Onderzoek in opdracht van de Technische Universiteit Eindhoven, resultaten worden na afloop gepost in deze discussie. Dit topic is geplaatst met de toestemming van FOK.nlDe afgelopen jaren zijn de online netwerksites en forums als paddestoelen uit de grond geschoten. (Facebook, Hyves) Ook kennisdelende sites in combinatie met een actief forum zijn sterk in aantal en activiteit gegroeid (ecadamy.com, ikki.nl, deondernemer.nl, Oudersonline.nl, FOK.nl en tweakers.net). Nu dit soort sites al enige tijd bestaan rijst de vraag; Wat is nou het nut van het actief deelnemen aan deze forums en netwerksites? En, wanneer de hype (voor zover je het nog een hype kunt noemen) over is, welke sites blijven over en welke blijken niet levensvatbaar te zijn?
Zoals ook in veel wetenschappelijke literatuur wordt beaamd zien ook de gebruikers zelf van online forums dat de impliciete causale verbanden binnen zowel online als offline netwerken moeilijk inzichtelijk te maken zijn. Uit onderzoek blijkt dat gebruikers kunnen worstelen met vragen als; Als ik meer tijd in mijn offline netwerk steek, levert dat dan daadwerkelijk iets op? Wat is het sociaal kapitaal dat voortvloeit uit deze contacten nu waard? Wat is de informatie die ik kan verkrijgen mij waard? En nog belangrijker, hoe kan die waarde dan worden vergroot. De waarde van een community wordt grotendeels bepaald door het aantal actieve gebruikers. Maar het aantal actieve gebruikers wordt weer beïnvloed door de waarde van de community.
Dit leidt tot de vraag wat die onderscheidende waarde zou kunnen zijn die voldoende gebruikers naar de site toe trekt. Nu is het zo dat er honderden uitingen per dag zijn, maar slechts enkele deze lezen. Het wordt steeds moeilijker om op het Internet zogezegd;"de schatten tussen al het brandhout vandaan te halen". Uiteraard helpt het om goede moderators en forum regels op te stellen, maar het zou gemakkelijk zijn als dit ook zonder die inzet van mensen en middelen mogelijk zou zijn. De onderscheidende waarde zou bijvoorbeeld kunnen worden geleverd door de mogelijkheid tot een extreem efficiënt gebruik van de community te faciliteren. Dit zou weer kunnen door direct met een bepaald type mensen te communiceren. Maar ook de mogelijkheid om informatie uit te wisselen met mensen met een vergelijkbare achtergrond. Dit zou het aandeel van relevante communicatie in eigen (evt. zelfs sociale) omgeving enorm vergroten. Echter, de effecten van inzicht in een vergelijkbare achtergrond zijn onbekend. Naast de voordelen zijn er natuurlijk ook nadelen. Bijvoorbeeld het feit dat er ook iets te vergelijken moet zijn en daarvoor moet men veel informatie over zichzelf openbaar maken.
In deze discussie kun je ook zelf aangeven hoe jij een efficiënter gebruik van een forum voor je ziet. Of misschien dat je vindt dat zoals dit forum nu online is het volledig aan jouw wensen voldoet. Zie jij iets in de selectie van het type mensen dat op jouw vraag kan reageren door aan te vinken dat sommige onderdelen van het profiel moeten voldoen aan door jou gewenste waarden? Denk je dat je hierdoor sneller betere antwoorden of discussies krijgt dan nu het geval is? Als je het niet nuttig vind voor dit forum kun je dan een andere omgeving bedenken waar deze functie wel waardevol kan zijn? Ik ben erg benieuwd naar naar jullie meningen.
Om de effecten goed te kunnen onderzoeken is er ook een enquête online beschikbaar. Jouw input is voor het succes van het onderzoek van enorm belang. De resultaten zullen ook in deze discussie worden gedeeld. Het invullen van de enquête zal 5 tot 10 minuten in beslag nemen. Onder alle deelnemers aan de enquête wordt een dinerbon van 25,- euro verloot.
Link naar de online vragenlijst:
Link naar enquêteMet dit onderzoek wordt getoetst of een efficiënter gebruik van communities mogelijk gemaakt kan worden door middel van peer vergelijking. En zo ja, voor welk soort gebruiker dit dan geldt.