quote:Op donderdag 30 juli 2009 00:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zelf heb ik er wel ideeën over: het enige wat we echt 100% zeker weten is dat we nu een ervaring hebben.
Dit doet me sterk denken aan hoe gnostici hun godsbeleving beschrijvenquote:Op donderdag 30 juli 2009 00:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De ervaring zelf zou dus iets moeten geven dat 1 wordt met mijn bewustzijn maar tevens gescheiden en 'sterker' is dan 'ik', waardoor het geen onbewust resultaat kan zijn van mijn eigen fantasie. Dit iets zou in staat moeten zijn elke vraag die ik mij kan stellen over wat zeker is en wat niet, effectief moeten kunnen beantwoorden aangezien ik dat zelf niet kan.
En toen liep ik vast.
Iemand ideeën?
Wat een merkwaardige uitspraak. Dat is nou net een duidelijk voorbeeld van iets dat je nooit zeker kan weten.quote:Op donderdag 30 juli 2009 07:57 schreef Megumi het volgende:
Er is altijd een ding 100% zeker en dat is dat je dood gaat.
Verklaar je nader. Jij weet niet zeker of je dood gaat?quote:Op donderdag 30 juli 2009 08:02 schreef kingmob het volgende:
[..]
Wat een merkwaardige uitspraak. Dat is nou net een duidelijk voorbeeld van iets dat je nooit zeker kan weten.
idd: " i know, therefor i am"quote:Op donderdag 30 juli 2009 11:20 schreef Marlies1981 het volgende:
Begon dat niet bij Descartes, ik denk dus ik besta? Dat was de enige zekerheid die hij zag: hij bestaat. Wellicht beter te zeggen: ik ben mij van mijn bestaan bewust dus ik besta. En dat is dus zeker.
Al denkende kun je meer zekerheden opbouwen. Stel dat ik aanneem dat er getallen bestaan, en dat ik die naar rangorde kan schikken (dus 1 komt vóór 2) dan ben ik al snel in staat om, binnen dat stelsel van aannamen, stellingen met zekerheid te bewijzen. En dat is dus geen empirische zekerheid, maar een absolute, slechts gebaseerd op een klein aantal axioma's.
Verder zijner natuurlijk de zekerheden van je eigen waarneming van het moment: ik neem waar dat ik achter mijn laptop zit te tikken. Dat is zeker. Wat de betekenis van die zekerheid voor iemand anders is weet ik niet, wellicht ben ik knettergek en zit ik in een inrichting met mijn poep te spelen. Dat maakt voor mij en mijn waarneming natuurlijk niet uit.
Iemand die hersendood is denkt niet meer, bestaat deze persoon dan nog?quote:Op donderdag 30 juli 2009 11:20 schreef Marlies1981 het volgende:
Begon dat niet bij Descartes, ik denk dus ik besta?
onjuiste omkeringquote:Op donderdag 30 juli 2009 14:39 schreef Sipix het volgende:
[..]
Iemand die hersendood is denkt niet meer, bestaat deze persoon dan nog?
Iemand die dement is?
Het is dan ook geen omkering, ik had hem van:quote:Op donderdag 30 juli 2009 14:49 schreef Marlies1981 het volgende:
[..]
onjuiste omkering
Als ik denk, dan besta ik => als ik niet besta, denk ik niet
Jij maakt er van: als ik niet denk, besta ik niet. Dat is een onjuiste afleiding,
Ja, dat snap ik, maar dat is dus fout. De logische regel is:quote:Op donderdag 30 juli 2009 14:54 schreef Sipix het volgende:
[..]
Het is dan ook geen omkering, ik had hem van:
Ik denk dus ik besta.
Ik denk niet dus ik besta niet.
Als je het ene negatief maakt, het andere ook.
Ik wil ze zeker niet gelijkstellen, daarom zet ik het dement zijn onder het hersendood zijn.quote:Op donderdag 30 juli 2009 15:00 schreef Caracca het volgende:
iemand die dement is denkt wel degelijk.
snap niet hoe je dat in het rijtje van iemand die hersendood wilt of kunt plaatsen plaatsen.
Jij zegt :quote:Op donderdag 30 juli 2009 15:03 schreef Marlies1981 het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik, maar dat is dus fout. De logische regel is:
A => B
=>
niet B => niet A
Vergelijk maar even het volgende:
het regent, dus de straat wordt nat
=>
de straat wordt niet nat, dus het regent niet
Volgens jouw redenering zou het betekenen:
het regent niet, dus de straat wordt niet nat
maar dat klopt dus niet, want de straat kan ook nat worden als het niet regent (bijvoorbeeld omdat ik een emmer water op straat gooi)
verstoord denken hoe raar het ook klinkt blijft denken.quote:Op donderdag 30 juli 2009 15:04 schreef Sipix het volgende:
[..]
Ik wil ze zeker niet gelijkstellen, daarom zet ik het dement zijn onder het hersendood zijn.
Aangezien iemand die dement is uiteraard nog denkt.
Er kan wel gesteld worden volgens mij dat het denken in dit geval soms verstoord is.
dit is per straat onbekend. dus per straat te testen.quote:De straat wordt niet nat, dus het regent niet.
Een straat verder regent het misschien wel, of de straat loopt door een tunnel, ...
Ondertussen heb je wel al enkele dingen aangehaald die jij zeker kan weten.quote:Op donderdag 30 juli 2009 15:25 schreef Marlies1981 het volgende:
Geneuzel in de marge. Ik zal het nog makkelijker stellen.
Als het verkeerslicht rood is, is het niet groen
=>
Als het verkeerlicht groen is, is het niet rood
Wat niet klopt is
Als het verkeerslicht niet rood is, is het groen
(immers, oranje)
WIe niet ziet dat oranje een emmer water is moet ergens anders gaan lezen
inderdaad, want ik denk. En dat gaat verder dan uitsluitend waarnemen en bewust zijn.quote:Op donderdag 30 juli 2009 15:29 schreef Sipix het volgende:
[..]
Ondertussen heb je wel al enkele dingen aangehaald die jij zeker kan weten.
de kleur is echt, hoe iemand dit echter ervaart kan per persoon verschillend zijn.quote:Op donderdag 30 juli 2009 15:47 schreef Sipix het volgende:
Dan nog, voor mij is het licht misschien rood, voor een ander groen.
Dat kan niet met zekerheid gezegd worden.
Jij bent er zeker van dat jij het waarneemt als een bepaalde kleur.
Maar wie wie is dat licht er helemaal niet, dus neem je dingen waar die er niet zijn.
In jouw wereld zijn die er wel, en die wereld is voor jou echt.
Inderdaad.quote:Op donderdag 30 juli 2009 15:54 schreef Caracca het volgende:
[..]
de kleur is echt, hoe iemand dit echter ervaart kan per persoon verschillend zijn.
of iemand nu de kleur rood, groen noemt. of als geel ervaart. dit blijft echter een constante(voor het betreffend persoon). dus wanneer meerdere personen bij elkaar komen. kunnen ze alsnog tot de conclusie komen die bepaalde kleur rood te noemen.
de kleur rood is een absolute eigenschap aan die kleur(vast te stellen door de golflengte van het licht). of we dit nu rood, groen, oranje of geel gaan noemen is 1 ding. en hoe we deze kleur nu ervaren is een ander punt(aangezien iedereen het leven in z'n hoofd ervaart, wat enkel door onze "sensoren" tot ons nemen.) maar de eigenschap van de kleur is een zekerheid, zo niet een absolute zekerheid.quote:Op donderdag 30 juli 2009 15:58 schreef Sipix het volgende:
[..]
Inderdaad.
Maar wie kan me vertellen dat ik rood hetzelfde zie als jij?
Misschien zie ik rood wel als blauw, en zie jij rood als groen. (Als we beiden naar hetzelfde kijken)
Je zet zelf 'ik' al tussen aanhalingstekens, omdat het totaal onduidelijk is wat dat 'ik' precies is.quote:Op donderdag 30 juli 2009 00:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De enige manier waarop ik 100% zekerheid zou hebben dat er naast 'ik' nog iets anders bestaat,
Nee hoor, echt is wat jij als echt accepteert. Niks meer, niks minder.quote:Op donderdag 30 juli 2009 16:43 schreef Sipix het volgende:
Ik denk dat de onderliggende vraag hier is: Wat is echt?
Ookal zal ik nooit iets zeker weten, dat maakt mij ook nog niet gek
Hoezo? Stel je een universum voor met 1 object. Dan is iets wél of niet het object. Daarvoor zijn geen 2 objecten nodigquote:Op donderdag 30 juli 2009 16:47 schreef gnomaat het volgende:
Regel 1: Het enige wat 100% zeker is, is dat er behalve regel 1 verder niets 100% zeker is.
[..]
Je zet zelf 'ik' al tussen aanhalingstekens, omdat het totaal onduidelijk is wat dat 'ik' precies is.
Maar als je vindt dat er een 'ik' bestaat, moet er per definitie ook een 'niet ik' bestaan, want de definitie van 'ik' (whatever voor definitie je gebruikt) heeft alleen betekenis ten opzichte van alles wat niet ik is. Door 'ik' te definiëren maak je een bepaald onderscheid, en voor onderscheid zijn minstens 2 dingen nodig.
Hoe weet je 100% zeker dat je geen denkfout of vergissing hebt gemaakt, ergens halverwege die redenering?quote:Op donderdag 30 juli 2009 11:20 schreef Marlies1981 het volgende:
Al denkende kun je meer zekerheden opbouwen. Stel dat ik aanneem dat er getallen bestaan, en dat ik die naar rangorde kan schikken (dus 1 komt vóór 2) dan ben ik al snel in staat om, binnen dat stelsel van aannamen, stellingen met zekerheid te bewijzen. En dat is dus geen empirische zekerheid, maar een absolute, slechts gebaseerd op een klein aantal axioma's.
Hoe definieer je dat object?quote:Op donderdag 30 juli 2009 16:50 schreef Marlies1981 het volgende:
Hoezo? Stel je een universum voor met 1 object. Dan is iets wél of niet het object. Daarvoor zijn geen 2 objecten nodig
waarom is dat relevant? Ik heb gelijk tot ik ik iets anders vind, en dan heb ik wéér gelijk. Mijn werkelijkheid kan wel wijzigen, maar het blijft mijn werkelijkheid.quote:Op donderdag 30 juli 2009 16:55 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Hoe weet je 100% zeker dat je geen denkfout of vergissing hebt gemaakt, ergens halverwege die redenering?
Andrew Wiles dacht ook dat hij de stelling van Fermat bewezen had, voor zijn gevoel was hij toen 100% zeker. Bleek er later toch een fout in zijn redenering te zitten (die hij later overigens alsnog heeft hersteld, dus alsnog alle lof & eer voor die monsterprestatie).
Vooruit, nu is de stelling van Fermat net iets minder triviaal dan 1+1=2, maar evengoed blijft de vraag: kun je 100% uitsluiten dat je ergens een denkfout maakt, ook bij het controleren?
door het te definieren.quote:
nee, er is ook "niet-object" Stel je voor dat we, zoals jij wilt, een universum met twee objecten definieren. Als ik nu één objhect wegneem, verdwijnt dan ook het tweede?quote:Bovendien, als er 1 object is, is "iets dat is" automatisch het object. Dus "wél of niet het object" lijkt me onzin?
Dat moet inderdaad wel. Maar daar kun je ook lekker op los wikkie-en hoor:quote:Maar akkoord, je zou onderscheid kunnen maken tussen dingen die bestaan en dingen die niet bestaan. Voor dat onderscheid hoeven (moeten zelfs) de dingen die niet bestaan, niet bestaan. Alleen gaat het bij een concept als "ik" de mist in, want dat bestaat volgens mij niet als zodanig. Het is enkel een idee, een abstract concept, en bestaat in dezelfde mate als een kabouter met een rode puntmuts waar ik aan denk.
Het wordt nog lastiger als we ook "bestaan" moeten definiëren. En dat moet eigenlijk wel
Zolang je die optie open houdt is er toch per definitie geen sprake van 100% zekerheid?quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:05 schreef Marlies1981 het volgende:
Mijn werkelijkheid kan wel wijzigen,
waarom niet? er zijn nu eenmaal dingen die je zeker weet, en diengen die je niet zeker weet. Er zijn ook dingen waarvan je zeker weet dat je ze niet zeker kunt weten, en dingen waarvan je zeker bent dat je ze zeker weet. Je werkelijkheidsbeleving rondom die laatste categorie kan natuurlijk niet veranderen: ik besta, dat weet ik zeker en dat gaat ook niemand mij uit mijn hoofd praten. En dat 2 meer is dan 1 gaat ook niemand mij anders uitleggen.Dat zijn mijn basale zekerheden, die veranderen niet.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:10 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Zolang je die optie open houdt is er toch per definitie geen sprake van 100% zekerheid?
Akkoord, ik snap je punt. Ik bedoel eigenlijk net iets anders, maar vind het lastig om dat goed onder woorden te brengen... De betekenis of definitie van 'ik' (of het object) wordt dan onzinnig volgens mij.quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:09 schreef Marlies1981 het volgende:
nee, er is ook "niet-object" Stel je voor dat we, zoals jij wilt, een universum met twee objecten definieren. Als ik nu één objhect wegneem, verdwijnt dan ook het tweede?
Weet je dat ook zeker? (niet flauw/recursief bedoeld)quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:13 schreef Marlies1981 het volgende:
Je werkelijkheidsbeleving rondom die laatste categorie kan natuurlijk niet veranderen: ik besta, dat weet ik zeker en dat gaat ook niemand mij uit mijn hoofd praten.
Nee, ik denk niet dat ik, onder welke omstandigheden dan ook,quote:Op donderdag 30 juli 2009 17:24 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Weet je dat ook zeker? (niet flauw/recursief bedoeld)
Denk je (of nee, weet je zeker) dat het pertinent onmogelijk is dat je een bepaalde ervaring ondergaat, zoals het eten van paddo's of voor mijn part een hersenoperatie, waardoor jouw werkelijkheidsbeleving van dat soort zaken verandert?
(en dan bedoel ik niet onder een trein komen o.i.d. want dan is er uberhaupt geen beleving meer denk ik)
Ik denk dat we wel een Lonentz factor kunnen verzinnen waarmee we die kilometer in 2cm gepropt krijgen.quote:
Ja maar we kunnen dus nooit 100% zeker zijn dat ze kloppen. Pas zodra we opeens allemaal naar boven vallen kunnen we met zekerheid concluderen dat onze theorie der zwaartekracht niet klopt. We kunnen slechts met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid concluderen dat deze theorie wel klopt.quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:09 schreef Caracca het volgende:
eh..
der is een enorm verschil tussen een wetenschappelijke theorie. en een theorie zoals genoemd in de volksmond.
dit laatste staat gelijk aan een wetenschappelijke hypothese.
"
als we alles maar gewoon een theorie gaan noemen. dan is zwaartekracht ook maar gewoon een theorie.
een wetenschappenlijke hypothese zal eerst worden uitgetest door verschillende wetenschappers, uit verschillende gebieden ( waar deze hypothese/theorie betrekking op zou hebben). voordat iets uberhaubt een theorie ( in de wetenschappelijke term) zal worden genoemd.
verder zal een theorie worden aangepast naar de bevindingen. ( en zal worden blijven aangepast naar mate de tijd doorgaat)
De evolutie theorie is al bevestigd op meerdere terreinen (biologisch, genetisch, palentologisch+ nog wat andere gebieden). sinds Darwin met deze theorie kwam is deze al meerdere keren uitgebreid/aangepast om de bevindingen die gevonden zijn te verklaren.
maar dat 2 meer is dan 1 weten we wel zeker. Of wilde je dat nog eens empirisch gaan controleren?quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:11 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ja maar we kunnen dus nooit 100% zeker zijn dat ze kloppen. Pas zodra we opeens allemaal naar boven vallen kunnen we met zekerheid concluderen dat onze theorie der zwaartekracht niet klopt. We kunnen slechts met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid concluderen dat deze theorie wel klopt.
twee en een zijn slechts abstraties waar we juist als kenmerk aan hebben gegeven dat het zo is. Op zich is het dus niet informatief. Als wij afspreken dat krfg meer is dan gdsa dan valt dat ook niet te betwijfelen, maar of je dat kennis kunt noemen...quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:15 schreef Marlies1981 het volgende:
[..]
maar dat 2 meer is dan 1 weten we wel zeker. Of wilde je dat nog eens empirisch gaan controleren?
quote:Op donderdag 30 juli 2009 19:52 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
twee en een zijn slechts abstraties waar we juist als kenmerk aan hebben gegeven dat het zo is. Op zich is het dus niet informatief. Als wij afspreken dat krfg meer is dan gdsa dan valt dat ook niet te betwijfelen, maar of je dat kennis kunt noemen...
Da's een interessante vraag. Kan dat? We hebben de basis van ons getallenstelsel volgens mij gebaseerd op waarneming en dat vervolgens abstract gemaakt (irrationele getallen, complexe getallen etc).quote:Op vrijdag 31 juli 2009 09:02 schreef Marlies1981 het volgende:
Ook zonder enige waarneming kan ik vaststellen (letterlijk) dat 1 kleiner is dan 2, feitelijk kan de gehele wiskunde zonder enige waarneming bedacht worden.
Dat klopt. Je kunt je afvragen of iemand die nog nooit iets waargenomen heeft op de idee zou kunnen komen dat er wel "waarneembaarheden" zouden kunnen bestaan, en dat die bijvoorbeeld aftelbaar zouden zijn.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 09:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's een interessante vraag. Kan dat? We hebben de basis van ons getallenstelsel volgens mij gebaseerd op waarneming en dat vervolgens abstract gemaakt (irrationele getallen, complexe getallen etc).
Ik neem in dit geval ook het extreme en extreem onhandige standpunt in dat 99.99% zekerheid geen 100% zekerheid isquote:Op vrijdag 31 juli 2009 09:55 schreef Marlies1981 het volgende:
Op basis van de puur theoretische wiskundige beredeneringen zou je bijvoorbeeld een perfecte hangbrug kunnen ontwerpen, zonder dat je ooit een brug gezien hebt of daar een model van gemaakt hebt ofzo. Is dat geen kennis?
Zoals jij het doet voorkomen is de enige kennis die je kunt hebben een waarnemingsfeit. Dat lijkt me wel wat beperkt.
een cirkel is ook rond, is dat geen kennis?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 10:02 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik neem in dit geval ook het extreme en extreem onhandige standpunt in dat 99.99% zekerheid geen 100% zekerheid is
Theoretisch gezien is dat ook zo maar pragmatisch gezien kun je daar helemaal niks mee.
Een brug op zich is m.i. geen kennis omdat een brug geen nieuw inzicht verleent, het is gewoon iets over een gat dat wij toevallig een brug noemen. Met kennis bedoel ik echt wetenschap over hoe iets is (b.v. de aarde is rond).
als het "slechts een gedachte" is, dan is het toch iets?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 10:23 schreef Feestkabouter het volgende:
het hele stelsel van getallen, wiskunde, natuurkunde.......... dat is allemaal leuk en aardig, maar je weet niet zeker of het niet slechts een gedachte is.
IK ben zeker, jullie niet, jullie kunnen ook misschien alleen maar een gedachte van mij zijn. en dat geldt zo voor ieders perspectief.
objecten: ook niet zeker. toetsenbord niet, beeldscherm niet. als jullie niet zeker zijn waarom zou Fok dan wel zeker zijn? ik kan me niet herinneren dat ik Fok heb gebouwd. maar goed, in hoeverre kan ik mijn herinneringen van dit moment vertrouwen..............
De vraag is niet of het iets is, maar of het zekere kennis is, en dat is het niet met een extreme definitie van kennis (popper / ik) noch met pure twijfel (descartes / poster boven mij).quote:Op vrijdag 31 juli 2009 11:42 schreef Marlies1981 het volgende:
[..]
als het "slechts een gedachte" is, dan is het toch iets?
Wat bedoel je met "slechts een gedachte"? Heeft Gödel niet goede argumenten gebracht dat wiskunde vooral een "gedachte" is in plaats van iets "absoluuts"?quote:Op vrijdag 31 juli 2009 10:23 schreef Feestkabouter het volgende:
het hele stelsel van getallen, wiskunde, natuurkunde.......... dat is allemaal leuk en aardig, maar je weet niet zeker of het niet slechts een gedachte is.
Wat wij als logica kennen komt uit de natuur, het bestaan, het was er al voor de mens er was. De mens heeft het eeuwenlang "gezien", gehoord, gevoeld, geproeft, geroken... wij kunnen geen logica verzinnen dat we niet al hebben gezien in de natuur.quote:Op vrijdag 31 juli 2009 09:02 schreef Marlies1981 het volgende:
Ook zonder enige waarneming kan ik vaststellen (letterlijk) dat 1 kleiner is dan 2, feitelijk kan de gehele wiskunde zonder enige waarneming bedacht worden. En ook logische redeneringen en systeme kunnen bedacht worden zonder waarneming of communicatie.
een cirkel is een verzameling punten met gelijke afstand van een gekozen punten, dat laatste noemen we ook wel het middelpunt. Dat een cirkel "rond" is, is jouw stelling, dat hoeft natuurlijk niet. Dat de vorm van een cirkel crikelvormig is lijkt me een taalspelletje.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 12:06 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
De vraag is niet of het iets is, maar of het zekere kennis is, en dat is het niet met een extreme definitie van kennis (popper / ik) noch met pure twijfel (descartes / poster boven mij).
Net als dat een viervoud een veelvoud van een tweevoud, en het feit dat een cirkel rond is niet meer dan een afspraak is.
Wat is een cirkel? rond. Wat is rond dan? Een cirkelvorm.
Hmmm...ik ben dol op ongefundeerde uitspraken. Kun je dat ook bewijzen? Het lijkt mij namelijk onzin. Misschien moet je eerst even uitleggen wat je bedoelt met "al gezien hebben in de natuur", ik heb bijvoorbeeld nog nooit een axioma gezien.quote:Op zaterdag 1 augustus 2009 13:48 schreef loop het volgende:
[..]
Wat wij als logica kennen komt uit de natuur, het bestaan, het was er al voor de mens er was. De mens heeft het eeuwenlang "gezien", gehoord, gevoeld, geproeft, geroken... wij kunnen geen logica verzinnen dat we niet al hebben gezien in de natuur.
Ik ben er in ieder geval wel zeker van, in de zin van: ik zou geen experimenten gaan beginnen om te kijken of ik een tegenvoorbeeld kon vinden.quote:Op maandag 3 augustus 2009 02:43 schreef Diabox het volgende:
Wanneer 2 overstaande hoeken van een vierhoek samen 180 graden zijn, dan liggen alle 4 de punten op één cirkel.
Tellen dit soort dingen ook als 100% zekerheden?
hetzelfde verhaal / precies mijn punt. Afgesproken definities zijn m.i. niet hetzelfde als kennis omdat het slechts reproductie is van een abstracte afspraak. Een cirkel is een verzameling punten met gelijke afstand van een gekozen middelpunt is geen kennis. Dit hebben we namelijk afgesproken een cirkel te noemen. De enige reden dat je zeker weet dat in een cirkel alle punten een gelijke afstand hebben van een middelpunt is juist omdat we af hebben gesproken dat een cirkel te noemen.quote:Op maandag 3 augustus 2009 11:23 schreef Marlies1981 het volgende:
[..]
een cirkel is een verzameling punten met gelijke afstand van een gekozen punten, dat laatste noemen we ook wel het middelpunt. Dat een cirkel "rond" is, is jouw stelling, dat hoeft natuurlijk niet. Dat de vorm van een cirkel crikelvormig is lijkt me een taalspelletje.
Nee natuurlijk niet, dat weet je pas zodra je doodgaat. En zelfs dan is het nog maar de vraag of je het doorhebt...quote:Op donderdag 30 juli 2009 08:04 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Verklaar je nader. Jij weet niet zeker of je dood gaat?
quote:Op vrijdag 31 juli 2009 09:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's een interessante vraag. Kan dat?
quote:We hebben de basis van ons getallenstelsel volgens mij gebaseerd op waarneming
"Ik denk, dus ik besta" zul je moeten lezen als "Ik denk, dus [ik weet dat] ik besta". Dan snap je waarom wat je zei aan het punt voorbijging.quote:Op donderdag 30 juli 2009 14:39 schreef Sipix het volgende:
[..]
Iemand die hersendood is denkt niet meer, bestaat deze persoon dan nog?
Iemand die dement is?
Je hebt jezelf al deels beantwoordt:quote:Op donderdag 30 juli 2009 08:04 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Verklaar je nader. Jij weet niet zeker of je dood gaat?
Er zijn enkele termen die het correcter benoemen: vertrouwen, geloof, het engelse faith. Erkenning van dit gegeven heeft echter voor velen ook een praktisch nut. Het is niet alleen leuk voor een filosofisch boekje.quote:Op donderdag 30 juli 2009 07:53 schreef vaarsuvius het volgende:
Praktijk: Massa's dingen weet ik zeker, bv dat de zon morgen weer schijnt, dat de appel naar beneden valt en niet omhoog, dat ik in Nederland woon, dat ik een man ben en geen vrouw. En nog miljoenen andere zekerheden. In de praktijk leeft ieder gezond mens alsof die dingen 100% zeker zijn.
het feit dat ik die afspraak ken en bereid ben te gebruiken maakt toch dat het kennis is? Als ik aan jou vraag: "Wat is de hoofdstad van Chili?" en jij zegt "Santiago", is dat dan kennis? Als ik aan jou vraag: "Hoeveel vingers steek ik op", is dat dan kennis? Wat noem jij eigenlijk wél kennis?quote:Op maandag 3 augustus 2009 12:03 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
hetzelfde verhaal / precies mijn punt. Afgesproken definities zijn m.i. niet hetzelfde als kennis omdat het slechts reproductie is van een abstracte afspraak. Een cirkel is een verzameling punten met gelijke afstand van een gekozen middelpunt is geen kennis. Dit hebben we namelijk afgesproken een cirkel te noemen. De enige reden dat je zeker weet dat in een cirkel alle punten een gelijke afstand hebben van een middelpunt is juist omdat we af hebben gesproken dat een cirkel te noemen.
Ik "vind" afgesproken weetjes geen kennis, je wordt er niks wijzer van. Wat ik wel kennis noem zijn zaken die inzicht geven. De aarde is rond, de lucht is blauw door de breking van licht (dat die kleur dan blauw heet is weer afgesproken en dus geen "kennis", als ik ergens tegenaan duw beweegt het etc. Begrip van i.p.v. herhaling van.quote:Op maandag 3 augustus 2009 14:47 schreef Marlies1981 het volgende:
[..]
het feit dat ik die afspraak ken en bereid ben te gebruiken maakt toch dat het kennis is? Als ik aan jou vraag: "Wat is de hoofdstad van Chili?" en jij zegt "Santiago", is dat dan kennis? Als ik aan jou vraag: "Hoeveel vingers steek ik op", is dat dan kennis? Wat noem jij eigenlijk wél kennis?
Is het feit dat jij afgesproken weetjes geen kennis vindt in jouw ogen wél kennis?quote:Op maandag 3 augustus 2009 15:23 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik "vind" afgesproken weetjes geen kennis, je wordt er niks wijzer van. Wat ik wel kennis noem zijn zaken die inzicht geven. De aarde is rond, de lucht is blauw door de breking van licht (dat die kleur dan blauw heet is weer afgesproken en dus geen "kennis", als ik ergens tegenaan duw beweegt het etc. Begrip van i.p.v. herhaling van.
Niet boeiend in ieder geval, zou het eerder een "weetje" noemen. Sowieso is het geen zekere kennis want ik hou nogal van liegen op het internetquote:Op maandag 3 augustus 2009 15:44 schreef Marlies1981 het volgende:
Is het feit dat jij afgesproken weetjes geen kennis vindt in jouw ogen wél kennis?
nee zie:quote:Is dat trouwens zeker, dat de lucht blauw is door de breking van licht?
quote:Op donderdag 30 juli 2009 18:46 schreef oompaloompa het volgende:
A la popper: het enige dat je zeker kunt weten is wat iets niet is:
je kunt bv. verzinnen dat alle schapen wit zijn. Zolang je witte schapen tegenkomt maakt dit je "witte-schapen theorie" zekerder maar niet 100%
Kom je echter een zwart schaap tegen, dan weet je zeker dat je witte-schapen-theorie niet juist is.
Mijns inziens niet, maar het ligt er denk ik aan hoe je kennis definieert. Zoals ik al eerder zei lijken zaken die gewoon reproductie van afspraken zijn (1+1=2) geen bron van kennis, hoogstens een weetje.quote:En dat Santiago de hoofdstad is van Chili, is dat nou kennis of niet?
Ik heb daar wel wat problemen mee, kun je dan eens een voorbeeld geven van wat je wél kennis noemt? Ik denk dat jouw definitie dermate beperkend is dat je er uiteindelijk niks meer mee kuntquote:Op maandag 3 augustus 2009 18:58 schreef oompaloompa het volgende:
Kennis zou ik zelf (vandaar dat ik ook vind schreef) zien als iets dat je een vorm van inzicht geeft in de werkelijkheid (hoe klein dat inzicht ook moge zijn)
voorbeelden ten overvloed.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 10:30 schreef Marlies1981 het volgende:
[..]
Ik heb daar wel wat problemen mee, kun je dan eens een voorbeeld geven van wat je wél kennis noemt? Ik denk dat jouw definitie dermate beperkend is dat je er uiteindelijk niks meer mee kunt
sjongejongejongejongequote:Op dinsdag 4 augustus 2009 18:51 schreef Marlies1981 het volgende:
ik snap er niet veel van. Dat de aarde rond is vind je wél kennis, dat geeft je inzicht, maar dat een cirkel rond is niet? Tot wat voor inzichten leidt die "kennis" dan?
Laat ik eens iets anders proberen. De verhouding tussen omtrek en straal van een cirkel is 3,141592...
Is dat kennis?
Haha, geweldig! Hoe groot is de contradictio in termini als we gaan discussieren over wat kennis is?quote:Op maandag 3 augustus 2009 15:23 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik "vind" afgesproken weetjes geen kennis, je wordt er niks wijzer van. Wat ik wel kennis noem zijn zaken die inzicht geven. De aarde is rond, de lucht is blauw door de breking van licht (dat die kleur dan blauw heet is weer afgesproken en dus geen "kennis", als ik ergens tegenaan duw beweegt het etc. Begrip van i.p.v. herhaling van.
Ik heb twee pagina's geleden al gezegd dat het een mening is en dat er geen eenduidige definitie van kennis is en daarbij in ieder geval geimpliceerd, misschien wel letterlijk gezegd (datw eet ik even niet meer) dat mijn definitie niet de enige opvatting is, alleen moet iemand per se over mijn definitie door blijven emmeren.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 20:12 schreef alien8ed het volgende:
[..]
Haha, geweldig! Hoe groot is de contradictio in termini als we gaan discussieren over wat kennis is?
Het feit dat jij "vind" zelfstandig invulling te mogen geven aan de definitie van kennis bewijst het dilemma van TS!
I rest my case!¡!
(No offense btw)
Sorry, je vraaagt er gewoon om, zal hierna braaf mijn k*p houdenquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 20:23 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ik heb twee pagina's geleden al gezegd dat het een mening is en dat er geen eenduidige definitie van kennis is en daarbij in ieder geval geimpliceerd, misschien wel letterlijk gezegd (datw eet ik even niet meer) dat mijn definitie niet de enige opvatting is, alleen moet iemand per se over mijn definitie door blijven emmeren.
Wat betreft wat je zeker kunt weten hang ik de Popperse falcificeerbaarheid aan met als kanttekening dat deze opvatting niet werkbaar is.
Alhoewel dit veel meer on topic is, is het blijkbaar veel interessanter om per "weetje" te kijken of het onder de definitie van kennis van een anonieme internetgebruiker valt of niet.
quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 20:44 schreef earthling39 het volgende:
Al dat we ervaren slaan we op in ons geheugen in een vorm van een herinnering of verbeelding zo je wilt en dat is kennis.
Of dat nu religieus is of wetenschappelijk, technologisch of het beeld dat je hebt van je medemens en de wereld het is jouw kennis, jij bent de waarnemer en ervaart het zoals jij het waarneemt.
Waarnemen is opnemen, uit een boek of uit je directe omgeving maakt in deze niet uitquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 20:45 schreef demonseeker14 het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Oneens, geschreven kennis neem je ook op en dat heb je zelf niet verzonnen, dus heb je sowieso altijd een klein beetje een gemaakte visie op dingen, al dan niet of je zelf een andere kijk er op krijgt, wat je leert uit dingen die niet uit jezelf voortkomen is een gemaakte mening.
Toch denk ik dat wat hier net aangekaart werd, dat alles wat je doet en hoe je over dingen denkt dat dat uit jezelf voort komt. Ik denk dat toch echt niet, want wat ik net al zei, je mening over bepaalde dingen word toch wel enigszins vervormd op wat voor manier dan ook. Het enigste wat je zeker kan weten is wat je bijv. hebt gedaan in het verleden, hoe mensen om het leven zijn gekomen en hele belangrijke gebeurtenissen in je leven. Zelfs al weet je 100% zeker hoe je je partner hebt leren kennen, er zijn altijd mensen die vergeten na x aantal jaar hoe het precies is verlopen, dus zeker weten zul je het nooit.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 20:49 schreef earthling39 het volgende:
[..]
Waarnemen is opnemen, uit een boek of uit je directe omgeving maakt in deze niet uit
Is waarneming betrouwbaar?quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 20:49 schreef earthling39 het volgende:
[..]
Waarnemen is opnemen, uit een boek of uit je directe omgeving maakt in deze niet uit
Uit evolutionair / overlevingsdrang oogpunt gezien is dat heel erg logisch. Als je een keer iets leuks niet herinnert als iets leuks is dat jammer, maar als je iets slechts niet herinnert kun je een groot probleem krijgen. Het is dus belangrijker om negatieve dingen te kunnen vermijden dan positieve dingen te kunnen vinden. Het onthouden van negatieve dingen is dus belangrijker voor je overleving.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 21:54 schreef demonseeker14 het volgende:
uit eigen ervaring kan ik spreken dat ik vervelende dingen sneller zeker weet te vertellen dan dingen die me heel veel plezier geven in het leven.
Twist of mind denk ik zo.
Als je die twee pagina's wel had gelezen had je daar de uitleg kunnen zien en je gerealiseerd dat het in deze context geen dure woorden zijn. Daarnaast had je dan ook begrepen wat het begrip in houdt en het in een juiste context kunnen plaatsen, waardoor je ad remme opmerking misschien iets meer impact gemaakt zou hebben.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 20:32 schreef alien8ed het volgende:
[..]
Ik kom net FF voorbij flitsen, ik kan helaas niet twee pagina's terug reageren aangezien ik binnen het causale universum gebonden ben aan de tijdlijn zoals deze volgens "Poppers' falsifieerbaarheid" (Of Popper's falcification in het Engels) is te bewijzen. (PS: gebruik wel de juiste syntax als je zulke dure woordjes uitzoekt![]()
Inkoppertje; Dat weet je zeker?quote:Op woensdag 5 augustus 2009 00:53 schreef Spougle het volgende:
[..]
Inderdaad zo simpel is het, je kan niks maar dan ook helemaal niks zeker weten.
Ja, daar begon descartes dus ook...hij twijfelde. En aangezien hij twijfelt, bestaat hij, en dat is in ieder geval zeker.quote:
als 2 juist is hoeft 1 niet onjuist te zijn toch? Alleen niet zeker juist.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 07:56 schreef Marlies1981 het volgende:
[..]
Ja, daar begon descartes dus ook...hij twijfelde. En aangezien hij twijfelt, bestaat hij, en dat is in ieder geval zeker.
Een bewijs:
1. Er is geen uitspraak die zeker juist is
2. (1.) is een uitspraak
=> 1. en 2. zijn met elkaar in tegenstelling, ergo óf 2. is onjuist, in welk geval 1. irrelevant is, óf 1. is onjuist. In ieder geval kun je dus niet bewijzen dat er geen juiste uitspraken bestaan.
niet zo moeilijk doen.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 11:16 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
als 2 juist is hoeft 1 niet onjuist te zijn toch? Alleen niet zeker juist.
Even herschreven om mijn vraag duidelijker te maken:
1. Bij elke uitspraak is een niveau van twijfel over de juistheid.
2. (1.) is een uitspraak.
Als 2 onjuist is, is 1 idd irrelevant. Als de juistheid van 1 betwijfelbaar is, leidt dat toch niet per se tot de conclusie dat er geen juiste uitspraken zijn?
quote:
Dat jij het dan even uitlegt als het voor jou zo duidelijk is.quote:
Dat gedeelte snap ik nog, maar niet hoe dat tot descartes zekerheid leidt.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 11:28 schreef hardromacore het volgende:
Zelfs de uitspraak dat niets zeker is, is niet zeker
Nee zeker niet, zelfs de uitspraak dat niets zeker is, is niet zeker = niet waar. Want het kan wel zeker zijn.quote:
Descartes redeneert als volgt:quote:Op woensdag 5 augustus 2009 14:11 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Dat gedeelte snap ik nog, maar niet hoe dat tot descartes zekerheid leidt.
Niets is helemaal zeker deze uitspraak is dus ook niet helemaal zeker, dus het is zeker?![]()
Ik volg het bewijs gewoon niet helemaal en zou er graag iets van uitleg over hebben.
"Deze uitspraak is zeker waar" is zeker waar.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 15:26 schreef hardromacore het volgende:
[..]
Nee zeker niet, zelfs de uitspraak dat niets zeker is, is niet zeker = niet waar. Want het kan wel zeker zijn.
Ik volg het nog steeds niet. ik raak je kwijt bij: "1. is dus zeker niet juist." Terwijl 1, lijkt me, niet zeker juist is. Dus het is niet zeker, dat alle stellingen niet zeker zijn. Ergo: het zou kunnen dat niks zeker is, het zou kunnen dat er wel dingen zeker zijn, het zou kunnen dat alles stiekem toch wel zeker is.quote:Op woensdag 5 augustus 2009 14:40 schreef Marlies1981 het volgende:
Een bijgesteld bewijs:
1. Er is geen uitspraak die zeker juist is
2. (1.) is een juiste uitspraak
=> 1. en 2. zijn met elkaar in tegenstelling, 1. óf 2. is dus onjuist. Als 2. is onjuist is, is 1. irrelevant, en anders is 1. onjuist.
1. is dus zeker niet juist, ergo: er zijn uitspraken die zeker juist zijn. Of anders gezegd: "niet is zeker" is onjuist.
vandaar dan ook 'jij bent de waarnemer en ervaart het zoals jij het waarneemt.'quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 21:54 schreef demonseeker14 het volgende:
[..]
Toch denk ik dat wat hier net aangekaart werd, dat alles wat je doet en hoe je over dingen denkt dat dat uit jezelf voort komt. Ik denk dat toch echt niet, want wat ik net al zei, je mening over bepaalde dingen word toch wel enigszins vervormd op wat voor manier dan ook. Het enigste wat je zeker kan weten is wat je bijv. hebt gedaan in het verleden, hoe mensen om het leven zijn gekomen en hele belangrijke gebeurtenissen in je leven. Zelfs al weet je 100% zeker hoe je je partner hebt leren kennen, er zijn altijd mensen die vergeten na x aantal jaar hoe het precies is verlopen, dus zeker weten zul je het nooit.
Daar in tegen als je iemand op jonge leeftijd verliest in je leven zal je de rest van je leven precies weten hoe en wat er is gebeurt.
Dingen zeker weten is een raar iets denk ik zo, maar uit eigen ervaring kan ik spreken dat ik vervelende dingen sneller zeker weet te vertellen dan dingen die me heel veel plezier geven in het leven.
Twist of mind denk ik zo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |