Dat gaat wat moeilijk als je niet gelooft in denkbeeldige vriendjes, zoals ik.quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:47 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat weten we, maar heb je ook een opdracht van God gezien die van toepassing is op jou?
en hoe ben je tot die conclusie gekomen. Het heeft wellicht te maken met het feit dat teveel waarheid-relativisme leidt tot nihilisme.quote:Op maandag 17 augustus 2009 19:50 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Dat gaat wat moeilijk als je niet gelooft in denkbeeldige vriendjes, zoals ik.
Simpel - gewoon logisch nadenken. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat er een opperwezen bestaat.quote:Op maandag 17 augustus 2009 19:54 schreef regularjoeback het volgende:
[..]
en hoe ben je tot die conclusie gekomen.
Eerder heeft het gegeven dat veel mensen "toch wel in Iets geloven" te maken met het feit dat veel mensen kennelijk niet sterk genoeg in hun schoenen staan om het eindige aardse leven aan te kunnen zonder zich uit angst te moeten vastklampen aan een denkbeeldig vriendje met toverkracht.quote:Het heeft wellicht te maken met het feit dat teveel waarheid-relativisme leidt tot nihilisme.
Misschien wel grappig om in het licht van deze discussie te melden dat de marxistische Tamil Tijgers de uitvinders zijn van de zelfmoordbomgordel. En jaren lang met stip op nummer 1 hebben gestaan op de wereldwijde zelfmoordaanslagstatistieken.quote:Op maandag 17 augustus 2009 19:55 schreef Bowlingbal het volgende:
TS heeft waarschijnlijk nooit van Tamil Tijgers gehoord.
Dat heeft er niks mee te maken.quote:Op maandag 17 augustus 2009 19:50 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Dat gaat wat moeilijk als je niet gelooft in denkbeeldige vriendjes, zoals ik.
... de Christelijke / Hindoestaanse Tamil Tijgers.quote:Op maandag 17 augustus 2009 20:50 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Misschien wel grappig om in het licht van deze discussie te melden dat de marxistische Tamil Tijgers de uitvinders zijn van de zelfmoordbomgordel. En jaren lang met stip op nummer 1 hebben gestaan op de wereldwijde zelfmoordaanslagstatistieken.
Dus als je je afvraagt waar de radicale mohammedanen het van hebben afgekeken...
Zeker wel - jij vraagt of *ik* in de bijbel een opdracht zie.quote:Op maandag 17 augustus 2009 21:11 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat heeft er niks mee te maken.
Daarover lopen de meningen dan uiteen:quote:Op maandag 17 augustus 2009 21:25 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
... de Christelijke / Hindoestaanse Tamil Tijgers.
(http://www.godweb.org/suicidebombers.htm)quote:The Tamil Tigers have been influenced by a Marxist/Leninist ideology which is largely atheistic and disavow any connection with the Hinduism practiced by many of the people the the region of Sri Lanka where they operate.
Voor mij als jood of als christen? (Voor de goede orde: ik beschouw mezelf niet als een van beide.)quote:Op maandag 17 augustus 2009 16:47 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat weten we, maar heb je ook een opdracht van God gezien die van toepassing is op jou?
Hoezo: leidt tot nihilisme? Is helemaal niet nodig.quote:Op maandag 17 augustus 2009 19:54 schreef regularjoeback het volgende:
[..]
en hoe ben je tot die conclusie gekomen. Het heeft wellicht te maken met het feit dat teveel waarheid-relativisme leidt tot nihilisme.
Yup. Ik heb Leviticus al genoemd - dat bevat een lange, *lange* opsomming van verboden, waarvoor het gelovigen is verplicht overtreders te stenigen tot de dood erop volgt.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 01:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik heb geen zin om de pil door te gaan zoeken, maar ik maak me sterk van wel.
Ach ja. Gelovigen vinden iedereen die niet in hun hallelujasprookjes, die je de vette worst van een heerlijk leven na de dood (als je in het aardse leven maar je bek houdt, hard doorwerkt, braaf gehoorzaamt aan de religieuze leiders die opvallend vaak wel in grote weelde leven en volgzaam je kerkbelasting betaalt, natuurlijk) beloven, gelooft al snel een nihilist .quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 01:23 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hoezo: leidt tot nihilisme? Is helemaal niet nodig.
Dat zegt me eerlijk gezegd niet zoveel.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 01:22 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik heb geen zin om de pil door te gaan zoeken, maar ik maak me sterk van wel.
Je overdrijft nogal.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 01:22 schreef Kees22 het volgende:
Als jood heb je te maken met de wetten uit het oude testament en onlangs is er al een regel tegengekomen, dat je een lastige zoon moest laten doodslaan of stenigen.
Paulus' lessen beschouw ik zeker als goddelijk geïnspireerd.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 01:22 schreef Kees22 het volgende:
Christenen hebben te maken met het evangelie, dat inderdaad een stuk vreedzamer is. Paulus is al een stuk strenger, en ik neem aan dat je zijn leringen toch wel als gods woord of minstens gods invloed beschouwt.
Je hebt te weinig theologische kennis, zo blijkt, als je denkt dat de wetten in Leviticus algemeen geldend zijn voor elke gelovige op elke plaats en tijd. Die wetten waren vrij specifiek.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 08:20 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Yup. Ik heb Leviticus al genoemd - dat bevat een lange, *lange* opsomming van verboden, waarvoor het gelovigen is verplicht overtreders te stenigen tot de dood erop volgt.
Zoals ik al zei geloof ik niet in sprookjes, maar iemand die de bijbel letterlijk neemt is, bijvoorbeeld, verplicht overspeligen te stenigen.
Waarom heeft Jezus dan gezegd dat alle, *alle*, wetten uit thet OT, dus ook Leviticus, onverkort en zonder dat er een letter aan mag worden veranderd, van kracht zullen blijven tot de laatste dag?quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:08 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Je hebt te weinig theologische kennis, zo blijkt, als je denkt dat de wetten in Leviticus algemeen geldend zijn voor elke gelovige op elke plaats en tijd. Die wetten waren vrij specifiek.
Je doelt op Matteus 5:17,18:quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:23 schreef Telecaster het volgende:
[..]
Waarom heeft Jezus dan gezegd dat alle, *alle*, wetten uit thet OT, dus ook Leviticus, onverkort en zonder dat er een letter aan mag worden veranderd, van kracht zullen blijven tot de laatste dag?
De vraag is: wat wordt hier bedoeld met "totdat alles gebeurd zal zijn"? Jezus' kruisiging of de eindtijd?quote:Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn.
Yup.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 10:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je doelt op Matteus 5:17,18:
[..]
Ik denk dat de strofe "zolang de hemel en de aarde bestaan" in deze veelzeggend is. Eindigden de hemel en aarde met de kruisiging..?quote:De vraag is: wat wordt hier bedoeld met "totdat alles gebeurd zal zijn"? Jezus' kruisiging of de eindtijd?
quote:Look at the bible as a pastiche, a collection of mutually and often internally inconsistent fragments slapped together for crude reasons of politics and art and priestly self-promotion and sometimes beauty and a lot of chest-thumping tribalism, and through that lens, it makes a lot of sense. It does tell us something important…about us, not some fantastic mythological being. It tells us that we are fractious, arrogant, scrappy people who sometimes accomplish great things and more often cause grief and pain to one another. We want to be special in a universe that is uncaring and cold, and in which the nature of our existence is a transient flicker, so we invent these strange stories of grand beginnings, like every orphan dreaming that they are the children of kings who will one day ride up on a white horse and take them away to a beautiful palace and a rich and healthy family that will love them forever. We are not princes of the earth, we are the descendants of worms, and any nobility must be earned.
Hihi, dat lijkt me terecht, maar Telecaster neemt de honneurs al waar.quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 09:07 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dat zegt me eerlijk gezegd niet zoveel.
Valt blijkbaar wel mee. Maar kennelijk kun je twisten over de geldigheid van de wetten in de bijbel.quote:[..]
Je overdrijft nogal.
En Paulus heeft het er bijvoorbeeld niet over dat sommige mensen een gruwel zijn in gods ogen?quote:
[..]
Paulus' lessen beschouw ik zeker als goddelijk geïnspireerd.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Luc+24&id16=1&pos=0&l=nl&set=10&idp0=19&idp1=17quote:Op dinsdag 18 augustus 2009 10:08 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je doelt op Matteus 5:17,18:
[..]
De vraag is: wat wordt hier bedoeld met "totdat alles gebeurd zal zijn"? Jezus' kruisiging of de eindtijd?
De auteur gebruikt Jezus, om door zijn dood, een licht te werpen op de profeten tot aan Mozes. De wetten worden niet veranderd. Ze worden opnieuw, met nieuwe ogen bekeken. Door Jezus, en de geschiedenis van hem met de apostelen, als prisma. Een stuk van Gods handelen ontrafelt zichzelf, drie eenheid, God, Zoon en daaruit voort komt de Geest.quote:En Hij zeide tot hen: O onverstandigen en tragen van hart, dat gij niet gelooft alles wat de profeten gesproken hebben! 26 Moest de Christus dit niet lijden om in zijn heerlijkheid in te gaan? 27 En Hij begon bij Mozes en bij al de profeten en legde hun uit, wat in al de Schriften op Hem betrekking had.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |