar afgegeven. Als ze niet kunnen garanderen dat huiszwam (ik zeg maar wat) 10 jaar weg blijft, kun je het net zo goed zelf doen. Waarom zou je het dan laten doen?! Kun je net zo goed een beun inschakelen. Niet goed, geld weg. Een beetje net bedrijf heeft vertrouwen in zijn methodiek en geeft dat vertrouwen weer in garantie.

Maar goed, voorkomen is beter dan genezen. Eenmaal huiszwam kun je beter meteen de boel betonneren. Het behandelen met gif is uitstel van executie.
  zondag 29 augustus 2010 @ 15:22:13 #52
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_85834001
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 14:40 schreef Iridal het volgende:
?? leg uit?
Een koekoek is zo'n geboorde kruipruimte ventilatiebuis.
Kan zo snel geen mooi plaatje vinden, maar onderstaande komt neer op hetzelfde principe:

If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_85837606
Lache. die koekkoek kende ik dus niet.
Ik zal eens laten onderzoeken in hoeverre zoiets nuttig/hulpzaam kan zijn. Niet geschoten is altijd mis.
pi_85940791
Hallo,
Ik heb de verzekering maar weer eens gebeld. De zaak loopt nu bijna 2 jaar en dan vervalt je claim..??
Heb de constructie(coulance)van Iridial maar eens voorgesteld. Wel klo..heb je geld van schade gespendeerd en zit je een jaar later nog/weer met dat beest.Ik kijk ook altijd met angst en beven naar de tv of ik ook sporen zie.
Ik denk niet dat er veel reacties komen op zijn verkooppraatje.
Heb je meldingsplicht en verjaard dat ook?
pi_86012528
quote:
Op woensdag 1 september 2010 10:36 schreef kotterfoto het volgende:
Hallo,
Ik heb de verzekering maar weer eens gebeld. De zaak loopt nu bijna 2 jaar en dan vervalt je claim..??
Heb de constructie(coulance)van Iridial maar eens voorgesteld. Wel klo..heb je geld van schade gespendeerd en zit je een jaar later nog/weer met dat beest.Ik kijk ook altijd met angst en beven naar de tv of ik ook sporen zie.
Ik denk niet dat er veel reacties komen op zijn verkooppraatje.
Heb je meldingsplicht en verjaard dat ook?
Meldingsplicht heb je inderdaad, maar heb geen idee of dat verjaard...

Ik hoop dat de verzekering iets gaat doen met je coulance voorstel. Hoe was de eerste reactie?
Of denk je dat ze de termijn over de twee jaar gaan trekken zodat het vervalt?

Is overigens een regeling die ik niet ken...
pi_86014003
Ik was eergisteren in een aantal woningen wezen kijken die gerenoveerd gaan worden. Daar kwam in zowat elke badkamer een mooie paddenstoel door de vloer. Ook in de rest van het huis waren sporen zichtbaar.
Als ze gaan renoveren ga ik goed bekijken hoe ze dat op gaan lossen c_/
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
pi_86017197
@Mute: je hebt toch wel goed je voeten geveegd voordat je thuis naar binnen liep? Straks heb je het ook...
pi_86017449
quote:
Op vrijdag 3 september 2010 10:34 schreef Mute_Me het volgende:
Ik was eergisteren in een aantal woningen wezen kijken die gerenoveerd gaan worden. Daar kwam in zowat elke badkamer een mooie paddenstoel door de vloer. Ook in de rest van het huis waren sporen zichtbaar.
Als ze gaan renoveren ga ik goed bekijken hoe ze dat op gaan lossen c_/
Dat 'oplossen' gaat nogal rigoreus. Wil je het goed doen, dan is het al het hout verwijderen, grond 20cm afgraven, nieuwe grond storten en opnieuw opbouwen.
En dan is het maar de vraag of het afdoende is...
pi_89836161
Het is een oud topic maar ik wil toch even reageren omdat het bovenaan googie staat bij sommige zoekresultaten en waarschijnlijk veel mensen nachtmerries krijgen bij het lezen van de ervaringen. Huiszwam is natuurlijk verre van een pretje maar ik raad iedereen aan volgende brochure van de dienst monumentenzorg ook eens te lezen:

http://www.cultureelerfgoed.nl/node/945/

en dan brochure techniek nr 21 (schimmels in hout). Volgens mij is het toch iets genuanceerder dan wat ik hier soms lees.
  zondag 12 december 2010 @ 22:33:52 #60
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_89853616
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 16:03 schreef koen_ het volgende:
Het is een oud topic maar ik wil toch even reageren omdat het bovenaan googie staat bij sommige zoekresultaten en waarschijnlijk veel mensen nachtmerries krijgen bij het lezen van de ervaringen. Huiszwam is natuurlijk verre van een pretje maar ik raad iedereen aan volgende brochure van de dienst monumentenzorg ook eens te lezen:

http://www.cultureelerfgoed.nl/node/945/

en dan brochure techniek nr 21 (schimmels in hout). Volgens mij is het toch iets genuanceerder dan wat ik hier soms lees.
Die brochure van monumentenzorg gaat over schimmels in het algemeen. Velen daarvan zijn inderdaad minder schokkend... maar neem van mij aan, huiszwam is inderdaad een ramp!

Eigen ervaring: zo'n tien jaar geleden een oud vervallen hutje gekocht dat in gebruik was geweest als studentenhuis - maw, zo'n 30 jaar niks aan onderhoud gedaan. Het viel wel meteen op dat er altijd een beetje een muffe lucht hing op de benedenverdieping. Op een kwaaie dag kwam het tevoorschijn... dikke vleesachtige witte strengen, door de houten vloer heen. Foute boel.
Het bleek al snel dat niet alleen de hele vloer al bijna was 'opgegeten', maar ook de trap, de balken, de hele rimram. Huis-tuin-en-keuken bestrijdingsmiddelen hielpen geen moer, de troep kwam iedere keer weer terug.

Uiteindelijk heb ik de hele benedenverdieping, inclusief de trap, moeten strippen tot op het metselwerk. Zeg maar gerust: gesloopt tot op het bot. Heb toen, op aanraden van de Monumentenwacht, de firma http://www.rentokil.nl/particulieren/houtaantasters/index.html in de arm genomen. Zij hebben ervoor gezorgd dat al het aangetaste hout op de aangewezen manier is afgevoerd (in dichte zakken, zou direct worden verbrand), en vervolgens de hele ruimte geinjecteerd met boorzuur. Ook de muren, want ook daar gedijt huiszwam prima in... dus om de 30 cm werd er een gat geboord en boorzuur geïnjecteerd, tot zo'n anderhalve meter boven de hoogte waar 'het beest' was aangetroffen. Een behoorlijk dure grap - en natuurlijk moest daarna de hele ruimte weer opgebouwd worden, inclusief luchtverversing in de kruip/kelderruimte.
Rentokil gaf mij tien jaar garantie op de klus, maar ik hou de boel (ism de Monumentenwacht) nog steeds goed in de gaten. Tot dusverre lijkt de boorzuur-kill-behandeling gewerkt te hebben...

Geen pretje dus. :N
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_89912059
Die brochure is veel te algemeen. En inderdaad: huiszwam is de ergste vorm van zwam die je in je huis kan aantreffen. Net als HetKlusKonijn heb ik daar ook bijzonder nare ervaringen mee.
En slopen tot op het bot is de enige oplossing, zonder overigens de garantie dat he voorgoud wegblijft. Dat is nog wel het meest frustrerende van alles.

Nu een jaar na dato heb ik het weer terug, en in een nog beginnende stadium. Ik houd regelmatig een controle onder de vloer om te kijken of en hoe het zich verder ontwikkeld. Ben er allerminst gerust op.

Hier wat foto's van hoe het was tijdens het slopen:

Gatenpatroon in de muren voor het boorzuur:

dinsdag 14 december 2010 @ 12:37:18 #62
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_89913306
Mijn god zeg, heb de boel gelezen en weet 1 ding zeker. De dag dat je dit tegen komt in je huis en je realiseert wat het is loop je ws naar de wc om over je nek te gaan. Je huis word dan per direct een loden bal denk ik...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_89914025
Yep, en dat is het inderdaad ook.
Onverkoopbaar vanwege meldingsplicht, en in principe wordt je huis per dag minder waard.
Niet echt leuk, maar helaas is het niet anders.
  dinsdag 14 december 2010 @ 14:05:23 #64
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_89916524
ik kan me zo voorstellen dat er dan op de eoa manier toch de gedachte door je hoofd gaat... wat als het huis zou afbranden....

:@
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  dinsdag 14 december 2010 @ 15:00:17 #65
323439 HetKlusKonijn
pi_89918883
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 11:54 schreef Iridal het volgende:
Die brochure is veel te algemeen. En inderdaad: huiszwam is de ergste vorm van zwam die je in je huis kan aantreffen. Net als HetKlusKonijn heb ik daar ook bijzonder nare ervaringen mee.
En slopen tot op het bot is de enige oplossing, zonder overigens de garantie dat he voorgoud wegblijft. Dat is nog wel het meest frustrerende van alles.

Nu een jaar na dato heb ik het weer terug, en in een nog beginnende stadium. Ik houd regelmatig een controle onder de vloer om te kijken of en hoe het zich verder ontwikkeld. Ben er allerminst gerust op.
Die foto's zouden zo de mijne kunnen zijn... :X
Je hebt het weer terug? Ojee... je hebt toch nog wel iets van garantie bij het bedrijf waar je het hebt laten 'doen'? Ik hoop van wel! Rentokil was wel peperduur (ja, het klusje heeft me alles bij elkaar z'n 10.000 euro gekost...), maar wel met 10 jaar garantie.
Ik vond het zo'n gore troep dat ik maar meteen het allerduurste bedrijf in de arm heb genomen, vanwege die garantie...

Ook, nadat de klus geklaard was en weer opgebouwd, nog zeker een jaar een ventilatortje laten draaien onder het houtwerk + emmers vochtvreter neergezet.

Over die meldingsplicht wil ik wel wat meer weten. Als het 'geintje' al zo'n 10 jaar geleden is en het is nooit teruggekomen... dan nog? Nou ja, gelukkig heb ik al die papieren van Rentokil nog.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_89923126
quote:
ik kan me zo voorstellen dat er dan op de eoa manier toch de gedachte door je hoofd gaat... wat als het huis zou afbranden....
Oh ja, dat is echt een droom wat dat betreft, al mag ik het niet zeggen. Ik zou er in ieder geval geen traan om laten, ondanks het feit dat dit huis an sich een geweldig lekker huis is om te wonen, en de locatie meer dan perfect is.

@HetKlusKonijn, ja het is inderdaad weer terug, en de garantie dat het niet meer zou terug komen kreeg ik zondermeer al niet. Ik heb ook bij o.a. RentoKill offertes aangevraagd, en allen gaven aan geen garantie te kunnen geven gezien de oudheid en de bouw van mijn huis. Wilde ik wel garantie, dan was het advies: al het hout uit de hele woning slopen en opnieuw erin zetten. Dat houdt voor mijn huis is: compleet strippen, van boven naar beneden. En dat werd me iets te duur.
Toch een nadeel: een huis van 1900 hebben....

Volgens mij heb je sowieso de meldingsplicht, ook al is het 10 jaar geleden. Met de papieren in de hand kan je aantonen dat het is aangepakt, en inspectie zal dan moeten uitwijzen dat er inderdaad geen huiszwam meer is. Maar bij mijn weten valt dit onder meldingsplicht als je gaat verkopen.
  dinsdag 14 december 2010 @ 17:00:54 #67
323439 HetKlusKonijn
pi_89923612
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 16:49 schreef Iridal het volgende:
@HetKlusKonijn, ja het is inderdaad weer terug, en de garantie dat het niet meer zou terug komen kreeg ik zondermeer al niet. Ik heb ook bij o.a. RentoKill offertes aangevraagd, en allen gaven aan geen garantie te kunnen geven gezien de oudheid en de bouw van mijn huis. Wilde ik wel garantie, dan was het advies: al het hout uit de hele woning slopen en opnieuw erin zetten. Dat houdt voor mijn huis is: compleet strippen, van boven naar beneden. En dat werd me iets te duur.
Toch een nadeel: een huis van 1900 hebben....
Mijn huis is uit 1875.
Mijn gevalletje huiszwam is al weer een tijdje geleden (10 jaar ongeveer), dus misschien zijn hun voorwaarden wat veranderd: ik kreeg garantie bij de duurste oplossing, die er inderdaad op neer kwam dat ik in ieder geval de hele benedenverdieping heb moeten slopen, inclusief alle hout, stucwerk, en zelfs het plafond. Dit omdat ze alleen garantie gaven als je vanaf het hoogste punt waar je 'het beest' nog hebt aangetroffen, je nog tot twee meter daarboven alles moest strippen... en natuurlijk ook nog een luchtverversingssysteem moest aan laten leggen, want als je dat niet doet, is er inderdaad geen enkele mogelijkheid om te garanderen dat het niet meer terug komt.
Het was inderdaad een peperdure grap. :')

quote:
Volgens mij heb je sowieso de meldingsplicht, ook al is het 10 jaar geleden. Met de papieren in de hand kan je aantonen dat het is aangepakt, en inspectie zal dan moeten uitwijzen dat er inderdaad geen huiszwam meer is. Maar bij mijn weten valt dit onder meldingsplicht als je gaat verkopen.
Het lijkt mij inderdaad wel zo netjes om dat te doen. Eén van de redenen dat ik mijn huis jaarlijks laat controleren door de Monumentenwacht, en dan ook iedere keer verzoek om hier specifiek naar te kijken.
Toen ik mijn huisje kocht (nu zo'n 15 jaar geleden) was die meldingsplicht er nog niet. Jammer, anders had ik de kosten van verwijdering en herstel bij de verkoper kunnen verhalen...

Oh, net vergeten te zeggen: heel veel sterkte met de hernieuwde aanpak van Het Monster. Balen man!!!

[ Bericht 2% gewijzigd door HetKlusKonijn op 14-12-2010 17:07:06 ]
pi_125313474
Hoi,

Ik heb een vraag betreffende de huiszwam en heb het antwoord nog niet elders
kunnen vinden. Hoop op een reactie via deze site.

In mijn appartement is een hal met een aantal deuren naar slaapkamers en de douche.
In deze hal ligt een laminaat vloer.

Het is me opgevallen dat er opeens heel veel "witte bolletjes" op het laminaat zijn verschenen, net verfspatten. Het is ' keihard '. (alsof iemand het plafond gewit heeft en heeft lopen morsen).

Krijg het alleen weg met een aardappelschil mesje. Het breekt in kleine stukjes tot een soort poeder. Ik zie er geen bruine vlekken in, zoals op vele foto's te zien is.

Nu is mijn vraag: zou dit huiszwam kunnen zijn? Is die normaliter hard of zacht ?

Bij voorbaat mijn dank!
  maandag 15 april 2013 @ 16:32:15 #69
323439 HetKlusKonijn
pi_125314754
^^ Even wat vraagjes: je hebt een appartement, op een bovenverdieping? De constructie/ondervloer is van beton? Dan is de kans dat je met huiszwam te maken hebt al zo goed als nul. Bovendien ziet die er echt veel erger/viezer uit dan wat kleine witte bolletjes. :)
Huiszwam is vies, kleverig, vormt enorme vruchtlichamen met daartussen lange gore strengen.

Ik denk eerder dat je wellicht met een vochtprobleem te maken hebt (de douche komt ook uit op die gang begrijp ik?) zodat er nu wat 'normale' schimmel/weerplekken op je laminaat zitten. Plaats eens een foto'tje, dan weten we meer. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')