abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71453096
jewaits

of

Het vorige deel: Slank #820 Extreme makeovers met PF

Voor wie is "Slank de herfst in", ook wel bekend als "Slank <seizoen> in/door" bedoeld?
De Slank-topics zijn bedoeld voor mannen en vrouwen die wel wat kilootjes kwijt willen raken, maar geen overgewicht hebben (BMI van 27 of lager).

Bij een BMI van boven de 27 ben je van harte welkom in het zustertopic Dieetclub. Met een BMI tussen de 25 en 27 mag je zelf beslissen waar je je aanmeldt.
Hoe je je het beste kunt aanmelden kun je lezen onder het kopje 'Ik wil ook!'.

Linkjes
Vroeger hadden we een hele lijst met linkjes; deze linkjes en vele andere (incl. alle oude dieetclublinkjes) zijn hier te vinden: Dieetclub Linksite. Weet je nog een leuke link die er niet tussen staat, geef hem even door in het topic!

Ik wil ook!
Dat kan! Ga naar Dieet-web en maak daar een account aan. Je kunt zelfs een klein profiel aanmaken waarin je gegevens zet. Met je eigen account kun je zelf je updates doorgeven. Dat kun je een keer in de week doen, of dagelijks of wanneer jij maar wilt. We verwachten minimaal een update per maand, ook als je niets bent afgevallen in die periode. Op deze manier kunnen we zien of je nog meedoet. Nadat je een account hebt aangemaakt en een eerste update hebt ingevoerd, moet je Troel even een PM sturen dat je in het lijstje wilt van dit topic, want die zorgt ervoor dat je aan het juiste lijstje gekoppeld wordt. Stuur je geen PM, dan kom je niet in de lijst.

Deelnemers
De volgende lijst is een lijst met deelnemers aan deze reeks. Het is een plaatje dat automatisch geupdate wordt op het moment dat je je gegevens invult.

Mocht je door de slowchat de afvaltips niet meer zien? Dan is dit jouw topic!

Het meet topic: [Slank-meettopic] Koken & eten

Mocht je de laatste zijn die in een topic post, open dan even een nieuwe! Ozzurwais wie must kill joe !!
De OP is hier te vinden.

[ Bericht 99% gewijzigd door motorbloempje op 30-07-2009 12:31:49 ]
Ja doei.
  donderdag 30 juli 2009 @ 11:23:04 #2
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_71453110
OMFG

Hoe oud is je broertje? En kan ie inmiddels al weer normaal doen?
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_71453154
en dat ja

PF

je ging toch je ouders bellen? of was dat een garpje?
Ja doei.
pi_71453173
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:23 schreef ElisaB het volgende:
OMFG

Hoe oud is je broertje? En kan ie inmiddels al weer normaal doen?

Hij is 20. Hm.. Ik keek net in z'n kamer en hij lijkt zijn oude chagrijnige zelf !
  donderdag 30 juli 2009 @ 11:24:49 #5
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_71453192
tvp.
Niet meer actief op Fok!
pi_71453205
en mn zusje dus 't huis uit!

mn moeder dus 'maar je hoeft nog niet weg ' en 'weet je 't zeker!?'

ze zou eerst hospiteren, maar dat wilde ze toch niet, en toen had ze gisteren een mail gehad met 'gefeliciteerd, je gaat daar en daar wonen!' dus zij 'wtf???'

bleek dat die avond niet doorging en de SSH gewoon maar iemand had uitgekozen, en dat was zij dus..

't kind heeft ook altijd geluk
Ja doei.
pi_71453235
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:25 schreef motorbloempje het volgende:
en mn zusje dus 't huis uit!

mn moeder dus 'maar je hoeft nog niet weg ' en 'weet je 't zeker!?'

ze zou eerst hospiteren, maar dat wilde ze toch niet, en toen had ze gisteren een mail gehad met 'gefeliciteerd, je gaat daar en daar wonen!' dus zij 'wtf???'

bleek dat die avond niet doorging en de SSH gewoon maar iemand had uitgekozen, en dat was zij dus..

't kind heeft ook altijd geluk
Wow, dat is wel tof !
  donderdag 30 juli 2009 @ 11:27:01 #8
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_71453259
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:24 schreef P.F het volgende:
Hij is 20. Hm.. Ik keek net in z'n kamer en hij lijkt zijn oude chagrijnige zelf !
Owwwww, dus je hoeft niet meer voor hem te zorgen (ik zag een 13-jarig pubertje voor me )
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_71453262
Hey meiden sorry dat ik steeds binnenval zonder terug te lezen, maar kan alleen online op de iPhone van mijn vriend en dat is lastig teruglezen. Maar ik heb mijn P gehaald en gewoon in 1jaar. Best happy nu dus
pi_71453270
Gefeliciteerd!!! Heel goed
Ja doei.
pi_71453299
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:26 schreef P.F het volgende:

[..]

Wow, dat is wel tof !
ja!

15m2, 3 huisgenoten, internet best snel geloof ik, wasmachine 'n all aanwezig

2 huisgenoten schijnen er nooit te zijn, ergens in tuindorp!
Ja doei.
  donderdag 30 juli 2009 @ 11:29:20 #12
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_71453319
in Utrecht nog wel! Mazzel voor je zusje!!

even een tuhvuhpuh, ik ga weer aan de scannerT vandaag, dan voel ik me altijd zo lekker nuttig en hoef ik niet teveel na te denken. toedels...
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_71453326
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:27 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Owwwww, dus je hoeft niet meer voor hem te zorgen (ik zag een 13-jarig pubertje voor me )
Nou... Hij is eerder 15 qua gedrag Ik eet al 2 dagen pizza omdat hij ging koken, bijvoorbeeld
  donderdag 30 juli 2009 @ 11:29:41 #14
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_71453336
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:27 schreef Miss_S het volgende:
Hey meiden sorry dat ik steeds binnenval zonder terug te lezen, maar kan alleen online op de iPhone van mijn vriend en dat is lastig teruglezen. Maar ik heb mijn P gehaald en gewoon in 1jaar. Best happy nu dus
gefeliciteerd miss s!!
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_71453347
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:28 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

ja!

15m2, 3 huisgenoten, internet best snel geloof ik, wasmachine 'n all aanwezig

2 huisgenoten schijnen er nooit te zijn, ergens in tuindorp!
Tuindorp is niet zo fijn - dacht ik. Maar goed, ik woon zelf ook in Osdorp.
pi_71453355
Gefeliciteerd S!
  donderdag 30 juli 2009 @ 11:31:34 #17
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_71453392
Gefelie Miss_S!

Gefelie zusje van Mo! (hihi arme mams )

Faal voor het broertje van PF

Oh da ha'k nog niet gezegd! PF! Die zolder is mooi geworden
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
  donderdag 30 juli 2009 @ 11:32:21 #18
24188 Belana
kloon van belana
pi_71453421
van harte Miss S

en PF, die ervaring moeten ze toch een keer opdoen he
stormy waters...
sailin'
pi_71453423
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:30 schreef P.F het volgende:

[..]

ik heb werkelijk geen idee, maargoed, zij moet er wonen
ze had zich al meteen toen ze 18 werd ingeschreven, dus ze had al wel wat wachttijd opgebouwd bij de SSH

ze gaat er in september dus beginnen, spanning ende sensatie!
Ja doei.
pi_71453439
Hallo!

Spacecake kun je erg ziek van worden idd
Gefi miss S!

Ik zit op een pakketje te wachten, chauffeur is onderweg zegt de tnt, hoop dat t nog komt voor ik straks moet werken...

Lijstje:

O: yoghurt met muesli
T:banaan
T: 2 dropjes
L: 2 boterhammen kipfilet/komkommer, beker optimel
T: appel en misschien nog een boterham of cracker
D: wat de pot schaft op t werk
T: misschien nog wat kwark of fruit
pi_71454104
Zo, een topique met allemaal goed nieuws!
Wat fijn voor je zus Mootje!
En MissS lekker haar P, goed gedaan!

P.F, mannen worden qua gedrag nooit ouder dan 15 Ze proberen de schijn wel op te houden, maar helaas
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_71454202
Waarom kom ik er toch altijd nét te laat achter dat de Deventer boekenmarkt is?! Het is me nog nooit gelukt om erheen te gaan, hij is nu aanstaande zondag, maar dan gaan we naar mijn zus.
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
  Vis een optie? donderdag 30 juli 2009 @ 11:58:54 #23
70532 loveli
N
pi_71454244
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:22 schreef motorbloempje het volgende:
jewaits
Yup, ik wacht.
crap in = crap out
pi_71454339
Goodmeurning.

Ik mis een OP!!

Het afvallen gaat nog steeds goed!! Maandag begonnen en 1,3 kilo eraf nu.

O: 2 gekookte eitjes, 4 plakjes rosbief, cherry tomaatjes.
S: stepshape/bodyshape
L: kliekje avondeten van maandag (wokgroenten met rundergehakt en champignons) of salade met gerookte zalm.
T: meloen
D: misschien Japans (dan ga ik zondigen met sushi! ) Anders de kip van gisteren met groenten.
pi_71454518
Morgenn

Gefeliciteerd MissS ^^.

Ik ben 2 kilo aangekomen :$, whoops. (gelukkig?!) begint school straks weer, lekker fietsen.
Straks anders maar nog even op de Wiifit gaan staan. =]
  donderdag 30 juli 2009 @ 12:08:41 #26
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_71454553
Wat goed, Co!

Omg, omg, bijna H&M pakketje En aangezien mijn sportregime tot nu toe geen drol lijkt uit te halen (op slank-gebied iig ) denk ik dat ik komende tijd maar een no-snack regime moet instellen Geen cola in het weekend. Geen handjes chips. Geen losse koekjes. Geen ijsjes. Dan maar 100% gezond proberen te eten + sport, anders weet ik het ook niet meer Otherwise I am doomed to be chubsy
pi_71454554
ik ga mn laptop herinstalleren, tot ooit !
Ja doei.
  donderdag 30 juli 2009 @ 12:09:57 #28
24188 Belana
kloon van belana
pi_71454595
wat goed conleche!! dat motiveert wel lekker!

Ik heb nog een beetje moeite met helemaal low carb. Maargoed, ik val toch af. precies weet ik het niet, zo precies is mijn weegschaal niet, maar er is iig een kilo af in even ruim een week.
stormy waters...
sailin'
  donderdag 30 juli 2009 @ 12:12:29 #29
24188 Belana
kloon van belana
pi_71454657
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 12:08 schreef MariaEtcetera het volgende:
Wat goed, Co!

Omg, omg, bijna H&M pakketje En aangezien mijn sportregime tot nu toe geen drol lijkt uit te halen (op slank-gebied iig ) denk ik dat ik komende tijd maar een no-snack regime moet instellen Geen cola in het weekend. Geen handjes chips. Geen losse koekjes. Geen ijsjes. Dan maar 100% gezond proberen te eten + sport, anders weet ik het ook niet meer Otherwise I am doomed to be chubsy
Maria, dat is precies de reden dat ik nu hier in dit topic zit. ik was gestopt met roken en na een maand gaan sporten. Ik dacht het er wel even af te sporten, maar dat valt vies tegen zeg. ik kwam nog steeds aan, ondanks al mijn fanatieke gedoe dus nu ben ik echt heel streng, ik snoep echt even helemaal niet en let op de hoeveelheden eten EN ik sport, nu is er dus toch al een kilootje af. gaat jou vast ook lukken!
stormy waters...
sailin'
  donderdag 30 juli 2009 @ 12:18:29 #30
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_71454837
Ik hoop het Belana! Ik moet alleen aan mn ruggengraat werken geloof ik Ik doe of veel te weinig eten, of veel te veel Mijn lijngeschiedenis sinds ik hier zit is dit:

- te weinig/ongezond eten en nauwelijks sporten (1000-1200 kcal aan gezonde dingen, of juist te weinig goed eten + ongezonde ongein ; heel soms hardlopen )
- te weinig/ongezond eten en niet sporten (infectie in voet)
- 1500-1700 kcal lijstjes inclusief 2 a 3 dagen per week sporten Af en toe snaaien

Dat af en toe snaaien (voornamelijk in het weekend) moet dus uit mn systeem Ik had gehoopt dat van nauwelijks naar regelmatig sporten al zou helpen
pi_71455040
Goedemiddag.

Gefeli Miss_S!

Nou, dat lowcarb lijkt te werken: voor het eerst sinds ik ben gestopt met roken dat de weegschaal eens een kilo minder aangeeft ipv meer.

Planning voor vandaag Resultaat van gisteren:
O: 2 gekookt ei
T: kliekje geroosterde groente
L: yoghurt met lijnzaad
T: soepuitzak "pikante tomaat"
D: onbekend omelet met tomaat, ui, kaas en spinazie
T: handje nootjes of stukje kaas
T: heel, heel veel water tegen de hoofdpijn

Planning voor vandaag:
T: oogarts, duurde veel langer dan verwacht dus ik begin pas nu met eten
L: yoghurt met (extra grote schep) lijnzaad
T: soepuitzak "pikante tomaat"
T: handje nootjes
D: onbekend
T: stukje kaas en olijfjes
T: heel, heel veel water tegen de hoofdpijn
pi_71455080
oh, het duurt wat langer dan verwacht... ik denk dat ik vandaag alles kopiëer en daarna morgen de pc herinstalleer
Ja doei.
  donderdag 30 juli 2009 @ 12:27:18 #33
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_71455122
Wat een low-carb successen! Ik zou bijna...

Ik ga me er eens meer in verdiepen

Ik heb een motivatieboost nodig (lees: kilo-vermindering).

EN VMW! Waarom hoofdpijn? *kusje op*
  Vis een optie? donderdag 30 juli 2009 @ 12:28:04 #34
70532 loveli
N
pi_71455145
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 12:25 schreef motorbloempje het volgende:
oh, het duurt wat langer dan verwacht... ik denk dat ik vandaag alles kopiëer en daarna morgen de pc herinstalleer
En de OP?????
crap in = crap out
pi_71455184
dat duurt ook langer dan verwacht, komt ook morgen
Ja doei.
pi_71455401
Ik zie toch een op? Oh het is alweer wat later
Ik ga me naar de supermercado begeven, eens kijken wat ik ga eten vanavond Ik ga een soepie maken denk ik.
  donderdag 30 juli 2009 @ 12:40:07 #37
24188 Belana
kloon van belana
pi_71455480
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 12:18 schreef MariaEtcetera het volgende:
Ik hoop het Belana! Ik moet alleen aan mn ruggengraat werken geloof ik Ik doe of veel te weinig eten, of veel te veel Mijn lijngeschiedenis sinds ik hier zit is dit:

- te weinig/ongezond eten en nauwelijks sporten (1000-1200 kcal aan gezonde dingen, of juist te weinig goed eten + ongezonde ongein ; heel soms hardlopen )
- te weinig/ongezond eten en niet sporten (infectie in voet)
- 1500-1700 kcal lijstjes inclusief 2 a 3 dagen per week sporten Af en toe snaaien

Dat af en toe snaaien (voornamelijk in het weekend) moet dus uit mn systeem Ik had gehoopt dat van nauwelijks naar regelmatig sporten al zou helpen
nou het is ook lastig, ik heb ook even nodig gehad om mijn motivatie te vinden maar ik werd echt alleen maar dikker en dikker en ik ben wel van het motto: als je niet tevreden bent, doe er dan wat aan, dus uiteindelijk lukt dat nu. Kom op! jij kan het ook! je bent eigenlijk nu al zo goed bezig! dit kan er ook nog wel bij

vergeetmewelletje, wat goed zeg! lekker hoor!

Ik heb een soort van salade gemaakt met avocado, maar vind het niet lekker...daar gaat mijn geplande lunch
Ik moet even wat nieuws verzinnen, of dit toch maar gewoon opeten. is ook zo zonde...
stormy waters...
sailin'
pi_71455823
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 11:30 schreef P.F het volgende:

[..]

You jokin'? OK, het is misschien een beetje een burgerbuurt, maar het is centraal gelegen, groen, rustig en mooi Echt zo'n jaren-'30-yuppenbuurt.

Miss_S heeft de P te pakken, mooi, gefeliciteerd!

En Maria, ik snap wel dat je graag wilt afvallen, maar look on the bright side: je eet nu veel meer dan eerst, en je komt niet eens aan
pi_71455833
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 12:27 schreef MariaEtcetera het volgende:
EN VMW! Waarom hoofdpijn? *kusje op*
Door het lowcarben, het heeft ook nadelen.
pi_71456143
I feel your pain, Maria. . Wel heerlijk gesport net! Daarna alleen wel vier (geroosterde) boterhammen gegeten, ik had enorme trek gekregen van het sporten. .

Lijstje/planning van vandaag:

O: Brinta
S: anderhalf uur sportschool
L: 4 geroosterde volkoren boterhammen met appelstroop, gekookt eitje
T: fruit: handje druiven, banaan of sinaasappel, nog even kijken waar ik zin in heb
D: fajitas van Ainsley
B: nog even 3 uurtjes werken
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_71456172
oeh, die fajita's eet ik morgen
Ja doei.
pi_71456210
Ik houd vandaag een balansdag oid, ik eet niet te veel.

Tot nu toe:

2 boterhammen met gegrilde kipfilet plakjes
1 Bakje magere kwark met een kiwi erdoorheen .

Dalijk even lekker voetballen, vanavond eten we lamsvlees, weet niet in hoeverre ik een balansdag kan houden.
pi_71456236
Ik vind ze echt superlekker! Gooi er wel extra paprika's bij, want het recept is wel héél weinig groente anders...
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_71456280
ja, ik doe er ook wat meer paprika in, en soms wat peultjes erbij (mooie kleuren dan!) of sperzieboontjes, of soms champignons
Ja doei.
  donderdag 30 juli 2009 @ 13:10:58 #45
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_71456308
Voor de mensen die moeite hebben met lowcarb, je kunt ook eens trennkost proberen (ik geloof dat het een beetje op montignac lijkt). Het komt er iig op neer dat je per maaltijd óf eiwitten en groenten óf koolhydraten en groenten eet. Na 16.00 uur eet je alleen nog koolhydraten.
Korte samenvatting uit een boek dat ik hier heb liggen:

08.00. water +
óf 3 cracker/1 boterham + ham/hüttenkase/honing
óf muesli met yoghurt of karnemelk
óf 2 eieren (met groente)
óf fruit

09.00 thee of water
09.30 fruit uit de eiwitgroep en/of zuivel

12.00 kruidenthee of water
12.30 óf 50 gram volkorenpasta (ongekookt) / rijst (ongekookt) /200 gram aardappelen + 400 gram groente
óf 100 - 150 gram vlees/vis/2 eieren/60 gram kaas + 400 gram groente

14.00 - 17.00 ieder uur glas water of thee
15.30 óf 1 banaan
óf knackebrood met kwark en honing
óf yoghurt met noten en haver

18.30 koolhydratenmaaltijd met
50 gram volkorenpasta (ongekookt) / rijst (ongekookt) /200 gram aardappelen + 400 gram groente

Daarnaast mag je per dag nog ongeveer 100 gram neutrale voedingsmiddelen eten,maar ik weet even niet meer wat voor voedingsmiddelen dat waren

Een voorbeeldmenu:
o. muesli met noten (neutraal)
t. aardbeienkwark (eiwit)
l. groentestoofschotel
t. kaasbroodje (koohydraten)
d.rijst met groenten (koolhydraten)
Totaal 1488 kcal
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_71456358
ik word alleen al moe en ongelukkig als ik er naar kijk dat je allemaal dingen NIET mag en dingen MOET enzo..

dat is zó niet voor mij weggelegd.. ik ga zo denk ik een hééééél klein knackebrodje met gemarineerde brie eten.. een hééééél klein stukje, voor de smaak

en daarna magere yogurt met banaan
Ja doei.
pi_71456386
Fajitas, lekker ja! Die eet ik wel weer als Meneer terug is van vakantie.

Mijn lijst:
O: 2 knackebrod met vijgen-mandarijnenjam
L: 2 knackebrod met pindakaas
T: laatste pasteitje met aardappel en kool
T: pruimen, ruim een half pond
S: hardlopen, les met versnellingen
D: nog bedenken! Iets low-carbs wat weinig afwas met zich meebrengt
T: wit wijntje, misschien wat nootjes
  donderdag 30 juli 2009 @ 13:15:23 #48
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_71456433
Mijn dag tot nu toe (+planning)

o. brinta met melk
t. necarine
l. 4 kippenvleugels + 3 grote opscheplepels gemengde groente
t. blokje hele pure choco
t. fruit
d. brood met tomaat en salade

Beetje weinig zie ik nu. Misschien dat er nog wat bij komt tijdens het "kranzen".Ik heb namelijk aangeboden mee te helpen met het versieren van het dorp ivm het 100-jarig bestaan van de muziekvereniging en nou moet ik vanmiddag roosjes maken . Over het algemeen gaat dat gepaard met heel, heel veel drank.
  donderdag 30 juli 2009 @ 13:15:40 #49
9760 zwahiel
keihard de lekkerste
pi_71456437
Mijn weegschaal is stuque

Dus ik heb maar even mijn geschatte gewicht ingevoerd gok zo 77. Twee weken geleden was 't 79 dus, er is nu minstens 2 kg afgegaan. Vreemd genoeg is er maar 2 cm van mijn buik af. Maar ik heb 't gevoel alsof 't veeeeeeel meer is.

Mijn replay broek die al anderhalf jaar in de kast lag te verstoffen omdat ie me niet paste (gekocht met het motto: Ow ik ga afvallen en dan pas ik hier gewoon lekker in ) zit me nu als gegoten! Hij paste twee weken geleden niet, toen hing mijn buik er echt slordig overheen, maar nu niet meer!

* zwahiel stiekem blij is.
Nu nog even vol zien te houden met al die festivals die eraan komen...

Trouwens kwak en co'tje
As a teacher I enjoy my holidays! 2010: 8 januari boarden @ Willingen | 23 april boarden @ Val Thorens | juli Spanje | 9-16 aug. Sziget festival | 26, 27, 28, 29 aug. 2010 34e Zomerparkfeest Venlo | december 2010 boarden Swiss
  donderdag 30 juli 2009 @ 13:16:40 #50
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_71456472
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 13:12 schreef motorbloempje het volgende:
ik word alleen al moe en ongelukkig als ik er naar kijk dat je allemaal dingen NIET mag en dingen MOET enzo..
Voor mij ook niet hoor. Ik luister naar mijn lichaam en eet waar ik behoefte aan heb (zolang het niet te ongezond is tenminste). Werkt bij mij het beste.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')