abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71703842
Verburg is weer eens de weg kwijt, de meeste boeren rijden s'ochtends om een uur of zeven het land op, om met koffietijd naar voren te komen en de post te lezen.
De rest wandelt s'ochtends naar de varkensstal
Het zijn de koeien zelf die steeds naar de melkmachine moeten lopen

Of is dit een verkapte extra subsidie, zodat het binnen de EU regels van vermindering van landbouwsubsidies past?
Uiteraard zal het wel een groot succes zijn, zodat het 300 miljoen kost en naar de rijke boeren gaat met een eigen accountant en subsidie expert
quote:
za 08 aug 2009, 05:30 | 20 reacties | lees voor
Boeren moeten minder rijden
Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG - Minister Verburg (Landbouw) heeft 3 miljoen euro uitgetrokken om boeren en tuinders aan te sporen met briljante plannen te komen om minder kilometers te maken.
Zij wil van agrarisch ondernemers horen hoe zij denken het aantal vervoerskilometers terug te dringen en groene energiebronnen beter te benutten. Volgens de minister leidt slimmer vervoer van voedsel, veevoer, bloemen en planten tot minder kosten voor ondernemers en tot minder milieubelasting.

Bijkomend voordeel van het beter benutten van biomassa is dat ons land daardoor minder afhankelijk wordt van olie en gas, dat op een gegeven moment op raakt.

[ Bericht 2% gewijzigd door henkway op 09-08-2009 22:08:57 ]
pi_71703880
het wachten is op de eerste electrische tractor
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
pi_71703936
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 10:46 schreef Sjonnjoop het volgende:
Ze moeten wel power hebben he 12 uur lang
Overigens als het haar ernst is dan moet ze gewoon de rode dieselolie afschaffen, ook een verkapte subsidie voor de landbouw, die maatregel zou flink geld opleveren.
Maar de overheid vind regels afschaffen niet leuk, dat staat zo passief, het is wel de bedoeling dat je geld uitdeelt he?

[ Bericht 6% gewijzigd door henkway op 08-08-2009 11:17:27 ]
pi_71704158
Of wil ze de trekkertrek afschaffen, dan is ze gelijk klaar als minister

[ Bericht 10% gewijzigd door henkway op 10-08-2009 09:08:56 ]
pi_71704313
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 10:46 schreef Sjonnjoop het volgende:
Hoezo, wachten?

World's first hydrogen fuel cell tractor debuts in Italy
pi_71704354
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 11:13 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

[..]

Hoezo, wachten?

[ afbeelding ]

World's first hydrogen fuel cell tractor debuts in Italy
Mooi dikke subsidie erop en het miljeuk is weer gered

- helaas "Problems include a major lack of range and an awfully high price, so New Holland isn't expecting to put the model into production until 2013."
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
pi_71704388
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 10:42 schreef henkway het volgende:
Verburg is weer eens de weg kwijt, de meeste boeren rijden s'ochtends om een uur of zeven het land op, om met koffietijd naar voren te komen en de post te lezen.
De rest wandelt s'ochtends naar de varkensstal
Het zijn de koeien zelf die steeds naar de melkmachine moeten lopen
Volgens mij snap jij het bericht niet helemaal. Nou is begrip ook niet waar je krant op uit is, maar toch.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_71704514
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 11:18 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Volgens mij snap jij het bericht niet helemaal. Nou is begrip ook niet waar je krant op uit is, maar toch.
Ik bedoel dat boeren niet veel kilometers maken, en hoogstens met de auto naar de buurman rijden
De toeleverenciers wel, maar dat is een andere sector, namelijk wegtransport
pi_71704656
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 11:25 schreef henkway het volgende:
Ik bedoel dat boeren niet veel kilometers maken, en hoogstens met de auto naar de buurman rijden
De toeleverenciers wel, maar dat is een andere sector, namelijk wegtransport
Dus de wegtransporteurs beslissen zelf dat ze 500 km van de ene naar de ander boer rijden? Een hele wagen vol met veevoer, en dan maar kijken of er een eind verderop een boer is te vinden die het wil afnemen?

Het probleem is dat er ontzettend veel met landbouwgoederen wordt gesleept, door de boeren, zonder dat daar nou een echt goede reden voor is.
pi_71704708
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 11:04 schreef henkway het volgende:
Of wil ze de trekkertrek afschaffen, dan is ze gelijk klaar als minister

Wie aan de trekkertrek komt, komt aan mij
pi_71704780
Ruilverkaveling, megastallen, hoeveel miljoen subsidie heb je nodig om dat te bedenken..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_71706940
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 11:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dus de wegtransporteurs beslissen zelf dat ze 500 km van de ene naar de ander boer rijden? Een hele wagen vol met veevoer, en dan maar kijken of er een eind verderop een boer is te vinden die het wil afnemen?

Het probleem is dat er ontzettend veel met landbouwgoederen wordt gesleept, door de boeren, zonder dat daar nou een echt goede reden voor is.
maar niet door de boeren , dat is allemaal verkocht af land.
De koper komt het halen., ik weet dat want ik heb vroeger heel veel gewassen zelf gehaald, boomsgewas in de fruitteelt
Ook suikerbieten, voermais en aardappels worden gehaald
voor hooi is het soms niet anders want huurland ligt vaak een stukje rijden

Als Verburg wil dat ze minder olie verstoken moet ze de rode diesel afschaffen

Ik ken een boer die ruilde zijn Renault auto in en had in 7 jaar tijd 22.000 km gereden
pi_71707012
Het bericht gaat over tuinders (zonder vee dus), en jij hebt het over koeien en varkens.....?
dag
pi_71707035
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 13:42 schreef Peter het volgende:
Het bericht gaat over tuinders (zonder vee dus), en jij hebt het over koeien en varkens.....?
het gaat over boeren en tuinders
quote:
heeft 3 miljoen euro uitgetrokken om boeren en tuinders aan te sporen
pi_71707790
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 13:38 schreef henkway het volgende:

[..]

maar niet door de boeren , dat is allemaal verkocht af land.
De koper komt het halen., ik weet dat want ik heb vroeger heel veel gewassen zelf gehaald, boomsgewas in de fruitteelt
Ook suikerbieten, voermais en aardappels worden gehaald
voor hooi is het soms niet anders want huurland ligt vaak een stukje rijden
Het veevoer komt vaak honderden kilometers weg. Het gaat natuurlijk gewoon om de kilometers die het boerenbedrijf laat maken, niet om wat de boer zelf rijdt.
pi_71708004
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 14:24 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het veevoer komt vaak honderden kilometers weg. Het gaat natuurlijk gewoon om de kilometers die het boerenbedrijf laat maken, niet om wat de boer zelf rijdt.
JA het gaat erom welke handelaar de voermais het goedkoopst levert, en die moet het (laten) brengen, daar kan de boer niets in zeggen
pi_71708804
De boeren zijn de primaire levensbehoefte van een natie.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_71711252
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 15:20 schreef JohnDope het volgende:
De boeren zijn de primaire levensbehoefte van een natie.
Maar die hoeven niet in eigen land te zijn, zolang het elders fors goedkoper is

trouwens, ik denk het niet, Zon en water is dat en dan Benzine
overigens, lust ik geen melk en geen kaas en ook geen varkensvlees

[ Bericht 3% gewijzigd door henkway op 08-08-2009 17:41:35 ]
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 17:43:02 #19
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_71711386
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 10:49 schreef henkway het volgende:

[..]

Ze moeten wel power hebben he 12 uur lang
Overigens als het haar ernst is dan moet ze gewoon de rode dieselolie afschaffen, ook een verkapte subsidie voor de landbouw, die maatregel zou flink geld opleveren.
Maar de overheid vind regels afschaffen niet leuk, dat staat zo passief, het is wel de bedoeling dat je geld uitdeelt he?
[ afbeelding ]
Rode diesel wordt ook in wegvervoer gebruikt in koelmotoren, aggregaten etc. Dus niet alleen voor de landbouw maar voor de hele transportsector zou dat een strop zijn.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_71711436
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 17:43 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Rode diesel wordt ook in wegvervoer gebruikt in koelmotoren, aggregaten etc. Dus niet alleen voor de landbouw maar voor de hele transportsector zou dat een strop zijn.
De rode diesel is bedoeld als extra ondersteuning van de landbouwsector, dat een enkeling daarvan meeprofiteert is nooit de bedoeling geweest, maar was helaas niet te voorkomen.

Want daar is wat op gevonden, dat de gezonde economie hiervan meesnoept , neee dat mag niet
quote:
Afschaffing specifieke accijnsregelingen
Op 1 juli 2008 zijn twee specifieke accijnsregelingen voor rode diesel afgeschaft. Dit houdt in dat voor bepaalde hulpapparatuur en voertuigen voortaan het tarief van blanke diesel moet worden betaald. Het gaat hier bij hulpapparatuur bijvoorbeeld om pompen en compressoren voor het laden en lossen van vloeibare stoffen, betonpompmixers en kraakpers- en draaitrommelinstallaties van huisvuilwagens. Bij voertuigen gaat het bijvoorbeeld om brandweerauto’s, wegmarkeringsvoertuigen, voertuigen voor het reinigen van huisvuilcontainers, kolkenzuigers, hoogwerkers en tunnelwaswagens.

[ Bericht 6% gewijzigd door henkway op 08-08-2009 17:55:44 ]
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 18:07:00 #21
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_71711797
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 17:45 schreef henkway het volgende:

[..]

De rode diesel is bedoeld als extra ondersteuning van de landbouwsector, dat een enkeling daarvan meeprofiteert is nooit de bedoeling geweest, maar was helaas niet te voorkomen.

Want daar is wat op gevonden, dat de gezonde economie hiervan meesnoept , neee dat mag niet
[..]
Ok, heb je gelijk in. Maar dat wil niet zeggen dat het geen strop is voor die sectoren zoals voedsel en bloemenindustrie die rode diesel voor koelinstallaties gebruiken (wat nu nog steeds mag).
pi_71711916
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 18:07 schreef Barcaconia het volgende:

[..]

Ok, heb je gelijk in. Maar dat wil niet zeggen dat het geen strop is voor die sectoren zoals voedsel en bloemenindustrie die rode diesel voor koelinstallaties gebruiken (wat nu nog steeds mag).
Ik denk niet, echt niet, dat het nog mag.

Dat die zaken moeilijk te controleren zijn wel, zeker koelinstallaties op vrachtwagens die 50% van de tijd in het buitenland zijn en er is wel begrip voor een omschakelingsperiode
  zaterdag 8 augustus 2009 @ 18:49:39 #23
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_71712605
Voor zover ik weet en op internet kan vinden geldt per 1 juli 2008 dat voertuigen die incidenteel als werktuig op de weg komen (asfaltmachines etc) of hulpmachines die buiten het voertuig waar ze op gemonteerd werk moeten verrichten (reinigingsinstallaties etc) gèèn rode diesel meer mogen gebruiken. Machines die bedoeld zijn om het voertuig zelf mogen dat wel gebruiken (koelmotoren dan dus).
Maargoed, ik weet het niet 100% zeker dus je kunt een bron zoeken om me ongelijk te geven Ik tank elke zaterdag nog gewoon rode diesel in mijn koelmotor.
pi_71712788
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 18:49 schreef Barcaconia het volgende:
Voor zover ik weet en op internet kan vinden geldt per 1 juli 2008 dat voertuigen die incidenteel als werktuig op de weg komen (asfaltmachines etc) of hulpmachines die buiten het voertuig waar ze op gemonteerd werk moeten verrichten (reinigingsinstallaties etc) gèèn rode diesel meer mogen gebruiken. Machines die bedoeld zijn om het voertuig zelf mogen dat wel gebruiken (koelmotoren dan dus).
Maargoed, ik weet het niet 100% zeker dus je kunt een bron zoeken om me ongelijk te geven Ik tank elke zaterdag nog gewoon rode diesel in mijn koelmotor.
Koelinstallaties vallen naar mijn mening onder hulpapparatuur, maar ik zou me er verder niet in verdiepen als ik jou was

ontopic:

Het blijft dom als de overheid met geld smijt om belastingvrije (expres met zwavel vervuilde) dieselolie beschikbaar blijft stellen, en gelijktijdig geld beschikbaar stelt om zuiniger te gaan rijden

[ Bericht 4% gewijzigd door henkway op 09-08-2009 11:35:41 ]
pi_71714356
quote:
Voorstel Natuur en Milieu
Natuur en Milieu stelt voor de accijns van de rode diesel met ¤ 0,16 te verhogen naar het
niveau van de blanke diesel. Hierdoor wordt de vervuilende rode diesel uitgefaseerd,
omdat blanke diesel daardoor goedkoper wordt.
Het milieueffect van de maatregel is groot. Als de hoeveelheid zwavel van gemiddeld
1000 ppm naar gemiddeld 50 ppm wordt verlaagd, dan betekent dat een reductie van
tussen 0,1 en 0,2 kton fijnstof (vergelijkbaar met het stimuleren van roetfilters bij
nieuwe bestelauto’s en taxi’s) en 1,5 kton SO2-reductie.

Roetfilters kunnen niet worden toegepast in werktuigen die deze vervuilende rode diesel gebruiken.
Nog een geïnteresseerde om de rode dieselolie maatregel te schrappen, vanwege het gebruik van zwavel, daarnaast levert deze maatregel geld op ipv geld kost

[ Bericht 4% gewijzigd door henkway op 09-08-2009 00:17:37 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')