//quote:Zijn er op FOK! echte atheïsten?
'Ja maar Trigger, wat versta je onder 'echte atheïsten dan?'.
Mensen die dus op geen enkel manier een god kunnen voorstellen, ruimte open laten dat hij bestaat? En op basis van die vooringenomenheid nooit van het ongeloof in God zullen afwijken, ongeacht de argumenten?
quote:1 Strong theist. 100 per cent probability of God. In the words of
C. G. Jung, 'I do not believe, I know.'
2 Very high probability but short of 100 per cent. De facto
theist. 'I cannot know for certain, but I strongly believe
in God and live my life on the assumption that he is
there.'
3 Higher than 50 per cent but not very high. Technically agnostic
but leaning towards theism. 'I am very uncertain, but I am
inclined to believe in God.'
4 Exactly 50 per cent. Completely impartial agnostic. 'God's
existence and non-existence are exactly equiprobable.'
5 Lower than 50 per cent but not very low. Technically agnostic
but leaning towards atheism. 'I don't know whether God exists
but I'm inclined to be sceptical.'
6 Very low probability, but short of zero. De facto atheist. 'I
cannot know for certain but I think God is very improbable,
and I live my life on the assumption that he is notthere.'
7 Strong atheist. 'I know there is no God, with the same
conviction as Jung "knows" there is one.'
Uit: The God Delusion, by Richard Dawkins
Inderdaadquote:Op zondag 16 augustus 2009 14:42 schreef LittleTortillaBoy het volgende:
Ik ben denk een level 6 atheist (damn dat klinkt World of Warcraft achtig)
Op deze manier dus, met kanttekening dat ik persoonlijk mij leven nooit zou inrichten op een manier dat ik rekening zou houden met een oppermacht-zonder-kwalificaties.quote:Op maandag 17 augustus 2009 14:46 schreef Marlies1981 het volgende:
Blijft problematisch...als je het hebt over de god uit het oude testament: no way, gewoon 7, ga iemand anders voor gek houden. Als je zegt: zou er een oppermacht kunnen bestaan, zonder verdere kwalificaties, dan natuurlijk 6.
Tussen 6 en 7 zit geen graduele schaal. Er zit een principieel verschil tussen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 12:28 schreef Chain_Reaction het volgende:
vergeten erbij te vermelden. Ik zou mezelf een 6,5 noemen dan.
En toch noem ik mezelf een 6,5 als ik deze schaal hanteer.quote:Op maandag 17 augustus 2009 15:01 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Tussen 6 en 7 zit geen graduele schaal. Er zit een principieel verschil tussen.
meisjes-antwoordquote:Op maandag 17 augustus 2009 15:08 schreef Chain_Reaction het volgende:
[..]
En toch noem ik mezelf een 6,5 als ik deze schaal hanteer.
Het is een manier om jezelf uit te drukken, of neem je een dergelijke schaal echt zo serieus?
Jij snapt het doel van deze schaal blijkbaar niet. 6,5 voor mij betekent dat ik me schaal in categorie 6, maar neig naar 7 .. In de zin dat ik enkel agnostisch ben in de zin zoals ik dat ben tegenover sprookjes, elfjes etc.quote:Op maandag 17 augustus 2009 15:13 schreef Marlies1981 het volgende:
[..]
meisjes-antwoord
Er is een principieel verschil tussen 6 en 7. 6,5 bestaat niet.
quote:Let us, then, take the idea of a spectrum of probabilities
seriously, and place human judgements about the existence of God
along it, between two extremes of opposite certainty. The spectrum
is continuous, but it can be represented by the following seven
milestones along the way.
Haha, je moet haast net hoofdstuk 2 hebben gelezen van de God delusion:quote:Op maandag 17 augustus 2009 15:27 schreef Chain_Reaction het volgende:
[..]
Jij snapt het doel van deze schaal blijkbaar niet. 6,5 voor mij betekent dat ik me schaal in categorie 6, maar neig naar 7 .. In de zin dat ik enkel agnostisch ben in de zin zoals ik dat ben tegenover sprookjes, elfjes etc.
Ik vind het een vreemde constructie; kies gewoon voor 6 zou ik zeggen. De omschrijving die gegeven wordt past precies bij omschrijving nummer 6. Je gaat er helemaal vanuit dat God niet bestaat. Je kunt het nooit zeker weten, maar je gaat er vanuit dat Hij niet bestaat. Dat is optie 6.quote:Ik reken mijzelf tot categorie 6, maar neig naar categorie 7: ik ben alleen agnostisch in de mate waarin ik ook agnostisch ben ten aanzien van de feeën achter in mijn tuin. (p61, God als misvatting)
Nah, dat lezen is alweer een jaar terug denk ik. En natuurlijk kun je dat ook een 6 noemen.. Ik ga voor 6,5 en mijn uitleg.. Uieindelijk interesseert het mij wat iemands argumentatie is en niet of iemand 5 of 6 zegt.quote:Op maandag 17 augustus 2009 20:01 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Haha, je moet haast net hoofdstuk 2 hebben gelezen van de God delusion:
[..]
Ik vind het een vreemde constructie; kies gewoon voor 6 zou ik zeggen. De omschrijving die gegeven wordt past precies bij omschrijving nummer 6. Je gaat er helemaal vanuit dat God niet bestaat. Je kunt het nooit zeker weten, maar je gaat er vanuit dat Hij niet bestaat. Dat is optie 6.
Dat lijkt me acceptabelquote:Op maandag 17 augustus 2009 20:43 schreef Chain_Reaction het volgende:
[..]
Nah, dat lezen is alweer een jaar terug denk ik. En natuurlijk kun je dat ook een 6 noemen.. Ik ga voor 6,5 en mijn uitleg..
Leg mij eens uit in welk opzicht ik geen verantwoording over mijn leven wil nemen? Ik ben geheel verantwoordelijk voor mijn eigen keuzes. Ik ben mét vrije wil geboren.quote:Op vrijdag 21 augustus 2009 20:14 schreef SEMTEX het volgende:
Dan ben ik maar een fundamentalist, ik ga voor optie 7. God is een leuk verzinsel voor mensen die niet de verantwoordelijkheid over hun eigen leven willen nemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |