henkway | zaterdag 8 augustus 2009 @ 10:42 |
Verburg is weer eens de weg kwijt, de meeste boeren rijden s'ochtends om een uur of zeven het land op, om met koffietijd naar voren te komen en de post te lezen. De rest wandelt s'ochtends naar de varkensstal Het zijn de koeien zelf die steeds naar de melkmachine moeten lopen Of is dit een verkapte extra subsidie, zodat het binnen de EU regels van vermindering van landbouwsubsidies past? Uiteraard zal het wel een groot succes zijn, zodat het 300 miljoen kost en naar de rijke boeren gaat met een eigen accountant en subsidie expert quote: [ Bericht 2% gewijzigd door henkway op 09-08-2009 22:08:57 ] | |
Sjonnjoop | zaterdag 8 augustus 2009 @ 10:46 |
![]() | |
henkway | zaterdag 8 augustus 2009 @ 10:49 |
quote:Ze moeten wel power hebben he 12 uur lang ![]() Overigens als het haar ernst is dan moet ze gewoon de rode dieselolie afschaffen, ook een verkapte subsidie voor de landbouw, die maatregel zou flink geld opleveren. Maar de overheid vind regels afschaffen niet leuk, dat staat zo passief, het is wel de bedoeling dat je geld uitdeelt he? ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door henkway op 08-08-2009 11:17:27 ] | |
henkway | zaterdag 8 augustus 2009 @ 11:04 |
Of wil ze de trekkertrek afschaffen, dan is ze gelijk klaar als minister ![]() ![]() [ Bericht 10% gewijzigd door henkway op 10-08-2009 09:08:56 ] | |
LinkseFrieseVegetarier | zaterdag 8 augustus 2009 @ 11:13 |
quote:Hoezo, wachten? ![]() World's first hydrogen fuel cell tractor debuts in Italy | |
Sjonnjoop | zaterdag 8 augustus 2009 @ 11:16 |
quote:Mooi dikke subsidie erop en het miljeuk is weer gered ![]() - helaas "Problems include a major lack of range and an awfully high price, so New Holland isn't expecting to put the model into production until 2013." | |
Weltschmerz | zaterdag 8 augustus 2009 @ 11:18 |
quote:Volgens mij snap jij het bericht niet helemaal. Nou is begrip ook niet waar je krant op uit is, maar toch. | |
henkway | zaterdag 8 augustus 2009 @ 11:25 |
quote:Ik bedoel dat boeren niet veel kilometers maken, en hoogstens met de auto naar de buurman rijden De toeleverenciers wel, maar dat is een andere sector, namelijk wegtransport | |
Weltschmerz | zaterdag 8 augustus 2009 @ 11:33 |
quote:Dus de wegtransporteurs beslissen zelf dat ze 500 km van de ene naar de ander boer rijden? Een hele wagen vol met veevoer, en dan maar kijken of er een eind verderop een boer is te vinden die het wil afnemen? Het probleem is dat er ontzettend veel met landbouwgoederen wordt gesleept, door de boeren, zonder dat daar nou een echt goede reden voor is. | |
#ANONIEM | zaterdag 8 augustus 2009 @ 11:37 |
quote:Wie aan de trekkertrek komt, komt aan mij ![]() ![]() ![]() | |
kawotski | zaterdag 8 augustus 2009 @ 11:42 |
Ruilverkaveling, megastallen, hoeveel miljoen subsidie heb je nodig om dat te bedenken.. | |
henkway | zaterdag 8 augustus 2009 @ 13:38 |
quote:maar niet door de boeren , dat is allemaal verkocht af land. De koper komt het halen., ik weet dat want ik heb vroeger heel veel gewassen zelf gehaald, boomsgewas in de fruitteelt Ook suikerbieten, voermais en aardappels worden gehaald voor hooi is het soms niet anders want huurland ligt vaak een stukje rijden Als Verburg wil dat ze minder olie verstoken moet ze de rode diesel afschaffen Ik ken een boer die ruilde zijn Renault auto in en had in 7 jaar tijd 22.000 km gereden | |
Peter | zaterdag 8 augustus 2009 @ 13:42 |
Het bericht gaat over tuinders (zonder vee dus), en jij hebt het over koeien en varkens.....? | |
henkway | zaterdag 8 augustus 2009 @ 13:43 |
quote:het gaat over boeren en tuinders quote: | |
Weltschmerz | zaterdag 8 augustus 2009 @ 14:24 |
quote:Het veevoer komt vaak honderden kilometers weg. Het gaat natuurlijk gewoon om de kilometers die het boerenbedrijf laat maken, niet om wat de boer zelf rijdt. | |
henkway | zaterdag 8 augustus 2009 @ 14:35 |
quote:JA het gaat erom welke handelaar de voermais het goedkoopst levert, en die moet het (laten) brengen, daar kan de boer niets in zeggen | |
JohnDope | zaterdag 8 augustus 2009 @ 15:20 |
De boeren zijn de primaire levensbehoefte van een natie. | |
henkway | zaterdag 8 augustus 2009 @ 17:36 |
quote:Maar die hoeven niet in eigen land te zijn, zolang het elders fors goedkoper is trouwens, ik denk het niet, Zon en water is dat en dan Benzine overigens, lust ik geen melk en geen kaas en ook geen varkensvlees [ Bericht 3% gewijzigd door henkway op 08-08-2009 17:41:35 ] | |
Barcaconia | zaterdag 8 augustus 2009 @ 17:43 |
quote:Rode diesel wordt ook in wegvervoer gebruikt in koelmotoren, aggregaten etc. Dus niet alleen voor de landbouw maar voor de hele transportsector zou dat een strop zijn. | |
henkway | zaterdag 8 augustus 2009 @ 17:45 |
quote:De rode diesel is bedoeld als extra ondersteuning van de landbouwsector, dat een enkeling daarvan meeprofiteert is nooit de bedoeling geweest, maar was helaas niet te voorkomen. Want daar is wat op gevonden, dat de gezonde economie hiervan meesnoept , neee dat mag niet quote: [ Bericht 6% gewijzigd door henkway op 08-08-2009 17:55:44 ] | |
Barcaconia | zaterdag 8 augustus 2009 @ 18:07 |
quote:Ok, heb je gelijk in. Maar dat wil niet zeggen dat het geen strop is voor die sectoren zoals voedsel en bloemenindustrie die rode diesel voor koelinstallaties gebruiken (wat nu nog steeds mag). | |
henkway | zaterdag 8 augustus 2009 @ 18:14 |
quote:Ik denk niet, echt niet, dat het nog mag. Dat die zaken moeilijk te controleren zijn wel, zeker koelinstallaties op vrachtwagens die 50% van de tijd in het buitenland zijn en er is wel begrip voor een omschakelingsperiode | |
Barcaconia | zaterdag 8 augustus 2009 @ 18:49 |
Voor zover ik weet en op internet kan vinden geldt per 1 juli 2008 dat voertuigen die incidenteel als werktuig op de weg komen (asfaltmachines etc) of hulpmachines die buiten het voertuig waar ze op gemonteerd werk moeten verrichten (reinigingsinstallaties etc) gèèn rode diesel meer mogen gebruiken. Machines die bedoeld zijn om het voertuig zelf mogen dat wel gebruiken (koelmotoren dan dus). Maargoed, ik weet het niet 100% zeker dus je kunt een bron zoeken om me ongelijk te geven ![]() | |
henkway | zaterdag 8 augustus 2009 @ 18:57 |
quote:Koelinstallaties vallen naar mijn mening onder hulpapparatuur, maar ik zou me er verder niet in verdiepen als ik jou was ![]() ontopic: Het blijft dom als de overheid met geld smijt om belastingvrije (expres met zwavel vervuilde) dieselolie beschikbaar blijft stellen, en gelijktijdig geld beschikbaar stelt om zuiniger te gaan rijden [ Bericht 4% gewijzigd door henkway op 09-08-2009 11:35:41 ] | |
henkway | zaterdag 8 augustus 2009 @ 20:00 |
quote:Nog een geïnteresseerde om de rode dieselolie maatregel te schrappen, vanwege het gebruik van zwavel, daarnaast levert deze maatregel geld op ipv geld kost [ Bericht 4% gewijzigd door henkway op 09-08-2009 00:17:37 ] | |
Deprater | zondag 9 augustus 2009 @ 11:36 |
inderdaad beter de vuile dieselolie afschaffen | |
LXIV | zondag 9 augustus 2009 @ 12:32 |
Het gaat natuurlijk niet om de kilometertjes die de boer aan woon-werkverkeer maakt. Dat zal reuze meevallen, aangezien zijn woon-en werkadres gelijk zijn. Maar er wordt natuurlijk wel graan de halve wereld over verscheept om hier aan de varkens gevoerd te worden. Breng die varkens dan daar naartoe of gebruik graan uit Nederland. Ik meen ergens gelezen te hebben dat de gemiddelde afstand die ons voedsel naar ons toe gereisd is meer dan 800 km bedraagt. Kun je dat halveren, dan bespaar je al heel wat. | |
Martijn_77 | zondag 9 augustus 2009 @ 14:20 |
quote:En volgens mij hebben ze dat allemaal uitgevoerd...... | |
Deprater | zondag 9 augustus 2009 @ 17:43 |
Voor het voeren gebruikt men veelal voedermais, dacht ik | |
henkway | zondag 9 augustus 2009 @ 17:59 |
quote:Ik denk dat je dit bedoelt quote: | |
Light | zondag 9 augustus 2009 @ 18:02 |
quote:Nouja, zowel bij akkerbouw als bij veeteelt geldt dat de boeren niet alle land direct naast de deur hebben. Dan moeten ze er toch heen rijden. En het lijkt me sowieso wel handig om een voertuig mee te nemen naar het land, al was het maar omdat dat ingezet kan worden bij werkzaamheden. quote:Er gaan ook veewagens vol naar Italie. Handig, varkens fokken in Nederland, ze in Italie laten slachten en vervolgens het vlees weer in Nederlandse supermarkten leggen. Dat is pas zinloos transport. | |
henkway | zondag 9 augustus 2009 @ 18:11 |
Of die Verburg bedoelt dit. Want haar ambtenaren hebben het gemaakt, of zou ze dit zelf niet weten??l quote:Dus gewoon 50% van de boeren omscholen, en het land vrijgeven voor winstgevende projecten, is wat ze wil [ Bericht 8% gewijzigd door henkway op 10-08-2009 16:35:27 ] | |
henkway | zondag 9 augustus 2009 @ 22:10 |
quote:modernisering krijgt nooit subsidie in Nederland ![]() | |
henkway | maandag 10 augustus 2009 @ 08:58 |
x dubbel | |
Deprater | maandag 10 augustus 2009 @ 18:03 |
Dus de overheid laat expres giftige zwavel toevoegen aan dieselolie, met als enig doel het belastingvrij kunnen aanbieden van brandstof aan de boeren?? raar verhaal [ Bericht 48% gewijzigd door Deprater op 10-08-2009 18:34:11 ] | |
drexciya | maandag 10 augustus 2009 @ 18:56 |
quote:Wat je in deze vergeet is dat je daarmee tevens alle problemen die voedselproductie, met name vleesproductie, met zich meebrengt, delegeert. Met andere woorden je hebt wel de lusten en niet de lasten. Ik zou er niet zo trots op zijn om vlees uit Brazilie te halen, terwijl het regenwoud ervoor wordt vernietigd. Feitelijk betaal je dan niet de "echte" prijs van desbetreffend vlees. | |
henkway | maandag 10 augustus 2009 @ 19:25 |
quote:Zolang Nederlands vlees fors gesubsidieerd wordt en diepgevroren kippenvlees bijna gratis naar Afrika gebracht wordt , (waarmee dus de Afrikaanse kippenboer zonder werk zit) zal dat toch niet lukken Dus voorlopig is het door gigantische importheffingen nog niet elders goedkoper Door de subsidies betalen ook mensen die geen vlees eten, mee aan het vlees van een ander [ Bericht 2% gewijzigd door henkway op 10-08-2009 20:48:13 ] | |
Kees22 | dinsdag 11 augustus 2009 @ 01:06 |
quote:Hoe zijn die ruilverkavelingen dan betaald? | |
Kees22 | dinsdag 11 augustus 2009 @ 01:09 |
quote:Vet van mij. quote:Zacht uitgedrukt! | |
TheUnoriginal | dinsdag 11 augustus 2009 @ 01:10 |
Minister Verburg, als je jezelf googled en dit topic vind: je bent een mongool. | |
Joosterd | dinsdag 11 augustus 2009 @ 01:12 |
![]() ![]() | |
Kees22 | dinsdag 11 augustus 2009 @ 01:15 |
quote:Ik acht LXIV heel goed in staat om te zeggen wat hij bedoelt. Hier worden twee totaal verschillende zaken aangekaart: 1) het nodeloos verslepen van allerlei grondstoffen, halffabrikaten en eindproducten van hot naar her en 2) het lage rendement van de omzetting van graan naar vlees. (Overigens kan jouw bron niet rekenen: het is ongetwijfeld "14,7 maal zo veel als" en niet "14,7 keer meer dan".) De OP zou dan moeten gaan over punt 1. Maar om de boeren daar nou subsidie voor te gaan geven, lijkt me erg zinloos. Of zou de volgende stap zijn om consumenten subsidie te gaan geven als ze in de winkel de juiste keuze maken? | |
henkway | dinsdag 11 augustus 2009 @ 08:58 |
quote:Ruilverkavelingen betalen zichzelf, door dat een boer op het oude land vier onrendabele kavels kan samenvoegen tot een grote kavel. Een andere boer kan dan enkele kleine onrendablele kavels verkopen of ruilen, vaak aan een andere boer die er naast woont Of door de gemeente die de boer een ander bedrijf elders kan geven in de Flevopolder of zo en de lokale naastgelegen percelen kan gebruiken voor woningbouw, parken of sportrecreatie Grond verplaatsen kan niet , maar gelijkwaardige grond ruilen uiteraard wel. Eeen ruilverkaveling kost niets , het is te vergelijken met een periodieke stoelendans [ Bericht 3% gewijzigd door henkway op 11-08-2009 09:17:31 ] | |
henkway | dinsdag 11 augustus 2009 @ 09:20 |
quote:Punt is dat Mw Verburg zelf een boerendochter is en dus niet objectief de sector kan benaderen en subsidie heel gewoon blijkt te vinden voor een bedrijf. Ook Minister Veerman is en was zelf boer en streek zelf als herenboer zijnde de meeste subsidie op | |
Kees22 | dinsdag 11 augustus 2009 @ 14:57 |
quote:Een ruilverkaveling kost niets? ![]() Wie betaalde dan de Cultuurtechnische Dienst, de slotengraver, de kavelwegaanlegger, de bekenrechttrekker, de boerderijverplaatser, de drainagebuizenlegger, de diepploeger etc. etc.? En dan moest er ook nog grond aangekocht worden om terug te geven aan de natuur. | |
henkway | dinsdag 11 augustus 2009 @ 15:42 |
quote:In geval van uitbreidng voor woningbouw is dat slechts een schijntje van de waardevermeerdering van de grond door de gewijzigde bestemming Bij ons zijn ook veel nieuwe boerderijen gebouwd op weilanden 10km verderop, de oude boerderijen zijn voor een vermogen verkocht door de projectontwikkelaar [ Bericht 0% gewijzigd door henkway op 11-08-2009 18:21:10 ] | |
Deprater | woensdag 12 augustus 2009 @ 13:22 |
quote:mischien om hooi naar de koeien te brengen, die beesten moeten toch eten? ![]() | |
henkway | woensdag 12 augustus 2009 @ 15:25 |
quote:Deze boeren wel , maar die noem ik tuinders quote: |