Heej broertje.. Ik zal zo eens in je topic gaan neuzen...
Glitter: zo af en toe doen we lekker even niet. Gisteren hebben we ook al weer niets gedaan in het huis. Hebben gisteren inkopen gedaan zodat we nu de ventilatie in badkamer en toilet kunnen maken.
Voelde me ook niet helemaal lekker dus hebben we 's avonds ook niet veel meer gedaan. Steeds weer dat idee dat ik ga flauwvallen. Dat gevoel blijft na al die jaren nog steeds vervelend en vermoeiend. Vandaag 3e dag op rij, hopelijk dat het vanavond wat weg zakt want wil wel weer eens aan de klus..
quote:
Ben er niet zeker van in hoeverre je het precies wilt weten dus maar even zover ik het weet... Misschien wel veel te veel info hoor...
In februari wordt er een ontwerp gekozen door een aantal leden van een buurtschap (voorheen een bepaalde wijk in een gemeente nu "kies" je gewoon een leuke.

zit bij buurtschap Laer-Akkermolen en dat is niet echt in onze wijk maar het was vanzelfsprekend dat ik ook daarmee ging helpen). In mei wordt dan de maquette gepresenteerd zodat iedereen kan zien wat er gebouwd gaat worden en in juni worden de tenten al gebouwd waar de wagen(s) in gebouwd gaat worden. Steigers bouwen, het ontwerp in elkaar gelast dat is voor velen al een feest.. In juli (denk ik) wordt er geplakt, papier maché that is.. Zodat de "blommekes" erop getikt / geprikt kunnen worden.
Dat tikken gebeurt vanaf de donderdag voor Bloemencorso (altijd op zondag). Meestal wordt er dan op de zaterdag flink doorgehaald en natuurlijk is het al die tijd een gezellige boel.
Op de ochtend van Corso verzamelt iedereen zich om de wagen de tent uit te duwen en verzamelen ze zich allemaal op een terrein. Dat is meteen het startpunt van de optocht. Tijdens de optocht worden de wagens geduwd door een aantal dames en heren en zitten er op sommige wagens mensen op of in de wagen om special effects te "bedienen". In "onze" wagen zaten er ook een aantal die voor de beweging van de handen, voeten, ogen, mond, haren, blouse, sleutel en sloten zorgden. Er staan verschillende tribunes naast de route, op een van deze zit de jury om de wagens te beoordelen.
Na de optocht en de uitslag gaan alle wagens weer terug naar het terrein (in dit geval de Veiling) en worden ze daar tentoongesteld. Daar blijven ze zondag en maandag staan zodat iedereen er nog eens naar kan kijken. In Zundert doen er 20 buurtschappen mee dus ook 20 wagens en heeeeeeeeeel veel bouwers
Op de maandag worden ook de special effects nog een aantal keer getoond aan het publiek. Rondom de wagens en in het verdere dorp zijn alle cafe's open en staan er overal drankwagens. Er is een jaarmarkt en een kermis en overal is eigenlijk wel wat te doen.
Vertel ik alles zo goed

?? Het was ook namelijk meteen mijn eerste Corso waar ik heb meegeholpen en de optocht van heb gezien dus ik weet ook niet alles helemaal zeker. Behalve dat ik volgend jaar echt veel meer wil helpen, nog een dag extra vrij "moet" hebben en dat het echt onwijs gezellig was...