Ik moet eerlijke zeggen dat ik het verschil tussen 'meer ontwikkeld' en 'hoger ontwikkeld' niet zo zie. Als we het over de ladder hebben, dan zou ik wel willen stellen dat we hoger op de ladder zitten, maar niet (per se) op de bovenste sport.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 11:05 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Jij sprak toch van hoger op een ladder, hoger bewustzijn?
Verander hoger maar eens in meer (ontwikkeld) . Dat werkt relativerend.
Meer ontwikkelt geeft mi aan dat we daarin meer mogelijkheden bezitten.quote:Op vrijdag 14 augustus 2009 15:17 schreef Dwerfion het volgende:
Ik moet eerlijke zeggen dat ik het verschil tussen 'meer ontwikkeld' en 'hoger ontwikkeld' niet zo zie. Als we het over de ladder hebben, dan zou ik wel willen stellen dat we hoger op de ladder zitten, maar niet (per se) op de bovenste sport.
sowieso zijn wij dieren, dat we wat intelligenter zijn en taalvermogen hebben doet daar niks aan af. Dieren hebben ook bewustzijn, maar zijn én minder intelligent én kunnen zich niet in taal uitdrukken (enkele uitzonderingen daargelaten, die dan ook nog eens door de mens getraind zijn)quote:Op donderdag 13 augustus 2009 09:41 schreef Bensel het volgende:
[..]
je weet niet of andere wezens bewustzijn hebben of niet. Wat zijn de criteria om aan bewustzijn te voldoen? hoe wil je dat meten?
maw: we kunnen niet zien wat er binnen de gedachtenwereld van een dier zich afspeelt. Daardoor kun je niet met zekerheid zeggen of een dier spiritueel is, of, in jouw geval, niet. Om die reden zeggen dat een dier dus lager op de ladder staat is absolute bullshit, aangezien het tegendeel net zo goed waar kan zijn
Gevormd Uit Sterrenstof, blz. 154-155quote:Zoals ik in hoofdstuk 3 uitgelegd heb, kan de evolutietheorie op dit moment nog lang niet de hele ontwikkeling van het leven verklaren. Maar de geschiedenis leert dat inzichten in de wetenschap snel kunnen veranderen. Aan het einde van de negentiende eeuw meenden de natuurkundigen dat ze de wereld redelijk goed begrepen en dat de natuurkunde zo goed als af was. Er zaten alleen nog een paar lelijke plekken in hun verklaring voor hoe de wereld in elkaar zat. Maar achter die paar lelijke plekken bleek een volledig nieuwe natuurkunde te zitten, de kwantummechanica. Niemand had dat voorspeld en veel toonaangevende natuurkundigen uit die tijd bleken het dus helemaal mis te hebben. Met die les in het achterhoofd lijkt het gevaarlijk om ervan uit te gaan dat de evolutietheorie nimmer met verklaringen zal komen voor wat nu nog onherleidbaar complexe systemen lijken. De bewijsvoering voor intelligent ontwerp lijkt daarmee op dit moment nogal dun.
Kan dat wat concreter, dat 'de evolutietheorie kan nog niet alles verklaren'? Het fysica argument betreft namelijk juist wel een zekere analogie met ID in die zin dat men niet zozeer nog niet precies wist hoe de klassieke fysica bepaalde fenomenen kon veroorzaken, maar juist dat de implicaties van de klassieke fysica niet strookten met empirische observaties. Een belangrijke oorzaak daarbij was de toegenomen observatiemogelijkheden. In de evolutionaire biologie ontbreken dergelijke fundamentele contradicties met observaties naar mijn weten. Natuurlijk is er nog heel veel dat men niet weet, maar gebrek aan kennis over specifieke mechanismen is van een andere orde dan fundamenteel conflicterende waarnemingen.quote:Zoals ik in hoofdstuk 3 uitgelegd heb, kan de evolutietheorie op dit moment nog lang niet de hele ontwikkeling van het leven verklaren. Maar de geschiedenis leert dat inzichten in de wetenschap snel kunnen veranderen. Aan het einde van de negentiende eeuw meenden de natuurkundigen dat ze de wereld redelijk goed begrepen en dat de natuurkunde zo goed als af was. Er zaten alleen nog een paar lelijke plekken in hun verklaring voor hoe de wereld in elkaar zat. Maar achter die paar lelijke plekken bleek een volledig nieuwe natuurkunde te zitten, de kwantummechanica. Niemand had dat voorspeld en veel toonaangevende natuurkundigen uit die tijd bleken het dus helemaal mis te hebben. Met die les in het achterhoofd lijkt het gevaarlijk om ervan uit te gaan dat de evolutietheorie nimmer met verklaringen zal komen voor wat nu nog onherleidbaar complexe systemen lijken. De bewijsvoering voor intelligent ontwerp lijkt daarmee op dit moment nogal dun.
Hij zei het in het hoofdstuk over Intelligent Design en het geciteerde fragment kwam n.a.v. het bespreken van de bekende 'onherleidbare complexiteiten' van Behe. Fransen beargumenteert volgens mij dat het niet zoveel zegt dat de evolutietheorie nog niet alles kan verklaren, omdat de wetenschap in het verleden heeft bewezen dat het snel kan gaan met het verklaren van onverklaarbare zaken. Hij vindt het daarom gevaarlijk dat sommige ID'ers ervan uitgaan dat er nooit goede verklaringe voor onherleidbare complexiteiten zullen komen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 17:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Kan dat wat concreter, dat 'de evolutietheorie kan nog niet alles verklaren'? Het fysica argument betreft namelijk juist wel een zekere analogie met ID in die zin dat men niet zozeer nog niet precies wist hoe de klassieke fysica bepaalde fenomenen kon veroorzaken, maar juist dat de implicaties van de klassieke fysica niet strookten met empirische observaties. Een belangrijke oorzaak daarbij was de toegenomen observatiemogelijkheden. In de evolutionaire biologie ontbreken dergelijke fundamentele contradicties met observaties naar mijn weten. Natuurlijk is er nog heel veel dat men niet weet, maar gebrek aan kennis over specifieke mechanismen is van een andere orde dan fundamenteel conflicterende waarnemingen.
Wat ik een beetje mis in je argumentatie is het besef dat relativiteits theorie niet zozeer een omverwerping van newtoniaanse natuurkunde is maar eerder een uitdieping en een toevoeging.quote:Op maandag 10 augustus 2009 15:52 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nou, we weten nu beter hoe zo'n paradigmaverschuiving in z'n werk kan gaan, en dus kunnen we heel mooi de open vragen en het fundament van theorieën gaan vergelijken en kijken of de geschiedenis zich kan herhalen.
Hebben de open vragen in de evolutietheorie de potentie om ook zo'n dergelijke denkverschuiving in de biologie te bewerkstelligen? Dat lijkt me toch geen geneuzel
Qua berekeningen wel. Qua fundament absoluut niet. Ruimte en tijd zijn gekoppeld, en niet onafhankelijk van elkaar. Ruimtetijd is niet een star geheel waar we verder weinig eigenschappen aan kunnen geven; het maakt juist deel uit van de dynamica van alles. Hetzelfde geldt voor de quantumfysica. Als de QM "waar" is, dan is de natuur inherent quantumfysisch, wat enorme gevolgen zou hebben voor ons wereldbeeld. Dat we op grote schaal nog steeds klassieke fysica kunnen toepassen doet daar niks aan af.quote:Op maandag 17 augustus 2009 19:50 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wat ik een beetje mis in je argumentatie is het besef dat relativiteits theorie niet zozeer een omverwerping van newtoniaanse natuurkunde is maar eerder een uitdieping en een toevoeging.
Strict gesproken staat zelfs nu nog newtoniaanse natuurkunde als een huis, zolang v, etc... maar laag genoeg is.
Ik denk dat zoiets best mogelijk kan zijn met de evolutietheorie, maar moeilijk voorstelbaar. De ideen van quanumfysica zijn ook zo absurd dat je ze meteen af zou schrijven als het niet bewijsbaar zo zou zijn. Hetzelfde geldt denk ik voor evolutietheorie, een enorme shift zou mogelijk kunnen zijn, of dit ooit zal gebeuren is denk ik moeilijk voor te stellen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 20:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Qua berekeningen wel. Qua fundament absoluut niet. Ruimte en tijd zijn gekoppeld, en niet onafhankelijk van elkaar. Ruimtetijd is niet een star geheel waar we verder weinig eigenschappen aan kunnen geven; het maakt juist deel uit van de dynamica van alles. Hetzelfde geldt voor de quantumfysica. Als de QM "waar" is, dan is de natuur inherent quantumfysisch, wat enorme gevolgen zou hebben voor ons wereldbeeld. Dat we op grote schaal nog steeds klassieke fysica kunnen toepassen doet daar niks aan af.
Fysica is natuurlijk veel meer dan berekeningen;we willen die berekeningen kunnen rechtvaardigen.![]()
Ik was dus benieuwd in hoeverre dit ook met de evolutietheorie het geval kon zijn.
Zeker mooi beschreven. Zou inderdaad best kunnen maar zou ook best een suikerspin kunnen zijn of een grote vrieskist. Ik kan er niet zo veel mee, noch begrijp ik waarom deze zienswijze minder "absurd" (kan even geen beter woord vinden) voor wetenschappers is & geloofwaardiger vor de masses is als het oude standaard beeld van god?quote:Op maandag 17 augustus 2009 21:08 schreef Agno_Sticus het volgende:
Mooi topic!![]()
Ik volg al een tijdje het weblog van de Lachende Theoloog. Hij (of eigenlijk zij, want het zijn vier theologen die daar schrijven) baseert zich op een interessante hypothese waarmee een brug geslagen kan worden tussen religie en de evolutietheorie. Grofweg is het idee dat als je aanneemt dat de evolutietheorie waar is (en de bewijzen zijn er, dus waarom niet?), dan is een logische vervolgconclusie dat ons, op overleven gerichte brein, waarschijnlijk dusdanig geëvolueerd is dat we voornamelijk een logische geordende werkelijkheid kunnen waarnemen. Het is een werkelijkheid die vrij is van bijvoorbeeld tegenstrijdigheden, wonderen en anomaliën. Het zit wel vol met logische, causale, coherente verbanden.
Dat idee biedt een hoop perspectieven, want daar komt ie al: juist omdat de evolutietheorie waar is kunnen we met onze hersens nooit de volledige werkelijkheid kunnen doorgronden. We zitten als het ware opgesloten in een enkel logisch begrepen niche van de werkelijkheid. De Lachende Theoloog benoemt het complement van deze logische niche als het Trancendente of de Trivialiteit. Da's een werkelijkheid waarin werkelijk alles kan en mag. Acausale relaties, instantane communicatie, wonderen, etc. Dus aldaar kan ook heel goed een entiteit als "God" bestaan. Deze entiteit zullen we echter nooit kunnen snappen, maar we kunnen al zijn/haar onbegrijpelijk handelen wel ervaren en beleven.
De gedachte sprak me bijzonder aan. En alhoewel ik helemaal niets met religie heb, geloof ik niet dat onze waargenomen en wetenschappelijk verklaarde werkelijkeid op termijn ook de volledige werkelijkheid zal beschrijven (laten we wel zijn: we blijven ons continu verbazen. Vele wetenschappelijke doorbraken roepen nog raadselachtigere vervolgvragen op. En dat alleen al is prachtig!). Heb daarom een paar maanden geleden een illustratief plaatje van het idee gemaakt.
http://delachendetheoloog(...)/agno-op-zondag.html
Neemt niet weg dat de hoeveelheid spreekwoordelijke epicycles die nodig zijn om evolutietheorie te laten blijven staan binnen de huidige observaties nihil zijn. Daar waar Newtoniaanse natuurkunde vanaf het begin al problemen had met zoiets schijnbaar triviaals als de baan van Mercurius.quote:Op maandag 17 augustus 2009 20:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Qua berekeningen wel. Qua fundament absoluut niet. Ruimte en tijd zijn gekoppeld, en niet onafhankelijk van elkaar. Ruimtetijd is niet een star geheel waar we verder weinig eigenschappen aan kunnen geven; het maakt juist deel uit van de dynamica van alles. Hetzelfde geldt voor de quantumfysica. Als de QM "waar" is, dan is de natuur inherent quantumfysisch, wat enorme gevolgen zou hebben voor ons wereldbeeld. Dat we op grote schaal nog steeds klassieke fysica kunnen toepassen doet daar niks aan af.
Fysica is natuurlijk veel meer dan berekeningen;we willen die berekeningen kunnen rechtvaardigen.![]()
Ik was dus benieuwd in hoeverre dit ook met de evolutietheorie het geval kon zijn.
nee, ik denk niet dat er zulke grote shifts meer voor zullen komen in evolutie. Omdat evolutie zelf namelijk een concept is die uit verschillende subconcepten bestaat, namelijk natuurlijke selectie, overerving, mutatie, etc. Al deze concepten zijn vrij gemakkelijk los te beschouwen, maar allen te samen vormen ze de evolutietheorie. Bovendien is de biologie minder precies. Er zijn wel degelijk formules voor evolutie, maar over het geheel is het slechts globaal in formules uit te drukken. ga je dieper in op evolutie, kom je al snel in het domein van de chemie, en ga je dieper in op chemie, kom je uiteindelijk in de natuurkunde (en wellicht daarna wiskunde, maar dat is voer voor filosofen). Het is dus veel meer 'macro' dan natuurkundige verklaringen.quote:Op maandag 17 augustus 2009 20:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Qua berekeningen wel. Qua fundament absoluut niet. Ruimte en tijd zijn gekoppeld, en niet onafhankelijk van elkaar. Ruimtetijd is niet een star geheel waar we verder weinig eigenschappen aan kunnen geven; het maakt juist deel uit van de dynamica van alles. Hetzelfde geldt voor de quantumfysica. Als de QM "waar" is, dan is de natuur inherent quantumfysisch, wat enorme gevolgen zou hebben voor ons wereldbeeld. Dat we op grote schaal nog steeds klassieke fysica kunnen toepassen doet daar niks aan af.
Fysica is natuurlijk veel meer dan berekeningen;we willen die berekeningen kunnen rechtvaardigen.![]()
Ik was dus benieuwd in hoeverre dit ook met de evolutietheorie het geval kon zijn.
De Bijbel is geschreven door mensen. Diezelfde mensen beweerden ook dat de bijbel door God is ingegeven en ook weer diezelfde mensen hadden belangen erin dat hun verhaal gehoord werd.quote:Op maandag 17 augustus 2009 21:50 schreef Symo het volgende:
Echter wat ik frapant vind in het artikel is het volgende:
Maar Dawkins en de zijnen hebben toch wel een punt als ze zeggen dat Darwin de idee van de mens als kroon der schepping heeft weerlegd?
“Nee. Mijn reden om de mens als de kroon der schepping te zien, is niet biologisch, maar theologisch. In de Bijbel staat: God schiep de mens naar zijn beeld en gelijkenis. Dat heeft hij niet over de apen, de olifanten of de regenwormen gezegd, maar alleen over de mens.
Dat zou dus betekenen dat we op een eindpunt zijn beland.
Frappant indeed om dat zo te interpreteren, een interpretatie die mi nooit ooit een Godsmond zou kunnen komen. Enkel egoistische verdraaiingen des mens, de eennalaatste zin en dan vooral de laatste.quote:Op maandag 17 augustus 2009 21:50 schreef Symo het volgende:
Echter wat ik frapant vind in het artikel is het volgende:
Maar Dawkins en de zijnen hebben toch wel een punt als ze zeggen dat Darwin de idee van de mens als kroon der schepping heeft weerlegd?
“Nee. Mijn reden om de mens als de kroon der schepping te zien, is niet biologisch, maar theologisch. In de Bijbel staat: God schiep de mens naar zijn beeld en gelijkenis. Dat heeft hij niet over de apen, de olifanten of de regenwormen gezegd, maar alleen over de mens.
Hoezo omdat dat egoistisch over kan komen?quote:Ik wil best nog nemen dat ''wij mensen'' een verhoogde mate van ''inzicht'' & inteligentie hebben. Dit is natuurlijk ook geen discussiepunt. Echter, om vast te blijven klampen aan het idee dat wij een verwezenlijking zijn van het goddelijke ( in een soort absolute vorm) vind ik echt achterhaald.
Dus, omdat de evolutie geleidelijk plaats vind, is het niet absoluut?quote:Overigens heb ik meer respect, voor meneer Fransen, dan voor een meneer Dawkins, Fransen durft zijn beeld tenminste bij te stellen daar waar Dawkins net zo goed uit gaat van een Absolute aaname. Als de evolutie leer ons iets moet leren, is dat we niet uit moeten gaan van het absolute maar het geleidelijke.
Hoezo is macht slechts een standpunt?quote:Op maandag 17 augustus 2009 23:20 schreef pomtiedom het volgende:
Alles is gelijk ongeacht zijn macht want ook macht, zelfs absolute macht is slechts een standpunt. Alle wezens zijn gelijk en daarmee staan God en de duivel, als ze al bestaan hooguit gelijk aan mij, niet meer en niet minder. Ergo, het maakt voor mij niets uit of God en de duivel wel of niet bestaan daar zij mijn gelijken zijn kunnen zij mij slechts adviseren en is hun daadwerkelijke bestaan alleen maar van belang als ik verkies het van belang te vinden.
We kunnen het meeste in grote lijnen verklaren vanaf de oerknal, wat ervoor was heeft geen belang van betekenis op het heden, buiten dat we erdoor bestaan.
Platonisch? Ja, maar het zorgt ervoor dat je God kunt laten bestaan zonder dat je er last van hebt.
Hmm, wat maakt macht?quote:Op maandag 17 augustus 2009 23:26 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Hoezo is macht slechts een standpunt?
Afhankelijk van is iets anders dan slechts een standpunt. Als jij een bank beroofd kom je er niet mee weg door tegen de politie te zeggen dat je niet vindt dat hun demacht hebben je te arresteren. Zelfde geld voor een hypotetische almachtige god.quote:Op maandag 17 augustus 2009 23:31 schreef pomtiedom het volgende:
[..]
Hmm, wat maakt macht?
Als ik een dictator ben en ik dreig met massamoord als het volk niet doet wat ik wil, heb ik dan macht?
-Als ze het doen heb ik macht omdat ze iets anders machtiger vinden dan mijn wil, namelijk leven.
-Als ze zich verzetten moet ik de macht van andere gebruiken om de macht van het volk te breken, macht die ze ontlenen aan te leven.
-Als ze de dood verkiezen en ik dood ze dan heb ik geen volk meer om mijn wil over uit te oefenen.
Macht, is net zoals de definitie van goed en kwaad iets wat afhankelijk is van standpunten. Mensen vergeten dat maar al te snel.
Bah, de mens zoekt in het duister naar verlichting, maar vindt slechts de waarheid. Het ziet er alleen naar uit dat de mens wat langer moet zoeken dan ik heb gedacht. En nu opschieten, ik blijf niet reïncarneren op deze bal modder.
Je snapt het nog steeds niet.quote:Op maandag 17 augustus 2009 23:56 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Afhankelijk van is iets anders dan slechts een standpunt. Als jij een bank beroofd kom je er niet mee weg door tegen de politie te zeggen dat je niet vindt dat hun demacht hebben je te arresteren. Zelfde geld voor een hypotetische almachtige god.
quote:Op maandag 17 augustus 2009 22:45 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Frappant indeed om dat zo te interpreteren, een interpretatie die mi nooit ooit een Godsmond zou kunnen
komen. Enkel egoistische verdraaiingen des mens, de eennalaatste zin en dan vooral de laatste.
[..]
Hoezo omdat dat egoistisch over kan komen?
[..]
Dus, omdat de evolutie geleidelijk plaats vind, is het niet absoluut?
Dan ga je woorden willen vergelijken wara het niet hoeft
Ik vind dat jij nogal absoluut overkomt bij de veronderstelling dat dingen niet absoluut kunnen zijn, beetje gek niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |