Een mac is ook een PC.quote:Op maandag 10 augustus 2009 20:20 schreef thedude0 het volgende:
De PC is in alle opzichten een betere keus. Qua hardware en qua software.
TS moet gewoon de PC halen, anders zit ie over een paar weken met buyer's remorse. Het hele hardware verhaal is compleet overbodig omdat het apparaat alleen wat out of the box Apple meuk kan draaien en verder niks. 1400 pleuro over de balk gesmeten vanwege marketing en uitstraling.quote:Op maandag 10 augustus 2009 20:31 schreef MilaNL het volgende:
[..]
Een mac is ook een PC.
Photoshop is sneller op een PC met een i7 dan op die iMac. Goed scherm is alleen wel belangrijk voor je Photoshop. Dus je kan ook een iets goedkopere PC kopen met gewoon een goed non-TN scherm. Ik heb zelf een AMD Phenom X4 940 die is wel minder snel dan i7 maar draait photoshop wel prima (ik photoshop ook veel), en persoonlijk vind ik dat je dat geld dan beter aan een goed scherm kan geven.
quote:Op maandag 10 augustus 2009 19:54 schreef appelsjap het volgende:
Nu wil ik dus een nieuwe computer kopen. Waarom? Nja, ik photoshop graag, en dan ook echt hoge resoluties. Met mn huidige laptop (Core 2 Duo 1.6 Ghz) duurt het gewoon een eeuw voordat een brush verschijnt, of een bewerking is gedaan. En dat ding heeft een klein scherm en is gewoon irritant. Tijd voor een nieuwe.
Nu heb ik dus ongeveer 1400 euro te besteden, maar zoveel wilde ik er in eerste instantie niet aan uit geven.
Nu kwam ik toevallig ooit eens een keer op de apple site, en pff, wat ziet de iMac er geil uit.
Lekker groot 24 inch scherm, alles lekker in één kast dus geen geouwehoer met 2976 kabels, en het ziet e rgewoon gelikt uit.
[ afbeelding ]
Dit ding kost dus 1400 euro. Best veel geld zou je zeggen, nja dat is t ook, als je kijkt naar de specs;
2,66-GHz Intel Core 2 Duo
4 GB geheugen
640-GB hardeschijf
NVIDIA GeForce 9400M (is dit geen mobiele kaart?)
24 inch LED Cinema scherm.
Vooral dat laatste punt is enorm geil. Aangezien kleur, en beeld voor mij ultra belangrijk zijn (van het scherm dan), en ik het iMac scherm een paar keer heb mogen bewonderen ben ik gewoon totaal verliefd. (Dat scherm zelf kost 850 euro lost bij Apple)
Maar nu twijfel ik dus; Voor die 1400 euro koop een pc met Core i7 920/of beter processor, 6 gb werkgeheugen, 1 TB of meer HD (heb niet té veel nodig), Ati Radeon 4850 en een 24 inch HP TruBrite scherm.
En Windows 7 komt zo uit (of is al uit) en biedt ondersteuning voor quad-cores (dacht ik).
Maar toch neig ik naar de mac, waarom? Kan iemand mij overtuigen om de Mac te kopen, of juist de PC? Wat er vooral op gedaan gaat worden is Photoshop.Ohja, en heeeeeeeel veel downloaden. Usenet.
Wat eenquote:Op maandag 10 augustus 2009 21:17 schreef Tahiti het volgende:
Ga naar een Apple winkel en neem een usb stick mee met je eigen fotos en bekijk ze op dat 24" scherm. Dan is de keus gauw gemaakt, plus het feit dat OSX nu eenmaal erg fijn en probleemloos werkt.
Ja, een 24" beeldbuis, dàt is relaxedquote:Op maandag 10 augustus 2009 20:56 schreef Netsplitter het volgende:
Led schermen zuigen.
Zijn zeer slecht te calibreren.
Dus pas ik zou die iMac niet kopen.
Ja hahahahaquote:Op maandag 10 augustus 2009 21:23 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ja, een 24" beeldbuis, dàt is relaxed
To add more specific information on this display:quote:Op maandag 10 augustus 2009 21:45 schreef Tijn het volgende:
De iMac heeft een H-IPS scherm, dat is praktisch hetzelfde als S-IPS.
Ik gebruik sRGB nooit AdobeRGB.quote:Op maandag 10 augustus 2009 21:49 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
To add more specific information on this display:
Its gamut coverage of sRGB is 95%, and 73% of Adobe RGB. By comparison an Eizo ColorEdge CE240W, also retailing for around $800 covers around 94% of AdobeRGB. I have no connection with Eizo BTW.
Daarbij zit er een glasplaatje over het scherm heeft, vandaar het glossyuiterlijk.
Daar gaan een hoop calibratiesystemen van over hun nek.
Als je wilt schroeven moet je geen Mac nemen.quote:Op maandag 10 augustus 2009 22:22 schreef appelsjap het volgende:
Nu vraag ik me dus ook af, optioneel kun je bij de duurste iMac voor 180 euro extra een betere vidkaart nemen, namelijk de 4850. Is het niet zo dat ik de iMac zelf open kan schroeven en de 9400m vervang door een 4850?
quote:Op maandag 10 augustus 2009 22:44 schreef Nooduitgang het volgende:
Een Mac is gebruiksvriendelijker en beter afgewerkt, maar mensen hier kijken daar niet naar daarom raadt iedereen je een PC aan.
"Iedereen" is overgankelijk bedoeld.quote:Op maandag 10 augustus 2009 22:47 schreef sig000 het volgende:
[..]
Je leest nogal selectief, ik raad niets aan geef alleen argumenten waarom een los scherm handiger is.
Wanneer komt dat moment ongeveer? Ik heb sinds 2002 een Mac en heb dit gevoel nog nooit gehad, maar misschien komt het nog.quote:Op maandag 10 augustus 2009 22:50 schreef Braddie het volgende:
Je bespaart je nog een hoop ellende ook, want geloof me, na een tijdje is de lol er wel vanaf en verlang je terug naar Windows...
Ok. wat ik bijv niet snap van Apple is waarom ze geen desktop ontwikkelen met redelijke prijs in bij voorbeeld de oude G5 Powermac behuizing.quote:Op maandag 10 augustus 2009 22:50 schreef Nooduitgang het volgende:
[..]
"Iedereen" is overgankelijk bedoeld.
Heb ik al gedaan, een vriend van me heeft een mac die ik al best vaak gezien heb. En ik kan er altijd windows opdraaien mocht het noodzakelijk zijn, ook virtueel. Het gaat me meer op de specs. Is het niet slimmer om een pc te kopen met een processor die echt minstens 5x zo goed is.quote:Op maandag 10 augustus 2009 22:44 schreef Nooduitgang het volgende:
Een Mac is gebruiksvriendelijker en beter afgewerkt, maar mensen hier kijken daar niet naar daarom raadt iedereen je een PC aan.
Bovendien durf ik te wedden dat er maar weinig mensen zijn in dit topic die daadwerkelijk langdurig een Mac hebben gebruikt en dus een gefundeerde mening kunnen geven (getuige de opmerkingen in dit topic dat er geen software voor de Mac is of dat reparaties duurder zijn, die slaan allebei nergens op).
Mijn advies: ga een Apple winkel binnen, probeer het uit, laat je (goed) informeren door de medewerkers, probeer het uit.. bevalt het? Dan haal je een Mac. Bevalt het niet, haal je een PC. Maar dan heb je in ieder geval zelf een overwogen keuze kunnen maken ipv blindelings aannemen wat anderen zeggen.
Wat maken de "specs" uit? Het gaat toch om hoe het ding uiteindelijk voor je werkt. Als dat voor je gevoel prettiger is dan een PC, wat boeit het dan dat die PC een 5x betere processor heeft (wat, natuurlijk, schromelijk overdreven is).quote:Op maandag 10 augustus 2009 23:05 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Heb ik al gedaan, een vriend van me heeft een mac die ik al best vaak gezien heb. En ik kan er altijd windows opdraaien mocht het noodzakelijk zijn, ook virtueel. Het gaat me meer op de specs. Is het niet slimmer om een pc te kopen met een processor die echt minstens 5x zo goed is.
Zoveel heb ik een mac nog niet gebruikt om te weten of het nou echt fijn is, lekker werkt en beter is dan windows. Het enige wat ik weet is dat mijn iphone enorm bevalt en als ik het vergelijk met windows mobile, is windows mobile echt een lachertje. Vandaar dat ik naar een mac neig, maar wat ik niet snap, of niet weet, is of de windows met core i7 processor niet een stuk beter is dan de mac met core 2 duo. Tuurlijk is dat zo, maar wat is nou verstandig om te doen. De mac met core 2 duo, of de windows met i7.quote:Op maandag 10 augustus 2009 23:08 schreef Nooduitgang het volgende:
[..]
Wat maken de "specs" uit? Het gaat toch om hoe het ding uiteindelijk voor je werkt. Als dat voor je gevoel prettiger is dan een PC, wat boeit het dan dat die PC een 5x betere processor heeft (wat, natuurlijk, schromelijk overdreven is).
quote:Op maandag 10 augustus 2009 23:16 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Zoveel heb ik een mac nog niet gebruikt om te weten of het nou echt fijn is, lekker werkt en beter is dan windows. Het enige wat ik weet is dat mijn iphone enorm bevalt en als ik het vergelijk met windows mobile, is windows mobile echt een lachertje. Vandaar dat ik naar een mac neig, maar wat ik niet snap, of niet weet, is of de windows met core i7 processor niet een stuk beter is dan de mac met core 2 duo. Tuurlijk is dat zo, maar wat is nou verstandig om te doen. De mac met core 2 duo, of de windows met i7.
Reken op zo'n twee keer per jaar. En alle computerfabrikanten den dat hequote:Op dinsdag 11 augustus 2009 00:16 schreef appelsjap het volgende:
Aan de andere kant; bij Apple ben ik altijd bang dat ze na 2 maanden weer met een nieuw model komen. Is een nieuwe iMac binnekort verwacht?
Kun je hier zien: http://buyersguide.macrumors.com/#iMacquote:Op dinsdag 11 augustus 2009 00:16 schreef appelsjap het volgende:
Aan de andere kant; bij Apple ben ik altijd bang dat ze na 2 maanden weer met een nieuw model komen. Is een nieuwe iMac binnekort verwacht?
Volgens mij ben je er allang uit, en wil je alleen nog maar hier bevestigd zien dat het ok is dat je zo'n smak geld uitgeeft aan een iMac ipv een pc.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 00:16 schreef appelsjap het volgende:
Bedankte voor de fijne uitleg.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 00:27 schreef Henno het volgende:
Een hoop mensen die pimpen met hun 'power' machines doen precies hetzelfde als mensen met een Mac, alleen de Mac-gebruikers doen het met een lach op hun gezicht in minder tijd en de 'power'-pimpers gebruiken maar 1/10e van hun processorkracht.. Alleen om het OS zou ik al die Mac kopen, er zitten nauwelijks dingen in waarvan ik denk 'waarom moet dat nou weer zo?'. Je hebt het gevoel dat alles klopt.
Over photoshop gesproken...hoe zit het tegenwoordig met color management in Windows... faalt dat nog steeds erg hard of zit er verbetering in?
Ik gebruik mijn Windows-machine (met veel meer rauwe stoere "power") alleen nog maar voor een enkel spel vanwege de videokaart. Andere dingen zouden er vast ook wel iets sneller op draaien, maar omdat m'n Macbook zo lekekr bedient met z'n OS X heb ik er netto meer aan als ik dingen op m'n Mac doe.
Staar je niet blind op gigahertzen en i7-propaganda, de overgrote meerderheid van de bevolking zal aan de werkervaring niet merken dat ze zo een CPU hebben, dan meerk je eerder de nukken van je besturingssysteem en de inconsequente menuutjes/knopjes van de applicaties. Voor mijn dagelijkse werk wil ik niet meer terug naar Windows.
[..]
Reken op zo'n twee keer per jaar. En alle computerfabrikanten den dat heWachten in de computerwereld heeft weinig zin, dan blijf je wachten... misschien hooguit als je weet dat over een week een nieuw model uitkomt o.i.d...
Hmm, ik denkdat ik dan beter 2 maanden kan wachten, wss zitten er dan ook blu-ray spelers in. Zullen de prijzen ook omhoog gaan bij nieuwe macs? Of blijven die altijd ongeveer gelijk?quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 00:28 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Kun je hier zien: http://buyersguide.macrumors.com/#iMac
De huidige iMac-lijn is nu 160 dagen oud en de gemiddelde tijd tussen updates is 220 dagen
Nee, weet t nog echt niet zeker, maar neig steeds meer naar de mac. Heb nog wel een paar vragen.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 00:36 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Volgens mij ben je er allang uit, en wil je alleen nog maar hier bevestigd zien dat het ok is dat je zo'n smak geld uitgeeft aan een iMac ipv een pc.
Bij dezen, ga ervoor
Nah, heb een PS3 en een X360, das genoeg.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 00:40 schreef Nachtraaf het volgende:
Als je ooit wilt gamen, geen mac nemen.
PC-gaming heeft niet lang te leven.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 00:40 schreef Nachtraaf het volgende:
Als je ooit wilt gamen, geen mac nemen.
Ik heb iWorks letterlijk met één muisbeweging geïnstalleerd.quote:Nee, weet t nog echt niet zeker, maar neig steeds meer naar de mac. Heb nog wel een paar vragen.
Aangezien ik niet ga betalen voor progjes zoals iWorks enzo, hoe werkt dat met cracks en serials dan? Want op FTD vind ik genoeg mac progjes.
Ze zullen natuurlijk altijd wel prijzig blijven. Op deze pagina kun je de prijsontwikkeling zien van de Intel-revisies van de iMacquote:Op dinsdag 11 augustus 2009 00:49 schreef appelsjap het volgende:
Hmm, ik denkdat ik dan beter 2 maanden kan wachten, wss zitten er dan ook blu-ray spelers in. Zullen de prijzen ook omhoog gaan bij nieuwe macs? Of blijven die altijd ongeveer gelijk?
http://www.macrumors.com/(...)s-to-see-price-cuts/quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 01:00 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Ze zullen natuurlijk altijd wel prijzig blijven. Op deze pagina kun je de prijsontwikkeling zien van de Intel-revisies van de iMac
http://guides.macrumors.com/iMac_(Intel)
Van de MacBooks is de laatste revisie per model wel een paar honderd dollar goedkoper, wie weet zegt dat ook iets over de nieuwe iMac
Heb ik ook !quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 01:08 schreef appelsjap het volgende:
[..]
http://www.macrumors.com/(...)s-to-see-price-cuts/
Dit dus, ik wacht denk ik even 2 maanden.
![]()
Aan de andere kant is t wel leuk dat je nu bijna gratis een ipod touch 8 gb erbij krijgt, als student zijnde.
Het kan zijn dat er over 2 maanden een nieuwe is, maar het kan net zo goed tot januari duren. Die iPod touch kan je weer op marktplaats gooien voor extra korting op je iMac.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 01:08 schreef appelsjap het volgende:
[..]
http://www.macrumors.com/(...)s-to-see-price-cuts/
Dit dus, ik wacht denk ik even 2 maanden.
![]()
Aan de andere kant is t wel leuk dat je nu bijna gratis een ipod touch 8 gb erbij krijgt, als student zijnde.
Ik studeer nog niet. Had me ingeschreven en ben uitgeloot. Wil nu een jaartje werken, kleine kans dat ik me donderdag toch nog inschrijf, want dan doe ik een studiekeuzetest.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 01:13 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Het kan zijn dat er over 2 maanden een nieuwe is, maar het kan net zo goed tot januari duren. Die iPod touch kan je weer op marktplaats gooien voor extra korting op je iMac.
Heb je trouwens al op surfspot gekeken? Daar kan je soms (afhankelijk van je onderwijsinstelling) meer korting krijgen, tot 12%.
En ze controleren geloof ik niet of je daadwerkelijk studeertquote:Op dinsdag 11 augustus 2009 01:17 schreef appelsjap het volgende:
[..]
Ik studeer nog niet. Had me ingeschreven en ben uitgeloot. Wil nu een jaartje werken, kleine kans dat ik me donderdag toch nog inschrijf, want dan doe ik een studiekeuzetest.
http://store.apple.com/nl(...)ily/imac?mco=MTE3MDQ
Op de 'studenten' site is de iMac al 85 euro goedkoper, maar stel dat ik niet ga studeren, ik ken nog genoeg studenten die m voor me zouden kunnen bestellen.
Dat zegt al genoeg over de marge.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 01:22 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
En ze controleren geloof ik niet of je daadwerkelijk studeert
Wat weer een subjectieve post.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 00:56 schreef Geqxon het volgende:
[..]
PC-gaming heeft niet lang te leven.
Console-gaming heeft de toekomst. Net als een iMac: Stroomkabel erin, HDMI kabel erin en alles werkt gegarandeerd zonder problemen.
En dat is bijzonder omdat?quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 01:00 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
Ik heb iWorks letterlijk met één muisbeweging geïnstalleerd.
Natuurlijk is er meer marge in de Online Apple Store. Ze hanteren dezelfde prijzen als in de winkels, zonder de kosten.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 02:18 schreef sig000 het volgende:
[..]
Dat zegt al genoeg over de marge.
Omdat TS vroeg hoe moeilijk het downloaden en installeren van bijvoorbeelds iWorks op een Mac is.quote:
Tjsa, zo makkelijk kan het ook op Windows zijn.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 12:28 schreef Tonio-mcdo het volgende:
[..]
Omdat TS vroeg hoe moeilijk het downloaden en installeren van bijvoorbeelds iWorks op een Mac is.
Maar dat was zijn vraag niet.quote:Op dinsdag 11 augustus 2009 12:31 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Tjsa, zo makkelijk kan het ook op Windows zijn.
Klopt, maar hierquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |