abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72157813
quote:
Op dinsdag 25 augustus 2009 08:44 schreef 08091981 het volgende:

WOW< en zo'n eetbare planten boek staat nu ook op mijn lijstje!
en heb je ook al met dat boek in de natuur gekeken of je iets kon vinden?

nee maar ik heb al wel paardebloemen getest uit de tuin.. net andijvie.
quote:
tijdje geleden ook nog een hele stapel firesteels besteld uit america.
die heb je ook op marktplaats voor een euro of 5.
ik moet ook nog 2 van die dingen hebben.

dat boek heb ik ook van marktplaats trouwens
..
pi_72157975
en vergeet brandnetels niet.
Never be bullied into silence. Never allow yourself to be made a victim. Accept no one's definition of your life; define yourself.
  woensdag 26 augustus 2009 @ 17:53:35 #103
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_72177311

ik heb zelf die dikke zwarte... bevalt perfect.. als je weet hoe je het moet doen
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
  woensdag 26 augustus 2009 @ 18:40:27 #104
12754 Neolith
Praise your Fears...
pi_72178554
Ik heb ze nu ook allebei, had eerst alleen de rode, ideale dingen.

Morgen komt als het goed is ook mijn Fenix pd30 binnen, met 8 CR123A batterijen. Zijn 10 jaar houdbaar, dus kan geen kwaad om ze op te sparen. Binnenkort nog maar een aantal batterijen aanschaffen, om een voorraadje op te bouwen. Ben nog van plan om er een knijpkat naast te nemen voor als de TEOTWAWKI uitbreekt, maar deze heeft nog als extra voordeel dat hij ook tactisch handig is als slagwapen en om mee te verblinden/desorienteren, zolang je 'm nog nuttig kan gebruiken ivm de batterijen.
pi_72179210
quote:
Op woensdag 26 augustus 2009 18:40 schreef Neolith het volgende:
Ik heb ze nu ook allebei, had eerst alleen de rode, ideale dingen.

Morgen komt als het goed is ook mijn Fenix pd30 binnen, met 8 CR123A batterijen. Zijn 10 jaar houdbaar, dus kan geen kwaad om ze op te sparen. Binnenkort nog maar een aantal batterijen aanschaffen, om een voorraadje op te bouwen. Ben nog van plan om er een knijpkat naast te nemen voor als de TEOTWAWKI uitbreekt, maar deze heeft nog als extra voordeel dat hij ook tactisch handig is als slagwapen en om mee te verblinden/desorienteren, zolang je 'm nog nuttig kan gebruiken ivm de batterijen.
[ afbeelding ]
Goed bezig
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
pi_72221040
iemand nog een goede tip voor een echte ouderwetse knijpkat? De knijpkatten die ik vind zijn allemaal voorzien van kleine knoopcel batterijen die worden opgeladen door het knijpen en dus het lampje word niet direct aangedreven.. lijkt me weer een zwakke schakel wat stuk kan gaan?

die firesteels die ik heb zijn trouwens niet voorzien van een houdertje, maar dat is alleen een staaf. verschillende diameters.. en de grootste is rond10x100.
Met de firesteel een vuurtje maken is nu wel te doen.. gister avond weer een paar vuurtjes proberen te maken.. het ligt allemaal aan de "tondol" .. je moet eerst alles goed bij elkaar zoeken en dan pas vuur proberen te maken.. maar dan is het zeker een "koud" kunstje.
Nu nog met een vuurboog.. das een stuk moeilijker. is me tot nu toe nog niet gelukt.. wat waarschijnlijk ook weer ligt aan de niet goed voorbereiding.

voor de gene met een draaibank of handige handen is dit mischien leuk om te maken:
http://www.burghscouts.com/Flyers/FirePiston.pdf
een fire piston. op het princiepe van een dieselmotor... of juist omgekeerd

deze staat ook nog op het lijstje voor things todo.. en dan het liefst uit rvs.. dan gaat die nooit meer stuk of roesten. of aluminium..? das wel makkelijker draaien. (nu nog een draaibank.)

nog een idee... een waterpomp slaan.. weet je wel. zo'n ouderwetse
http://i7.photobucket.com/albums/y276/bertp/Waterpomp.gif
maar hoe diep en op welke manier dat nou moet, zit ik nog uit te vogelen.. en of het zelf is te doen?
als ze dat vroeger konden, zullen we dat nu dan toch ook wel zelf kunnen.?. diy.
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 09:51:10 #107
130154 BarraCupraCuda
yeah im talking to you!
pi_72222514
ik heb deze
en die doet het prima!
Death is lighter than a feather, duty heavier than a mountain.
The only easy day is yesterday
stay frosty
pi_72232846
zitten hier ook batterijen in?
als je knijpt verspingt de felheid van het lampje dan ook?
pi_72240046
Ik heb mijn eerste wildkampeer onderneming achter de rug in midden Frankrijk.

Vuur proberen te maken met vonken maar dat lukte toch niet. Wel leren vissen, vissen open snijden en lekker grilen en opeten.

Verder sinds jaren buiten gepoept en dat was een zeer bevrijdende ervaring.

Een katadyn hiker gebruikt voor water en dat beviel prima.

Verder viel het me op dat ik constant bezig was. Een duidelijke planning voor elke dag is handig om niet constant in de weer te zijn en voor onaangename verassingen komen te staan. Bij het opzetten van je kamp ook gebruik maken van boomstammen om je eigen ruimte af te schermen is praktisch, zo behoud je overzicht.

Verder dichter bij de natuur komen te staan. We leven zo steriel en verwijderd van de natuur tegenwoordig dat we niet meer gewend zijn aan ruw gras, de vele insecten. Dat veranderde echter snel. Kon zo op blote voeten in het donker aan een kampvuurtje mijn eten nog koken en opeten, terwijl de eerste avond nog vrij paniekerig was toen het donker werd en ik mijn tent nog niet had opgezet.

Leuk dat wildkamperen en even helemaal op jezelf aangewezen zijn. Na 5 dagen begon ik me wel wat eenzaam te voelen en een beetje gek te worden van het tegen mezelf praten in mijn hoofd. Toch veel geleerd.

Kan iemand mij tips geven over hoe je vuur maakt met een firesteel als het erg vochtig is?

Verder is een kleine vouwbare zaag echt gigantisch handig voor het zagen van brandhout. Een enorm kampeermes heb je dan ook niet meer nodig, scheelt ruimte en gewicht. Ik heb mijn Muela jachtmes van ongeveer 30 cm iig niet gebruikt, eerder een veel kleiner mes en zakmes in combinatie met de zaag.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 28-08-2009 19:54:50 ]
pi_72241914
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 08:01 schreef 08091981 het volgende:

nog een idee... een waterpomp slaan.. weet je wel. zo'n ouderwetse
http://i7.photobucket.com/albums/y276/bertp/Waterpomp.gif
maar hoe diep en op welke manier dat nou moet, zit ik nog uit te vogelen.. en of het zelf is te doen?
als ze dat vroeger konden, zullen we dat nu dan toch ook wel zelf kunnen.?. diy.
je kan voor een paar honderd euro zo een bron laten spuiten in je tuin.
dan gaat er een buis zoveel meter de grond in en heb je water genoeg.

http://www.groeninfo.com/(...)-waterput_slaan.html
..
pi_72244921
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 19:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
I lol'd ='D
De hierboven gepostte teksten, links, afbeeldingen en video's kunnen enigszins overdreven, verdraaid, bedacht of gestolen zijn.
pi_72248145
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 19:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Hoe deed je dat precies, als ik vragen mag?
Had je een gat gegraven met een schep om het daar boven te doen?
Want dat zou namelijk mijn eerste gedachte zijn.

Had je eigenlijkj wel een schep bij je, en zo ja wat voor soort?
Faal van de eeuw.
pi_72248580
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 23:51 schreef huhggh het volgende:

[..]

Hoe deed je dat precies, als ik vragen mag?
Had je een gat gegraven met een schep om het daar boven te doen?
Want dat zou namelijk mijn eerste gedachte zijn.

Had je eigenlijkj wel een schep bij je, en zo ja wat voor soort?
Ik had een kleine maar stevige fel oranje plastic schep bij me, maar geen tijd om een gat te graven. Het was zo snel mogelijk over het prikkeldraad heen zien te komen en naar een voor de weg beschut plekje rennen, al koeienvla ontwijkend. Vervolgens op de hurken, en goed opletten dat er niets op de eigen schoenen komt, dus wat belangrijk is is dat je, als je met een hellinkje te maken hebt, bergafwaarts poept. Verder is die positie ideaal, veel beter dan een WC pot, en je valt niet om ofzo, dus maak je daar niet druk om. De sensatie van een frisse bries langs je gat is zalig, in ieder geval als alles succesvol is gegaan en je na een tijd met flinke druk in je buik ontladen bent.

Dat begraven is leuk in theorie, maar met een klein schep graaf je niet even een gat in een koeienwei of ander random stevig grasveld, daar is de grond veel te hard voorm of je moet misschien zo'n metalen schep hebben maar die zijn veel te zwaar om mee te backpacken vind ik zelf. In het bos zou je dat wel kunnen doen, dat zou je voor moeten bereiden denk ik, als je echt moet neem je daar de tijd niet meer voor. Maar het is niet echt noodzakelijk denk ik. Als je 100 meter afstand van je kamp neemt is dat denk ik meer dan voldoende. Je hoeft er in ieder geval niet zo paranoia over te doen als je soms leest heb ik het idee, zeker niet als je in je eentje bent, dan ga je maar 1 of 2 keer per dag het is niet zo dat je door je eigen uitwerpselen je leefomgeving onleefbaar maakt en alles een meter onder de grond moet begravenm dieren poepen immers ook overal toch?. Als je met meer mensen bent en echt langere tijd blijft, is een wc bouwen misschien wel de moeite waard.

Overigens is een spons heel handig als vervanging voor een washandje. Verder gewoon wc papier meenemen.

Er zijn overigens ook draagbare douches verkrijgbaar die ik iedereen aanraad. Is maar klein en zeer licht en geeft net even dat extra stukje comfort wat wel prettig is wanneer je verder weinig meer over hebt. Je kan ze in de zon laten opwarmen of er kokend water in gooien. In de rivier wassen kan ook maar is toch niet hetzelfde.

Ik heb deze

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 29-08-2009 00:27:48 ]
pi_72249279
makkelijker nog is om in zittende houding met je rug tegen een boom te leunen. op die manier loop je geen gevaar om je schoenen vies te maken.
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 00:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Er zijn overigens ook draagbare douches verkrijgbaar die ik iedereen aanraad. Is maar klein en zeer licht en geeft net even dat extra stukje comfort wat wel prettig is wanneer je verder weinig meer over hebt. Je kan ze in de zon laten opwarmen of er kokend water in gooien. In de rivier wassen kan ook maar is toch niet hetzelfde.

sorry, ik kon het niet laten. je veranderde ook zo snel van onderwerp.
they give birth astride of a grave, the light gleams an instant, then it's night once more
pi_72249481
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 00:39 schreef herzberg het volgende:
makkelijker nog is om in zittende houding met je rug tegen een boom te leunen. op die manier loop je geen gevaar om je schoenen vies te maken.
Tnx

[ afbeelding ]

sorry, ik kon het niet laten. je veranderde ook zo snel van onderwerp.
[/quote]

lol

Misschien handig in de tropen waar de beestjes overal inkruipen. Zoals het urinebuis visje.

Maar serieus, hygiene is denk ik erg belangrijk, ook in het wild. Tanden poetsen, wassen, kleren schoon houden houdt de moraal en het zelfrespect hoog en kan gezondheidsproblemen voorkomen.
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 01:38:23 #116
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_72250237
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 00:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik had een kleine maar stevige fel oranje plastic schep bij me, <snip> maar met een klein[e] schep graaf je niet even een gat in een koeienwei of ander random stevig grasveld, daar is de grond veel te hard voorm of je moet misschien zo'n metalen schep hebben maar die zijn veel te zwaar om mee te backpacken vind ik zelf.<snip>

Vind 'm zelf vrij essentieel om bij me te hebben. Altijd als ik b.v. naar de Ardennen ga ofzo. Gebruik 'm uiteindelijk vaker niet als wel, maar toch

Heb zelf nog m'n PSU Schep uit dienst. Gewicht valt mee (vind ik), en je kan er echt van alles mee

Zo een, maar dan met een plastic hoes van hetzelfde groen als de schep. (In mijn tijd hadden ze nog geen camo. )

Verder, goed verhaal.
Als je onderweg bent, of tijdelijk ergens je bivak opslaat is al dat gegraaf nergens voor nodig.
Die truc van tegen de boom leunen heeft bovendien als voordeel dat je er vervolgens ook wat minder snel weer intrapt

Als je in een TEOTWAWKI scenario meer permanent ergens je kamp opslaat, is begraven ook nergens goed voor omdat je dan beter een composttoilet kan bouwen. De boel op een hoop gooien en tot mest omzetten. Goed voor de plantjes
The truth may be out there, but the lies are in your head.
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 02:01:54 #117
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_72250507
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 08:01 schreef 08091981 het volgende:
iemand nog een goede tip voor een echte ouderwetse knijpkat?
<snip>
Een knijpkat ? Inderdaad hopeloos ouderwets
Kun je beter een opwindbare (dynamo) zaklamp nemen. Die bestaan zelfs met radio en/of GSM lader.
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_72253043
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 01:38 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Vind 'm zelf vrij essentieel om bij me te hebben. Altijd als ik b.v. naar de Ardennen ga ofzo. Gebruik 'm uiteindelijk vaker niet als wel, maar toch

Heb zelf nog m'n PSU Schep uit dienst. Gewicht valt mee (vind ik), en je kan er echt van alles mee
[ afbeelding ]

Zo een, maar dan met een plastic hoes van hetzelfde groen als de schep. (In mijn tijd hadden ze nog geen camo. )

Verder, goed verhaal.
Als je onderweg bent, of tijdelijk ergens je bivak opslaat is al dat gegraaf nergens voor nodig.
Die truc van tegen de boom leunen heeft bovendien als voordeel dat je er vervolgens ook wat minder snel weer intrapt

Als je in een TEOTWAWKI scenario meer permanent ergens je kamp opslaat, is begraven ook nergens goed voor omdat je dan beter een composttoilet kan bouwen. De boel op een hoop gooien en tot mest omzetten. Goed voor de plantjes
Die ben ik niet tegengekomen in de winkel. Die waren ook niet zo ver opvouwbaar, slechts het schepgedeelte kon ingeklapt worden, of ik heb niet goed gekeken. Maar dit is wel de moeite waard, zeker als je het aan je broek kan hangen.

Overigens raad ik iedereen ook aan om naar winkels te gaan waar ze tweedehands en nieuwe legerspullen verkopen. Rugtassen bijv. zijn veel goedkoper dan die peperdure tassen van de dure merken. Ook kleding is van goede kwaliteit en veel minder duur. Een waterdichte slaapzak voor 60 euro gezien bijv. Een zaterdichte 100 literrugzak van 4 of 5 compartimenten voor 100 euro. De kwaliteit leek me goed, afgezien van de ritssluitingen die van metaal waren. Maar als je er niet teveel druk op zet maakt dat ook niet zoveel uit denk ik.

Waar gebruik je zo'n schep eigenlijk wel voor? Ik heb de mijne niet 1 x gebruikt in 5 dagen.
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 11:10:13 #119
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_72253456
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 10:49 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Waar gebruik je zo'n schep eigenlijk wel voor? Ik heb de mijne niet 1 x gebruikt in 5 dagen.
Jij was 5 dagen in de bossen op vakantie... Dat is nogal wat anders dan na een ramp oid je leven weer op te bouwen. Overigens denk ik dat je zowieso wel overal beschutting en gereedschap kan vinden.

Gaat meer om survival skills en militaire tactieken.

op langere termijn om chemische kennis en electronische kennis (afhankelijk van je comfortable level)
pi_72254183
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 11:10 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Jij was 5 dagen in de bossen op vakantie... Dat is nogal wat anders dan na een ramp oid je leven weer op te bouwen. Overigens denk ik dat je zowieso wel overal beschutting en gereedschap kan vinden.

Gaat meer om survival skills en militaire tactieken.

op langere termijn om chemische kennis en electronische kennis (afhankelijk van je comfortable level)
Je bestudeert die dingen ook?
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 12:09:11 #121
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_72254641
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 11:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Je bestudeert die dingen ook?
Mijn doel is om autarkisch te kunnen functioneren. Niet echt persee voor een teotwawki situatie maar wel in mijn achterhoofd hebbende dat mijn inventaris voldoet aan een comfortabel leven indien infrastructuur wegvalt.

Ik meldde al dat ik een zelfstandig computernetwerk heb op 12v. Daar heb ik o.a vele documenten over survival. Ik hoef die informatie nu niet te lezen of te gebruiken. Maar heb de "kennis" dus wel.

Kennis die ik zowieso nodig heb om dat soort dingen draaiende te houden zijn dus een pre.
Ik denk dat veel zaken die in dit topic genoemd worden van erg beperkte duur zijn. Zaklampen etc. zijn 10 jaar bruikbaar wellicht. Dus dan ga je wat verder kijken naar diepe kennis over bepaalde zaken.

Voor mij wat basis zaken.

-Medische kennis
-Electro kennis : Batterijen maken, Zonnecollectoren radiozenders antennes verlichting etc. kan je allemaal zelf maken.
Koelkast, computersytemen, verlichting, pompen, stereo onderhoud en reparatie kennis.
-Levensmiddelen : Planten herkennen en verwerkingsprocessen.
-Waterzuiverings processen (bassins, koolstof filters)
-Zonneboilers maken en centrale verwarming
-Kennis van zeilen en eenmotorig vliegtuig (navigatie -> gps zal ongetwijfeld nog werken)
-Taalkundige naslagwerken/woordenboeken etc literatuur. (communicatie doeleinden)

Kan nog wel tig dingen noemen

Mijn punt is dat het leuk is als je een maandje in de jungle kan overleven. Maar als je 10+ jaar in een situatie zit zonder infrastructuur dan wil ik toch wel in "luxe" kunnen leven.

de bovenstaande punten zijn voor mij meer uit oogpunt van zelfstandigheid maar zijn dus ook toepasbaar op TEOTWAWKI
pi_72254765
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 12:09 schreef Buschetta het volgende:

[..]

Mijn doel is om autarkisch te kunnen functioneren. Niet echt persee voor een teotwawki situatie maar wel in mijn achterhoofd hebbende dat mijn inventaris voldoet aan een comfortabel leven indien infrastructuur wegvalt.

Ik meldde al dat ik een zelfstandig computernetwerk heb op 12v. Daar heb ik o.a vele documenten over survival. Ik hoef die informatie nu niet te lezen of te gebruiken. Maar heb de "kennis" dus wel.

Kennis die ik zowieso nodig heb om dat soort dingen draaiende te houden zijn dus een pre.
Ik denk dat veel zaken die in dit topic genoemd worden van erg beperkte duur zijn. Zaklampen etc. zijn 10 jaar bruikbaar wellicht. Dus dan ga je wat verder kijken naar diepe kennis over bepaalde zaken.

-Medische kennis
-Electro kennis : Batterijen maken, Zonnecollectoren radiozenders antennes verlichting etc. kan je allemaal zelf maken.
Koelkast, computersytemen, verlichting, pompen, stereo onderhoud en reparatie kennis.
-Kennis van zeilen en eenmotorig vliegtuig (navigatie -> gps zal ongetwijfeld nog werken)
-Taalkundige naslagwerken/woordenboeken etc literatuur. (communicatie doeleinden)

Mijn punt is dat het leuk is als je een maandje in de jungle kan overleven. Maar als je 10+ jaar in een situatie zit zonder infrastructuur dan wil ik toch wel in "luxe" kunnen leven.

de bovenstaande punten zijn voor mij meer uit oogpunt van zelfstandigheid maar zijn dus ook toepasbaar op TEOTWAWKI
Ik kan mij hier wel aardig in vinden,
Ik zal kijken of ik later vandaag nog een bijdrage hierin kan leveren.
Faal van de eeuw.
pi_72255082
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 12:09 schreef Buschetta het volgende:

[..]

-Medische kennis

Oke, hoe zie jij de toekomst voor je?

En hebben we al die luxe nou eigenlijk wel echt nodig?

Ik kwam er zelf in ieder geval achter dat we afhankelijk zijn van een hoop dingen die niet alleen niet nodig zijn, maar een hoop levensplezier verpesten. Maar dat is mijn ervaring.
pi_72255531
Heeft iemand al eens een insectenkweek ( sprinkhaan / krekel ) als alternatieve (evt tijdelijke / longterm ) voedselbron gedacht? ze zijn zeer simpel te kweken met een groente en snoei afval en prima te eten ( naja de smaak is wat minder misschien ) een sprinkhanen kweek heb je binnen een maand opgezet
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 12:55:10 #125
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_72255634
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 12:31 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Oke, hoe zie jij de toekomst voor je?

En hebben we al die luxe nou eigenlijk wel echt nodig?

Ik kwam er zelf in ieder geval achter dat we afhankelijk zijn van een hoop dingen die niet alleen niet nodig zijn, maar een hoop levensplezier verpesten. Maar dat is mijn ervaring.
Welke van de dingen die ik opnoem zijn echt overdadig ? Dat zijn voor mij slechts basis elementen. Als zoiets realiseerbaar is binnen een tijdspan van 2 jaar dan lever ik liever die inspanningen dan elke dag in mijn voorzieningen te kunnen voorzien en te gaan jagen etc. Een vriezer is dan onontbeerlijk.

Je moet je inspanningen natuurlijk zoveel mogelijk kunnen beperken tot het absolute noodzakelijke. Een autarkisch leven is erg zwaar als je alleen of met weinigen bent. Met technische kennis etc kan je die inspanningen soms met 90% verminderen. Goede irrigatie etc ploegmethoden. Ik weet er geen bal vanaf maar heb wel ergens een pdf'je in de vele GB's die ik heb
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')