"Het merk American Apparel ontslaat de lelijkste verkopers van filialen die het slecht doen", dat beweert althans een boze filiaalmanager. Directeur Dov Charney, zelf niet moeders mooiste, zou deze opdracht aan filiaalmanagers hebben gegeven.
Medewerkster van American Apparel prijst de kledij aan met een provocerende houding.Lelijk = ontslagenMedewerkers van American Apparel, een Amerikaans modemerk met filialen over de hele wereld, die niet voldoen aan de criteria qua uiterlijk en die slechts 'gemiddeld' werk verrichten, worden nauwkeurig opgevolgd en ontslagen als ze betrapt worden bij de kleinste fout. De aanleiding hiervoor is een mail die directeur Dov Charney aan alle filiaalmanagers met een teleurstellende omzet zou gestuurd hebben. Hij beval ze een groepsfoto van hun personeel door te geven, Charney besliste dan wie riskeerde ontslagen te worden.
Provocerende foto'sDit soort van personeelsbeleid is niet wettelijk en doet dan ook heel wat kritiek rijzen. Het is niet de eerste keer dat het modebedrijf in opspraak komt. Eerder al raakte bekend dat werknemers producten op de website aanprijzen met provocerende foto's.
StijlDe creatief directeur van het bedrijf verdedigt het personeelsbeleid en zegt dat American Apparel enkel mensen aannemen op basis van stijlgevoel en niet schoonheid. "Omdat onze kledingstukken eigenlijk stuk voor stuk kunstwerken zijn, is de persoonlijke stijl van een medewerker relevant voor de job." (ep)
Dov CharneyBron