abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71803705
Dames & Heren,

Ik heb een vraag die ik al een tijdje heb waar ik maar geen antwoord op kan vinden. Ik hoop dus dat jullie mij hierbij kunnen helpen. Ik ben net geslaagd voor de HAVO en zit voor het komende jaar in Spanje om Spaans te studeren. Hierna wil ik uiteraard verder studeren en aangezien ik een HAVO diploma heb, een HBO studie.

Nu zou ik ontzettend graag Filosofie willen gaan studeren. Het probleem is echter dat dat een universitaire studie is en ik die dus niet mag volgen omdat ik "maar" een HAVO diploma heb. Een andere toelatingseis is het hebben van een propedeuse van een HBO-instelling(zie site van Universiteit Tilburg). Nu is de vraag van welke studie ik een propedeuse moet hebben. Ik neem aan dat het een propedeuse moet zijn van een HBO studie in de richting van Filosofie, of mag dat ook een propedeuse zijn van commerciële economie, een studie die er ver vanaf ligt? VWO doen is geen optie aangezien ik geen zin heb om nog 2 jaar op de middelbare school door te moeten brengen. Er moet toch ook nog een andere mogelijkheid zijn om Filosofie op de universiteit te studeren dan het VWO diploma te bemachtigen

Wie kan mij antwoord geven op deze vraag?

Bedankt alvast,

Job
pi_71804100
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 22:36 schreef Jobesp het volgende:
Ik heb een vraag die ik al een tijdje heb waar ik maar geen antwoord op kan vinden.
En hiermee ben je geslaagd voor je studie Filosofie.

Ga nu iets nuttigs studeren.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_71804132
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 22:46 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it
Let us leave, no trace of tears upon our dead faces
pi_71804347
quote:

[..]

Wanneer ik je mening wil over het feit of filosofie nuttig is ja of nee dan hoor je het. Maar ik denk dat het gepaster is als ik zeg dat jij iets nuttigs moet gaan doen in plaats van trieste opmerkingen te plaatsen.
Wanneer er iemand wel een goed antwoord heeft hoor ik het graag.
pi_71804502
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 22:53 schreef Jobesp het volgende:
Wanneer ik je mening wil over het feit of filosofie nuttig is ja of nee dan hoor je het. Maar ik denk dat het gepaster is als ik zeg dat jij iets nuttigs moet gaan doen in plaats van trieste opmerkingen te plaatsen.
Gezien de reactie van ArcticBlizzard was mijn reactie wél nuttig. Ik heb hem/haar een leuk moment gegeven.
Maar ja, over of iets nuttig is of niet kun je uren filosoferen (pun intended).

Om je toch nog even tegemoet te komen:
Wat heeft het opleidingsinstituut gezegd op je vraag welke propedeuse je nodig hebt? Je hebt hen uiteraard gebeld, toch?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_71804564
quote:

[..]

Ok, hij is leuk
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 23:02:36 #7
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_71804658
Wat is "nut"?

on-topic
quote:
Het nummer van de onderwijsservicebalie van de faculteit is (013) 466 26 14. Vraag naar de studieadviseur. Daar kun je je vragen kwijt, of je maakt een afspraak.
http://www.uvt.nl/bachelorkiezers/opleidingen/fl/info.html
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_71804659
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 22:57 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Gezien de reactie van ArcticBlizzard was mijn reactie wél nuttig. Ik heb hem/haar een leuk moment gegeven.
Maar ja, over of iets nuttig is of niet kun je uren filosoferen (pun intended).

Om je toch nog even tegemoet te komen:
Wat heeft het opleidingsinstituut gezegd op je vraag welke propedeuse je nodig hebt? Je hebt hen uiteraard gebeld, toch?
Aangezien ik nu in Spanje zit heb ik nog niet de mogelijkheid gehad om te bellen in verband met communicatieproblemen hier. Ik heb echter wel een mail gestuurd maar daar heb ik helaas nog geen antwoord op ontvangen.
pi_71804676
Omdat filosofie zo breed is hoef je volgens mij geen specifieke propedeuse te hebben, maar ik zou altijd voor de zekerheid eventjes naar de studentenbalie bellen.

De grootste problemen die je zult hebben door een vwo diploma te missen zullen waarschijnlijk engels zijn, en eventueel wiskunde als je totaal geen wiskunde hebt gedaan aangezien je volgens mij best een aantal logica vakken krijgt op het WO.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_71804968
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 23:03 schreef oompaloompa het volgende:
Omdat filosofie zo breed is hoef je volgens mij geen specifieke propedeuse te hebben, maar ik zou altijd voor de zekerheid eventjes naar de studentenbalie bellen.

De grootste problemen die je zult hebben door een vwo diploma te missen zullen waarschijnlijk engels zijn, en eventueel wiskunde als je totaal geen wiskunde hebt gedaan aangezien je volgens mij best een aantal logica vakken krijgt op het WO.
Tja, ik kan me niet echt voorstellen dat engels een probleem zou worden. Ook wiskunde is niet zo'n groot probleem aangezien ik met E&M wiskunde B heb gedaan.
Maar VWO zou denk ik dan de aller aller aller laatste optie zijn, dan zou ik 5 en 6 vwo echter wel in 1 jaar gaan doen.
pi_71805036
Volgens mij kun je bij filosofie gewoon terecht met elke propedeuse, net zoals dat bij bijvoorbeeld psychologie het geval is.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 11-08-2009 23:18:08 ]
pi_71805247
Geschiedenis sluit goed aan op Filosofie

Ik zou dus overwegen om een jaartje HBO geschiedenis te studeren, je P te halen en dan door naar de uni. Houd er wel rekening meer dat Filosofie een behoorlijke pittige studie is, daarnaast zijn de mogelijke beroepsrichtingen beperkt. De meeste afgestudeerde filosofen worden docent, onderzoeker, schrijver of beleidsmedewerker.
pi_71805291
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 23:17 schreef RRGJL het volgende:
Volgens mij kun je bij filosofie gewoon terecht met elke propedeuse, net zoals dat bij bijvoorbeeld psychologie het geval is.
psychologie vereist dan wel wiskunde toch? Als je dat van te voren weet kun je je er veel beter voor voorbereiden

In ieder geval vermoed ik dat Engels en Wiskunde de enige zaken zijn waar je inhoudelijk achter zou kunnen lopen als je van de havo komt, aangezien je zegt dat dat goed zit zou ik gewoon iets leuks kiezen
Als journalistiek een HBO is, is dat misschien een aanraderomdat je daar (hopelijk) kritisch tegen zaken aan leert kijken, en leert schrijven, twee zaken die belangrijk zullen zijn bij de studie filosofie.

TS, als je de balie niet bereikt krijgt, ik ben morgen op de uni dus kan er voor je langslopen als t nodig is. (uvt)
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_71805423
Ik zat ook misschien aan HBO opleiding toegepaste psychologie te doen om daar mijn p te halen en door te stromen naar de universiteit.

@Oompaloompa, heb ze een mailtje gestuurd, bellen gaat echt niet werken vanaf hier. Heb geen idee hoelang het duurt voordat ze terugmailen. Als je even langs de balie zou willen lopen om even te vragen welke propedeuse je nodig hebt voor de opleiding Filosofie zou dat heel erg fijn zijn en dan is, hoop ik mijn vraag meteen beantwoord! Lukt dat niet is het uiteraard ook geen probleem.
pi_71805753
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 23:32 schreef Jobesp het volgende:
Ik zat ook misschien aan HBO opleiding toegepaste psychologie te doen om daar mijn p te halen en door te stromen naar de universiteit.

@Oompaloompa, heb ze een mailtje gestuurd, bellen gaat echt niet werken vanaf hier. Heb geen idee hoelang het duurt voordat ze terugmailen. Als je even langs de balie zou willen lopen om even te vragen welke propedeuse je nodig hebt voor de opleiding Filosofie zou dat heel erg fijn zijn en dan is, hoop ik mijn vraag meteen beantwoord! Lukt dat niet is het uiteraard ook geen probleem.
Ik loop er morgenmiddag wel even langs, moet toch mijn inschrijving nog even regelen. Nog andere vragen die je hebt?
pi_71805772
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 23:26 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

psychologie vereist dan wel wiskunde toch? Als je dat van te voren weet kun je je er veel beter voor voorbereiden
Ja en nee. Het wordt aangeraden om een wiskunde cursusje te volgen als je de benodigde wiskunde in je vooropleiding niet hebt gehad. Dat ga ik zelf dus ook maar doen, gewoon voor de zekerheid
pi_71805904
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 23:44 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Ja en nee. Het wordt aangeraden om een wiskunde cursusje te volgen als je de benodigde wiskunde in je vooropleiding niet hebt gehad. Dat ga ik zelf dus ook maar doen, gewoon voor de zekerheid
Bij ons moet je verplicht een wiskundetoets doen & halen in je eerste jaar, anders mag je niet verder
pi_71806749
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 23:48 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Bij ons moet je verplicht een wiskundetoets doen & halen in je eerste jaar, anders mag je niet verder
Als je eenmaal in je eerste jaar zit, ja dat zou kunnen. Ik heb het over überhaupt toegelaten worden tot de studie
pi_71809597
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 23:02 schreef Jobesp het volgende:
Aangezien ik nu in Spanje zit heb ik nog niet de mogelijkheid gehad om te bellen in verband met communicatieproblemen hier.
Wie tot tien kan tellen, kan de hele wereld bellen!

(nooit gedacht dat ik die spreuk nog eens zou gebruiken!)
pi_71813129
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 00:20 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Als je eenmaal in je eerste jaar zit, ja dat zou kunnen. Ik heb het over überhaupt toegelaten worden tot de studie
Hmm ik heb het een beetje onhandig gepost denk ik.

Bij ons zit het zo dat je, als je geen wiskunde hebt gehad, officieel een toets moet halen. Om studenten tegemoet te komen mag je heel je eerste jaar over de toets doen. Dus je wordt een dsoort van voorlopig aangenomen.
Of je dit nu kan zien als een toelatingseis of niet is m.i. semantiek. WHet is sowieso fijn om dit van te voren te weten, want dan kun je er alvast op voorbereiden als je, net als ts, een jaar HBO gaat doen.
pi_71813572
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 11:18 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Hmm ik heb het een beetje onhandig gepost denk ik.

Bij ons zit het zo dat je, als je geen wiskunde hebt gehad, officieel een toets moet halen. Om studenten tegemoet te komen mag je heel je eerste jaar over de toets doen. Dus je wordt een dsoort van voorlopig aangenomen.
Of je dit nu kan zien als een toelatingseis of niet is m.i. semantiek. WHet is sowieso fijn om dit van te voren te weten, want dan kun je er alvast op voorbereiden als je, net als ts, een jaar HBO gaat doen.
Ah ok. Van die methode had ik nog nooit gehoord. Waar is dat dan precies?
Zo ver ik weet is het in Nijmegen namelijk zo (en daar wil ik zelf gaan studeren) dat je gewoon een HBO propedeuse moet hebben (en je moet door de numerus fixus komen ).

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2009 11:37:51 ]
pi_71814494
Filosofie is eigenlijk een opleiding lezen & schrijven voor gevorderden. Je Nederlands moet goed zijn, je Engels en in latere jaren moet je ook wel dingen (primaire literatuur) in het Duits lezen. Latijn en Grieks kunnen goed helpen bij het snel leren begrijpen van termen.

Als je echt een symbolisch zwaar onderlegde, metafoor-spuwende, guru wilt worden zou ik er voor gaan. Maar let op dat je niet wordt beoordeeld op je interessante ideeën en je je ook moet gaan verdiepen in richtingen die je niet interessant vindt. Als je geïnteresseerd bent in filosofie vanwege de inhoud (wat iedereen zou moeten zijn) dan zou ik dit op andere manieren proberen te bereiken. Vergeet ook niet dat elke andere studie vanuit filosofisch opzicht - inhoudelijk - net zo interessant kan zijn, omdat in de kleine dingen de grote thema's gereflecteerd worden.

Ik spreek uit ervaring en ben uiteindelijk na twee jaar naar het HBO gegaan, juist omdat ik inhoudelijk m'n weg nu wel weet; terwijl ik de 'ambachtelijke taken' (die bij elke opleiding om de hoek komen kijken) of de creativiteit die je nodig hebt nu veel interessanter vindt. Mijn twee centen.
pi_71814505
Tilburg, daarom kan ik ook voor TS langs de sudentenbalie Moet alleen op de postbode wachten die niet opschiet.

Ik weet ook niet helemaal hoe de wiskundetoets bij ons werkt, hb hem zelf niet hoeven doen maar wel mensen in mijn omgeving. Sowieso is een bepaalde kennis van wskunde wel erg fijn bij psychologie, mensen onderschatten vaak de hoeveelheid statistiek die ze gaan krijgen. (nu heeft Tilburg ook wel de meeste statistiek van alle psy opleidingen volgens mij).
pi_71815015
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 12:02 schreef oompaloompa het volgende:
Tilburg, daarom kan ik ook voor TS langs de sudentenbalie Moet alleen op de postbode wachten die niet opschiet.

Ik weet ook niet helemaal hoe de wiskundetoets bij ons werkt, hb hem zelf niet hoeven doen maar wel mensen in mijn omgeving. Sowieso is een bepaalde kennis van wskunde wel erg fijn bij psychologie, mensen onderschatten vaak de hoeveelheid statistiek die ze gaan krijgen. (nu heeft Tilburg ook wel de meeste statistiek van alle psy opleidingen volgens mij).
Mja goed, er wordt op de websites meestal toch wel aangegeven wat er mbt voorkennis van je verwacht wordt Dus in dit geval is een zomercursusje geen slecht idee. Nou heb ik zelf wel het geluk dat ik wiskunde altijd een beetje heb gezien als het oplossen van raadseltjes, en laat ik dat nou net leuk vinden. Dus zelfs al zou het zwaar vallen, dan besteed ik er gewoon wat meer tijd aan
  woensdag 12 augustus 2009 @ 12:24:01 #25
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_71815170
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 08:15 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Wie tot tien kan tellen, kan de hele wereld bellen!

(nooit gedacht dat ik die spreuk nog eens zou gebruiken!)
Landcodes tel je niet mee.

Wiskunde heb je niet nodig bij filosofie in Tilburg. Er zijn maar twee vakken logica, en die kun je prima zonder wiskundige voorkennis volgen.

Staat er deze dagen bij de onderwijsbalie geen enorme rij?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_71815311
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 12:24 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Landcodes tel je niet mee.

Wiskunde heb je niet nodig bij filosofie in Tilburg. Er zijn maar twee vakken logica, en die kun je prima zonder wiskundige voorkennis volgen.

Staat er deze dagen bij de onderwijsbalie geen enorme rij?
Gisteren was er niemand voor me. Hoop alleen dat hij ook smiddags open is,want de post laat een beetje op zich wachten

Ik denk dat de nood van wiskunde ook erg afhangt van de uiteindelijke richting die je op wil gaan met filosfie. Maar jezelf een beetje voorbereiden kan nooit kwaad
pi_71817657
Vandaag een mail gehad van de UVT, zouden het doorsturen naar de faculteit Geesteswetenschappen.. Nu maar op het reactie wachten.

@Oompaloompa, wat doe jij voor studie bij de UVT als ik vragen mag?
pi_71820854
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 13:43 schreef Jobesp het volgende:
Vandaag een mail gehad van de UVT, zouden het doorsturen naar de faculteit Geesteswetenschappen.. Nu maar op het reactie wachten.

@Oompaloompa, wat doe jij voor studie bij de UVT als ik vragen mag?
Hey, ik ben net voor je bij de balie geweest. Deze lieve mevrouw vertelde mij dat het totaal niet uitmaakt welke propedeuse je hebt. Dit omdat het ook niet uitmaakt welk vakkenpakket VWO je hebt gehad, je moet slechts kunnen laten zien dat je het denkniveau aankunt. Wel vroeg ze mij (vanuit het niets) of je wiskunde hebt gehad op de havo.
Haar nummer was: 0134662614

Toen ik vroeg of ze nog aanraders had qua HBO zei ze dat het echt niets uitmaakte.

Ik zelf doe trouwens psychologie in Tilburg.
pi_71821254
Even een kritische noot van iemand die zowel HBO als WO heeft gedaan:

Het verschil in denkpatronen tussen het HBO en WO is stiekem toch best aanzienlijk.

De kracht van een fatsoenlijke WO opleiding (waar ik filosofie op academisch vlak toch wel onder schaar) is vaak dat het een 'look behind the curtains' geeft. Om dat te bereiken moet je het wel leuk vinden om op een behoorlijk hoog abstractieniveau te denken, zeker als het om filosofie gaat. Die manier van denken is compleet onvergelijkbaar met de gemiddelde HBO studie of de HAVO.

Wat belangrijk is, is om in te schatten bij jezelf of je dat leuk vind, maar ook kunt.
Sowieso haalt maar 25% van de mensen die van de HAVO met een HBO-P op de universiteit instromen het einde van de studie. Dat is niet voor niets.

Verder: veel succes! Als je goed bent in filosofie, kun je goed abstract denken en dat kan op heel veel manieren gebruikt worden in de maatschappij.
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
  woensdag 12 augustus 2009 @ 15:49:16 #30
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_71821287
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 12:28 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ik denk dat de nood van wiskunde ook erg afhangt van de uiteindelijke richting die je op wil gaan met filosfie. Maar jezelf een beetje voorbereiden kan nooit kwaad
De keer dat ik zo'n college logica volgde, nam de docent 45 min om het verhaal van Achilles en de schildpad uit te leggen. Ik zou me echt niet drukmaken om de wiskunde.
Vergelijkingen kom je er niet tegen, alleen van 'als de zon schijnt dan regent het niet, het regent, dus de zon schijnt niet', dat soort logica.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 16:23:46 #31
238762 Skylark.
Mijn witte lach en ik.
pi_71822235
quote:

[..]

!
zwakken overleven moeilijk, sterken zitten in de wolken
  woensdag 12 augustus 2009 @ 16:46:02 #32
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_71822869
quote:
Sowieso haalt maar 25% van de mensen die van de HAVO met een HBO-P op de universiteit instromen het einde van de studie. Dat is niet voor niets.

Die afvallers zijn vaak studenten die, ondanks dat ze met een zes gemiddeld zijn geslaagd voor de propedeuse, opzoek zijn naar 'meer uitdaging' (vanuit eigen ervaring). Erg jammer voor het algemene imago van de hbo'er op de uni.
pi_71823196
Bedankt voor alle verhelderende reacties! Op de middelbare school was ik inderdaad goed in filosofie, maar eigenlijk heb ik heel HAVO niet echt veel gedaan en ben ik toch met een 8 gemiddeld geslaagd.. Ik heb op HAVO ook wiskunde gehad dus..
Hoe het plan er nu uitziet, wanneer het dus niet uitmaakt welke propedeuse je nodig hebt. Ga ik denk ik IBMS doen om daar mijn propedeuse te halen, bevalt deze studie goed blijf ik die doen en ga ik daarna aan filosofie beginnen, bevalt IBMS niet goed dan ga ik nadat ik mijn p heb naar filosofie. Ja ik weet het, IBMS is totaal maar dan ook echt totaal anders dan filosofie maar economie en filosofie zijn 2 grote interesses, alleen vind ik filosofie toch veel leuker..

@Oompaloompa, bedankt voor de moeite! Je hebt me hier enorm mee geholpen.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 17:08:15 #34
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_71823413
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 12:02 schreef Alcatraz het volgende:
Filosofie is eigenlijk een opleiding lezen & schrijven voor gevorderden. Je Nederlands moet goed zijn, je Engels en in latere jaren moet je ook wel dingen (primaire literatuur) in het Duits lezen. Latijn en Grieks kunnen goed helpen bij het snel leren begrijpen van termen.

Als je echt een symbolisch zwaar onderlegde, metafoor-spuwende, guru wilt worden zou ik er voor gaan. Maar let op dat je niet wordt beoordeeld op je interessante ideeën en je je ook moet gaan verdiepen in richtingen die je niet interessant vindt. Als je geïnteresseerd bent in filosofie vanwege de inhoud (wat iedereen zou moeten zijn) dan zou ik dit op andere manieren proberen te bereiken. Vergeet ook niet dat elke andere studie vanuit filosofisch opzicht - inhoudelijk - net zo interessant kan zijn, omdat in de kleine dingen de grote thema's gereflecteerd worden.
Mee eens en eigenlijk weinig aan toe te voegen

Binnen een economische studie komt ook ongelooflijk veel filosofie kijken. Sterke interesse hebben in filosofie betekent niet zozeer dat je het meteen hoeft te gaan studeren, meer dat de kans groot is dat studies op WO niveau je goed liggen. Als ik de TS was dan zou ik na mijn HBO p gewoon lekker economie oppakken. Dan komt het allemaal goed.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_71825244
Is er misschien iemand die mij kan informeren over de daadwerkelijke inhoud, de gang van zaken binnen de studie etc.? Kortom studeert er iemand Filosofie?
  woensdag 12 augustus 2009 @ 18:20:59 #36
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_71825386
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 18:15 schreef Jobesp het volgende:
Is er misschien iemand die mij kan informeren over de daadwerkelijke inhoud, de gang van zaken binnen de studie etc.? Kortom studeert er iemand Filosofie?
http://mystudy.uvt.nl/it10.owp?taal=n&pfac=FGW&variantcode=7A200&ajaar=2008&minorcode=

Kun je per vak bekijken waar het ongeveer over gaat.
pi_71825871
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 16:46 schreef GR het volgende:

[..]

Die afvallers zijn vaak studenten die, ondanks dat ze met een zes gemiddeld zijn geslaagd voor de propedeuse, opzoek zijn naar 'meer uitdaging' (vanuit eigen ervaring). Erg jammer voor het algemene imago van de hbo'er op de uni.
Dat ook ja. Daarnaast moet je bij jezelf te rade gaan in hoeverre jij vindt dat je je hebt ingezet om die P te bemachtigen. Als je daar weinig moeite voor hebt gedaan of in prestaties boven de rest van je klas uit stak dan weet je dat je een aardige kans maakt op de universiteit (zolang je je wel maar realiseert dat de inzet sowieso omhoog moet als je je P hebt gehaald zonder daar echt noemenswaardige moeite in te steken).

Je punten zijn niet zo alleszeggend. Het kan zomaar zo zijn dat je HBO studie of de HBO studiemethode je gewoon minder ligt dan de studie of de studiemethode op een universiteit.
pi_71826613
quote:

[..]

Mijn held !

ontopic: Sorry maar wat heb je bij filosofie in godsnaam aan Wiskunde? Ik bedoel je gaat toch niet even de spanning over de weerstand uitrekenen dus waarom wiskunde? Ga je even checken wat de kans is dat je patiënt zelfmoord pleegt?

[ Bericht 17% gewijzigd door iBolt op 12-08-2009 19:16:49 ]
pi_71827425
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 19:11 schreef iBolt het volgende:

[..]

Mijn held !

ontopic: Sorry maar wat heb je bij filosofie in godsnaam aan Wiskunde? Ik bedoel je gaat toch niet even de spanning over de weerstand uitrekenen dus waarom wiskunde? Ga je even checken wat de kans is dat je patiënt zelfmoord pleegt?
Weet je zeker dat je die grap wel snapte? Je haalt namelijk geneeskunde en filosfie door de war...

edit: staat iBolt trouwens voor een bliksemflits of zoiets?
pi_71876439
Het is nog maar even kijken hoe en wat. Maar zijn er hier studenten Filosofie die mij iets kunnen vertellen over de beleving etc.?
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 17:08:02 #41
230806 Pavlovje
Does it ring a bell?
pi_71880610
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 15:48 schreef Malebolgia het volgende:

Wat belangrijk is, is om in te schatten bij jezelf of je dat leuk vind, maar ook kunt.
Dat is niet wat ik heb gelezen. Een bron, alsjeblieft? Niet dat ik je per definitie niet geloof, maar ik heb gehoord dat de uitval van HBO'ers twee keer zo groot is dan de uitval van ex-VWO'ers. Dat is natuurlijk alsnog significant, maar het lijkt er op dat veel huidige WO'ers dat graag enorm overdrijven.
pi_71880786
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 17:08 schreef Pavlovje het volgende:

[..]

Dat is niet wat ik heb gelezen. Een bron, alsjeblieft? Niet dat ik je per definitie niet geloof, maar ik heb gehoord dat de uitval van HBO'ers twee keer zo groot is dan de uitval van ex-VWO'ers. Dat is natuurlijk alsnog significant, maar het lijkt er op dat veel huidige WO'ers dat graag enorm overdrijven.
Kan je zo even geen link geven, sorry. Maar vergeet niet dat ik onderscheid maak tussen mensen met een HBO bachelor die naar WO gaan, en mensen die met alleen een HBO propedeuse naar WO gaan. Ik heb het dus over die laatste club. Overigens ben ik zelf een ex-VWO-er die met een HBO-P naar WO is gegaan, dus je insinuatie dat ik het graag enorm zou willen overdrijven gaat hier niet op.
"Het is een bedreiging voor onze cultuur om geluk te reduceren tot aangename ervaringen" - Joep Dohmen
pi_71881329
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 17:08 schreef Pavlovje het volgende:

[..]

Ik heb zo geen bronnen, maar uit ervaring (neem het dus maar met een korrel zout) kan ik vertellen dat bij psychologie de mensen die de meeste problemen hebben met het begrijpen bij sommige vakken, vnmlk statistiek, mensen van het hbo zijn. Het lijkt voor hun gemiddeld gewoon iets moeilijker te zijn de stof te bevatte. Aan de andere kant is het me ook opgevallen dat juist die hbo-ers (zou ook leeftijd kunnen zijn, ze zijn gemiddeld wat ouder) er wel het hardste voor werken en enorm veel motivatie en doorzettingsvermogen hebben.
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 18:32:23 #44
256934 GR
pi_71882133
Zijn dat hbo-p'ers of afgestudeerde hbo'ers die nog een (al dan niet verkort) wo-bachelor doen? ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
pi_71882665
Laten we ook niet vergeten dat slecht zijn in statistiek niet per se iets over intelligentie zegt. Hooguit over een deel ervan.
pi_71882953
Filosofie is echt een onzin opleiding
pi_71896940
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 18:32 schreef GR het volgende:
Zijn dat hbo-p'ers of afgestudeerde hbo'ers die nog een (al dan niet verkort) wo-bachelor doen? ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Hmm dat is een goede vraag, dat zou ik echt zo niet weten

Universiteiten houden wel bij wie er uitvallen, dus het zou ergens online moeten staan...
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 19:02 schreef RRGJL het volgende:
Laten we ook niet vergeten dat slecht zijn in statistiek niet per se iets over intelligentie zegt. Hooguit over een deel ervan.
Nee zeker niet, maar op het HBO lijkt er iig voor psy niet veel wiskunde te zijn, dus die mensen zijn er al een tijd uit, daarnaast hebben ze op de havo minder of geen wiskunde gehad, daarnaast zou er een intelligentiefactor kunnen zijn, maar zelfs als je heel intelligentie wegcijfert zijn er nog genoeg oorzaken aan te wijzen waarom het moeilijker is imo.
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 19:18 schreef Cahir het volgende:
want?

[ Bericht 12% gewijzigd door oompaloompa op 15-08-2009 11:38:03 ]
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 11:41:05 #48
256934 GR
pi_71897349
Filosofie is het cement tussen de verschillende wetenschappelijke disciplines. Onze samenleving is gebouwd op het gedachtegoed van filosofen als Rawls, Plato, Montesquieu. Het als onzin bestempelen lijkt me dan ook niet verstandig.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 11:50:11 #49
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_71897536
Ik heb filosofie gestudeerd, en mijn mening is: Je kan beter wat nuttigs gaan studeren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_71897615
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 11:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb filosofie gestudeerd, en mijn mening is: Je kan beter wat nuttigs gaan studeren.
Wat vond jij zo onnuttig aan filosofie dan?
pi_71897624
quote:
Op vrijdag 14 augustus 2009 19:18 schreef Cahir het volgende:
Weet je uberhaupt wat het inhoudt? Je zou niet de eerste zijn met een vertekend beeld.
pi_71897664
quote:
Er zijn genoeg filosofen die een goed carriere hebben gemaakt / grote wetenschappers zijn geworden. Je moet er alleen zelf hard voor werken om dit te bereiken terwijl je bij bv. bedrijfseconomie al een makkelijk carrierepaadje kunt volgen als je geen extra energie er in wilt stoppen.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:38:24 #53
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_71898424
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 11:57 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Er zijn genoeg filosofen die een goed carriere hebben gemaakt / grote wetenschappers zijn geworden. Je moet er alleen zelf hard voor werken om dit te bereiken terwijl je bij bv. bedrijfseconomie al een makkelijk carrierepaadje kunt volgen als je geen extra energie er in wilt stoppen.
Ik heb ook nogal carriere gemaakt, maar dat is niet het punt, dat lag aan mij, niet aan de opleiding (eerlijk, ondanks de opleiding is het toch gelukt, maar heb 2 studies gedaan).
Ik raad mensen zeker niet aan filosofie te gaan studeren en al helemaal niet als enige studie.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_71899541
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 12:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ik heb ook nogal carriere gemaakt, maar dat is niet het punt, dat lag aan mij, niet aan de opleiding (eerlijk, ondanks de opleiding is het toch gelukt, maar heb 2 studies gedaan).
Ik raad mensen zeker niet aan filosofie te gaan studeren en al helemaal niet als enige studie.
Maar waarom dan. Je hebt kritiek zonder argumenten. Daar kan niemand wat mee.
pi_71911715
quote:
Zou je deze mening nader uit kunnen leggen? Dat is ook mede waarom ik dit topic heb aangemaakt namelijk...
  zondag 16 augustus 2009 @ 01:23:17 #56
180385 Horloge
Zoals het klokje thuis tikt.
pi_71913035
quote:
Op zaterdag 15 augustus 2009 23:51 schreef Jobesp het volgende:

[..]

Zou je deze mening nader uit kunnen leggen? Dat is ook mede waarom ik dit topic heb aangemaakt namelijk...
Ik denk dat hij doelt op het niet-praktische karakter van de studie. En dat zou een terechte constatering zijn: in de filosofische vakken die ik heb gevolgd, waren er regelmatig discussies tussen studenten over onderwerpen als 'bestaat het niets?', kwamen de meest onwaarschijnlijke gedachte-experimenten aan bod, en werden teksten van Kant en Hegel tot op de vierkante millimeter gelezen en geïnterpreteerd. Zaken die de gemiddelde persoon totaal niet interesseren, laat staan dat ze van enig belang zijn in een toekomstige baan.

Aan de andere kant, al klinkt het clichématig, de studie pretendeert ook niet om op te leiden tot een beroep, maar er wordt een bepaalde kritische denkwijze aangeleerd. Een denkwijze die in verschillende beroepen (journalist, beleidsadviseur) van nut kan zijn. Je kunt je daarnaast ook specialiseren in meer praktische onderwerpen als toegepaste/bedrijfs ethiek.

Als je de filosofie an sich interessant vindt, en niet een specifieke baan ambieert die een bepaalde opleiding vereist (zoals dokter), zou ik je adviseren om gewoon voor filosofie te gaan.
pi_71927456
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 01:23 schreef Horloge het volgende:

[..]

Ik denk dat hij doelt op het niet-praktische karakter van de studie. En dat zou een terechte constatering zijn: in de filosofische vakken die ik heb gevolgd, waren er regelmatig discussies tussen studenten over onderwerpen als 'bestaat het niets?', kwamen de meest onwaarschijnlijke gedachte-experimenten aan bod, en werden teksten van Kant en Hegel tot op de vierkante millimeter gelezen en geïnterpreteerd. Zaken die de gemiddelde persoon totaal niet interesseren, laat staan dat ze van enig belang zijn in een toekomstige baan.

Aan de andere kant, al klinkt het clichématig, de studie pretendeert ook niet om op te leiden tot een beroep, maar er wordt een bepaalde kritische denkwijze aangeleerd. Een denkwijze die in verschillende beroepen (journalist, beleidsadviseur) van nut kan zijn. Je kunt je daarnaast ook specialiseren in meer praktische onderwerpen als toegepaste/bedrijfs ethiek.

Als je de filosofie an sich interessant vindt, en niet een specifieke baan ambieert die een bepaalde opleiding vereist (zoals dokter), zou ik je adviseren om gewoon voor filosofie te gaan.

Ben het hiermee eens.

Daarnaast is (bij ons in ieder geval) filosofie een studie met erg veel vrije ruimte waardoor het goed combineerbaar is met een tweede studie. Je zou dus, als je een goede motivatie hebt, best bv. economie en filosofie in 4 jaar (ipv 3 jaar per stuk) kunnen doen, waardoor je je zowel kunt verdiepen in onderwerpen & denkwijzen die je interesseren, dit meteen op elkaar toe kunt passen en je uiteindelijk juist heel erg veel in huis hebt. Practischer dan de meeste filosofen, meer filosofisch inzicht dan de meeste economen.

edit: zoals hierboven ook gepost is de filosofische denkwijze (kritisch etc) een groot voordeel, door het te combineren met iets practisch door een tweede studie of gewon door scripties e.d. die richting uit te laten gaan kun je je opties op de arbeidsmarkt erg vergroten. Een kennis van me die filosofie studeert doet bijvoorbeeld de meeste opdrachten over maatschappelijke problemen en zorgt er op die manier voor dat ze erg veel kennis heeft op die gebieden, gebieden waar veel werkgelegenheid is.

[ Bericht 15% gewijzigd door oompaloompa op 16-08-2009 18:06:18 ]
pi_71935468
Weet hier iemand of Filosofie te combineren met International Business & Management? Dus 2 studies? Ik zou dat namelijk wel willen maar weet niet of dat kan aangezien je in je 3e jaar naar het buitenland moet..
pi_71938783
In principe is het altijd te combineren natuurlijk. Ligt vooral aan jou. Als je echt weg moet en voor bepaalde colleges van de andere studie aanwezig moet zijn kun je natuurlijk altijd een jaar vertraging oplopen, opgelost.
pi_71950979
Je moet met IBMS het 3e jaar voor een bepaalde periode naar het buitenland.. Hoe is dit op te lossen bij de andere studie?
pi_71952541
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 15:05 schreef Jobesp het volgende:
Je moet met IBMS het 3e jaar voor een bepaalde periode naar het buitenland.. Hoe is dit op te lossen bij de andere studie?
Bij studies is het niet zo belangrijk wanneer je wat doet. Uiteindelijk moet je gewoon 180 studiepunten halen voor je bachelordiploma. Ze verspreiden dit over 3 jaar, dus 60 ects per jaar, maar niets houdt je tegen een aantal vakken eerder of later te doen.
pi_85235406
In september 2011 start de Hogeschool Geesteswetenschapen Utrecht (HGU) de eerste Hbo-opleiding filosofie in Nederland! Het is dus niet langer nodig om een vwo-diploma te halen of een Hbo-propedeuse voor je aan een opleiding filosofie kunt beginnen!

Ga voor meer info naar de website: http://www.hgu.nl/opleiding/filosofie/
Hogeschool Geesteswetenschappen Utrecht
  vrijdag 13 augustus 2010 @ 15:43:17 #63
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_85240586
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 14:25 schreef HGU het volgende:
In september 2011 start de Hogeschool Geesteswetenschapen Utrecht (HGU) de eerste Hbo-opleiding filosofie in Nederland! Het is dus niet langer nodig om een vwo-diploma te halen of een Hbo-propedeuse voor je aan een opleiding filosofie kunt beginnen!

Ga voor meer info naar de website: http://www.hgu.nl/opleiding/filosofie/
De hogeschool voor geesteswetenschappen komt niet voor in het bestand van de NVAO. Misschien kun een beetje toelichting ervoor geven?
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
pi_85257424
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2010 15:43 schreef ikke043 het volgende:

[..]

De hogeschool voor geesteswetenschappen komt niet voor in het bestand van de NVAO. Misschien kun een beetje toelichting ervoor geven?
Is een onderdeel van de hu lijkt me. Er staat op de site vermeld dat de colleges aangeboden worden op de faculteit maatschappij en recht.
pi_85353280
Hey, dat is toevallig! Ik dacht jammer, een verouderd topic. (Ik kom van google =D) Blijkt HGU drie dagen geleden nog gereageerd heeft en wel met het antwoord waar ik naar op zoek was. HBO-filosofie :)

Ben zelf erg geinteresseerd hierin en zou daar wel wat meer over willen weten!

En het begint in September 2011? Volgend jaar pas? Of schooljaar 2011?

Verder vind ik het jammer dat er zoveel opmerkingen worden gemaakt zoals: ''Ga iets nuttigs doen''
Ach ja, de mensen met dit soort opmerkingen hebben waarschijnlijk een hele vermoeiende baan waarbij geproduceert moet worden. Niets mis mee, het werk moet ook gedaan worden, maar let wel op dat je (als specialist zijnde) niet het geheel over het hoofd ziet.

De topic-starter heeft een doel voor ogen en vraagt naar mogelijkheden. Dat sommigen zich daarna beperken door te zeggen: Ga iets nuttig doen, zegt denk ik wel iets over hen. Ze hebben zelf een studie of werk waarbij producten geleverd worden en dat is zichtbaar. Het zichtbare echter is beperkt. Iets wat (nog niet) zichtbaar is en pas in de toekomst zal bestaan kan heel nuttig zijn.

Het is goed om ons als maatschappij voor te bereiden op hetgeen nog niet zichtbaar is maar mogelijk wel in de toekomst zal bestaan. Daar denken filosofen goed over na en om die reden denk ik dat filosofen in de toekomst veel belangrijker gaan zijn en we ze ook harder dan ooit nodig zullen hebben!

Nog meer mensen die van plan zijn een studing in de richting van filosofie te gaan studeren?

[ Bericht 3% gewijzigd door BensSpirit op 16-08-2010 17:06:06 ]
pi_85359356
quote:
Op maandag 16 augustus 2010 16:18 schreef BensSpirit het volgende:

Verder vind ik het jammer dat <knip> nodig zullen hebben!

Leuke, edoch incorrecte, aannames.

Je hoeft geen filosofie gestudeerd te hebben om te filosoferen over wat nog niet zichtbaar is maar mogelijk wel in de toekomst zal bestaan bijvoorbeeld.
  donderdag 19 augustus 2010 @ 11:24:07 #67
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_85466532
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 23:24 schreef Leonidas82 het volgende:
Geschiedenis sluit goed aan op Filosofie ^O^

Ik zou dus overwegen om een jaartje HBO geschiedenis te studeren, je P te halen en dan door naar de uni. Houd er wel rekening meer dat Filosofie een behoorlijke pittige studie is, daarnaast zijn de mogelijke beroepsrichtingen beperkt. De meeste afgestudeerde filosofen worden docent, onderzoeker, schrijver of beleidsmedewerker.
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')