Zoek eens op wat priming is. Sommige zinnen van mensen roepen automatisch volgende zinnen op. Ik vul ook vaker perfect in wat iemand anders wil zeggen op basis van een primingproces.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 17:46 schreef aychelle het volgende:
Heeft iemand dit ook? ik kan niet de enige zijn ... Dat praat ik met iemand en zonder te concentreren of wat maar ook weet ik wat iemand gaat zeggen. Zo vreemd! Niet alleen zo onder 4 ogen maar ook op de radio, en dat ik weet wat voor liedje er komt. Het is dan geen eens een nummer die ik leuk vind, of die ik in mijn hoofd heb maar hij komt gewoon in me op. Laatst praate ik met iemand, en iemand zocht een woord waar die niet opkwam. Heel vreemd wist ik het wel, terwijl ik het woord nooit gebuik of goed ken, ook kan ik met mijn zus praten zonder woorden. Soms kijken we elkaar aan en weten we precies wat we bedoelen terwijl anderen dit niet begrijpen.
In andere woorden, ik kan dingen weten voordat iemand het zegt. Ben ik met jou aan het praten, dan kan ik soms weten wat je volgende zin word. Dit heb ik momenten dat het zomaar in me opkomt, en geen eens op train
Heb ik een gave ...
Dat komt omdat al die zenders om het uur dezelfde muziek draaienquote:Op dinsdag 11 augustus 2009 17:49 schreef GauloisesB. het volgende:
Ik heb wel eens dat iemand iets wil zeggen, en dan naar een woord zoekt. Zeg maar van "Als mensen dat doen, vind ik dat zo... eh..." en op dat moment weet ik welk woord ze gaan zeggen.
Jouw radio-verhaal heb ik 2x gehad; ik wil artiest X horen, dus ik zet zender X aan. En 2 minuten later kwam artiest X ook.
Vage shizzle
Mja, omdat je waarschijnlijk toch al weet hoe die persoon erover denkt.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 17:49 schreef GauloisesB. het volgende:
Ik heb wel eens dat iemand iets wil zeggen, en dan naar een woord zoekt. Zeg maar van "Als mensen dat doen, vind ik dat zo... eh..." en op dat moment weet ik welk woord ze gaan zeggen.
Wat is er zo bijzonder aan het feit dat bepaalde artiesten veel op bepaalde zenders gedraaid worden ?quote:Jouw radio-verhaal heb ik 2x gehad; ik wil artiest X horen, dus ik zet zender X aan. En 2 minuten later kwam artiest X ook.
Vage shizzle
nee die energy voel ik niet door een media of een digitale vormen die door de moderne mensheid word gebruiktquote:Op dinsdag 11 augustus 2009 17:48 schreef _Led_ het volgende:
begrijpend luisteren dus gewoon ?
(Wist je al dat ik dit ging zeggen trouwens ?)
Hoooo wacht eens even... net zei je dat je nummers op de radio kon voorspellen? dat is media ten top en ook een digitale vorm toch?quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 17:51 schreef aychelle het volgende:
[..]
nee die energy voel ik niet door een media of een digitale vormen die door de moderne mensheid word gebruikt
Niet van alle drie, de laatse twee zeker niet. Mijn zus en ik hadden en eigen bedachte taal toen we al 1 waren en dat taaltje spraken we echt jaren. zo'n 2 buitenlandse talen en wat babygebrabbel door elkaar heen. Onze ouders begrepen er geen snars van maar wij wel. en ja ik ken haar erg goed, ze is niet alleen mijn tweelingzus maar ook mijn beste vriendin. Soms voel ik haar aanwezigheid als ze ver weg is, en dan kan ik gewoon weten of het goed met haar gaat of niet. Ik heb ook een keer gehad dat ze iets (onbewust denk ik) doorstuurde als een soort van message. We hadden elkaar al lang niet gesproken omdat ze ver weg woonde, en ik kreeg op een vage manier van haar door dat ze het niet vond kunnen dat ik keen contact met haar opnam, heel raar. Ik heb meteen contact opgenomen, en toen zij ze ook echt waar ik niets van me had laten horen, echt vreemdquote:Op dinsdag 11 augustus 2009 17:48 schreef Michielos het volgende:
[..]
Zoek eens op wat priming is. Sommige zinnen van mensen roepen automatisch volgende zinnen op. Ik vul ook vaker perfect in wat iemand anders wil zeggen op basis van een primingproces.
Over dat andere: Heb je een confirmation bias uitgesloten? Indien dit het geval is, wil ik dit best eens meemaken. lijkt me supercool!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Priming_(geheugen)
Je noemt overigens drie verschillende zaken:
1) Weten wat iemand gaat zeggen during the course of a conversation. Ikzelf denk hierbij eerder aan priming dan aan een gave. Hoe is dit uitgesloten?
2) Radio: hoevaak heb je gehad dat je aan liedje dacht en het liedje kwam niet op de radio, aka confirmation bias. Is dit uitgesloten?
3) praten zonder woorden met een bloedverwant. Is dit niet een kwestie van lichaamscues aflezen en het goed kennen van je zus? Hoe is dit uitgesloten?
toeval, bij mij is het andersquote:Op dinsdag 11 augustus 2009 17:49 schreef GauloisesB. het volgende:
Jouw radio-verhaal heb ik 2x gehad; ik wil artiest X horen, dus ik zet zender X aan. En 2 minuten later kwam artiest X ook.
Vage shizzle
Nou en die radio-voorspellingen dan?quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 17:51 schreef aychelle het volgende:
[..]
nee die energy voel ik niet door een media of een digitale vormen die door de moderne mensheid word gebruikt
quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 17:51 schreef aychelle het volgende:
[..]
we zijn erg close inderdaadquote:Op dinsdag 11 augustus 2009 17:50 schreef L.no het volgende:
Wat betreft over jij en je zus.. misschien zijn jullie zo close dat jullie makkelijk elkaar kunnen lezen. Veel mensen kunnen dat als ze elkaar door en door kennen.
eeuh en die radio dan????????????quote:nee die energy voel ik niet door een media of een digitale vormen die door de moderne mensheid word gebruikt
Ok, coole anekdotes maar wat ik eigenlijk graag wil horen is op welke manier je de rationele uitleg uitgesloten hebt. Waarom is dit een gave en niet een van de oorzaken die ik noem. Het woordje kleur roept bijvoorbeeld het woord rood op (en bij 2 sec. het woord blauw). Ik raad eenieder die in psychologische beïnvloeding geinteresseerd is dan ook het boek Psychological subtleties van mentalist Banachek aan. Dit staat vol met priming. Naked Mentalism II : secret of the primes is ook een heel boek over priming en automatische responses en associaties die opgewekt worden door wat je zegt.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 17:57 schreef aychelle het volgende:
[..]
Niet van alle drie, de laatse twee zeker niet. Mijn zus en ik hadden en eigen bedachte taal toen we al 1 waren en dat taaltje spraken we echt jaren. zo'n 2 buitenlandse talen en wat babygebrabbel door elkaar heen. Onze ouders begrepen er geen snars van maar wij wel. en ja ik ken haar erg goed, ze is niet alleen mijn tweelingzus maar ook mijn beste vriendin. Soms voel ik haar aanwezigheid als ze ver weg is, en dan kan ik gewoon weten of het goed met haar gaat of niet. Ik heb ook een keer gehad dat ze iets (onbewust denk ik) doorstuurde als een soort van message. We hadden elkaar al lang niet gesproken omdat ze ver weg woonde, en ik kreeg op een vage manier van haar door dat ze het niet vond kunnen dat ik keen contact met haar opnam, heel raar. Ik heb meteen contact opgenomen, en toen zij ze ook echt waar ik niets van me had laten horen, echt vreemd![]()
En dat van die radio was bij mij geen 2 keer, maar soms 2 keer op een dag, ik had zels een keer een naam in mijn hoofd, en toen werd ineens een artiest gedraaid met diezelfde naam. Het zijn dan ook meestal geen liedjes die ik leuk vind maar doodnormale vaak saaie liedjes, sommigen die ik mischien vaag ergens van ken!
weet ik maar ik moet wel iets horen en via de computer kan dat niet. snap je? .. .de radio zet je aan en hoor je, bij de computer kies jezelf je muziek.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 17:53 schreef Flammie het volgende:
[..]
Hoooo wacht eens even... net zei je dat je nummers op de radio kon voorspellen? dat is media ten top en ook een digitale vorm toch?
nee ik haat dat soort dingen, geld verdienen over de rug van iemand anders. Ik geloof er ook niet in, je kunt alleen dat soort dingen als je dicht bij iemand staat, en niet via een smsje van 4,-quote:
Wat je bedoelt is dat je van een radiozender al weet wat je kunt verwachten dus het makkelijk voorspellen is,quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 18:06 schreef aychelle het volgende:
[..]
weet ik maar ik moet wel iets horen en via de computer kan dat niet. snap je? .. .de radio zet je aan en hoor je, bij de computer kies jezelf je muziek.
Hoe wordt tevens uitgesloten dat het liedje lang van te voren aangekondigd is en er een verkapte samenvatting gegeven wordt dat automatisch dat liedje oproept? of ben ik nu helemaal als een mongool aan het denkenquote:Op dinsdag 11 augustus 2009 18:09 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Wat je bedoelt is dat je van een radiozender al weet wat je kunt verwachten dus het makkelijk voorspellen is,
terwijl je mij niet kent dus moeilijk kunt voorspellen wat ik ga typen
je was me voorquote:Op dinsdag 11 augustus 2009 18:09 schreef _Led_ het volgende:
[..]
Wat je bedoelt is dat je van een radiozender al weet wat je kunt verwachten dus het makkelijk voorspellen is,
Precies...quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 18:09 schreef _Led_ het volgende:
[..]
ten eerste ik heb een vaag liedje in mijn laten we zeggen van: Aareosmith, Mo'nique doet de radio aan en props! daar is ie. Jij hebt het er gewoon over dat ze een liedje aankondigen en dan raden wat het liedje is ... dat is niet moeilijkquote:Op dinsdag 11 augustus 2009 18:09 schreef _Led_ het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |