abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71970106
Vervolg op : Pink Floyd XIII

Pink Floyd is the premier space rock band. Since the mid-\\\'60s, their music relentlessly tinkered with electronics and all manner of special effects to push pop formats to their outer limits. At the same time they wrestled with lyrical themes and concepts of such massive scale that their music has taken on almost classical, operatic quality, in both sound and words. Despite their astral image, the group was brought down to earth in the 1980s by decidedly mundane power struggles over leadership and, ultimately, ownership of the band\\\'s very name. After that time, they were little more than a dinosaur act, capable of filling stadiums and topping the charts, but offering little more than a spectacular recreation of their most successful formulas. Their latter-day staleness cannot disguise the fact that, for the first decade or so of their existence, they were one of the most innovative groups around, in concert and (especially) in the studio

Discography
1967: The Piper at the Gates of Dawn
1968: A Saucerful of Secrets
1969: Music From the Film More
1969: Ummagumma
1970: Atom Heart Mother
1971: Meddle
1972: Obscured by Clouds
1973: Dark Side of the Moon
1975: Wish You Were Here
1977: Animals
1979: The Wall
1983: The Final Cut
1987: A Momentary Lapse of Reason
1994: The Division Bell

Vorige Topics
I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | XI | XII

Verwante topics
Arrow Rock Festival met Roger Waters
Roger Waters
David Gilmour
David Gilmour - On an Island

Sites
Officiële Pink Floyd site
Roger Waters
David Gilmour

[ afbeelding ]
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_71970123
Laatste gelul uit het vorige topic :
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 01:36 schreef Gert het volgende:
Nee dat is http://www.pinkproject.nl/ , op 22 september.

[ afbeelding ]
Wat is dat; een show van een coverband ofzo ? Dan ben ik snel klaar want ik vind veel albumversies al beter dan de live versies ...
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_71970222
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 01:46 schreef elcastel het volgende:
Laatste gelul uit het vorige topic :
[..]

Wat is dat; een show van een coverband ofzo ? Dan ben ik snel klaar want ik vind veel albumversies al beter dan de live versies ...
Ik moet ook weinig van coverbands hebben, maar ik hoor live-versies vaak liever dan albumversies. Ik vind ze niet per se beter, maar ik vind het rauwe gitaargeluid dat Gilmour live vaak heeft echt fantastisch (Animal Instincts Rev B!).
pi_71970285
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 01:54 schreef Sloggi het volgende:
Ik moet ook weinig van coverbands hebben, maar ik hoor live-versies vaak liever dan albumversies. Ik vind ze niet per se beter, maar ik vind het rauwe gitaargeluid dat Gilmour live vaak heeft echt fantastisch (Animal Instincts Rev B!).
Ja weet je, mijn probleem is dat ik als eerste de live versie op Live 8 van Comfortably Numb hoorde en ze inderdaad live beter vind, maar op Pulse en TDSOT zingen ze hem op een andere toon, wat me dan weer totaal niet bevalt, alles wat ik voor de rest van PF live zie en hoor is eigenlijk inderdaad lekkerder en rauw.
pi_71970291
Nota bene; als mijn broer het speelt op zijn gitaar vind ik het ook gewoon lekker klinken dus ik lul maar wat ontdek ik net.
pi_71974016
Naar die 'nieuwe' live-albums (na ca. 1980) moet je ook niet luisteren. Dat is qua gitaargeluid inderdaad kut met peren, veel te dik en donker, hij speelt daar ook met een andere gitaar (z'n rode stratocaster).

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 18-08-2009 10:47:36 ]
pi_71974414
Live vind ik Pink Floyd onovertroffen.
Maar Pulse vind ik dan weer helemaal niks. NIks klinkt zoals het moet klinken, veel te veel jaren '80 geluid terwijl Floyd voor mij toch vooral een 60's/70's band is. Het moet gewoon rauw klinken
pi_71974551
PULSE vind ik ook niets, al vind ik SOYCD wel geweldig.
RTN en live in Gdansk vind ik wel weer goed, klinkt weer lekker rauw
  Moderator dinsdag 18 augustus 2009 @ 13:26:32 #9
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_71977900
Pink Floyd zonder Waters is gewoon niks.
Gilmour zonder Pink Floyd is weer wél OK.
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 01:42 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ja, coverband.
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
  Moderator dinsdag 18 augustus 2009 @ 13:32:52 #10
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_71978067
"Those people who think they know everything, are a great annoyance to those of us who do."
pi_71978103
Echt geweldig, die sound. Heerlijk lomp gitaarwerk.
  Moderator dinsdag 18 augustus 2009 @ 14:23:01 #12
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_71979445
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 13:34 schreef Sloggi het volgende:
Echt geweldig, die sound. Heerlijk lomp gitaarwerk.
Ja, lomp maar technisch kundig, en met zo'n rauw, schurend geluid.
pi_71982064
Sheep is tof
Wel lekker blijven plakken hè?
pi_71986901
We dont need no education.

En maandag begint school weer.
pi_72182310
Pink Floyd.
pi_72184063
Heerlijk nummer dat Sheep, helaas dat de kwaliteit van het filmpje zo slecht is. Ben op 't moment bezig om wat gitaarsolo's van Pink Floyd te oefenen, wil me helaas nog niet echt lukken
When you're strange, faces come out of the rain.
Op woensdag 2 juni 2010 01:10 schreef Rucky het volgende: De verstandigste opmerking die ik in jaren op fok heb gelezen.
pi_72184274
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:46 schreef Pinkerton het volgende:
Heerlijk nummer dat Sheep, helaas dat de kwaliteit van het filmpje zo slecht is. Ben op 't moment bezig om wat gitaarsolo's van Pink Floyd te oefenen, wil me helaas nog niet echt lukken
Mother en Wish You Were Here zijn redelijk gemakkelijk te leren, terwijl ze ook best nog uitdaging bieden voor gitaristen die wat verder zijn. Vooral Mother goed spelen is niet gemakkelijk door de vibrato in combinatie met de bends.
  donderdag 27 augustus 2009 @ 05:55:39 #18
75466 Hankster
weest optimistisch!
pi_72191232
En we gaan verder.
pi_72224735
Voor eenieder die in Twente of omstreken woont en vanavond nog niets te doen heeft:
In Tilligte (Restaurant Kakelbont) spelen wij (The Pink Floyd Sound) een avondvullende show in de open lucht.
Aanvang: 20:30 uur
Entree: 10,-
Reserveerlijn: 0541 221505
Meer info: http://www.vvvdenekamp.nl
pi_72267968
beetje laat, het is net afgelopen, maar zonet was de docu Who Is Pink? op tv. Leuke docu
pi_72268737
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 21:58 schreef Brammie1 het volgende:
beetje laat, het is net afgelopen, maar zonet was de docu Who Is Pink? op tv. Leuke docu
Ik heb hem gezien, hij schijnt ook op DVD verkrijgbaar te zijn.
pi_72270320
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 11:23 schreef webfreak het volgende:
Voor eenieder die in Twente of omstreken woont en vanavond nog niets te doen heeft:
In Tilligte (Restaurant Kakelbont) spelen wij (The Pink Floyd Sound) een avondvullende show in de open lucht.
Aanvang: 20:30 uur
Entree: 10,-
Reserveerlijn: 0541 221505
Meer info: http://www.vvvdenekamp.nl
Ga je ooit nog eens in België spelen?
By hook or by crook, I'll be last in this book.
pi_72271487
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 21:58 schreef Brammie1 het volgende:
Which one's pink bedoel je zeker?
Zeker een goede doc
pi_72274405
quote:
Op zondag 30 augustus 2009 00:31 schreef Ranja_Ranja het volgende:

[..]

Which one's pink bedoel je zeker?
Zeker een goede doc
Ja die bedoel ik
pi_72414995
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 21:53 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Mother en Wish You Were Here zijn redelijk gemakkelijk te leren, terwijl ze ook best nog uitdaging bieden voor gitaristen die wat verder zijn. Vooral Mother goed spelen is niet gemakkelijk door de vibrato in combinatie met de bends.
Moet het vooral hebben van hulpfilmpjes op internet. Moet ook toegeven dat ik pas vrij kort begonnen ben met gitaar spelen.

Heb trouwens vorig weekend Which one's Pink op DVD gezien. Interessante documentaire.

[ Bericht 7% gewijzigd door Pinkerton op 03-09-2009 22:19:15 ]
Op woensdag 2 juni 2010 01:10 schreef Rucky het volgende: De verstandigste opmerking die ik in jaren op fok heb gelezen.
pi_72632275
Ze zijn nog altijd geweldig.
Trouwens.

Net nog eens de Gdansk DVD bekeken. (niet echt strikt PF)
pi_72666837
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 00:53 schreef Gordijn het volgende:
Ze zijn nog altijd geweldig.
Trouwens.

Net nog eens de Gdansk DVD bekeken. (niet echt strikt PF)
Wel een lekkere DVD he
pi_72682620
quote:
Op zaterdag 12 september 2009 09:28 schreef Pinkerton het volgende:

Wel een lekkere DVD he
Uiteraard. Ik hoop dat er ooit nog eens zoiets komt, binnenkort...

Ik heb trouwens de volledige Pink Floyd Anthology die ik nog eens moet bekijken, daar zouden het overgrote deel van video's van PF moeten in zitten (volledige inhoud in de +13MB afbeelding http://www.harvested.org/DVD005/hrvdvd005.jpg ).
pi_72699478
Weet iemand een webshop waar je Pink Floyd shirts kan bestellen? Ik kan niets vinden wat in Nederland levert...
pi_72700584
Niet die ik zoek. Ik wil deze:

<3
pi_72714553
Zoeken op ebay is toch zo moeilijk niet?
Bijvoorbeeld
op ebay.

Je zult vast wel één vinden die je mooi vindt.
pi_72714747
Ik heb zelfs nog die ene gevonden:

op ebay.
pi_72714785
Dus, zo moeilijk is dat toch allemaal niet hee?
pi_72715096
Kan 'm altijd zelf nog laten maken via www.shirtshop.nl Zit een of andere shirt creator bij.
pi_72751018
Pigs. Dogs.

Heel Animals eigenlijk, nogal onderschat album, ik luister er zelf ook niet zo heel veel naar. Maar toch zo geweldig hoor.
pi_72751071
quote:
Op maandag 14 september 2009 23:30 schreef Gordijn het volgende:
Pigs. Dogs.

Heel Animals eigenlijk, nogal onderschat album, ik luister er zelf ook niet zo heel veel naar. Maar toch zo geweldig hoor.
Mijn favoriet is en blijft Wish You Were Here
pi_72751240
Moeilijk om één album te kiezen.
Voornamelijk Pulse/Meddle/Wish You Were Here.

Maar ik vind zoveel goed.
  Moderator maandag 14 september 2009 @ 23:42:21 #39
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_72751597
quote:
Op maandag 14 september 2009 23:30 schreef Gordijn het volgende:
Pigs. Dogs.

Plátgedraaid! Muzikaal is het niet het beste album. Maar dat vreemde, onheilspellende, haast obscure sfeertje! De misantropie in de teksten. Het ruwe gitaarwerk. De schizofrenie (toen zat het al mis binnen de band). Ik vind het een geweldig album.
En hoewel ik geen groupie ben die van alles verzamelt of zo, ben ik de laatste keer in Londen uitgebreid naar het Battersea Power Station geweest. En heb daar lekker rondgelopen, met Animals in m'n hoofd.
pi_72770095
Kwam net weer mijn Pink Floyd LP's tegen, ik had het al tijden niet meer geluisterd. Ik luister nu More, best goede muziek, lekker zweverig. Ik vind hun oude psychedelische albums wat beter dan de latere. Straks maar effe Atom Heart Mother opzetten.
pi_72844687
quote:
Op maandag 14 september 2009 23:42 schreef Gert het volgende:

[..]

Plátgedraaid! Muzikaal is het niet het beste album. Maar dat vreemde, onheilspellende, haast obscure sfeertje! De misantropie in de teksten. Het ruwe gitaarwerk. De schizofrenie (toen zat het al mis binnen de band). Ik vind het een geweldig album.
En hoewel ik geen groupie ben die van alles verzamelt of zo, ben ik de laatste keer in Londen uitgebreid naar het Battersea Power Station geweest. En heb daar lekker rondgelopen, met Animals in m'n hoofd.
Vind het ook een van de beste PF albums. Wat je zegt, misschien muzikaal niet, maar de teksten zijn wel zo geweldig, en het hele sfeertje eromheen is gewoon briljant.
pi_72847033
Die gitaarsolo's op Animals
pi_72856583
Die gitaarsolo's van David Gilmour
pi_72856941
quote:
Op donderdag 17 september 2009 21:58 schreef Pinkerton het volgende:
Die gitaarsolo's van David Gilmour
Zo is het maar net.

Maar ik vind Animals een redelijk emotioneel album, allé, dat wekt het toch bij mij op. Heb ik veel minder met de latere albums.
pi_72860985
quote:
Op donderdag 17 september 2009 22:07 schreef Gordijn het volgende:

[..]

Zo is het maar net.

Maar ik vind Animals een redelijk emotioneel album, allé, dat wekt het toch bij mij op. Heb ik veel minder met de latere albums.
Moet zeggen dat ik The Wall wel echt 'n geweldig album vind. Het hele idee erachter en de metaforische, duistere teksten maken het een van de beste concept albums aller tijden naar mijn mening.
pi_72863113
Ik moet zelfs bekennen dat ik Animals het beste album van PF vind. Op elk ander album staat wel 1 liedje dat ik minder vind, maar hier niet.
pi_72863143
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 00:27 schreef Siniti het volgende:
Ik moet zelfs bekennen dat ik Animals het beste album van PF vind. Op elk ander album staat wel 1 liedje dat ik minder vind, maar hier niet.
Serieus? Welk nummer van Wish You Were Here vind je dan minder?
pi_72863189
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 00:28 schreef Arn0 het volgende:

[..]

Serieus? Welk nummer van Wish You Were Here vind je dan minder?
Welcome To The Machine

Nog steeds prachtig, maar toch iets minder. Bij DSoTM heb ik dat met On The Run bijvoorbeeld.

Bij Animals is de intro prachtig ingetogen, Dogs/Pigs/Sheep (Three Different Ones) zijn simpelweg fenomenaal en de outro idem als de intro
pi_72863263
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 00:30 schreef Siniti het volgende:

[..]

Welcome To The Machine

Nog steeds prachtig, maar toch iets minder. Bij DSoTM heb ik dat met On The Run bijvoorbeeld.

Bij Animals is de intro prachtig ingetogen, Dogs/Pigs/Sheep (Three Different Ones) zijn simpelweg fenomenaal en de outro idem als de intro
Hmm, oke. Vind het wel een goed nummer persoonlijk, maar misschien wel het slechtste (relatief gezien dan) van het album. En idd, een 'minder' nummer van Pink Floyd blijft een goed nummer natuurlijk

Morgen nog eens beide albums opzetten ter vergelijking, misschien vind ik Animals dan wel beter als Wish you were here, maar betwijfel het.
pi_72863292
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 00:30 schreef Siniti het volgende:

[..]

Welcome To The Machine

Grappig, toen ik dit topic aan klikte hoorde ik de vocalen van welcome to the machine in mijn hoofd.
pi_72863298
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 00:33 schreef Arn0 het volgende:

[..]

Hmm, oke. Vind het wel een goed nummer persoonlijk, maar misschien wel het slechtste (relatief gezien dan) van het album. En idd, een 'minder' nummer van Pink Floyd blijft een goed nummer natuurlijk

Morgen nog eens beide albums opzetten ter vergelijking, misschien vind ik Animals dan wel beter als Wish you were here, maar betwijfel het.
SoyCD maakt Welcome To The Machine toch ruimschoots goed
pi_72863381
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 00:35 schreef Siniti het volgende:

[..]

SoyCD maakt Welcome To The Machine toch ruimschoots goed
Dat is mijn favoriete nummer ooit En dan te bedenken dat ik eerst enkel de 10 minuten versie op youtube kende Als de zang begint, damn, dat is echt een geweldig moment.

Ook het verhaal dat Syd net tijdens de opname van dat nummer binnenkwam en dat niemand hem eerst herkende, is wel tof.
pi_72863398
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 00:39 schreef Arn0 het volgende:

[..]

Dat is mijn favoriete nummer ooit En dan te bedenken dat ik eerst enkel de 10 minuten versie op youtube kende Als de zang begint, damn, dat is echt een geweldig moment.

Ook het verhaal dat Syd net tijdens de opname van dat nummer binnenkwam en dat niemand hem eerst herkende, is wel tof.
Idd, helemaal kaal geschoren, wenkbrauwen eraf

Ik kende eerst alleen de Pulse versie Ging een wereld voor me open toen ik dat hele ding hoorde
pi_72863448
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 00:40 schreef Siniti het volgende:

[..]

Ik kende eerst alleen de Pulse versie Ging een wereld voor me open toen ik dat hele ding hoorde
Idd, moet geen fijn zicht geweest zijn. Overigens vond hij het nummer maar niets, dacht ik, dat is dan weer jammer.

Pulse versie nog niet gehoord, eens doen dan
  Moderator vrijdag 18 september 2009 @ 01:09:45 #55
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_72863835
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 00:40 schreef Siniti het volgende:

[..]

Dit is een foto van toen hij daar in de studio was:

pi_72863895
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 01:09 schreef Gert het volgende:

[..]

Dit is een foto van toen hij daar in de studio was:

[ afbeelding ]
pi_72871665
Ik heb net Relics op LP gekocht. Paar liedjes ken ik al. Ik ga hem straks luisteren, ben benieuwd.
pi_73130399
Pink Floyd is klasse, vooral de psychedelische/ wiskundige kant.
Maar wat moet Atom Heart Mother in godsnaam voorstellen?
Na de 1e luisterbeurt was ik totaal niet geraakt, bij de 2e keer goed luisteren raakte ik zelfs geiriteerd.
Terecht dat de Floyd zelf heeft toegegeven dat het album een verzameling rommel is..

Dark Side of the Moon is hun meesterwerk, en ook Echoes live in Pompeii is pure magie wat ze daar deden. Soms ervaar ik Pink Floyd als een ware space trip zónder LSD geslikt te hebben
pi_73130424
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 18:37 schreef Jordiaantje het volgende:
Pink Floyd is klasse, vooral de psychedelische/ wiskundige kant.
Maar wat moet Atom Heart Mother in godsnaam voorstellen?
Na de 1e luisterbeurt was ik totaal niet geraakt, bij de 2e keer goed luisteren raakte ik zelfs geiriteerd.
Terecht dat de Floyd zelf heeft toegegeven dat het album een verzameling rommel is..

Dark Side of the Moon is hun meesterwerk, en ook Echoes live in Pompeii is pure magie wat ze daar deden. Soms ervaar ik Pink Floyd als een ware space trip zónder LSD geslikt te hebben
Atom Heart Mother is prachtig

Vooral de 15 minuten Fat Old Sun live versies
pi_73137641
Fat old sun is goed, maar de rest? Tja...
pi_73138992
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 23:34 schreef Sloggi het volgende:
Fat old sun is goed, maar de rest? Tja...
Ik vind Atom Heart Mother Suite een van de meest onderschatte liedjes van PF.
If en Summer '68 kan ik inkomen dat ze niet erg interessant zijn, maar Alan's Psychedelic Breakfast is toch geweldig
pi_73140933
Alan's Psychedelic Breakfast is toch ook zo mijn ding niet.
Één van de weinige dingen van PF.
pi_73140952
Vooral dat stuk dat op 8:19 begint is geweldig
pi_73140970
Ik ben nog niet overtuigd, sorry.

A Momentary Lapse of Reason! Met als eerste Signs of Life, jamjam.
pi_73140979
En Signs of Life dan vooral vanaf 2:40. Geweldig man.
pi_73141010
Oh en Dogs of War! Ik vind dat ook een geweldig nummer. (Dat staat ook op AMLoR)
pi_73143782
quote:
Op zondag 27 september 2009 03:52 schreef Siniti het volgende:
Vooral dat stuk dat op 8:19 begint is geweldig
Inderdaad een mooi stuk, maar om daar nu meer dan acht minuten op te moeten wachten?
pi_73145949
quote:
Op zondag 27 september 2009 11:56 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Inderdaad een mooi stuk, maar om daar nu meer dan acht minuten op te moeten wachten?
Dat ervoor vind ik ook wel aangenaam eigenlijk Niet briljant, maar ook niet verschrikkelijk kut.
pi_73152877
AHM is een super album, alleen Alan's Psychedelic Breakfast is gewoon kut....
pi_73152897
quote:
Op zondag 27 september 2009 04:00 schreef Gordijn het volgende:
Ik ben nog niet overtuigd, sorry.

A Momentary Lapse of Reason! Met als eerste Signs of Life, jamjam.
Zijn hier denk ik maar weinig mensen die het met je eens zijn...
pi_73153041
Voor mij is alles na The Wall inferieur aan het werk voor The Wall.
pi_73153174
quote:
Op zondag 27 september 2009 17:22 schreef Ranja_Ranja het volgende:

Zijn hier denk ik maar weinig mensen die het met je eens zijn...
Over A Momentary Lapse of Reason? Of over het nummer Signs of Life?
Signs of Life vanaf 2:40 is toch geweldig?
pi_73153476
quote:
Op zondag 27 september 2009 17:30 schreef Gordijn het volgende:

[..]

Over A Momentary Lapse of Reason? Of over het nummer Signs of Life?
Signs of Life vanaf 2:40 is toch geweldig?
AMLOR kan ik zeker ook waarderen, alleen de meeste mensen kotsen erop... AMLOR in vergelijking met TDB vind ik TDB stukken beter
  Moderator zondag 27 september 2009 @ 21:28:21 #74
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_73161795
quote:
Op zondag 27 september 2009 17:26 schreef Siniti het volgende:
Voor mij is alles na The Wall inferieur aan het werk voor The Wall.
Ik leg de grens bij The Final Cut.
  zondag 27 september 2009 @ 22:48:08 #75
152136 Pudy
Rust, Reinheid & Regelmaat
pi_73166697
Net even een bootleg geluisterd; The Psychedelic Archives.

Op kant een staat Lucy Leave (combinatie van Arnold Layne en See Emily Play) en het al bekende "King Bee" Kant 2 is een (ik denk live) versie van Interstellar Overdrive)
  zondag 27 september 2009 @ 23:01:01 #76
80832 DrDurden
Filmed In Todd-AO
pi_73167238
Ik beschouw Atom Heart Mother (het nummer) samen met The Embryo gewoon als voorloper van Echoes. Het slaat bovendien ook nog eens een brug naar de psychedelische nummers die ze daarvoor speelden (Careful With That Axe..., Set The Controls For the Heart of the Sun). Maar omdat die lange versies niet op de studioalbums staan (of sterk ingekort) komt dat niet helemaal over. Maar als je de dvd Live in Pompeii kijkt, zie je toch wel overeenkomsten. En het is gewoon een erg goed stuk, ook. David Gilmour heeft zich er inderdaad negatief over uitgelaten vroeger maar hij is nu van mening verandert. Hij heeft het vorig jaar nog live gespeeld.
The last man on Earth sat in a room. There was a knock upon the door.
pi_73173815
quote:
Op donderdag 17 september 2009 22:07 schreef Gordijn het volgende:

[..]

Zo is het maar net.

Animals is ook mijn favoriete album maar niet echt omdat het zo emotioneel is. Ik zou eigenlijk zeggen dat een album als The Wall veel emotioneler is dan Animals (bv bij "don't leave me now"), om nog maar te zwijgen over The Final Cut.. In Animals hoor ik toch meer een afstandelijk punkgeluid.
onze website: www.circusparanoia.nl ,
onze muziek op www.myspace.com/circusparanoia
en http://www.last.fm/music/Circus+Paranoia
pi_73173870
Ik vind juist de oudere Pink Floyd wat beter dan wat ze later maakten. The Wall heeft me nooit veel gedaan. Final Cut vond ik best wel goed maar erg somber.
pi_73182982
Ik heb de docu" which one isPink?" op dvd. Wat die docu laat zien is dat de Floyd constant bezig is geweest met een experimentele zoektocht naar iets wat voor hen het toppunt van muziek was.. Maar op de vraag "Wie is Pink?' komt niet echt een antwoord naar voren.

Wat vinden jullie dan? Ik denk dat de leider "de Pink" van Pink Floyd de gene is die altijd trouw is gebleven aan de band en het bester voorhad met Pink Floyd. Dan is dat denk ik toch Rick Wright..
pi_73183319
die was laatst nog op TV, was een goeie docu!
pi_73184125
Is pink dan niet de experimentele zoektocht naar het toppunt van muziek? Want dan zou 'Pink' Echoes zijn.
pi_73184466
quote:
Op maandag 28 september 2009 16:23 schreef Jordiaantje het volgende:
Ik heb de docu" which one isPink?" op dvd. Wat die docu laat zien is dat de Floyd constant bezig is geweest met een experimentele zoektocht naar iets wat voor hen het toppunt van muziek was.. Maar op de vraag "Wie is Pink?' komt niet echt een antwoord naar voren.

Wat vinden jullie dan? Ik denk dat de leider "de Pink" van Pink Floyd de gene is die altijd trouw is gebleven aan de band en het bester voorhad met Pink Floyd. Dan is dat denk ik toch Rick Wright..
Voor zo ver ik weet was Wright in de jaren 80 behoorlijk "geen lid van de band". Verder denk ik dat Waters, Gilmour en Barrett en zelfs Mason veel meer creatieve inbreng hebben gehad. Wright was vooral belangrijk voor de dromerige sfeer van de muziek maar niet bepaald de leider van de band. Dacht ik dan...
onze website: www.circusparanoia.nl ,
onze muziek op www.myspace.com/circusparanoia
en http://www.last.fm/music/Circus+Paranoia
pi_73191465
De leider van de band is niet zozeer het lid dat de meeste inbreng heeft gehad, is mijn mening dan. Wright was één van de oprichters van de band, samen met Mason, Waters en Barrett. Barrett is de grootste oprichter door de naam van de band de indentiteit en de muzikale stroming te bepalen. In de eerste jaren was hij de leider van de band, maar zoals iedereen weet vertrok hij al snel vanwege zijn overmatig LSD gebruik. Blijkbaar was Barrett geestelijk niet sterk genoeg om het grote succes aan te kunnen,en om de band te redden waren de andere leden wel verplicht om hem te laten vervangen door David Gilmour. Daarna werd Roger Waters de leider. Hij heeft de meeste invloed gehad van alle leden en heeft Pink Floyd een vaste indentiteit gegeven en is ook het meest verantwoordelijk voor de songteksten op de albums Dark Side of the Moon, Wish You Were Here en The Wall. Maar tijdens The Wall vond Waters inmiddels dat hij "de band" was en gaf de andere leden simpelweg geen kans om hun muzikale inbreng te doen. Hj ontsloeg Wright en claimde na The Final Cut dat Pink Floyd niet meer bestond. Kortom: als het aan hem had gelegen had de band daarna niet meer voortbestaan. Daarom zou ik hem ook niet als de onbetwiste leider van de groep willen bestempelen. Hij dacht immers niet meer in het belang van de band.

Gimour nam het initiatief om samen met Wright en Mason Pink Floyd nieuw leven in te blazen. Waters was egoistisch en probeerde te voorkomen dat Pink Floyd verder zou bestaan zónder hem. Maar de laatste twee albums die onder leiding van Gilmour zijn uitgebracht zijn niet bepaald de grootste Floyd successen. Het initiatief was goed, maar Gilmour heeft een andere muzikale stijl dan Waters. Nu Waters niet meer de leider was, kon Gillmour zijn muzikale inbreng doen. Maar als de groep in de jaren 70 onder leiding van Waters geen grote naam had gemaakt, waren ze in de jaren 80 en 90 nooit zo'n groot succes gebleven. Bovendien werden de liveshows steeds meer een spectaculair rocktheater dat min of meer op de achtergrond werd begeleid door muziek. `Een spektakel zonder inhoud` wat Water juist verafschuwde in de periode dat hij de leiding had.

Daarbij komt dat Gilmour niet heeft bijgedragen aan het ontstaan van de groep. En onder zijn leiding, was Pink Floyd niet zo succesvol als daarvoor. En toen de groep in 2005 werd uitgenodigd om voor Live 8 te spelen, was het tGilmour die in eerste instantie weigerde omdat hij niet met Waters op één podium wilde spelen. Hij dacht hierbij dus ook niet aan het belang om Pink Floyd een waardige afsluiting te geven.

Dan blijven Mason en Wright over:P En dan zou ik Mason niet als "Pink" aanwijzen omdat zijn drumwerk gewoon niet zo getalenteerd is (ookal beweert hijzelf van wel) dat Wright verantwoordelijk is voor de dromerige sfeer is zeker een heel belangrijk aspect van Pink Floyd. Rick Wright heeft het meeste in het belang van de band gedacht en is zelfs trouw gebleven aan de band toen Waters hem ontsloeg, door nog wel de live optredens te willen doen.

Maar eigenlijk valt er geen echte `Pink` over de gehele Pink Floyd periode aan te wijzen. Misschien moet er meer gekeken worden naar de periode dat er geen sprake was van 1 leider, maar dat het echt muziek van het collectief was. Dat is dan idd `Echoes` en het gehele album `Dark Side of the Moon`. Door hun samenwerking was Pink Floyd gezamenlijk de leider van een muzikaal kunstwerk..wellicht is Dark Side of The Moon daarom hun meest succesvolle album.

dit vond ik nou is een leuk onderwerp om over te schrijven. Als wannabe journalist vind ik dat je best een stukje mag schrijven over je favoriete band. Het gaat tenslotte om de inhoud

[ Bericht 1% gewijzigd door Jordiaantje op 28-09-2009 21:17:25 ]
  woensdag 30 september 2009 @ 08:48:42 #84
75466 Hankster
weest optimistisch!
pi_73232745
quote:

Leider van de band is diegene die het stempel op de band drukt; niet alleen in creatieve zin, maar ook een voortrekkersrol heeft als het gaat om liveshows en de artistieke richting die de band opgaat.

Zo gezien zijn er dus drie "leiders" (vervelende term eigenlijk) geweest; Syd, Roger en daarna David.
  woensdag 30 september 2009 @ 09:26:06 #85
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_73233461
quote:
Op maandag 28 september 2009 20:28 schreef Jordiaantje het volgende:
Maar eigenlijk valt er geen echte `Pink` over de gehele Pink Floyd periode aan te wijzen. Misschien moet er meer gekeken worden naar de periode dat er geen sprake was van 1 leider, maar dat het echt muziek van het collectief was. Dat is dan idd `Echoes` en het gehele album `Dark Side of the Moon`. Door hun samenwerking was Pink Floyd gezamenlijk de leider van een muzikaal kunstwerk..wellicht is Dark Side of The Moon daarom hun meest succesvolle album.
Precies, ze zijn juist op z'n best als er geen leider is - als alle leden een grote inbreng hebben.
Met Animals , The Wall en The Final Cut wordt de rol van Waters steeds groter, en de creatieve inbreng van de rest dus veel keiner. Nog steeds goede muziek, maar begin jaren 80 zeker niet meer zo speciaal als 10 jaar eerder.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_73251530
Alleen comfortably numb komt een beetje in de buurt van het succes van de jaren 70
pi_73251797
quote:
Op woensdag 30 september 2009 19:05 schreef psv2105 het volgende:
Alleen comfortably numb komt een beetje in de buurt van het succes van de jaren 70
Wat bedoel je, komt in de buurt? Comforably Numb maakt gewoon deel uit van hun succesnummers uit de jaren '70
pi_73256184
quote:
Op woensdag 30 september 2009 19:13 schreef Ereinion het volgende:

[..]

Wat bedoel je, komt in de buurt? Comforably Numb maakt gewoon deel uit van hun succesnummers uit de jaren '70

ja das waar comfortably numb is wel een van de beste nummers van pnik floyd
pi_73256242
quote:
Op woensdag 30 september 2009 21:13 schreef psv2105 het volgende:

[..]

ja das waar comfortably numb is wel een van de beste nummers van pnik floyd
Het is een goed nummer, maar een van de beste, daar ben ik het absoluut niet mee eens.
pi_73256460
quote:
Op woensdag 30 september 2009 21:15 schreef Arn0 het volgende:

[..]

Het is een goed nummer, maar een van de beste, daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Geef mij Echoes maar.
Burning bridges gives you so much more
  Moderator woensdag 30 september 2009 @ 21:31:16 #91
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_73256909
quote:
Op woensdag 30 september 2009 08:48 schreef Hankster het volgende:

[..]

Leider van de band is diegene die het stempel op de band drukt; niet alleen in creatieve zin, maar ook een voortrekkersrol heeft als het gaat om liveshows en de artistieke richting die de band opgaat.

Zo gezien zijn er dus drie "leiders" (vervelende term eigenlijk) geweest; Syd, Roger en daarna David.
Ja. Met misschien de nuancering dat tussen de nadagen van Barrett en de steeds overheersender rol van Waters, er een periode zat waarin de groep geen echte leider kende en als geheel tot enorme hoogte steeg.

Animals is m.i. de overgangsplaat. Hier is Waters al heel dominant, maar hebben Gilmour en Wright nog een zeer grote inbreng. De mooiste momenten van Animals komen zelfs van Gilmour, maar ze hadden niet bestaan zonder de donkere toonzetting die Waters creëert. Er is nog echt sprake van synergie.

Bij The Wall is het Waters al die vrijwel allesbepalend is, en The Final Cut is een pseudo-soloplaat. Al vind ik de nummers waarbij Gilmour nog wél een serieuze inbreng heeft er bovenuit stijgen. Die prachtige sinistere gitaarlagen in de eerste minuut van The Hero's Return, en die stem van Water die binnenvalt:: "Jesus Jesus what's it all about?" En die paar seconden gitaar na "about". Schitterend!

pi_73262222
quote:

Het enige bandlid dat van begin tot eind in de band heeft gezeten is Nick Mason.
Voor de rest is iedereen er tussentijds uitgeschopt (Barrett, Wright, Waters), of later bijgekomen (Gilmour).

Maakt dat Mason 'de leider'? I don't think so.
Je hoort duidelijk aan de platen wie de leider is. Barrett was het, toen Roger, en toen David.
Al is David een stuk coöperatiever dan Waters, die, vooral ten tijde van The Wall en Final Cut, het liefst alles zelf deed.
pi_73282271
The Final Cut is imho wel een goed album, maar kan qua muziek lang niet in de buurt komen bij Dark Side of the Moon. Dat vind ik nog steeds het beste album van Pink Floyd. Ge-wel-dig!
pi_73284140
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 18:56 schreef Pinkerton het volgende:
The Final Cut is imho wel een goed album, maar kan qua muziek lang niet in de buurt komen bij Dark Side of the Moon. Dat vind ik nog steeds het beste album van Pink Floyd. Ge-wel-dig!
The Dark Side of the Moon is overduidelijk een culminatie van alle goede elementen binnen de toenmalige prog-en psychedelische rock. The Final Cut is dat overduidelijk niet, maar inderdaad vooralsnog een goed album.
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 00:00 schreef webfreak het volgende:

[..]

Al is David een stuk coöperatiever dan Waters, die, vooral ten tijde van The Wall en Final Cut, het liefst alles zelf deed.
Dat Gilmour een stuk coöperatiever was vind ik eigenlijk twijfelachtig. Ook hij liet weinig ruimte over voor Wright(eerst weer inhuren voordat Wright weer als officieel lid werd opgenomen). Daarentegen werd Wright eigenlijk voor hem wat Gilmour voor Waters was, de kleinere schrijfpartner.
pi_73286364
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 19:50 schreef Gatenkaas het volgende:

[..]

The Dark Side of the Moon is overduidelijk een culminatie van alle goede elementen binnen de toenmalige prog-en psychedelische rock. The Final Cut is dat overduidelijk niet, maar inderdaad vooralsnog een goed album.
[..]

Dat Gilmour een stuk coöperatiever was vind ik eigenlijk twijfelachtig. Ook hij liet weinig ruimte over voor Wright(eerst weer inhuren voordat Wright weer als officieel lid werd opgenomen). Daarentegen werd Wright eigenlijk voor hem wat Gilmour voor Waters was, de kleinere schrijfpartner.
Bovendien is Gilmour degene die niet een reünie wil na Live Aid. Als het aan Waters ligt zou dat zo gebeuren.
pi_73286562
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 20:50 schreef Pinkerton het volgende:

[..]

Bovendien is Gilmour degene die niet een reünie wil na Live Aid. Als het aan Waters ligt zou dat zo gebeuren.
Volgens mij is Gilmour iemand die redelijk wat kan hebben maar dingen niet snel vergeet.

Als je begrijpt wat ik bedoel.
pi_73287094
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 20:54 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Volgens mij is Gilmour iemand die redelijk wat kan hebben maar dingen niet snel vergeet.

Als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik snap 'em.
  donderdag 1 oktober 2009 @ 21:27:15 #98
80832 DrDurden
Filmed In Todd-AO
pi_73287756
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 19:50 schreef Gatenkaas het volgende:

Gilmour en Mason hadden hun eigen geld in het maken van Momentary Lapse of Reason gestoken. Wright zou dan als officieel lid wel geld krijgen als het album wat opleverde terwijl hij er geen geld ingestoken had. Zoiets zou mij ook niet eerlijk lijken.
Maar goed, als je dan toch een leider zou moeten aanwijzen, zou dat wat mij betreft Roger worden. In die periode werd toch (voor mij althans) de beste muziek gemaakt. En daar reken ik Dark Side of the Moon ook onder.
The last man on Earth sat in a room. There was a knock upon the door.
pi_73288242
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 21:27 schreef DrDurden het volgende:

[..]

Gilmour en Mason hadden hun eigen geld in het maken van Momentary Lapse of Reason gestoken. Wright zou dan als officieel lid wel geld krijgen als het album wat opleverde terwijl hij er geen geld ingestoken had. Zoiets zou mij ook niet eerlijk lijken.
Van wat ik begrepen heb was AMLOR oorspronkelijk een solo-album van Gilmour.
quote:
Maar goed, als je dan toch een leider zou moeten aanwijzen, zou dat wat mij betreft Roger worden. In die periode werd toch (voor mij althans) de beste muziek gemaakt. En daar reken ik Dark Side of the Moon ook onder.

Ook bij The Dark Side of the Moon nam Waters het leeuwendeel van de nummers voor zijn rekening, dus dat klopt inderdaad.
pi_73300088
Wat vinden jullie van de film van The Wall, dat is bij ons hier in het studentenhuis de absolute spacefilm numero uno.

Een fantastische beeldenstroom bij een fantastisch album.
A man said to the universe: 'Sir, I exist.'
'However', replied the universe. 'This fact has not created in me a sense of obligation.'
pi_73300920
Ohja, wel redelijk psychedelisch maar ook redelijk donker. Ik weet niet of dat aan te raden is tijdens een trip.

Maar ik heb hem dan ook alleen maar nuchter bekeken; het is inderdaad een geweldige film.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')