Ongeveer twee maanden geleden kregen ik en mijn vriend de sleutels van ons (hoek)huis(je) met rood pannen-punt-dak.

Ik wilde een beetje een leuke OP kunnen maken voordat ik een topic opende, en de tijd is nu wel daar!
Het huis was in prima staat, we hebben het gekocht van de woningbouw, dus alles was hoewel standaard, goed in orde. Maar natuurlijk wilden we wel wat veranderen.
De indeling is als volgt, entree in hal met w.c., deur naar de woonkamer, deur naar gesloten keuken, en trap naar boven. Boven, direct tegenover de trap een kleine badkamer met wastafel en douche, en twee slaapkamers. Met een vlizotrap is de zolder(met puntdak

) bereikbaar. Plan van aanpak, van boven naar beneden:
Zolder- Schrootjesplafond slopen
- Bestaande halfbakken piepschuimen isolatieplaten verwijderen
- Isoleren
- Vlizotrap vervangen door een vaste (wentel)trap.
- Om plaats te maken voor de trap, C.V. ketel verplaatsen
- Kast om C.V. ketel heen
- Rookgasafvoer verplaatsen naar de andere kant van het dak
- Afzuigkanalen klaarleggen voor nieuwe badkamer
- 2 dakramen plaatsen
- Gips + stuccen
(Er was sprake van dat de zoldervloer verstevigd moest worden, maar toen we een deel van de planken los maakten, bleek dit al gedaan te zijn)
- Vloerplanken lakken, en ander verfwerk
1e verdieping- Badkamer verplaatsen
- Oude badkamer slopen
- Alle deuren vervangen door schuifdeuren(verdwijnen in de muur)
- Stuccen
- Vloeren en muren, en divers schilder- en verfwerk
Begane grond- Muur tussen keuken en woonkamer doorbreken
- Nieuwe keuken
- Vloeren en muren, en divers schilder- en verfwerk
- Deuren die overblijven vervangen door schuifdeuren(verdwijnen in de muur)
Ook komt er een houtkachel in de woonkamer, en er is een schoorsteen, echter alleen nog op zolder. Dus er komt een dubbelwandige pijp van beneden, die door de badkamer moet en daar wordt weggewerkt, en verder door de schoorsteen naar buiten gaat.
En wat ook ontzettend veel werk was, alle verwarmingsbuizen, die over de muren liepen, zijn vervangen door flexibele leidingen, die onder de vloer en door de wand lopen. Erg blij mee!
Maar goed, we zijn dus begonnen op zolder.

En we zijn inmiddels al een heel eind opgeschoten. Hier zijn wat foto's van het proces tot nu toe. We doen alles zelf,

is erg handig(meubelmaker), en ik probeer te helpen waar ik kan.
Foto's van de zolder voordat we begonnen:
![]()
![]()
![]()
Alles gesloopt, tijd voor de dakramen.
![]()
![]()
Dit herhalen aan de andere kant van het dak, et voila!
![]()
Begonnen aan de isolatie... De plek waar de C.V. ketel naartoe verplaatst gaat worden is al zichtbaar.
![]()
![]()
En daar hangt ie.
![]()
![]()
Kant 1...
![]()
Kant 2.
![]()
Gipsplaat!
![]()
![]()
Plamuur, plamuur, en nog meer plamuur.
![]()
Dakraam, nog niet afgetimmerd
![]()
Geraamte voor de kast om de C.V. Ook te zien zijn de flexibele leidingen en de 'zeug',

oftewel de verdeler.
![]()
Stuc!
![]()
Een aantal mensen probeerde ons zover te krijgen om de punt af te timmeren voor verlichting e.d., maar ik ben blij dat we dat niet hebben gedaan. Dit is zoveel leuker.

Hier staat de kast om de ruimtes naast de schoorsteen te kunnen benutten in een 1e laag grondverf.
![]()
Alsmede de C.V. kast. Daar komt nog een deur in overigens.
![]()
Hier komen lades.
![]()
Overzichtje. Er komt een deurtje in dat gat in de kast, extra bergruimte voor kampeerspullen en zulks.
![]()
Vanaf de trap.
![]()
![]()
En hier moest het nog 1 laagje verf, maar dit zijn de laatste foto's tot nu toe. De vloer moet nog gelakt worden, maar om dat te kunnen doen, moet eerst de trap erin, en om dat dan weer te kunnen doen, moet eerst de huidige badkamer gesloopt worden, want die zit in de weg. En om dat te kunnen doen,

, moet eerst de nieuwe badkamer af zijn. Daar zijn we nu meer bezig.

Dat wordt de volgende update!
[ Bericht 0% gewijzigd door godigita op 26-08-2009 10:42:28 ]