Op onderwijsinspectie kan je nalezen waarom de school als 'zeer zwak' beoordeeld is. Misschien handig voor je beeldvorming? Overigens zou ik meer afgaan op 'gevoel' dan op prestaties, maar dat is mijn opvatting. Je noemt Dalton en Vrije school in 1 zin, dat zijn wel zo ongeveer twee uitersten! Het lijkt me ook enorm vroeg om je nu al in te schrijven hoor, al is het per regio heel verschillend qua aantal aanmeldingen. Verhalen/ervaringen van ouders kunnen ook heel waardevol zijn: hoe tevreden zijn die over de school van hun kind? Vergeet niet dat, wanneer je een afspraak maakt voor een bezoekje, je aangekondigd binnen bent. Ga bijvoorbeeld niet om 9.00 of 13.45, dan is de eerste roezemoes nét voorbij en zijn in de meeste gevallen de kids 'heerlijk aan het werk';) Succes met je schoolkeuzezoektocht iig!quote:Op zondag 4 april 2010 13:37 schreef Poppejans het volgende:
*schop n.a.v offtopic gaan in ''speelgoedopbergprobleem
Ik ben nu al heel erg bezig met het orienteren op basisscholen, ik vind zoiets erg belangrijk en zal absoluut niet ''voor het gemak'' de dichtsbijzijnde school hier kiezen.
Mij spreken Jenaplan en Dalton onderwijs erg aan, ook lijkt de Vrije school me erg leuk, maar daar heeft mijn man minder mee, en de school hier in de stad was kortgeleden nog een ''zeer zwakke'' school.(wel wil ik er eens gaan kijken).Jenaplanschool hebben mijn man en ik zelf opgezeten (allebei helaas alleen groep 7&8) dus weten we het meeste van. Het is enorm leuk onderwijs wat het kind enorm stimuleert in zelfstandigheid. Zo is er geen huiswerk maar hebben kinderen een weektaak die ze maandags opkrijgen en vrijdagmiddag af moeten hebben, Er is nergens ''stampwerk'' maar alles wordt spelenderwijs aangeboden. Bijv bij het leren schrijven van een woord, draait dan alles een tijd om dat woord in de klas.
een vak ''drama'' (toneel),wij hadden een ''vrije tekst'' schrift waar je 1x in de zoveel tijd een verhaal in moest schrijven,een weekviering met dans,toneel e.d, een laatste schooldag thema feest, geen twee aan twee zitten in de klas maar in groepjes. en groep 3/4/5 en 6/7/8 zaten bij elkaar zodat oudsten de jongsten weer konden helpen.
Nou hoorde ik op de zwangerschapsgym destijds, dat hier in de stad (woon maar in een klein stadje) al heel vroeg moet worden begonnen met inschrijven als je zo'n ''speciaal'' soort onderwijs wilt, maar wat is vroeg?! Zou ik NU al echt daarnaar moeten informeren en al inschrijven bij 1 jaar? Lijkt mij vrij belachelijk
quote:
Om hier even op in te haken. Mijn kinderen zitten niet op een bijzondere school, maar bij mijn dochter in groep 4 wordt er wel gewerkt met weektaken, vrije-tekst schrift en elke maand is er een 'crea', een maandafsluiting waarbij de hele school aanwezig is en waarbij elke keer een aantal groepen de afsluiting moeten verzorgen met dans, toneel e.d.quote:Op zondag 4 april 2010 13:37 schreef Poppejans het volgende:
Jenaplanschool hebben mijn man en ik zelf opgezeten (allebei helaas alleen groep 7&8) dus weten we het meeste van. Het is enorm leuk onderwijs wat het kind enorm stimuleert in zelfstandigheid. Zo is er geen huiswerk maar hebben kinderen een weektaak die ze maandags opkrijgen en vrijdagmiddag af moeten hebben, Er is nergens ''stampwerk'' maar alles wordt spelenderwijs aangeboden. Bijv bij het leren schrijven van een woord, draait dan alles een tijd om dat woord in de klas.
een vak ''drama'' (toneel),wij hadden een ''vrije tekst'' schrift waar je 1x in de zoveel tijd een verhaal in moest schrijven,een weekviering met dans,toneel e.d, een laatste schooldag thema feest, geen twee aan twee zitten in de klas maar in groepjes. en groep 3/4/5 en 6/7/8 zaten bij elkaar zodat oudsten de jongsten weer konden helpen.
quote:Op zondag 4 april 2010 15:12 schreef Twinkly het volgende:
Op de site over Jenaplan-onderwijs las ik dat de stof steeds weer wordt herhaald zodat die echt blijft hangen. Dat vind ik wel goed klinken.
*gaat weer verder lezen
ik ben een hormonale-muts, werd helemaal emo van die gedachte, ik geef de bv de schuldquote:Op maandag 5 april 2010 13:04 schreef Poppejans het volgende:
[..]
Het is niet ''het reken/taal boek doorgaan tot het uit is'' maar soms bijv met rekenen weet ik nog dat wij een zelfde som meerdere keren moesten doen met verschillende voorwerpen. Zo werd er zo'n litermaatding gebruikt om daadwerkelijk te ZIEN met welke hoeveelheden je nou aan het rekenen was enz, echt verduidelijking heel leuk.
Wat het dan ook voor school gaat worden, misschien kiezen we wel voor dezelfde school, dan komen Niels en Wolf nog bij elkaar in de klas ook![]()
De Jenaplan school hier is trouwens katholiek (op een hele milde manier)
same herequote:Op maandag 5 april 2010 14:33 schreef tessie het volgende:
Ik heb zelf ook op een montessorischool gezeten, en vond het wel heel leuk. Maar ik was niet zo goed in het zelfstandig werken, koos liever voor de dingen die ik leuk vond dan bijvoorbeeld rekenen. Maar voor zover ik heb begrepen, wordt er tegenwoordig ook echt wel een stuk beter gelet, en wordt er niet meer met jaartaken gewerkt zoals wij dat eigenlijk hadden.
Maar van een vriendin die zelf ook op een montessorischool werkt, hoorde ik idd dat je al heel vroeg moet inschrijven. ZIj heeft haar kindje met 10 maanden al ingeschreven, en was eigelijk al te laat. Ik vind dat echt heel vreemd. Ik wil eerst wel weten hoe het karakter van Graeme is voordat ik voor een school kies. Dus ik zit nu erg te twijfelen, om nu toch maar wel ergens in te gaan schrijven, omdat we anders misschien te laat zijn, of om te wachten en te kijken welke school bij hem past, maar dan wel met het risico dat we voor de school van onze keuze veel te laat zijn.
Wij hebben er voor gekozen om de kinderen in te schrijven bij de school die ons nu op alle gebieden het meest bevalt. Hoe het combi van kind-school gaat zijn is toch zo onvoorspelbaar (en van zo veel dingen afhankelijk) dat we liever in eerste instantie kiezen voor de in onze ogen beste school en dan later eventueel wel verder kijken.quote:Op maandag 5 april 2010 14:33 schreef tessie het volgende:
Ik heb zelf ook op een montessorischool gezeten, en vond het wel heel leuk. Maar ik was niet zo goed in het zelfstandig werken, koos liever voor de dingen die ik leuk vond dan bijvoorbeeld rekenen. Maar voor zover ik heb begrepen, wordt er tegenwoordig ook echt wel een stuk beter gelet, en wordt er niet meer met jaartaken gewerkt zoals wij dat eigenlijk hadden.
Maar van een vriendin die zelf ook op een montessorischool werkt, hoorde ik idd dat je al heel vroeg moet inschrijven. ZIj heeft haar kindje met 10 maanden al ingeschreven, en was eigelijk al te laat. Ik vind dat echt heel vreemd. Ik wil eerst wel weten hoe het karakter van Graeme is voordat ik voor een school kies. Dus ik zit nu erg te twijfelen, om nu toch maar wel ergens in te gaan schrijven, omdat we anders misschien te laat zijn, of om te wachten en te kijken welke school bij hem past, maar dan wel met het risico dat we voor de school van onze keuze veel te laat zijn.
quote:Op maandag 5 april 2010 14:07 schreef Twinkly het volgende:
[..]
ik ben een hormonale-muts, werd helemaal emo van die gedachte, ik geef de bv de schuldOver het katholieke karakter van de school moeten we het hier thuis nog wel hebben.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |