Tante van een vriend, zit dagen lang met moeders van vriend (zus van haar dus) te bellen omdat er niks te doen is op het ministerie van Landbouw Natuurbeheer en Visserij. Laatste keer dat ze het wel druk had was rond die periode toen de vogelgriep in het nieuws was.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 14:39 schreef vererita het volgende:
Wie kent er meer van dit soort nuttige ambtenaren? Graag voorbeeld!
En dat ook ja. TT klopt niet.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 14:56 schreef Reya het volgende:
In het bericht staat niet dat veertig procent van de ambtenaren een zogenaamde 'raamambtenaar' is, maar dat veertig procent zegt een dergelijke raamambtenaar in zijn directe werkomgeving te hebben.
Stel dat elke ambtenaar tien andere ambtenaren in zijn werkomgeving heeft, en dat per ambtenaar de betreffende tien collega's min of meer willekeurig daar zijn beland. De kans dat van deze tien collega's, geen enkele raamambtenaar is, is .6. De kans dat een van de individuele collega's geen raamambtenaar is, is - met de bovengenoemde aanname dat het een min of meer willekeurig verdeelde eigenschap is - .6.1, hetgeen ongeveer .95 is. In dat scenario zou dus de kans dat een individuele ambtenaar wel een raamambtenaar is, slechts .05 zijn, hetgeen inhoudt dat ongeveer vijf procent van de ambtenaren raamambtenaar is. Klinkt een stuk minder spectaculair, niet?
Minder spectaculair ja, maar evenveel reden om de bezem erdoor te halen. Dit eeuwenoude probleem van overheden is op talloze manieren op te lossen.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 14:56 schreef Reya het volgende:
Klinkt een stuk minder spectaculair, niet?
In die 6 maanden heb ik ook ervaren dat ambtenaren denken dat ze het druk hebben, maar de meeste nog geen fractie van het werk verzetten wat in het bedrijfsleven normaal is. Dus om ambtenaren te laten beoordelen wie daadwerkelijk raamambtenaar is, levert sowieso een vertekent beeld op.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 14:56 schreef Reya het volgende:
In het bericht staat niet dat veertig procent van de ambtenaren een zogenaamde 'raamambtenaar' is, maar dat veertig procent zegt een dergelijke raamambtenaar in zijn directe werkomgeving te hebben.
Stel dat elke ambtenaar tien andere ambtenaren in zijn werkomgeving heeft, en dat per ambtenaar de betreffende tien collega's min of meer willekeurig daar zijn beland. De kans dat van deze tien collega's, geen enkele raamambtenaar is, is .6. De kans dat een van de individuele collega's geen raamambtenaar is, is - met de bovengenoemde aanname dat het een min of meer willekeurig verdeelde eigenschap is - .6.1, hetgeen ongeveer .95 is. In dat scenario zou dus de kans dat een individuele ambtenaar wel een raamambtenaar is, slechts .05 zijn, hetgeen inhoudt dat ongeveer vijf procent van de ambtenaren raamambtenaar is. Klinkt een stuk minder spectaculair, niet?
Ben jij verantwoordelijk voor al die brakke overheidswebsite?quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:05 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik heb 6 maanden als webmaster gewerkt bij een gemeente. De 6 rustigste maanden van mijn leven.
[..]
quote:In die 6 maanden heb ik ook ervaren dat ambtenaren denken dat ze het druk hebben, maar de meeste nog geen fractie van het werk verzetten wat in het bedrijfsleven normaal is. Dus om ambtenaren te laten beoordelen wie daadwerkelijk raamambtenaar is, levert sowieso een vertekent beeld op.
Beleids- en leidinggevende ambtenaren zijn ondervraagd. Niet tien willekeurige ambtenaren op hetzelfde stukje werkvloer.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 14:56 schreef Reya het volgende:
quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:23 schreef pc-fr34k het volgende:
[..]
Ben jij verantwoordelijk voor al die brakke overheidswebsite?
quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:05 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik heb 6 maanden als webmaster gewerkt bij een gemeente.
Verschil is dat jij en ik niet hoeven te betalen voor die raammedewerkers uit het bedrijfsleven.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 16:56 schreef HokkePok het volgende:
Het verbaast me iig niet MAAR.. ben nu al weer jaren bezig in het bedrijfsleven en ik kom daar ook wel op zo'n 30% van 'raammedewerkers'. Het ontloopt mekaar niet zo veel hoor.
Het verschil is dan ook dat de particuliere raammedewerkers het geld van de bedrijfseigenaar verspillen, en totaal irrelevant voor buitenstaanders aangezien de eigenaar z'n geld mag verspillen als hij dat wil.. Publieke raammedewerkers verspillen het geld dat bedoelt is voor talloze nationale zaken waaronder de steun voor de zwakkeren van de samenleving, een stuk ernstiger dus.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 16:56 schreef HokkePok het volgende:
Het verbaast me iig niet MAAR.. ben nu al weer jaren bezig in het bedrijfsleven en ik kom daar ook wel op zo'n 30% van 'raammedewerkers'. Het ontloopt mekaar niet zo veel hoor.
Moet jij eens opletten hoeveel ambitieuze mensen er naar de overheid trekken als het economisch ook maar een beetje tegenzit. Het beeld van de luie ambtenaar en de hardwerkende private sector is schromelijk overtrokken.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 17:12 schreef dddour het volgende:
Mensen met ambitie worden geen ambtenaar. Zie hier de oorzaak.
Voor beleidsfuncties bij de Rijksoverheid worden juist nog amper HBO'ers in dienst genomen, zeker de jongeren zijn vrijwel allemaal academici. Hoe dat bij gemeenten zit weet ik niet.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 14:59 schreef Mwanatabu het volgende:
de complete overkill aan HBO-ertjes die niet abstract kunnen denken,
Maar dat doen we wel. Door luie medewerkers gaan de prijzen omhoog omdat de productiviteit omlaag gaat. uiteindelijk betaal je altijd overal voor.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 17:09 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Verschil is dat jij en ik niet hoeven te betalen voor die raammedewerkers uit het bedrijfsleven.
En op basis van die ervaring scheer je alle ambtenaren over 1 kam?quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 15:05 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik heb 6 maanden als webmaster gewerkt bij een gemeente. De 6 rustigste maanden van mijn leven.
Zo gaat dat toch.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 17:30 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
En op basis van die ervaring scheer je alle ambtenaren over 1 kam?
Nee hoor, want indirect betaal jij daar ook voor. Los daarvan komt het in praktisch iedere organisatie voor, dus ik denk dat je gerust kunt stellen dat het nagenoeg onmogelijk is om binnen een organisatie te voorkomen dat een klein percentage van de medewerkers de kantjes er vanaf loopt.quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 17:46 schreef waht het volgende:
Lees nog eens de posts van mij en Boze_Appel.
Verspilling in het bedrijfsleven komt op conto van de bedrijfseigenaar (dus zijn probleem).
Eens, maar de kans is relatief groot dat een concurrent de prijzen van de betreffende dienst of het goed kan verlagen door efficiënter te gaan werken, waardoor ik wissel van afnemers. Ik kan niet wisselen van overheid binnen Nederland. (Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk, maar je begrijpt het idee)quote:Op zaterdag 15 augustus 2009 17:50 schreef Plato1980 het volgende:
[..]
Nee hoor, want indirect betaal jij daar ook voor.
Correct, het zal altijd voorkomen. Maar dat is geen reden om te stoppen met streven naar beter.quote:Los daarvan komt het in praktisch iedere organisatie voor, dus ik denk dat je gerust kunt stellen dat het nagenoeg onmogelijk is om binnen een organisatie te voorkomen dat een klein percentage van de medewerkers de kantjes er vanaf loopt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |