abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72109512
Mijn vader belde me anderhalf uur geleden op. Hij wilde eigenlijk langskomen vandaag maar dat lukte toch niet dus moest het maar via de telefoon: mijn moeder wil scheiden.

Ze voelt zich beklemd, kan zich niet ten volste ontwikkelen en is gewoon niet gelukkig. Dat laatste is duidelijk, ik kan me ook niet anders herinneren. Toen ik nog thuis woonde was het altijd mijn schuld (ik was ook een lastige puber) dat ze ongelukkig was, niet sliep, weer afviel enzo, dus het zou allemaal beter worden als ik het huis uit zou zijn. Dat is nu twee jaar geleden. Ik zie haar erg weinig, heb nauwelijks een band met haar en van haar kant is er ook erg weinig liefde. Okay, geen probleem, mijn vader is wel tof.

Ze zijn 22 jaar geleden ook voor de kerk getrouwd en zij gaat nog steeds bijna elke dag ernaartoe. (Of ging, weet ik veel). Een kerkelijk huwelijk is nogal bindend voor de rest van je leven en dat was ook de reden waarom ik nooit maar dan ook echt nooit had verwacht dat zij uit elkaar zouden gaan. Ze hadden niet de geweldigste relatie, weinig intimiteit en ook doen (deden) ze bijna niks samen maar omdat het voor de kerk was bleven ze het proberen en zouden ze voor zover ik wist nooit uit elkaar gaan. Wat ik soms ook wel jammer vond omdat mijn moeder nogal eens mijn vader in zijn doen en laten beperkt.

Hij maakt haar niet gelukkig zegt ze... Terwijl hij al die jaren zo zijn best doet. Ze heeft twee jaar in bed gelegen en hij deed naast zijn voltijd baan alles in huis, zorgde voor haar, bracht bloemen... Hij steunt haar in alle dingen die ze doet (wisselen van creatieve hobby elk jaar met allemaal nieuwe spullen), geeft haar complimenten. En dat is me al veel eerder opgevallen, dat ze die niet ziet of voelt. Ze zegt (zei) haast nooit dankjewel, van haar kant komt er weinig terug en nog steeds is ze de hele dag ongelukkig... Terwijl ze de hele dag doet wat ze wil (haar hobbies, ze werkt soms in de avonduren als koordirigen), ze heeft een tweede hond gekocht). Ik begreep het niet, en nu nog steeds niet.

Nu heeft ze afgelopen vrijdag, de dag nadat mijn jongere zusje (18, we hebben ook nog een broertje van 17) uit huis is verhuisd, tijdens het avondeten haar bord van zich afgeschoven met 'ik wil scheiden'. Mijn vader had speciaal nog bloemen gehaald omdat het zonder mijn zusje misschien wat rustiger in huis zou zijn en meer tijd voor elkaar. Zouden ze ook weer wat meer samen kunnen doen enzo, dat waren zijn gedachten. Niets bleek minder waar!

Ik voel me zo raar, zo wazig. Mijn ouders, van alle ouders op de hele wereld, van hen had ik het nooit verwacht! En mijn moeder is ontzettend definitief: ze wil geen therapie, niet met de pastoor praten; ze is er klaar mee...

WTF echt.
pi_72109537
-edit- + note

[ Bericht 89% gewijzigd door Re op 24-08-2009 13:39:14 ]
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  maandag 24 augustus 2009 @ 12:56:51 #3
85962 ioko
I Appear Missing
pi_72109603
Tsja, zoals je het omschrijft is het niet echt een huwelijk waarin beide partijen veel plezier aan elkaar beleven. Waarom ben je dan toch zo verbaasd dat ze uit elkaar gaan?

Dit gaat natuurlijk nooit makkelijk worden, maar ik ben bang dat je er verder weinig invloed op kunt uitoefenen, wel?
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_72109666
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 12:56 schreef ioko het volgende:
Tsja, zoals je het omschrijft is het niet echt een huwelijk waarin beide partijen veel plezier aan elkaar beleven. Waarom ben je dan toch zo verbaasd dat ze uit elkaar gaan?

Dit gaat natuurlijk nooit makkelijk worden, maar ik ben bang dat je er verder weinig invloed op kunt uitoefenen, wel?
omdat ze voor de kerk getrouwd zijn! bindend voor de god die zo belangrijk voor hun allebei is. Maar kennelijk is het voor mijn moeder niet meer belangrijk; ze zei ook tegen mijn vader dat ze dan maar geen kerk had...
pi_72109741
misschien leven ze allebij wel erg op als ze niet meer over de ander hoeven te piekeren
Draakjuh (L) Keiichi
16-06-2012 (L) Michelle
pi_72109810
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 12:51 schreef aardbeiaardbei het volgende:
Hij maakt haar niet gelukkig zegt ze...
Je gaat een relatie aan om te leren, niet om gelukkig te worden.
pi_72109816
Het is allemaal nog rijp nu, maar ik denk als ik het zo lees dat dit het beste is wat je pa kan overkomen.
Vrijheid, rust, wellicht een andere vrouw die wel heel dankbaar is met hem.
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_72109862
Ik vind het wel "sneu" voor je vader. Hij deed zo zijn best. Maar het lijkt mij dat het beter is als ze uit elkaar zijn. Misschien bloeien ze dan beiden wel weer op.

Verder kan je er niks aan doen..
  maandag 24 augustus 2009 @ 13:11:42 #9
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_72109879
Je moeder is wellicht gewoon depressief, en geeft telkens anderen daarvan de schuld, terwijl het dan toch echt HAAR ziekte is...
  maandag 24 augustus 2009 @ 13:12:52 #10
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_72109909
Blijkbaar waren ze elkaar dus al jaren zat?
En zijn ze getrouwd voor de kerk om zo hun relatie te redden?
Blijkbaar heeft dit niet geholpen, het is voor jou je zusje en broertje natuurlijk erg rot dat je ouders uit elkaar gaan.
Misschien vinden ze beide wel een persoon die bij hen past en worden ze veel gelukkiger dan ze nu zijn.
pi_72110008
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 13:12 schreef maickeltje het volgende:
Blijkbaar waren ze elkaar dus al jaren zat?
En zijn ze getrouwd voor de kerk om zo hun relatie te redden?
Blijkbaar heeft dit niet geholpen, het is voor jou je zusje en broertje natuurlijk erg rot dat je ouders uit elkaar gaan.
Misschien vinden ze beide wel een persoon die bij hen past en worden ze veel gelukkiger dan ze nu zijn.
nee nee, ze zijn meteen al voor de kerk getrouwd.
En mijn vader is mijn moeder helemaal niet zat, hij houdt van haar en doet het ook allemaal uit liefde. Voor hem vind ik het ook het ergste want hij zag het ook echt niet aankomen...
pi_72110036
ik hoop ook dat hij hierdoor gelukkiger wordt, uiteindelijk. Ik weet niet of hij nog een andere vrouw vindt maar ik hoop in ieder geval dat hij nou lekker gaat leven! Het is zo'n topvent en dan zit hij met haar...

Wat mijn moeder betreft vrees ik dat het contact nu helemaal minimaal gaat worden. Ik hoef haar echt niet meer te zien en zal het ook niet missen...
  maandag 24 augustus 2009 @ 13:19:46 #13
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_72110037
Hmm... om dezelfde reden zijn mijn ouders 2 jaar geleden ook uit elkaar gegaan... Het heeft mijn vader gelukkigergemaakt... van mijn ma heb ik al 2 jaar niets gehoord. Ik heb er uiteindelijk zelf een psychose aan overgehouden, dus als dit een indicatie is van wat je te wachten staat wens ik je veel sterkte...
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
  maandag 24 augustus 2009 @ 13:20:53 #14
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_72110063
-edit- + note

[ Bericht 86% gewijzigd door Re op 24-08-2009 13:41:30 ]
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_72110094
-edit- op edit

OP, sterkte.

[ Bericht 85% gewijzigd door Re op 24-08-2009 13:42:31 ]
Als je te stom bent om inhoudelijk te reageren, kan je natuurlijk altijd nog de spelling/gramatica gaan lopen afzeiken om toch nog te kunnen doen alsof je meedoet.
  maandag 24 augustus 2009 @ 13:24:20 #16
331 Merel
Be here now.
pi_72110136
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 13:00 schreef aardbeiaardbei het volgende:

Maar kennelijk is het voor mijn moeder niet meer belangrijk
Je kunt het ook zo zien: Ondanks die dingen die voor haar zo belangrijk zijn, heeft ze besloten dat ze dit huwelijk niet meer volhoudt. Dat geeft wel aan hoe ongelukkig ze nu in deze situatie is, als ze zelfs het risico wil lopen om haar kerk kwijt te raken. Dit zal voor je moeder ook echt geen makkelijke beslissing zijn.
"I have learned now that while those who speak about one's miseries usually hurt , those who keep silent hurt more." - C.S. Lewis
  maandag 24 augustus 2009 @ 13:27:49 #17
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_72110208
Het lijkt erop dat je naar je vader toetrekt en het is voor hem ook erg naar allemaal natuurlijk, maar ik denk dat er bij je ma wel wat meer speelt dan dat ze een "moeilijk mens" is o.i.d.

Zonder respectloos te willen zijn: ze lijkt me een psychiatrisch geval, het komt op mij over alsof ze hulp nodig heeft. Internetdiagnoses zijn niet zinnig natuurlijk, maar tijden in bed liggen, manisch van interesse wisselen, niet goed met emoties of sociaal contact om kunnen gaan, en ook na lange tijd geen verbetering daarin, het is allemaal nogal bizar.

Verder lijkt scheiden mij op zich nog niet zo'n slecht idee, rationeel gezien. Je vader heeft hier ook weinig aan. De zorgrol is leuk en aardig natuurlijk maar nu heeft hij een betere kans op geluk.

Sterkte en zo!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  maandag 24 augustus 2009 @ 13:28:41 #18
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_72110225
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 13:17 schreef aardbeiaardbei het volgende:

[..]

nee nee, ze zijn meteen al voor de kerk getrouwd.
En mijn vader is mijn moeder helemaal niet zat, hij houdt van haar en doet het ook allemaal uit liefde. Voor hem vind ik het ook het ergste want hij zag het ook echt niet aankomen...
Volgens mij zit je moeder in een depressieve bui en moet ze gewoon praten met een psycholoog met een pastoor praten lijkt mij voor geen flikker te helpen.
pi_72110361
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 13:24 schreef Merel het volgende:

[..]

Je kunt het ook zo zien: Ondanks die dingen die voor haar zo belangrijk zijn, heeft ze besloten dat ze dit huwelijk niet meer volhoudt. Dat geeft wel aan hoe ongelukkig ze nu in deze situatie is, als ze zelfs het risico wil lopen om haar kerk kwijt te raken. Dit zal voor je moeder ook echt geen makkelijke beslissing zijn.
Wat ze tegen mijn vader zei is dat de sacramenten van de katholieke kerk haar geen geluk brengen. En één van die sacramenten is het huwelijk, en alle andere zijn ook basissen voor hun relatie, die gebouwd is op de kerk!

En als mijn moeder een stoornis heeft, is het borderline. Ik heb zelf in voltijd therapie gezeten afgelopen jaar vanwege een gemengde persoonlijkheidsstoornis en daar ook veel borderliners tegengekomen. Het was allemaal erg herkenbaar...
Het in bed liggen was omdat ze reumatische klachten had, niet gediagnostiseerd.

Ik herinner me haar ook niet anders dan depressief en naar mij toe afstandelijk. Ik hoop dat het uiteindelijk allemaal beter wordt... Voor nu is het ongelooflijk schrikken.
pi_72110719
Dus ze is eigenlijk een persoon die vooraan rent naar de kerk, maar de Bijbels belofte in het gezin niet kan brengen. Een ongelovige selfish bitch dus. Je mag je eigen kind(eren) nooit de schuld geven dat je een verrot leven hebt. Het komt over dat ze jullie nog liever kwijt is. Dan had ze niet moeten trouwen en haar benen bij elkaar moeten houden. Ze heeft dus geen enkele excuus. Daarbij denk ik dat je moeder ook niet gelukkig zal zijn als ze gescheiden is want zo te lezen is het nooit goed genoeg voor haar. Vreemd overig dat ze wel een kerkganger is/was, want voor een gelovig is het gezin haar luxe, geluk en is de rest maar bijzaak. En beter kun je niet krijgen dan in het Hemelse Koninkrijk.
pi_72110867
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 13:07 schreef Spooky4u het volgende:
Het is allemaal nog rijp nu, maar ik denk als ik het zo lees dat dit het beste is wat je pa kan overkomen.
Vrijheid, rust, wellicht een andere vrouw die wel heel dankbaar is met hem.
Idd, zo te lezen is het niet zijn schuld. Moge hij een lieve vrouw vinden die wel eerlijk van hem houd en hem dankbaar is.
pi_72114613
Heb net een half uur met haar aan de telefoon gezeten, ze belde zelf op. Wel fijn om de vragen te stellen aan haar maar de antwoorden die ze gaf wist ik eigenlijk wel. Ze vertelde dat het al tien jaar niet lekker ging en ze er nu twee jaar over nadacht om te gaan scheiden... En volgens haar trok zij de kar in de familie, stopte ze er heel veel in en kwam er van mijn vaders kant weinig uit, ze kon niet meer enzovoort.
Ze klonk heel stellig, had al helemaal een plan met de scheidingsmakelaar en dat als ze daar dan één keer waren geweest ze een eigen woning ging zoeken, om te voorkomen dat mijn vader niet zo instemmen met de scheiding en dan rechtzaken en weet ik veel wat nog meer.

Ik ga vanavond naar mijn opa en oma waar mijn vader ook straks heengaat, kan ik met hem over alles praten enzo...

Het is nog erg onwerkelijk allemaal!
pi_72114646
Over de kerk zei ze trouwens dat ze 'dacht' dat je wel mocht scheiden maar niet mocht hertrouwen..
  maandag 24 augustus 2009 @ 18:12:35 #24
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_72117366
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 13:07 schreef Disorder het volgende:

[..]

absolutely true!
  maandag 24 augustus 2009 @ 18:19:37 #25
18360 cYbErTiM
Moet Niet Zeuren!
pi_72117537
Ik moest aan deze film denken.
Hier ontdekt madelief dat opa&oma eigenlijk wel van elkaar hielden maar oma haar dromen had opgegeven om te kiezen voor het simpele leven, en daarbij ineens heel saggerijnig was geworden. De kinderen hadden dit dus ook naar ervaren maar later snapte ze dat ze bleef om te zorgen dat de kinderen nog opgroeide met pap&mam.
Je leeft maar één keer...
pi_72117988
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 13:07 schreef Disorder het volgende:

[..]

Wat?
pi_72118084
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 12:51 schreef aardbeiaardbei het volgende:

Hij maakt haar niet gelukkig zegt ze... Terwijl hij al die jaren zo zijn best doet.
gezien het verhaal denk ik dat dat wel eens heel erg kan kloppen ... die vrouw heeft misschien wel geen begrijpende, alles accepterende man nodig, maar iemand die haar al veel eerder een schop onder d'r kont gegeven had en wat weerwoord geboden had.

Een scheiding lijkt me uiteindelijk het beste wat die man kon gebeuren en mogelijk ook iets waar hij zelf kennelijk de ballen niet voor had... gewoon, als het niet functioneert er ook een punt achter zetten.
Ik hoop eigenlijk dat je ook verder geen poging gaat doen hierop verder druk te zetten 'vooral bij elkaar te blijven, omdat dat zou moeten'...
soms moet dat namelijk helemaal niet, maar zijn mensen gelukkiger als ze niet bij elkaar zijn.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_72118319
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 18:40 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

Wat?
In het kort: Freud. In het lang: Kijk eens in je eigen omgeving. Ik ken niemand, maar dan ook niemand die op lange termijn gelukkig is geworden van een partner. Al die mensen hebben wel een hoop zelfreflectie meegekregen door een relatie. Dat wil niet zeggen dat relaties alleen kommer en kwel zijn, maar mensen gaan onbewust op zoek naar conflict-situaties om er iets van te leren. Aard van het beestje.
pi_72118399
je trekt duidelijk meer naar je vader toe gezien je eigen band met je moeder, maar je weet nooit wat er precies tussen twee mensen speelt, zelfs niet als het je ouders zijn.

En misschien is er psychisch iets aan de hand met je moeder, misschien is ze ook gewoon al heel veel jaren ongelukkig omdat ze leeft met iemand waar ze niet van houdt. Daar kan je ook aardig depressief van worden.

Wie weet bloeit ze op als ze weg is bij je vader. Wie weet verbetert jouw relatie met haar dan uiteindelijk ook wel. Probeer er maar het beste van te hopen en je er niet teveel mee te bemoeien.

Veel sterkte in ieder geval
pi_72118428
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 18:53 schreef Disorder het volgende:

[..]

In het kort: Freud. In het lang: Kijk eens in je eigen omgeving. Ik ken niemand, maar dan ook niemand die op lange termijn gelukkig is geworden van een partner. Al die mensen hebben wel een hoop zelfreflectie meegekregen door een relatie. Dat wil niet zeggen dat relaties alleen kommer en kwel zijn, maar mensen gaan onbewust op zoek naar conflict-situaties om er iets van te leren. Aard van het beestje.
Je weet dat Freud een lutser is hè?
pi_72118504
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 18:57 schreef Jesse_ het volgende:

[..]

Je weet dat Freud een lutser is hè?
Goede onderbouwing. Bravo.

Kijk maar eens naar het voorbeeld in dit topic. Een vrouw loopt al ruim 10 jaar lang achter de feiten aan, maar blijft hangen in een verbitterde situatie die haar geen geluk geeft. Toch blijft ze, zoals zovelen in doodgebloedde huwelijken. Daar is een reden voor. Dat doen mensen niet zomaar.
pi_72118557
Hmmm respect voor je vader dat hij zo trouw is geweest.

Maar het is ws het beste wat hem kan overkomen.. klinkt raar, maar hij kan haar vertrek nu zonder schuldgevoel accepteren..

Ik ben zelf ook met een borderliner getrouwd geweest, en heel trouw gebleven. Toen zij een scheiding aanvroeg wist ik eigenlijk gelijk al dat dat de beste keus was die zij voor mij kon maken. Niet dat het dan makkelijker is. Maar uiteindelijk wel beter.
Ah...dat was het...
pi_72118673
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 16:30 schreef aardbeiaardbei het volgende:
Over de kerk zei ze trouwens dat ze 'dacht' dat je wel mocht scheiden maar niet mocht hertrouwen..
De kerk stelt hooguit richtlijnen op.. ze mogen nog steeds geen boetes uitdelen of mensen hun leven regeren hoor...

En als de kerk je daarin denkt te kunnen beperken moet er misschien eens nagedacht worden over een andere kerk. Ik neem aan dat het geloof wel een rol blijft spelen... mag, kan, en als je er blijer van wordt doen.. maar laat het alsjeblieft geen opgelegd iets zijn.. iedereen heeft ook zelf verstand gekregen...

En ik wil niet geloven in een God die zegt dat je maar doodongelukkig bij elkaar moet blijven, omdat je elkaar dat een keer belooft hebt. Niemand heeft een glazen bol.. soms is gewoon de koek op...
Ah...dat was het...
  maandag 24 augustus 2009 @ 19:11:31 #34
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_72118807
quote:
Op maandag 24 augustus 2009 18:55 schreef Zeven7 het volgende:
je trekt duidelijk meer naar je vader toe gezien je eigen band met je moeder, maar je weet nooit wat er precies tussen twee mensen speelt, zelfs niet als het je ouders zijn.

En misschien is er psychisch iets aan de hand met je moeder, misschien is ze ook gewoon al heel veel jaren ongelukkig omdat ze leeft met iemand waar ze niet van houdt. Daar kan je ook aardig depressief van worden.

Wie weet bloeit ze op als ze weg is bij je vader. Wie weet verbetert jouw relatie met haar dan uiteindelijk ook wel. Probeer er maar het beste van te hopen en je er niet teveel mee te bemoeien.

Veel sterkte in ieder geval
Geweldige post!
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  maandag 24 augustus 2009 @ 19:12:07 #35
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_72118825
Ik vind het heel goed van haar dat ze deze keus heeft durven maken. Zij kan zelf het beste oordelen over haar relatie en als zij zich er in ongelukkig voelt is het haar goed recht om die te beëindigen.

Naar voor je vader als hij er anders over denkt, maar ik zou haar toch in deze niet zomaar de zwarte piet toeschuiven. Je kunt namelijk onmogelijk oordelen over de relatie van je ouders. Je kijkt er immers alleen maar tegenaan en kunt niet * erin * kijken.
Dingen kunnen best heel anders zijn dan ze zo oppervlakkig gezien lijken.

Bloemen meebrengen is heel leuk maar niet bepaald doorslaggevend voor een fijne relatie.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')