quote:De Nederlandse economie is in het tweede kwartaal verder achteruit gekacheld. In het eerste kwartaal bedroeg de krimp nog 4,5%.
Hoogleraar Jacobs: behoorlijk dramatisch, maar buigpunt hebben we gehad
Hella Hueck: in vergelijking met de rest van Europa lopen we achter
Hoogleraar Bas Jacobs: kans op deflatiespiraal en W-vormige recessie
Persbericht CBS: krimp in tweede kwartaal
Persbericht CBS: Flinke daling aantal vacatures
Persbericht CBS: omzet detailhandel krimpt 5,1%
1945
De krimp van 5,1% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar betekent dat de recessie in Nederland zich heeft versterkt. Het eerste kwartaal was al het slechtste sinds de Tweede Wereldoorlog. Dat is in het kwartaal erna dus nog overtroffen. In vergelijking met het eerste kwartaal kromp de economie met 0,9%. Het tweede kwartaal was het vijfde kwartaal met negatieve kwartaal-op-kwartaalgroei.
Brede daling
De economie krimpt over de hele linie. Alleen de overheid gaf meer uit. De investeringen liepen het sterkst terug: -12,9%. Ook de export draait slecht: een krimp van 10%. De huishoudens gaven 2,2% meer uit.
Minder banen
Het aantal daalde in het tweede kwartaal verder: -90.000.
quote:Het aantal openstaande vacatures is in het tweede kwartaal van dit jaar opnieuw fors gedaald. Eind juni waren het er nog 127.000. Dat zijn er 25.000 minder dan een kwartaal eerder, zo heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag gemeld.
De daling komt vooral doordat er weinig vacatures ontstaan, aldus het CBS. Er kwamen in het tweede kwartaal 185.000 nieuwe vacatures bij en dat zijn er 102.000 minder dan in diezelfde periode in 2008.
Eind september 2007 stonden nog 253.000 vacatures open, een recordaantal. In de kwartalen daarna lag het steeds boven de 240.000. Maar in het vierde kwartaal van 2008 zette een flinke daling in. In drie kwartalen tijd nam het aantal openstaande vacatures met in totaal 120.000 af. Maar het zijn er nu nog wel meer dan op het dieptepunt in 2003, toen er 90.000 banen open stonden en in het laatste kwartaal is het aantal wel minder hard gedaald.
Bedrijfsleven
Vooral in het bedrijfsleven zijn er minder vacatures. De commerciėle dienstverlening, waar doorgaans de helft van het aantal vacatures is te vinden, kende de grootste daling. Het aantal liep terug van 79.000 naar 63.000.
Doordat er minder banen openstaan, is ook de vacaturegraad gedaald. Dat is het gemiddelde aantal vacatures per duizend banen. Dat zijn er nu gemiddeld 17, terwijl het er een jaar geleden nog 49 waren.
quote:Het is moeilijk in te schatten hoe hoog de afschrijvingen op beleggingen in de tweede helft van het jaar zullen zijn.
Dat zegt chief executive Alex Wynaendts van Aegon donderdag in een interview voor televisiezender CNBC.
Eerder donderdag herhaalde Aegon de verwachting dat het in de rest van het jaar een verhoogd niveau van afschrijvingen op beleggingen verwacht. In het tweede kwartaal schreef Aegon EUR393 miljoen af op zijn beleggingen, waarvan ongeveer de helft gerelateerd was aan de Amerikaanse woningmarkt, onder andere via gestructureerde hypotheekpoducten.
Wynaendts zegt verder dat de kredietmarkten in de VS in de eerste helft van het jaar verbetering toonden, en dat deze in juli verder zijn verbeterd.
Ik weet voor 90% zeker dat we onder de 195 punten terecht gaan komen vroeg of later; ook al gaat de AEX eerst naar de 325quote:Op donderdag 13 augustus 2009 10:19 schreef Sloggi het volgende:
[..]
[..]
Ik heb er niet echt een mening over, ik heb er te weinig verstand van. Ik zie wel dat hier minder met alle winden mee wordt gewaaid dan (klaarblijkelijk) op de beurs. Ik vind het dus wel grappig om te zien dat mensen nog steeds dezelfde mening zijn toegedaan, al denkt half Nederland dat we weer in de lift zitten, enkel en alleen omdat de AEX weer richting de 300 is gekropen.
Waarom post je dat toch steeds? We zien nu toch al de eerste lichtpuntjes?quote:Op donderdag 13 augustus 2009 11:59 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik weet voor 90% zeker dat we onder de 195 punten terecht gaan komen vroeg of later; ook al gaan de AEX eerst naar de 325.
Ik mag hopen dat beleggers niet beinvloed raken door deze praat. Als je investeert in AEGON dan weet je op voorhand al waar het risico ligt.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 11:57 schreef RvLaak het volgende:
[..]
eens, maar het is niet wat de beleggers willen horen
Fortis affaire gemist?quote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:02 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat beleggers niet beinvloed raken door deze praat. Als je investeert in AEGON dan weet je op voorhand al waar het risico ligt.
Ik zie 0 lichtpuntjes op langere termijn. De (tijdelijke) oplevingen komen puur door interventie van de centrale banken/overheid en bedrijfsvoorraden die weer aangevuld moeten worden. Dit is niet duurzaam. Bovendien zijn de structurele problemen alleen maar dramatischer geworden.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:02 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Waarom post je dat toch steeds? We zien nu toch al de eerste lichtpuntjes?
Nee, maar investeren in financials is sowieso een linke zaak op dit moment. Als meneer Wynaendts zou verkondigen dat alle afschrijvingen bekend waren dan had ik hem niet eens serieus genomen. Wat betreft de gemiddelde belegger; die zijn daar allemaal van op de hoogte.quote:
quote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:02 schreef TeringHenkie het volgende:
[..]
Waarom post je dat toch steeds? We zien nu toch al de eerste lichtpuntjes?
Jij gaat uit van een belegger die nadenkt over de investeringen die hij doet. Ik heb dat idee al lang laten varen, gezien de bewegingen van de afgelopen tijd.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:07 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Nee, maar investeren in financials is sowieso een linke zaak op dit moment. Als meneer Wynaendts zou verkondigen dat alle afschrijvingen bekend waren dan had ik hem niet eens serieus genomen. Wat betreft de gemiddelde belegger; die zijn daar allemaal van op de hoogte.
Ah, wat Roubini al zegt (ik vind Roubini overigens veel te optimistisch):quote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:05 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik zie 0 lichtpuntjes op langere termijn. De (tijdelijke) oplevingen komen puur door interventie van de centrale banken/overheid en bedrijfsvoorraden die weer aangevuld moeten worden. Dit is niet duurzaam. Bovendien zijn de structurele problemen alleen maar dramatischer geworden.
http://www.forbes.com/200(...)nouriel-roubini.htmlquote:Forbes: A 'Jobless' And 'Wageless' Recovery?
Any sustained and strong improvement in growth has to come from a revival in private demand, and not from temporary factors like inventory adjustment and policy measures. The U.S. consumer, who, as we've noted, still accounts for close to 70% of GDP, is pulling back. Investment, which still trails consumer spending at home, will be weak. Exports will be a source of growth only in the medium term. In the short term, the rest of the world will remain dependent on the U.S. to drive demand while consumption abroad will be unable to offset the decline in U.S. consumption.
These factors suggest a sluggish economic recovery for the U.S. in the coming years until new sources of growth emerge (such as exports to emerging markets, investment, new energy and technology). Factors such as unsustainable public debt, higher structural unemployment, lower credit growth and higher taxes in the future will also constrain growth.
quote:
Precies, de belegger is een kuddedier, die graag op rijdende treinen springt. Dat kan even goed gaan, maar uiteindelijk crashed de trein het ravijn in. De belegger laat zich vooral leiden door het sentiment, en niet zo zeer door fundamentals. Met de rente op 0 betekent het automatisch dat beleggers meer gaan speculeren. Want waarom staat Ahold op 8 en ING op 10?quote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:09 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Jij gaat uit van een belegger die nadenkt over de investeringen die hij doet. Ik heb dat idee al lang laten varen, gezien de bewegingen van de afgelopen tijd.
Nou, waar blijft het herstel bij Aegon, godverdomme?quote:Voor donderdag verwacht Bender dat de opwaartse druk weer zichtbaar zal zijn, hetgeen mogelijk kan leiden tot een nieuw tussentijds hoogtepunt. "Veel zal dan afhangen van de Aegon-cijfers. Als die tegenvallen, sluit ik niet uit dat je bij het aandeel Aegon eerst koersdruk zult zien, waarna een herstel intreedt", aldus de vermogensbeheerder.
http://www.fd.nl/artikel/(...)d-twv-ruim-eur50-mlnquote:BAM ontvangt opdracht in Duitsland twv ruim EUR50 mln
13 augustus 2009, 10:35 uur | FD.nl/DJ
AMSTERDAM (FD.nl/DJ)--BAM Deutschland AG, de Duitse werkmaatschappij van Koninklijke BAM Groep nv, heeft opdracht gekregen voor de bouw van een ministerie in Stuttgart. Het bouwbedrijf meldt donderdag dat de contractwaarde ruim euro 50 mln bedraagt.
Het ministerie zal onderdak bieden aan verschillende departementen van de regering, zoals Binnenlandse Zaken en Milieu en Ruimtelijke Ordening, van de deelstaat Baden-Wurttemberg.
Bij de bouw van het ministerie zal bijzondere aandacht uitgaan naar de toepassing van duurzame energieconcepten. Het project zal naar verwachting van BAM medio 2011 worden opgeleverd.
komt vanmiddag wel ik zie weer een plus van 2% eind van de dagquote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:14 schreef pberends het volgende:
[..]
Nou, waar blijft het herstel bij Aegon, godverdomme?
quote:Op donderdag 13 augustus 2009 09:35 schreef UncleSam het volgende:
[..]
Uiteindelijk week geleden verkocht op 6.99.
Koers Aalberts 13 augustus 7.84
*snik*
Markeer mijn woorden: de komende jaren gaat Aalberts wél een claimemissie doen. Verder een uitstekend bedrijf hoor.quote:Volgens de CEO was een claimemissie, waarop in de markt werd gespeculeerd, niet aan de orde. "We hadden geen geld nodig", aldus Aalberts, die daarbij stelt dat een claimemissie niet in het belang is van de aandeelhouders of het bedrijf.
Haha, inderdaad.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:09 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Jij gaat uit van een belegger die nadenkt over de investeringen die hij doet. Ik heb dat idee al lang laten varen, gezien de bewegingen van de afgelopen tijd.
Consider them marked.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:16 schreef pberends het volgende:
[..]
[..]
Markeer mijn woorden: de komende jaren gaat Aalberts wél een claimemissie doen. Verder een uitstekend bedrijf hoor.
Dacht ik ook al:quote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:17 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Haha, inderdaad.
[ afbeelding ]
Maarja, zelfs nu bljiven de koersontwikkelingen vrij triest. Men lijkt al het negatieve nieuws zo te interpreteren naar de media dat het niet negatief is, maar positief. Ik zou me haast afvragen dat ze bij die laaste grote financiele top, alleen maar met elkaar afgesproken hebben dat iedereen z'n mond moet houden over enig negatief nieuws. En alles positief moet benaderen, omdat de mensen... het door hebben dat we er een potje van gemaakt hebben en we moeten hun vertrouwen terugwinnen zodat de economie weer kan herstellen.
quote:Op donderdag 13 augustus 2009 09:32 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Het begint er op te lijken alsof alle analisten en bedrijven heel erg hard hun best doen om maar zo veel mogelijk positieve berichten de wereld in te sturen... Toeval, georganiseerd, of denken ze allemaal in dezelfde richting?
Komende jaren staat er toch. Geen idee of dat op 29 juni 2010 is of op 7 december 2011.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:17 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Consider them marked.
Op welke termijn?
Maar dus vņņr 2012?quote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:19 schreef pberends het volgende:
[..]
Komende jaren staat er toch. Geen idee of dat op 29 juni 2010 is of op 7 december 2011.
Nah, laten we er voor 2013 van maken.quote:
dealquote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:23 schreef pberends het volgende:
[..]
Nah, laten we er voor 2013 van maken.
quote:MARKET TALK: BAM +10% na 3 orders in korte tijd, breekt uit
AMSTERDAM (Dow Jones)--BAM noteert donderdag rond 12.45 uur ruim 10% hoger op EUR7,05, nu het bedrijf in korte tijd een drietal stevige orders binnenhaalde. Handelaar Michael Jabroer van Keijser Capital voegt daar aan toe dat het aandeel bovendien opwaarts is uitgebroken boven de weerstand van EUR6,45 en aan de voet staat van een 'gap' van EUR7,15 tot EUR7,30. "De belegger wacht niet op fundamentele bewijzen. Kijk naar een aandeel als Randstad dat ook is opgelopen terwijl de arbeidsmarkt er nog steeds beroerd bij ligt. De orders voor BAM kunnen een eerste signaal zijn van een herstel waar BAM van kan gaan profiteren", aldus Jabroer. De omzetten bij BAM liggen hoog. De AEX wint donderdag rond 12.45 uur 0,8%. (ANS)
Lekker. Ik heb BAM op 24 juli gekocht voor ¤5,93. Staat nu op ¤7,08.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 12:14 schreef UncleSam het volgende:
BAM + 11%
[..]
http://www.fd.nl/artikel/(...)d-twv-ruim-eur50-mln
BAM gaat naar de 2 ofzo, en ook zij komen met een aandelenemissie. Maar dat kan nog wel jaren duren zoals gewoonlijkquote:Op donderdag 13 augustus 2009 13:02 schreef FinancialBubble het volgende:
[..]
Lekker. Ik heb BAM op 24 juli gekocht voor ¤5,93. Staat nu op ¤7,08.
Vast wel. Ondertussen profiteer ik van de stijging door turbo's te kopen en aandelen in een paar bedrijven. Als de daling van de AEX naar de 200 begint stap ik wel weer uit.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 13:06 schreef pberends het volgende:
BAM gaat naar de 2 ofzo, en ook zij komen met een aandelenemissie. Maar dat kan nog wel jaren duren zoals gewoonlijk.
Tuurlijk, als de AEX weer een tussentijdse bodem lijkt te maken koop ik ook wat long-posities. In deze tradingmarkt moet je nooit te lang bear of bull blijven.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 13:07 schreef FinancialBubble het volgende:
[..]
Vast wel. Ondertussen profiteer ik van de stijging door turbo's te kopen en aandelen in een paar bedrijven. Als de daling van de AEX naar de 200 begint stap ik wel weer uit.
Volgens mij moet je laag instappen, en hoog verkopen, niet andersom toch?quote:Op donderdag 13 augustus 2009 13:07 schreef FinancialBubble het volgende:
[..]
Vast wel. Ondertussen profiteer ik van de stijging door turbo's te kopen en aandelen in een paar bedrijven. Als de daling van de AEX naar de 200 begint stap ik wel weer uit.
Dat klopt, maar je kan het nog preciezer zeggen:quote:Op donderdag 13 augustus 2009 13:14 schreef Vandergeld het volgende:
Volgens mij moet je laag instappen, en hoog verkopen, niet andersom toch?
Ah, dus je had moeten kopen op een aex van 700, en verkopen op een aex van rond de 200?quote:Op donderdag 13 augustus 2009 13:16 schreef FinancialBubble het volgende:
[..]
Dat klopt, maar je kan het nog preciezer zeggen:
Je moet kopen als de koers omhoog gaat, en verkopen als de koers omlaag gaat. Of iets hoog of laag staat is niet zo relevant meer dan.
Toen de AEX op 700 stond ging hij daarna omlaag, dus moest je verkopen. Toen de AEX vanaf 200 weer omhoog ging, moest je kopen.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 13:18 schreef Vandergeld het volgende:
Ah, dus je had moeten kopen op een aex van 700, en verkopen op een aex van rond de 200?
Gaat Bos ze opkopen?quote:Op donderdag 13 augustus 2009 14:05 schreef RvLaak het volgende:
'Aandelen Aegon zijn gedekt'
Wat houdt dat in? Dat ze kopers hebben voor de aandelen?
ze zijn zo goed als allemaal verkocht.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 14:05 schreef RvLaak het volgende:
'Aandelen Aegon zijn gedekt'
Wat houdt dat in? Dat ze kopers hebben voor de aandelen?
alles gewoon kut , ben benieuwd naar het praatje hoe ze hier weer een positieve draai aan gevenquote:Op donderdag 13 augustus 2009 14:31 schreef RvLaak het volgende:
Core Retail Sales m/m Cijfer: -0.6% Verwachting: 0.2% Vorig cijfer: 0.3% Bijgesteld: 0.5%
Retail Sales m/m Cijfer: -0.1% Verwachting: 0.8% Vorig cijfer: 0.6% Bijgesteld: 0.8%
Unemployment Claims Cijfer: 558K Verwachting: 545K Vorig cijfer: 550K Bijgesteld: 554K
Import Prices m/m Cijfer: -0.7% Verwachting: -0.3% Vorig cijfer: 3.2% Bijgesteld: 2.6%bodem
[edit]
Bijgestelde cijfers toegevoegd
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |