abonnement Unibet Coolblue
  maandag 10 augustus 2009 @ 16:21:06 #1
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_71763865
Ik weet niet of ik hier in WFL goed zit met deze vraag, anders geeft een modje d'r maar een schop tegen.

Een paar jaar geleden kocht ik voor mijn vader een gaar telescoopje. Binnen de beperkingen van dat ding heeft hij er best plezier van gehad. Niet dat hij heel serieus bezig is met astronomie maar als hij op het terras zit in de zomeravonden dan vindt hij het leuk om dat ding er bij te pakken.
Nu heeft het NRC een aanbieding via Stichting de koepel voor een spiegeltelescoop. Nou weet ik er te weinig van af om te bepalen of dit een beetje zinvol is om aan te schaffen of dat je hiermee een kijker hebt die je over een jaar toch weer gaat vervangen. De wens is om bijvoorbeeld de planeten binnen ons zonnestelsel in beeld te krijgen. Liefst zo dat je bijvoorbeeld de ringen kan zien.
Kan dat hiermee of moet je dan naar (veel) duurdere telescopen?

Dus: is deze telescoop een redelijk hobbytelescoop? Kan je voor een vergelijkbaar budget een betere krijgen en zo ja, waar dan?

Het is misschien een beetje een warrige vraag maar ik ben dan ook leek. Graag info van mensen die d'r wel verstand van hebben
Life is what you make it.
pi_71764128
Op zich wel grappig ding denk ik. Ik heb pas mijn Galileoscope binnen, ben alleen nog aan het wachten op mijn statief. Maar ook zonder statief kon ik al flink wat details op de maan zien, en zien dat Jupiter een rondje en geen stipje is.

Als het goed is moet ik met statief ook de ringen van Saturnus en de vlek op Jupiter kunnen zien. Niet gek voor ¤ 24 incl verzenden
Ik weet niet hoe goed die software is die erbij zit, maar het gratis programma Stellarium vind ik zelf ook geweldig.

Heb je trouwens een link naar die aanbieding van de NRC?

[ Bericht 0% gewijzigd door Gebraden_Wombat op 10-08-2009 21:46:17 ]
Op dinsdag 23 augustus 2011 23:18 schreef problematiQue het volgende:
Mensen die zomaar claimen dat A beter is dan B moet je gewoon negeren. Internetruis.
pi_71766984
da's nou typisch zo'n apparaat dat ik nooit nieuw zou kopen, kijk liever op marktplaas of ebay
  maandag 10 augustus 2009 @ 19:46:08 #5
107058 Lord_of_the_String
vechter voor waarheid
pi_71769332
Persoonlijk vind ik het veel leuker om via internet foto's te bekijken die Hubble of andere prof-telescopen hebben gemaakt. Die zijn namelijk pas echt scherp. Heb zelf ooit een hobbytelescoop gehad, maar moet zeggen dat als ik er ooit weer een zelf aanschaf, dat er een van een groot budget gaat worden, omdat ik die kleine dingen echt niet de moeite waard vind.

oh en trouwens, kijkshop heeft ook een mooie spiegeltelscoop liggen voor 50 euri geloof ik, lijkt me wel een mooi beginnersding.
"Ego is de god die de regels maakt vandaag. Waarheid is onbelangrijk,
beter dan de ander lijken is het ideaal." Lord of the String Oktober 2015
  maandag 10 augustus 2009 @ 19:52:40 #6
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_71769520
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 16:27 schreef Antaresje het volgende:
Heb je al in Het grote welke telescoop moet ik kopen-topic gekeken?
Nee dus, ik had wel de search gebruikt maar niets gevonden. Ik spit dat andere topic ook even door.
Life is what you make it.
pi_71769676
Als ik dat KLEINE (kartonnen) dingetje zo zie....



Maar wat wil je max. uitgeven aan een telescoop?

Kijk eens op Telescoop.nl (je ziet de starters pagina)

[ Bericht 17% gewijzigd door -CRASH- op 10-08-2009 20:10:55 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  maandag 10 augustus 2009 @ 21:10:56 #8
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_71772017
Ik zat zelf te denken om tot ¤ 200,- te gaan. Ik had me niet gerealiseerd dat het een kartonnen ding was trouwens. Dat is natuurlijk geen aanbeveling.
Ik kijk eens rond op de site die je aanbeveelt.
Life is what you make it.
pi_71772674
Als je een telescoop wil bestellen kan je dan volgens mij het beste bij een Duitse site doen. Ik heb bij astroshop.de een 10" meade lightbridge gekocht voor 500 euro. Dat is 200 euro goedkoper dan bij de nederlandse webshops.
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
  maandag 10 augustus 2009 @ 21:52:39 #10
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_71773334
Okay, dat is ook een tip om in acht te nemen. Heb je ook een adres voor een goede Duitse website?

Ik zit wat te lezen en voor zover ik begrijp moet ik dus niet teveel letten op vergrotingen maar vooral op de wijdte van het objectief?
Wat zijn verder aandachtspunten?
Life is what you make it.
pi_71774910
http://www.astroshop.de/en
http://www.teleskop-express.de/shop/index.php/language/en

Hier heb ik veel op gekeken toen ik een telescoop wilde kopen. Voordat je een telescoop koopt moet je vooral eerst goed weten waarvoor je hem wil gaan gebruiken en wat daarbij komt kijken. Deze site heeft mij daar erg mee geholpen.

http://www.dekoepel.nl/sterrenkijker/
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
  woensdag 12 augustus 2009 @ 01:01:34 #12
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_71807468
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 19:57 schreef -CRASH- het volgende:
Als ik dat KLEINE (kartonnen) dingetje zo zie....

[ afbeelding ]

Maar wat wil je max. uitgeven aan een telescoop?

Kijk eens op Telescoop.nl (je ziet de starters pagina)

En overdag zonder filter kijken? Lekker voorbeeld geven ze
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
pi_71826173
Als je serieus deze hobby wilt gaan beginnen zou ik een 6 inch tot 10 inch spiegeltelescoop kopen. Dus een newtonian dobsonian.

Als je alleen planeten wilt bekijken zou ik een redelijk betaalbare lenstelescoop met een goed statief en genoeg vergroting nemen.

Maar als je sterren enzo wilt gaan bekijken wil je de grootste telescoop die je met je budget kan betalen en welke nog practisch goed bruikbaar is. Een telescoop die 2x groter is vangt 4 keer zoveel licht. Maar een telescoop die 2x groter is is meestal minder dan 2x duurder. Dus hoe groter, hoe meer waar voor je geld.

Dus je kunt beter wachten en met een verrekijker de hele sterrenhemel uit je hoofd leren. En als het dan nog interessant genoeg is een 8 tot 10 inch telescoop kopen.
pi_71826240
Als je in de stad woont zou ik het sowieso vergeten.... behalve als je met de telescoop naar een plek wilt rijden waar weinig kunstmatig licht is.
pi_71826643
Ja, licht er ook aan waar je precies woont. Als je in de stad woont wil er ergens heen gaan waar het donkerder is. Dus moet de telescoop niet te groot zijn.

En als je nergens heen kunt dan zal je telescoop gewoon niet zo goed werken.
pi_71829263
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 19:12 schreef Prometheus4096 het volgende:
Ja, licht er ook aan waar je precies woont. Als je in de stad woont wil er ergens heen gaan waar het donkerder is. Dus moet de telescoop niet te groot zijn.
Dan is het formaatje zoals de Meade ETX80 een goede keus.
En dan nog met een opberg koffer erbij
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_71830845
Of een truss dobson, waarbij de buis voor een groot gedeelte uit pijpen bestaat die je uit elkaar kan halen.

XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
pi_71831790
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 21:26 schreef intraxz het volgende:
Of een truss dobson, waarbij de buis voor een groot gedeelte uit pijpen bestaat die je uit elkaar kan halen.

[ afbeelding ]
Die heb je niet voor 200 euro
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  woensdag 12 augustus 2009 @ 22:41:43 #19
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_71833850
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 21:26 schreef intraxz het volgende:
Of een truss dobson, waarbij de buis voor een groot gedeelte uit pijpen bestaat die je uit elkaar kan halen.

[ afbeelding ]
Dat zijn prima dingen, maar je moet wel opletten met condens op je spiegel.
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  woensdag 12 augustus 2009 @ 22:44:24 #20
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_71833943
Hoe dan ook, een dobson is wel aan te raden. Eenvoudig te gebruiken en relatief goedkoop. Een beetje 20cm-dobson kost zo'n 400 a 500 euro denk ik.
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  donderdag 13 augustus 2009 @ 00:55:42 #21
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_71837437
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 22:44 schreef star_gazer het volgende:
Hoe dan ook, een dobson is wel aan te raden. Eenvoudig te gebruiken en relatief goedkoop. Een beetje 20cm-dobson kost zo'n 400 a 500 euro denk ik.
Maar dat is dus boven budget.
Overigens gaat het om recreatief amateurgebruik vanaf het terras in Frankrijk met erg weinig strooilicht en dus een behoorlijk heldere sterrenhemel. Vervoer e.d. is dus niet belangrijk.
Life is what you make it.
  donderdag 13 augustus 2009 @ 01:20:42 #22
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71837868
TVP.
"Het wezen der dingen is vlucht, het wezen der ziel is verdriet."
Mijn Tamagotchi-beestje moet gevoed worden.
pi_71851372
Als je Jupiter enigszins herkenbaar in beeld wil hebben, dan is een spiegeltelescoop van 150mm toch wel het minimum hoor.
De grootte van het objectief is zeer belangrijk, omdat je bij een grotere vergroting, veel meer licht nodig moet hebben. Bij die 76mm telescoop komt er maar weinig licht binnen, waardoor de grootste vergroting niet meer kan betreffen dan 150x. Hierbij moet je wel ideale omstandigheden hebben met licht, temperatuur, de kwaliteit van de spiegel, afstelling, oculair, statief.
Als je rekening met deze zaken wil houden, dan overstijg je zeer snel je budget. Mijn 150mm telescoop kost over de 500 euro en ik had inmiddels graag een grotere willen hebben. Puur om meer detail te krijgen als je naar bijvoorbeeld Jupiter aan het kijken bent.

Veel succes met de zoektocht
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_71852768
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 16:12 schreef PeeJay1980 het volgende:
Als je Jupiter enigszins herkenbaar in beeld wil hebben, dan is een spiegeltelescoop van 150mm toch wel het minimum hoor.
De grootte van het objectief is zeer belangrijk, omdat je bij een grotere vergroting, veel meer licht nodig moet hebben. Bij die 76mm telescoop komt er maar weinig licht binnen, waardoor de grootste vergroting niet meer kan betreffen dan 150x. Hierbij moet je wel ideale omstandigheden hebben met licht, temperatuur, de kwaliteit van de spiegel, afstelling, oculair, statief.
Als je rekening met deze zaken wil houden, dan overstijg je zeer snel je budget. Mijn 150mm telescoop kost over de 500 euro en ik had inmiddels graag een grotere willen hebben. Puur om meer detail te krijgen als je naar bijvoorbeeld Jupiter aan het kijken bent.

Veel succes met de zoektocht
Als echte hobby astronoom dan ga je voor detail...
Maar als huis tuin en keuken kijker lijkt het al genoeg dat je Jupiter/saturnus
voor je lens krijgt
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_71852981
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 17:01 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Als echte hobby astronoom dan ga je voor detail...
Maar als huis tuin en keuken kijker lijkt het al genoeg dat je Jupiter/saturnus
voor je lens krijgt
Bij mij is het meer een kwestie van ietsje meer detail inderdaad.

Maar bij een kijker zoals in de eerste post, is het meer een licht stipje, waarbij je tijdens het heftig heen en weer bewegen van het object, net kan onderscheiden dat het een planeet is i.p.v. een ster buiten ons zonnestelsel. Neem van mij aan dat het plezier er snel vanaf is. Juist om die reden haken veel mensen af bij deze enorm interessante hobby. Ze kunnen namelijk bijna niets zien.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')