abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 augustus 2009 @ 19:50:29 #201
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_71959139
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 16:47 schreef koningdavid het volgende:

[..]
Dat weten we, maar heb je ook een opdracht van God gezien die van toepassing is op jou?
Dat gaat wat moeilijk als je niet gelooft in denkbeeldige vriendjes, zoals ik.
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_71959300
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 19:50 schreef Telecaster het volgende:

[..]

en hoe ben je tot die conclusie gekomen. Het heeft wellicht te maken met het feit dat teveel waarheid-relativisme leidt tot nihilisme.
  maandag 17 augustus 2009 @ 19:55:09 #203
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_71959322
Ik wilde een serieuze reactie plaatsen, maar na het lezen van de OP kom ik niet verder dan een Facepalm.

Beweren dat de Islam het meest gevaarlijk zou zijn. TS heeft waarschijnlijk nooit van Tamil Tijgers gehoord.

En zelfs dan; geweld verklaren door religie, wederom Facepalm.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  maandag 17 augustus 2009 @ 20:48:03 #204
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_71961210
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 19:54 schreef regularjoeback het volgende:

[..]
en hoe ben je tot die conclusie gekomen.
Simpel - gewoon logisch nadenken. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er een opperwezen bestaat.

(En mocht er wel eentje bestaan, dan is de kans dat je *precies* de goede aanbidt ook vrij gering als je kijkt naar de ontelbare aantallen goden en bijbehorende religies die inmiddels de revue zijn gepasseerd.)

Als jij er blij van wordt om dat nihilisme te noemen hou ik je niet tegen.
quote:
Het heeft wellicht te maken met het feit dat teveel waarheid-relativisme leidt tot nihilisme.
Eerder heeft het gegeven dat veel mensen "toch wel in Iets geloven" te maken met het feit dat veel mensen kennelijk niet sterk genoeg in hun schoenen staan om het eindige aardse leven aan te kunnen zonder zich uit angst te moeten vastklampen aan een denkbeeldig vriendje met toverkracht.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
  maandag 17 augustus 2009 @ 20:50:32 #205
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_71961294
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 19:55 schreef Bowlingbal het volgende:
TS heeft waarschijnlijk nooit van Tamil Tijgers gehoord.
Misschien wel grappig om in het licht van deze discussie te melden dat de marxistische Tamil Tijgers de uitvinders zijn van de zelfmoordbomgordel. En jaren lang met stip op nummer 1 hebben gestaan op de wereldwijde zelfmoordaanslagstatistieken.

Dus als je je afvraagt waar de radicale mohammedanen het van hebben afgekeken...
pi_71962007
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 19:50 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Dat heeft er niks mee te maken.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
  maandag 17 augustus 2009 @ 21:25:46 #207
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_71962632
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 20:50 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Misschien wel grappig om in het licht van deze discussie te melden dat de marxistische Tamil Tijgers de uitvinders zijn van de zelfmoordbomgordel. En jaren lang met stip op nummer 1 hebben gestaan op de wereldwijde zelfmoordaanslagstatistieken.

Dus als je je afvraagt waar de radicale mohammedanen het van hebben afgekeken...
... de Christelijke / Hindoestaanse Tamil Tijgers.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  maandag 17 augustus 2009 @ 21:41:50 #208
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_71963333
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 21:11 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dat heeft er niks mee te maken.
Zeker wel - jij vraagt of *ik* in de bijbel een opdracht zie.

En ik geef je de eenvoudige hoofdreden waarom dat niet zo is.
  maandag 17 augustus 2009 @ 21:44:20 #209
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_71963451
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 21:25 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

... de Christelijke / Hindoestaanse Tamil Tijgers.
Daarover lopen de meningen dan uiteen:
quote:
The Tamil Tigers have been influenced by a Marxist/Leninist ideology which is largely atheistic and disavow any connection with the Hinduism practiced by many of the people the the region of Sri Lanka where they operate.
(http://www.godweb.org/suicidebombers.htm)
pi_71969768
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 16:47 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dat weten we, maar heb je ook een opdracht van God gezien die van toepassing is op jou?
Voor mij als jood of als christen? (Voor de goede orde: ik beschouw mezelf niet als een van beide.)
Ik heb geen zin om de pil door te gaan zoeken, maar ik maak me sterk van wel. Als jood heb je te maken met de wetten uit het oude testament en onlangs is er al een regel tegengekomen, dat je een lastige zoon moest laten doodslaan of stenigen. Christenen hebben te maken met het evangelie, dat inderdaad een stuk vreedzamer is. Paulus is al een stuk strenger, en ik neem aan dat je zijn leringen toch wel als gods woord of minstens gods invloed beschouwt.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_71969779
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 19:54 schreef regularjoeback het volgende:

[..]

en hoe ben je tot die conclusie gekomen. Het heeft wellicht te maken met het feit dat teveel waarheid-relativisme leidt tot nihilisme.
Hoezo: leidt tot nihilisme? Is helemaal niet nodig.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 08:20:24 #212
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_71971629
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 01:22 schreef Kees22 het volgende:

[..]
Ik heb geen zin om de pil door te gaan zoeken, maar ik maak me sterk van wel.
Yup. Ik heb Leviticus al genoemd - dat bevat een lange, *lange* opsomming van verboden, waarvoor het gelovigen is verplicht overtreders te stenigen tot de dood erop volgt.

Zoals ik al zei geloof ik niet in sprookjes, maar iemand die de bijbel letterlijk neemt is, bijvoorbeeld, verplicht overspeligen te stenigen.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 08:29:22 #213
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_71971725
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 01:23 schreef Kees22 het volgende:

[..]
Hoezo: leidt tot nihilisme? Is helemaal niet nodig.
Ach ja. Gelovigen vinden iedereen die niet in hun hallelujasprookjes, die je de vette worst van een heerlijk leven na de dood (als je in het aardse leven maar je bek houdt, hard doorwerkt, braaf gehoorzaamt aan de religieuze leiders die opvallend vaak wel in grote weelde leven en volgzaam je kerkbelasting betaalt, natuurlijk) beloven, gelooft al snel een nihilist .
pi_71972166
quote:

[..]

Ik heb geen zin om de pil door te gaan zoeken, maar ik maak me sterk van wel.
Dat zegt me eerlijk gezegd niet zoveel.
quote:
Als jood heb je te maken met de wetten uit het oude testament en onlangs is er al een regel tegengekomen, dat je een lastige zoon moest laten doodslaan of stenigen.
Je overdrijft nogal.

quote:
Christenen hebben te maken met het evangelie, dat inderdaad een stuk vreedzamer is. Paulus is al een stuk strenger, en ik neem aan dat je zijn leringen toch wel als gods woord of minstens gods invloed beschouwt.
Paulus' lessen beschouw ik zeker als goddelijk geïnspireerd.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_71972188
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 08:20 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Yup. Ik heb Leviticus al genoemd - dat bevat een lange, *lange* opsomming van verboden, waarvoor het gelovigen is verplicht overtreders te stenigen tot de dood erop volgt.

Zoals ik al zei geloof ik niet in sprookjes, maar iemand die de bijbel letterlijk neemt is, bijvoorbeeld, verplicht overspeligen te stenigen.
Je hebt te weinig theologische kennis, zo blijkt, als je denkt dat de wetten in Leviticus algemeen geldend zijn voor elke gelovige op elke plaats en tijd. Die wetten waren vrij specifiek.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 09:23:18 #216
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_71972412
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 09:08 schreef koningdavid het volgende:

[..]
Je hebt te weinig theologische kennis, zo blijkt, als je denkt dat de wetten in Leviticus algemeen geldend zijn voor elke gelovige op elke plaats en tijd. Die wetten waren vrij specifiek.
Waarom heeft Jezus dan gezegd dat alle, *alle*, wetten uit thet OT, dus ook Leviticus, onverkort en zonder dat er een letter aan mag worden veranderd, van kracht zullen blijven tot de laatste dag?
pi_71973243
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 09:23 schreef Telecaster het volgende:

[..]

Waarom heeft Jezus dan gezegd dat alle, *alle*, wetten uit thet OT, dus ook Leviticus, onverkort en zonder dat er een letter aan mag worden veranderd, van kracht zullen blijven tot de laatste dag?
Je doelt op Matteus 5:17,18:
quote:
Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.
De vraag is: wat wordt hier bedoeld met "totdat alles gebeurd zal zijn"? Jezus' kruisiging of de eindtijd?
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 10:16:52 #218
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_71973404
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 10:08 schreef Haushofer het volgende:

[..]

[..]
Yup.
quote:
De vraag is: wat wordt hier bedoeld met "totdat alles gebeurd zal zijn"? Jezus' kruisiging of de eindtijd?
Ik denk dat de strofe "zolang de hemel en de aarde bestaan" in deze veelzeggend is. Eindigden de hemel en aarde met de kruisiging..?

Edit: nog even aanvullend - je ziet hoe multi-interpretabel dit nu al is, en we hebben het nu over 1 specifieke vertaling in het Nederlands van een duizenden jaar oud, ontelbare malen ver- en hertaald en op politieke / religieuze redenen aangepast boek... kun je nagaan. De bijbel is een dermate warrig en intern tegenstrijdig boek dat iedereen zijn / haar (wan)daden er mee kan rechtvaardigen - kijk bijvoorbeeld nar de streng christelijke Zeeuwse slavenhandelaars die met de bijbel in de hand hun werk goedpraatten.

Als toegift: een fraaie PZ MYersquote in deze die aardig weergeeft hoe ik er tegenaankijk:
quote:
Look at the bible as a pastiche, a collection of mutually and often internally inconsistent fragments slapped together for crude reasons of politics and art and priestly self-promotion and sometimes beauty and a lot of chest-thumping tribalism, and through that lens, it makes a lot of sense. It does tell us something important…about us, not some fantastic mythological being. It tells us that we are fractious, arrogant, scrappy people who sometimes accomplish great things and more often cause grief and pain to one another. We want to be special in a universe that is uncaring and cold, and in which the nature of our existence is a transient flicker, so we invent these strange stories of grand beginnings, like every orphan dreaming that they are the children of kings who will one day ride up on a white horse and take them away to a beautiful palace and a rich and healthy family that will love them forever. We are not princes of the earth, we are the descendants of worms, and any nobility must be earned.

[ Bericht 56% gewijzigd door Telecaster op 18-08-2009 10:21:53 ]
pi_71994992
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 09:07 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Dat zegt me eerlijk gezegd niet zoveel.
Hihi, dat lijkt me terecht, maar Telecaster neemt de honneurs al waar.
quote:
[..]

Je overdrijft nogal.
Valt blijkbaar wel mee. Maar kennelijk kun je twisten over de geldigheid van de wetten in de bijbel.
quote:

[..]

Paulus' lessen beschouw ik zeker als goddelijk geïnspireerd.
En Paulus heeft het er bijvoorbeeld niet over dat sommige mensen een gruwel zijn in gods ogen?
pi_72000173
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 10:08 schreef Haushofer het volgende:

[..]

[..]

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Luc+24&id16=1&pos=0&l=nl&set=10&idp0=19&idp1=17
Lucas 24:13-35

Er tussen in?
Er word iets verwacht van het Joodse volk. De boodschap was in hun midden, is gekruisigd en nu?
Wat houden we over? Wat nu? Jezus de Geest of zoiets... Want de Joden waren uiteraard Pasen aan het vieren. God aan het loven, feest voor de uittocht, de bevrijding uit Egypte. Blij om in dit land te mogen wonen, het aan hun door een plechtige toezegging van God geschonken land.

Lucas 24:25-27
quote:
En Hij zeide tot hen: O onverstandigen en tragen van hart, dat gij niet gelooft alles wat de profeten gesproken hebben! 26 Moest de Christus dit niet lijden om in zijn heerlijkheid in te gaan? 27 En Hij begon bij Mozes en bij al de profeten en legde hun uit, wat in al de Schriften op Hem betrekking had.
De auteur gebruikt Jezus, om door zijn dood, een licht te werpen op de profeten tot aan Mozes. De wetten worden niet veranderd. Ze worden opnieuw, met nieuwe ogen bekeken. Door Jezus, en de geschiedenis van hem met de apostelen, als prisma. Een stuk van Gods handelen ontrafelt zichzelf, drie eenheid, God, Zoon en daaruit voort komt de Geest.

Jezus geeft inzicht, hij gaf de Geest, het inzicht, de logos oid.

De auteur daagt de Joden uit om na te denken over de wijze waarop Pasen gevierd dient worden.
Volgens de wet: dieren offeren. Of nadenken, aanhoren van Jezus, hoe groot de Heere is, bijbel exegese op hoog niveau... Volgens de wet dat eerste, zo staat het geschreven. Maar het doel van Pesach is God loven, en met dat in het achterhoofd, verbreekt Jezus, na zijn dood, niet de Joodse wet. Misschien wel het tegenovergestelde.

(Dit was wat late night te veel gedronken theologie, sorry)
Vrijheid kan je toch niet bewijzen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')