Een korte inleidingOperation Flashpoint: Dragon Rising is het officiële vervolg van Operation Flashpoint: Cold war Crisis. De originele Operation Flashpoint werd in 2001 gereleased. Deze game werd, tegen de verwachtingen in, een groot succes. De game won meerdere prijzen voor originaliteit en gameplay. Een shooter, maar dan in realistische variant was destijds nog nooit gedaan. Operation Flashpoint: Dragon Rising werd vlak voor de E3 van 2003 aangekondigd. Sindsdien is de game in ontwikkeling by Codemasters.
Onenigheid tussen de ontwikkelaar en uitgeverOmdat Operation Flashpoint: Cold War Crisis zo'n succes werd, wouden de ontwikkelaar (Bohemia Interactive) en de uitgever (Codemasters) er beide een flink zakcentje aan verdienen. Ook hadden ze beide een heel ander idee over hoe het vervolg eruit zou moeten gaan zien. In 2005 barstte de bom, en gingen Codemasters en Bohemia Interactive hun eigen weg. Bohemia Interactive kwam in 2006 met hun eigen variant op Operation Flashpoint, ArmA: Combat Operations. Helaas werd deze game niet zo'n succes als de oude Operation Flashpoint: Cold war Crisis.
Behalve dat de game niet succesvol was in de verkopen, bezat de game veel bugs, fouten en haperde de game teveel. In Juni 2009 werd ArmA 2 uitgegeven, de directe concurrent van Operation Flashpoint: Dragon Rising. Deze game liep vloeiender, en bezat minder bugs. Toch moeten er waarschijnlijk nog een hoop patches worden uitgegeven totdat deze game zich volwassen kan noemen. (Bij ArmA: Combat Operations kostte dat 6-8 patches)
Wat voor soort game wordt Operation Flashpoint: Dragon Rising?Operation Flashpoint: Dragon Rising wordt een game met een sterk realistisch tintje. Je zou het als Battlefield 2 kunnen beschouwen, maar dan een veel grotere map (220 vierkante kilometer), en als je geraakt wordt door een kogel ben je minstens immobiel, en misschien zelfs al dood. Toch zullen Battlefield en Call of Duty spelers zich niet compleet op hun gemak voelen vanwege de realistische gameplay
Een paar belangrijke features van het spel:
Men kan in een level voorwerpen uit de omgeving beschadigen, en deze schade is gedurende de rest van het SPEL(!) blijvend.
Het spel zal zich afspelen op het eiland Kiska, hoewel dit in het spel Skira wordt genoemd.
Wapens kunnen worden uitgerust met een vizier of een granaatlanceerder.
Er zullen meer dan 70 wapens voorkomen in het spel.
Er zullen meer dan 50 voertuigen voor zowel land, zee als lucht beschikbaar zijn in het spel.
(wikiquote)
Wat kunnen we van de multiplayer verwachten?
PC:
32 spelers online
4 player Campaign Co-op (Houdt in dat de singleplayer campaign ook met vrienden online kan worden gespeeld)
Bovendien zal de PC versie de bekende "Mission Editor" krijgen, hiermee kunnen eigen missies worden geconstrueerd. De mission editor zal hetzelfde zijn als de mission editor van de ontwikkelaars, waardoor er veel mogelijk word voor de mensen die graag hun eigen missies bouwen.
Consoles:
4VS4 (Wordt waarschijnlijk 8VS8)
4 player Campaign Co-op
De aantallen van de multiplayer op de console zijn laag, dit valt te wijten aan de intensieve netcode. Ook zullen er veel computergestuurde vijanden/vrienden zijn, dat nummer kan oplopen boven de 200.
Wat kunnen we grafisch van Operation Flashpoint: Dragon Rising verwachten?
Alhoewel gameplay natuurlijk op de eerste plek staat, zal Operation Flashpoint: Dragon Rising gebruik maken van de EGO engine (Dit is dezelfde grafische engine als de engine die gebruikt werd in Race Driver: Grid, maar dan een verbeterde variant).
De meningen over deze engine zijn nogal verschillend. Sommige reviewers vinden het "een echte Crysis beater" terwijl andere reviewers licht teleurgesteld zijn. Toch denk ik dat we ons hier geen zorgen over moeten gaan maken. Operation Flashpoint: Dragon Rising is namelijk nog steeds niet klaar, en er is waarschijnlijk veel gebeurd in de tussentijd.
En het geluid dan?
de audiovisuele ervaring is volgens Codemasters een van hun hoogste prioriteiten. Ze hebben een groot audio team gehuurd dat van ieder wapen in de game het geluid opmeet, van verschillende afstanden wel te verstaan.
Ook de voertuigen, helikopters en misschien wel vliegtuigen (nog niet zeker) zullen ruimschoots opgenomen worden door het geluidsteam van Codemasters. Een klein voorproefje kan hier gevonden worden:
http://community.codemasters.com/forum/showthread.php?t=359302&highlight=Flashpoint+Audio+team
Releasedatums?
Op het moment staat Operation Flashpoint: Dragon Rising gepland op de verschillende data:
Noord Amerika: 6 Oktober 2009
EPAC gebieden: 8 Oktober 2009
Verenigd koninkrijk: 9 Oktober 2009
Na wat research vond ik dat Nederland waarschijnlijk ook een van de EPAC landen is, dat betekend dus dat Operation Flashpoint: Dragon Rising vanaf 8 Oktober 2009 beschikbaar zal zijn in ons landje.
Nuttige links
Operation Flashpoint: Dragon Rising beschikt over een grote, professionele achterban. Er zijn daarom ook verschillende fansites opgezet die zo vaak als mogelijk worden ge-update.
Belangrijke Fansites (Constante nieuws updates, simpelste manier om up-to-date te blijven):
http://operationflashpoint2.org/ (Helaas doodgespamt door turkse spambots)
http://www.ofp2.info/
Operation Flashpoint: Dragon Rising Niewsbrief:
http://operationflashpoint2.list-manage.com/subscribe?u=9611701a44284addcd3b16f1f&id=29c3411346
Helaas kennen wij een chronisch tekort aan Nederlandse members op het officiële forum, extra Nederlanders zou erg leuk zijn
:
http://community.codemasters.com/forum/forumdisplay.php?f=112
Operation Flashpoint Flickr page (alle nieuwe screenshots kun je hier als eerste vinden):
http://www.flickr.com/photos/sir_polaris/
Operation Flashpoint: Dragon Rising wikipedia pagina's (Engelse aan te raden):
Nederlands: http://nl.wikipedia.org/wiki/Operation_Flashpoint_2:_Dragon_Rising
Engels: http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Flashpoint:_Dragon_Rising
Positieve toevoegingen, Replies en vragen zijn natuurlijk altijd welkom, en ik zal proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden 
[ Bericht 0% gewijzigd door ubermachtig op 02-08-2009 13:55:50 ]