Dat heb ik ook. En dan denk ik ook altijd van 'goh, misschien overleeft iemand nu een ongeluk oid dankzij mijn bloed!'.quote:Op zaterdag 7 november 2009 09:54 schreef ShadyLane het volgende:
Ha! Mark!
Ik voel me als ik van die bloedbank wegfiets altijd zo'n mazzelaar dat ik in de positie ben om bloed/plasma te geven ipv dat ik het zelf nodig heb. Je kunt elk moment omslaan van kerngezond naar transfusiebehoevend, realiseer ik me dan, en dan zit ik echt op de fiets met zo'n gevoel van "phew, tot nu toe ben ik de dans ontsprongen".

quote:Op dinsdag 17 november 2009 10:17 schreef GotC het volgende:
Heb vorige week weer bloed gegeven, ging goed.
Wel was een vrouw iets te snel opgestaan om naar huis te gaan en lag dus ondersteboven in de kapstok

Ach, ze was echt net klaar met bloedgeven en wilde gelijk doorgaan naar huisquote:Op dinsdag 17 november 2009 10:33 schreef Hawaii_Tim het volgende:
[..]Niet leuk voor haar natuurlijk, maar ik vind de omschrijving wel grappig

Hb is je hemoglobine, die is bij jou normaal. Ook je bloeddruk is optimaalquote:Op dinsdag 17 november 2009 11:53 schreef synnath het volgende:
Kon vanaf gister weer doneren! Ben meteen gegaan! Ging hartstikke goed, aardige mensen zoals altijd! En lekker nog wat soep en een koek na afloop gegeten. Bloeddruk was 120/70 en HB (?) 9.1. Weet verder niet echt wat deze cijfers betekenen.

Fijn dat het goed gingquote:Op dinsdag 17 november 2009 11:53 schreef synnath het volgende:
Kon vanaf gister weer doneren! Ben meteen gegaan! Ging hartstikke goed, aardige mensen zoals altijd! En lekker nog wat soep en een koek na afloop gegeten. Bloeddruk was 120/70 en HB (?) 9.1. Weet verder niet echt wat deze cijfers betekenen.
Bron: www.sanquin.nlquote:Na controle van uw administratieve gegevens, volgt de zogenaamde ‘kleine medische keuring’ door een afname-assistent. De afname-assistent meet de bloeddruk en beoordeelt de polsslag. Vervolgens controleren wij of het ijzergehalte in uw bloed voldoende is om verantwoord bloed af te kunnen nemen. Bij elke bloedgift doen wij in ieder geval de volgende laboratoriumonderzoeken:
o bloedgroepbepaling;
o de mogelijke aanwezigheid van ziektekiemen die door bloedtransfusie kunnen worden overgedragen.

Van sanquin site. Dus met 9.1 zat je goedquote:Voor iedere donatie wordt het ijzergehalte (Hb-gehalte) gemeten. Bij gezonde mannen is deze waarde 7.5 mmol/l of hoger en bij gezonde vrouwen 7.0 mmol/l of hoger. Bij lagere waarden verwijst de bloedbank naar de huisarts. De huisarts geeft eventueel een voedingsadvies of schrijft ijzertabletten voor. Om bloed te kunnen geven moet het ijzergehalte 8.4 of hoger zijn bij mannen en 7.8 of hoger bij vrouwen. De bloedbank hanteert een ruime marge, om er zeker van te zijn dat de donor door het afgeven van een halve liter bloed geen bloedarmoede oploopt. Voor mannen met een ijzergehalte lager dan 8.4 maar hoger dan 7.5 geldt, dat ze geen bloed kunnen geven. Ze zijn echter gezond en worden dus niet verwezen naar de huisarts. Voedingsadvies en ijzertabletten zijn niet nodig en niet nuttig. Voor vrouwen met een ijzergehalte lager dan 7.8 maar hoger dan 7.0 geldt precies hetzelfde. Alle artsen van de bloedbank houden zich strikt aan de landelijk voorgeschreven grenzen van het Hb-gehalte.

Goedzo! Ik was trouwens erg benieuwd naar m'n bloedgroep hehe.quote:Op dinsdag 17 november 2009 16:04 schreef Scorpie het volgende:
Mijn HB is altijd rond de 10.5 - 11.
Verder ben ik vorige week geweest voor de typering van mijn bloed, voor donatie in de toekomst.

Volgens mij maakt dat niet zo veel uit.quote:Op dinsdag 17 november 2009 11:59 schreef motorbloempje het volgende:
ik kwam maar net door de test heen met een bloeddruk van 103 (minimum is 100)...

Serieus? Des te lager je bloeddruk, des te groter de kans op dingen zoals flauwvallen..quote:Op dinsdag 17 november 2009 18:20 schreef wyccie het volgende:
[..]
Volgens mij maakt dat niet zo veel uit.
Ik weet het niet helemaal zeker meer, maar het kan zijn dat ik met een (systolische) bloeddruk van 85 nog bloed heb mogen gegeven. Of ik was afgekeurd om een andere reden, kan ook. Het is erg lang geleden.

110/70 is redelijk standaard voor mij. Hoewel ik vermoed dat het nu iets lager kan zijn omdat ik de laatste tijd geen zout meer in mijn eten gooi (dat vergeet ik gewoon, niet slimquote:Op dinsdag 17 november 2009 18:26 schreef GotC het volgende:
Serieus? Des te lager je bloeddruk, des te groter de kans op dingen zoals flauwvallen..
Natuurlijk is bloeddruk een momentopname, maar als iemand een bovendruk van 85 heeft in het ziekenhuis wordt er al actie ondernomen (iig bij mij op de afdeling wel) .
Van dat eerste heb ik altijd wel last, maar als ik dan maar lang genoeg na het doneren blijf rusten, zou het ok zijn.quote:Op dinsdag 17 november 2009 18:29 schreef manda-rijn het volgende:
met een te lage systolische bloeddruk kun je wel flink sterretjes zien bij het opstaan, spreek ik uit ervaring (diastolische druk is goed). Na 0,5 liter doneren zie je soms ook wel sterretjes of word het even zwart voor de ogen. Misschien dat die combinatie niet helemaal goed is?

Welkom bij de club!quote:Op donderdag 19 november 2009 21:01 schreef mel723 het volgende:
Ik heb net voor de eerste keer bloed gegeven![]()

Al vaak bloed gegeven? je AB0 kun je makkelijk achter komen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 16:25 schreef Sarabi het volgende:
Oja morgen ook maar eens vragen naar mijn bloedgroep

Even uit interesse, waarom zou je willen weten wat je irregulaire antistoffen?quote:Op zaterdag 5 december 2009 01:32 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Al vaak bloed gegeven? je AB0 kun je makkelijk achter komen.
Ik ben wel benieuwd naar m'n irregulaire antistoffen, geen flauw idee of ze die data zo kunnen oproepen bij de volgende donatie.

Daar wordt bij transfusies ook naar gekeken. Maar voor mij is het gewoon pure nieuwsgierigheidquote:Op zaterdag 5 december 2009 16:31 schreef GotC het volgende:
[..]
Even uit interesse, waarom zou je willen weten wat je irregulaire antistoffen?

Ooh, ga je prikken of iets anders?quote:Op dinsdag 15 december 2009 17:16 schreef Jossie90 het volgende:
Volgende week sollicitatiegesprek bij de bloedbank \o/

Prik je ook bloed dan?quote:Op dinsdag 15 december 2009 17:17 schreef GotC het volgende:
[..]
Ooh, ga je prikken of iets anders?
Toen ik zei dat ik de vpk opleiding deed, zeiden ze gelijk 'wil je hier voor 18 uur komen werken? Kan je goed leren prikken!' maar ik werk al in het ziekenhuis

Geef je plasma dan? Want volbloed mag maximaal 5 keer per jaarquote:Op woensdag 16 december 2009 07:46 schreef AirwiN het volgende:
Ik ben gisteravond geweest. Had wel een oproepkaart gekregen, maar stond niet in het systeem. Maar, zo zeiden ze, iemand die tijd vrijmaakt om bloed te komen geven sturen we niet weg.
Zat gister ook weer op een mooie bloeddruk (123/70) vond ik zelf. Afgelopen jaar een behoorlijk stressvolle periode gehad. Het mooie van die maandelijkse check up is dat je mooi kunt zien welke invloed dat kan hebben op je bloeddruk.

Het dubbele is ook dat je pas voor het eerst mag prikken op een mens als je gediplomeerd bent. Maar als als je gediplomeerd bent, vindt je nieuwe werkgever het wel heel erg raar als je het niet kuntquote:Op woensdag 16 december 2009 13:29 schreef GotC het volgende:
Ik nog niet, maar over 2 jaar ongeveer moet het wel..

Plasma, ongeveer één keer in de drie weken.quote:Op woensdag 16 december 2009 12:48 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Geef je plasma dan? Want volbloed mag maximaal 5 keer per jaar

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |