abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71422640

In Groot-Brittannië kun je Tamiflu, de medicatie voor Mexicaanse griep, zonder voorschrift krijgen.
Volgens experts maakt dit dat mensen in de toekomst weerloos zullen zijn tegen deze ziekte omdat het virus
resistent wordt.

Overmatig gebruik
In Groot-Brittannië nemen wekelijks duizenden mensen Tamiflu, ze hebben geen voorschrift nodig en kunnen het in stadhuizen,
supermarkten en bibliotheken krijgen.
Vertegenwoordiger van de Britse medische associatie Peter Holden zegt dat het geven van deze medicatie aan mensen met
milde symptomen ervoor kan zorgen dat het virus resistent wordt aan dit medicijn.
"Mensen begrijpen niet dat de overheid waarschuwt voor het overmatig gebruik van antibiotica, maar bij Tamiflu lijken ze deze
maatregel te zijn vergeten.

Alleen mensen met onderliggende gezondheidsproblemen of degenen die het erg te pakken hebben,
hebben deze Tamiflu nodig."

Misbruik
Professor Hugh Pennington: "De massale verspreiding van het medicijn is volgens mij gevaarlijk.
Iedereen weet ondertussen dat overmatig gebruik van antibiotica ziekten resistent maakt.
Ook bij de Mexicaanse griep is dat mogelijk.
Hoe meer mensen deze medicatie verkeerd gebruiken, bijvoorbeelde het nemen van een halve dosis,
hoe groter de kans dat de ziekte resistent wordt."

Neveneffecten
Maar resistentie is niet het enige probleem. "Veel huisartsen krijgen nu mensen over de vloer die met neveneffecten
kampen van Tamiflu. Wat hun werk er nog zwaarder op maakt", aldus Holden. Neveneffecten van Tamiflu zijn misselijkheid,
braken en allergische reacties. Hoewel dit bij de meesten slechts in geringe mate voorkomt, stierf er al één persoon hieraan.

Al te ver
Een Italiaanse studie toonde aan dat het niet geven van Tamiflu aan vijfenzestigplussers,
de leeftijdsgroep die het minst kwetsbaar is voor de ziekte, de kans op resistentie beperkt.
Maar volgens expert Peter Dunnill is het slechts een kwestie van tijd voor de Mexicaanse griep resistent wordt.
"Ik vrees dat we al te ver zijn gegaan met Tamiflu, we kunnen het niet meer voorkomen."

De Britse arts John Oxford steunde de massale verspreiding van het medicijn en zegt dat het even veilig
als een aspirientje is. (ep)

28/07/09 16u08

http://www.hln.be/hln/nl/(...)riep-resistent.dhtml
  woensdag 29 juli 2009 @ 11:41:36 #2
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_71422687
Dat is wel een interessant punt misschien. Grijpt het virus nu niet relatief zwaar om zich heen in het VK?
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_71422834
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:41 schreef jogy het volgende:
Dat is wel een interessant punt misschien. Grijpt het virus nu niet relatief zwaar om zich heen in het VK?
Jep, heeft het grootst aantal besmettingen in Europa.
  woensdag 29 juli 2009 @ 11:47:03 #4
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_71422847
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:46 schreef Shoombak het volgende:

[..]

Jep, heeft het grootst aantal besmettingen in Europa.
Hm, 'toevallig'
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  woensdag 29 juli 2009 @ 11:49:17 #5
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_71422914
Prutsers zijn het daar. PRUTSERS.
  woensdag 29 juli 2009 @ 11:49:29 #6
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71422919
Tamiflu is geen antibioticum. dus zowie al onzinnig om over 'resistentie' te praten. Het middel maakt het moeilijker voor het virus om van cel tot cel te springen. Het kan zijn dat het virus dusdanig muteert dat het in de toekomst niet meer werkt, maar dat is wat andders.
Tamiflu is een hulpmiddel om de verspreiding te beperken TOTDAT er een vaccin is ontwikkeld. En ja, dat vaccin zal tegen een mutatie die over een jaar of wat ongetwijfeld weer zal opduiken, niet helpen. Maar dat gebeurt van nature, ook als je niemand inent muteert het virus vanzelf, dat doen virussen nu eenmaal. Dat is hun ding. Dus het is geen argument tegen vaccineren zodra het beschikbaar is.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
  woensdag 29 juli 2009 @ 11:59:34 #7
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_71423251
Captain_Fabulous, resistentie is niet voorbehouden aan bacteriën maar komt vaak voor bij onnodige of afgebroken behandelingen. Dit wordt veroorzaakt door natuurlijke selectie: wanneer je gevoelige pathogenen (deels) bestrijdt, blijven de resistente over. Een gemuteerd griepvirus kan zo een kans krijgen.

De TT is natuurlijk overtrokken en paniekzaaiend. Verder heeft Tamiflu (een virusremmer) weinig te maken met vaccinaties.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_71423295
ik vind het een beetje een onduidelijk verhaal, slecht vertaald imo.

Volgens mij hoort hier het woordje "niet" niet in thuis:
"Mensen begrijpen niet dat de overheid waarschuwt voor het overmatig gebruik van antibiotica, maar bij Tamiflu lijken ze deze maatregel te zijn vergeten.

En volgens mij is de groep 65 plussers juist de meest kwetsbare groep:
Een Italiaanse studie toonde aan dat het niet geven van Tamiflu aan vijfenzestigplussers,
de leeftijdsgroep die het minst kwetsbaar is voor de ziekte, de kans op resistentie beperkt.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_71423346
-edit- doe dat lekker via PM dan

[ Bericht 91% gewijzigd door Re op 29-07-2009 12:04:53 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:22:17 #10
104871 remlof
Europees federalist
pi_71423852
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 12:00 schreef Deetch het volgende:
En volgens mij is de groep 65 plussers juist de meest kwetsbare groep:
Nee, die zijn het minst kwetsbaar want die hebben in de jaren vijftig al een griepepidemie meegemaakt waarvan ze de antistoffen nog in het lichaam hebben die ook werken tegen de Mexicaanse griep.
pi_71423951
Word tamiflu niet voor al die griepepidemieën gebruikt?
Want wij hebben het hier ook in de kast liggen, puur omdat me moeder in veel ziekenhuizen komt en dus een grote kans op besmetting heeft. Maar dat was nog van die vorige griep ofzo.
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:43:52 #12
262 Re
Kiss & Swallow
pi_71424494
Er zijn al gevallen waarbij het virus (of de persoon reageert gewoon niet op het medicijn) resistent is
quote:
First Tamiflu-resistant H1N1 case found in Canada
Updated Wed. Jul. 22 2009 2:57 PM ET

CTV.ca News Staff

Canada has recorded its first case of Tamiflu-resistant H1N1 virus, in a Quebec man who had been given the drug to prevent infection.

The 60-year-old man was given the antiviral medication after his son fell ill with the pandemic virus. But he managed to come down with the flu anyway.

He recovered quickly and did not require hospital treatment. There is no evidence he transmitted the resistant virus to anyone else.

Meanwhile, Japan revealed Tuesday it had found a second such case of Tamiflu resistance.

The cases are the fourth and fifth globally since the new H1N1 virus was discovered in April.

Jirina Vlk, spokesperson for the Public Health Agency of Canada, says the Quebec man's case appears to be an isolated one of Tamiflu resistance, adding her agency continues to be vigilant for similar cases.

Vlk said the agency recommends using Tamiflu for treatment only, not for prophylaxis to try to prevent illness.

Infectious disease expert Dr. Neil Rau says there has been evidence that giving Tamiflu to those who have been exposed to the virus can prevent infection. "But the downside to that is exactly what we're seeing here in Quebec," he told CTV News Channel.

"I think this may be a lesson not give people this drug in this fashion."

Dr. Allison McGeer, an influenza expert at Toronto's Mount Sinai University, says using Tamiflu to prevent infection has been seen, on occasion in the past, to give rise to resistant viruses.

"We know that it was going to happen and it's not good news that it's happening," McGeer told The Canadian Press.

She said that given the amount of Tamiflu being used in the world right now, such cases were bound to arise. It remains to be seen whether such cases will arise only sporadically or whether there will be widespread Tamiflu resistance.

Other cases of Tamiflu resistance in H1N1 cases have been reported in Denmark, Japan and Hong Kong.

The newest Japan case was in a person who had been given the antiviral drug after being exposed to the pandemic virus. The person recovered after being successfully treated with Relenza, a second drug in the same class as Tamiflu. It appears there was no further spread of the resistant virus.

Three of the four cases arose in people who had been taking the drug prophylactically. The other was in a San Francisco girl who travelled to Hong Kong and was discovered to be ill there. She hadn't taken the drug ahead of her infection, suggesting the virus that caused her infection was already resistant.

U.S. officials have intensified surveillance for resistant viruses in the San Francisco area but say they have not found other cases.

Flu survivor thought he would die

A Toronto area man who had one of the first cases of H1N1 says the illness put him into intensive care and had him wondering if he was going to survive.

Santini Gale says thought when he first became ill in late April that he had a simple cold.

"At the time that I got it, it was really the early stages of swine flu. So there was no information out there about it," he told Canada AM Wednesday.

He suspected he had bronchitis and went to a walk-in clinic for a prescription for antibiotics. But after seven days of treatment, he was still sick. "If anything, I was even worse," he says.

His symptoms continued to intensify to include dizziness, nausea and intense fever. He developed pain in his chest, crushing headaches and realized he needed to get to hospital.

"It literally immobilized me... this was something where I couldn't get out of bed. I became dehydrated. I hadn't eaten in days. I was sleeping for days on end. It was like my body was completely shutting down," he recounted

The hospital treated him for dehydration, gave him more antibiotics, morphine for the pain, and put him on Tamiflu. After two nights in intensive care, he recovered and was sent home on May 8.

Gale says he has no idea why he developed a severe case of H1N1, but says that while health authorities say the virus causes mostly mild disease, that was certainly not his experience.

"In my case, it was far from mild. It was beyond severe," he said.

With files from The Canadian Press
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 29 juli 2009 @ 12:53:59 #13
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_71424882
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 11:59 schreef eleusis het volgende:
Captain_Fabulous, resistentie is niet voorbehouden aan bacteriën maar komt vaak voor bij onnodige of afgebroken behandelingen.
Ik zette het wat dik aan, ik weet het, maar dat effect heeft dit subforum vaak op me
Voorzover ik het kan zien help tamiflu om deze griepvirussen minder snel door je lichaam te laten verspreiden, en daarom ben je minder ziek, en dus ook minder lang besmettelijk. Dat het virus een keer zo muteert dat die truc niet meer werkt is natuurlijk ook een soort van resistentie, da snap ik ook wel
Maar een verband leggen tussen Tamiflu, resistentie en de verspreiding in de UK daar gaat het me dun van lopen.
Alternatieve verklaring:
In Nl is het spul alleen via de dokter te krijgen. Alleen als deze denkt dat je de flu hebt, en je wordt uitdrukkelijk gewaarschuwd aan alle kanten dat je binnen moet blijven als je vermoedt dat je de griep hebt, en zeker als je hem hebt.
In de UK is het kennelijk makkelijker te verkrijgen. Daar is ook de economische situatie een stuk grimiger dan hier. Dus heb je alle kans dat zieke mensen Tamiflu krijgen, het slikken en zich wat beter voelen. En dus zo snel mogelijk weer aan het werk gaan ook al zijn ze nog een beetje ziek. Uit angst voor hun baan. Waardoor ze dus vrolijk iedereen om hun heen besmetten.
Dan verspreid de griep zich ook een stuk sneller, tterwijl meer mensen tamiflu slikken. Maar is het medicijn zelf de oorzaak? Nee dus.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_71426063
De paar gevallen waarbij er Tamiflu-resistentie was, hadden wel baat bij Relenza, stofnaam zanamivir
The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:56:49 #15
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_71427094
Eigen schuld, moeten al die bange domme mensen maar geen medicijnen slikken voor een griepje.

Zielig volk dat zich laat bangmaken!
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
pi_71427117
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 13:56 schreef HugoBaas het volgende:
Eigen schuld, moeten al die bange domme mensen maar geen medicijnen slikken voor een griepje.

Zielig volk dat zich laat bangmaken!
Hey daar ben je weer, internet-held zonder wetenschappelijke onderbouwing.
Mijn uitdaging staat nog steeds, allebei blootgesteld worden aan het virus, jij alleen met je groentes etc. en ik met de medicijnen.
Mr. Prolapse 2009
  woensdag 29 juli 2009 @ 14:01:44 #17
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_71427261
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 13:57 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Hey daar ben je weer, internet-held zonder wetenschappelijke onderbouwing.
Mijn uitdaging staat nog steeds, allebei blootgesteld worden aan het virus, jij alleen met je groentes etc. en ik met de medicijnen.
Is goed en groenten heb ik ook niet nodig hoor.
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
  woensdag 29 juli 2009 @ 14:04:08 #18
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_71427365
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 14:01 schreef HugoBaas het volgende:

[..]

Jij slikt vast een pilletje voor de vitamientjes en mineralen
:-)
pi_71427429
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 14:01 schreef HugoBaas het volgende:

[..]

Wat dan wel? Gewoon uitzieken met het risico op symptomen als longontsteking en een grotere bron van besmetting voor je omgeving?
Mr. Prolapse 2009
  woensdag 29 juli 2009 @ 14:14:00 #20
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_71427770
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 14:05 schreef Dragorius het volgende:

[..]

Wat dan wel? Gewoon uitzieken met het risico op symptomen als longontsteking en een grotere bron van besmetting voor je omgeving?
Ja dat is het plan ja.
pi_71429342
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 14:14 schreef HugoBaas het volgende:

[..]

Ja dat is het plan ja.
En als je longontsteking ontwikkelt? Wat dan? Dan vlieg je meteen naar het ziekenhuis natuurlijk, want hypocrisie is die critici niet vreemd
Mr. Prolapse 2009
  woensdag 29 juli 2009 @ 15:02:57 #22
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_71429608
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 14:55 schreef Dragorius het volgende:

[..]

En als je longontsteking ontwikkelt? Wat dan? Dan vlieg je meteen naar het ziekenhuis natuurlijk, want hypocrisie is die critici niet vreemd
Longontsteking is dodelijk zonder behandeling dus ja als iets dodelijk is wil ik er wel antibiotica voor hebben ja.

Ik doe alleen niet aan preventie. Geen zin om ziek te worden van een vaccin.
pi_71429760
quote:
Geen zin om ziek te worden van een vaccin.
Hou nou eens op Je wordt er niet "ziek" van....waar baseer je dit toch steeds op? Heb je een nieuwe bron?
Mr. Prolapse 2009
  woensdag 29 juli 2009 @ 15:15:52 #24
262 Re
Kiss & Swallow
pi_71430058
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 15:02 schreef HugoBaas het volgende:

[..]

Longontsteking is dodelijk zonder behandeling dus ja als iets dodelijk is wil ik er wel antibiotica voor hebben ja.

Ik doe alleen niet aan preventie. Geen zin om ziek te worden van een vaccin.
aan een longonsteking door een virus heb je weinig aan antibiotica denk ik
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_71430144
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 15:15 schreef Re het volgende:

[..]

aan een longonsteking door een virus heb je weinig aan antibiotica denk ik
Ligt er ook nog aan in welke mate je het hebt, buiten dat antibiotica niks tegen een virus doet
Mr. Prolapse 2009
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')