nee maar ik heb al wel paardebloemen getest uit de tuin.. net andijvie.quote:Op dinsdag 25 augustus 2009 08:44 schreef 08091981 het volgende:
WOW< en zo'n eetbare planten boek staat nu ook op mijn lijstje!
en heb je ook al met dat boek in de natuur gekeken of je iets kon vinden?
die heb je ook op marktplaats voor een euro of 5.quote:tijdje geleden ook nog een hele stapel firesteels besteld uit america.
Goed bezigquote:Op woensdag 26 augustus 2009 18:40 schreef Neolith het volgende:
Ik heb ze nu ook allebei, had eerst alleen de rode, ideale dingen.
Morgen komt als het goed is ook mijn Fenix pd30 binnen, met 8 CR123A batterijen. Zijn 10 jaar houdbaar, dus kan geen kwaad om ze op te sparen. Binnenkort nog maar een aantal batterijen aanschaffen, om een voorraadje op te bouwen. Ben nog van plan om er een knijpkat naast te nemen voor als de TEOTWAWKI uitbreekt, maar deze heeft nog als extra voordeel dat hij ook tactisch handig is als slagwapen en om mee te verblinden/desorienteren, zolang je 'm nog nuttig kan gebruiken ivm de batterijen.
[ afbeelding ]
je kan voor een paar honderd euro zo een bron laten spuiten in je tuin.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 08:01 schreef 08091981 het volgende:
nog een idee... een waterpomp slaan.. weet je wel. zo'n ouderwetse
http://i7.photobucket.com/albums/y276/bertp/Waterpomp.gif
maar hoe diep en op welke manier dat nou moet, zit ik nog uit te vogelen.. en of het zelf is te doen?
als ze dat vroeger konden, zullen we dat nu dan toch ook wel zelf kunnen.?. diy.
I lol'd ='Dquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Verder sinds jaren buiten gepoept en dat was een zeer bevrijdende ervaring.
Hoe deed je dat precies, als ik vragen mag?quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 19:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Verder sinds jaren buiten gepoept en dat was een zeer bevrijdende ervaring.
Ik had een kleine maar stevige fel oranje plastic schep bij me, maar geen tijd om een gat te graven. Het was zo snel mogelijk over het prikkeldraad heen zien te komen en naar een voor de weg beschut plekje rennen, al koeienvla ontwijkend. Vervolgens op de hurken, en goed opletten dat er niets op de eigen schoenen komt, dus wat belangrijk is is dat je, als je met een hellinkje te maken hebt, bergafwaarts poept. Verder is die positie ideaal, veel beter dan een WC pot, en je valt niet om ofzo, dus maak je daar niet druk om. De sensatie van een frisse bries langs je gat is zalig, in ieder geval als alles succesvol is gegaan en je na een tijd met flinke druk in je buik ontladen bent.quote:Op vrijdag 28 augustus 2009 23:51 schreef huhggh het volgende:
[..]
Hoe deed je dat precies, als ik vragen mag?
Had je een gat gegraven met een schep om het daar boven te doen?
Want dat zou namelijk mijn eerste gedachte zijn.
Had je eigenlijkj wel een schep bij je, en zo ja wat voor soort?
quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 00:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Er zijn overigens ook draagbare douches verkrijgbaar die ik iedereen aanraad. Is maar klein en zeer licht en geeft net even dat extra stukje comfort wat wel prettig is wanneer je verder weinig meer over hebt. Je kan ze in de zon laten opwarmen of er kokend water in gooien. In de rivier wassen kan ook maar is toch niet hetzelfde.
Tnxquote:Op zaterdag 29 augustus 2009 00:39 schreef herzberg het volgende:
makkelijker nog is om in zittende houding met je rug tegen een boom te leunen. op die manier loop je geen gevaar om je schoenen vies te maken.
quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 00:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik had een kleine maar stevige fel oranje plastic schep bij me, <snip> maar met een klein[e] schep graaf je niet even een gat in een koeienwei of ander random stevig grasveld, daar is de grond veel te hard voorm of je moet misschien zo'n metalen schep hebben maar die zijn veel te zwaar om mee te backpacken vind ik zelf.<snip>
Een knijpkat ? Inderdaad hopeloos ouderwetsquote:Op vrijdag 28 augustus 2009 08:01 schreef 08091981 het volgende:
iemand nog een goede tip voor een echte ouderwetse knijpkat?
<snip>
Die ben ik niet tegengekomen in de winkel. Die waren ook niet zo ver opvouwbaar, slechts het schepgedeelte kon ingeklapt worden, of ik heb niet goed gekeken. Maar dit is wel de moeite waard, zeker als je het aan je broek kan hangen.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 01:38 schreef R0N1N het volgende:
[..]
![]()
![]()
Vind 'm zelf vrij essentieel om bij me te hebben. Altijd als ik b.v. naar de Ardennen ga ofzo. Gebruik 'm uiteindelijk vaker niet als wel, maar toch![]()
Heb zelf nog m'n PSU Schep uit dienst. Gewicht valt mee (vind ik), en je kan er echt van alles mee![]()
[ afbeelding ]
Zo een, maar dan met een plastic hoes van hetzelfde groen als de schep. (In mijn tijd hadden ze nog geen camo.)
Verder, goed verhaal.
Als je onderweg bent, of tijdelijk ergens je bivak opslaat is al dat gegraaf nergens voor nodig.
Die truc van tegen de boom leunen heeft bovendien als voordeel dat je er vervolgens ook wat minder snel weer intrapt
Als je in een TEOTWAWKI scenario meer permanent ergens je kamp opslaat, is begraven ook nergens goed voor omdat je dan beter een composttoilet kan bouwen. De boel op een hoop gooien en tot mest omzetten. Goed voor de plantjes
Jij was 5 dagen in de bossen op vakantie... Dat is nogal wat anders dan na een ramp oid je leven weer op te bouwen. Overigens denk ik dat je zowieso wel overal beschutting en gereedschap kan vinden.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 10:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Waar gebruik je zo'n schep eigenlijk wel voor? Ik heb de mijne niet 1 x gebruikt in 5 dagen.
Je bestudeert die dingen ook?quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:10 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Jij was 5 dagen in de bossen op vakantie... Dat is nogal wat anders dan na een ramp oid je leven weer op te bouwen. Overigens denk ik dat je zowieso wel overal beschutting en gereedschap kan vinden.
Gaat meer om survival skills en militaire tactieken.
op langere termijn om chemische kennis en electronische kennis (afhankelijk van je comfortable level)
Mijn doel is om autarkisch te kunnen functioneren. Niet echt persee voor een teotwawki situatie maar wel in mijn achterhoofd hebbende dat mijn inventaris voldoet aan een comfortabel leven indien infrastructuur wegvalt.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 11:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je bestudeert die dingen ook?
Ik kan mij hier wel aardig in vinden,quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:09 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Mijn doel is om autarkisch te kunnen functioneren. Niet echt persee voor een teotwawki situatie maar wel in mijn achterhoofd hebbende dat mijn inventaris voldoet aan een comfortabel leven indien infrastructuur wegvalt.
Ik meldde al dat ik een zelfstandig computernetwerk heb op 12v. Daar heb ik o.a vele documenten over survival. Ik hoef die informatie nu niet te lezen of te gebruiken. Maar heb de "kennis" dus wel.
Kennis die ik zowieso nodig heb om dat soort dingen draaiende te houden zijn dus een pre.
Ik denk dat veel zaken die in dit topic genoemd worden van erg beperkte duur zijn. Zaklampen etc. zijn 10 jaar bruikbaar wellicht. Dus dan ga je wat verder kijken naar diepe kennis over bepaalde zaken.
Voor mij wat basis zaken.
-Medische kennis
-Electro kennis : Batterijen maken, Zonnecollectoren radiozenders antennes verlichting etc. kan je allemaal zelf maken.
Koelkast, computersytemen, verlichting, pompen, stereo onderhoud en reparatie kennis.
-Levensmiddelen : Planten herkennen en verwerkingsprocessen.
-Waterzuiverings processen (bassins, koolstof filters)
-Zonneboilers maken en centrale verwarming
-Kennis van zeilen en eenmotorig vliegtuig (navigatie -> gps zal ongetwijfeld nog werken)
-Taalkundige naslagwerken/woordenboeken etc literatuur. (communicatie doeleinden)
Kan nog wel tig dingen noemen
Mijn punt is dat het leuk is als je een maandje in de jungle kan overleven. Maar als je 10+ jaar in een situatie zit zonder infrastructuur dan wil ik toch wel in "luxe" kunnen leven.
de bovenstaande punten zijn voor mij meer uit oogpunt van zelfstandigheid maar zijn dus ook toepasbaar op TEOTWAWKI
Oke, hoe zie jij de toekomst voor je?quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:09 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Mijn doel is om autarkisch te kunnen functioneren. Niet echt persee voor een teotwawki situatie maar wel in mijn achterhoofd hebbende dat mijn inventaris voldoet aan een comfortabel leven indien infrastructuur wegvalt.
Ik meldde al dat ik een zelfstandig computernetwerk heb op 12v. Daar heb ik o.a vele documenten over survival. Ik hoef die informatie nu niet te lezen of te gebruiken. Maar heb de "kennis" dus wel.
Kennis die ik zowieso nodig heb om dat soort dingen draaiende te houden zijn dus een pre.
Ik denk dat veel zaken die in dit topic genoemd worden van erg beperkte duur zijn. Zaklampen etc. zijn 10 jaar bruikbaar wellicht. Dus dan ga je wat verder kijken naar diepe kennis over bepaalde zaken.
Voor mij wat basis zaken.
-Medische kennis
-Electro kennis : Batterijen maken, Zonnecollectoren radiozenders antennes verlichting etc. kan je allemaal zelf maken.
Koelkast, computersytemen, verlichting, pompen, stereo onderhoud en reparatie kennis.
-Levensmiddelen : Planten herkennen en verwerkingsprocessen.
-Waterzuiverings processen (bassins, koolstof filters)
-Zonneboilers maken en centrale verwarming
-Kennis van zeilen en eenmotorig vliegtuig (navigatie -> gps zal ongetwijfeld nog werken)
-Taalkundige naslagwerken/woordenboeken etc literatuur. (communicatie doeleinden)
Kan nog wel tig dingen noemen
Mijn punt is dat het leuk is als je een maandje in de jungle kan overleven. Maar als je 10+ jaar in een situatie zit zonder infrastructuur dan wil ik toch wel in "luxe" kunnen leven.
de bovenstaande punten zijn voor mij meer uit oogpunt van zelfstandigheid maar zijn dus ook toepasbaar op TEOTWAWKI
Welke van de dingen die ik opnoem zijn echt overdadig ? Dat zijn voor mij slechts basis elementen. Als zoiets realiseerbaar is binnen een tijdspan van 2 jaar dan lever ik liever die inspanningen dan elke dag in mijn voorzieningen te kunnen voorzien en te gaan jagen etc. Een vriezer is dan onontbeerlijk.quote:Op zaterdag 29 augustus 2009 12:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oke, hoe zie jij de toekomst voor je?
En hebben we al die luxe nou eigenlijk wel echt nodig?
Ik kwam er zelf in ieder geval achter dat we afhankelijk zijn van een hoop dingen die niet alleen niet nodig zijn, maar een hoop levensplezier verpesten. Maar dat is mijn ervaring.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |