Wat is het toch met shows als SYTYCD? Ik vreet alle afleveringen alsof ik drie maanden niet gegeten heb, maar zodra het einde nadert verslapt mijn enthousiasme. Te weinig dansers, te veel herhaling van de dansen en de commentaren, dezelfde gezichten telkens. De spanning is weg. Ik heb dit jaar ook geen favoriet, dat zal ook wel meespelen. Ik vond het een erg teleurstellende show, er gebeurde weinig origineels en al helemaal niets waar over drie jaar nog over gesproken zal worden. Hopelijk wordt het vanavond wel leuk, met de herhaling van de mooiste dansen van het seizoen, en de hopelijke spanning van wie er als laatsten overblijven. We duimen…
Podium: rare keuze om naar het immense Kodak Theater te gaan. Da’s leuk voor de Oscaruitreiking, maar veel te groot voor deze show. En ik vind het normale podium altijd zo leuk, met alle mensen die er omheen en boven hangen. Vanuit de zaal zal het best mooi geweest zijn, maar van zo veraf filmen werkt absoluut niet op televisie. Jammer, helemaal niet de intieme SYTYCD-sfeer

. Echt een misser.
Alvast een special mention voor Nigel: getverdemme

, wat is die vervelend zeg de laatste tijd, wat een seksistisch gedoe allemaal. Ik vond Nigel altijd wel een sympathieke vent, maar hij heeft dit seizoen behoorlijk voor mij afgedaan. Ik weet dat hij op zoek is naar een nieuwe vrouw in zijn leven, maar om nou voortdurend half klaar te gaan zitten komen op zo’n achttienjarige Jeanine… getver.
Group dance (Wade Robson)
Mmm… ik ga ervan uit dat dit heel erg ‘tongue in cheek’ was en stiekem vond ik het ook best een beetje vermakelijk. Maar dit was echt weer zo’n Wade-dans waar ongetwijfeld een briljant idee achter zit dat niet uit de verf komt. Het blijft bij Wade toch erop of eronder. Het is óf helemaal fantastisch, óf eigenlijk drie keer niks. Qua dansen stelde dit gecheerleader natuurlijk weinig voor. Kayla en Jeanine als cheerleaders, daar trap ik nog wel in, maar Brandon en Evan als stoere jocks…

ha ha ha. Evan was trouwens echt de minste op het podium, bij deze dans was het wel heel duidelijk. Jammer, je hoopt toch op een enorme klapper aan het begin van de finale, zeker als Wade de touwtjes in handen heeft. Helaas. Wat ik overigens wel tof vond was Wade te zien dansen in het vooraf clipje. Wat een beest is dat zeg

.
Jeanine & Evan – jazz (Sonya Tayeh)
Bleeeh, Sonya... altijd hetzelfde hoor. Rennen, vliegen, springen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan (met dank aan Herman van Veen

). Altijd die gevechten tussen jongetje en meisje. Ik heb het wel gezien met haar choreos zo langzamerhand. Een paar sprongen en vooral de lifts waren goed. Jeanine was wel erg sterk en Evan had weer eens het nakijken. Die knul heeft vaak echt een gebrek aan ‘attack’. Hij kan het wel, maar ook vandaag kwam het er gewoon niet uit.
Kayla & Brandon – Broadway (Tyce 'cookie' Diorio)
Wat wel leuk was aan deze dans is dat Brandon op het einde doodging

. Maar nu serieus! De choreo deed me op zich weinig. Ik vond eigenlijk vooral Kayla heel erg goed in deze dans, voor mijn gevoel knalde ze Brandon best een beetje van het podium. Prachtige danseres, wat een uitstraling en kracht. Die pirouettes, hoewel niet helemaal synchroon, waren toch wel vrij spectaculair. Volgens mij is dat echt zo’n mannen powerding in klassiek ballet, vond het wel gaaf dat Kayla dat nu ook deed. Het was goed, maar toch… over een jaar zal niemand zich dit nog herinneren.
Brandon & Evan – pop jazz (Laurie Ann Gibson)
Wat vreselijk. Wat afschuwelijk. Ik heb er geen woorden voor. O ja, toch wel. Als die fucking choreobitch volgend jaar terugkeert, gaat er een grote potplant door de televisie (nou ja, laptop) in huize Malahide

. Wat een vreselijk wijf en wat een lelijke choreografieën. Net zoals bij de vorige keer: semi-stoer naast elkaar dansen als in een voor $500 gemaakte videoclip en ergens in het midden een potje schaduwboksen. Weten jullie nog wat de twee mannelijke finalisten vorig jaar deden? Juist, die fenomenale Russische adrenaline kick van Joshua en Twitch. Arme Evan en Brandon. En nogmaals arme Evan, je werd 200% weggedanst door Brandon. Ik heb nog een keer gekeken of het echt zo slecht was. Ja, dat was het

.
Kayla & Jeanine – contemporary (Mia Michaels)
Jaaaa, hè, hè, eindelijk iets fatsoenlijks, eindelijk een dans die me wat deed

. Mooie symboliek, mooie muziek – en vooral ook hele moeilijke muziek om op te dansen! Die twee tantes lieten wat mij betreft een enorm visitekaartje op dat podium achter. De elegantie en uitstraling van Kayla en de kracht en passie van Jeanine vloeiden prachtig samen. Wat mij betreft de dans van de avond. Meer dan terecht als één van deze twee wint, het maakt me niet zoveel uit wie (al zag ik bij Kayla weer het bekende wiebeltje!).
Kayla & Evan – jive (Tony & Melanie)
Dat countrysausje had voor mij niet gehoeven, maar kudos voor Kayla voor het dansen in die vreselijke cowboy boots. Hoewel Evan beter jivede dan bij zijn eerste poging, werd hij voor de zoveelste keer vanavond van het podium geblazen, deze keer door Kayla. De kritiek van Mary op de handen deelde ik niet helemaal, dat specifieke ding waar ze op wees leek mij een choreografische keuze, maar ik zal er wel helemaal naast zitten. Naar het einde toe vond ik het een rommeltje worden. Tja, entertaining, niet meer dan dat. Ik verlang naar een echte vette klassieke jive, zoals die van Anya en Danny (toevallig gister teruggezien).
Jeanine & Brandon – paso doble (Louis van Amstel)
Jeeeeuuu, Louis (kan het niet laten ha ha)! Maar… sorry Loetje, deze paso werkte niet voor mij. Ik vond de muziek erg vervelend en die dominatrix en leernicht outfits nogal afleidend. Ik ben geloof ik nogal een pasopurist, die dans werkt zoveel beter met traditionele muziek. Wel goed gedanst natuurlijk, al had ik Brandon best nog een tikkie krachtiger willen zien. Eindelijk een dans waarin hij al zijn arrogantie kan proppen, en dan doet ‘ie het niet

.
Solo’s:
Brandon: oooooh, the horror. Wat is het toch een fijne oprechte jongen hè? De dans: was hij door een nest wespen in zijn reet gestoken of zo? Jezus, wat hectisch. Die pose op het einde (was dat het moment dat je over je nek ging Ang3l?), en dat gehinnik toen Nigel zei “you wiped out the competition”

. Twee keer naar de plee rennen hoor... Vreselijk, té genant gewoon

. Laat hem alsjeblieft niet winnen America, pleeaaaasssseeeeeee.
Jeanine: ge-wel-dig

. Perfecte muziekkeuze, briljant gedanst. Die pirouette die maar doorging en langzaam vertraagde totdat ik dacht: “nu valt ze om”. Die roos in haar mond… zo tacky, maar het werkte! Heerlijk, had nog wel langer door mogen gaan.
Evan: och, traantjes. Hup, tienduizend stemmen extra. Call me cynical. En de solo… zwak. 45 seconden en daar de helft van een beetje stilstaan en boppen… Gozer, knal toch eens keer echt! Teleurstellend. Toen het kritische commentaar van Nigel… en weer tienduizend stemmen!
Kayla: pfoe, weer die jankende opa. De solo was zoals altijd goed, maar ze is gewoon niet de beste choreografe voor haarzelf. Wel geweldig voor haar dat ze door Adam in het rijtje Travis-Will-Danny werd geplaatst. Kan me daar best in vinden. Het zal wel betekenen dat ze niet gaat winnen.
Wie gaat er winnen? Geen idee, dan ben ik maar net zo min man als Shankers

!
Wie ik wil zien winnen? Jeanine of Kayla, met een kleine voorkeur voor Jeanine. Of Kayla. Whaaaaa, ik weet het gewoon niet!
[ Bericht 0% gewijzigd door Malahide op 07-08-2009 06:58:24 ]