quote:
Volgens mij bedoelt de schrijfster met preventief dat ze het maar vast in huis heeft, niet dat ze het nu al slikt. Al lijkt het me dan wel weer iemand die bij het eerste kuchje meteen een dosis Tamiflu naar binnenwerkt, je moet er immers wel snel bij zijn!quote:
Maar je moet het continu blijven slikken toch? Mag van mij. Maar nu is het meer dat mensen gaan hamsteren zodat het zeldzamer wordt en duurder voor mensen die het echt nodig hebben.quote:Op donderdag 30 juli 2009 21:31 schreef Re het volgende:
[..]
Tamiflu heeft een indicatie in prophylaxis
http://www.rocheusa.com/products/tamiflu/pi.pdf
Nee, als iedereen weer gaat werken, gaat lunchen met collega's, alle kinderen weer samen in de klas zitten, het openbaar vervoer in de spits weer een stuk voller is, dan kan het virus zich goed verspreiden. Het virus schijnt überhaupt in de zonnige buitenlucht niet al te lang te overleven.quote:Op donderdag 30 juli 2009 21:02 schreef FANN het volgende:
Juist in de vakantietijd met al die mobiele mensen is het een perfecte gelegenheid voor
die ziekte om zich overal uit te breiden.
nee 10 dagen tijdens een seasonal flu aanval... dat vermindert de kans dat je het zelf krijgtquote:Op donderdag 30 juli 2009 21:34 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar je moet het continu blijven slikken toch? Mag van mij. Maar nu is het meer dat mensen gaan hamsteren zodat het zeldzamer wordt en duurder voor mensen die het echt nodig hebben.
quote:Op donderdag 30 juli 2009 21:36 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Nee, als iedereen weer gaat werken, gaat lunchen met collega's, alle kinderen weer samen in de klas zitten, het openbaar vervoer in de spits weer een stuk voller is, dan kan het virus zich goed verspreiden. Het virus schijnt überhaupt in de zonnige buitenlucht niet al te lang te overleven.
Tja, en als je dan even verder kijkt op de website staat er toch écht dit verhaal.quote:
Uit de OP. Misschien moet je eerst even lezen wat je post. Eerste alinea nota bene.quote:Op donderdag 30 juli 2009 21:46 schreef FANN het volgende:
[..]
waar haal je die quote nu vandaan, zit je die gewoon zelf te verzinnen nu ?
ja maar kijk even naar mijn edit..quote:Op donderdag 30 juli 2009 21:52 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Uit de OP. Misschien moet je eerst even lezen wat je post. Eerste alinea nota bene.
tja vind ik dus niet, als mensen wordt aangeraden om dit middel preventief te gaan slikkenquote:Op donderdag 30 juli 2009 22:03 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ja, dat klopt. En nu? Ik attendeer er alleen op dat ik volgens mij onzin staat in het artikel dat je post.
Waar wordt aangeraden om preventief Tamiflu te gaan slikken?quote:Op donderdag 30 juli 2009 22:07 schreef FANN het volgende:
[..]
tja vind ik dus niet, als mensen wordt aangeraden om dit middel preventief te gaan slikken
en het dan ook nog uit eigen zak moeten gaan betalen...
hier;quote:Op donderdag 30 juli 2009 22:10 schreef Antaresje het volgende:
[..]
Waar wordt aangeraden om preventief Tamiflu te gaan slikken?
En in combinatie met dit artikel, vind ik dat gewoon allemaal erg verwarrend wordenquote:Op donderdag 30 juli 2009 21:51 schreef FANN het volgende:
[..]
Tja, en als je dan even verder kijkt op de website staat er toch écht dit verhaal.
http://www.tamiflu-online(...)icijninformatie.html
De Gezondheidsraad raadt minister Hoogervorst van Volksgezondheid aan om vijf miljoen doses van de virusremmer Tamiflu in te slaan ter preventie van een uitbraak van een griepepidemie. Wie wil kan het middel al op internet bestellen en hoeft niet te wachten tot de minister het verspreidt. Wat is Tamiflu en wanneer moet het worden voorgeschreven? Hieronder volgen vijf vragen en antwoorden over Tamiflu:
Veel gestelde vragen over Tamiflu:
Hoe werkt Tamiflu?
Tamiflu is de merknaam voor de grondstof oseltamivir. Het is een antiviraal medicijn om de griep (influenza) te behandelen of te voorkomen. De virusremmer valt het influenzavirus aan en voorkomt verdere verspreiding in het lichaam. De griep verkort en wordt minder besmettelijk. Bij preventieve behandeling kan griep worden voorkomen. Elke Tamiflu capsule moet twee keer per dag gedurende vijf dagen oraal worden ingenomen. De capsules hebben een houdbaarheid van vijf jaar, de grondstoffen tien jaar.
Mooi, alleen jammer dat je het nog steeds niet erg lijkt te begrijpen.quote:Op donderdag 30 juli 2009 22:07 schreef FANN het volgende:
als jij gelijk wil hebben en zegt dat ik onzin post, mag je van mij gelijk hebben
Mja, dat is niet echt een authoritatieve bron voor gezondheidsinformatie. Officieel zou ik je niet aanraden om tamiflu te gaan kopen. Gewoon vaak en goed je handen wassen, uit de buurt blijven van mensen die het hebben, en mensen om je heen aanmoedigen om dat ook te doen.quote:
Als je het nodig hebt moet je het gebruiken. Anders niet. Op die manier gaan wij hier ook met sterke antibiotica om en dat is de reden dat we in Nederland veel lastige superbugs goed onder controle hebben.quote:En in combinatie met dit artikel, vind ik dat gewoon allemaal erg verwarrend worden
Tamiflu maakt Mexicaanse griep resistent ?
Daar staat niet 'het wordt aangeraden', er staat dat mocht je het willen dat je het via internet kunt bestellen. Niet zo vreemd als je weet dat het bedrijf achter die website het volgende als mission statement heeft:quote:Op donderdag 30 juli 2009 22:15 schreef FANN het volgende:
[..]
hier;
[..]
En in combinatie met dit artikel, vind ik dat gewoon allemaal erg verwarrend worden
Tamiflu maakt Mexicaanse griep resistent ?
Een behoorlijk 'Wij van wc-eend' gehalte dus.quote:We want to become a major, global player in the E-Pharmacy market, developing, creating and exploiting Internet Pharmacies focussed at simplifying the process of buying medicines and making it more convenient and accessible to the consumer, any time, any place and anywhere.
quote:Op donderdag 30 juli 2009 22:19 schreef Dragorius het volgende:
Je bewaart Tamiflu op kamertemperatuur, en je moet dat ook niet via Dokter Online kopen, maar gewoon via recept bij de apotheek.
Ow... dat was ik ook zeker niet van plan, ik opende dit topic gewoon ter info voor andere mensen,quote:Op donderdag 30 juli 2009 22:24 schreef eleusis het volgende:
[..]Officieel zou ik je niet aanraden om tamiflu te gaan kopen.
quote:Op donderdag 30 juli 2009 22:28 schreef FANN het volgende:
[..]
moet je wel snel zijn en bij het eerste kuchje naar de dokter rennen, wat waarschijnlijk straks niet meer
mag, omdat je éérst moet bellen als je vermoed dat de mexivaanse griep hebt.
Tenminste in Rotterdam is dat al zo, dat topic werd ook volgebaggerd dus ik weet niet waar dat
nog meer zo is.
maar dit staat namelijk ook in het artikel.
Nee, ik neem aan dat je niet al mijn posts heb gelezen maar ben vanaf heel sceptischquote:Op donderdag 30 juli 2009 22:46 schreef MeraViglioSa het volgende:
TS, serieus, was je verrast door het feit dat Tamiflu niet wordt vergoed?![]()
De farmaceutische industrie zit handenwrijvend toe te kijken hoe de media het vuile werk voor ze doet...
Ff paniek zaaien en heel de wereld gaat Tamiflu hamsteren. Kuddedieren.
Ff de prijs omhoog gooien, want men koopt toch wel! Want de Telegraaf heeft tenslotte bericht dat er weer een dode is!
De verzekeringen zouden wel gek zijn om het te vergoeden, ik geef ze groot gelijk.
sorry, je hebt gelijk, mijn post diende niet tegen jou gericht te zijn, maar tegen degene die de tekst schreef.quote:Op donderdag 30 juli 2009 22:49 schreef FANN het volgende:
[..]
Nee, ik neem aan dat je niet al mijn posts heb gelezen maar ben vanaf heel sceptisch
geweest over de hele gang van zaken.
maar vaak zien mensen maar één post van mij, en trekken ze de verkeerde conclussie.
maar ik ga er nu van tussen
De grootste paniekzaaierij die ik in minuten heb gelezen. De prijs van Tamiflu is helemaal niet verhoogd. En verzekeringen vergoeden de behandeling gewoon. De paar pakjes die online verkocht worden zijn verder peanuts voor de farmaceutische industrie die miljoenen doses jaarlijks wegzetten.quote:Op donderdag 30 juli 2009 22:46 schreef MeraViglioSa het volgende:
TS, serieus, was je verrast door het feit dat Tamiflu niet wordt vergoed?![]()
De farmaceutische industrie zit handenwrijvend toe te kijken hoe de media het vuile werk voor ze doet...
Ff paniek zaaien en heel de wereld gaat Tamiflu hamsteren. Kuddedieren.
Ff de prijs omhoog gooien, want men koopt toch wel! Want de Telegraaf heeft tenslotte bericht dat er weer een dode is!
De verzekeringen zouden wel gek zijn om het te vergoeden, ik geef ze groot gelijk.
quote:Op donderdag 30 juli 2009 22:52 schreef MeraViglioSa het volgende:
[..]
sorry, je hebt gelijk, mijn post diende niet tegen jou gericht te zijn, maar tegen degene die de tekst schreef.
Ik blijf echter bij mijn standpunt. Mensen laat je toch asjeblieft niet zo beïnvloeden door de niet geinformeerde en niet wetende waar ze het over hebben anti-vaccinatie en medicijnen lobby.
dus preventief in kinderen gaat gepaard met veel bijwerkingenquote:More than half of children taking Tamiflu to combat swine flu suffer side effects such as nausea, insomnia and nightmares, new research claims.
By Murray Wardrop
Published: 7:00AM BST 31 Jul 2009
The antiviral drug, which is being handed out to hundreds of thousands of Britons, can also produce stomach pains, vomiting and diarrhoea, research suggests.
A study found that almost one in five youngsters experience neuropsychiatric side effects, such as poor concentration, confusion, and sleeping problems.
The findings are likely to lead to concern among parents that their children's performance at school has been jeopardised by taking the drug.
Only people with suspected or confirmed swine flu are now being prescribed Tamiflu, and around 150,000 packs have been distributed by the newly launched National Pandemic Flu Service in the past week alone.
Two studies from experts at the Health Protection Agency (HPA) showed a "high proportion" of British schoolchildren reporting problems after taking Tamiflu.
Data was gathered from children at three schools in London and one in south west England who were given Tamiflu earlier this year after classmates became infected.
One study, of 248 children aged 11 and 12 at a school in south west England, which was closed after a pupil contracted the virus, found that more than half suffered side effects from taking Tamiflu.
The report said: "Fifty-one per cent experienced symptoms, such as feeling sick (31.2 per cent), headaches (24.3 per cent) and stomach ache (21.1 per cent).
"Although some children were ill with flu-like symptoms, those tested did not have A (H1N1) v (swine flu) infection."
The researchers said "likely side-effects were common" and the "burden of side-effects needs to be considered" when deciding on giving Tamiflu to children prophylactically.
Another study of 103 schoolchildren found 45 suffered side-effects such as nausea, stomach pain, problems sleeping, vomiting and diarrhoea.
Almost one in five (18 per cent) reported a neuropsychiatric side effect, such as poor concentration, inability to think clearly, problems sleeping, feeling dazed or confused and nightmares.
The report concluded: "This may be of particular concern to exam-year students (and their parents)."
The studies were carried out in the early stages of the pandemic, when everyone sharing a classroom with a child who developed swine flu was given the drug, even if they showed no symptoms.
The findings were disclosed as it emerged that Japanese authorities are advising doctors not to prescribe Tamiflu to youngsters aged 10 to 19 over fears of neuropsychiatric side effects.
A statement from Roche, which manufactures Tamiflu, said the contribution of Tamiflu to neuropsychiatric effects "has not been established".
A spokeswoman for the Department of Health said: "As is the case with many medicines, nausea is a known side effect of Tamiflu, in a small number of cases.
"Symptoms may lessen over the course of the treatment, and it may help to take Tamiflu either with or immediately after food, and drinking some of water may also lessen any feeling of nausea."
The research comes after the Government said the number of swine flu cases "may have plateaued", with 110,000 new cases in England last week.
Huisartsen smijten ook niet met receptenquote:Op vrijdag 31 juli 2009 09:38 schreef Re het volgende:
Tamiflu 'linked to side effects among children', reports find
[..]
dus preventief in kinderen gaat gepaard met veel bijwerkingen
Ik heb mijn twijfels over de studie. Randomisatie en blinding zijn onethisch resp. onmogelijk in zo'n situatie. Dus eigenlijk is de studie een verzameling uncontrolled anekdotes. Als een klasgenootje de mexicaanse griep heeft en daaromheen ontstaat paniek op school, dan krijgt een kind sowieso wel last van nachtmerries en slapeloosheid.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 09:38 schreef Re het volgende:
Tamiflu 'linked to side effects among children', reports find
[..]
dus preventief in kinderen gaat gepaard met veel bijwerkingen
Post market research is natuurlijk per definitie open-label, over de methodologie valt natuurlijk te discussieren, maar dit is gewoon daily clinical practise ... het afdoen als anekdotes is te gemakkelijk. Het is geheel niet erg dat dit soort dingen wordt degaan en gemeld, dat geeft alleen maar openheid zodat die alu-hoedjes straks niet kunnen zeggen..."de BigPharma verzwijgt de boel opzettelijk"quote:Op vrijdag 31 juli 2009 09:51 schreef eleusis het volgende:
[..]
Ik heb mijn twijfels over de studie. Randomisatie en blinding zijn onethisch resp. onmogelijk in zo'n situatie. Dus eigenlijk is de studie een verzameling uncontrolled anekdotes. Als een klasgenootje de mexicaanse griep heeft en daaromheen ontstaat paniek op school, dan krijgt een kind sowieso wel last van nachtmerries en slapeloosheid.
De externe validiteit van zo'n studie is nihil en het rechtvaardigt zeker niet de conclusie dat deze fenomenen bijwerkingen zijn van Tamiflu. Erg kwalijk omdat het koren op de molen is van alu-hoedjes. Over jaren zie je ouderen weigeren hun kinderen te behandelen/vaccineren en dit soort studies geven ze dan als "bewijs"...
Als de methodologie niet rigoreus is, is het per definitie een verzameling anekdotes. Anekdotes hoef je niet af te doen hoor, ze hebben hun waarde (bijvoorbeeld in vroege signalering of als tegenbewijs) maar zijn nooit voldoende om een correlatie (laat staan causatie, wat hier tussen de regels wordt gesuggereerd!) te onderbouwen. Zeker wanneer er externe factoren voor de hand liggen, zoals influenza zelf en paniek op school.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 10:52 schreef Re het volgende:
[..]
Post market research is natuurlijk per definitie open-label, over de methodologie valt natuurlijk te discussieren, maar dit is gewoon daily clinical practise ... het afdoen als anekdotes is te gemakkelijk. Het is geheel niet erg dat dit soort dingen wordt degaan en gemeld, dat geeft alleen maar openheid zodat die alu-hoedjes straks niet kunnen zeggen..."de BigPharma verzwijgt de boel opzettelijk"
De zogenaamde psychologische bijwerkingen zijn bijzonder controversieel (de FDA weet het ook zo zeker nog niet, zie bijv. fda.gov). In Japan is er al jaren een ernstige Tamiflu-scare omdat kinderen er suïcidaal van zouden worden en wat allemaal niet. Dit is echter nooit uit gecontroleerde studies gebleken. Als het effect significant is zou je dat wel verwachten.quote:De bijerkingen zoals gemeld zijn allang bekend en dar is niets vreemds aan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |