Niet alles op aarde is eindig, want bijvoorbeeld tijd, zoals wij het gebruiken, zal altijd oneindig door kunnen blijven gaan. Zelfs al zou de aarde bijvoorbeeld vergaan, zou er altijd nog gezegd kunnen worden van... De aarde is nu een week geleden vergaan.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:29 schreef Quir het volgende:
Omdat alles op aarde eindig is kun je oneindigheid niet bevatten.
Opgelost, slotje.
tijd is niet op aarde maar in je hoofdquote:Op donderdag 30 juli 2009 20:37 schreef Leer2eK het volgende:
[..]
Niet alles op aarde is eindig, want bijvoorbeeld tijd, zoals wij het gebruiken, zal altijd oneindig door kunnen blijven gaan. Zelfs al zou de aarde bijvoorbeeld vergaan, zou er altijd nog gezegd kunnen worden van... De aarde is nu een week geleden vergaan.
Klopt, maar het was maar een voorbeeld. Oneindigheid van het heelal is dan ook alleen maar in je hoofd, omdat het zo geleerd is en men er nog niet uit is of er iets buiten is.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:38 schreef Meddo het volgende:
[..]
tijd is niet op aarde maar in je hoofd
Dat dus. Ik zou geen concrete uitleg kunnen geven van hoe de "buitenrand" van het heelal er dan uitziet, maar aangezien daarbuiten 'niks' is vind ik dat ook niet relevant. Dit vind ik dezelfde vraag als wat er gebeurt nadat je doodgaat. Nou, niks. Ik geloof niet in een afterlife.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:29 schreef klaasdj het volgende:
In zekere zin is heelal oneindig. Er is namelijk niks buiten wat bestaat. En dat kennen wij als heelal.
Niet aan de hand van de big bang theorie. En ook niet waarschijnlijk. Eerder omgekeerd evenredig.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:55 schreef Buschetta het volgende:
wat er buiten het heelal is kunnen wij alleen calculeren adh van bij ons bekende natuurwetten en afwijkende patronen die ons kunnen leren hoe een bepaald waarneembaar effect plaats heeft kunnen vinden.
Het heelal is een continue uitdijend geheel maar in theorie kan ons heelal weer een geheel zijn van een stelsel.
En hoe zeker weet je dat er niks is daarbuiten?quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:58 schreef twiFight het volgende:
[..]
Dat dus. Ik zou geen concrete uitleg kunnen geven van hoe de "buitenrand" van het heelal er dan uitziet, maar aangezien daarbuiten 'niks' is vind ik dat ook niet relevant. Dit vind ik dezelfde vraag als wat er gebeurt nadat je doodgaat. Nou, niks. Ik geloof niet in een afterlife.
Dat is inderdaad wat ik dus wil weten. Weet iemand of er anders websites of bepaalde theoriën zijn over wat er buiten ons heelal zou kunnen zijn?quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:55 schreef Buschetta het volgende:
Het heelal is een continue uitdijend geheel maar in theorie kan ons heelal weer een geheel zijn van een stelsel.
Misschien kun je eens wat lezen over de snaartheorie..quote:Op donderdag 30 juli 2009 21:01 schreef Leer2eK het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wat ik dus wil weten. Weet iemand of er anders websites of bepaalde theoriën zijn over wat er buiten ons heelal zou kunnen zijn?
Zelf heb ik me wel eens afgevraagd:
Aangezien alles uit moleculen/stoffen bestaat welke voor ons bijna onmeetbaar en onwaarneembaar zijn en welke overal in aanwezig zijn, ook in lucht etc. Zou het dan niet kunnen zijn, dat wij als mensheid of heelal ook weer van een compleet andere grote wereld onderdeel zijn en dat wij daar zelf de bouwstoffen zijn?
(Gaat misschien wel erg ver, maar ben gewoon benieuwd naar wat anderen denken)
Niet, maar ik mag toch wel hopen dat ik inmiddels niet overal "ik vind" voor hoef te zetten. Ik geloof niet in meer dan het heelal, of in ieder geval zal de mensheid het voor een heeeeeeeele lange tijd, misschien wel nooit, niet weten dus heb ik voor mezelf besloten dat er niet meer is.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:59 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
En hoe zeker weet je dat er niks is daarbuiten?
Ja er zijn ook mensen die geloven dat atomen weer een grote groep of een 'heelalletje' van kleine alien spaceships zijn. Het is mogelijk, of je er in gelooft moet je zelf weten.quote:Op donderdag 30 juli 2009 21:01 schreef Leer2eK het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wat ik dus wil weten. Weet iemand of er anders websites of bepaalde theoriën zijn over wat er buiten ons heelal zou kunnen zijn?
Aangezien alles uit moleculen/stoffen bestaat welke voor ons bijna onmeetbaar en onwaarneembaar zijn en welke overal in aanwezig zijn, ook in lucht etc. Zou het dan niet kunnen zijn, dat wij als mensheid of heelal ook weer van een compleet andere grote wereld onderdeel zijn en dat wij daar zelf de bouwstoffen zijn?
quote:Op donderdag 30 juli 2009 21:01 schreef Leer2eK het volgende:
[..]
Nee.quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:27 schreef Leer2eK het volgende:
Misschien is nu de eerste conclusie direct: "Er is niets buiten het heelal, want deze is oneindig", maar aangezien eigenlijk niets echt oneindig is, moet er dus ook iets buiten het heelal zijn of moet er een soort grens zijn waar het stopt, toch?
Waarom?quote:Op donderdag 30 juli 2009 21:06 schreef DrDarwin het volgende:
Gezien de snelheid waarmee het heelal uitdijt, is het bijna onmogelijk te bepalen waar het einde van het heelal is.
"The universe in a nutshell", van Stephen Hawking.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 09:39 schreef Leer2eK het volgende:
Weet je nog welk boek dat was?
Als het universum versneld uitdijt, zullen er na -tig jaar alleen nog fotonen zijn. Fotonen stoppen zover we weten niet met bewegen.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 21:17 schreef PWSteal.Ldpinch.D het volgende:
Tijd is in principe eindig, omdat als alles stopt met bewegen (energie is niet oneindig), er niks meer gebeurt en dus eigenlijk de tijd stilstaat.
Omdat de definitie van het universum is dat het alles bevat? En er daarom niets buiten kan zijn?quote:Op donderdag 30 juli 2009 20:59 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
En hoe zeker weet je dat er niks is daarbuiten?
Dat kan niet. Volgens de definitie kan Hij er niet buiten zijn. Ik geloof alleen in Goden die zich aan de regels houdenquote:Op vrijdag 31 juli 2009 23:27 schreef Bankfurt het volgende:
God de Vader draagt en belevendigt het heelal.
Hij staat er zowel binnen als er buiten.
Hier kan ik mij ook wel in vinden. Dat het heelal zeg maar net als dat je op aarde rechtdoor blijft gaan je automatisch ook weer bij de andere kant uit komt. Volgens die theörie zou je dan ook weer een stap achteruit kunnen zien als een heel rondje min een stap vooruit, en begint het einde van de loop dus net achter waar je hem begint...quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 07:59 schreef EgoTrippin het volgende:
Ik denk dat het heelal 'rond' loopt, zoals in een computerspel waar je aan de andere kant terugkomt als je uit beeld verdwijnt.
Je kunt dus in theorie oneindig lang dezelfde kant op gaan, maar dat betekent niet dat het heelal oneindig groot is.
Ik heb daar een variatietheorie op. Er is nog een dimensie. Neem dit plaatje:quote:Op donderdag 30 juli 2009 21:43 schreef Caracca het volgende:
[..]
- Big Bounce ( Big Bang + Big Crunch maar dat ons huidige universum is ontstaan door het in elkaar klappen van een vorige, het ineendrukken van al het massa in het vorige universum veroozaakte weer een big bang)
- Multiverse (http://en.wikipedia.org/wiki/Multiverse)
dit zijn iig de meest gangbare theorieën die ik zo kan bedenken die al een tijdje rondgaan. maar er zullen vast meer meer zijn.. (en dan bedoel ik niet het creationist argument GOD did it.)
Een de Sitter universum met negatieve kosmologische constante, bedoel jequote:Op zaterdag 1 augustus 2009 22:16 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Ik heb daar een variatietheorie op. Er is nog een dimensie. Neem dit plaatje:
[ afbeelding ]
De Big Bang veroorzaakte het uitdijen van het heelal vanuit 1 punt op de bol. Het uitdijende heelal volgt echter netjes de lijnen van de bol en als het goed is komen alle punten aan de andere kant weer bij elkaar. Daar hoopt de massa zich opnieuw door de extreme krachten op tot een singulariteit en op een gegeven moment...*poef*, het gaat allemaal weer de andere kant uit. Eeuwig heen en weer.
Een zadelvorm is toch een hyperbolisch oppervlak, dwz een negatieve kromming? Daarvoor heb je volgens mij in een "vrijwel leeg" universum een negatieve kosmologische constante voor nodig, wat me nogal sterk lijktquote:Ons universum is naar alle waarschijnlijkheid geen bol maar in een zadelvorm
Tja, ik heb dat ooit gehoord. Een zadelvorm is het tegenovergestelde van een bolvorm dacht ik. Dat leek mij wel logisch. Maar ik kan er ook naast zitten hoor.quote:Op zondag 2 augustus 2009 13:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een zadelvorm is toch een hyperbolisch oppervlak, dwz een negatieve kromming? Daarvoor heb je volgens mij in een "vrijwel leeg" universum een negatieve kosmologische constante voor nodig, wat me nogal sterk lijktMaar misschien zit ik ernaast.
Klopt. Een cirkel kun je bijvoorbeeld parametriseren met x2 + y2 = constant, een hyperbool met x2 - y2 = constant. Nou is dit wat een beroerd voorbeeld, aangezien dit "1 dimensionale objecten (eigenlijk: variëteiten)" zijn en die hebben per definitie geen kromming. Maar in meerdere dimensies gaat dit verhaal ook op, bijvoorbeeld in 4 dimensies:quote:Op zondag 2 augustus 2009 13:31 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Tja, ik heb dat ooit gehoord. Een zadelvorm is het tegenovergestelde van een bolvorm dacht ik.
Dat heeft ook te maken met symmetriepostulaten die je in de kosmologie doet.quote:Dat leek mij wel logisch. Maar ik kan er ook naast zitten hoor.
Overigens, door deze 'eindigheid' kan je dus ook geen middelpunt van het heelal vaststellen
Bijna is niet helemaal. Het laatste wat ik erover gelezen heb (en dat is populairwetenschappelijk) is inderdaad dat men geen duidelijke kromming heeft kunnen meten. Maar, dit is echt een kwestie van meten, en dat is lastig. Net als met de aarde, die op zich bolvormig is, heb je ook lokaal in het universum verstoringen. In de Nederlandse polder lukt het nog wel een keer om de kromming van de aarde te bepalen (of in ieder geval te zien dat het een bolvorm is). Zou je in de Alpen of Pyreneeën zitten, dan wordt het al veel lastiger, omdat er lokaal best wel wat verstoring is.quote:Op zondag 2 augustus 2009 14:55 schreef Prometheus4096 het volgende:
De kromming van het universum is bijna nul. Dus geen zadel en geen bol.
Dat is idd de consensus onder de iets klassiekere natuurkundigen. Maar veel natuurkundigen hebben via quantummechanica ideeën gekregen over meer dan 3+1 dimensies en dan moet je nog maar afwachten in hoeverre het universum uit blijft dijen.quote:Op zondag 2 augustus 2009 19:24 schreef Bonzai. het volgende:
Wordt het heelal niet steeds groter ofzo?
Je "dus" klopt niet. Het klopt inderdaad dat de dichtheid van het universum heel dicht bij de kritische dichtheid zit, maar daarom is de kromming zoals Iblis opmerkt niet exact 0. Dus kan deze positief zijn, of negatief. Massa kan alleen zorgen voor een positieve kromming; de negatieve kromming kan volgens mij alleen van de kosmologische constante komen.quote:Op zondag 2 augustus 2009 14:55 schreef Prometheus4096 het volgende:
De kromming van het universum is bijna nul. Dus geen zadel en geen bol.
Tsja, de zoveelste ongenuanceerde uitspraak van jequote:Op zondag 2 augustus 2009 15:34 schreef Matteüs het volgende:
Theorieën genoeg. Niemand weet welke de waarheid is of dat we nog theorieën missen.
We weten niet eens of onze natuurwetten overal in het ons bekende heelal gelden.
M.a.w. gok maar. Doen wetenschappers ook.
Dat is vast waar voor iedere gok die hij neemt.quote:Op maandag 3 augustus 2009 11:14 schreef Haushofer het volgende:
[
Je laat het nu klinken alsof elke "gok" even waarschijnlijk is.
Is het ook. Omdat het tegenwoordig in een mooiere verpakking zit, wil niet zeggen dat het beter is. Wetenschappers vallen nog regelmatig over elkaar heen of de uitdijing nu wel aan de hand is of niet, of er sprake is van een Big Crunch of niet, of alle natuurwetten nu overal in het heelal opgaan of niet, of donkere materie het heelal (materie) bij elkaar houd of niet... etc.quote:Op maandag 3 augustus 2009 11:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tsja, de zoveelste ongenuanceerde uitspraak van je![]()
Je laat het nu klinken alsof elke "gok" even waarschijnlijk is.
Niet zeker weten is inherent aan wetenschap. Daarbij, mooie formules alleen geven geen grote waarschijnlijkheid op overeenkomst met observatie. Ze worden wel aannemelijker (als je het over elegantie hebt; dat is een, denk ik, belangrijk uitgangspunt bij veel wetenschappers), maar de meting bepaalt de uitkomst.quote:Op maandag 3 augustus 2009 11:27 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Is het ook. Omdat het tegenwoordig in een mooiere verpakking zit, wil niet zeggen dat het beter is. Wetenschappers vallen nog regelmatig over elkaar heen of de uitdijing nu wel aan de hand is of niet, of er sprake is van een Big Crunch of niet, of alle natuurwetten nu overal in het heelal opgaan of niet, of donkere materie het heelal (materie) bij elkaar houd of niet... etc.
Wat zij doen is hun bevindingen bewerken in mooie formules, en dat spreekt een soort van "grote waarschijnlijkheid" uit. Wat we allemaal weten is dat het verleden ons laat zien, ook de recente, dat daar over de jaren te komen nog flink aan gesleuteld kan worden door herzieningen of andere meet resultaten. Tot zelfs verwerpingen van het bestaande idee en de geboorte van een nieuw idee. Dit zegt zoveel als: "Dit denken we nu, maar "weten" doen we het niet zeker"
Dat heet "extrapolatie". Dat doe jij ook in je dagelijks leven. Je gaat er van uit dat elke maand je salaris wordt gestort, dat zwaartekracht elke dag z'n werk doet, etc, en op basis daarvan handel je en trek je conclusies. Als je dat loslaat kun je niks meer. Een kwestie van pragmatisch zijn, dus.quote:De laatste gangbare aanname is dat melkwegstelsels zich verder weg verplaatsen en met een steeds grotere snelheid. Maar dit zegt gewoon veel te weinig. Het is een momentopname van de gegevens nu. Wat die melkwegstelsels een miljoen, 500 miljoen of een miljard jaar geleden deed, weten ze niet. Wat die melkwegstelsels nog gaan doen in de komende miljoenen.miljarden jaren, weten ze ook niet.
Nee, want je moet de status van zo'n uitspraak in het wetenschappelijke kader erbij nemen. Wetenschappers zeggen niet "we weten absoluut zeker dat het universum uitdijt en altijd blijft doen". Wetenschappers zeggen "op basis van onze theorieën op dit moment en onze metingen denken we met een redelijke zekerheid te kunnen vaststellen dat het universum blijft uitdijen". Zo wordt het niet altijd gebracht natuurlijk, omdat dat inherent is aan de wetenschappelijke methode. Bovendien vindt de (populaire) media dat vaak veel te vermoeiend om te benadrukken, en minder spectaculair.quote:M.a.w. we kunnen te weinig zeggen om zomaar een stelling aan te nemen dat het heelal uitdijt en dat blijft doen.
Nee. Dan pas je het welbekende misverstand "er zijn 2 opties, dus de kans is 50/50" toe.quote:For all I know kan het heelal zich wel gedragen als een ballon vol water die wobbelt. En wij net dat punt gemeten hebben dat de wobbel zich naar buiten beweegt. Weten jij en ik veel.
Dus mijn gok is net zoveel waard als die van de wetenschappers.
Die frustraties heb je al eerder geuit, en ik heb nooit precies begrepen op basis waarvan.quote:Maar wetenschappers krijgen meer respect van aankomende wetenschappers en de gewone burger. Of dat altijd terecht is is een andere discussie.
quote:Op maandag 3 augustus 2009 11:33 schreef Haushofer het volgende:
Niet zeker weten is inherent aan wetenschap. Daarbij, mooie formules alleen geven geen grote waarschijnlijkheid op overeenkomst met observatie. Ze worden wel aannemelijker (als je het over elegantie hebt; dat is een, denk ik, belangrijk uitgangspunt bij veel wetenschappers), maar de meting bepaalt de uitkomst.
Dat is ook het punt. Ik zeg ook nergens dat het "erg" is. Jij vat het een beetje op als afvallen van de wetenschap. Ik trek enkel de logische conclusie dat hun prachtige berekeningen net zo wankel kunnen staan als elk andere niet-wetenschapper met een eigen idee... of waar.quote:Dat heet "extrapolatie". Dat doe jij ook in je dagelijks leven. Je gaat er van uit dat elke maand je salaris wordt gestort, dat zwaartekracht elke dag z'n werk doet, etc, en op basis daarvan handel je en trek je conclusies. Als je dat loslaat kun je niks meer. Een kwestie van pragmatisch zijn, dus.
Net zo wankel "kunnen" staan. Ja, het is mogelijk. Maar het is alles behalve waarschijnlijk.quote:Op maandag 3 augustus 2009 11:46 schreef Matteüs het volgende:
[..]
[..]
Dat is ook het punt. Ik zeg ook nergens dat het "erg" is. Jij vat het een beetje op als afvallen van de wetenschap. Ik trek enkel de logische conclusie dat hun prachtige berekeningen net zo wankel kunnen staan als elk andere niet-wetenschapper met een eigen idee... of waar.
Ik snap nooit zo goed waarom jij wetenschap zo bekritiseert. De punten die je aanhaalt zijn namelijk niet bepaald punten die bij wetenschappers vreemd zijn. Je lijkt te geloven van wel.quote:Dat is dan ook het rare wat ik je wel vaker zie doen. Ik val de wetenschap aan door aan te stippen het niet als heilig te zien maar neem daarmee niet aan dat de wetenschap het continue fout heeft. Maar de aanval op zich komt bij jou zo aan dat jij het wel zo ziet en je legt het dan vervolgens uit in andere woorden, maar met dezelfde conclusie: niemand weet het zeker, niet de wetenschap, niet de niet-wetenschap.
Als oorzaak van de negatieve kromming wordt "Dark Energy" gebruikt, de mystieke energie die zich zou gedragen als negatieve zwaartekracht.quote:Op maandag 3 augustus 2009 11:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je "dus" klopt niet. Het klopt inderdaad dat de dichtheid van het universum heel dicht bij de kritische dichtheid zit, maar daarom is de kromming zoals Iblis opmerkt niet exact 0. Dus kan deze positief zijn, of negatief. Massa kan alleen zorgen voor een positieve kromming; de negatieve kromming kan volgens mij alleen van de kosmologische constante komen.
Ik wil ervoor waken dat de wetenschap niet klakkeloos verheerlijkt wordt. Feit dat ze net zo goed of fout kunnen zitten als niet-wetenschappers die maar wat brainstormen, geeft dat al aan. En jij onderstreept dat.quote:Op maandag 3 augustus 2009 11:50 schreef Haushofer het volgende:
Ik snap nooit zo goed waarom jij wetenschap zo bekritiseert. De punten die je aanhaalt zijn namelijk niet bepaald punten die bij wetenschappers vreemd zijn. Je lijkt te geloven van wel.
De wetenschappelijke methode is juist gebaseerd op het steeds meer waarschijnlijkheid verkrijgen in je theorien dmv het testen van hypotheses (kort gezegd). Jij begrijpt het overduidelijk niet, maar mist schijnbaar dat inzicht.quote:Op maandag 3 augustus 2009 11:58 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Ik wil ervoor waken dat de wetenschap niet klakkeloos verheerlijkt wordt. Feit dat ze net zo goed of fout kunnen zitten als niet-wetenschappers die maar wat brainstormen, geeft dat al aan. En jij onderstreept dat.
Ik vind het altijd wel grappig dat je eerst een reactie toont van iemand die door mijn kritische toon in de gordijnen vliegt van opwinding, om vervolgens met andere woorden mijn verhaal te onderstrepen.
Maar goed, terug OP dan maar.
De kans dat een wetenschapper zijn doordachte theorie de waarheid (of dichter bij de waarheid) zit dan de "theorie" van een niet-wetenschapper is, volgens mijn theoriequote:Op maandag 3 augustus 2009 11:58 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Ik wil ervoor waken dat de wetenschap niet klakkeloos verheerlijkt wordt. Feit dat ze net zo goed of fout kunnen zitten als niet-wetenschappers die maar wat brainstormen, geeft dat al aan. En jij onderstreept dat..
Klopt, dat spreek ik ook nergens tegen. Maar ook jij zegt dat het niet zeker is dat ze altijd goed zitten.quote:Op maandag 3 augustus 2009 12:13 schreef Diabox het volgende:
[..]
De kans dat een wetenschapper zijn doordachte theorie de waarheid (of dichter bij de waarheid) zit dan de "theorie" van een niet-wetenschapper is, volgens mijn theorie, vele malen groter.
Nee hoor. Accuraat gokken met alle gegevens in ogenschouw is nagenoeg hetzelfde als voorspellen.quote:Op maandag 3 augustus 2009 12:23 schreef Caracca het volgende:
een gok is gewoon kies een getal tussen de 1 en 10... (wild voorbeeld) en meestal beïnvloed door emoties/gevoelens.
Op mijn verhaal omtrend waarschijnlijkheden ga je niet inquote:Op maandag 3 augustus 2009 11:58 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Ik wil ervoor waken dat de wetenschap niet klakkeloos verheerlijkt wordt. Feit dat ze net zo goed of fout kunnen zitten als niet-wetenschappers die maar wat brainstormen, geeft dat al aan. En jij onderstreept dat.
Ik vind het altijd wel grappig dat je eerst een reactie toont van iemand die door mijn kritische toon in de gordijnen vliegt van opwinding, om vervolgens met andere woorden mijn verhaal te onderstrepen.
Had je al eens eerder gevraagd in een andere discussie, je druk over gemaakt en daar heb je ook antwoord op gekregen. Dus je weet hoe ik erover denk.quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:10 schreef Haushofer het volgende:
Op mijn verhaal omtrend waarschijnlijkheden ga je niet in
Exact dat hebben ze begin dit jaar gedaan bij de NOB met een Gorilla. En die had het beter voorspelt dan de beursanalisten.quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:10 schreef Haushofer het volgende:
Ik kan ook naar een beursanalist gaan en zeggen "mijn analyses, gebaseerd op het gooien met dobbelstenen, kunnen net zo goed juist zijn en jullie analyses op basis van wiskundige modellen en extrapolaties hiervan en van waarneming niet." En ik wil er voor waken dat beursanalisten dat ten alle tijden beseffen.
Ja, ik had al door dat de beurs wat dat betreft niet een goed voorbeeld is. Laten we als concreet voorbeeld es meneer James Harris Simons nemen, die met zijn bedrijf RTC handel analyseert en handelt met behulp van analyses gebaseerd op wiskundige modellen. James Simons is een gerenommeerd wiskundige, en hij heeft miljarden verdient met zijn bedrijf. Kennelijk gaat er in zijn analyse dus iets goed, en dat al voor een vrij lange tijd. Hoe denk je dat hij reageert als jij met je waarschuwingen op hem af stapt?quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:17 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Had je al eens eerder gevraagd in een andere discussie, je druk over gemaakt en daar heb je ook antwoord op gekregen. Dus je weet hoe ik erover denk.
[..]
[quote]
Exact dat hebben ze begin dit jaar gedaan bij de NOB met een Gorilla. En die had het beter voorspelt dan de beursanalisten.
nu zeg je het al zelf, Accuraat gokken. Gokken(zonder toevoeging) zoals je het meerdere keren hebt gebruikt in dit topic is niet hetzelfde als voorspellen.quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:01 schreef Matteüs het volgende:
[..]
Nee hoor. Accuraat gokken met alle gegevens in ogenschouw is nagenoeg hetzelfde als voorspellen.
Met de voorspelling kan je net zo goed de mist in gaan als de gok. Anders heette het wel "weten".
Geeft niet. Ik begrijp je (stand)punt wel.quote:Op maandag 3 augustus 2009 13:32 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, ik had al door dat de beurs wat dat betreft niet een goed voorbeeld is.
Nee. De curvature is positief als de gemiddelde energie-dichtheid groter is dan een bepaalde kritische dichtheid. De curvature is negatief als die kleiner is. En 0 als die gelijk is. Maar als we de energie-dichtheid schatten komen we maar op iets van 25% uit. Vandaar dat men dark energy heeft bedacht. Dark energy verklaart zowel waarom het universum plat ondanks dat het maar 25% van de kritieke dichtheid bevat. En ook omdat de expansie accelereert. Vandaar dat men stelt dat het universum voor 75% dark energy is.quote:Op maandag 3 augustus 2009 11:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je "dus" klopt niet. Het klopt inderdaad dat de dichtheid van het universum heel dicht bij de kritische dichtheid zit, maar daarom is de kromming zoals Iblis opmerkt niet exact 0. Dus kan deze positief zijn, of negatief. Massa kan alleen zorgen voor een positieve kromming; de negatieve kromming kan volgens mij alleen van de kosmologische constante komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |