abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72412520
Ik werd heel meewarrig aangekeken;
Eén die van 230 V 12 V kan maken was het antw Osram is het beste merk..
Niet te strak in de isolatie die spotjes en trafo anders kunnen ze hun warmte niet kwijt en gaan ze kaput.

Geloof dat ie nu denkt dat ik gek ben
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_72412734
ehhh ja zover was ik natuurlijk ook al wel
Ik ben donkerblond he, beetje dom, maar wel lekker.

t punt is... als ik ga googlen op zo'n transformator ik er een stuk of 100 verschillende tegen kom in even zo veel prijsklasses.... hoe weet ik nou of ik de goeie heb?
pi_72412905
quote:
Op donderdag 3 september 2009 21:24 schreef styliste het volgende:
ehhh ja zover was ik natuurlijk ook al wel
Ik ben donkerblond he, beetje dom, maar wel lekker.

t punt is... als ik ga googlen op zo'n transformator ik er een stuk of 100 verschillende tegen kom in even zo veel prijsklasses.... hoe weet ik nou of ik de goeie heb?
Ik heb geeneens nagedacht haha.
Terwijl ik die kasten zelf kan tekenen
Maar als je het merk Osram aan houdt dan moet je een goede hebben.
pi_72412961
Het hangt ook van het wattage/vermogen van je lampen/spotjes af.
En wanneer het halogeen spotjes zijn moet je daar een trafo voor hebben.
pi_72414653
quote:
Op donderdag 3 september 2009 21:31 schreef styliste het volgende:
hmmmm of ik neem gewoon 230v spotjes, ben ik van heel het gezeik af..
Met 230 V spotjes wel opletten in de badkamer met de zone indeling en het maakt niet uit welk inbouw spotje ook gebruikt,zorg dat de warmte weg kan
  donderdag 3 september 2009 @ 21:57:54 #282
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_72414667
hoeveel watt aan spotjes komen op die trafo?
Je moet gewoon een halogeen trafo zoeken voor voldoende wattage.

Oh! Enne, in het algemeen worden de trafo's bij de halogeenspotjes geleverd, en kan je een aantal spotjes op 1 trafo pluggen. Wat voor iets heb je gekocht qua spotjes?
  donderdag 3 september 2009 @ 22:01:43 #283
36431 bleiblei
pi_72414866
Ik heb overigens nog nooit van spotverlichting gehoord van 12volt dat geen halogeen (of led) was.
De ledspots worden voor zover ik weet ook incl. trafo geleverd, of kunnen in een halogeenhouder geprikt worden (zijn van die dingetjes met 2 pinnetjes ), en die kunnen gewoon op de eerder genoemde halogeentrafo's.
pi_72415036
ik heb nog geen spotjes gekocht....
Ik had armaturen gezien voor GU 5,3 led spotjes maar die kan ik natuurlijk niet dimmen, dus dan maar halogeen. Dan moet ik weer een trafo hebben.

Dan maar gewoon GU10 en dan moet ik weer een goeie hoge IPwaarde hebben...

Ik ben er dus nog niet helemaal uit
pi_72415225
Je spreekt chinees voor me succes met uitzoeken!
pi_72415472
ok, speciaal voor jou:

deze zijn kantelbaar en wil ik eigenlijk in de douche:

en deze wil ik boven de wasbakken:

en dan moet ik nog iets bij het bad hebben...

Maar waar het hele verhaal op neer komt is omdat ze gewoon zonder tussenkomst van iets op netstroom worden aangesloten ze erg goed waterdicht moeten zijn en dus best wel prijzig....

snappie?
pi_72415611
De kantelbare doet het niet, de andere vind ik mooi
Maaruhh hoor hier naast me dat het officieel wel waterdicht moeten zijn maar zolang je als je onder de douche staat er niet bij kunt / en er geen opspattend water bij kan (als jij er niet bij kunt dan het water ook niet) hoeft dat niet. En goede ventilatie zorgt voor geen condens natuurlijk op/in de spots.
pi_72415630
Ah de kantelbare doet het nu ook, ook mooi maar ze zijn wel flink of is dat de foto?
  donderdag 3 september 2009 @ 22:21:06 #289
36431 bleiblei
pi_72415694
Dus je zoekt geen trafo maar 230v Halogeen dat in de buurt van water aangesloten mag worden?
pi_72415816
@ Ml-etje, da's de foto denk ik...

@ bleiblei, ik ben er dus nog niet over uit, ik weet niet wat het meest kostbaar is en/of ingewikkeld is... Als je tips hebt hoor ik dat graag!
  donderdag 3 september 2009 @ 22:26:46 #291
36431 bleiblei
pi_72415933
quote:
Op donderdag 3 september 2009 22:18 schreef Ml-etje het volgende:
De kantelbare doet het niet, de andere vind ik mooi
Maaruhh hoor hier naast me dat het officieel wel waterdicht moeten zijn maar zolang je als je onder de douche staat er niet bij kunt / en er geen opspattend water bij kan (als jij er niet bij kunt dan het water ook niet) hoeft dat niet. En goede ventilatie zorgt voor geen condens natuurlijk op/in de spots.
Je hebt zones.
Zone binnen een meter van bad/douche moet type x zijn, een meter verder type y en de rest van de badkamer mag alles zijn (ofzoiets... Ik ga ff de echte regels zoeken).
  donderdag 3 september 2009 @ 22:27:42 #292
36431 bleiblei
pi_72415974
Dit dus:
quote:
Zone-indeling badkamerverlichting
Zone 0
Deze zone is aan de binnenzijde van het bad of de douchebak, beter geen verlichtingsarmaturen

Zone 1
Zone 1 loopt tot 2,25mtr vanaf de grond op de plaats waar het bad of de douchebak staat, ook beter geen verlichtingsarmaturen in deze zone

Zone 2
Zone 2 is de ruimte vanaf 2,25mtr tot aan het plafond en binnen 0,6mtr van het bad of de douchebak, minimaal verlichting IP44, IP65 en IP66

Zone 3
Zone 3 is vanaf een afstand van minimaal 0,6mtr van bad of douchebak, minimaal verlichting IP21
  donderdag 3 september 2009 @ 22:30:20 #293
36431 bleiblei
pi_72416073
En de IP normering werkt alsvolgende, maar normaliter staat de normering op de spots vermeld:
quote:
Eerste cijfer, bescherming tegen voorwerpen en stof:

IP0 : geen bescherming
IP1 : bescherming tegen voorwerpen met een diameter groter dan 50mm
IP2 : bescherming tegen voorwerpen met een diameter groter dan 12mm
IP3 : bescherming tegen voorwerpen met een diameter groter dan 2,5mm
IP4 : bescherming tegen voorwerpen met een diameter groter dan 1mm
IP5 : bescherming tegen stof
IP6 : stofdicht

Tweede cijfer, bescherming tegen vloeistoffen:

IPx0 : geen bescherming
IPx1 : bescherming tegen druppelend water
IPx2 : bescherming tegen druppelend water bij een schuine stand van 15 graden
IPx3 : bescherming tegen sproeiend water
IPx4 : bescherming tegen opspattend water
IPx5 : bescherming tegen de waterstralen
IPx6 : bescherming tegen stortbuien
IPx7 : bescherming tegen onderdompeling gedurende een bepaalde duur
IPx8 : bescherming tegen verblijf onder water
Mijn ouders hebben trouwens lampen in hun zwembad, dus in feite kunnen lampen wel in zone 0 volgens de officiele regels. Maar dat zal niet goedkoop zijn...
pi_72417593
pfff waar je toch allemaal aan moet denken he...je denkt effe spotjes te kopen voor in de badkamer en ineens spreek je chinees voor iemand anders haha..
En nou ja, ik heb er geen verstand van hoor...in onze woonkeuken zitten 7 spotjes (in het looppad zeg maar) en ik heb me ook alleen met de plaats van bestemming bemoeid dusse ik kan je niet helpen...
Maar zoals met alles...kom je er vast wel uit met behulp van......enne ik zou voor ronde spotjes gaan..vaak heb je in een badkamer al strakke rechte lijnen,vormen en dan breekt het een beetje...
succes
pi_72422959
quote:
Op donderdag 3 september 2009 22:26 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Je hebt zones.
Zone binnen een meter van bad/douche moet type x zijn, een meter verder type y en de rest van de badkamer mag alles zijn (ofzoiets... Ik ga ff de echte regels zoeken).
Ik wist het ook niet maar aan de ractie van de bouwheren hier op de bank nemen ze dat dus niet zo nauw (zo ook straks bij ons, ben benieuwd). Ze hanteren de regel die ik hierboven getypt heb.
pi_72423246
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 06:33 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Ik wist het ook niet maar aan de ractie van de bouwheren hier op de bank nemen ze dat dus niet zo nauw (zo ook straks bij ons, ben benieuwd). Ze hanteren de regel die ik hierboven getypt heb.
Voor de bouwheren die de voorschriften niet zo nauw nemen;

Zone-indeling in badkamers
In de badkamer is een verhoogd gevaar van elektrische schok doordat een vochtige / natte huid een verlaging van de lichaamsweerstand geeft en het lichaam veelvuldig in contact is met het aardpotentiaal. Hierdoor zijn in badkamers speciale beschermingmaatregelen noodzakelijk.

Voor het bepalen van de benodigde beschermingsmaatregelen wordt de badkamer verdeeld in 4 zones.

Omschrijving zone

Zone 0
De ruimte in de badkuip of de douchebak

Zone 1
de ruimte begrensd door de bovenzijde van de badkuip of douchebak tot een hoogte van 2,25 m gerekend vanaf de normaal betreedbare vloer.

Als het een douche zonder douchebak betreft moet als begrenzing worden aangehouden een grondvlak met een straal van 0,6 m gerekend van de verticale projectie van de douchekophouder op de normaal betreedbare vloer.

Zone 2
De ruimte begrensd door een vlak van 0,6 m vanaf zone 1 tot een hoogte van 2,25 m gerekend vanaf de normaal betreedbare vloer.

Zone 3
De ruimte begrensd door een vlak op 2,4 m vanaf zone 2 tot een hoogte van 2,25 m gerekend vanaf de normaal betreedbare vloer.

Besturingen en beveiligingstoestellen, schakelaars, scheiders en wandcontactdozen mogen niet worden toegepast in de zones 0, 1 en 2. Trekschakelaars mogen in de zones 1 en 2 toegepast worden, mits ze volledig uit niet geleidende materialen zijn opgebouwd.

In zone 3 mogen wandcontactdozen worden toegepast. De wandcontactdozen moeten dan wel voldoen aan één van de volgende 3 voorwaarden:

1.Elke wandcontactdoos moet afzonderlijk worden gevoed door een beschermingstransformator, waardoor een veilige scheiding van de stroomketens (S-ketens) ontstaat.
2.De wandcontactdozen moeten worden gevoed door een SELV-keten (Safety Extra-Low Voltage) waarvan de grenswaarde van de aanrakingsspanning onder normale omstandigheden gelijk is aan 50V bij wisselspanning en 120V bij gelijkspanning (zonder rimpel).
3.De wandcontactdozen zijn beveiligd door een aardlekschakelaar met een nominale aanspraakstroom van maximaal 30mA.
Voor al het overige elektrische materieel gelden, indien ze niet gevoed worden door een SELV-keten, de volgende voorwaarden:

•In zone 0 mogen alleen toestellen toegepast worden die speciaal ontwikkeld zijn voor gebruik in een badkuip. Deze toestellen moeten bovendien vast bevestigd worden.
•In zone 1 mogen uitsluitend vast bevestigde warmwatertoestellen, zoals elektrische boilers, elektrische doorstroomtoestellen, gasgeisers en gasboilers met elektrische ontsteking en combiketels worden toegepast.
•In zone 2 mogen naast vast bevestigde warmwatertoestellen en vast bevestigde verlichtingstoestellen van klasse III worden toegepast.
Wasautomaten en wasdrogers mogen niet in de zones 0, 1 en 2 geplaatst worden. Moeten deze apparaten wel in de badkamer opgesteld worden, dan moet hier bij de bouwkundige indeling al rekening mee gehouden worden.

Vloerverwarming kan in een badkamer worden toegepast. De verwarmingselementen mogen in elke zone geplaatst worden, mits ze voldoen aan één van de volgende voorwaarden:

•Boven de elementen moet een deugdelijk gevlochten of gelast metalen mat aangebracht zijn, die geaard is. De mat moet minimaal een draaddiameter van 2 mm hebben en de maaswijdte mag maximaal 0,15 m bedragen.
•De elementen moeten voorzien zijn van een geaard metalen scherm.
Daarnaast moet de mat of het scherm tevens worden verbonden met een plaatselijk aangebrachte potentiaalvereffening, die alle vreemde geleidende delen, welke door een defect of door potentiaalverslepen onder spanning kunnen komen, verbindt met de beschermingsleidingen van alle gestellen in de zones 1, 2 en 3.

Deurknoppen, scharnieren, ophanghaken en raam- of deurkozijnen zijn voorbeelden van geleidende delen die niet door een defect of potentiaalverslepen onder spanning kunnen komen. Deze onderdelen hoeven daarom ook niet met de potentiaalvereffening worden verbonden.

Tenslotte geeft NEN 1010 een groot aantal bepalingen waaraan het leidingnetwerk van de badkamer moet voldoen.
  vrijdag 4 september 2009 @ 09:02:22 #297
248562 Rallydame
We klussen nog even verder..
pi_72424086
Mooie spots
Wij hebben ook spots in de badkamer (straks als die af is ) maar bij ons komt er niets waar het at kan worden dus hadden we wat meer opties. Wij hebben maar een kleine badkamer dus komen er maar 3. Eentje bij de douchedeur (niet aan de kant van het water) en 2 tussen wasbak en douchedeur...

Zal even de foto erbij pakken...
Ziezo.. zo dus...

Rechts van de 2 spots komt de wasbak. Van Massive hebben ze ook spots die wat waterbestendiger zijn. Wij vonden het modelletje wat we in de winkel zagen niet zo mooi maar weet dat ze er nog wat meer van hebben. Misschien zit daar nog wat voor je bij. Geen idee wat de kwaliteit van die spots is maar de prijzen vallen wel mee geloof ik...
pi_72435505
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 16:13 schreef styliste het volgende:
en toen waren ze weg....
Is de "ruwbouw" af?
It's funny
But not ha-ha funny.
pi_72435993
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 16:21 schreef Nero22 het volgende:

[..]

Is de "ruwbouw" af?

Aan de ene kant ben ik heel blij want nu kunnen we echt aan de slag!
Aan de andere kant ga ik de rommel en drukte smorgens vroeg wel missen denk ik...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')