Ik vind jou een viezerik.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 13:17 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Dat vind jij, en ik vind wat anders......Het is hier geen gemeentehuis man, loosen up!
Ik bedreig onschuldige mensen niet met het steken van messen tussen hun ribben, dus jouw maatstaf is al helemaal niet serieus te nemen.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 13:22 schreef Creepy_Bastard het volgende:
[..]
Ik vind jou een viezerik.
Ik vind jou een eikel.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 13:22 schreef Creepy_Bastard het volgende:
[..]
Ik vind jou een viezerik.
Zet die meuk dan fijn op je twitter ofzo, dan word je ook nog eens heel fijn niet tegengesproken.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 13:06 schreef 68Chevelle het volgende:
Ik wil helemaal geen discussie aangaan.
Ik heb geen smart. Ik vind de TS gewoon een jankerd. Als je niet met tegenargumenten kunt komen post dan gewoon niet.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 14:13 schreef Salsaneck het volgende:
Veel Smartflikkers die aangesproken zijn zeg.
quote:Op woensdag 19 augustus 2009 14:14 schreef Wilhlem_Wagenfeld het volgende:
Die accu's die in een Prius zitten zijn veel slechter voor het milieu dan wanneer een auto gewoon normaal op benzine zou rijden
"Ja, lelijke auto"....quote:Op woensdag 19 augustus 2009 14:45 schreef bluebit het volgende:
[..]
![]()
kijk, daar is de eerste "ik heb de klok horen luiden, maar geen idee waar de klepel hangt"-figuur...
Is het niet zo dan? Kommaar op met die folder-propaganda.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 14:45 schreef bluebit het volgende:
[..]
![]()
kijk, daar is de eerste "ik heb de klok horen luiden, maar geen idee waar de klepel hangt"-figuur...
Ik ga meewachten..... team up!quote:Op woensdag 19 augustus 2009 15:28 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Is het niet zo dan? Kommaar op met die folder-propaganda.
naja, die opvatting die daar gesteld wordt, komt uit een rapport gesponsord door een aantal tegenstanders van hybrides. Die opvatting stoelt op een aantal uitgangspunten:quote:Op woensdag 19 augustus 2009 15:28 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Is het niet zo dan? Kommaar op met die folder-propaganda.
quote:
quote:Op woensdag 19 augustus 2009 16:18 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Je laat effe in het midden wat er gebeurt met die accu's wanneer de Prius naar de sloop gaat... iets wat een stuk sneller met een Prius zal gebeuren dan een auto die een paar decennia mee gaat omdat er een liefhebber mee bezig is (heh ... Prius-klassieker ... that'll be the day).
De materialen in de energy-pack van welke hybride dan ook is niet gemaakt van bloemetjes, bijtjes en boomschors maar van een aantal van de giftigste materialen die de mens kent, met een lekker biologisch moeilijk afbreekbaar trekje. De accu van een gewone auto is dan ook één van de lastigst recycle-bare onderdelen ... dus ... LET'S PUT MORE BATTERIES IN A CAR!
Nu is het wel zo dat NiMh accu's (zoals ze in moderne hybrides zitten) een stuk milieubewuster zijn dan de oudere lood- / cadmiumhoudende cellen maar het is dan natuurlijk geen oplossing om er meer van in het milieu te pompen.
Da's hetzelfde als stoppen met die hamburger per dag maar er 4 biologische hamburgers voor in de plaats bikken.
Ik heb andere bronnen gelezen en ben op de hoogte. Bovendien vind ik het compleet zinloos om op een standpunt als "Prius is zuiniger dan Hummer H1 (yay!)" in te gaan.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 19:59 schreef bluebit het volgende:
[..]
ja, de gemiddelde opel vectra zal inderdaad zijn tijd in een museum op een podiumpje met spotlights en twee pitspoezen slijten (met zijn 15 kg accu aan boord)....
net als dat die accus gerecycled worden, worden de accusets van de prius (45 kg) ook gerecycled (zoals ik aangeef in mijn vorige post en ook in de artikelen staat). Ik zou zeggen, lees het eerst eens voordat je een mening vormt.
Ja, right ...quote:At the end of its lifespan more than 85 per cent of new Prius can be recycled and more than 95 per cent of its materials recovered in a process that only accounts for a tiny proportion (approximately two per cent) of its full life-cycle CO2 emissions.
Of special interest are the Prius’ high voltage nickel-metalhydride batteries which, thanks to a new recycling process, can now have up to 95 per cent of their components recovered for re-use with next to no emissions.
Batteries are removed at an authorised Toyota Prius Service Centre where an appointed waste management company arranges collection and transportation of these batteries to one of three European Final Treatment Companies.
The recovery process begins with the removal of the battery’s outer casing, which itself can be re-used in steel making processes. All the wires and electronic parts are sent to a specialist recovery company, while the power cells themselves are recycled using an induction-based vacuum thermal system.
This is an evolution of the traditional waste heat treatment process, but it consumes less energy, is almost emissions-free and is highly secure.
The cells are put into a sealed container from which all air is removed, significantly reducing internal pressure. The container is then heated to 800°C. When the temperature reaches 400°C all organic materials break down into a mixture of oil and water, which is sent on to a licensed water treatment company for processing. The power cells are then exposed to hydrogen, which helps break the oxides down into metals.
What is left after the process is a highly concentrated nickel alloy which can be re-used as a raw material in the production of new batteries. All the other metallic elements recovered can be used in the manufacture of stainless or other specialist steels.
quote:Op woensdag 19 augustus 2009 21:07 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Ik heb andere bronnen gelezen en ben op de hoogte. Bovendien vind ik het compleet zinloos om op een standpunt als "Prius is zuiniger dan Hummer H1 (yay!)" in te gaan.
Bedenk je effe welke energie nodig is om stoffen als lanthaan, cerium, neodymium, praseodymium, nikkel, kobalt,vanadium, zirkonium, chroom, kaliumhydroxide, mangaan en/of aluminium gescheiden te recyclen (jahaa ... veel daarvan zit in een NiMH accu) als je het volgende leest:
[..]
Ja, right ...en dat extra werk (lees energie) is dus alleen maar voor de accu's.
Zucht ... meteen op die tour... ok. Ja ... in mijn bronnen staan meer dan alleen plaatjes. Ik ben dan ook niet de sukkel die, na het lezen van de brochure overgehaald was en dacht: "Hey, wat een goed idee! Ik moet er ook één hebben!". Ik dan ook geen "Ashamed Prius Driver", zogezegd.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 21:27 schreef bluebit het volgende:
staan in jouw 'bronnen' meer dan alleen plaatjes?
al draagt de aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 21:27 schreef bluebit het volgende:
[..]
wacht, dus je zegt dat ze een energiezuinig en milieuvriendelijk proces hebben om de verschrikkelijk vervuilende batterijen voor 95% te recyclen.
Ja, wat is je punt nu eigenlijk. De rest van de prius is een gewone auto die net als andere autos behandeld wordt, dus daar zit geen extra werk aan. Sterker nog, voor een prius wordt dus tenminste de batterij goed gerecycled zodat er slechts minimaal nieuwe grondstoffen gewonnen hoeven te worden. wat ook enorm veel energie kost. Ik neem aan dat het ook veel energie kost om de accu van een gewone auto te recyclen of wordt dat niet gedaan?
staan in jouw 'bronnen' meer dan alleen plaatjes?
apart, ik heb de prius nu sinds midden mei, er staan nu 15.000 km op. gemiddeld verbruik ligt ergens rond de 5.5 liter per 100. Mijn vorige volvo met een moderne common rail diesel motor en hetzelfde gewicht haalde hetzelfde verbruik....dat vind ik dan niet slecht voor een 1.5 benzine motor in een 1300 kg zware auto.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 22:06 schreef flipp. het volgende:
[..]
al draagt de aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding.
Iets wat heel erg van toepassing is op een prius.
Laten we wel wezen, ik rijd zelf ook een hybride auto (honda civic dan). Puur eigenlijk omdat het de enige sedan was welke er leuk uit zag binnen mijn budget, en ik ben er erg tevreden mee.
Alleen zuinig of milieuvriendelijk is hij zeker niet, als je echt een auto wilt kopen puur voor de milieuvriendelijkheid (en dat heb je met een prius toch gedaan want van de looks moet het het niet hebben), dan kan je veel beter voor of een diesel of gewoon een (kleine) hatchback gaan.
Ik heb nu iets van 10~11k kilometer op de teller staan en ik heb een gemiddeld verbruik van 6.8 / 100 km en een uitstoot van gemiddeld 130 gram volgens mij. Dit is voor een auto de grootte van mijn auto wel netjes maar het is niet bijzonder extreem zuinig / milieuvriendelijk.
De grootste factor is sowieso hoe je met je auto rijdt en niet hoe zuinig de auto zelf is, want zo heel overdreven zuinig zijn hybrides niet (ja leuk dat je een bereik hebt van 1200km ofzo maar je hebt daar dus wel een 50L tank en onveilig weggedrag voor nodig (als in constant 1 snelheid rijden 80 ong.)).
Weet je wat, neem jij even de proef op de som en rol even lekker door het het spul wat uit de accu's van een prius komt. Zullen we zien hoe milieuvriendelijk het isquote:Op woensdag 19 augustus 2009 14:45 schreef bluebit het volgende:
[..]
![]()
kijk, daar is de eerste "ik heb de klok horen luiden, maar geen idee waar de klepel hangt"-figuur...
quote:Op woensdag 19 augustus 2009 23:40 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Weet je wat, neem jij even de proef op de som en rol even lekker door het het spul wat uit de accu's van een prius komt. Zullen we zien hoe milieuvriendelijk het is
quote:Op woensdag 19 augustus 2009 23:51 schreef bluebit het volgende:
[..]
Weet je wat, dan doe jij dat even door dat spul uit de accu van jouw auto. Dan kunnen we vergelijken, Einstein!
Boraquote:Op donderdag 20 augustus 2009 01:05 schreef Jarzwork het volgende:
laatst hadden/hebben ze bij de gamma die hybride van Honda staan; even met mn nagels zachtjes op het blik getrommelt.... dan ben je dus meteen genezen: klonk als een leeg bierblikje...
zo houden ze die dingen zuinig: gewicht besparen... zal zn NCAP sterretjes wel krijgen, maar degelijk en duurzaam (qua materiaal) is het zeker niet... 4 tripjes naar de supermarkt en de vellen hangen erbij...
mn bora voelt overigens meer aan als een tank
Uiteraard Opels hebben stuk voor stuk unieke motoren, net als álle andere auto'squote:Op donderdag 20 augustus 2009 01:09 schreef Panzerknacker666 het volgende:
[..]
Bora, gepimpte golf, zelfde motor zelfs. Die bakken zijn pas slecht. Voel me veiliger in een Opel.
Waarom zou ik? Ik beweer niet dat de accu uit mijn auto milieuvriendelijk is. Dat is nou het hele punt. Al die prius mensen zijn van ohhh kijk mij eens goed voor de planeet zijn terwijl dat gewoon bullshit is. Milieuvriendelijk is iets totaal anders dan iets minder slecht voor het milieu (mocht een prius ook daadwerkelijk in totaal minder vervuilend zijn dan een normale auto, iets wat ik durf te betwijfelen).quote:Op woensdag 19 augustus 2009 23:51 schreef bluebit het volgende:
[..]
Weet je wat, dan doe jij dat even door dat spul uit de accu van jouw auto. Dan kunnen we vergelijken, Einstein!
Het is toch gewoon een solide auto (die ook nog eens zwaarder is dan jouw bora, dat even terzijde).quote:Op donderdag 20 augustus 2009 01:05 schreef Jarzwork het volgende:
laatst hadden/hebben ze bij de gamma die hybride van Honda staan; even met mn nagels zachtjes op het blik getrommelt.... dan ben je dus meteen genezen: klonk als een leeg bierblikje...
zo houden ze die dingen zuinig: gewicht besparen... zal zn NCAP sterretjes wel krijgen, maar degelijk en duurzaam (qua materiaal) is het zeker niet... 4 tripjes naar de supermarkt en de vellen hangen erbij...
mn bora voelt overigens meer aan als een tank
edit:
Vraag me ineens af, wat is nu mileu vriendelijker? Een hybride die (potentieel) niet langer dan 10 jaar meegaat, of zo'n dampende oude Mercedes diesel die al 30 jaar dienst doet. De hamvraag is dus eigenlijk; in hoeverre is het maken van een auto vervuilender dan z'n gebruik? Betrek dat dan ook eens op die sloopregelingwat een domheid....
* het gaat er niet om hoeveel accus in je auto zitten, maar figuren roepen dat een prius zo slecht is want er zit een accu in.....ja, en een normale auto heeft ook een accu, en een prius heeft niet eens zoveel meer accu. Je doet alsof een prius voor 50% uit accus bestaat.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 00:50 schreef Googolplexian het volgende:
[..]Je hebt toch meer accu's, man... Ook een gewone lood-accu, hoor.
There are two batteries found in a Prius. The first is a lead-acid (Pb-A) 12v accessory battery which is commonly found in most vehicles on the road. The second is the main hybrid driving battery, which is specific to hybrid electric vehicles (HEV) and electric vehicles (EV).
In the U.S., the battery pack of the 2004 Prius is warranted for 100,000 miles (160,000 km) or 8 years.*
According to Toyota, a Prius plug-in hybrid (PHEV) powered by lithium-ion batteries will become available for fleet buyers beginning in late 2009.**
* Dus elke 160k km een nieuw setje accu's ... lekker.
** Ah ... Lion accu's ... leuk spul ook. NiMH en Lion accu's gebruik je al jaren voor van alles en nog wat maar ik durf te wedden dat je ze nooit "milieu-vriendelijk" hebt gevonden.
quote:Op donderdag 20 augustus 2009 01:57 schreef Kill_em_all het volgende:
[..]
Waarom zou ik? Ik beweer niet dat de accu uit mijn auto milieuvriendelijk is. Dat is nou het hele punt. Al die prius mensen zijn van ohhh kijk mij eens goed voor de planeet zijn terwijl dat gewoon bullshit is. Milieuvriendelijk is iets totaal anders dan iets minder slecht voor het milieu (mocht een prius ook daadwerkelijk in totaal minder vervuilend zijn dan een normale auto, iets wat ik durf te betwijfelen).
heb eens in een bora gereden, maar vond het drie keer niks (heb overigens dezelfde ervaring met vrijwel elke volkswagen, is gewoonweg niet mijn ding). Over je edit : ik heb ooit eens een onderzoek gelezen dat stelde dat het vele malen milieuvriendelijker was als iedereen gewoonweg een roll royce zou rijden.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 01:05 schreef Jarzwork het volgende:
laatst hadden/hebben ze bij de gamma die hybride van Honda staan; even met mn nagels zachtjes op het blik getrommelt.... dan ben je dus meteen genezen: klonk als een leeg bierblikje...
zo houden ze die dingen zuinig: gewicht besparen... zal zn NCAP sterretjes wel krijgen, maar degelijk en duurzaam (qua materiaal) is het zeker niet... 4 tripjes naar de supermarkt en de vellen hangen erbij...
mn bora voelt overigens meer aan als een tank
edit:
Vraag me ineens af, wat is nu mileu vriendelijker? Een hybride die (potentieel) niet langer dan 10 jaar meegaat, of zo'n dampende oude Mercedes diesel die al 30 jaar dienst doet. De hamvraag is dus eigenlijk; in hoeverre is het maken van een auto vervuilender dan z'n gebruik? Betrek dat dan ook eens op die sloopregelingwat een domheid....
quote:
Het gaat er NIET om hoeveel accu's er in je auto zitten? NIEMAND heeft hier geroepen dat een Prius zo slecht is omdat er EEN accu in zit. Er zitten er MEER in dan een andere auto.quote:* het gaat er niet om hoeveel accus in je auto zitten, maar figuren roepen dat een prius zo slecht is want er zit een accu in.....ja, en een normale auto heeft ook een accu, en een prius heeft niet eens zoveel meer accu. Je doet alsof een prius voor 50% uit accus bestaat.
Nee, sukkel ... ik gooi geen apparaten weg als de garantie verlopen is. Een inherente eigenschap van accu's, however, is dat ze maar een bepaalde levensduur hebben. Prachtig dat er Priussen zijn die 3 ton hebben gereden op een battery pack ... zo zijn er ook gloeilampen die langer branden dan de aangegeven levensduur. Punt is alleen dat ze GEMAAKT worden met een levensverwachting ... en die ligt wel errug laag bij het Prius Battry Pack (160k km of 8 jaar). Na deze tijd gaat de accu minder werken .... feit.quote:* ow, dus alle andere apparaten vervang jij ook als de garantie afgelopen is? Als je bronnen met meer dan alleen plaatjes leest, dan weet je ook dat er meer dan genoeg priussen zijn die al 3 of 4 ton gereden hebben met een accuset. Anders dan lees je redelijk subjectieve 'bronnen'/'propaganda'.
Ok ... als je echt op die manier wilt rekenen:quote:* Ja klopt,feitje : er zijn ongeveer 3.5 miljard actieve mobieltjes, pakweg een half miljard aan laptops en een klein miljard aan autos met accus.....en je zit hier te zeuren over wat...2 miljoen priussen? En dan denk je ook nog dat het niet efficient kan zijn om al die batterijen op een juiste manier te recyclen.
Nou, inderdaad, zeg.quote:Dan heb je toch echt een bord voor je kop.
Ja en een gewone auto verbruikt meer benzine dan een prius. is dus ook slecht. what's your point?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 08:56 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
[..]
Het gaat er NIET om hoeveel accu's er in je auto zitten? NIEMAND heeft hier geroepen dat een Prius zo slecht is omdat er EEN accu in zit. Er zitten er MEER in dan een andere auto.
Zie het zo: iets met 20% vet is een stuk ongezonder dan iets met 5% vet. Klaar.
die 100.000 mijl is bepaald omdat het een nieuwe techniek is. ze konden niet op basis van ervaring een verwachting afgeven. Een normale auto heeft drie jaar garantie. Beetje vreemd dat het maar zo weinig is, een auto kan toch zeker wel langer mee, of niet.quote:Nee, sukkel ... ik gooi geen apparaten weg als de garantie verlopen is. Een inherente eigenschap van accu's, however, is dat ze maar een bepaalde levensduur hebben. Prachtig dat er Priussen zijn die 3 ton hebben gereden op een battery pack ... zo zijn er ook gloeilampen die langer branden dan de aangegeven levensduur. Punt is alleen dat ze GEMAAKT worden met een levensverwachting ... en die ligt wel errug laag bij het Prius Battry Pack (160k km of 8 jaar). Na deze tijd gaat de accu minder werken .... feit.
Als je niet uit het stenen tijdperk komt weet je zelf ook wel dat accu's het na verloop van tijd steeds slechter doen en dat je dat niet kunt vergelijken met de levensduur van apparaten. Maar jij gooit waarschijnlijk de hele kroonluchter weg als de lampjes op zijn.
En blijf vooral doorgaan met je plaatjes-bronnen-opmerkingen. Daarmee geef je alleen maar aan waar jouw drempel ligt als het gaat om onderscheid maken tussen betrouwbare en onbetrouwbare bronnen. Kennelijk heeft een tekst zonder plaatjes voor jou al snel een encyclopedische waarde.
Wauw, knappe berekening, jammer dat het zo nietszeggend is zonder vergelijkingsmateriaal!!quote:Ok ... als je echt op die manier wilt rekenen:
Battery Pack Prius (dus de extra accu)
Elke pack bevat 38 modules van elk 6 NiMH cellen = 228 batterijen van elk 173 gram
2 miljoen Priussen, zeg je? Ok.
2000000 * 228 = 456 miljoen batterijen van elk 173 gram = bijna 80 duizend TON aan NiMH
Da's wat de Prius extra bijdraagt aan het milieu
De enige manier om dat nog te kunnen verantwoorden is als het je lukt om genoeg simpele mensen ervan te overtuigen dat het allemaal wel mee valt. Paar groene stickers erop, wat verhaaltjes over hoe ongeloveloos efficienter het is om een Prius accu te recyclen en hoe milieu-bewust ze wel niet zijn en GO!
[..]quote:Op donderdag 20 augustus 2009 09:13 schreef bluebit het volgende:
[..]
Ja en een gewone auto verbruikt meer benzine dan een prius. is dus ook slecht. what's your point?
Mjah ... over inlezen gesproken. Jij als Pius-eigenaar zou moeten weten dat die 160k km garantie gold voor de 2004 Prius ... "Nu er een aantal jaar voorbij zijn" blijkt dat de garantie verhoogd is tot 180k km op de 2009/2010 modellen. Wooptidoo! De ALGEMENE garantie op een Prius is trouwens ook gewoon 3 jaar / 100000 km.quote:die 100.000 mijl is bepaald omdat het een nieuwe techniek is. ze konden niet op basis van ervaring een verwachting afgeven. Een normale auto heeft drie jaar garantie. Beetje vreemd dat het maar zo weinig is, een auto kan toch zeker wel langer mee, of niet.
Nu er een aantal jaar voorbij zijn, blijkt dat het accupack in vrijwel alle gevallen veel langer meegaat.
Dus wederom: lees eens iets met meer dan alleen plaatjes!
Huh? Je komt zelf met vergelijkingsmateriaal (mobieltjes en laptops) en dat heb ik gebruikt in m'n bovenstaande post ... wat lul je?quote:Wauw, knappe berekening, jammer dat het zo nietszeggend is zonder vergelijkingsmateriaal!!
Ah, Prius-logica! Als ... dan ...quote:Bijvoorbeeld:
Stel dat een prius 1 liter op de 100 zuiniger rijdt dan een andere auto, gemiddelde rij afstand per jaar is 20.000 km. Dan bespaar je 200 liter per jaar per auto. dus als alle autos een hybride zouden zijn dan zou er 200 miljard benzine gespaard worden per jaar.
Ja ... alleen met een "als/dan" vergelijking kun je een Prius verantwoorden ... I get you now.quote:kijk dan maak je een vergelijking waar je iets mee kunt.
He bah..... als je nou nog ff een niveautje hoger ging had je Daewoo gezegdquote:Op donderdag 20 augustus 2009 09:15 schreef bluebit het volgende:
TS is 68Chevelle....wat denk je....ik gok op een hyundai
Ik vind dat een beetje overdreven, maar goed, het is jouw feestjequote:Op donderdag 20 augustus 2009 09:56 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Als het aan mij ligt de komende 10 jaar nog
Ach.....misschien gaat het dan wel over iets anders.... maar de Prius is zo'n leuk slachtofferquote:Op donderdag 20 augustus 2009 09:58 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Ik vind dat een beetje overdreven, maar goed, het is jouw feestje
Het wel eenvoudig om die te bashen.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 10:00 schreef 68Chevelle het volgende:
[..]
Ach.....misschien gaat het dan wel over iets anders.... maar de Prius is zo'n leuk slachtoffer
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |