Alhoewel hier van een noodsituatie geen sprake is lijkt mij.quote:Urgentiecriteria
Om in aanmerking te komen voor een urgentieverklaring moet u voldoen aan bepaalde urgentiecriteria.
Deze criteria kunnen bijvoorbeeld zijn:
* dat de noodsituatie buiten uw schuld of nalatigheid is ontstaan;
* dat de noodsituatie in directe relatie staat met de huidige woonsituatie of woonomgeving;
* het probleem uitsluitend in het werkgebied van de woningstichting kan worden opgelost.
Tevens kan de voorwaarde gesteld worden dat:
* het niet gelukt is om via de gebruikelijke manier passende huisvesting te vinden;
* men bereid is een objectief passend woningaanbod te accepteren.
Ik kreeg ook een urgentie op basis van economische binding nu bijna 9 jaar geleden en kwam toen in een prima buurt terecht.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:01 schreef TNA het volgende:
De regels zijn strict. Dit lijkt me absoluut onvoldoende. En wacht nog maar af waar je met zo'n verklaring wordt weggestopt
Ja, negen jaar geleden.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:04 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ik kreeg ook een urgentie op basis van economische binding nu bijna 9 jaar geleden en kwam toen in een prima buurt terecht.
Het is hier zo (gemeente Albrandswaard) dat ik zelf moet reageren op huizen, en met urgentie heb ik dan voorrang bij de huizen waar ik op reageer. Dan heb ik dus zelf in de hand waar ik kom te wonen. toch?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:01 schreef TNA het volgende:
De regels zijn strict. Dit lijkt me absoluut onvoldoende. En wacht nog maar af waar je met zo'n verklaring wordt weggestopt
dat verstoord woongenot is wel buiten mijn schuld om ontstaan. Dat is toch een vereiste geloof ik? (ja sorry, dit is de eerste keer (en hopelijk ook de enige keer) dat ik met zo'n probleem zit. Ik heb wel gezocht op internet, maar er staat zoveelquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:02 schreef Netsplitter het volgende:
Verstoord woongenot kan je schudden.
De andere punten zijn wel interessant genoeg denk ik.....
En dat werkt nog steeds zo. Iemand die ik ken is 2 maanden geleden nog in een uitstekende buurt terecht gekomen. Kortom, waar haal je het vandaan?quote:
Ervaring jeweettoch en de regels. Anyway, het zal wel per gemeente verschillen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:06 schreef karr-1 het volgende:
[..]
En dat werkt nog steeds zo. Iemand die ik ken is 2 maanden geleden nog in een uitstekende buurt terecht gekomen. Kortom, waar haal je het vandaan?
Het is buiten je schuld ontstaan, maar of je er last van hebt is moeilijk aan te tonen. Jij ervaart het wel zo, maar zolang het niet hard te maken is word het erg lastig.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:06 schreef DJMO het volgende:
dat verstoord woongenot is wel buiten mijn schuld om ontstaan. Dat is toch een vereiste geloof ik? (ja sorry, dit is de eerste keer (en hopelijk ook de enige keer) dat ik met zo'n probleem zit. Ik heb wel gezocht op internet, maar er staat zoveel
Dat dan weer wel inderdaad.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:08 schreef TNA het volgende:
[..]
Ervaring jeweettoch en de regels. Anyway, het zal wel per gemeente verschillen.
Dat hangt van de gemeente af.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:06 schreef DJMO het volgende:
[..]
Het is hier zo (gemeente Albrandswaard) dat ik zelf moet reageren op huizen, en met urgentie heb ik dan voorrang bij de huizen waar ik op reageer. Dan heb ik dus zelf in de hand waar ik kom te wonen. toch?
[..]
dat verstoord woongenot is wel buiten mijn schuld om ontstaan. Dat is toch een vereiste geloof ik? (ja sorry, dit is de eerste keer (en hopelijk ook de enige keer) dat ik met zo'n probleem zit. Ik heb wel gezocht op internet, maar er staat zoveel
edit- ja dus.. even lezen ^^
ik had ze al gemaild, en eerste keer antwoord was dat zij daar niet over gingen, en dat ik maar moest wachten tot na de zomervakantie. Dan zou een nieuwe wijk fase-gewijs opgeleverd worden, waardoor er in het 'çentrum' van rhoon veel vrij zou komen waar ik een goede kans op maak (geloof er weinig van, we eindigen steeds op een plaats die ergens rond de 90e plaats schommelt)quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:06 schreef LangeTabbetje het volgende:
Te kleine woning i.v.m. gezinsuitbreiding is volgens mij nooit een reden voor urgentie. De klachten omtrent de buurt i.c.m. een jong kind zou misschien kunnen helpen. Misschien een afspraak maken met de woningbouwvereniging wat je kansen zijn ?
ik geloof dat deze huizenblokken in de verkoop staan, ze worden niet gesloopt iig.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:09 schreef Basp1 het volgende:
Als de andere huizen in je blok al als antikraak weg gezet worden dan zal dus binnenkort ook echt gesloopt gaan worden dus vanzelf zul je wel eens iets vinden, de wbv zal je heus niet op straat gaan zetten.
In that case:quote:
wat heeft mijn arbeidssituatie en het feit dat ik getrouwd ben hiermee te maken? blijf alsjeblieft weg als je niets zinnigs te melden hebtquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:13 schreef M-AH het volgende:
[..]
In that case:
Geen huis kunnen kopen en toch getrouwt en een kind! voordat je een urgentieverklaring gaat aanvragen zou ik als ik jou was toch maar extra je best gaan doen op de arbeidsmarkt, of je vrouw aan het werk schoppen!
Gek he ?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:10 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dat hangt van de gemeente af.
In bv Delft mag je dan max 2 of 3 huizen afwijzen, daarna moet je de volgende nemen of anders is je urgentie "spontaan" verlopen.
Dan gaan ze er toch geen antikraak in stoppen. Als ik een huis wil kopen is dan niet tussen de antikraak woningn in.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:12 schreef DJMO het volgende:
[..]
ik geloof dat deze huizenblokken in de verkoop staan, ze worden niet gesloopt iig.
Dat is waarschijnlijk overal zo. Urgentie krijg je niet voor de lol en niet zomaar, daar moet je best wat voor doen. Dan mogen ze ook eisen stellen zoals inderdaad max 2 tot 3 keer afwijzen, daarna pech gehad. Als je iets afwijst was de urgentie blijkbaar toch niet zo hoog.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:10 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dat hangt van de gemeente af.
In bv Delft mag je dan max 2 of 3 huizen afwijzen, daarna moet je de volgende nemen of anders is je urgentie "spontaan" verlopen.
dat snap ik, maar deze blokken moeten, als ik me niet vergis, in zijn geheel verkocht worden. dus niet per appartement. Het kan overigens ook zijn dat ze wél gesloopt worden, zou me ook niet verbazen aangezien ze hier overal bezig zijn met slopen en bouwen...quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:19 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dan gaan ze er toch geen antikraak in stoppen. Als ik een huis wil kopen is dan niet tussen de antikraak woningn in.
Dat snap ik, maar ik ga toch niet reageren op een huis wat te klein is of wat in deze buurt staat? het moet wel groter zijn, en in een andere wijk liggen. Meer eisen heb ik niet...quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:21 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Dat is waarschijnlijk overal zo. Urgentie krijg je niet voor de lol en niet zomaar, daar moet je best wat voor doen. Dan mogen ze ook eisen stellen zoals inderdaad max 2 tot 3 keer afwijzen, daarna pech gehad. Als je iets afwijst was de urgentie blijkbaar toch niet zo hoog.
Dat zeg je nu.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:23 schreef DJMO het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar ik ga toch niet reageren op een huis wat te klein is of wat in deze buurt staat? het moet wel groter zijn, en in een andere wijk liggen. Meer eisen heb ik niet...
Wat is verstoord woongenot? Overal is verstoord woongenot. Anti-kraakbewoning in je straat is natuurlijk geen reden voor een urgentieverklaring. Dan kunnen ze de halve stad wel urgentie geven.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:06 schreef DJMO het volgende:
dat verstoord woongenot is wel buiten mijn schuld om ontstaan.
op dit moment is dat ideale huis een benedenwoning (wat ik nu overigens ook heb voor ik naar mijn hoofd krijg dat ik teveel eisen stel) met minimaal twee slaapkamers en in een kindvriendelijke buurt. De buurt die ik op het oog heb, en waar ook het meeste vrijkomt (en ik dus de meeste kans heb op een woning) heeft dat allemaal.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:25 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Dat zeg je nu.
Er zit genoeg tussen waar je nu woont en het ideale huis qua gradaties.
ik doelde meer op het vestigen van de opvang van ex-drank en -drugsverslaafden pal naast een kroeg waar ik dagelijks langs moet.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:26 schreef Lkw het volgende:
[..]
Wat is verstoord woongenot? Overal is verstoord woongenot. Anti-kraakbewoning is natuurlijk geen reden voor een urgentieverklaring. Dan kunnen ze de halve stad wel urgentie geven.
Lijkt me geen reden voor een urgentieverklaring, dat ding zit niet pal naast je deur.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:30 schreef DJMO het volgende:
[..]
ik doelde meer op het vestigen van de opvang van ex-drank en -drugsverslaafden pal naast een kroeg waar ik dagelijks langs moet.
Waarom moet je daar langs, woon je aan een doodlopende straat of zo?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:30 schreef DJMO het volgende:
[..]
ik doelde meer op het vestigen van de opvang van ex-drank en -drugsverslaafden pal naast een kroeg waar ik dagelijks langs moet.
Dat vroeg ik me ook af.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:39 schreef Lkw het volgende:
[..]
Waarom moet je daar langs, woon je aan een doodlopende straat of zo?
sorry hoor ... maar mogen alleen miljonairs met een luxe landhuis kinderen krijgen?? overigens stond ik al ingeschreven voor een ander huis vóór ik in verwachting raakte hoor, dus bespaar me die nutteloze opmerkingen. daar vroeg ik hier niet naar namelijk! dan had ik wel een topic in ONZ geopend ofzoquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me ook af.
En als je geen ruimte/geld/whatever hebt, waarom heb je nu dan een baby?
Alsof een ongelukje niet kan gebeurenquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Dat vroeg ik me ook af.
En als je geen ruimte/geld/whatever hebt, waarom heb je nu dan een baby?
Mja, ze gaan natuurlijk wel vragen of dat opvangcentrum bij jouw huis zit, of dat je er langs loopt. En aangezien je er alleen maar langsloopt is dat niet echt een reden voor urgentieverklaring lijkt mij.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:48 schreef DJMO het volgende:
[..]
sorry hoor ... maar mogen alleen miljonairs met een luxe landhuis kinderen krijgen?? overigens stond ik al ingeschreven voor een ander huis vóór ik in verwachting raakte hoor, dus bespaar me die nutteloze opmerkingen. daar vroeg ik hier niet naar namelijk! dan had ik wel een topic in ONZ geopend ofzo
Eigen verantwoordelijkheid tonen wordt inderdaad niet echt meer aangemoedigd in Nederlandquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:48 schreef DJMO het volgende:
[..]
sorry hoor ... maar mogen alleen miljonairs met een luxe landhuis kinderen krijgen?? overigens stond ik al ingeschreven voor een ander huis vóór ik in verwachting raakte hoor, dus bespaar me die nutteloze opmerkingen. daar vroeg ik hier niet naar namelijk! dan had ik wel een topic in ONZ geopend ofzo
Makkelijk he trollen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Eigen verantwoordelijkheid tonen wordt inderdaad niet echt meer aangemoedigd in Nederland
De complete weekboodschappen lopend meenemen met een baby erbij?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:40 schreef Salatrel het volgende:
als je ipv elke dag 1 keer in de week boodschappen doet hoef je ook niet meer elke dag langs die verslaafden
Als je zelf moet reageren ipv wachten op het aanbod dan heb je nog enige keuze. Maar vaak zijn niet alle woningen beschikbaar voor urgentie. Ik weet dat in mijn omgeving vaak bij vrijkomende huurwoningen vermeld staat dat urgentie geen voorrang geeft. Een woningbouw zal bv 3 huizen aan je voorleggen en dan mag je zelf kiezen. Dat zou ik dus wel goed uitzoeken.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:23 schreef DJMO het volgende:
[..]
Dat snap ik, maar ik ga toch niet reageren op een huis wat te klein is of wat in deze buurt staat? het moet wel groter zijn, en in een andere wijk liggen. Meer eisen heb ik niet...
Ongelukje of niet (in mijn geval niet trouwens), de woningbouwvereniging zei tegen mij 'daar hebt u zelf voor gekozen mevrouw'. Zo werkt dat. En terecht ook wel.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:49 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Alsof een ongelukje niet kan gebeuren
Klopt, in Den Haag hebben ze inderdaad ook toegewezen woningen voor de urgentiegevallen, maar daar mag je dan maximaal 1 of 3 (ik weet het niet meer precies) jaar wonen, daarna moet je eruit. Dan heb je zelf voor andere woonruimte moeten zorgen want dan gaat het urgentieverhaal ook niet meer op.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:59 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Als je zelf moet reageren ipv wachten op het aanbod dan heb je nog enige keuze. Maar vaak zijn niet alle woningen beschikbaar voor urgentie. Ik weet dat in mijn omgeving vaak bij vrijkomende huurwoningen vermeld staat dat urgentie geen voorrang geeft. Een woningbouw zal bv 3 huizen aan je voorleggen en dan mag je zelf kiezen. Dat zou ik dus wel goed uitzoeken.
Ja zo lust ik er nog wel een paar. Als het zo zou werken dan zou wss iedereen wel in zo`n wijk wonenquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:29 schreef DJMO het volgende:
[..]
op dit moment is dat ideale huis een benedenwoning (wat ik nu overigens ook heb voor ik naar mijn hoofd krijg dat ik teveel eisen stel) met minimaal twee slaapkamers en in een kindvriendelijke buurt. De buurt die ik op het oog heb, en waar ook het meeste vrijkomt (en ik dus de meeste kans heb op een woning) heeft dat allemaal.
Dit klinkt heel erg raar. Weet je zeker dat je het niet over vervangende woonruimte (bijv. bij renovatie) hebt?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 10:02 schreef Marrije het volgende:
[..]
Klopt, in Den Haag hebben ze inderdaad ook toegewezen woningen voor de urgentiegevallen, maar daar mag je dan maximaal 1 of 3 (ik weet het niet meer precies) jaar wonen, daarna moet je eruit. Dan heb je zelf voor andere woonruimte moeten zorgen want dan gaat het urgentieverhaal ook niet meer op.
Sterker nog, er is juist een sloopwoning aangeboden omdat je daar niet meer zolang kunt wonen. De urgentiewoningen zijn niet permanent.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 10:07 schreef Lkw het volgende:
[..]
Dit klinkt heel erg raar. Weet je zeker dat je het niet over vervangende woonruimte (bijv. bij renovatie) hebt?
Wat een mooie bijdrage aan dit topicquote:
Urgentiewoningen zijn vaak bedoeld voor noodgevallen en dergelijke. Ik kan me voorstellen dat ze niet willen dat iemand daar permanent in gaat zitten. Als iemand weg gehaald word uit de noodsituatie en dan in staat is om zelf iets te gaan zoeken, scheelt dat alweer.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 10:07 schreef Lkw het volgende:
[..]
Dit klinkt heel erg raar. Weet je zeker dat je het niet over vervangende woonruimte (bijv. bij renovatie) hebt?
Dat ik het triest vind dat iemand verantwoordelijkheden aangaat zoals een kind, en nogsteeds in de sociale huur zit. En dus in deze situatie niet capable is om zijn/haar eigen kind een veilige leefomgeving te kunnen bieden.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:15 schreef DJMO het volgende:
[..]
wat heeft mijn arbeidssituatie en het feit dat ik getrouwd ben hiermee te maken? blijf alsjeblieft weg als je niets zinnigs te melden hebt
Nou nou dat vind ik wel erg kort door de bocht hoor. Dus als je huurt geef je je kind geen veilige leefomgeving?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 10:38 schreef M-AH het volgende:
[..]
Dat ik het triest vind dat iemand verantwoordelijkheden aangaat zoals een kind, en nogsteeds in de sociale huur zit. En dus in deze situatie niet capable is om zijn/haar eigen kind een veilige leefomgeving te kunnen bieden.
mijn man werkt full-time. wij hebben er zelf voor gekozen dat ik thuisblijf om voor ons kind te zorgen in plaats van het te dumpen op een kdv omdat we zo nodig allebei MOETEN werken om de (te) hoge hyptoheeklast te betalen. ik weet overigens niet wat er mis is met een huurwoning?? het kind is zo veilig als het maar kan, het enige is dat de buurt er op aan het achteruit gaan is (iets wat ik een jaar geleden niet had voorzien, niet iedereen kan tenslotte in de toekomst kijken)quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 10:38 schreef M-AH het volgende:
[..]
Dat ik het triest vind dat iemand verantwoordelijkheden aangaat zoals een kind, en nogsteeds in de sociale huur zit. En dus in deze situatie niet capable is om zijn/haar eigen kind een veilige leefomgeving te kunnen bieden.
Wat een onzin, natuurlijk heeft dat kind wel een veilige leefomgeving, deze mevrouw denkt alleen dat het opeens onveilig geworden is vanwege een opvangplek en ze met deze gedachten kronkel hoopt voor urgentie in aankerming te komen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 10:38 schreef M-AH het volgende:
[..]
Een beetje overdreven. In de sociale woningbouw kun je prima wonen met een gezin. Maar wat verantwoordelijkheden betreft heb je deels gelijk. TS had wel wat langer vooruit kunnen kijken. Als je reageert op je woning, dan begin je weer van begin af aan met de opbouw van je punten. Je moet dus gewoon een aantal jaar wachten voordat je groter kan wonen. Hier had de TS rekening mee kunnen houden bij de gezinsplanning.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 10:38 schreef M-AH het volgende:
[..]
quote:Op maandag 22 december 2008 23:16 schreef DJMO het volgende:
.. want wie zijn billen brand moet op de blaren zitten..
TS, ik ben trots op je juist door wat je hier boven zet. Teveel mensen kiezen ervoor om kinderen te nemen en deze vervolgens overal en nergens te dumpen omdat ze zonodig moeten werken. Jullie kiezen ervoor om zelf de verantwoordelijkheid te nemen voor je kind en dat is iets waar je best trots op mag zijn. Ik ben het in ieder geval wel op je.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 10:50 schreef DJMO het volgende:
mijn man werkt full-time. wij hebben er zelf voor gekozen dat ik thuisblijf om voor ons kind te zorgen in plaats van het te dumpen op een kdv omdat we zo nodig allebei MOETEN werken om de (te) hoge hyptoheeklast te betalen. ik weet overigens niet wat er mis is met een huurwoning?? het kind is zo veilig als het maar kan, het enige is dat de buurt er op aan het achteruit gaan is (iets wat ik een jaar geleden niet had voorzien, niet iedereen kan tenslotte in de toekomst kijken)
die kunnen/mogen alleen een verklaring afgeven tbv de urgentiecommissie, ik blijf afhankelijk van hun besluit.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 10:54 schreef simmu het volgende:
sorrie DJMO, ik schat je kansen op een urgentieverklaring heel laag in. proberen kan geen kwaad natuurlijk. kan je het niet via jeugdzorg of maatschappelijk werk proberen?
Ja maar jij woont in the middle of knowwere, wat is de normale wachttijd daar?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:01 schreef simmu het volgende:
overigens hebben wij deze woning wel via een urgentieverklaringwoon/werk afstand was over de 200 kilometer. dan krijg je (bij deze woningbouwvereniging iig) wel een urgentieverklaring. en dan nog zit je met hele strenge regels. je moet de eerste de beste woning waar je voor in aanmerking komt accepteren.
nou, zelfs hier en met urgentieverklaring deden we er een half jaar over hoor! ik heb begrepen dat de wachttijd hier ook wel een jaar of twee is.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja maar jij woont in the middle of knowwere, wat is de normale wachttijd daar?
Ik kreeg toen ik me inschreef in tilburg vanwege economische binding ook 1 jaar extra inschrijvingstijd toendertijd. Ik woonde toendertijd in eindhoven als ik nog verder weg woonde had ik nog wel meer inschrijvingstijd kunnen krijgen.
Dat had ik niet verwacht dat het zelfs daar nog zo lang zou zijn.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:20 schreef simmu het volgende:
[..]
nou, zelfs hier en met urgentieverklaring deden we er een half jaar over hoor! ik heb begrepen dat de wachttijd hier ook wel een jaar of twee is.
mijn ouders wonen in een gat vlak bij roosendaal en mijn broertje is ook aan het zoeken en zelfs daar zit je met een wachttijd van minstens 3 jaar (op een tweekamerjongerenwoning)
Precies. Zo blijven de urgentiewoningen ook woningen waar ze voor zijn bedoeld. Maar bij een tekort aan urgentiewoningen, of overschot aan urgente gevallen, krijg je ook nog weleens een sloopwoning toegewezen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 10:31 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Urgentiewoningen zijn vaak bedoeld voor noodgevallen en dergelijke. Ik kan me voorstellen dat ze niet willen dat iemand daar permanent in gaat zitten. Als iemand weg gehaald word uit de noodsituatie en dan in staat is om zelf iets te gaan zoeken, scheelt dat alweer.
Je hebt bij mijn weten niet zoiets als urgentiewoningen alswel mensen met urgentie. En ik vind het erg raar om die na een paar jaar uit hun woningen te zetten en ze het maar te laten bekijken.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 10:31 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Urgentiewoningen zijn vaak bedoeld voor noodgevallen en dergelijke. Ik kan me voorstellen dat ze niet willen dat iemand daar permanent in gaat zitten. Als iemand weg gehaald word uit de noodsituatie en dan in staat is om zelf iets te gaan zoeken, scheelt dat alweer.
Ze hebben dan alweer een paar jaar langer gehad om te kijken naar een andere woning. Je laat het ze dus niet bekijken, je geeft ze meer tijd om zelf iets te zoeken.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:41 schreef Lkw het volgende:
[..]
Je hebt bij mijn weten niet zoiets als urgentiewoningen alswel mensen met urgentie. En ik vind het erg raar om die na een paar jaar uit hun woningen te zetten en ze het maar te laten bekijken.
Klopt, want zo ben ik zelf ook 9 jaar geleden verhuist vanaf de andere kant van het land. Maar er zijn ook woningen die alleen bedoeld zijn voor mensen die echt in een acute noodsituatie zitten. En daar mag je dus niet onbeperkt inzitten.quote:Ik ben zelf in maart met urgentie verhuisd en zolang ik de huur kan blijven betalen, krijgt niemand me hier uit. Terecht ook. Als ik er over een paar jaar uit zou moeten, sta ik op straat en zou ik weer urgent zijn. Zo blijven we aan de gang, het is niet logisch.
Lijkt mij wel. Er word je van tevoren verteld dat het tijdelijk is en vaak staat ook in het contract dat je per datum X het pand weer dient te verlaten.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:44 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Aangezien je zodra je in een huurwoning huurbescherming hebt...zie ik iemand niet snel na twee of drie jaar weer uit z'n urgentie woning worden geschopt
In Den Haag dus wel.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:41 schreef Lkw het volgende:
[..]
Je hebt bij mijn weten niet zoiets als urgentiewoningen alswel mensen met urgentie.
Dus dat.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:46 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ze hebben dan alweer een paar jaar langer gehad om te kijken naar een andere woning. Je laat het ze dus niet bekijken, je geeft ze meer tijd om zelf iets te zoeken.
[..]
Klopt, want zo ben ik zelf ook 9 jaar geleden verhuist vanaf de andere kant van het land. Maar er zijn ook woningen die alleen bedoeld zijn voor mensen die echt in een acute noodsituatie zitten. En daar mag je dus niet onbeperkt inzitten.
En in wel meer plaatsen in het land.quote:
OK maar dan weet je ook waar je voor tekend. Maar meestal heeft de persoon lijkt me de urgentie, niet de woningquote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:46 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Lijkt mij wel. Er word je van tevoren verteld dat het tijdelijk is en vaak staat ook in het contract dat je per datum X het pand weer dient te verlaten.
Klopt, de urgentie is voor de persoon, niet voor de woning. Maar mensen die een urgentie aanvragen etc zijn meestal niet in een noodsituatie. Ik heb het meer over mensen die bv bedreigd worden of zo en echt per direct ergens anders naar toe moeten. Die gaan niet door het hele proces heen, maar krijgen meteen een zogenaamde urgentiewoning toegewezen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:52 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
OK maar dan weet je ook waar je voor tekend. Maar meestal heeft de persoon lijkt me de urgentie, niet de woning
Volgens mij heb je het over mensen die tijdelijk mogen wonen in een woning die gesloopt of gerenoveerd gaat worden. Bij deze mensen staat in hun contract dat ze er met een paar maanden weer uit moeten. De woningbouw moet ze dan weer iets anders (tijdelijks) aanbieden.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:46 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Ze hebben dan alweer een paar jaar langer gehad om te kijken naar een andere woning. Je laat het ze dus niet bekijken, je geeft ze meer tijd om zelf iets te zoeken.
[..]
Klopt, want zo ben ik zelf ook 9 jaar geleden verhuist vanaf de andere kant van het land. Maar er zijn ook woningen die alleen bedoeld zijn voor mensen die echt in een acute noodsituatie zitten. En daar mag je dus niet onbeperkt inzitten.
De laatste grond lijkt me in elk geval geen reden om je urgentie te geven. Je kan tenslotte apart slapen, bijv. door een slaapbank in je woonkamer te zetten waar jij en je man kunnen slapen. Verstoord woongenot moet wel heel ernstig zijn om op basis daarvan weg te komen. Maar goed, wellicht heb je mazzel en zijn ze in jouw gemeente makkelijker, je moet maar net geluk hebben.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 08:58 schreef DJMO het volgende:
Ik wil dus een urgentieverklaring aanvragen op basis van een te kleine woning, verstoord woongenot en medische grond (kind heeft eigen kamer nodig om goed te kunnen slapen, net als zijn ouders)
Dat lijkt me dan knap lullig. Woon je ergens permanent, word je bedreigd, ben je gedwongen je biezen te pakken, kom je in een woning waar je binnen afzienbare tijd uit wordt geschopt, sta je op straat. Ik hoop niet dat het zo werkt.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:55 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Klopt, de urgentie is voor de persoon, niet voor de woning. Maar mensen die een urgentie aanvragen etc zijn meestal niet in een noodsituatie. Ik heb het meer over mensen die bv bedreigd worden of zo en echt per direct ergens anders naar toe moeten. Die gaan niet door het hele proces heen, maar krijgen meteen een zogenaamde urgentiewoning toegewezen.
Ik heb zelf in een situatie gezeten waarin we onder de urgentie vielen, maar dan konden we alleen in aanmerking komen voor een woning voor 1 of 3 jaar, ik weet het niet eens meer precies hoe lang, maar het was tijdelijk. Onze urgentie had niks te maken met een sloop oid.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:55 schreef Lkw het volgende:
[..]
Volgens mij heb je het over mensen die tijdelijk mogen wonen in een woning die gesloopt of gerenoveerd gaat worden. Bij deze mensen staat in hun contract dat ze er met een paar maanden weer uit moeten. De woningbouw moet ze dan weer iets anders (tijdelijks) aanbieden.
Dit is volgens mij niet waar TS het over heeft. Normaal is het zo dat je een urgentie krijgt van een woningbouwvereniging wegens bijvoorbeeld sloop, renovatie, gezondheid, enz. Met deze urgentie krijg je vervolgens voorrang op de woningmarkt en heb je dus meer kans binnen afzienbare termijn een (andere) woning te vinden. Deze woning is gewoon onderdeel van het algemene aanbod en je wordt er dus niet na zoveel jaar uitgezet.
In Den Haag werkt dat wel zo.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:58 schreef Lkw het volgende:
[..]
Dat lijkt me dan knap lullig. Woon je ergens permanent, word je bedreigd, ben je gedwongen je biezen te pakken, kom je in een woning waar je binnen afzienbare tijd uit wordt geschopt, sta je op straat. Ik hoop niet dat het zo werkt.
Dat is dan een rare urgentie. Blijkbaar zo vluchtig dat het niet kan schelen dat je na een jaar op straat wordt geschopt?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 11:59 schreef Marrije het volgende:
[..]
Ik heb zelf in een situatie gezeten waarin we onder de urgentie vielen, maar dan konden we alleen in aanmerking komen voor een woning voor 1 of 3 jaar, ik weet het niet eens meer precies hoe lang, maar het was tijdelijk. Onze urgentie had niks te maken met een sloop oid.
Mijn voormalige bovenbuurvrouw (25 jaar) heeft dat ook geprobeerd inderdaad. Ze had al 3 verschillende kinderen van 2 verschillende kerels (die ook nog eens beide een straatverbod hadden, nou dan weet je het wel) en ze woonde in een flatje met 2 slaapkamertjes en een klein woonkamertje. Vervolgens kwam ze een heerlijke net uit de gevangenis kerel tegen en daar kreeg ze dan nog een kind mee. Hoera 4 kinderen op 30 m2. Tja, ik kan me wel voorstellen dat dat een beetje klein is, maar dan had ze maar moeten nadenken in plaats van liggen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 10:24 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat een mooie bijdrage aan dit topic![]()
Je moest eens weten hoeveel mensen er een kind uitpoepen om een betere woning te krijgen
Dan is Den Haag een inhumane kutstad als het gaat om volkshuisvesting. Gelukkig is het in Amsterdam een stuk menselijker geregeld.quote:
Hoezo? Als mensen al ingeschreven staan voor een woning dan zou je ze een tijdelijke urgentiewoning kunnen geven als het echt nodig is, maar wordt de urgentie niet misbruikt om voorrang te krijgen. Als ze in die tijdelijke urgentiewoning gewoon hun puntenaantal behouden wat ze al hadden dan hebben ze ruimschoots de tijd alternatieve woonruimte te zoeken/vinden.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 12:03 schreef Lkw het volgende:
[..]
Dat is dan een rare urgentie. Blijkbaar zo vluchtig dat het niet kan schelen dat je na een jaar op straat wordt geschopt?
Nou ja, niet kan schelen, het is vaak dát of op straat staan. Gelukkig hebben wij het anders kunnen oplossen door hulp van vrienden.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 12:03 schreef Lkw het volgende:
[..]
Dat is dan een rare urgentie. Blijkbaar zo vluchtig dat het niet kan schelen dat je na een jaar op straat wordt geschopt?
Ruimschoots de tijd woonruimte te vinden binnen 1 tot 3 jaar? Weet jij wel wat de gemiddelde wachttijd is voor een woning in de grote steden?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 12:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hoezo? Als mensen al ingeschreven staan voor een woning dan zou je ze een tijdelijke urgentiewoning kunnen geven als het echt nodig is, maar wordt de urgentie niet misbruikt om voorrang te krijgen. Als ze in die tijdelijke urgentiewoning gewoon hun puntenaantal behouden wat ze al hadden dan hebben ze ruimschoots de tijd alternatieve woonruimte te zoeken/vinden.
Verder worden urgentiewoningen gebruikt voor mensen wiens huis bijvoorbeeld helemaal afgebrand is, in zo'n geval heb je ook voldoende aan een niet-permanente huur van een urgentiewoning. Binnen die termijn van 1 of 3 jaar is het oude huis echt wel weer opgebouwd.
Nou goed, het verschilt blijkbaar per stad. Maar zoals gezegd vind ik het verre van rouwig dat ik met Amsterdam van doen heb. Den Haag lijkt me rampzalig zo te horen.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 12:11 schreef Marrije het volgende:
[..]
Nou ja, niet kan schelen, het is vaak dát of op straat staan. Gelukkig hebben wij het anders kunnen oplossen door hulp van vrienden.
Je hebt toch niet vanuit het niets ineens vervangende woonruimte nodig? (tenzij je huis idd afgebrand is) dus dan kun je er vanuitgaan dat mensen al ingeschreven stonden voor andere woonruimte, als je die inschrijvingsduur laat bestaan dan zullen de meeste mensen wel uitkomen op een andere woning in die 1 tot 3 jaar.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 12:17 schreef Lkw het volgende:
[..]
Ruimschoots de tijd woonruimte te vinden binnen 1 tot 3 jaar? Weet jij wel wat de gemiddelde wachttijd is voor een woning in de grote steden?
Over de voors en tegens van in of buiten de stad wonen, kun je heel veel zeggen, maar dat is natuurlijk een heel andere discussie. Daar gaat het nu niet om. Verder heb je lang niet altijd een al lopende inschrijftijd in geval van urgentie. Ikzelf had dat bijvoorbeeld niet.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 12:47 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je hebt toch niet vanuit het niets ineens vervangende woonruimte nodig? (tenzij je huis idd afgebrand is) dus dan kun je er vanuitgaan dat mensen al ingeschreven stonden voor andere woonruimte, als je die inschrijvingsduur laat bestaan dan zullen de meeste mensen wel uitkomen op een andere woning in die 1 tot 3 jaar.
Die wachttijd is voornamelijk zo lang voor nieuwe inschrijvingen, doorstromen gaat meestal wat sneller.
En als het in die grote steden dan echt zo dramatisch is met de wachttijd, dan ga je toch lekker naar een wat niet zo grote stad waar de inschrijfduur korter is?! Of werken we ineens ook allemaal in die grote steden?
Dan snap ik niet wie er 's morgens allemaal in de file staan op weg naar diezelfde grote steden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |