abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 april 2010 @ 13:54:00 #51
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_79931138
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:37 schreef Poppejans het volgende:
*schop n.a.v offtopic gaan in ''speelgoedopbergprobleem

Ik ben nu al heel erg bezig met het orienteren op basisscholen, ik vind zoiets erg belangrijk en zal absoluut niet ''voor het gemak'' de dichtsbijzijnde school hier kiezen.
Mij spreken Jenaplan en Dalton onderwijs erg aan, ook lijkt de Vrije school me erg leuk, maar daar heeft mijn man minder mee, en de school hier in de stad was kortgeleden nog een ''zeer zwakke'' school.(wel wil ik er eens gaan kijken).Jenaplanschool hebben mijn man en ik zelf opgezeten (allebei helaas alleen groep 7&8) dus weten we het meeste van. Het is enorm leuk onderwijs wat het kind enorm stimuleert in zelfstandigheid. Zo is er geen huiswerk maar hebben kinderen een weektaak die ze maandags opkrijgen en vrijdagmiddag af moeten hebben, Er is nergens ''stampwerk'' maar alles wordt spelenderwijs aangeboden. Bijv bij het leren schrijven van een woord, draait dan alles een tijd om dat woord in de klas.
een vak ''drama'' (toneel),wij hadden een ''vrije tekst'' schrift waar je 1x in de zoveel tijd een verhaal in moest schrijven,een weekviering met dans,toneel e.d, een laatste schooldag thema feest, geen twee aan twee zitten in de klas maar in groepjes. en groep 3/4/5 en 6/7/8 zaten bij elkaar zodat oudsten de jongsten weer konden helpen.

Nou hoorde ik op de zwangerschapsgym destijds, dat hier in de stad (woon maar in een klein stadje) al heel vroeg moet worden begonnen met inschrijven als je zo'n ''speciaal'' soort onderwijs wilt, maar wat is vroeg?! Zou ik NU al echt daarnaar moeten informeren en al inschrijven bij 1 jaar? Lijkt mij vrij belachelijk
Op onderwijsinspectie kan je nalezen waarom de school als 'zeer zwak' beoordeeld is. Misschien handig voor je beeldvorming? Overigens zou ik meer afgaan op 'gevoel' dan op prestaties, maar dat is mijn opvatting. Je noemt Dalton en Vrije school in 1 zin, dat zijn wel zo ongeveer twee uitersten! Het lijkt me ook enorm vroeg om je nu al in te schrijven hoor, al is het per regio heel verschillend qua aantal aanmeldingen. Verhalen/ervaringen van ouders kunnen ook heel waardevol zijn: hoe tevreden zijn die over de school van hun kind? Vergeet niet dat, wanneer je een afspraak maakt voor een bezoekje, je aangekondigd binnen bent. Ga bijvoorbeeld niet om 9.00 of 13.45, dan is de eerste roezemoes nét voorbij en zijn in de meeste gevallen de kids 'heerlijk aan het werk';) Succes met je schoolkeuzezoektocht iig!
pi_79931263
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:54 schreef mikoxx het volgende:

[..]

Oh ik dacht dat Dalton best wel vergelijkbaar was met Jenaplan, dus dat dat niet mijlenver afstaat van de Vrije School trouwens, bij een vrije school is de aansluiting naar voortgezet onderwijs volgens mij niet zo super, dus ik denk niet dat we daar heel gauw voor zullen gaan.
Komend jaar ga ik nog nergens kijken hoor ik vind het lezen van inderaad bijv die inspectie rapporten erg interessant.Meningen van anderen ook wel, maar daar doe ik niet heel veel op uit.
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
  zondag 4 april 2010 @ 14:00:48 #53
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_79931379
Dat is idd waar de uitstroom op een vrije school regelmatig tegenaan loopt. Al ben ik op dit front geen ervaringsdeskundige. Het is wel bijna het tegenovergestelde van Dalton, waar alles volgens structuur en vaststaande ritmes gaat. Al is er een duidelijk verschil tussen een Dalton school (die moet voldoen aan alle Daltonprincipes en daarop ook afgerekend en gekeurd wordt) en een zogenaamde Daltoniserende school. Die volgen vaak wel een aantal Daltonprincipes, maar niet alle.
Een mening van iemand is vaak ook school-georienteerd en niet op onderwijsvorm.
pi_79934103
Ik ben mezelf ook aan het inlezen. Hopelijk is een jaar van te voren aanmelden voldoende, want dan weet je tenminste wat bij het kind past. Een kind dat heel nieuwsgierig en zelfstandig is en het allemaal zelf wel uitzoekt zal vast goed gedijen op een Montessorischool. Terwijl een kind dat duidelijke opdrachten nodig heeft, geniet van verhalen en zich optrekt aan samen met de hele klas hetzelfde doen het waarschijnlijk beter doet op bijvoorbeeld een Vrije School.
Ik heb de eerste vijf schooljaren op een katholieke reguliere basisschool gezeten en ben na een verhuizing overgegaan naar een openbare Montessorischool. Zelf vond ik klassikaal onderwijs van een enthousiaste verhalen vertellende docent het fijnste. Maar de wereld veranderd en misschien sluit zelfstandig werken in groepjes daar wel beter bij aan.
Wat ik erg belangrijk vind is dat reken- en taalonderwijs goed gegeven wordt en dat het niet ingestampt maar echt begrepen wordt. En dat tijdens de creatieve vakken de kinderen ook echt creatief mogen en kunnen zijn en niet allemaal hetzelfde door de docent bedachte plakwerkje moeten maken.
Op de site over Jenaplan-onderwijs las ik dat de stof steeds weer wordt herhaald zodat die echt blijft hangen. Dat vind ik wel goed klinken.
*gaat weer verder lezen
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
  zondag 4 april 2010 @ 15:13:36 #55
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_79934156
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:37 schreef Poppejans het volgende:

Jenaplanschool hebben mijn man en ik zelf opgezeten (allebei helaas alleen groep 7&8) dus weten we het meeste van. Het is enorm leuk onderwijs wat het kind enorm stimuleert in zelfstandigheid. Zo is er geen huiswerk maar hebben kinderen een weektaak die ze maandags opkrijgen en vrijdagmiddag af moeten hebben, Er is nergens ''stampwerk'' maar alles wordt spelenderwijs aangeboden. Bijv bij het leren schrijven van een woord, draait dan alles een tijd om dat woord in de klas.
een vak ''drama'' (toneel),wij hadden een ''vrije tekst'' schrift waar je 1x in de zoveel tijd een verhaal in moest schrijven,een weekviering met dans,toneel e.d, een laatste schooldag thema feest, geen twee aan twee zitten in de klas maar in groepjes. en groep 3/4/5 en 6/7/8 zaten bij elkaar zodat oudsten de jongsten weer konden helpen.

Om hier even op in te haken. Mijn kinderen zitten niet op een bijzondere school, maar bij mijn dochter in groep 4 wordt er wel gewerkt met weektaken, vrije-tekst schrift en elke maand is er een 'crea', een maandafsluiting waarbij de hele school aanwezig is en waarbij elke keer een aantal groepen de afsluiting moeten verzorgen met dans, toneel e.d.

Kortom, dit soort elementen zijn ook wel in het 'reguliere' onderwijs te vinden. Mijn advies zou dan toch zijn om ook dat soort scholen eens te bekijken en niet op voorhand af te schrijven.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  maandag 5 april 2010 @ 12:54:02 #56
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_79964160
Op de school waar mijn dochtertje zit werken ze met het 'piramide-plan' al vanaf de peuterspeelzaal zodat de doorstroom makkelijker is voor de kindjes. Ik ben er erg over te spreken. Fijn programma op een leuke manier, zo hebben de ouders de optie om een kwartier lang nadat de kindjes in de klas moeten zijn mee te kijken hoe ze het doen. Bij de peuters betekend dit dat je een kwartier met je eigen kind kan spelen en bij de kleuters is het zo dat je alleen mag 'toekijken' maar wel erg leuk. Ook werken ze met thema's & krijgen ze daar taakjes & werkjes over.
pi_79964444
quote:
Op zondag 4 april 2010 15:12 schreef Twinkly het volgende:

Op de site over Jenaplan-onderwijs las ik dat de stof steeds weer wordt herhaald zodat die echt blijft hangen. Dat vind ik wel goed klinken.
*gaat weer verder lezen
Het is niet ''het reken/taal boek doorgaan tot het uit is'' maar soms bijv met rekenen weet ik nog dat wij een zelfde som meerdere keren moesten doen met verschillende voorwerpen. Zo werd er zo'n litermaatding gebruikt om daadwerkelijk te ZIEN met welke hoeveelheden je nou aan het rekenen was enz, echt verduidelijking heel leuk.
Wat het dan ook voor school gaat worden, misschien kiezen we wel voor dezelfde school, dan komen Niels en Wolf nog bij elkaar in de klas ook De Jenaplan school hier is trouwens katholiek (op een hele milde manier)
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_79966386
quote:
Op maandag 5 april 2010 13:04 schreef Poppejans het volgende:

[..]

Het is niet ''het reken/taal boek doorgaan tot het uit is'' maar soms bijv met rekenen weet ik nog dat wij een zelfde som meerdere keren moesten doen met verschillende voorwerpen. Zo werd er zo'n litermaatding gebruikt om daadwerkelijk te ZIEN met welke hoeveelheden je nou aan het rekenen was enz, echt verduidelijking heel leuk.
Wat het dan ook voor school gaat worden, misschien kiezen we wel voor dezelfde school, dan komen Niels en Wolf nog bij elkaar in de klas ook De Jenaplan school hier is trouwens katholiek (op een hele milde manier)
ik ben een hormonale-muts, werd helemaal emo van die gedachte, ik geef de bv de schuld Over het katholieke karakter van de school moeten we het hier thuis nog wel hebben.
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_79967108
Ik heb zelf ook op een montessorischool gezeten, en vond het wel heel leuk. Maar ik was niet zo goed in het zelfstandig werken, koos liever voor de dingen die ik leuk vond dan bijvoorbeeld rekenen. Maar voor zover ik heb begrepen, wordt er tegenwoordig ook echt wel een stuk beter gelet, en wordt er niet meer met jaartaken gewerkt zoals wij dat eigenlijk hadden.
Maar van een vriendin die zelf ook op een montessorischool werkt, hoorde ik idd dat je al heel vroeg moet inschrijven. ZIj heeft haar kindje met 10 maanden al ingeschreven, en was eigelijk al te laat. Ik vind dat echt heel vreemd. Ik wil eerst wel weten hoe het karakter van Graeme is voordat ik voor een school kies. Dus ik zit nu erg te twijfelen, om nu toch maar wel ergens in te gaan schrijven, omdat we anders misschien te laat zijn, of om te wachten en te kijken welke school bij hem past, maar dan wel met het risico dat we voor de school van onze keuze veel te laat zijn.
...and together we'll stand on the threshold of a dream[
pi_79967343
quote:
Op maandag 5 april 2010 14:33 schreef tessie het volgende:
Ik heb zelf ook op een montessorischool gezeten, en vond het wel heel leuk. Maar ik was niet zo goed in het zelfstandig werken, koos liever voor de dingen die ik leuk vond dan bijvoorbeeld rekenen. Maar voor zover ik heb begrepen, wordt er tegenwoordig ook echt wel een stuk beter gelet, en wordt er niet meer met jaartaken gewerkt zoals wij dat eigenlijk hadden.
Maar van een vriendin die zelf ook op een montessorischool werkt, hoorde ik idd dat je al heel vroeg moet inschrijven. ZIj heeft haar kindje met 10 maanden al ingeschreven, en was eigelijk al te laat. Ik vind dat echt heel vreemd. Ik wil eerst wel weten hoe het karakter van Graeme is voordat ik voor een school kies. Dus ik zit nu erg te twijfelen, om nu toch maar wel ergens in te gaan schrijven, omdat we anders misschien te laat zijn, of om te wachten en te kijken welke school bij hem past, maar dan wel met het risico dat we voor de school van onze keuze veel te laat zijn.
same here later is het wel weer goedgekomen gelukkig, maar ik deed echt alleen maar wat ik leuk vond
pi_79967945
quote:
Op maandag 5 april 2010 14:33 schreef tessie het volgende:
Wij hebben er voor gekozen om de kinderen in te schrijven bij de school die ons nu op alle gebieden het meest bevalt. Hoe het combi van kind-school gaat zijn is toch zo onvoorspelbaar (en van zo veel dingen afhankelijk) dat we liever in eerste instantie kiezen voor de in onze ogen beste school en dan later eventueel wel verder kijken.

Ik geloof niet dat je aan een peuter al echt kan zien of het montessori-, vrijeschool-, of jenaplanmateriaal is. Als dat soort typeringen al bestaan.
  maandag 5 april 2010 @ 15:41:24 #62
1762 YPPY
Yppiaans
pi_79968955
Nou, bij Anna is het wel zo dat we nu al zien (al lang) dat ze veel duidelijkheid nodig heeft, vooral niet te veel zelf laten kiezen of beslissen. Daarnaast is ze helemaal gek van het sociale en de vriendinnetjes (merken we heel goed bij het kdv), dus een school ver weg (=veel lastiger met vriendinnetjes spelen) was daarom voor ons al snel afgeschreven. De dorpsschool is niet ideaal op andere punten, maar als ik naar Anna kijk, is dat wel het beste.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_79969470
quote:
Op maandag 5 april 2010 14:07 schreef Twinkly het volgende:

[..]

ik ben een hormonale-muts, werd helemaal emo van die gedachte, ik geef de bv de schuld Over het katholieke karakter van de school moeten we het hier thuis nog wel hebben.

Jaaa, ik zou dat echt heel leuk vinden als het zo blijkt te zijn!
Op de site van die school, St Jozef heet de school, staat ook veel info, ook hoe zij geloofsovertuiging beleven.Wij zijn zelf niet gelovig, maar zoals het daar naar voren komt spreekt het mij erg aan, een klein stukje van iets meekrijgen door bijv een paas/kerst viering vind ik wel een mooie gedachte.
  maandag 5 april 2010 @ 20:58:48 #64
100648 kevin33
Trotse vader!
pi_79979939
Mag ik deze alvast in de tvp gooien?
Ik sta op de grens. Van vroeger en later.
Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken.
Achter mij alles. Wat ik achter moet laten
Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben
  maandag 5 april 2010 @ 21:23:56 #65
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_79981233
Ik lees ook even mee. Ben geloof ik niet kapot van de 'standaard' scholen hier in de buurt, dus ik ga ook maar eens verder kijken naar de andere onderwijstypen hier in de stad.
pi_80004275
Wij gaan waarschijnlijk voor montessori.. Maar hier hoef je niet zo vroeg in te schrijven. Ze hebben eigenlijk geen wachtlijsten.

Wat ik soms hoor is, dat voor het 1e kind naar het karakter wordt gekeken, of de school bij het kind past. Maar de kinderen erna gaan automatisch mee naar die school. Terwijl het een heel ander karakter kan hebben. Eigenlijk zou je voor een 2e/3e etc ook opnieuw moeten beslissen..
Zijn er hier ook ouders die voor een 2e een andere school hebben gekozen?
  woensdag 7 april 2010 @ 21:24:49 #67
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_80060634
Ik neig na het eea lezen ook naar montessori. Sasha's leidster op het kdv zei toevallig vorige week: Sasha is echt heel zelfstandig. En hier thuis hoor je de hele dag door: Nee, Sasha doetetwel.

Voordeel in Gouda is dat het een combi school is dus als het niet werkt op het montessori deel voor een van de 2 kunnen ze vrij makkelijk doorstromen naar het gewone basis-onderwijs.

Binnenkort maar eens een keertje kijken daar. Even het gevoel opsnuiven.
  woensdag 1 september 2010 @ 15:11:44 #68
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_85950623
Als je een zelfstandig, leergierig, gemotiveerd en initiatief rijk kind hebt dan zijn de in deze topic genoemde vrijere onderwijssoorten zeker te overwegen. Heb je echter een kind dat vaak voor de gemakkelijke weg gaat, niet veel interesse heeft in schoolse zaken en behoorlijk afhankelijk is van het initiatief van anderen, dan zou ik nog maar eens goed achter m'n oren krabben. Achterstanden worden namelijk net zo makkelijk gemaakt als voorsprongen.

Als ik (docent VO) soms leerlingen binnen krijg met een didactische leeftijd van 1 maand(!!!) op bepaalde deelgebieden omdat het kind niet van een bepaald vak hield, dan word ik toch wel erg verdrietig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')