abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71646716
Wat is nu beter? Laten we in dit topic de voor- en tegenargumenten voor beide niveaus op een rijtje zetten. Ik denk overigens zelf dat HBO beter is. Waarom? Omdat het bedrijfsleven meer behoefte heeft aan professionals dan aan theoretici.

Hoe denken jullie erover?
  donderdag 6 augustus 2009 @ 11:37:12 #2
72256 wise
Echoes - KL/B/
pi_71646946
Dat geen van beide beter is, maar dat het erom gaat wat je kan.

Netzoiets als mbo vs hbo. Ik bedoel als we geen mbo- ers hadden, hadden we ook geen automonteurs, stratenvegers ect. Dus het gaat erom wat je kan.
I had a splitting headache.From which the future's made.
† Ryan Dunn (June 11, 1977 – June 20, 2011)
It's funny. All you have to do is say something nobody understands and they'll do practically anything you want them to.
VIVA LA ASSANGE¡
  Moderator / Redactie Sport donderdag 6 augustus 2009 @ 11:38:32 #3
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_71646989
We hebben van beide nodig.

Ik doe het leer en denk gedeelte wel anderen mogen het uitvoeren .
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_71647045
Waarom zijn WO'ers geen professionals? Tijdens mijn WO opleiding van 5 jaar loop ik 2.25 jaar stage, dat lijkt me toch voldoende als bijdrage aan mijn werkervaring en professionele houding?
pi_71647070
Ligt er ook aan wat je wilt doen. Als je echt automonteur wilt worden, moet je geen WO gaan doen. Zal je kansen op een baan eerder schaden dan baten.

Ik heb bijvoorbeeld bij mijn keuze voor studie bewust gekozen voor HBO informatica ipv WO informatica, waar ik net zo makkelijk aan had kunnen beginnen. Een WO-er zal vrij weinig bezig zijn met het daadwerkelijk bouwen van software, aangezien hij meer met de architectuur van software, of met de gebruikte algoritmes bezig is.

Een HBO-er is meer met het design van de software bezig en mag meestal ook nog wel code kloppen. Dit aspect heeft mij altijd meer getrokken, vandaar een bewuste keuze voor HBO.

[Edit]
Ik moet wel stiekem toegeven dat ik me altijd ben blijven afvragen of ik de studie ook op WO niveau had kunnen afronden, gewoon om het te weten. HBO was nl. wel bijzonder makkelijk te doen, zelfs met mijn gigantisch gebrek aan zelfdiscipline.

[ Bericht 36% gewijzigd door El_Psycho op 06-08-2009 11:49:22 ]
pi_71647075
Om dit topic nog enige kans van slagen te geven, heb ik de bagger verwijderd.
TS: Onderbouw je punt eens wat uitgebreider, misschien dat het topic dan wat meer bestaansrecht heeft.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_71647167
Ik denk zelf dat je de twee niet kan vegelijken, en zeker niet kan zeggen dat de een beter is dan de ander. Zeker om dat 'beter' in dit geval een mening zou zijn.

Wel zou je de verschillende eigenschappen van WO en HBO naast elkaar kunnen zetten.

Maar toch denk ik dat het appels met peren vergelijken blijft.
pi_71647388
het is onmogelijk alle hbo en wo opleidingen op een hoop te gooien..

waarom doen mensen dat toch steeds
pi_71647441
Moeten dit soort discussie niet in KLB worden gevoerd?
pi_71647493
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 11:52 schreef Robin__ het volgende:
het is onmogelijk alle hbo en wo opleidingen op een hoop te gooien..

waarom doen mensen dat toch steeds
Ja doei.
pi_71647537
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 11:44 schreef Goover het volgende:
Ik denk zelf dat je de twee niet kan vegelijken, en zeker niet kan zeggen dat de een beter is dan de ander. Zeker om dat 'beter' in dit geval een mening zou zijn.

Wel zou je de verschillende eigenschappen van WO en HBO naast elkaar kunnen zetten.

Maar toch denk ik dat het appels met peren vergelijken blijft.
Een HBO opleiding Engels is zelfs niet te vergelijken met een WO opleiding Engels, evenals HBO Rechten met WO Rechten en ga zo maar door.

Beide hebben een andere insteek, een ander einddoel en andere mogelijkheden. Het ligt aan de persoon welke mogelijkheden deze heeft en ambieert... niet aan de opleiding, die heeft (als het goed is) duidelijke grenzen of doelen...
Ja doei.
pi_71647676
Welke criteria wil je hanteren, TS? Meer centen? Meer intellectuele bevrediging (dan is het antwoord evident)? Meer maatschappelijke waardering?
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_71648035
HBO-Rechten is volgens mij een totaal andere wereld dan WO-R. Ik heb zelf net me 1e jaar HBO afgerond en het is echt idioot makkelijk. Ik hoop dan ook niet later te veel HBO-R "professionals" tegen te komen
pi_71648085
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 12:02 schreef cultheld het volgende:
Welke criteria wil je hanteren, TS? Meer centen? Meer intellectuele bevrediging (dan is het antwoord evident)? Meer maatschappelijke waardering?
als het om de beloning gaat, intellectuele bevrediging en aanzien, is een afgeronde WO-studie veelal 'beter'.

Maar in dit geval gaat het vooral om waar de maatschappij, arbeidsmarkt en bedrijfsleven behoefte aan heeft. Kijk voor de grap maar eens op banensites als vacaturebank en monsterboard. Er zijn nog altijd méér HBO-vacatures dan WO-vacatures. WO-vacatures zijn schaars. Enkele oorzaken kunnen zijn: er zijn te weinig WO-banen of er is minder vraag naar WO'ers. In dat geval kan er geconcludeerd worden dat er meer behoefte is aan HBO'ers (vanuit het bedrijfsleven geredeneerd).
pi_71648100
ik heb WO-ers gezien die niets presteerden en HBO-ers die toppers waren. En ook andersom.

oftewel het ligt helemaal aan jezelf. Als je je echt iets verder wilt ontwikkelen dan uitsluitend de praktische aanpak, zou ik WO gaan doen. Naar mijn idee word je daar zelfstandiger (kan ook een gevaar zijn tijdens je studie).
  donderdag 6 augustus 2009 @ 12:19:57 #16
8369 speknek
Another day another slay
pi_71648113
-doe maar niet-

[ Bericht 95% gewijzigd door -J-D- op 06-08-2009 12:28:52 ]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 12:22:24 #17
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_71648164
Topic 10428817842

Verder vind ik het argument dat
"de samenleving meer behoefte heeft aan professionals dan aan theoretici"
totale bullshit. Ja, met WO wordt je wetenschapper en geen beroepsbeoefenaar, maar bij bepaalde functies komt het op hetzelfde neer. Waarom zou ik toegepast scheikundige wetenschapper die onderzoek doet geen "professie" hebben, maar een laborant op HBO niveau wel de professional zijn?

Imho heb je ze allen nodig, natuurlijk moet je geen overkill krijgen aan pure theoretisch geschoolde onderzoekers, maar de redenatie dat zij niet in staat zijn de bestane kennis in de praktijk te implementeren vind ik ongefundereerd.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_71648199
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 11:29 schreef Leonidas82 het volgende:
Wat is nu beter? Laten we in dit topic de voor- en tegenargumenten voor beide niveaus op een rijtje zetten. Ik denk overigens zelf dat HBO beter is. Waarom? Omdat het bedrijfsleven meer behoefte heeft aan professionals dan aan theoretici.

Hoe denken jullie erover?
Ik denk zelf dat schoonmakers beter zijn dan CEO's. Waarom? Omdat het bedrijfsleven meer behoefte heeft aan schoonmakers dan aan CEO's.
People demand freedom of speech as a compensation
for the freedom of thought which they seldom use.
pi_71648316
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 12:18 schreef Leonidas82 het volgende:

[..]

als het om de beloning gaat, intellectuele bevrediging en aanzien, is een afgeronde WO-studie veelal 'beter'.

Maar in dit geval gaat het vooral om waar de maatschappij, arbeidsmarkt en bedrijfsleven behoefte aan heeft. Kijk voor de grap maar eens op banensites als vacaturebank en monsterboard. Er zijn nog altijd méér HBO-vacatures dan WO-vacatures. WO-vacatures zijn schaars. Enkele oorzaken kunnen zijn: er zijn te weinig WO-banen of er is minder vraag naar WO'ers. In dat geval kan er geconcludeerd worden dat er meer behoefte is aan HBO'ers (vanuit het bedrijfsleven geredeneerd).
Als je een serieuse, gerichte studie hebt gevolgd.. hoe zou een vacature met de bullshit kreet wo werk en denk niveau dan op jou overkomen? Bijna altijd incl werkervaring, dus 90% zal zich alsnog moeten opwerken vanuit een 'lagere' functie.. (daar irriteerde jij je toch zo aan ts?) want als je van school komt met papiertje X blijf je altijd op niveau X.. iedereen met papier X kan niveau X aan (nee!!) en blijft in niveau X zonder enige kans zich op te werken..
pi_71648484
quote:

[..]

No way .

Er zijn ook meer schoonmakers dan hartchirurgen.
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 12:58:24 #21
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_71649115
quote:

[..]

Maar in dit geval gaat het vooral om waar de maatschappij, arbeidsmarkt en bedrijfsleven behoefte aan heeft.
Ik zal je eens een economisch inzicht geven dat hopelijk toch ook al wel tot het hbo of zelfs de middelbare scholen eens doorgedrongen.

Als ergens meer vraag naar is dan aanbod, dan gaat de prijs omhoog. Je geeft zelf al toe dat dat de beloning van wo'ers (gemiddeld) hoger is. Dat is inderdaad ook zo. Dus bedenk nu nog eens waar de arbeidsmarkt en het bedrijfsleven meer behoefte aan hebben, m.a.w. waar ze meer voor over hebben....

En ja, er zijn veel meer hbo'ers dan wo'ers. Dat weet het bedrijfsleven ook, dus hebben die zich ook ingericht naar meer hbo-posities.

Overigens, iets dat losstaat van de hele discussie verder: ik denk dat monsterboard ook een kanaal is dat wellicht meer voor hbo-functies dan voor wo-functies gebruikt wordt. WO gaat toch iets meer via inhousedagen en (universitaire) netwerken denk ik.
pi_71653451
quote:

[..]

Wat een achterlijke redenering. Natuurlijk is er meer vraag naar HBO'ers, de middenlaag is altijd groter dan de bovenlaag. Net zoals er ook meer vraag is naar MBO'ers dan naar HBO'ers, er zijn er domweg veel meer van.
Oh really?
pi_71654555
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 15:36 schreef Matthijs- het volgende:

[..]

Wat een achterlijke redenering. Natuurlijk is er meer vraag naar HBO'ers, de middenlaag is altijd groter dan de bovenlaag. Net zoals er ook meer vraag is naar MBO'ers dan naar HBO'ers, er zijn er domweg veel meer van.
Die redenering gaat anders ook niet op hoor. Het aantal afgestudeerden van een bepaald niveau zegt niets over het werk dat er voor hen beschikbaar is, en dat impliceer je wel.
pi_71656097
http://www.seo.nl/nl/arbeidenkennis/studiewerk.html

Qua salaris is het verschil vrijwel nihil...

Bepaalde HBO opleiding als Accountancy, Informatica en Zee- en Luchtvaart springen er uit 1700 - 2100 netto per maand als startsalaris die veel (vooral Alfa WO studies) voorbij gaan. Terwijl we hier BA's met MA's vergelijken.
pi_71656337
Dan heb je het wel over startsalaris. Waarschijnlijk groei je met een WO studie veel sneller in salarisschaal.
pi_71656638
Is iemand die HBO (praktisch, jaar lang stage) + WO Master (theoretisch) heeft afgerond niet de ultieme kandidaat voor top startersfuncties, of heb ik het mis?

Best of both worlds lijkt me toch.
pi_71657054
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 17:39 schreef Muzz_ het volgende:
Is iemand die HBO (praktisch, jaar lang stage) + WO Master (theoretisch) heeft afgerond niet de ultieme kandidaat voor top startersfuncties, of heb ik het mis?

Dat valt reuze mee.

HBO's bieden een aardig perspectief op een baan in een afgebakend beroepenveld. Bij veel academische beroepen daarentegen blijkt het niet veel uit te maken welke studie je afrondt, als je er maar één afrondt. Studies als geneeskunde en tandheelkunde uitgezonderd (omdat die studies heel erg specifiek opleiden). Er zijn praktijkvoorbeelden te over van chemici die manager worden, psychologen die op een ministerie gaan werken en neerlandici die eindigen als projectleiders.

Een vriend van mij heeft onlangs de hotelschool afgerond en overwoog een HRM-master, maar heeft nu toch de beslissing genomen om aan een bachelor Engelse taal en cultuur te beginnen, omdat hij van mening is dat hij op die manier een academische manier van denken zal aanleren die hem de rest van zijn leven iets op kan leveren. Tevens heeft hij na zijn afstuderen genoeg mogelijkheden om van beroep te veranderen als een bepaalde betrekking hem niet bevalt.
  † In Memoriam † donderdag 6 augustus 2009 @ 17:58:30 #28
230491 Zith
pls tip
pi_71657126
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 17:55 schreef cultheld het volgende:

[..]

Dat valt reuze mee.

HBO's bieden een aardig perspectief op een baan in een afgebakend beroepenveld. Bij veel academische beroepen daarentegen blijkt het niet veel uit te maken welke studie je afrondt, als je er maar één afrondt. Studies als geneeskunde en tandheelkunde uitgezonderd (omdat die studies heel erg specifiek opleiden). Er zijn praktijkvoorbeelden te over van chemici die manager worden, psychologen die op een ministerie gaan werken en neerlandici die eindigen als projectleiders.

Yep, je bent veel generalistischer (specialiteiten uitgezonderd dus). Mijn vader bijv, werkbouwkunde gedaan - en is ondertussen bedrijfsconsultant, landdirecteur voor een NGO en diplomaat (1ste secretaris van een ambassade) geweest.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_71657316
Kom op zeg, dat hier überhaupt discussie over is. Als het bedrijfsleven echt meer behoefte had aan HBO'ers zouden ze WO'ers niet meer betalen...

Als HBO'er ben je lager opgeleid dan WO'er, accepteer het of ga studeren.
pi_71657398
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 17:39 schreef Muzz_ het volgende:

Die eenjarige WO masters na een HBO opleiding hebben natuurlijk nooit de wetenschappelijke diepgang van een volle WO studie. De mensen die ik ken met een dergelijk traject hebben dan ook meer moeite om werk te vinden dan 'echte' WO'ers, zeker op dat niveau.
pi_71657911
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 17:55 schreef cultheld het volgende:

[..]

Dat valt reuze mee.

Een vriend van mij heeft onlangs de hotelschool afgerond en overwoog een HRM-master, maar heeft nu toch de beslissing genomen om aan een bachelor Engelse taal en cultuur te beginnen, omdat hij van mening is dat hij op die manier een academische manier van denken zal aanleren die hem de rest van zijn leven iets op kan leveren. Tevens heeft hij na zijn afstuderen genoeg mogelijkheden om van beroep te veranderen als een bepaalde betrekking hem niet bevalt.
Als ik je verhaal zo lees lijkt mijn argument nog meer gegrond. Je hebt alleen maar meer ervaring in je werkveld en al helemaal tegenover WO’ers uit andere studierichtingen die een carrière switch doen.
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 18:09 schreef Provinciaal het volgende:

[..]

Die eenjarige WO masters na een HBO opleiding hebben natuurlijk nooit de wetenschappelijke diepgang van een volle WO studie. De mensen die ik ken met een dergelijk traject hebben dan ook meer moeite om werk te vinden dan 'echte' WO'ers, zeker op dat niveau.
Universiteiten zijn al jarenlang niet meer puur wetenschappelijk, kom op dat is echt zo jaren 70. De meeste WO studenten streven niet naar een wetenschappelijke carrière maar naar een baan in het bedrijfsleven. Tevens is het HBO 4 jaar + 1 jaar schakelen + 1 jaar WO master wel gelijk aan 3 jaar WO bachelor + 1 jaar WO master.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 19:46:12 #32
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_71660142
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 18:30 schreef Muzz_ het volgende:

[..]

Universiteiten zijn al jarenlang niet meer puur wetenschappelijk, kom op dat is echt zo jaren 70. De meeste WO studenten streven niet naar een wetenschappelijke carrière maar naar een baan in het bedrijfsleven. Tevens is het HBO 4 jaar + 1 jaar schakelen + 1 jaar WO master wel gelijk aan 3 jaar WO bachelor + 1 jaar WO master.
Als je in Nederland blijft misschien. Bovendien kan elke WO'er beamen dat vrijwel iedere student die via het HBO komt er een niet bepaald academische manier van denken op na houdt.

En ja, ik weet dat ik in KLB niet al te serieus genomen dien te worden als het om dit onderwerp gaat.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 20:48:33 #33
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_71662090
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 19:46 schreef Nobu het volgende:

[..]

Als je in Nederland blijft misschien. Bovendien kan elke WO'er beamen dat vrijwel iedere student die via het HBO komt er een niet bepaald academische manier van denken op na houdt.
Dat geld binnen europees verband. Ik weet niet meer welk verdrag het was waarin het huidige hoger onderwijs stelsel is genoteerd. Maar ik weet wel dat het huidige nederlands-vlaams BaMa systeem volgens het verdrag werkt.

Bovendien is het mogelijk om na je HBO in 1,5 jaar je BSc te behalen, dacht dat het van WO naar HBO ook 1,5 jaar was.

Verder licht het er maar gewoon aan wat je wilt, of je praktisch of theoretisch bent en of je het praktische/theoretische van een opleiding überhaupt aankunt.

Ps. Naar mijn mening dient elke mening/visie gerespecteerd te worden hoe absurd deze voor een ander ook is.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
pi_71662782
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 18:30 schreef Muzz_ het volgende:

[..]

Als ik je verhaal zo lees lijkt mijn argument nog meer gegrond. Je hebt alleen maar meer ervaring in je werkveld en al helemaal tegenover WO’ers uit andere studierichtingen die een carrière switch doen.
[..]

Officieel wel, maar eigenlijk niet natuurlijk. Daarbij wordt dat schakeljaar vaak overgeslagen met behulp van een weinig ingewikkelde toelatingstest.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 22:21:16 #35
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_71664873
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 18:30 schreef Muzz_ het volgende:Tevens is het HBO 4 jaar + 1 jaar schakelen + 1 jaar WO master wel gelijk aan 3 jaar WO bachelor + 1 jaar WO master.
Sorry, maar dat is toch echt niet zo. Ja, qua papiertje wel. Maar HBO'ers lopen gigantisch achter op zelfs de eerstejaars studenten, dat is niet in een jaar in te halen. 4 jaar HBO komt ruwweg neer op de eerste 6 tot 9 maanden van het eerste jaar, meer niet. Je kan geen 3-4 jaar WO in 1 jaar inhalen. WO-niveau is een proces van jaren waarin je groeit, en niet een kwestie van 60 studiepunten halen. Er is een reden dat de uitval van HBO'ers behoorlijk groot is, en dat universiteiten helemaal niet blij zijn met schakeljaren.

Elke HBO'er die serieus WO-niveau wilt hebben kan ik dan ook alleen maar aanraden om in het eerste jaar te beginnen, en geen schakeljaar te doen.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_71666370
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 22:21 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Sorry, maar dat is toch echt niet zo. Ja, qua papiertje wel. Maar HBO'ers lopen gigantisch achter op zelfs de eerstejaars studenten, dat is niet in een jaar in te halen. 4 jaar HBO komt ruwweg neer op de eerste 6 tot 9 maanden van het eerste jaar, meer niet. Je kan geen 3-4 jaar WO in 1 jaar inhalen. WO-niveau is een proces van jaren waarin je groeit, en niet een kwestie van 60 studiepunten halen. Er is een reden dat de uitval van HBO'ers behoorlijk groot is, en dat universiteiten helemaal niet blij zijn met schakeljaren.

Elke HBO'er die serieus WO-niveau wilt hebben kan ik dan ook alleen maar aanraden om in het eerste jaar te beginnen, en geen schakeljaar te doen.
Tja de verhalen zijn ook zo tegenstrijdig als het maar kan want veel WO'ers missen juist weer de uitdaging en vinden hun studie te simpel. Zowel de moeilijkheidsgraad als de moeite en tijd die erin gaat zitten.
Ik kan me verder niet voorstellen dat iemand met een afgeronde HBO studie nog maar net de eerste paar maanden van het eerste jaar heeft gehad vergeleken met WO. Vergeet even niet dat de universiteiten de schakeljaren zelf aanbieden, het is een keuze. Ik kan me wel voorstellen dat iemand met een WO bachelor meer stof heeft gehad hoor, dat geloof ik zelfs graag en lijkt me bijna logisch. Het lijkt me alleen meer dat het er zo ongeveer op neer komt dat een HBO'er van elk "WO-studiejaar" een stukje gehad heeft, en niet alles. Ik denk dat dat de meest juiste vergelijking is. Zeggen dat een HBO diploma in principe vergelijkbaar is met de eerste paar maanden van een WO studie vind ik ronduit belachelijk. Dat wil ik wel eens met feiten onderbouwd zien.
pi_71666431
quote:

[..]

Wat als die 'HBO'er' zonder al te veel moeite het schakeljaar haalt en zijn Master afrond met mooie cijfers? Is hij dan 'zwakker' dan zijn WO studiegenoten met soortgelijke Master cijfers?
  † In Memoriam † donderdag 6 augustus 2009 @ 23:36:00 #38
230491 Zith
pls tip
pi_71667542
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 23:03 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Tja de verhalen zijn ook zo tegenstrijdig als het maar kan want veel WO'ers missen juist weer de uitdaging en vinden hun studie te simpel. Zowel de moeilijkheidsgraad als de moeite en tijd die erin gaat zitten.
Ik kan me verder niet voorstellen dat iemand met een afgeronde HBO studie nog maar net de eerste paar maanden van het eerste jaar heeft gehad vergeleken met WO. Vergeet even niet dat de universiteiten de schakeljaren zelf aanbieden, het is een keuze. Ik kan me wel voorstellen dat iemand met een WO bachelor meer stof heeft gehad hoor, dat geloof ik zelfs graag en lijkt me bijna logisch. Het lijkt me alleen meer dat het er zo ongeveer op neer komt dat een HBO'er van elk "WO-studiejaar" een stukje gehad heeft, en niet alles. Ik denk dat dat de meest juiste vergelijking is. Zeggen dat een HBO diploma in principe vergelijkbaar is met de eerste paar maanden van een WO studie vind ik ronduit belachelijk. Dat wil ik wel eens met feiten onderbouwd zien.
Nou, ik geloof ook niet dat HBOers een 'deel' van het onderwijs krijgen, het is gewoon een geheel ander soort onderwijs. Het is niet zo dat je op het WO alleen maar meer stof krijgt.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 02:45:16 #39
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_71671368
Mensen die puur vergelijken op startsalaris, papiertje of functie .
Het gaat er niet om of je een gespecialiseerde private banking-hbo opleiding hebt gedaan, uiteindelijk nemen ze je nog steeds niet aan voor de meest prestigieuze functies.

Ik vind het echt zo'n bullshit dat HBO'ers of WO'ers continu in discussie gaan over wat nou moeilijker is en wat nou het beste aansluit op het bedrijfsleven. Waarom wordt het niet geaccepteerd dat net zoals VWO een stukje hoger is dan HAVO, de universiteit een stapje moeilijker is dan een willekeurige hoge school. Dan kan je het wel gaan gooien op individuele zelfontplooiing, stage, contact met het bedrijfsleven en die ene vage oom die toevallig een BSc-tje heeft gedaan op HBO niveau maar nu ook prima mee kan op de uni, het is gewoon niet hetzelfde!

Accepteer het gewoon
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 03:07:48 #40
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_71671546
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 23:04 schreef Muzz_ het volgende:

[..]

Wat als die 'HBO'er' zonder al te veel moeite het schakeljaar haalt en zijn Master afrond met mooie cijfers? Is hij dan 'zwakker' dan zijn WO studiegenoten met soortgelijke Master cijfers?
Ja.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
pi_71671665
Laten we net als in de VS een professional degree en een scientific degree, onder de professional degree vallen artsen, advocaten, ingenieurs, enzovoort. Onder een scientific degree vallen economen, sociologen, natuurkundigen etc. Gemiddeld gezien verdienen mensen met een professional degree het meest, maar onder de scientific degree zijn grotere uitschieters als zij er in slagen echt praktische toepassingen voor hun surplus aan kennis te ontwikkelen. Denk aan een wiskundige die een nieuw financieel derivaat bedenkt, denk aan een econoom die er in slaagt een correcte beschrijving voor de beprijzing van opties te bedenken die handelaren op de vloer kunnen gebruiken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bolkesteijn op 07-08-2009 03:28:45 ]
pi_71671710
quote:
Sorry, maar dat is toch echt niet zo. Ja, qua papiertje wel. Maar HBO'ers lopen gigantisch achter op zelfs de eerstejaars studenten, dat is niet in een jaar in te halen.
Dat hangt heel erg af van de student zelf af. Bij mijn economiestudie zijn er zat studenten die niks geven om het wetenschappelijk karakter van de studie. Zij kennen het verschil tussen kapitalisme en socialisme niet, toepassing van opgedane kennis op de maatschappelijke omgeving vind men ook maar lastig en micro-economische modellen zijn 2 weken na het tentamen al weer weggezonken. Het spreekt voor zich dat ik liever een leergierige HBO'er als medestudent heb dan zo'n prutser van het VWO die het vooral over uitgaan, mobieltjes en kleding heeft, en bij de term 'credit default swap' een raar gezicht trekt. En ja deze studenten zijn er massaal bij de alfa-studies, ik snap niet dat universiteiten niet veel strenger gaan selecteren wie ze toelaten, je trekt het niveau van je eigen opleidingen door de plee.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 10:10:55 #43
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_71674455
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 03:27 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat hangt heel erg af van de student zelf af. Bij mijn economiestudie zijn er zat studenten die niks geven om het wetenschappelijk karakter van de studie. Zij kennen het verschil tussen kapitalisme en socialisme niet, toepassing van opgedane kennis op de maatschappelijke omgeving vind men ook maar lastig en micro-economische modellen zijn 2 weken na het tentamen al weer weggezonken. Het spreekt voor zich dat ik liever een leergierige HBO'er als medestudent heb dan zo'n prutser van het VWO die het vooral over uitgaan, mobieltjes en kleding heeft, en bij de term 'credit default swap' een raar gezicht trekt. En ja deze studenten zijn er massaal bij de alfa-studies, ik snap niet dat universiteiten niet veel strenger gaan selecteren wie ze toelaten, je trekt het niveau van je eigen opleidingen door de plee.
Hmm, mijn ervaring is dat de gamma-mensen (vooral de economische & sociale faculteiten, en natuurlijk rechten ) het meeste zo zijn. De echte alfa's zijn een heel ander slag mens. De meeste daar geven niet echt om mobieltjes en geld (omdat ze daar hun hele leven geen geld voor zullen hebben ).
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:45:41 #44
203436 solyaris
disgrace to the human race
pi_71678927
quote:

[..]
Omdat ik reeds in het bezit was van een HBO-papiertje heb ik mijn BA in 1,5 jaar (inc. puike cijferslijst) kunnen voltooien. Heb ik nu een serieus WO-niveau?
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 12:51:17 #45
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_71679081
Nee. Na 1,5 jaar begin je er eindelijk een beetje te komen. 4-6 jaar is nodig om er echt te komen. Daarom is het belachelijjk dat WO-studies niet minimaal 6 en liever nog 8 jaar zijn. Het is waanzin te denken dat je op een degelijk niveau wetenschappelijk kan leren denken in 1,5 jaar tijd. Dit is meer een probleem van het onderwijs in Nederland dan van mensen zelf.
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 13:07:58 #46
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_71679584
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 12:51 schreef ethiraseth het volgende:
Nee. Na 1,5 jaar begin je er eindelijk een beetje te komen. 4-6 jaar is nodig om er echt te komen. Daarom is het belachelijjk dat WO-studies niet minimaal 6 en liever nog 8 jaar zijn. Het is waanzin te denken dat je op een degelijk niveau wetenschappelijk kan leren denken in 1,5 jaar tijd. Dit is meer een probleem van het onderwijs in Nederland dan van mensen zelf.
Mwah, daar ben ik het niet mee eens. Vier jaar moet genoeg zijn om de academische basisvaardigheden bij te brengen aan studenten en dat moet ook genoeg zijn. Voor degenen die echt wetenschapper willen worden, is er nog het PhD-traject.

Ik denk dat die getrapte selectie ook wel past bij de arbeidsmarkt.
Hbo -> praktisch, projectmatig denken
wo -> basis academisch denken, toegepast wetenschappelijk onderzoek kunnen doen; voegen daarmee meer diepgang toe aan praktijk
phd -> zelf kennis aan academische 'body of knowledge' leren toevoegen
  † In Memoriam † vrijdag 7 augustus 2009 @ 13:18:54 #47
230491 Zith
pls tip
pi_71679914
quote:
Ik denk dat je nu toch iets the academisch doorslaat (wat misschien ok is bij geschiedenisstudies, maar het bedrijfsleven is toch wel wat angstig voor academi die vastgeroest zijn in hun studie(richting). Liever 4-5jaar studie (mijn masterfase duurt 2 jaar, dus 5 jaar totaal) en dan 4 jaar ervaring opdoen in het meer dynamische en to-the-point bedrijfs-/rechten-/ingenieursleven (al zijn er een aantal studies waar langer studeren wel meer voordeel geeft, zoals geschiedenis of psychologie).
pi_71679975
Dit is helemaal geen sceptisisme of iets dergelijks, maar ik ben wel benieuwd wat er verstaan wordt onder wetenschappelijk denken. Het is blijkbaar nogal een ontwikkeling die je door moet maken om dit wetenschappelijk denken te bereiken, en het verschil zou dan ook goed merkbaar moeten zijn wanneer je een wetenschappelijke denkwijze vergelijkt met de gemiddelde manier van denken. Kan iemand mij concreet wat punten opnoemen waarin dit verschil duidelijk naar voren komt?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-08-2009 13:22:32 ]
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 13:25:35 #49
203436 solyaris
disgrace to the human race
pi_71680131
quote:
Waarom worden mijn hersenspinsels hoger beoordeeld dan die van reguliere studenten? Wat houdt `wetenschappelijk denken` precies in volgens jou? Verschilt de snelheid van het aanleren van `wetenschappelijk denken` niet per individu?
pi_71689885
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 13:20 schreef RRGJL het volgende:
Dit is helemaal geen sceptisisme of iets dergelijks, maar ik ben wel benieuwd wat er verstaan wordt onder wetenschappelijk denken. Het is blijkbaar nogal een ontwikkeling die je door moet maken om dit wetenschappelijk denken te bereiken, en het verschil zou dan ook goed merkbaar moeten zijn wanneer je een wetenschappelijke denkwijze vergelijkt met de gemiddelde manier van denken. Kan iemand mij concreet wat punten opnoemen waarin dit verschil duidelijk naar voren komt?
Mij schieten de volgende vakken te binnen die ik in de afgelopen jaren gevolgd heb;

Wetenschapsfilosofie
Ethiek
Schrijfvaardigheden op academisch niveau
Logisch redeneren
Kritisch analyseren
Statistiek en methodiek

Hier staat ook nog een iets omvangrijker overzicht:
http://www.cs.ru.nl/E.Bar(...)eden/tue-academisch/
pi_71690640
Ik heb twee jaar HBO gedaan, waar ik vervolgens weggegaan ben omdat ik het niveau echt bedroevend vond en toen naar de uni gegaan. Ik heb dus van beide systemen wel wat meegekregen.

Wat mij vooral opviel is dat de hoeveelheid behandelde stof op het HBO echt véél minder is dan op het WO en ook veel oppervlakkiger. Op het HBO leer je alleen wat je moet weten om in een bepaalde praktijksituatie te functioneren. Op het WO ga je veel dieper in op de theorie achter die kennis, waardoor je naar mijn mening flexibeler bent en jezelf aan wisselende praktijksituaties kunt aanpassen. Het is allang niet meer zo dat je alleen maar wetenschappelijk onderzoek leert doen op de uni, heel veel studies hebben practica en op het bedrijfsleven gerichte (keuze)vakken.

Wat betreft het wetenschappelijk denken heb je op de uni veel meer reflectieve vakken, waar je over je eigen vakgebied leert nadenken. Daarnaast krijg je theorie op het HBO vooral aangereikt op de manier van 'zo is het en niet anders', terwijl je op het WO veel meer de theorie krijgt aangeboden op de manier van 'dit speelt in het wetenschappelijk veld, deze wetenschapper vindt dit en deze wetenschapper dat'. Hierdoor leer je meer zelf nadenken en een kritische mening vormen. Dit is wat ik er in ieder geval onder zou verstaan
pi_71692214
dat het niveau lager is is logisch, want het is een niveau lager...

Havo --> HBO
VWO --> WO

dat het wetenschappelijke op het WO meer aanwezig is, is logisch, want het is Wetenschappelijk Onderwijs
dat je op het HBO meer praktijk krijgt en weinig onderzoekt, komt omdat het BEROEPS onderwijs is, en geen Wetenschappelijk Onderwijs. Dáár zoeken ze uit (want wetenschappelijk) wat er kan en hoe, en op het HBO wordt dat dan uitgevoerd en aangeleerd aan de mensen die de praktijk in gaan.

Dat er in alle personen en opleidingen vast mogelijkheid tot nuance aanwezig is, mag inmiddels als bekend worden verondersteld, maar de punten die hier aangedragen worden, dat zijn geen 'argumenten', dat zijn feiten...
Ja doei.
pi_71694112
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 19:23 schreef Executrix het volgende:
Ik heb twee jaar HBO gedaan, waar ik vervolgens weggegaan ben omdat ik het niveau echt bedroevend vond en toen naar de uni gegaan. Ik heb dus van beide systemen wel wat meegekregen.

Wat mij vooral opviel is dat de hoeveelheid behandelde stof op het HBO echt véél minder is dan op het WO en ook veel oppervlakkiger. Op het HBO leer je alleen wat je moet weten om in een bepaalde praktijksituatie te functioneren. Op het WO ga je veel dieper in op de theorie achter die kennis, waardoor je naar mijn mening flexibeler bent en jezelf aan wisselende praktijksituaties kunt aanpassen. Het is allang niet meer zo dat je alleen maar wetenschappelijk onderzoek leert doen op de uni, heel veel studies hebben practica en op het bedrijfsleven gerichte (keuze)vakken.

Wat betreft het wetenschappelijk denken heb je op de uni veel meer reflectieve vakken, waar je over je eigen vakgebied leert nadenken. Daarnaast krijg je theorie op het HBO vooral aangereikt op de manier van 'zo is het en niet anders', terwijl je op het WO veel meer de theorie krijgt aangeboden op de manier van 'dit speelt in het wetenschappelijk veld, deze wetenschapper vindt dit en deze wetenschapper dat'. Hierdoor leer je meer zelf nadenken en een kritische mening vormen. Dit is wat ik er in ieder geval onder zou verstaan
Nouja het verschilt natuurlijk ook per studie hoe bedroevend het niveau is.

Ik kom zelf van het MBO en zit nu op het HBO. Ik merk nauwelijks niveauverschil. Voor mij voelt het vooral ánders, en niet zo zeer moeilijker. Ik wil ook graag naar de universiteit en ik ben dan ook erg benieuwd hoe dat zal bevallen. Ik wil al jaren psychologie studeren omdat het me gewoon erg interesseert. Op het moment doe ik Software Engineering op HBO niveau. Ik moet zeggen dat ik het niveau niet bedroevend kan noemen, het is zeker niet super simpel. Echter is dit volgens mij ook wel een van de moeilijkere richtingen van het HBO, gezien het inzicht dat ervoor benodigd is (programmeren is toch vooral aanvoelen en 'gewoon zien / snappen', en daarin merk ik wel wat verschil met een aantal HAVO studenten die worstelen met de stof). Aangezien ik bij de besten van mijn klas zit terwijl HAVO studenten het vrij moeilijk hebben met sommige onderdelen verwacht ik geen problemen op de universiteit. Sterker nog, door de uitdaging die er op het HBO zeker meer is dan op het MBO haal ik nu hogere cijfers dan op het MBO
pi_71695311
Ik doe HBO CE, wat een van de waarschijnlijk bedroevende studies op HBO niveau is. Je haalt echter wel makkelijk een papiertje. Uiteindelijk is je diploma een bewijs van doorzettingsvermogen en geeft het in 9 van de 10 gevallen alleen recht op een startstoeltje. De rest moet toch in de persoon zitten.

Naderhand gezien zou ik liever een WTB studie oid gedaan hebben, maarja.
Haai
pi_71698011
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 22:02 schreef MadDorito het volgende:
Ik doe HBO CE, wat een van de waarschijnlijk bedroevende studies op HBO niveau is. Je haalt echter wel makkelijk een papiertje. Uiteindelijk is je diploma een bewijs van doorzettingsvermogen en geeft het in 9 van de 10 gevallen alleen recht op een startstoeltje. De rest moet toch in de persoon zitten.

Naderhand gezien zou ik liever een WTB studie oid gedaan hebben, maarja.

9 van de 10 keer wanneer mensen klagen over 'het HBO niveau' hebben ze dit soort 'opleidingen' in gedachten.

CE, MER, PABO, SJD, Communicatie, Media studies, Sportmarketing etc

Ik heb nog nooit een voormalig HBO Informaticus, Luchtvaarttechnicus, BE'er, AC'er etc horen klagen over het niveau.

Er zit een groot verschil in niveau binnen het HBO en ook hangt het van je school af, INHOLLAND zorgt bijvoorbeeld al jarenlang voor HBO diploma inflatie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Muzz_ op 07-08-2009 23:43:29 ]
pi_71698694
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 23:30 schreef Muzz_ het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit een voormalig HBO Informaticus, Luchtvaarttechnicus, BE'er, AC'er etc horen klagen over het niveau.

Sommige die je daar noemt zijn ook erg overrated. Maar goed, het zijn tenminste wel beetje knappe studies.
pi_71699072
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 17:18 schreef Muzz_ het volgende:
http://www.seo.nl/nl/arbeidenkennis/studiewerk.html

Qua salaris is het verschil vrijwel nihil...

Bepaalde HBO opleiding als Accountancy, Informatica en Zee- en Luchtvaart springen er uit 1700 - 2100 netto per maand als startsalaris die veel (vooral Alfa WO studies) voorbij gaan. Terwijl we hier BA's met MA's vergelijken.
Dat hangt gewoon van het beroep af. Vergelijk HBO-economen met WO-economen, hbo informatica met wo informatica. Daarnaast is het salaris op lange termijn een stuk belangrijker voor een WO-er, omdat (naar het schijnt) ze sneller doorgroeien.
pi_71699086
quote:

Er zit een groot verschil in niveau binnen het HBO en ook hangt het van je school af, INHOLLAND zorgt bijvoorbeeld al jarenlang voor HBO diploma inflatie.
Dit dus... Het niveau verschilt erg in het HBO. Ik hoor van hbo-ers die alfa of gamma studies doen dat ze vaak al voordat de middag begint al thuis zijn en dat ze daarbij ook 1 dag vrij hebben...

Ik zelf doe een beta studie en ik kom meestal niet voor 5 uur de school uit...

Ook de school doet er sterk aan toe denk ik. Met name bijvoorbeeld ik doe een internationale opleiding en heb 2 jaar in Nederland gedaan en doe 2 jaar in Duitsland. Het niveau in Duitsland op de hogeschool beduidend hoger als in Nederland en word er ook meer op de achtergrond ingegaan van theorieën zoals aan universiteiten.
pi_71827595
quote:

En waar baseer je het op dat INHolland al jaren zorgt voor een diploma inflatie?

Niet dat ik iets probeer te verdedigen, maar ik ben gewoon nieuwsgierig .
  woensdag 12 augustus 2009 @ 23:01:49 #60
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_71834509
quote:
Op zaterdag 8 augustus 2009 00:09 schreef iBolt het volgende:

[..]

Dit dus... Het niveau verschilt erg in het HBO. Ik hoor van hbo-ers die alfa of gamma studies doen dat ze vaak al voordat de middag begint al thuis zijn en dat ze daarbij ook 1 dag vrij hebben...

Ik zelf doe een beta studie en ik kom meestal niet voor 5 uur de school uit...

Ook de school doet er sterk aan toe denk ik. Met name bijvoorbeeld ik doe een internationale opleiding en heb 2 jaar in Nederland gedaan en doe 2 jaar in Duitsland. Het niveau in Duitsland op de hogeschool beduidend hoger als in Nederland en word er ook meer op de achtergrond ingegaan van theorieën zoals aan universiteiten.
Is hogeschool in Duitsland niet gewoon een universiteit, maar dan slechts de bachelortrack ipv 4 of 5-jarig incl. master ?
pi_71837117
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 23:01 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Is hogeschool in Duitsland niet gewoon een universiteit, maar dan slechts de bachelortrack ipv 4 of 5-jarig incl. master ?
Daar kan ik niet over oordelen aangezien ik (nog) nooit op een universiteit heb gestudeerd. Maar ik weet wel dat Duitsers helemaal niet blij zijn met het Europese Bachlor/Master systeem wat ze dus nu moeten gaan. Ze willen allemaal eigenlijk terug naar het oude systeem, diplom genaamd (waar ik net toevallig nog als laatste lichting aan mee doe ).

Ze willen voornamelijk terug omdat ze dus inderdaad vinden dat de opleiding nu minder waard is geworden terwijl de opleiding intern gelijk is gebleven. Met minder waard bedoel ik dat het diplom niveau werd vergeleken als een opleiding dat net iets minder waard was als een master maar beduidend meer als een bachlor... echter alle diplom studies zijn nu bachlor geworden...

Ook geven kunnen hier hogescholen gewoon BSc's en MSc's uitdelen en er zijn op mijn hogeschool ook wetenschappers die een deel van hun tijd college's geven en een deel van de tijd onderzoek doen in laboratoria zoiets ben ikzelf nog nooit tegengekomen in Nederland.

Dus tjah mijn conclusie is toch wel dat op z'n minst Duitse Hogeschool != Nederlandse hogeschool.

-edit- bericht onder mij herinnerde me er ook aan dat alle scholieren die willen studeren, aan een hogeschool of universiteit allemaal gymnasium moeten hebben gedaan en dat gymnasium ook 7 jaar duurt @Duitsland. Is ook een soort van Havo maar je moet dan naar gym overstappen om echt te gaan studeren... Denk dat dit ook wel een reden is waarom het niveau hoger is in Duitsland dan in Nederland. 1. vanwege gymnasium, 2. middelbare school duurt langer.

[ Bericht 5% gewijzigd door iBolt op 13-08-2009 16:25:37 ]
  donderdag 13 augustus 2009 @ 12:10:19 #62
165633 eriksd
The grand facade...
pi_71844749
M.i. zijn mensen die echt op universitair niveau opereren (dat is wat anders dan een universitaire opleiding volgen) toch een slag slimmer en alerter dan de gemiddelde HBO'er.

Overigens, die OP raakt kant nog wal. Hoezo zou een theoreticus geen professional kunnen zijn?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_71844942
Appels en peren.
only dead fish swim with the stream.
  donderdag 13 augustus 2009 @ 12:18:50 #64
263429 Verlicht
Ik houd van illusies.
pi_71844963
Interessant.
"Het wezen der dingen is vlucht, het wezen der ziel is verdriet."
Mijn Tamagotchi-beestje moet gevoed worden.
pi_71846923
Dit komt op mij een beetje over alsof je vraagt: wat is beter? Cup B of cup C?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_71855137
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 13:34 schreef oompaloompa het volgende:
En dat lijkt een makkelijke en retorische vraag. Maar dat is niet zo.
People demand freedom of speech as a compensation
for the freedom of thought which they seldom use.
pi_71856515
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 18:43 schreef Ad_rem het volgende:

[..]

En dat lijkt een makkelijke en retorische vraag. Maar dat is niet zo.
Dat was ook mijn intentie ^_^
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
  donderdag 13 augustus 2009 @ 19:42:52 #68
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_71856662
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 13:34 schreef oompaloompa het volgende:
Op mij meer alsof je vraagt of je liever een man of een vrouw met cup C hebt.
pi_71857669
quote:

[..]

om de proef op de som te nemen, is er hier een hbo psychologie student die kan posten wat je precies tijdens je hbo leert en behandelt?

zo zijn er vast meer studies en studenten aanwezig om hetzelfde te doen. Dan kunnen we kijken of hbo echt hetzelfde is als een wo bachelor, hetzelfde is aan 9 maanden wo, of iets er tussenin.
  donderdag 13 augustus 2009 @ 21:06:56 #70
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_71859062
quote:

Deels met je eens. Je moet echter wel in de gaten houden dat 'de hbo'er' geen homogene groep is. Voor de zesjesstudenten is het wellicht beter om, al dan niet verkort, nog een theoretische bachelor te halen (WO). Ik denk echter dat de bovengemiddelde hbo'ers met de juiste coaching mee kunnen komen in een WO-master. Universiteiten erkennen dit ook en hebben voor deze studenten speciale programma's (zie bijv. RuG met het 30-ec programma).
quote:
om de proef op de som te nemen, is er hier een hbo psychologie student die kan posten wat je precies tijdens je hbo leert en behandelt?

Afvinken van wat er precies geleerd wordt doet geen recht aan het verschil in benadering van beide bachelors. Het is niet voor niets dat een hbo bachelor een 'professionele bachelor' wordt genoemd en een universitaire bachelor een 'theoretische bachelor'. Laatstgenoemde beschikt over meer theoretische kennis maar gaat uit van de doorstroom naar de master i.p.v. naar de arbeidsmarkt. Door dit uitgangspunt is de wo bachelor minder geschikt voor het bedrijfsleven (wordt ook beaamd door recruiters). De professionele bachelor gaat juist uit van de doorstroom naar de arbeidsmarkt en is vanuit die veronderstelling opgebouwd. Dat betekend meer praktijk en meer menging met het bedrijfsleven. Het is jammer dat er eeuwig gezeur is over welke bachelor beter is, het hangt immers puur af van welke loopbaan je ambieert.
pi_71859248
Als iemand stelt dat po het HBO in een veel langzamer tempo boeken behandeld worden, dan wil ik graag weten hoeveel en welke boeken behandeld worden. Natuurlijk is hbo toegepaster en zullen ze vast meer praktijkervaring hebben, maar dan kun je toch nog steeds wel kijken op welke fronten je meer op het wo leert en op welke gebieden meer op het hbo. En wat precies het veschil is op die gebieden.
pi_71859534
quote:
Op donderdag 13 augustus 2009 21:06 schreef GR het volgende:

[..]

Deels met je eens. Je moet echter wel in de gaten houden dat 'de hbo'er' geen homogene groep is. Voor de zesjesstudenten is het wellicht beter om, al dan niet verkort, nog een theoretische bachelor te halen (WO). Ik denk echter dat de bovengemiddelde hbo'ers met de juiste coaching mee kunnen komen in een WO-master. Universiteiten erkennen dit ook en hebben voor deze studenten speciale programma's (zie bijv. RuG met het 30-ec programma).
[..]
HvA HES en UvA hebben ook zo'n samenwerkingsverband, Als je gemiddeld een 7,5 staat en een minor Economie volgt bij de UvA kun je gewoon direct instromen in de Master - zonder een schakeljaar. Vaak zijn dit wel weer de betere HBO studenten die dit doen / lukt.

Volgens ‘ethiraseth’ zouden ze dus in theorie ‘eerstejaars’ studenten toelaten in een master, dit bewijst maar dat hier niets van klopt.
  donderdag 13 augustus 2009 @ 21:29:57 #73
256934 GR
pi_71859705
Concreet voorbeeld vanuit me eigen studie: Binnen de bedrijfskunde wordt vaak de theorie van Porter aangehaald. Op het HBO lees je een hoofstuk van pakweg 40/50 blz. over zijn vijfkrachtenmodel en 1 of 2 paragrafen over andere denkers die kritiek of commentaar hebben op het desbetreffende model. Vervolgens krijg je een casus en schrijf je een rapport over de toepassing van het model op de casus en probeer je met creatieve praktische oplossingen te komen. Ter afsluiting presenteer en verdedig je het rapport voor een aantal docenten.

De benadering op het WO is anders (corrigeer me als het anders is). De WO-student leest veel meer over het model. Hij leest achterliggende gedachtes, gaat dieper in op de context van het model en bestudeert veel (en dat is een belangrijk verschil met het hbo) wetenschappelijke teksten van andere professoren over het vijfkrachtenmodel en/of vergelijkbare modellen. De toetsing vindt plaats middels een tentamen of paper . Er is echter ook een trend waarbij sommige studies, zoals bedrijfskunde, het 'werkgroepen'-idee van het hbo overnemen en ook met rapporten beziggaan. Dus er is enigzins sprake van een vermenging van de twee benaderingen.
pi_71952610
Ik doe 5HAVO en moet de keuze gaan maken of ik doorga met VWO, of voor het HBO kies. Ik ben op dit moment van plan om VWO te doen omdat ik daarna dan de uni kan doen.

Als ik hoor hoeveel mensen wel niet HBO doen schrik ik me rot. Wat is je diploma waard als er voor jou duizenden anderen zijn. Ook als je iets in het buitenland wilt gaan doen later heb je meer aan een WO-opleiding dan een HBO-opleiding.

Ik ben nog niet zeker van mijn keuze, hoeft ook nog niet, maar ik sta open voor commentaar.
NELIS
pi_71952691
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 16:05 schreef Sjaaknelis het volgende:
Ik doe 5HAVO en moet de keuze gaan maken of ik doorga met VWO, of voor het HBO kies. Ik ben op dit moment van plan om VWO te doen omdat ik daarna dan de uni kan doen.

Als ik hoor hoeveel mensen wel niet HBO doen schrik ik me rot. Wat is je diploma waard als er voor jou duizenden anderen zijn. Ook als je iets in het buitenland wilt gaan doen later heb je meer aan een WO-opleiding dan een HBO-opleiding.

Ik ben nog niet zeker van mijn keuze, hoeft ook nog niet, maar ik sta open voor commentaar.

ach, zo zijn er ook al duizenden van een uni gekomen. Laat ik het zo zeggen: het gaat om jouw prestaties en niet die van anderen. Maar goed, zoals je zelf zegt, wellicht hou je de mogelijkheden wat verder open als je voor WO gaat
  maandag 17 augustus 2009 @ 16:14:21 #76
256934 GR
pi_71952812
quote:

Op je cv staat niet 'hbo diploma' maar de titel die je hebt gekregen nadat je bent afgestudeerd. Het hbo is geen homogene instelling maar een instelling met verschillende opleidingen die sterk qua niveau verschillen. Recruiters zijn zich zeer wel bewust van de verschillen. Elsevier geeft ook aan in de studiegids dat de 'bachelors of economics' (BE, A&C, Fiscale economie etc.) en ingenieurs (ing.) (technische studies) zeer goed scoren, terwijl communicatiestudies en dergelijke vrij laag zijn aangeschreven. Houdt het verschil dus in de gaten!
pi_71952899
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 16:05 schreef Sjaaknelis het volgende:

Hbo zorgt voor snellere verdieping binnen 1 gebied, VWO houdt meer opties open. Als je zeker weet dat je iets in de richting van bv. ICT wilt doen, ga naar het HBO. Als je nog niet zeker weet wat je wilt doen, doe het VWO zodat je meer deuren open houdt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')