abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71900949
40% van alle ambtenaren is raamambtenaar

bron: http://www.pzc.nl/algemeen/binnenland/article953911.ece)

Een kleine rekensom; dus we kunnen van de 956.000 ambtenaren er zonder problemen er 400.000 ontslaan zonder dat de dienstverlening er op achteruit gaat. Hiermee kunnen we jaarlijks ongeveer een bedrag besparen wat tussen de dertig en veertig miljard ligt.

Indien we dit bedrag aan de belastingbetaler teruggeven zou dit betekenen dat ieder werkend persoon netto er gemiddeld zo'n 500-700 euro op vooruit zou gaan.

Tenslotte een voorbeeld van een zgn raamambtenaar die ik persoonlijk ken.

Het gaat hier om een jurist die de opdracht heeft om de minister te rapporteren wat de media, van Margriet tot NRC zoal schrijven. Hierover maakt hij een dagelijks rapportje. In de regel is dit een opdracht waarmee hij in anderhalf uur klaar is.

Dus heeft hij de hele dag verder niets meer te doen en is dus vrij.

Vervolgens maakt hij via zijn computer verbinding met zijn broker en handelt de verdere dag in aandelen.

Wie kent er meer van dit soort nuttige ambtenaren? Graag voorbeeld!
pi_71901299
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 14:39 schreef vererita het volgende:
Wie kent er meer van dit soort nuttige ambtenaren? Graag voorbeeld!
Tante van een vriend, zit dagen lang met moeders van vriend (zus van haar dus) te bellen omdat er niks te doen is op het ministerie van Landbouw Natuurbeheer en Visserij. Laatste keer dat ze het wel druk had was rond die periode toen de vogelgriep in het nieuws was.

Uiteraard om te janken. En uiteraard een slechte periode om 400.000 nuttelozen de arbeidsmarkt op te gooien, maar het moet tezijnertijd wel gebeuren.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_71901345
In het bericht staat niet dat veertig procent van de ambtenaren een zogenaamde 'raamambtenaar' is, maar dat veertig procent zegt een dergelijke raamambtenaar in zijn directe werkomgeving te hebben.

Stel dat elke ambtenaar tien andere ambtenaren in zijn werkomgeving heeft, en dat per ambtenaar de betreffende tien collega's min of meer willekeurig daar zijn beland. De kans dat van deze tien collega's, geen enkele raamambtenaar is, is .6. De kans dat een van de individuele collega's geen raamambtenaar is, is - met de bovengenoemde aanname dat het een min of meer willekeurig verdeelde eigenschap is - .6.1, hetgeen ongeveer .95 is. In dat scenario zou dus de kans dat een individuele ambtenaar wel een raamambtenaar is, slechts .05 zijn, hetgeen inhoudt dat ongeveer vijf procent van de ambtenaren raamambtenaar is. Klinkt een stuk minder spectaculair, niet?
pi_71901431
Ik werk via een detacheringsbureau bijna uitsluitend voor de overheid. Ik heb er een aantal gehad nu (zeg niet welke, da's niet netjes) maar mijn observatie is dat het 1) wel meevalt 2) heel erg verschilt per werkplek 3) staat of valt met de directe leidinggevende en 4) het probleem zich vanzelf oplost omdat een groot deel van de mensen die echt compleet nutteloos zijn bijna met pensioen of de vut gaan.

Het enige probleem wat ik ervoor in de plaats zie komen is de complete overkill aan HBO-ertjes die niet abstract kunnen denken, geen Nederlands kunnen, geen enkele discipline hebben qua op tijd komen en normaal communiceren en jobhoppen als de ziekte maar meteen met vast contract als de kip met de gouden eieren binnengehaald worden en er na een paar maanden achter komen dat ze er geen fuck aan vinden, ook niet voor dat salaris en dan compleet ongemotiveerd niks gaan zitten doen.

Voor het grootste deel dat ik zie zijn gewoon mensen die hard werken, vooruit willen en denken en echt niet de hele dag zitten darten. Ja, je hebt ze ertussen zitten maar niet zo extreem als in de OP maar in dezelfde mate als in het bedrijfsleven, want daar zitten ook genoeg mensen geen drol uit te voeren of ideeën van anderen te jatten of onder hun niveau te presteren omdat ze ook nog even de website van oma bij moeten werken tussendoor.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_71901469
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 14:56 schreef Reya het volgende:
In het bericht staat niet dat veertig procent van de ambtenaren een zogenaamde 'raamambtenaar' is, maar dat veertig procent zegt een dergelijke raamambtenaar in zijn directe werkomgeving te hebben.

Stel dat elke ambtenaar tien andere ambtenaren in zijn werkomgeving heeft, en dat per ambtenaar de betreffende tien collega's min of meer willekeurig daar zijn beland. De kans dat van deze tien collega's, geen enkele raamambtenaar is, is .6. De kans dat een van de individuele collega's geen raamambtenaar is, is - met de bovengenoemde aanname dat het een min of meer willekeurig verdeelde eigenschap is - .6.1, hetgeen ongeveer .95 is. In dat scenario zou dus de kans dat een individuele ambtenaar wel een raamambtenaar is, slechts .05 zijn, hetgeen inhoudt dat ongeveer vijf procent van de ambtenaren raamambtenaar is. Klinkt een stuk minder spectaculair, niet?
En dat ook ja. TT klopt niet.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_71901535
quote:
Klinkt een stuk minder spectaculair, niet?
Minder spectaculair ja, maar evenveel reden om de bezem erdoor te halen. Dit eeuwenoude probleem van overheden is op talloze manieren op te lossen.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 augustus 2009 @ 15:05:25 #7
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_71901556
Ik heb 6 maanden als webmaster gewerkt bij een gemeente. De 6 rustigste maanden van mijn leven.
quote:

In die 6 maanden heb ik ook ervaren dat ambtenaren denken dat ze het druk hebben, maar de meeste nog geen fractie van het werk verzetten wat in het bedrijfsleven normaal is. Dus om ambtenaren te laten beoordelen wie daadwerkelijk raamambtenaar is, levert sowieso een vertekent beeld op.
  † In Memoriam † zaterdag 15 augustus 2009 @ 15:23:12 #8
67005 pc-fr34k
"Internet=Telepathie"
pi_71901926
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 15:05 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik heb 6 maanden als webmaster gewerkt bij een gemeente. De 6 rustigste maanden van mijn leven.
[..]
Ben jij verantwoordelijk voor al die brakke overheidswebsite?
quote:
In die 6 maanden heb ik ook ervaren dat ambtenaren denken dat ze het druk hebben, maar de meeste nog geen fractie van het werk verzetten wat in het bedrijfsleven normaal is. Dus om ambtenaren te laten beoordelen wie daadwerkelijk raamambtenaar is, levert sowieso een vertekent beeld op.
Wij zijn artificial intelligence. Overclock jezelf maar hou jezelf wel goed koel.
Ik ben gematigd verslaafd aan drugs-ik kan stoppen voor een periode of altijd-maar altijd is zo lang-leef in zonde met mate(n)
http://pc-fr34k.hyves.nl/blog/
  † In Memoriam † zaterdag 15 augustus 2009 @ 15:30:08 #9
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_71902059
quote:

Beleids- en leidinggevende ambtenaren zijn ondervraagd. Niet tien willekeurige ambtenaren op hetzelfde stukje werkvloer.

Maar zelfs als jouw berekening correct is, is dat nog steeds 50.000 ambtenaren die op kosten van een ander met hun pik, danwel kut, lopen te spelen.
Carpe Libertatem
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 augustus 2009 @ 15:32:32 #10
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_71902102
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 15:23 schreef pc-fr34k het volgende:

[..]

Ben jij verantwoordelijk voor al die brakke overheidswebsite?
quote:
Ik heb 6 maanden als webmaster gewerkt bij een gemeente.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 16:56:20 #11
124307 HokkePok
Ga zoals je gaat.
pi_71903707
Mijn eerste baan na mijn studie was bij een lokale overheid, een middelgrote gemeente. Over het algemeen werd er wel gewerkt maar het tempo ligt een stuk lager en ook totaal niet efficient. Harde deadlines bestaan bijna nooit en worden met een verbazingwekkend gemak met een 'half jaartje' verschoven. Het ziekteverzuim lag er geloof ik rond de 6% wat relatief nog wel meevalt.

Het verbaast me iig niet MAAR.. ben nu al weer jaren bezig in het bedrijfsleven en ik kom daar ook wel op zo'n 30% van 'raammedewerkers'. Het ontloopt mekaar niet zo veel hoor.
waarschijnlijk wel
  † In Memoriam † zaterdag 15 augustus 2009 @ 17:05:14 #12
230491 Zith
pls tip
pi_71903870
Beetje populistisch topicje
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  † In Memoriam † zaterdag 15 augustus 2009 @ 17:09:56 #13
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_71903952
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 16:56 schreef HokkePok het volgende:
Het verbaast me iig niet MAAR.. ben nu al weer jaren bezig in het bedrijfsleven en ik kom daar ook wel op zo'n 30% van 'raammedewerkers'. Het ontloopt mekaar niet zo veel hoor.
Verschil is dat jij en ik niet hoeven te betalen voor die raammedewerkers uit het bedrijfsleven.
Carpe Libertatem
pi_71903994
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 16:56 schreef HokkePok het volgende:
Het verschil is dan ook dat de particuliere raammedewerkers het geld van de bedrijfseigenaar verspillen, en totaal irrelevant voor buitenstaanders aangezien de eigenaar z'n geld mag verspillen als hij dat wil.. Publieke raammedewerkers verspillen het geld dat bedoelt is voor talloze nationale zaken waaronder de steun voor de zwakkeren van de samenleving, een stuk ernstiger dus.
pi_71903998
Mensen met ambitie worden geen ambtenaar. Zie hier de oorzaak.
Te dom voor wetenschap? Probeer religie!
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 17:27:49 #16
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_71904299
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 17:12 schreef dddour het volgende:
Mensen met ambitie worden geen ambtenaar. Zie hier de oorzaak.
Moet jij eens opletten hoeveel ambitieuze mensen er naar de overheid trekken als het economisch ook maar een beetje tegenzit. Het beeld van de luie ambtenaar en de hardwerkende private sector is schromelijk overtrokken.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 17:29:10 #17
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_71904319
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 14:59 schreef Mwanatabu het volgende:
de complete overkill aan HBO-ertjes die niet abstract kunnen denken,
Voor beleidsfuncties bij de Rijksoverheid worden juist nog amper HBO'ers in dienst genomen, zeker de jongeren zijn vrijwel allemaal academici. Hoe dat bij gemeenten zit weet ik niet.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 17:30:01 #18
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_71904332
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 17:09 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Verschil is dat jij en ik niet hoeven te betalen voor die raammedewerkers uit het bedrijfsleven.
Maar dat doen we wel. Door luie medewerkers gaan de prijzen omhoog omdat de productiviteit omlaag gaat. uiteindelijk betaal je altijd overal voor.

Hoewel ik nog het meeste geniet van het feit dat jij voor van alles betaald waar ik gebruik van maak. Dat geeft me echt zo'n warm gevoel van binnen.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 17:30:30 #19
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_71904342
quote:
En op basis van die ervaring scheer je alle ambtenaren over 1 kam?
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 17:35:54 #20
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_71904423
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 17:30 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

En op basis van die ervaring scheer je alle ambtenaren over 1 kam?
Zo gaat dat toch.

Ik heb een tegenovergesteld verhaal. Ik werk nu bijna een jaar bij een bedrijf in de private sector. Er is daar een ziekteverzuim van bijna 20% ( ), ik weet van minstens de helft van al mijn collega's dat ze zeker 5 van de 8 uur per dag verspillen aan internetten, online spelletjes spelen, rondkutten, meezingen met de muziek, roken e.d. en mijn hele afdeling heeft zo weinig te doen dat we per week misschien 3 uurtjes werken van de 40. Slechts 2 van de 6 afdelingen heeft het werkelijk druk en is wel de hele dag bezig.

Conclusie: in het bedrijfleven werken alleen ziekelijke mensen die de hele dag niks doen.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 17:41:29 #21
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_71904535
Precies. Ik heb zowel voor de overheid als in het bedrijfsleven gewerkt en qua 'werkmoraal' zit daar weinig verschil tussen. Overal heb je strebers en overal heb je mensen die de kantjes er vanaf lopen. Net zoals de topmensen in het bedrijfsleven maken topambtenaren vaak heel lange werkweken en zo zijn er nog tig parallellen.
pi_71904625
Lees nog eens de posts van mij en Boze_Appel.

Verspilling in het bedrijfsleven komt op conto van de bedrijfseigenaar (dus zijn probleem). Verspilling in de overheid komt op conto van het land als geheel (voor een zeer klein deel mijn probleem en dat van jullie).
pi_71904675
Buiten het feit dat er raamambtenaren zijn worden er ook nogal wat 'raamfuncties' gecreëerd bij de overheid. "Oh, dit loopt niet zo best, daar moeten een medewerker op." Zonder verder te kijken of het wel nuttig is, en uberhaupt het probleem oplost.
Vervolgens verkoopt die medewerker uiteraard dat hij wonderen verricht. Het is immers zijn brood.

Dit soort dingen zie ik toch echt niet in het bedrijfsleven. Al moet ik zeggen dat het wel leuk is om te zien.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 17:50:37 #24
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_71904686
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 17:46 schreef waht het volgende:
Lees nog eens de posts van mij en Boze_Appel.

Verspilling in het bedrijfsleven komt op conto van de bedrijfseigenaar (dus zijn probleem).
Nee hoor, want indirect betaal jij daar ook voor. Los daarvan komt het in praktisch iedere organisatie voor, dus ik denk dat je gerust kunt stellen dat het nagenoeg onmogelijk is om binnen een organisatie te voorkomen dat een klein percentage van de medewerkers de kantjes er vanaf loopt.
pi_71904772
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 17:50 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Nee hoor, want indirect betaal jij daar ook voor.
Eens, maar de kans is relatief groot dat een concurrent de prijzen van de betreffende dienst of het goed kan verlagen door efficiënter te gaan werken, waardoor ik wissel van afnemers. Ik kan niet wisselen van overheid binnen Nederland. (Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk, maar je begrijpt het idee)
quote:
Los daarvan komt het in praktisch iedere organisatie voor, dus ik denk dat je gerust kunt stellen dat het nagenoeg onmogelijk is om binnen een organisatie te voorkomen dat een klein percentage van de medewerkers de kantjes er vanaf loopt.
Correct, het zal altijd voorkomen. Maar dat is geen reden om te stoppen met streven naar beter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')