Nee dus, ik had wel de search gebruikt maar niets gevonden. Ik spit dat andere topic ook even door.quote:Op maandag 10 augustus 2009 16:27 schreef Antaresje het volgende:
Heb je al in Het grote welke telescoop moet ik kopen-topic gekeken?
En overdag zonder filter kijken? Lekker voorbeeld geven zequote:Op maandag 10 augustus 2009 19:57 schreef -CRASH- het volgende:
Als ik dat KLEINE (kartonnen) dingetje zo zie....
[ afbeelding ]
Maar wat wil je max. uitgeven aan een telescoop?
Kijk eens op Telescoop.nl (je ziet de starters pagina)
Dan is het formaatje zoals de Meade ETX80 een goede keus.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 19:12 schreef Prometheus4096 het volgende:
Ja, licht er ook aan waar je precies woont. Als je in de stad woont wil er ergens heen gaan waar het donkerder is. Dus moet de telescoop niet te groot zijn.
Die heb je niet voor 200 euroquote:Op woensdag 12 augustus 2009 21:26 schreef intraxz het volgende:
Of een truss dobson, waarbij de buis voor een groot gedeelte uit pijpen bestaat die je uit elkaar kan halen.
[ afbeelding ]
Dat zijn prima dingen, maar je moet wel opletten met condens op je spiegel.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 21:26 schreef intraxz het volgende:
Of een truss dobson, waarbij de buis voor een groot gedeelte uit pijpen bestaat die je uit elkaar kan halen.
[ afbeelding ]
Maar dat is dus boven budget.quote:Op woensdag 12 augustus 2009 22:44 schreef star_gazer het volgende:
Hoe dan ook, een dobson is wel aan te raden. Eenvoudig te gebruiken en relatief goedkoop. Een beetje 20cm-dobson kost zo'n 400 a 500 euro denk ik.
Als echte hobby astronoom dan ga je voor detail...quote:Op donderdag 13 augustus 2009 16:12 schreef PeeJay1980 het volgende:
Als je Jupiter enigszins herkenbaar in beeld wil hebben, dan is een spiegeltelescoop van 150mm toch wel het minimum hoor.
De grootte van het objectief is zeer belangrijk, omdat je bij een grotere vergroting, veel meer licht nodig moet hebben. Bij die 76mm telescoop komt er maar weinig licht binnen, waardoor de grootste vergroting niet meer kan betreffen dan 150x. Hierbij moet je wel ideale omstandigheden hebben met licht, temperatuur, de kwaliteit van de spiegel, afstelling, oculair, statief.
Als je rekening met deze zaken wil houden, dan overstijg je zeer snel je budget. Mijn 150mm telescoop kost over de 500 euro en ik had inmiddels graag een grotere willen hebben. Puur om meer detail te krijgen als je naar bijvoorbeeld Jupiter aan het kijken bent.
Veel succes met de zoektocht
Bij mij is het meer een kwestie van ietsje meer detail inderdaad.quote:Op donderdag 13 augustus 2009 17:01 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Als echte hobby astronoom dan ga je voor detail...
Maar als huis tuin en keuken kijker lijkt het al genoeg dat je Jupiter/saturnus
voor je lens krijgt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |