Even over 3FM op Sziget, hč.
Rudy, Eric en Michiel zijn daar nu om het 3FM-publiek kennis te laten maken met Sziget en daarmee een heel andere cultuur qua muziek, eten en beleving dan dat we hier gewend zijn. Sziget is in niets te vergelijken met een Pinkpop of Lowlands (alleen al het kamperen daar is voor de "georganiseerde Nederlander" niet te bevatten) en is retepopulair onder wat avontuurlijk ingestelde jongeren (nogmaals, daar vergis jij je echt schromelijk in, er rijden niet voor Jan Lul speciale treinen vanuit NL richting Hongarije). Kijk
hier eens, zo'n gigantisch goed geďnformeerde site wordt niet opgezet als er geen interesse voor is.
3FM kan door locatieuitzendingen mensen nieuwsgierig maken naar het festival en er zo voor zorgen dat er meer volk heen gaat, dat op zijn beurt weer de opgedane indrukken meeneemt naar NL en zo wellicht wat muzikale ontdekkingen op ons loslaat. Zomaar een ideetje, er is vast nog wel meer te verzinnen. Prachtige stad trouwens, dat Boedapest. Het festivalterrein ligt midden in de stad, dus een excursietje op z’n tijd is zo gemaakt. Er zijn zat mensen die een paar dagen eerder komen of later vertrekken om de stad te zien en ik kan uit eigen ervaring melden dat dat niet onterecht is.
Dat programma van Michiel is er bij mijn weten vooral om de sfeer van de diverse festivals te pakken. Daar heb je de bands
niet voor nodig! De diverse programmeringen overlappen elkaar gigantisch, dus wordt het m.i. vooral interessant wat er buiten het muzikale gebeuren loos is, zoals op Glastonbury dat afvaldorp en op EXIT de achterliggende historie en de locatie. Dat het 's nachts wordt uitgezonden en dat er weinig volk naar kijkt, tja, het is doelgroep-tv. Om 20.30 zal het waarschijnlijk niet heel veel meer kijkers trekken. Ik vind het interessanter om te zien wat het marktaandeel onder de 3FM-doelgroep is, alleen "amper 100.000" zegt niets.
Afgaande op het bovenstaande kan ik me voorstellen dat men denkt da'k 3FM onvoorwaardelijk verdedig. Het gaat mij er vooral om dat men nadenkt over het onderwerp alvorens iets te brullen. Een zaak van meerdere kanten bekijken, ook kanten die jou niet goedgezind zijn, is noodzakelijk om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. Nuance is het toverwoord, tussen het zwart en het wit zit een gigantische hoeveelheid grijs, of je dat nou leuk vindt of niet. Stop ook met het tot feiten bombarderen van aannames, je staat nl. voor lul op het moment dat jouw “feit” wordt weerlegd door een echt feit.
O ja, nog een tip voor (of eigenlijk eerder een dringend verzoek aan) een ieder: als een megahit of dj of whatever je niet bevalt, hoef je dat echt niet elke fuckin' keer te melden. We zijn niet achterlijk, na een keer of 5 weten we het wel. Vervang je naald, want je plaat blijft hangen... Positief ingestelde mensen zijn veul leuker dan negatievelingen.
Holy crap, wat een lap tekst op de vroege ochtend
Uiteraard niet bedoeld als aanval op specifiek een of meerdere personen, maar wie de schoen past, trekke hem aan.