Mijn vader belde me anderhalf uur geleden op. Hij wilde eigenlijk langskomen vandaag maar dat lukte toch niet dus moest het maar via de telefoon: mijn moeder wil scheiden.
Ze voelt zich beklemd, kan zich niet ten volste ontwikkelen en is gewoon niet gelukkig. Dat laatste is duidelijk, ik kan me ook niet anders herinneren. Toen ik nog thuis woonde was het altijd mijn schuld (ik was ook een lastige puber) dat ze ongelukkig was, niet sliep, weer afviel enzo, dus het zou allemaal beter worden als ik het huis uit zou zijn. Dat is nu twee jaar geleden. Ik zie haar erg weinig, heb nauwelijks een band met haar en van haar kant is er ook erg weinig liefde. Okay, geen probleem, mijn vader is wel tof.
Ze zijn 22 jaar geleden ook voor de kerk getrouwd en zij gaat nog steeds bijna elke dag ernaartoe. (Of ging, weet ik veel). Een kerkelijk huwelijk is nogal bindend voor de rest van je leven en dat was ook de reden waarom ik nooit maar dan ook echt nooit had verwacht dat zij uit elkaar zouden gaan. Ze hadden niet de geweldigste relatie, weinig intimiteit en ook doen (deden) ze bijna niks samen maar omdat het voor de kerk was bleven ze het proberen en zouden ze voor zover ik wist nooit uit elkaar gaan. Wat ik soms ook wel jammer vond omdat mijn moeder nogal eens mijn vader in zijn doen en laten beperkt.
Hij maakt haar niet gelukkig zegt ze... Terwijl hij al die jaren zo zijn best doet. Ze heeft twee jaar in bed gelegen en hij deed naast zijn voltijd baan alles in huis, zorgde voor haar, bracht bloemen... Hij steunt haar in alle dingen die ze doet (wisselen van creatieve hobby elk jaar met allemaal nieuwe spullen), geeft haar complimenten. En dat is me al veel eerder opgevallen, dat ze die niet ziet of voelt. Ze zegt (zei) haast nooit dankjewel, van haar kant komt er weinig terug en nog steeds is ze de hele dag ongelukkig... Terwijl ze de hele dag doet wat ze wil (haar hobbies, ze werkt soms in de avonduren als koordirigen), ze heeft een tweede hond gekocht). Ik begreep het niet, en nu nog steeds niet.
Nu heeft ze afgelopen vrijdag, de dag nadat mijn jongere zusje (18, we hebben ook nog een broertje van 17) uit huis is verhuisd, tijdens het avondeten haar bord van zich afgeschoven met 'ik wil scheiden'. Mijn vader had speciaal nog bloemen gehaald omdat het zonder mijn zusje misschien wat rustiger in huis zou zijn en meer tijd voor elkaar. Zouden ze ook weer wat meer samen kunnen doen enzo, dat waren zijn gedachten. Niets bleek minder waar!
Ik voel me zo raar, zo wazig. Mijn ouders, van alle ouders op de hele wereld, van hen had ik het nooit verwacht! En mijn moeder is ontzettend definitief: ze wil geen therapie, niet met de pastoor praten; ze is er klaar mee...
WTF echt.