abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 augustus 2009 @ 22:15:07 #101
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_72056540
Zie je, daar heb ik wat aan mensen.
Ik voel me soms net een moeder van een tokkie-kind (en reageer soms ook een beetje tokkiaans als ik er even niet meer tegen kan )

Welkom Morgause!
Als je niet lacht, ben je dood.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 22:17:41 #102
108648 cattie
lieve moeder
pi_72056642
Oh ja, dat zielige gedoe. Ive kan ook heel goed drama's opvoeren. En uitdagen. Als ik zeg dat hij iets niet mag, dan kijkt hij me heel ondeugend en strak aan en doet het toch.
pi_72056660
Zo lag Lis hier gisteren hysterisch te doen voor het huis. Ik deed de verkeerde deur open of dicht (je weet het nooit precies bij peuters). Tot overmaat van ramp trok ik de deur dicht terwijl de sleutels nog binnen lagen en moest ik reservesleutels bij de buurvrouw halen. Die raakte in paniek omdat ze dacht dat er iets erg met Lis was

Welkom Morgause
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
pi_72056968
Welkom Morgause!

Even een voor alle ouders met draakjes

En een vraagje. Linde kan de laatste tijd lekker peuterpuberen en dwars zijn. Dan ruik ik bv dat ze een vieze luier heeft en zeg ik 'kom maar even mee dan gaan we even een schone luier omdoen'. Vervolgens is er bijna altijd iets wat ze eerst nog even moet doen 'Eerst nog die mama!' zoals puzzel afmaken, steentjes ergens indoen, pop de fles geven etc. Nou ja prima. Maar daarna komt ze dus ook niet mee. Of ze loopt mee en duikt snel onze slaapkamer in (in plaats van haar eigen kamer) waar ze snel op bed klimt Als ik dan zeg dat ze echt nu mee moet komen, zegt ze gewoon 'nee!' en daar stopt het bij mij dan even. Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet

Vanmiddag heb ik maar gezegd dat ik haar in haar eigen bed zou stoppen als ze niet nu meekwam, maar dat doe ik liever niet want ik wil niet dat haar bed een soort strafplek wordt. Bovendien maakte het totaal geen indruk toen ik haar in bed zette. Ze ging gewoon een liedje zingen Kijk toen ze met avondeten steeds met haar vork hard op tafel ging slaan, was het makkelijk. Eerst een waarschuwing en daarna is ze haar vork gewoon kwijt...

Hoe doen andere ouders dat? Hebben jullie een strafplek? Of is ze daar nu nog te klein voor?
pi_72057017
Oh Snoopy haha, ik zie het voor me! Lis haar drama aan het opvoeren en een geschrokken buurvrouw!

Ik was van de week met Mahre naar de rommelmarkt en daar stond een springkussen. Ik wilde verder maar Mahre had haar oren kapot en kwam dus niet toen ik riep. Dus de mevrouw die daar toezicht zat te houden zegt tegen me hoe heet ze dan roep ik wel en dan komt ze wel Dus zij roepen en Mahre kijkt haar aan zo van en jij bent en hupst zo verder.... Stond die mevrouw dan... Moest wel lachen. Uiteindelijk kwam ze wel hoor toen die mevrouw riep.
pi_72057059
Ik heb wel gemerkt dat het bij Lis beter werkt als je haar even aanraakt of gewoon haar hand pakt. Alleen iets zeggen dringt gewoon niet altijd door bij een peuter
pi_72057110
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:25 schreef Stiemie het volgende:

En een vraagje. Linde kan de laatste tijd lekker peuterpuberen en dwars zijn. Dan ruik ik bv dat ze een vieze luier heeft en zeg ik 'kom maar even mee dan gaan we even een schone luier omdoen'. Vervolgens is er bijna altijd iets wat ze eerst nog even moet doen 'Eerst nog die mama!' zoals puzzel afmaken, steentjes ergens indoen, pop de fles geven etc. Nou ja prima. Maar daarna komt ze dus ook niet mee. Of ze loopt mee en duikt snel onze slaapkamer in (in plaats van haar eigen kamer) waar ze snel op bed klimt Als ik dan zeg dat ze echt nu mee moet komen, zegt ze gewoon 'nee!' en daar stopt het bij mij dan even. Ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet
Dit is hier bijna standaard bij elke "Anna wil/kom je even <hier of dit of dat doen>" . Ik vraag het eerst normaal, daarna streng, dan zeg ik dat ik d'r anders kom halen ( , ) en daarna is het gewoon op de trap of in de gang voor straf. Maar meestal komt ze bij herhaling 2 of 3 wel (onder luid piepend protest en eigenwijs achteruitlopend of kruipend).
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_72057144
Stiemie, Mahre doet dat ook heel vaak. Ik kan het niet meer horen, nog eerst even ..... mama! Als ze daar na nog wat doet pak ik haar gewoon op en doe wat ik wil dat we doen! Wij hebben geen strafplek eigenlijk. Heel af en toe mag ze afkoelen op de trap en terug komen als ze rustig is, maar dat is meer als ze blijft hangen in een krijsbui. Maar heel vaak doen we dat eigenlijk niet.
pi_72057174
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:25 schreef Stiemie het volgende:
Kijk toen ze met avondeten steeds met haar vork hard op tafel ging slaan, was het makkelijk. Eerst een waarschuwing en daarna is ze haar vork gewoon kwijt...
Zoiets vind ik dus niet zo makkelijk. Hier gaat het ook zo bij zo een dingen, alleen weet ik dat daar een enorme krijsbui van komt die niet over is na een tiental minuutjes....
Maar ja, je kan het ook niet toelaten he... Dus hebben wij hier soms dagen waarin er meer gebruld wordt dan wat anders...
pi_72057179
Stiemie, wat hier heel goed werkt is "Je mag nog 10 tellen puzzelen (oid) en dán gaan we...." Soms tel ik langzaam, soms heel snel, maar daarna is het ook écht menens. En dan komtie ook meteen. Vaak al bij 7 ofzo. Gelukkig maar, want als hij dan níet zou luisteren, zou ik het ook niet zo goed weten.
En wat ook goed werkt: "Nog één keertje." Of: "Dit is de laatste keer, en dan gaan we....". En dan moet je dus wel consequent zijn.
En bed als strafplek lijkt me ook niks nee. Ik heb Thies wel eens een eind verder in de kamer gezet als hij aan het dreinen of vervelen was. Maakte al heel veel indruk.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 22:31:10 #111
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_72057188
Stiemie, wij hebben de overloop als strafplek. Dan kan ze lekker uitrazen en kan ik haar toch in de gaten houden.
En op de creche zit Anna ook met enige regelmaat op 'de nadenkstoel'.
En dat snapt ze heeeel goed.

Wat bij mij ook altijd werkt is de 1,2,3-methode. "Ik tel tot 3 en dan..." Bij 2 begint ze meestal al te rennen omdat ze weet dat het dan menens is!

Ze zoekt gewoon heel erg de grenzen op en is zeker het type kind dat niet de kans moet krijgen er overheen te gaan, dan is nl het eind zoek. Weet niet van wie ze het heeft hoor...
Cavia's zijn geen varkentjes en ze komen niet uit Guinea. Waarom cavia's dan toch als 'biggetjes' werden betiteld is onzeker maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de piepende en knorrende geluiden die ze frequent maken.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 22:31:16 #112
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_72057193
Morgause van harte welkom!

Linde is me er 1 maar die van mij doet net zo, Stiemie. Ze hebben ook precies door dat je minder snel en sterk bent e.d. en maken daar ook echt misbruik van volgens mij.
Ik pak gelijk door. Geen zin in al die flauwekul en dat gehannes en ook geen geduld soms. Maar dat het werkt? Nog niet zo goed geloof ik...
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_72057288
Ah het is dus gewoon een oostindisch-dove-peuter-fase Ja ik heb ook al gemerkt dat het beter werkt als ik haar aan haar hand meeneem inderdaad. Maar ja soms ook juist niet want dan moet ze eerst perse nog Ernie/pop/lego/weet-ik-veel-wat pakken dat blijkbaar van levensbelang is bij het verschonen van een luier en dan gaat ze dus driftig op de grond liggen als ik haar hand vastpak. En haar dan even soepeltjes oppakken is nou net wat me nu even niet meer lukt

Soms lijkt het wegrennen ook wel wat weg te hebben van een spelletje want ze heeft er zelf altijd de grootste lol om. Die lol is trouwens vaak wel snel voorbij als ik onder het mom van 'dan niet!' wegloop en er geen aandacht meer aan besteed. Mijn kleine spookie
pi_72057303
Nou, ik vind het ook best logisch dat een kind protesteert als het bezig is met iets leuks. Ik zou het zelf ook niet fijn vinden als iemand me zei dat ik nú een activiteit moet onderbreken om iets te gaan doen waar ik geen zin in heb.
pi_72057333
Tellen werkt hier niet. En en nog een keer ook niet want voor Mahre is elke keer nog 1 keer. Dus die pakken we meteen bij de lurven. Ik heb ook geen zin in dat gezeur en ook niet altijd het geduld ervoor.
Hier hebben we de commode er sinds een paar weken uit en dat is dus met aankleden drama, rent ze de hele kamer door.....
  donderdag 20 augustus 2009 @ 22:36:26 #116
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_72057381
/offtopic Ik haal steeds Lenaatje en Stiemie door elkaar, vanwege twee bijna dezelfde foto's!
Cavia's zijn geen varkentjes en ze komen niet uit Guinea. Waarom cavia's dan toch als 'biggetjes' werden betiteld is onzeker maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de piepende en knorrende geluiden die ze frequent maken.
pi_72057455
Oh ja nou je het zegt Memmel! Grappig, was me nog niet opgevallen!!
pi_72057457
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:34 schreef Moonah het volgende:
Nou, ik vind het ook best logisch dat een kind protesteert als het bezig is met iets leuks. Ik zou het zelf ook niet fijn vinden als iemand me zei dat ik nú een activiteit moet onderbreken om iets te gaan doen waar ik geen zin in heb.
alsof wij wel zin hebben in het verschonen van poepluiers
pi_72057522
Ah, dát zeg ik volgende keer tegen hem!
"Denk je dat ík het soms leuk vind?"
pi_72057552
Ben ik slecht als ik dat al (vaak) heb gezegd tegen mijn kinderen?
pi_72057573
Rocka volgens mij hebben ze het feillloos door inderdaad Op straat ineens hard wegrennen is ook ineens zo leuk bij mama en bij papa een stuk minder omdat die er zo achteraan rent...

Bass Miss het afpakken van zoiets als een vork staat wel garant voor een lange huil/zeurbui hoor, maar dat hebben we er dan maar gewoon even voor over Ik merk namelijk dat ik zeker moet doen wat ik zeg en consequent moet zijn want anders probeert ze de keer daarop nog veel verder te gaan.

En bedankt voor alle 'nog 1 keer en dan...' en 'over 10 tellen gaan we...' tips! Ik probeer ook altijd iets van te voren aan te kondigen hoor. Dat plotseling mee moeten en dan niet willen snap ik heel goed. Maar wat doe je dan als ze daarna gewoon nog niet luistert? Dat is zeg maar waar ik vastloop.

Overigens heeft ze het niet van een vreemde want mijn moeder vertelde dat ze ooit een tegen een hele jonge Stiemie dreigde met 'Dan mag je vanavond geen Sesamstraat kijken!' waarop ik reageerde met 'Nou en dat komt morgen toch weer'
pi_72057588
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:41 schreef snoopy het volgende:
Mwoch, ook peuters mogen best merken dat niet alles altijd even leuk hoeft te zijn hoor. En dat papa en/of mama ook wel eens ergens geen zin in hebben.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
pi_72057667
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:36 schreef Memmel het volgende:
/offtopic Ik haal steeds Lenaatje en Stiemie door elkaar, vanwege twee bijna dezelfde foto's!
Memmel ik zie het nu pas! Grappig zeg ze lijken inderdaad veel op elkaar.
pi_72057676
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:41 schreef snoopy het volgende:
Echt?

En Stiemie, dan houdt het op wat mij betreft. Als in: Dan heb ik geen tips meer voor je.
Ik ben erg blij dat het bij ons heel goed werkt.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 22:46:38 #125
190853 RockabeIIa
pi_72057724
Die pipo van mij verzint gewoon ter plekke iets anders om te doen. Eerst nog even handen wassen, eerst nog Peggy eten geven, eerst nog even puzzelen, etc etc...
En als ik zeg we gaan NU een boterham smeren dan gaat het 'En daarna gaan we naar het park, daarna krijg je een trein, daarna krijg ik een ijsje, etc etc...
pi_72057769
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:42 schreef Stiemie het volgende:

En bedankt voor alle 'nog 1 keer en dan...' en 'over 10 tellen gaan we...' tips! Ik probeer ook altijd iets van te voren aan te kondigen hoor. Dat plotseling mee moeten en dan niet willen snap ik heel goed. Maar wat doe je dan als ze daarna gewoon nog niet luistert? Dat is zeg maar waar ik vastloop.
Hier pak ik hem dan vast onder luid protest en doe ik het gewoon. Maar leuk is anders idd...
pi_72057775
En moet je andersom eens kijken als zij iets NU willen Dan veranderen ze dus in zo'n schreeuwend draakje
  donderdag 20 augustus 2009 @ 22:48:30 #128
108648 cattie
lieve moeder
pi_72057783
Rocka, heb jij soms een Ive kloon?
pi_72057788
Hmm jammer Moonah. Nou ja ik blijf maar gewoon even rustig doorgaan met tellen/ aankondigen dat we zo iets gaan doen en maar hopen dat het gewoon weer een faaaaaase is

Anders zal ik ook eens vragen hoe ze dat bij het kinderdagverblijf aanpakken als ze niet wil luisteren. Misschien hebben ze daar nog een handige tip voor me. Of toch ook een "nadenkplek" gaan inlassen.
pi_72057814
Onze Anna is op het moment erg makkelijk, vind ik dat dan. De gilbuien en hysterische toestanden zijn flink verminderd. Ik waarschuw altijd als we bijna iets gaan doen: "je mag eventjes spelen en daarna gaan we weg, eerst aankleden en haartjes kammen en daarna mag je gaan kleuren, als mama de was op heeft gehangen, gaan we naar beneden". Meestal werkt dat goed genoeg en gaat ze dan goed doen wat ik wil. Niet altijd, maar een keertje boos kijken is vaak genoeg. Als ze boos is, benoem ik het altijd, zodat ze wel weet dat ik het zie. "ik snap dat je boos bent, maar toch gaan we nu boodschappen doen" en ik zorg wel dat haar niet midden in haar spel ineens afbreek, dat vind ik zelf zo vervelend en het is simpel om het te voorkomen.

Welkom Morgause, leuk dat je mee komt doen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_72057837
Ja dat in de houdgreep nemen gaat nu met mijn dikke buik even erg lastig Bass Miss, maar over een tijdje kan dat wel weer en dan is ze de klos

En Rocka zo gaat het inderdaad precies ja!
pi_72057885
O ja, "laatste keer" werkt hier ook erg goed. De laatste keer van de glijbaan, laatste hapje eten, laatste filmpje van tiktak kijken, laatste sok om op het wasrek te hangen, laatste keer een spelletje doen. Ze weet dan vooraf al dat het bijna afgelopen is.
Bij echt niet luisteren, eindigt ze in de gang of op de trap, maar dat heb ik al weken niet hoeven te gebruiken. Fjew.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_72057917
Mijn lief denkt soms dat Fons niet normaal is, maar als ik het zo lees zijn er dus nog zo...
  donderdag 20 augustus 2009 @ 22:55:49 #134
108648 cattie
lieve moeder
pi_72058014
Goed kunnen praten is soms ook een nadeel. Hij kan nu al smoesjes verzinnen of eindeloos dingen beredeneren of voorstellen doen enz.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 22:55:57 #135
190853 RockabeIIa
pi_72058021
Ik loop gewoon weg en dan komt ie meestal vrij vlot achter me aan.

'Nee ik wil niet naar beneden'
Hops, deur dicht en dan loop ik zo weg, hoor. Als ik al 3x gevraagd heb vind ik het wel genoeg geweest. Ik ga echt niet lopen trekken met een kind dat zo half op de grond hangt en loopt te blehren omdat ie wat anders wil.
  donderdag 20 augustus 2009 @ 22:56:55 #136
190853 RockabeIIa
pi_72058048
quote:
Op donderdag 20 augustus 2009 22:55 schreef cattie het volgende:
Goed kunnen praten is soms ook een nadeel. Hij kan nu al smoesjes verzinnen of eindeloos dingen beredeneren of voorstellen doen enz.
Yeps, we hebben klonen
pi_72058137
Rocka dat doen we hier ook wel inderdaad. Bijvoorbeeld als ze hard wegrent als ze haar slab om moet voor het avondeten. Dan gaan wij gewoon beginnen met eten terwijl we ondertussen natuurlijk luid bespreken hoe lekker het wel niet is. Meestal staat ze dan binnen 3 seconden naast haar stoel te hupsen 'Mij ook eten! Linne ook trek!'
pi_72058235
Oooh, wat een herkenbaarheid
Verschonen gaat hier volgens een vast ritueel: meneer ligt dan op zijn rug op de grond op zijn lievelingsdeken (hij heeft er 3) en ik probeer zo snel mogelijk luier te verschonen, broek aan te trekken en schoenen bij hem aan te trekken voordat hij het zat is. De ene keer is dat binnen 10 seconden waarna hij gaat gillen "Au mama, zeer!" en een andere keer blijft hij wel lief liggen tot ik klaar ben. Vaak genoeg ook dat hij absoluut niet verschoond wil worden en door het hele huis gaat rennen, bij voorkeur als we haast hebben natuurlijk
Of dat ik net klaar ben met het hele gebeuren en dan wil hij ineens "Plassen cee" (plassen op de wc dus) Dat is tegenwoordig ook de nummer 1 smoes om zijn bed uit te komen 's avonds, dan wil hij ineens 10 keer achter elkaar plassen
.... met gevoel voor drama....
  donderdag 20 augustus 2009 @ 23:17:02 #139
190853 RockabeIIa
pi_72058688
Hier is het toverwoord 'Helpen'
'Je moet mama even helpen!'
En dat gebruiken we ook bij de luier aan doen. Hij houdt de luier aan de voorkant vast, ik haal em door naar achter en plak em vast.
pi_72058784
Rocka, da's een goeie, ga ik ook eens proberen
Helpen vindt hij leuk, vooral dingen tillen en dan moet ik steeds zeggen dat hij zo sterk is.
pi_72058823
Wedstrijdjes doen het hier ook goed, wie heeft het snelst z'n schoenen aan, of wie kan het snelst naar de deur rennen.
*OUD heilige*
pi_72059322
Wat herkenbaar allemaal. Kim maakt die fase opnieuw door geloof ik. Tot 3 tellen helpt wel goed, en de "nog 1 keer" ook wel. Ze is soms ook wel jaloers op Tyler. En alles moet NU! Mama broodje NU, drinken NU, puzzel NU etc.

Aan de andere kant gaat luisteren soms heel goed. Gisteren moesten we naar het ziekenhuis met Tyler. Gingen er met de bus. Wachten op de bus zonder zeuren, netjes instappen en op de goede plek zitten (bij de buggy) Stuk lopen op Kims tempo, wel een half uur! Helpen met uitkleden, lief spelen terwijl hij werd onderzocht. Wel zeuren om lekkers, maar na waarschuwing hield ze op. Daarna nog naar dietist, tijdje wachten. En gelukkig ging ze niet zeuren. Daar weer rustig gespeeld. En toen weer half uur lopen en de bus. Nog even brood kopen, ze luisterde goed in de supermarkt.
Ging niet alle vriesdeuren opdoen.
Was echt heel fijn dat het zo goed ging. Was ook de 1e keer alleen met ze met de bus.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 06:41:41 #143
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_72062688
Fijn dat het zo goed ging Ingrid!
Wat kun je dan trots zijn he, als ze dan zo goed lijken te kunnen luisteren en zo meewerkend zijn.
Tja, we hebben helaas niet allemaal van die gehoorzame model-kindjes die altijd zo braaf en meewerkend zijn
pi_72063783
Bedankt allemaal en wat een herkenning hier zeg, heeeeerlijk.
Wij hebben wel een strafstoel. Gelukkig nog maar twee hoeven te gebruiken want als hij nu stout is dreig ik er mee en dan weet hij al genoeg.
Ik krijg de kleine wel moeilijk zindelijk hoor. De twee oudste waren op deze leeftijd al zindelijk maar dat komt ook weer dat papa hem vaker een luier overdag omdoet. Hij heeft geen zin om hem steeds om te moeten kleden als hij in zijn broek plast. Maar ja zo leert hij het nooit.
Ik heb al tegen mijn vriend gezegt, gewoon geen luier om doen, dan maar vaker omkleden. Ik heb ook wel eens gelezen dat je het kind niet gelijk moet verschonen zodat hij vies van zijn eigen wordt. Hoe doen jullie dat?
pi_72064056
Zindelijk worden gaat hier nog niet lukken vrees ik Morgause. Linde krijgt er zeer binnenkort een zusje bij en dan gaat er al zoveel voor haar veranderen dat we besloten hebben om het zindelijkheidsgebeuren even uit te stellen.

Ingrid goed zeg van Kim! Wat kan je dan trots op ze zijn he Overigens leren we Linde momenteel dat heel veel kan als ze het maar netjes vraagt. Dus niet "Papa drinken!", maar "Papa mag ik drinken?" Het was even volhouden, maar inmiddels gaat het erg goed!
pi_72064224
Stiemie ik zeg dan "Hoe vraag je dat netjes?" Mama mag ik ... asseblieft, komt er dan.
Morgen gaan we naar de Efteling. Wel 3 uur heen en 3 uur terug met de trein. Ben heel benieuwd hoe de reis zal gaan. Efteling vind ze vast geweldig.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:48:25 #147
190853 RockabeIIa
pi_72064314
Morgause, misschien is ie er gewoonweg nog niet aan toe? Ik doe onze zoon overdag alleen nog een luier om als ie gaat slapen of als ik ergens heen ga (hij snapt nog niet zo goed dat op straat plassen eigenlijk niet zo kan ). En thuis loopt ie meestal in de blote billen, hij gaat dan ook zelf naar het toilet of op het potje.
pi_72064326
Oei da's wel een flink eindje treinen Ingrid! En volgens mij vinden alle kinderen de Efteling leuk Alvast heel veel plezier!
pi_72064388
Kim is er met mijn zusje paar maanden geleden geweest. Is er helemaal gek van.
Via marktplaats goedkoop kaarten kunnen kopen en een zomertoer, nog 1e klas ook.
Komt vast goed, Kim vermaakt zich wel in de trein.
Vanmorgen toen we bij psz kwamen zag ze haar vriendinnetje, ze renden op elkaar af. Zo lief.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:53:58 #150
190853 RockabeIIa
pi_72064403
B zou de trein het mooist vinden en in de Efteling slapen na zo'n ritje, denk ik
pi_72064802

ik hoop maar dat ze in de trein nog wat slaapt. (Assen - Den Bosch en dan nog half uur met de bus) Vroeg eruit dus.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 11:13:06 #152
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_72066175
Whaaaaaahhh, ik zit bij mijn moeder en Devin is er niet!!! Waar hij is? Op de psz natuurlijk, mijn stoere binkie
Pffff.... zit echt de minuten af te tellen dat ik hem weer kan ophalen. Ik ben zo benieuwd hoe het gegaan is!
De eerste keer dat ik hem bij "vreemde mensen" heb achtergelaten. Ik moest er zelf behoorlijk van slikken, hij zag er nog zo verloren uit tussen die grote kinderen die allemaal zo goed weten waar ze mee bezig zijn
Maar hij hoefde niet te huilen toen ik wegging, gaf me een kusje, zwaaide even en ging snel weer verder spelen met de grote happer in de zandbak.
pi_72066201
Wat stoer Kersjes!!
Ik had het meoielijker met Amber naar de psz brengen dan dat Amber het had om mij weg te zien gaan
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 12:04:09 #154
11682 Moonah
Jolie femme
pi_72067483
Kersjes! Wat fijn en wat goed!
pi_72068357
Hmm, leuke verhalen hier.. Ik wacht geduldig op onze pubertijd
Als Chris dwars is, dan zet ik hem meestal even buiten zijn speelterein. In de woonkamer kan dat de bank zijn, of ergens tegen een muur. En boven is dat ook vaak ergens in een hoekje op de grond. Gewoon even uit zijn spel halen, uitleggen waarom. En dan na een minuutje nog even herhalen en een knuffel vragen.

Ingrid, fijn dat het zo goed ging in de bus! Altijd fijn als zoiets lekker lukt.

En kersjes, hoe was het gegaan?

Morgause, Wij wilden hier in de zomer ook eens kijken of we de Chris(net 2) zindelijk konden krijgen. Maar omdat hij eigenlijk helemaal niks aangeeft hebben we het toch niet gedaan. Het maakt hem niet uit of zijn luier vol zit, en als hij bloot rondloopt, plast hij gewoon waar het uitkomt. Dus we wachten nog wel een half jaartje of meer, totdat hij in ieder geval iets aangeeft. Dat lijkt me eigenlijk ook wel nodig. Als ze niks voelen aankomen, dan kunnen ze ook niet reageren.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 12:46:04 #156
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_72068381
We zijn weer thuis en meneer ligt afgepeigerd in bed
Lekker gespeeld, cracker gegeten en limonade gedronken... En bij het ophalen uiteraard niet meewillen, het lege lokaal inrennen om nog 1 keer van de glijbaan te gaan, nog 1 keer in de pannen van het speelkeukentje te roeren, nog 1 rondje met de loopauto en vooruit, nog 1allerlaatste keer over de fatboy rollen
Volgende week weer

Ik zit alleen een beetje met eten: Devin is meestal geen ontbijt-type, hij is vaak pas 'n kleine 3 uur na het opstaan bereid om wat te eten. Op de psz-dagen (3 in de week) gaat hij dus met een zo goed als lege maag de deur uit (hij drinkt wel melk), eet daar een cracker met smeerkaas of smeerworst en zal bij thuiskomst, net als vandaag, te moe zijn om te willen eten. De boterham die ik hem in de auto gaf heeft hij ook geweigerd.
Ik kan moeilijk van die leidsters verlangen dat ze hem op zo'n ochtend meegebracht eten geven. Hmmm, hier moet ik dus nog wat op verzinnen.
Jaja, ineens hebben we dan toch een dagschema waar we ons een beetje aan zullen moeten houden voortaan...
pi_72068408
Kersjes, Amber is ook geen echte ontbijter hoor. Die gaat ook wel eens met een lege maag naar de psz...
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 12:49:14 #158
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_72068443
Maar zij slaapt niet meer tussen de middag, toch?
Die luncht dan gewoon als ze thuiskomt. Devin gaat meestal een stuk later slapen dan nu, maar hij was gewoon helemaal op van al die nieuwe indrukken en heeft dus slechts een cracker op vandaag en meer niet.
pi_72068488
nu niet meer, maar toen ze zo oud was als Devin nog wel en dan was het thuis een bam en dan slapen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_72068579
Chris wil 's ochtends ook niet echt goed ontbijten. Een paar hapjes brood of muesli, en dan houd het wel op.. Maar het bord brinta (met een klein beetje honing) wat ik vanochtend gaf, ging met grote happen naar binnen. Dus misschien kun je zoiets nog proberen?
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 12:59:24 #161
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_72068671
Hij "eet" soms wel mee met mijn cruesli, maar dat is hem dan vaak voornamelijk om het knoeien te doen
Hij moet gewoon even op gang komen 's ochtends, als ik niet zwanger ben dan krijg ik meestal voor 10 uur ook nog geen hap door mijn keel.
  vrijdag 21 augustus 2009 @ 14:08:54 #162
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_72070402
Devin, stoere vent ben jij!

Ik probeer als methode om dingen gedaan te krijgen ook wel eens te refereren aan een van Anna d'r helden. Zoals bijvoorbeeld het koekiemonster (hoe kan ze het zo uitkiezen). Dus gisteren zei ik: "Anna, koekiemonster eet ook worteltjes/boontjes/tomaatjes/vul maar in. Dan moet Anna dat ook eten." Waarop ik dus keihard terugkrijg: "Neeeeejoh kekkie (=gekkie), koekie koekies happe!" Bijdehandje.
pi_72070624
Kersjes, denk je niet dat als hij echt honger zou hebben hij het dan later op de dag wel zou inhalen?
Erg fijn trouwens dat het zo goed haat op de peuterspeelzaal. Zo te horen vond hij het erg leuk!

Ingrid, veel plezier in de Efteling. De trein gaat ze vast ook wel leuk vinden.
Neem bijvoorbeeld wat stiften een kleurboek mee en een leesboekje.

Ik ben blij dat wij al een tijdje voorbij de dwarse periode zijn, want dat duurde me toch lang.
Damian luistert nu erg goed en ik kan me de laatste keer dat hij straf kreeg niet eens herinneren.

Met Damian gaat het verder erg goed. Het gaat allemaal zo snel de laatste tijd. Ik mis af en toe echt mijn kleine mannetje, maar toch is het erg leuk om al die ontwikkelingen te zien.
De laatste weken eet Damian ineens alsof hij het van de afgelopen 2,5 jaar moet inhalen.. Hij heeft periodes erg slecht gegeten. Hij wilde dat niet en durfde niet te proeven. En nu wil hij ineens overal hapjes van en vindt hij alles lekker. Hij eet zelfs hele borden leeg. Erg fijn dat hij ineens zo kan genieten van eten.
Verder is het gewoon erg leuk om hem te horen kletsen. Hij babbelt de hele dag en begint nu ook vergelijkingen te maken zoals: zo hoog als de wolken.
Alleen van kleuren snapt hij nog steeds helemaal niks. Zijn favoriete kleur is roze, maar dat noemt hij blauw.
Damian is op het moment ook heel erg met letters en cijfers bezig. Hij kan bijna alle letters van het alfabet benoemen en wil tijdens het voorlezen ook elke keer weten welke letters het zijn.
Ik dacht eigenlijk dat het op deze leeftijd meer herkenning was in plaats van begrijpen. Toch lijkt het dat hij de betekenis steeds beter gaat begrijpen. Hij weet van vrijwel alle letters dat je ze op 2 manieren kan uitspreken: Zoals Ef en fff en begint er nu regelmatig woorden mee te maken, zoals fiets.
  maandag 24 augustus 2009 @ 13:24:10 #164
267164 ik80lll
leer mij het zelf te doen
pi_72110132
Ik weet wel waarom Lotte zon vervelende nee periode doormaakt,
ze maakt een megasprong, ze kan gewoon ineens tekenen, en nee ik bedoel niet krassen ofzo
ze tekent poppetjes (buik, benen, armen hood ogen en mond) bomen, bloemen autos echt zoo leuk!
gewoon ineens wij zijn zoo trots!
  maandag 24 augustus 2009 @ 14:11:02 #165
144006 chacama
Ondernemend!
pi_72111051
herkenning

Morgause Welkom in de wondere wereld van de peuterpubertjes!

Pffff, ik sluit me ook aan onderaan het rijtje van dwarse kindjes. Maar ook bij de 'springers' Wat heerlijk om te zien hoe ze vooruitgaan, hoe ze ontwikkelen.

We zijn terug van een korte vakantie. Ik had met de meiden het geluk om er even een paar dagen uti te mogen. Dat was volop genieten op een camping bij Groenlo. Speeltuin voor de tent en het zwembad vlakbij. Ze hebben zo ontzettend veel lol gehad. En nu zitten we weer terug in de sleur. Vanochtend dan ook weer tirade gehad bij het wegbrengen naar het kdv. En ze was echt niet te houden. Klom bijna uit het raam en kwam vervolgens me in de gang achterna. Ze had het zoooooo ontzettend moeilijk. Maar toen ik later belde was ze weer rustig. Hopelijk gaat het morgen soepeler.

ennnnnne Anna nog gefeliciteerd grote meid!
  maandag 24 augustus 2009 @ 18:48:02 #166
11682 Moonah
Jolie femme
pi_72118190
Fijn Chaca, dat het zo goed was op de camping.

En Lotte!!! Wat is ze snel he Ik80?!! Leuk zeg!
Laat eens foto's zien (puur nieuwsgierig hoor ).
pi_72131188
Mijn meisje is 4
En groot, en lief, en helemaal blij met het feit dat ze 4 is

Tot in het volgende topic allemaal
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 07:43:28 #168
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_72131274
Fuente, gefeliciteerd met jullie kleutertje

Wat knap van Lotte zeg! Ben ook benieuwd naar foto's van haar creaties.

En Damian die ook al zulke sprongen maakt!
Leuk he, om ze zo vooruit te zien gaan.

Gister dag 2 van psz en meneer heeft een paar driftaanvallen gehad, inclusief tranen en stampvoeterij. Toen hij net lekker binnen aan het spelen was en ze naar buiten moesten werd hij boos want hij wilde niet.... en toen ze weer naar binnen moesten wilde hij natuurlijk buiten blijven. "Mama papa toe" Hij vnd het echt even niet leuk toen.
Gelukkig trok hij vrij snel weer bij, hij moet er gewoon nog aan wennen dat hij mee moet doen met de groep en andere mensen ook moet gehoorzamen enzo.
En hij heeft zijn eerste traktatie gehad!, een klasgenootje was jarig!
De stickers zijn inmiddels op de kast geplakt, de ballon opgeblazen en mama heeft de rozijntjes opgegeten
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 08:44:23 #169
144006 chacama
Ondernemend!
pi_72131778
Fuente tot in het andere topic....

Saartje 4 jaar!
pi_72134181
Anna is vandaag op de camping bij oma... en het regent geloof ik al de hele dag . Arm ding. Ik hoop dat ze er nog wat van weten te maken.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 11:05:19 #171
144006 chacama
Ondernemend!
pi_72134265
Stampen in de plassen en lekker knus spelletjes doen en knutselen....komt vast goed

Maud is gisteren redelijk goed gaan slapen. Er is dus wel weer een kleine vooruitgang te melden. Het was 9 uur toen ze sliep en het ging ditmaal niet gepaard met hysterisch gillen en roepen. Ik ben zelf vrij lang bij d'r gebleven, maar wel weggegaan toen ze nog wakker was. Ze heeft nog even lopen rommelen op d'r kamer en toen ik naar boven riep dat ze moest gaan slapen was het met 5 minuten stil.
pi_72135423
Fuente gefeliciteerd!
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 12:06:01 #173
219033 Mibos2
ik ben de vorige Mibos-mama
pi_72135991
Hier ook voor het eerst weer naar de psz geweest en ze was er weer aan toe ook. Was helemaal goed gegaan en ik vraag me af he hoe is het bij jullie geregeld met trakteren. Hier waren er drie kindjes in de vakatie jarig geweest en de score was:

Chips,
stroopwafel met snoepjes aan de rand en een dropdrie erop geparkeerd,
een spekkiesgeval.

In de gids staat duidelijk dat er gezond getrakteerd moet worden maar volgens mij ben ik de enige die het opvalt ofzo. Kaith eet hooguit de chipjes vanmiddag op en de rest heeft ze zef in de vuilnisbak gegooid want ze houdt nog steeds niet van zoet dus het is niet erg verder maar ik vind dat als je het duidelijk aangeeft in de gids dat je als psz er ook naar moet handelen. Ben ik gewoon een muts dat kan natuurlijk ook?
pi_72136161
Fuente gefeliciteerd met je grote meid

Mibos ik vind het ook wel erg veel hoor. Als ze bij Linde op het kdv een traktatie krijgen die veel zoet snoep bevat, dan gaat dat in het kastje zodat de ouders zelf kunnen bepalen wat ze ermee doen. Al valt het me erg mee wat voor snoep er gegeven wordt. Vaak toch cake of krentjes.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 12:18:07 #175
219033 Mibos2
pi_72136355
Ik vond het ook erg veel en die van mij lust het nog niet en eet het dus op zich ook niet dus ik heb niets te klagen maar het staat 6 keer vermeld dus dan denk ik van zorg ervoor dat het gematigd zoet is. Die optie van het KDV vind ik ook een goede oplossing.

Rozijntjes heb ik geen problemen mee hoor overigens wat die lust ze graag en schaar ikzelf niet echt onder snoep.
pi_72136356
Hier op het dagverblijf staat ook dat er gezond getrakteerd moet worden. Vorig jaar heb ik figuurtjes van kaas en spek gedaan en dit jaar rozijntjes, heel af en toe zit er zoet in haar mandje, maar meestal trakteren de kinderen ook op iets van een bellenblaas, of daar dan nog lekkers bij heeft gezeten weet ik dan niet.
Maar wel raar dat er niet op toegezien word eigenijk!

Fuente gefeliciteerd met Sara!

Wat fijn dat Maud lief is gaan slapen! Hier nog steeds niet helemaal zoals het hoord, als is ze wel zonder mij op haar kamer in slaap gevallen, alleen vannacht weer 1,5 uur bezig geweest... Ach het zal wel een keer goed komen!

Hier ook regen! Maar Anna vermaakt zich vast met opa en oma!
pi_72136527
Huh ik zie ineens dat mijn veel eerdere reactie er niet bijstaat Dan nog maar eens.

Kersjes wat fijn dat het zo goed gaat met Devin op de peuterspeelzaal! Leuk he om ze dan echt zo samen te zien spelen met andere kindjes
pi_72136986
Hier vaak erg zoete traktaties op psz. Terwijl er ook bij staat dat het gezond moet zijn. Voor de vakantie een zakje gevuld met allemaal snoepjes, best veel. Meestal wordt het meegegeven.
Zit nu te bedenken dat kim in december 2 keer moet trakteren, 1x bij afscheid en 1 keer op de basisschool. (denk ik dan)
Wel een leuk idee was een knapzakje van een zakdoek en potlood gevuld met rozijnen en nog iets, dat weet ik niet meer.
pi_72137223
Ik heb trouwens wel een zoete tractatie klaarliggen voor als Linde's zusje geboren is bedenk ik me nu Een roze en een wit kokosspekje in een cellofaantje verpakt als toffee met een kaartje eraan. Nou ja die gaat dan ook in de kastjes Al vraag ik me af of beschuit met muisjes minder suiker bevat... Dit geeft in ieder geval ee stuk minder rommel voor de leidsters.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 12:47:52 #180
144006 chacama
Ondernemend!
pi_72137308
Volgens mij had Maria zoiets getrakteerd. Zou je ff aan Sugar kunnen vragen. Erg leuk inderdaad.

En al die zoete zooi. Bah. Alhoewel ik Fleur ook zoetigheid heb laten tracteren. Toverstafjes van snoeppapier en soepstengel. Aan elkaar geplakt met glazuur en vervolgens beplakt met glittersnoepjes voor op taarten. Het was een succes, maar niet super gezond.

Op school gaat ze wel iets gezonds tracteren. Moet nog ff verzinnen wat... heb nog 1,5 week....
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 12:47:54 #181
219033 Mibos2
pi_72137310
Ik vind ook dat er uitzonderingen op de regel mogen zijn hoor. Geen punt verder maar nu op 1 ochtendje drie tegelijk vond ik een beetje veel terwijl ze willen dat het gezond is.

Klinkt wel leuk trouwens Stiemie en Ingrid die knapzak klinkt ook leuk. Even zoeken gaat naar het traktatietopic.
pi_72137650
Gefeliciteerd Fuente!!!

Hier doet het KDV de traktaties ook meestal in de vakjes van de kinderen. Ik weet in ieder geval van rozijntjes dat ze die wel op de groep uitdelen. Ze promoten gezond trakteren ook wel, maar het is geen verplichting. Thuis geven we Chris dat snoep dan vaak gedoseerd (elke dag een spekkies ofzo)
Zo'n knapzak klinkt ook leuk.

Hier zonet bij de lunch flink gegeten. Normaal ben ik blij met 3/4e boterham. Maar op het KDV eet hij wel 2 hele. Maar vandaag dus thuis ook 2 hele boterhammen en 2 crackers. Daar kun je tenminste op groeien
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 13:42:33 #183
144006 chacama
Ondernemend!
pi_72139138
Lekker dat Chris zo goed gegeten heeft.

Ingrid, waren jullie nu al naar de Efteling geweest? En zo ja, hoe was het?
pi_72139167
Efteling willen wij eigenlijk ook nog wel naartoe, in het naseizoen ofzo.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 13:45:55 #185
144006 chacama
Ondernemend!
pi_72139242
Fleur ook nog steeds............ hint..............hint
pi_72139297
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 13:45 schreef chacama het volgende:
Fleur ook nog steeds............ hint..............hint
Eh, moeten wij Fleur meenemen ofzo? .
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 13:49:16 #187
11682 Moonah
Jolie femme
pi_72139351
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 13:43 schreef Jarno het volgende:
Efteling willen wij eigenlijk ook nog wel naartoe, in het naseizoen ofzo.
Jjjjaaah! Dan gaan wij ook!
Gheghe, ik ben zó benieuwd hoe die kleine aap het daar vindt. Ik was er vroeger dól op, we woonden om de hoek en we hadden een abonnement.

Saartje! Van harte gefeliciteerd grote kleine dame! Fuente ook, een dikke .

Qua tracteren. Bij ons op school 'moest' er eerst ook gezond getracteerd worden. Dus alle kinderen deelden chips/kaasprikkers oid uit. Uhuh, alsof dát gezond is.
Wij hebben toen bij het voedingscentrum geinformeerd. Zij zeiden dat voor de gezondheid het suiker- of vetgehalte van een tractatie geen echt verschil maakt. Waar het om gaat is dat het aantal eet/drinkmomenten op een dag beperkt wordt tot maximaal 7. Sindsdien hebben we de tractaties vrijgelaten, met een beroep op het gezonde verstand van ouders.
Overigens wordt hier op de psz op het eind van de ochtend getracteerd. Dan kunnen ouders dus zelf bepalen of en wanneer de tractatie wordt opgegeten. Goede oplossing vind ik.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 13:54:47 #188
144006 chacama
Ondernemend!
pi_72139500
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 13:47 schreef Jarno het volgende:

[..]

Eh, moeten wij Fleur meenemen ofzo? .
Neuh, dat hoef nu ook weer niet. Maar Fleur, Maud en Anna (en Thies) kunnen vast heel goed samen door het sprookjesbos heenrennen.

Of het voor ons trouwens weg is gelegd dit jaar twijfel ik zelf nog aan. Misschien dat we het iets verder wegschuiven en er de winterefteling van maken. Dat was de laatste keer ook erg mooi, zeker toen het ook nog begon te sneeuwen.
pi_72139536
Wij zijn toen Anna bijna 2 was (dacht ik...) al naar de Efteling geweest, ze vond het wel erg leuk maar was zich nog weinig bewust van het alles. Maar de paddestoelen, de treintjes enzo hebben zeker wel indruk gemaakt toen!
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 13:57:51 #190
11682 Moonah
Jolie femme
pi_72139583
Chaca, ons eerste bezoekje aan de Efteling wil ik graag met ons drietjes doen. For sentimental reasons.
pi_72139587
Ja de Efteling was Geweldig!
Ze heeft zich zo vermaakt. De 3 urige reis heen en weer terug verliepen ook goed.
Ze is zelfs met mij in het spookhuis geweest. Was wel heel bang bij Sneeuwwitje met de enge spiegel. Hadden ze ook wel heel eng gemaakt. Dus snel doorgelopen. Ze had amper wat gegeten, had ze geen tijd voor. En het was lekker weer, niet te warm, niet te koud. Zal kijken of er een foto gelukt is, want ze wilde niet echt op de foto. Die plaats ik dan wel in het fototopic.
pi_72139616
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 13:57 schreef Moonah het volgende:
Chaca, ons eerste bezoekje aan de Efteling wil ik graag met ons drietjes doen. For sentimental reasons.
Ik vind de Efteling dus ook echt een familie ding.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:02:49 #193
11682 Moonah
Jolie femme
pi_72139745
Ah, leuk Ingrid, dat het zo goed is gegaan. Maar gewaagd, om met Kim in het spookhuis te gaan.
pi_72139817
ingrid, dat is inderdaad best heftig, dat spookhuis. hebben wij nog niet gedaan met die van ons.

in zulke parken is 't ook niet handig om met een groter gezelschap te gaan, ben je alleen maar bezig elkaar niet kwijt te raken (is mijn ervaring).
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:06:07 #195
144006 chacama
Ondernemend!
pi_72139835
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 13:57 schreef Moonah het volgende:
groot gelijk heb(ben) je (jullie)!

@Ingrid, wat super dat het zo goed is gegaan. En vooral ook dat Kim zo veel plezier heeft gehad. Brrrr, het spookhuis. Knap hoor!
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:06:41 #196
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_72139852
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 13:58 schreef Jarno het volgende:

[..]

Ik vind de Efteling dus ook echt een familie ding.
Ook eens.

Cas gaat dit jaar ook voor het eerst mee. Die gaat helemaal los denk ik.
Als je niet lacht, ben je dood.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:12:36 #197
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_72140031
De Efteling
Kan me er nu al op verheugen om daar volgend jaar met de jongens heen te gaan!
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:14:35 #198
267274 kapiteinpannekoek
dolle duo kleutermamma
pi_72140076
Ik ben gister naar de efteling geweest met mijn meiden.
Ze vonden het allemaal maar doodeng. Ze hebben er zelfs slecht van geslapen. En ze worden NOOIT wakker 's nachts...

De eendjes, vissen en de paardjes in de draaimolen waren wel goedgekeurd. Zwaaien naar de trein was ook oke!

Ik heb het echt onderschat, voorlopig houden we het bij de speeltuin in de straat en de dierentuin enzo.
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:21:18 #199
11682 Moonah
Jolie femme
pi_72140268
Oh KP! Wat een deceptie!
Vonden ze het sprookjesbos te eng?
  dinsdag 25 augustus 2009 @ 14:24:54 #200
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_72140372
ik ga vrijdag naar de efteling, Arwens 2e keer die ging vorig jaar ook overal mee in, najah wat mocht dan, maar piranha/villavolta vond ze wel leuk , benieuwd hoe het nu is niets zo veranderlijk als een kind
Engaging Infinite Improbability Drive..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')