abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72462616
De 'uitgebreide versie' van BBC's "Record Producers" met George Martin was trouwens weer genieten gisterenavond. Vanaf 0:23:30 bv. fragmenten van de "Paperback Writer" multi-tracks: http://www.bbc.co.uk/iplayer/console/b00mkgzx

Als zij niet al helemaal bezig zijn met remixes weet ik het ook niet meer...
pi_72463077
Ik ken Dr. Ebbets ook, maar ik hoor toch écht wel verschil. Vooral bij de oudere platen, maar zelfs op Abbey Road is het toch wel goed hoorbaar. Luister maar eens naar de piano bij 'She's a Woman'. In de vorige edities viel die bijna weg, op een paar tonen na, en hier is hij toch echt heel erg aanwezig.

Misschien fiets ik nog wel even langs de MediaMarkt in Groningen om een cd'tje te halen. De hele box kan ik me op dit moment helaas niet veroorloven .

-- Alhoewel, misschien ga ik toch wel liever naar de Plato volgende week. Die gun ik mijn zuurverdiende centjes toch meer.
pi_72463097
Nog niet alles volledig kunnen luisteren en A/B vergelijken, maar even tussendoor: "Thank You Girl" is zoals verwacht een verademing. Eén van mijn favoriete songs, voor het eerst in stereo mét de extra harmonica-stukjes, maar zónder Amerikaanse galm.
pi_72464112
Net MP3's van Abbey Road binnen, zelfs met 320 KB/s hoor je 't verschil zo goed De bas van Come Together springt er gewoon uit
pi_72464131
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 15:51 schreef Aisumasen het volgende:
De 'uitgebreide versie' van BBC's "Record Producers" met George Martin was trouwens weer genieten gisterenavond. Vanaf 0:23:30 bv. fragmenten van de "Paperback Writer" multi-tracks: http://www.bbc.co.uk/iplayer/console/b00mkgzx

Als zij niet al helemaal bezig zijn met remixes weet ik het ook niet meer...
Wow, vet
Echt mooi om te horen, vooral over Sgt Peppers en Abbey Road
De multitracks van Abbey Road zijn ook echt goeie kwaliteit.
pi_72464362
Voor 't eerst dat ik echt een bas in The End hoor
pi_72464650
wel raar, een paar dagen voor de release hoor je er niets over op de radio of tv qua promotie
pi_72464669
In Engeland en Amerika anders wel, hoor .
pi_72464678
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 17:04 schreef blckbb het volgende:
Voor 't eerst dat ik echt een bas in The End hoor
Heb je het dan over de 87 cd (dat je daarop geen bas hoorde)? Op de Ebbetts hoor ik 'm eigenlijk net zo goed. (Nogmaals, als je alles afspeelt op hetzelfde volume!)
'k Heb zonet The end vergeleken (Ebbetts - remastered) en daar hoorde ik wel verschillen: zo is de basdum in de drumsolo nu ECHT een basdrum! Duidelijk beter. Wat me ook erg opvalt is dat het stereobeeld sterker is bij de remasters, waarmee ik bedoel dat iets wat rechts zit, ook echt helemaal rechts zit en niet een beetje naar het midden toe (zoals de snare in The end). Da's op zich dus mooi, maar ja... als ik de boek niet A/B... je WEET dat het lekkerder klinkt, maar ik wordt niet van m'n stoel geblazen, eerlijk gezegd. Ik heb in ieder geval nog niet gehad dat ik dingen hoorde die ik hiervoor nog niet gehoord heb: ik vraag me dan toch echt af of je een en ander hiervoor echt wel goed beluisterd hebt... want of je het wilt of niet, je gaat bij zo'n remaster toch aandachtiger luisteren en opletten.
  zaterdag 5 september 2009 @ 17:52:04 #285
139330 TNA
For the stars that shine
pi_72465824
Het verschil is bij sommige nummers echt gigantisch, wtf Bij Savoy Truffle pompt er plotseling een enorm vol geluid in, terwijl het bij Helter Skelter lijkt of het intro van veel verder weg komt. Glass Onion bevat ook veel meer bass.

Ik ben er nog niet helemaal uit. Het klinkt moderner, gelikter, voller, maar ik weet niet of ik dat per se een vooruitgang vind.
pi_72465831
Voor de mensen die ook bezig zijn met A/B vergelijkingen:

http://www.beatledrops.com/abbey_road
http://www.beatledrops.com/sgt_peppers
http://www.beatledrops.com/revolver

Case closed, wat mij betreft .
pi_72466333
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 17:14 schreef hello_goodbye het volgende:

[..]

Heb je het dan over de 87 cd (dat je daarop geen bas hoorde)? Op de Ebbetts hoor ik 'm eigenlijk net zo goed. (Nogmaals, als je alles afspeelt op hetzelfde volume!)
'k Heb zonet The end vergeleken (Ebbetts - remastered) en daar hoorde ik wel verschillen: zo is de basdum in de drumsolo nu ECHT een basdrum! Duidelijk beter. Wat me ook erg opvalt is dat het stereobeeld sterker is bij de remasters, waarmee ik bedoel dat iets wat rechts zit, ook echt helemaal rechts zit en niet een beetje naar het midden toe (zoals de snare in The end). Da's op zich dus mooi, maar ja... als ik de boek niet A/B... je WEET dat het lekkerder klinkt, maar ik wordt niet van m'n stoel geblazen, eerlijk gezegd. Ik heb in ieder geval nog niet gehad dat ik dingen hoorde die ik hiervoor nog niet gehoord heb: ik vraag me dan toch echt af of je een en ander hiervoor echt wel goed beluisterd hebt... want of je het wilt of niet, je gaat bij zo'n remaster toch aandachtiger luisteren en opletten.
Ik heb geen flauw idee wat mijn eerdere versie van The End is

En met de drums heb je gelijk, ik hoor bij de meeste tracks opeens de bassdrum iets wat ik bij veel nummers amper hoorde
pi_72466475
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 17:52 schreef TNA het volgende:
Het verschil is bij sommige nummers echt gigantisch, wtf Bij Savoy Truffle pompt er plotseling een enorm vol geluid in, terwijl het bij Helter Skelter lijkt of het intro van veel verder weg komt. Glass Onion bevat ook veel meer bass.

Ik ben er nog niet helemaal uit. Het klinkt moderner, gelikter, voller, maar ik weet niet of ik dat per se een vooruitgang vind.
Ook bij jou maar weer even de vraag: is dit in vergelijking met de originele cd's? En beluister je allebei op hetzelfde volume? Want dat maakt een wereld van verschil.

Ik heb nu net weer een paar nummers vergeleken, en ik blijf er bij dat de verschillen met de Ebbetts cd's soms minimaal zijn. Okay, de er is over het algemeen meer bas en hier en daar (zoals in die basdrum van The end) hoor je echt verschil, maar vaak genoeg klinkt het gewoon hetzelfde. Het verschil met de '87 cd's is duidelijker, maar dat boeit me niet. Het valt me gewoon echt tegen. Ebbetts was zo slecht nog niet. En nogmaals, als je niet aan het A/B'en bent en de cd's gewoon beluisterd, heb ik in ieder geval niet constant het idee dat ik naar wat nieuws luister.

Misschien heb ik een wat negatieve bui vandaag maar nee, het valt me tegen. Op Hoffmans forum lees ik nu net ook dat diverse lui de Ebbetts cd's misschien fijner vinden...
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 18:14 schreef blckbb het volgende:

[..]

Ik heb geen flauw idee wat mijn eerdere versie van The End is

Ja, pfffff, hoe kan je dan vergelijken...? Dan vallen dingen nu simpelweg op omdat je zo gefocused bent... Ik heb het zelfs nu ik aan het A/B'en ben en ik de '87 cd beluister: dan hoor ik in bepaalde nummers opeens dingen waarvan ik denk 'He, grappig detail': dat heeft dus NIETS met de remasters te maken maar met de aandacht waarmee je de muziek beluisterd.
pi_72466600
Het verschilt echt per album. Komende week een uitgebreid verslag van de vergelijken met verschillende Dr. Ebbetts-persingen en de originele CD's, maar tot nu toe kan ik zeggen dat ik over het algemeen erg tevreden ben met deze update van de originele mixen.

Maar wat had je dan verwacht van de originele mixen? Beter dan dit wordt het niet. Wacht maar tot bijvoorbeeld Sgt. Pepper geremixed wordt, en alle pre-bounced multi-tracks aan elkaar gekoppeld worden .

[ Bericht 0% gewijzigd door Aisumasen op 05-09-2009 19:16:23 (typo) ]
pi_72467243
Aha! Mijn eerste WOW-ervaring! Gelukkig... En tot mijn stomme verbazing betreft het hier een ouder nummer: She's a woman. De Ebbetts versie lijkt nu opeens echt vanachter glas te komen! Bij de remastered versie is het net alsof ze de deur van de studio open hebben gedaan en ik er bij zit! Kijk, DIT had ik nou van zowat alles verwacht... Dit is nou ECHT een verschil dat me meteen opviel.

Nou ja, elk nummer dat echt beter klinkt, is mooi meegenomen...

EDIT:
En wederom tot m'n stomme verbazing: veel andere nummers van Past Masters (bv Long tall sally) klinken echt SLECHTER dan de Ebbetts versie... Veel te iel en clean... De Ebbetts versie is veeeeeeeeel warmer...

Tjonge, de remasters blijven me verbazen... Maar goed, laat ik niet na elk nummer m'n commentaar hier posten, want dan wordt het een rommeltje. Al met al zijn de remasters een 'mixed bag' wat mij betreft.
pi_72467339
Ben het in ieder geval helemaal eens met je post op SH.TV !
pi_72467444
En die nieuwe studio snippets uit Rock Band blijven ook erg leuk. En in het voorstukje van "The Beatles On Record" (vanavond op BBC2) heb ik ook alweer nieuwe studio chat gehoord. Waarschijnlijk alle mini-docu's achter elkaar? In ieder geval van dezelfde maker, en in dezelfde stijl, dus ik ga er wel van uit.
pi_72467679
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 18:55 schreef Aisumasen het volgende:
Ben het in ieder geval helemaal eens met je post op SH.TV !
Ah, ja, ik ben daar ook maar eens een kijkje gaan nemen. Grappig: iemand postte twee voorbeelden van dingen die 'm waren opgevallen bij de remasters en die hij niet eerder had gehoord. Nou, beide voorbeelden zijn (natuurlijk) ook te horen op de oude cd's. Zo werkt dat!
  zaterdag 5 september 2009 @ 19:11:35 #294
159761 Arn0
Abbey Road
pi_72467725
Ikzelf vergeleek ook al met Dr. Ebbetts maar de meeste mensen zullen het met de oude cd's vergelijken en dan zal het verschil wel groter zijn ja.. Ga toch straks ook eens een oude CD opzetten en dan de remasters.
By hook or by crook, I'll be last in this book.
pi_72467779
Je moet natuurlijk niet vergeten dat het overgrote merendeel van het Beatles luisterende publiek totaal onbekend is met andere versies (zoals de Ebbetts) dan de officiële CD's. Zo ben ik al langer bekend met de Ebbetts maar heb me nooit de moeite gedaan deze te bemachtigen. Het verschil tussen de officiële releases uit 1987 en de nieuwe komt op mij dan ook als schrijnend groot over. Daar gaat het m.i. om.
pi_72467816
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 18:24 schreef Aisumasen het volgende:
Maar wat had je dan verwacht van de origine mixen?
Nou, dat wat ik zei over She's a woman! Ik had dat bij zowat alles verwacht, alsof er een schil van de muziek gesneden zou worden. Mojo zei dat het was alsof je alles tot nu toe vanachter glas had gehoord en dat de remasters veel helderer en zo zouden klinken. Maar tot nu toe valt het me bar tegen. Het is natuurlijk ook maar net wat je ervan verwachtte...
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 19:13 schreef Codho het volgende:
Je moet natuurlijk niet vergeten dat het overgrote merendeel van het Beatles luisterende publiek totaal onbekend is met andere versies (zoals de Ebbetts) dan de officiële CD's. Zo ben ik al langer bekend met de Ebbetts maar heb me nooit de moeite gedaan deze te bemachtigen. Het verschil tussen de officiële releases uit 1987 en de nieuwe komt op mij dan ook als schrijnend groot over. Daar gaat het m.i. om.
Ja, klopt helemaal. Het verschil met de originele cd's is groot. En daar gaat het inderdaad om. Maar omdat zelfs Ebbetts zelf had gezegd dat de remasters echt beter zouden zijn, had ik toch op meer gehoopt. Eigenlijk is het gewoon erg jammer dat ik die Ebbetts cd's ken... als ik die niet had gekend, was ik nu heel enthousiast geweest!
pi_72467927
Sja, ik zei vanaf het begin dat de journalist in kwestie van Mojo waarschijnlijk niet 100% op de hoogte was. En misschien zelfs door een gekleurde bril keek. (Abbey Road Studios, primeur, etc.)

Ik blijf er bij dat de verbeteringen per album verschillen, maar dat de remasters écht beter zijn. Ben sowieso blij dat ze met dit project nu eindelijk het beste uit de originele mastertapes gehaald hebben. Now bring on the remixes .
pi_72468232
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 19:19 schreef Aisumasen het volgende:
Ik blijf er bij dat de verbeteringen per album verschillen, maar dat de remasters écht beter zijn. Ben sowieso blij dat ze met dit project nu eindelijk het beste uit de originele mastertapes gehaald hebben. Now bring on the remixes .
Ja, nou, ik denk dat dit wel m'n nieuwe 'default' wordt, hoor. Dat de verschillen her en der klein zijn of niet aanwezig (in vergelijking met Ebbetts) betekent niet dat ik niet doorheb dat her en der er meer detail te horen valt. Het feit alleen al dat de kickdrum in The end nu ECHT als kickdrum klinkt, is genoeg om voortaan naar deze versie te luisteren. Okay, hier en daar zullen nummers misschien zelfs minder klinken (Long tall sally), maar over het algemeen is alles wel beter. Het is gewoon, over het GEHEEL genomen, minder dan verwacht.
Nu net (sorry, ik kan het niet laten) Long, long, long beluisterd en je hoort echt meer detail (de gitaar rechts is nu echt een gitaar). Of de basdrum in Everybody's got something is wederom echt een basdrum. Ja, dit wordt denk ik toch wel m'n default versie.

Hm, het lijkt alsof ik over m'n eerste negatieve golf heen ben...
pi_72468319
quote:
Op zaterdag 5 september 2009 15:23 schreef emokid het volgende:
Vanavond op BBC2 vanaf 21:35 tot 1:20 aan Beatles. Twee documentaires met Help! erachteraan.
Voor de mensen die het nog niet weten, om 20:45 begint Timewatch al, met als onderwerp the Beatles.
pi_72468327
Oh ja, bedenk ook dat de Dr. Ebbetts-rip van "Past Masters" een needledrop is van de daadwerkelijke "Past Masters" LP. Het zijn dus niet de beste bronnen van de individuele nummers, verzameld op één CD. De nummers op de originele Past Masters waren lang niet allemaal even goed gedigitaliseerd en gemastered, dus dat was vanzelfsprekend ook hoorbaar op de LP. Hetzelfde als een needledrop van de LP van de compilatie "1". Dan kan het nog van LP komen, de mastering blijft erbarmelijk klinken.

Vergeleken met de originele stereo-single (beste bron "EP Collection"), is het alsnog een wereld van verschil. De 2009 remaster: Diepere bas, betere stereo-scheiding, natuurlijkere klanken, etc.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')