als er niets is niet, toch?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 20:26 schreef Pedroso het volgende:
Heb er ook wel eens aan gedacht maar ik denk dat ze op alle fronten flink vooruitgang gaan boeken maar de dood zal altijd een raadsel blijven.
Dit kan je nl. alleen ervaren als je dood bent en ze zullen nooit zover raken dat ze de doden weer levend kunnen maken.
Maar wees gerust, je komt er ooit achter.
Of nietquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 20:26 schreef Pedroso het volgende:
zelfs als ze doden tot leven kunnen wekken, is het hiernamaals iets niet fysieks, en herriningen zijn fysiek vastgelegd in de hersenen, oftwel hiernamaals of niet iemand zou er niets meer van weten.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 20:26 schreef Pedroso het volgende:
Heb er ook wel eens aan gedacht maar ik denk dat ze op alle fronten flink vooruitgang gaan boeken maar de dood zal altijd een raadsel blijven.
Dit kan je nl. alleen ervaren als je dood bent en ze zullen nooit zover raken dat ze de doden weer levend kunnen maken.
Waarschijnlijk als er iets is weet je het nog niet. Denk niet dat je weet wat je voor je dood was, maar dat is een aanname natuurlijk.quote:
Dat klopt.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 20:38 schreef oompaloompa het volgende:
Als er niets is, valt dat niet te bewijzen, alleen te weerleggen als er opeens wel iets is. Om iets te ervaren heb je je hersenen nodig. Als je hersenen werken ben je niet dood. Paradox
quote:
Energie is meetbaar, dus zo'n hypothese kun je empirisch onderzoeken. Maar wat bedoel je met precies met biologisch proces?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 20:54 schreef heartz het volgende:
[..]
Dat klopt.
Maar stel, en dan gebruik ik uiteraard mijn fantasie bij dit beeld, dat je als een soort vorm van energie zou overblijven dus dat een vorm van energie (die in jou) zit blijft bestaan. Ik benoem het ff als 'energie'.
Die energie kan natuurlijk dan niet denken en niet praten en geen herinneringen hebben enz.
En die energie komt in een soort biologisch proces terecht ofzo. Dus dan blijf je een soort van voortbestaan.
Ik bedoel, zou je zo een soort energie kunnen onderzoeken?
En dan de vraag of wij alle energieën al kennen (wat niet slaat op de OP, maar wel op de vorige vraag)?
Of draaf ik nu door.......
Wat zou je er aan hebben als je verandert in een soort van energie zonder denkvermogen of herinneringen?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 20:54 schreef heartz het volgende:
[..]
Dat klopt.
Maar stel, en dan gebruik ik uiteraard mijn fantasie bij dit beeld, dat je als een soort vorm van energie zou overblijven dus dat een vorm van energie (die in jou) zit blijft bestaan. Ik benoem het ff als 'energie'.
Die energie kan natuurlijk dan niet denken en niet praten en geen herinneringen hebben enz.
En die energie komt in een soort biologisch proces terecht ofzo. Dus dan blijf je een soort van voortbestaan.
Ik bedoel, zou je zo een soort energie kunnen onderzoeken?
En dan de vraag of wij alle energieën al kennen (wat niet slaat op de OP, maar wel op de vorige vraag)?
Of draaf ik nu door.......
Ik heb niet zoveel kennis van biologie, natuurkunde enz.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 21:15 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Energie is meetbaar, dus zo'n hypothese kun je empirisch onderzoeken. Maar wat bedoel je met precies met biologisch proces?
Kan je uitleggen wat je daar precies mee bedoelt?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 21:16 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Wat zou je er aan hebben als je verandert in een soort van energie zonder denkvermogen of herinneringen?
Je lichaam wordt wel omgezet in een energie zonder denkvermogen etc. trouwens , dus wat dat betreft heb je gelijk, weet alleen niet of dat je bedoeling was
Ik denk ook niet dat er na de dood aardse natuurkundige- of biologische wetten gelden. Zal wel een heel andere dimensie zijn waar we nooit achter zullen gaan komen in ons aardse leven.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 21:24 schreef heartz het volgende:
[..]
Ik heb niet zoveel kennis van biologie, natuurkunde enz.
Maar dat die 'energie' uit mijn beeld zeg maar in een soort proces(hetzij biologisch, hetzij natuurkundig) terecht komt en als ik erbij fantaseer waar dat proces naartoe zou moeten leiden, zou ik dat eigenlijk niet weten....... dat is ook een dood eind, om maar ff zo te zeggen.
Nou als je doodgaat eten beestjes je lichaam en worden die stoffen in hun lichaam omgezet tot energiequote:Op dinsdag 18 augustus 2009 21:27 schreef heartz het volgende:
[..]
Kan je uitleggen wat je daar precies mee bedoelt?
Haha tenzij je word verbrand.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 21:35 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Nou als je doodgaat eten beestjes je lichaam en worden die stoffen in hun lichaam omgezet tot energie
Je lichaam wordt dus de energie waaruit nieuwe planten en beestjes en mensen groeien.
(zoals ik al zei, dit is waarschijnlijk niet wat je bedoeldemaar technisch gezien had je wel helemaal gelijk)
tja, waarom niet... laat ik zeggen alle levende wezens........quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 21:37 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Stel je eens voor: wat gebeurt er met een slak als hij doodgaat? Heeft ie ook een magische energie die doorleeft of wat dan ook, of kan je je daarvan wel voorstellen dat hij gewoon dood is en blijft, zonder dat er een slak-na-de-dood is?
Warmte is ook energie =Dquote:
Dus bomen ook?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 21:46 schreef heartz het volgende:
[..]
tja, waarom niet... laat ik zeggen alle levende wezens........
alles wat leeft..... dus ook bomen en planten....en wat gaat, komt weer terug.....als in een cirkel, zoals alles in een cirkel gaat....... door middel van die energie die dus in een soort proces terecht komt...of zoiets....quote:
Ik vind het goed om over zulke vragen na te denken, dus totale gekheid is het niet. Maar wat denk jij dan dat er met die 'energie' gebeurt? En wat is die energie?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 21:56 schreef heartz het volgende:
[..]
alles wat leeft..... dus ook bomen en planten....en wat gaat, komt weer terug.....als in een cirkel, zoals alles in een cirkel gaat....... door middel van die energie die dus in een soort proces terecht komt...of zoiets....
filosofie, zweverig of totale gekheid?
Ik kan het geen definitie geven omdat het uit mijn fantasie komt. Ik heb zo logisch mogelijk (in mijn hoofd) een beeld geprobeerd te vormen om te verklaren hoe je na de dood nog zou kunnen voortbestaan. En dit is de enige 'logische' fantasie waar ik mee kan komen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 21:58 schreef Hugo- het volgende:
[..]
Ik vind het goed om over zulke vragen na te denken, dus totale gekheid is het niet. Maar wat denk jij dan dat er met die 'energie' gebeurt? En wat is die energie?
Een ander leuk idee is natuurlijk dat wij wellicht bepaalde zaken gewoon niet kunnen bevatten. Net zoals een chimpansee onze gedachten nooit zal begrijpen, kunnen wij misschien bepaalde dingen ook gewoon niet begrijpen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 22:05 schreef heartz het volgende:
[..]
Ik kan het geen definitie geven omdat het uit mijn fantasie komt. Ik heb zo logisch mogelijk (in mijn hoofd) een beeld geprobeerd te vormen om te verklaren hoe je na de dood nog zou kunnen voortbestaan. En dit is de enige 'logische' fantasie waar ik mee kan komen.
idd wij zijn maar piepkleine mensjes in een supergroot heelal of heelallen, maar het lijkt erop dat alles op de één of andere manier toch verbonden is met elkaarquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 22:08 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Een ander leuk idee is natuurlijk dat wij wellicht bepaalde zaken gewoon niet kunnen bevatten. Net zoals een chimpansee onze gedachten nooit zal begrijpen, kunnen wij misschien bepaalde dingen ook gewoon niet begrijpen.
Edit: Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat je dus maar moet stoppen met nadenken over dingen. Zeker niet. Het is alleen een interessant idee dat er dingen zullen zijn die wij gewoon niet zien / begrijpen.
jouw idea van energie, kan je net zo goed ouderwets ziel noemen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 22:05 schreef heartz het volgende:
[..]
Ik kan het geen definitie geven omdat het uit mijn fantasie komt. Ik heb zo logisch mogelijk (in mijn hoofd) een beeld geprobeerd te vormen om te verklaren hoe je na de dood nog zou kunnen voortbestaan. En dit is de enige 'logische' fantasie waar ik mee kan komen.
Ik zal het morgen proberen door te lezen (en anders van de week), mijn reactie volgt.quote:Op woensdag 19 augustus 2009 22:56 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Wat denken jullie hiervan?
Het gewicht van de geest
Daar is volgens mij een film over gemaakt, 21 grams o.i.d. Volgens mij is uiteindelijk uitgekomen dat dit onderzoek niet goed uit is gevoerd en vol met meetfouten e.d. zat, maar hoe het precies zat weet ik niet meer. Ik weet nog wel zeker dat het uiteindelijk af is geschreven (als het geaccepteerd was hadden we er zeker meer van gehoord).quote:Op woensdag 19 augustus 2009 22:56 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Wat denken jullie hiervan?
Het gewicht van de geest
http://www.snopes.com/religion/soulweight.aspquote:Op woensdag 19 augustus 2009 23:49 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Daar is volgens mij een film over gemaakt, 21 grams o.i.d. Volgens mij is uiteindelijk uitgekomen dat dit onderzoek niet goed uit is gevoerd en vol met meetfouten e.d. zat, maar hoe het precies zat weet ik niet meer. Ik weet nog wel zeker dat het uiteindelijk af is geschreven (als het geaccepteerd was hadden we er zeker meer van gehoord).
Aangezien de doden de Hemel en Hel betreden na de Dag des Oordeels (wanneer alles beëindigd is, dus ook het leven van die wetenschappers) en niet na de dood lijkt me dat moeilijkquote:
De doden (de stoffelijke overschotten) kunnen natuurlijk wel onderzocht worden, (door een patholoog-anatoom of een archeoloog) maar niet onderzocht worden op leven na de dood.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 17:22 schreef heartz het volgende:
Okay, conclusie: de doden kunnen niet, dus ook niet binnen 100 jaar, onderzocht worden.
Uiteraard, maar het komt overeen met de titel van dit topic, vandaar.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 18:22 schreef barthol het volgende:
[..]
De doden (de stoffelijke overschotten) kunnen natuurlijk wel onderzocht worden, (door een patholoog-anatoom of een archeoloog) maar niet onderzocht worden op leven na de dood.
Je moet natuurlijk helemaal niets. Alles is goed.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 18:38 schreef heartz het volgende:
[..]
Uiteraard, maar het komt overeen met de titel van dit topic, vandaar.
Of had ik 'doden' neer moeten zetten....
van mensenquote:Op dinsdag 25 augustus 2009 19:22 schreef barthol het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk helemaal niets. Alles is goed.![]()
Ik had alleen zo mijn herinneringen aan onderzoek waaraan ik zelf eens heb meegewerkt. Heel wat skeletresten opgegraven en verzameld.
Ja ook van mensen, honderden mensen. Bij opgravingen in kerken en niet meer bestaande kapellen, maar ook oude grafvelden. En als er geen veldwerk was zat ik binnen, indertijd met een muur van dozen achter me, met de resten van zeker 800 mensen.quote:
wow, onderzoek/ onderzocht je die skeletten ook of was je meer betrokken bij de opgravingen?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 19:32 schreef barthol het volgende:
[..]
Ja ook van mensen, honderden mensen. Bij opgravingen in kerken en niet meer bestaande kapellen, maar ook oude grafvelden. En als er geen veldwerk was zat ik binnen, indertijd met een muur van dozen achter me, met de resten van zeker 800 mensen.
Betrokken bij de opgravingen, meer als technicus. Goede begeleidende documentatie was mijn taak. Het echte onderzoek op het materiaal werd later gedaan door anderen, deskundigen vanuit meerdere diciplines.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 19:50 schreef heartz het volgende:
[..]
wow, onderzoek/ onderzocht je die skeletten ook of was je meer betrokken bij de opgravingen?
Hmm interessant, valt dat onder aardwetenschappen of zoiets?quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 20:24 schreef barthol het volgende:
[..]
Betrokken bij de opgravingen, meer als technicus. Goede begeleidende documentatie was mijn taak. Het echte onderzoek op het materiaal werd later gedaan door anderen, deskundigen vanuit meerdere diciplines.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat zoiets hoogstwaarschijnlijk niet waar te nemen valt, niet nu en ook niet over een x aantal jaar.quote:
Natuurlijk zegt jouw persoonlijke beleving helemaal niets over wat er werkelijk na de dood is.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 18:55 schreef Meki het volgende:
Niemand noch .een enkele wetenschap zal de toestand van de dood weten, enkel de boeken van Allah ( god ) die tot zijn profeten hebben gezonden waarvan de Koran een duidelijke beschrijving heeft over de doodstrijd en het graf en de dag der opstanding en wederopstanding en uiteindelijk de hiernamaals die tot 3 plekken kan leiden, de Paradijs of de Hel of de Ahraaf.
Dit staat er letterlijk in de op:quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 21:50 schreef Meki het volgende:
Ik predik niet, dat maak jij ervan....
Iedereen zegt hier wat er na de dood gebeurt, dus zeg ik dat ook. dat is helemaal geen prediken..
"Natuurlijk zegt jouw persoonlijke beleving helemaal niets over wat er werkelijk na de dood is.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 21:56 schreef heartz het volgende:
[..]
alles wat leeft..... dus ook bomen en planten....en wat gaat, komt weer terug.....als in een cirkel, zoals alles in een cirkel gaat....... door middel van die energie die dus in een soort proces terecht komt...of zoiets....
Scherp man. Behalve dan dat begrijpend lezen duidelijk aan je voorbij is gegaan aangezien dit een aanvulling van Heartz was op de hypothetische vraag of zo'n soort energie empirisch meetbaar zou zijn.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:03 schreef Tevik het volgende:
[..]
"Natuurlijk zegt jouw persoonlijke beleving helemaal niets over wat er werkelijk na de dood is.
De arrogantie alleen al om te denken dat jouw levensvisie de juiste is
Welk deel van niet prediken begrijp jij niet?
Er zijn genoeg fora waar je kan prediken of open een eigen topic, maar niet hier."
Tja het is ook een hele kunst begrijpend te lezen en een nog grotere kunst om de OP te lezen voordat je op een topic reageert.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:10 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Scherp man. Behalve dan dat begrijpend lezen duidelijk aan je voorbij is gegaan aangezien dit een aanvulling van Heartz was op de hypothetische vraag of zo'n soort energie empirisch meetbaar zou zijn.
Als je jezelf zo nodig ad rem wilt profileren, zorg dan dat je het terecht doet, zo zet je jezelf alleen maar voor schut.
Heb je wel gezien wie de OP geschreven heeft of heb je dat ook gemist?quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 22:03 schreef Tevik het volgende:
................ of open een eigen topic, maar niet hier."
het is geen taboe, het is alleen niet te falsificeren, dus word er geen aandacht aan besteed.quote:Op zondag 30 augustus 2009 15:43 schreef LoppenTop het volgende:
Met de huidige stand van zaken in de wetenschap waarbij alles wat duid op een leven na de dood taboe is zal dit dus nooit een serieuze ontwikkeling ondergaan. Als voorbeeld kan je de ervaringen van mensen nemen die een BDE hebben meegemaakt tijdens een klinische dood. Word ook niet serieus genomen door medische wetenschappers.
Er is voldoende materiaal te vinden waarin plausibele verklaringen worden gegeven die niet duiden op een link met het bovennatuurlijke. Het is alleen vrijwel onmogelijk om iemands hersenen te scannen op het moment dat hij aan het doodgaan is.quote:Op zondag 30 augustus 2009 15:43 schreef LoppenTop het volgende:
Met de huidige stand van zaken in de wetenschap waarbij alles wat duid op een leven na de dood taboe is zal dit dus nooit een serieuze ontwikkeling ondergaan. Als voorbeeld kan je de ervaringen van mensen nemen die een BDE hebben meegemaakt tijdens een klinische dood. Word ook niet serieus genomen door medische wetenschappers.
quote:Op zondag 30 augustus 2009 18:21 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Er is voldoende materiaal te vinden waarin plausibele verklaringen worden gegeven die niet duiden op een link met het bovennatuurlijke.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |