abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71687283
Onderzoek in opdracht van de Technische Universiteit Eindhoven, resultaten worden na afloop gepost in deze discussie. Dit topic is geplaatst met de toestemming van FOK.nl

De afgelopen jaren zijn de online netwerksites en forums als paddestoelen uit de grond geschoten. (Facebook, Hyves) Ook kennisdelende sites in combinatie met een actief forum zijn sterk in aantal en activiteit gegroeid (ecadamy.com, ikki.nl, deondernemer.nl, Oudersonline.nl, FOK.nl en tweakers.net). Nu dit soort sites al enige tijd bestaan rijst de vraag; Wat is nou het nut van het actief deelnemen aan deze forums en netwerksites? En, wanneer de hype (voor zover je het nog een hype kunt noemen) over is, welke sites blijven over en welke blijken niet levensvatbaar te zijn?

Zoals ook in veel wetenschappelijke literatuur wordt beaamd zien ook de gebruikers zelf van online forums dat de impliciete causale verbanden binnen zowel online als offline netwerken moeilijk inzichtelijk te maken zijn. Uit onderzoek blijkt dat gebruikers kunnen worstelen met vragen als; Als ik meer tijd in mijn offline netwerk steek, levert dat dan daadwerkelijk iets op? Wat is het sociaal kapitaal dat voortvloeit uit deze contacten nu waard? Wat is de informatie die ik kan verkrijgen mij waard? En nog belangrijker, hoe kan die waarde dan worden vergroot. De waarde van een community wordt grotendeels bepaald door het aantal actieve gebruikers. Maar het aantal actieve gebruikers wordt weer beïnvloed door de waarde van de community.

Dit leidt tot de vraag wat die onderscheidende waarde zou kunnen zijn die voldoende gebruikers naar de site toe trekt. Nu is het zo dat er honderden uitingen per dag zijn, maar slechts enkele deze lezen. Het wordt steeds moeilijker om op het Internet zogezegd;"de schatten tussen al het brandhout vandaan te halen". Uiteraard helpt het om goede moderators en forum regels op te stellen, maar het zou gemakkelijk zijn als dit ook zonder die inzet van mensen en middelen mogelijk zou zijn. De onderscheidende waarde zou bijvoorbeeld kunnen worden geleverd door de mogelijkheid tot een extreem efficiënt gebruik van de community te faciliteren. Dit zou weer kunnen door direct met een bepaald type mensen te communiceren. Maar ook de mogelijkheid om informatie uit te wisselen met mensen met een vergelijkbare achtergrond. Dit zou het aandeel van relevante communicatie in eigen (evt. zelfs sociale) omgeving enorm vergroten. Echter, de effecten van inzicht in een vergelijkbare achtergrond zijn onbekend. Naast de voordelen zijn er natuurlijk ook nadelen. Bijvoorbeeld het feit dat er ook iets te vergelijken moet zijn en daarvoor moet men veel informatie over zichzelf openbaar maken.

In deze discussie kun je ook zelf aangeven hoe jij een efficiënter gebruik van een forum voor je ziet. Of misschien dat je vindt dat zoals dit forum nu online is het volledig aan jouw wensen voldoet. Zie jij iets in de selectie van het type mensen dat op jouw vraag kan reageren door aan te vinken dat sommige onderdelen van het profiel moeten voldoen aan door jou gewenste waarden? Denk je dat je hierdoor sneller betere antwoorden of discussies krijgt dan nu het geval is? Als je het niet nuttig vind voor dit forum kun je dan een andere omgeving bedenken waar deze functie wel waardevol kan zijn? Ik ben erg benieuwd naar naar jullie meningen.

Om de effecten goed te kunnen onderzoeken is er ook een enquête online beschikbaar. Jouw input is voor het succes van het onderzoek van enorm belang. De resultaten zullen ook in deze discussie worden gedeeld. Het invullen van de enquête zal 5 tot 10 minuten in beslag nemen. Onder alle deelnemers aan de enquête wordt een dinerbon van 25,- euro verloot.

Link naar de online vragenlijst:

Link naar enquête

Met dit onderzoek wordt getoetst of een efficiënter gebruik van communities mogelijk gemaakt kan worden door middel van peer vergelijking. En zo ja, voor welk soort gebruiker dit dan geldt.
  PR/Manusje van alles vrijdag 7 augustus 2009 @ 17:23:46 #2
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_71687463
quote:
Ik vind dat mede gebruikers hoog scoren op integriteit en ik denk dat ze mijn persoonlijke informatie vertrouwelijk behandelen
Ik verwacht dat andere gebruikers het beste met me voor hebben
Ik verwacht dat de gebruikers van dit forum de goede intenties hebben
Ik twijfel niet aan de eerlijkheid van de gebruikers van dit forum

Ingevuld.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 18:04:48 #3
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71688429
Ik bevestig de toestemming nog bij dezen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_71689110
TIP: Zet die link naar de enquete boven aan.
99% gaat niet zoveel tekst lezen en om een samenvatting vragen.
pi_71689184
En je enquete is te groot man
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 19:31:45 #6
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_71690860
Ingevuld

en
quote:
De website beschermd persoonlijke informatie
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 19:43:06 #7
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71691185
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 19:31 schreef Jovatov het volgende:
Ingevuld

en
[..]

Ja, viel mij ook op, evenals ‘De website beveiligd’, ‘De website is eerlijk over wat het bied’ (ook de website, dus wat zij (hij) biedt).
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_71727692
Wat een on zin.

Waar bemoeit die Technische Universiteit zich mee ?

Ik wil helemaal geen efficient forum.

Ik vind de persoonlijke vrijheid van de mens om te communiceren met iedereen het belangrijkst.

Iedere vorm van effcientie-streven tast deze persoonlijke vrijheid aan.

Ik eis mijn recht op van inefficientie en mogelijk onduidelijke communicatie zonder toezicht van een Universiteit.

ik eis het recht op dat andere forumgebruikers het met mijn meningen ON-eens (kunnen) zijn
(Inclusief deze post).
pi_71730738
Somethingawful is het meest efficiente forum dat ik ken. Strikte regels zodat je je niet door ellenlange bs heen hoeft te worstelen & betaalde toegang zodat mensen niet zo maar een nieuwe account kunen maken.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_71732695
veel grammatica / stijlfouten in de enquête!
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_71752798
Beste Allen,

dank voor de feedback, de spelfouten zullen worden aangepast.

@ oompaloompa: Jij zou dus willen betalen voor een forum met die strikte regels, maar zou je daar voro over hebben dan? Zie jij verschil met de kwaliteit van de reacties tussen somethingawfull en bijvoorbeeld dit forum?

Gr

Leander
pi_71754291
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 09:35 schreef LeanderS het volgende:
Beste Allen,

dank voor de feedback, de spelfouten zullen worden aangepast.

@ oompaloompa: Jij zou dus willen betalen voor een forum met die strikte regels, maar zou je daar voro over hebben dan? Zie jij verschil met de kwaliteit van de reacties tussen somethingawfull en bijvoorbeeld dit forum?

Gr

Leander
Hoi Leander,

Ik zou er zeker geld voor over hebben maar dat bedrag zou in verband moeten staan met het nut dat er uit te halen valt. Op SA kun je het meeste sowieso lezen maar je moet een account hebben om te kunnen antwoorden. Door duidelijke regels per subforum kun je overal terecht. Zo is er een debate&discussion forum waarin over nieuwszaken gediscussieerd wordt, maar ook een lassaiz-faire subforum waarin de regels minder strikt zijn. In het standaard forum moeten mensen hun standpunten kunnen beargumenteren en bronnen aandragen, in LF is dat minder belangrijk. Het gevolg is dus dat mensen die een goede echte discussie willen hun topics niet volgespemd zien worden door dooddoeners, maar mensen die graag doodoeners spammen ook ergens terecht kunnen.

De regels die ze stellen zijn duidelijk en zoirgen voor een (meestal) prettige thread om te lezen als het onderwerp je interesseert.

regels:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wat wel een groot punt is, is dat SA een van de, als niet het grootste internetforum is dat er bestaat, en het dus een schat aan kennis bevat die die paar dollar snel waard is.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_71756783
Het is logischer als je Mee eens of Van toepassing links zet en Niet mee eens of Niet van toepassing rechts. Toen de kop van de kolom buiten beeld kwam vulde ik het allemaal precies omgekeerd in en kon ik het weer opnieuw doen.
pi_71978736
hoi Dastan,

in de wetenschap is het erg gebruikelijk de meest negatieve waarden link te zetten de meest positieve rechts. Daarnaast is het nu ook niet meer te wijzigen daar ik al wat respons heb verzameld.

Overigens kan ik best nog wat respons gebruiken, dus mocht je hem nog niet hebben ingevuld, dan nodig ik je daar van harte voor uit
pi_71979448
Ingevuld.

Vind het wel een beetje onzin. Ik wil ook geen efficienter forum. Een forum is iets organisch en gaat over relaties, identiteit, socialiteit. Voor Fok geldt helemaal dat het gewoon het prettigst is als het een janboel is. Dat is de charme van dit forum.
pi_71980455
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 13:57 schreef LeanderS het volgende:
hoi Dastan,

in de wetenschap is het erg gebruikelijk de meest negatieve waarden link te zetten de meest positieve rechts. Daarnaast is het nu ook niet meer te wijzigen daar ik al wat respons heb verzameld.

Overigens kan ik best nog wat respons gebruiken, dus mocht je hem nog niet hebben ingevuld, dan nodig ik je daar van harte voor uit
Ik had hem al ingevuld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')