Waar jij dus gigantisch fout zatquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:17 schreef Trannellius het volgende:
Laatst had ik er hier al een discussie over; Nederlandse zegswijzen die taaltechnisch gezien niet kloppen. Het voorbeeld van toen was dat mensen zeggen dat ze moeten wachten omdat de brug open staat, terwijl iedereen eigenlijk gewoon weet dat wanneer de brug erbij staat als ----/ ----- hij dicht is, je kunt er immers geen gebruik van maken.
Das door die luie bovensloters, die niet kunnen zeggen "Op-een-na"laatstequote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:17 schreef Trannellius het volgende:
Vanmorgen hoorde ik nog zo'n irritante. Wanneer iemand als 7e van de 8 eindigt, is hij zogenaamd een-na-laatste.
Dat klopt toch niet? Zeg dan voorlaatste oid, maar een-na-laatste klopt niet. Ik weet terdege dat het een verbastering is van op-een-na-laatste, maar ook dat is niet de meest logische uitspraak.
Oh ja, jij was degene die tegen zijn visite zou zeggen "Kom binnen, de deur is voor jou altijd geslotenquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:19 schreef Ploertendoder het volgende:
[..]
Waar jij dus gigantisch fout zat
Die discussie hebben we al gehadquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:21 schreef Geerd het volgende:
Brug is dan toch niet dicht, zit een gat tussen man.
quote:Op woensdag 5 augustus 2009 21:22 schreef Nero22 het volgende:
[..]]Is de brug open of dicht als men normaal passeren kan?
Het Woordenboek der Nederlandsche Taal (WNT) geeft de volgende uitleg: "Eene brug opendraaien (zoodat schepen erdoor kunnen varen); - dichtdraaien (zoodat voetgangers en rijtuigen er over kunnen gaan)." Onder open geeft het WNT het volgende voorbeeld: "De brug is open om die stoomboot door te laten." Het hangt er dus vanaf of men uitgaat van een schip dat alleen onder een open (niet dichtgemaakte) brug door kan varen, of van een weggebruiker die alleen over een dichte ('aaneengesloten') brug kan gaan. Ook de grote Van Dale (2005) houdt het erop dat de brug open als er schepen door kunnen, en dicht wanneer dat niet het geval is.
In het gewone taalgebruik betekent dicht echter vaak 'afgesloten' en open vaak 'toegankelijk' (bijvoorbeeld: 'De winkel is dicht/open'). In dit geval kan een weggebruiker die zegt dat de brug open is, bedoelen dat de brug toegankelijk is, dus dat hij kan passeren. Dit wordt nog logischer als men bedenkt dat een opengedraaide brug vaak wordt afgesloten met een hefboom. Het lijkt ons echter dat de begrippen open en dicht in verband met een brug meestal worden opgevat zoals in de woordenboeken staat aangegeven.
En dat geeft eens te meer aan dat mensen niet meer voor zichzelf nadenken, maar klakkeloos regeltjes opvolgen. Gevaarlijk kuddegedragquote:
hij is dus de een na de laatste, dus 9e van de 8 deelnemersquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:17 schreef Trannellius het volgende:
Vanmorgen hoorde ik nog zo'n irritante. Wanneer iemand als 7e van de 8 eindigt, is hij zogenaamd een-na-laatste.
Ligt er aan of je met de boot of auto/fiets bentquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:21 schreef Geerd het volgende:
Brug is dan toch niet dicht, zit een gat tussen man.
Als je het letterlijk zou nemen zou hij de 8.1 zijnquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:24 schreef wise het volgende:
[..]
hij is dus de een na de laatste, dus 9e van de 8 deelnemers
We gaan ervan uit dat we niet op een boot zittenquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:24 schreef Ruud het volgende:
[..]
Ligt er aan of je met de boot of auto/fiets bent
Ja het staat in de Van Dale dus ik heb het goehoedquote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:25 schreef Rosbief het volgende:
Hou er nu maar over op TS, we hebben allemaal kunnen zien hoe je afging in dit topique![]()
De Dordtse brug/Zwijndrechtse brug
Tevens heb ik ieder argument kunnen weerleggen (inclusief het verkeersbord), dus ik begrijp niet helemaal wat jij met "afgaan" bedoelt.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:25 schreef Rosbief het volgende:
Hou er nu maar over op TS, we hebben allemaal kunnen zien hoe je afging in dit topique![]()
De Dordtse brug/Zwijndrechtse brug
Taal is het middel bij uitstek om elkaar te begrijpen op een eenduidige, vlotte manier. En als ik iemand aan de telefoon heb die zegt dat de brug open staat, en ik eerst moet bedenken wat zijn taalniveau ook alweer was, wordt dat doel niet bereikt.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 13:29 schreef Ploertendoder het volgende:
Echt een typische taalpuristentopic
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |